/spanien/barcelona/forum/421.aspx/spanien/barcelona/forum/421.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2017-05-22 12:55
Till folk som säger vi förtjänade inte att vinna ligan för vi har spelat skit den här säsongen. Jag har en fråga till hur. Vad har vårt dåliga spel med saken att göra ens? Sätt in detta i huvudet att vi förlora ligan med ynka 3 poäng? Man behöver inte spela drömfotboll för att vinna matcher/titlar. Sättet ni tänker på alltså, fotbollen funkar inte så. Chelsea vann Cl 2012 var dom värda titeln sett till hur dom spelade? Absolut inte. Men dom lyckades ändå vinna. Som sagt man kan fortfarande vinna titlar med uselt spel.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2017-05-22 12:45
Barca Barca - jag håller med dig absolut. Dom 37 domsluten som Real fått med sig den här säsongen har absolut inget att göra med att vi förlorat ligan.
Barcelona Reymar
2017-05-22 12:32
"Ett bättre spel hade också gjort skillnad i poängskörden denna säsongen. Det borde vi (klubben) fokusera på eftersom det ligger i våra egna händer och vi själva kan göra något åt. Det som ligger utanför våra händer kan vi inte förändra och kommer antagligen att pågå nästa säsong också".

Då kan vi väl redan ge nästa års ligatitel till Real om detta fortsätter. Tror du verkligen att vi kommer få ett bättre spel med Valverde? En tränare som föredrar ett 4-4-2 och som inte kommer våga satsa på la masia. Framtiden ser inte ljus ut.
Barcelona Barca Barca
2017-05-22 12:19
Jag kan i ärlighetens namn inte köpa att vi förlorat ligan pga domarna. Visst det fanns väldigt många tveksamma domslut med real madrid och mot oss. Minns Sergio Robortos, när han blev kapad i straffområdet mot Malaga och borta mot Betis när bollen var inne en meter men blev aldrig ett mål. Men jag minns lika mycket hur vi tappade poäng mot Malaga hemma, jag minns lika mycket hur vi schabblade bort våra chanser mot Alaves hemma, Atl Madrid hemma, förlorade borta mot deportivo. Hade vi bara tagit ligan på allvar, från dag ett när säsongen började hade vi inte ens behövt slå Real madrid på bernabeu, vi hade antagligen vunnit den för tre omgångar sen.

Lucho har varit alldeles för naiv, byt elva efter elva, startat med olika elvor, laget har inte haft kontinuerligitet, truppen är under all kritik, så fort Någon från MSN speciellt Neymar eller Messi är borta tappar vi allt, för vilka är ersättarna ? Arda, Denis Suarez, Andre Gomes, skojar ni med mig ? Real madrid slänger in James, Isco, Morata. Real har Varane vi har Mathieu. Och min fråga är, varför har en spelare som Marlon inte fått mer speltid ? Hur jävla bra som helst har han varit.

Nej mina bröder och systrar, vi har ENDAST oss själva att skylla.

Säsongens räddning var borta vinsten på Bernabeu, PSG historiska vändning var också en stor höjdpunkt, som tyvärr kostade oss ligan, vi förlorade matchen efter mot Deportivo, vi förlorade mot Malaga matchen innan Juve, som vi också förlorade med 3-0 som punkterade dubbelmötet, den matchen som Mathieu startade.

Mot nya tider.
Barcelona Pep - El Míster
2017-05-22 12:19
Personangrepp, provokation och innehållslös kommentar. Varning/ Mod
Barcelona Bosketts
2017-05-22 12:16
Soko

Bredden har vi redan. Mascherano håller en säsong till, och låter Marlon växa till sig ytterligare. Skulle tre mittbackar mot förmodan gå sönder har vi dessutom Barca-B-spelare liksom Busquets som gått ner som mittback förut.

Vi kan inte bara värva för värvandes skull. Att tänka att "så länge vi värvar in massa bra spelare på alla positioner så kommer vi att vinna" fungerar inte. Det blir kontraproduktivt. Vi har sett det på mittfältet i år. Vi har för många spelare på samma position, något som hämmat utvecklingen för spelare som Denis, Rafinha och Gomes samtidigt som rävar som Rakitic, Busi och Iniesta inte hittar rätt med nya spelare och formationer hela tiden.
Barcelona Bollinnehavet
2017-05-22 12:16
the cameroonians

Vet du vad som är så bra med dig? Att under tiden en annan sitter och är frustrerad över resultatet på olika plan så kommer du allt som oftast och ger en förklaring till varför resultaten ser ut som de gör och vad som har orsakat vad. Jag talar nog för många när jag säger att jag behöver din kunskap här inne.
Barcelona Meneysuarez91011
2017-05-22 12:11
Laporte skulle INTE vara att slänga pengar på spelare vi inte behöver. Snarare tvärtom, han är ung och redan ren och skär klass. Vi har INGEN bredd i laget, och det är prio ett i sommar.
Barcelona Soko
2017-05-22 12:08
@Bosketts:

Vi måste hitta bredden. Det räcker bara inte med de du nämner för att slås på tre fronter. Räkna med att Mascherano ska bort och att vi har problem med ytterbackar. Marlon ser lovande ut men inte helt mogen att möta starka motstånd. Umtiti kan spela även som vänsterback.
Vi behöver absolut förstärka i backlinje om vi inte ska uppleva året som precis gått.
Barcelona Davids3
2017-05-22 11:57
Wall Street journal har gjort en lista på de bästa sportlagen genom tiderna. Barcelona(08-13) är enda klubblaget som är med på listan, på plats 14. Brasiliens landslag är på plats 6! Ungerns landslag plats 3 ? Dominerade de på 50-talet mer än vad Brasilien gjorde några år senare?
Barcelona the cameroonians
2017-05-22 11:57
Angående värvningar och la Masia

För att se vart det gått fel på den här fronten får vi gå tillbaka till 2012 när Pep slutade och en cancersjuk Tito tog över och som delvis ersattes med Roura och sedermera Tata. Det blev av förklarliga skäl mindre fokus på la Masia och den röda tråden i arbetet med utveckling och förädling tappades.

Under denna period kom också beslutet från FIFA om transferförbudet och klubben hamnade i ett läge där det köptes hejvilt och i viss mån i desperation.
Truppen fylldes ut och det gavs mindre utrymme för uppflyttning.

När fokus försvann från la Masia gällande utvecklingen började Eusebio tänka mer på resultat än att förbereda spelarna i B-laget för det sista steget. Det gick bra en säsong, men är flera av lagets stöttepelare försvann märktes det direkt att det utan utveckling (och möjlighet att värva) inte gick att spela i Segunda A. Det blev en degradering och steget till A-laget blev om möjligt ännu större. Inget fokus, ingen utveckling och för dålig konkurrens.

När Lucho kom in i bilden och spelare från Pep-eran började försvinna ansågs det alltså att steget från Segunda B var för stort och att spelarna inte var redo - något Lucho påpekade själv bara för någon dag sedan. Dilemmat för min del beror dock på något helt annat.
Man jämför spelarna från akademin med den nivå Alves, Xavi och Pedro höll, det man borde ha gjort är att jämföra med de spelare som man faktiskt KÖPTE in istället för dessa nämnda lirare.
Är Paco så mycket bättre än Sandro? Är Digne så mycket bättre än Grimaldo?
För Robert var/är ju själv inne på att nya spelare behöver en säsong för att anpassa sig.

En annan orsak till varför värvningarna sett ut som de gör är att det finns brister i scoutverksamheten där kommunikationen inte verkar fungera.
Lägg till det faktum att vissa värvningar gjorts direkt av ledningen (vi hade ingen riktig sportchef under våren 2015) och att t ex Arda var en mer politiskt/PR-värvning än ett verkligt behov.

Slutligen kan vi också konstatera att spelsystemet ändrats en hel del på senare år vilket gjort det svårare för talanger att slussas in då de inte är skolade i att spela i ett så framtungt lag som Luhcos Barcelona. När den individuella skickligheten blir viktigare än allt annat blir självklart effekten att steget från akademi till A-lag blir om möjligt än större.

Så. Det gäller att ha koll på alla aspekter och jobba efter en röd tråd. Tyvärr är den som bortblåst idag och nu köper vi in allt och alla och finansierar det genom mediokra reklamavtal och försäljning av egna talanger.
Barcelona Bosketts
2017-05-22 11:55
Soko

Frågan är vad vi ska med honom till. Vi har Umtiti, Marlon, Pique (som enbart är 30), och ett par andra unga talanger. Värvar vi Laporte så fortsätter vi samma spår som vi gjort tidigare, att slänga pengar på spelare vi egentligen inte behöver.

Nu gillar jag både Williams och Laporte, men har vi bestämt oss för att kasta bort Sandro i förmån för 30 miljoner-Paco så har vi...
Barcelona Soko
2017-05-22 11:46
Tror ni att Valverde kan ta med sig Laporte? om han nu fortfarande är aktuell för oss? Har inte följt honom så bra i år. Men Williams kunde vara plan b ?
Barcelona Soko
2017-05-22 11:38
Så Valverde spelade för Barca och sen tränade Espanyol och nu ska han träna Barca . Undrar vad säger våra fans där nere om att han tränat Espanyol?!
Barcelona Bosketts
2017-05-22 11:29
Bollinnehavet

Precis. Det känns som att vi bytt strategier lite. Real har fått upp ett par fina ungdomsspelare, och slutat värva spelare enbart för att de ska sälja tröjor. Medan vi gått ifrån traditionen att satsa på egna spelare, för att istället värva spelare som håller medelklass (Arda, Gomes, Mathieu etc.).

Allt detta grundas ju i ett helt horribelt feltänk från både ledning och Lucho. Att sluta lita på La Massa har helt enkelt fått sina konsekvenser. Hoppas innerligt att Valverde lyckas vända på den trenden, men något säger mig att han plockas in just för att han inte kan/vågar ryta till inför ledningen.
Barcelona Katalano
2017-05-22 11:27
@Soko:

Lucho, Sportchefen Robert och ledningen är alla lika "skyldiga".

Lucho ger önskemål om spelartyp, position eller en viss spelare som han önskar i truppen.

Ledningen ger direktiv baserat på PR eller personliga kontakter i Brasilien, (Douglas och Keirrison, harkel*)

Robert styr upp värvningar utifrån Luchos önskemål kombinerat med budget och ledningens direktiv.
Barcelona Bollinnehavet
2017-05-22 11:12
@Soko:

Jag vet inte, men jag tycker att ordvalet "skyldig" är väldigt korrekt i detta fallet :)
Barcelona Soko
2017-05-22 11:08
Bollinnehavet

Vem är skyldig för de totalt galna köp av spelare vi gjort under Enriques tid?
Barcelona Bollinnehavet
2017-05-22 11:04
@Bosketts:
Där satte du orden på mina tankar. Ett bättre spel hade också gjort skillnad i poängskörden denna säsongen. Det borde vi (klubben) fokusera på eftersom det ligger i våra egna händer och vi själva kan göra något åt. Det som ligger utanför våra händer kan vi inte förändra och kommer antagligen att pågå nästa säsong också. Så det gäller att vi inför nästa säsong tar oss själva i kragen och får ihop lagdelarna, har en tillräckligt bred trupp för att slippa tex Gomes som högerback, påbörjar en generationsväxling då stommen i vårt lag är runt 30-strecket nu och samtidigt hittar tillbaka till vår identitet. Lycka till med det Barto! Jag inser nu att jag glider ifrån ämnet lite som Bosketts berörde i citatet. Men detta att Real vinner ligan, är i sin andra raka CL-final och faktiskt har sett generellt bättre ut över säsongen än oss har med vissa orsaker att göra. En av dom är värvningsstrategin. Året innan vi gick loss på Mathieu & Vermaelen (båda runt 30-strecket) för totalt 40 miljoner euro så köpte Real Isco för 30 miljoner, detta samma säsong som vi slarvar bort Thiago. Vi köper en 28-årig Arda för 34 miljoner medan Real köper Asensio OCH Vallejo (som kommer bli grym) för 8,5 totalt. Real har dom senaste åren satsat ungt och ofta inhemskt medan vi köper 29-åringar som fastnar på bänken. Och detta börjar ge Real resultat nu. Sen har dom gått på några minor på vägen (Illarramendi tex) medan vi har gjort några fynd (Umtiti). Men överlag så har Real gjort det väldigt mycket bättre på marknaden än oss dom senaste åren. Kolla bara inför denna säsongen. Deras enda köp var Morata, det räckte så för att vinna ligan och ta sig till final i CL. En Morata som har näst lägst mål per 90 minuter ratio i hela ligan. Medan vi köper Paco, Gomes och Digne för totalt 80 miljoner euro (och slarvar bort Grimaldo). Men absolut, fokusera helst på att bollen mot Betis var inne med en meter.
Barcelona Soko
2017-05-22 10:51
Fränden kritiserar Messi och tokhyllar Real och Ronaldo.

Det vore oförskämt att säga att det inte är Leo Messis år en säsong när han landar på ett målsnitt på 1.09 per match i ligan. Det är bara med Leo Messis utomjordiska standard som han saknat några växlar, och det i de riktigt stora europamatcherna

Barcelona Reymar
2017-05-22 10:21
Misslyckade värvningar, ingen högerback, nyckelspelare ur form och en kass tränare är ju några av anledningarna till att vi inte kunnat spela vårt spel och tappat så många poäng. Men faktumet kvarstår att trots vår dåliga säsong så är det domarmisstagen som avgör ligan.
Barcelona Zaviolah *Catalunyan Freedom*
2017-05-22 10:04
Oh boy Bosketts.. Har försökt förklara exakt det du skrivit men det har alltid slutat i löjliga påhopp eller anklagelser om att man förnekar konspirationer och stödjer Perez, Tebas and What not, till att man blir utpekad som troll, osv. Lycka till :/
Barcelona Bosketts
2017-05-22 09:37
Börjar blir löjligt här inne nu. Visst får Real många fördelar genom säsongen, men vi förlorar på grund av vårt eget spel. Det är det ingen feldömd straff som ändrar på.

Bit ihop och släpp offerkoftan nu. Vi är Barcelona, och ska kunna förlora utan att förvandlas till en massa dåliga förlorare. "If you can't win, make sure you don't lose" sa Johann Cruyff. Det citatet borde ett par skribenter klistra upp i pannan idag.

Grattis Real. Det var på tiden. Vi tar er nästa år, var så säkra...
Fuerza
2017-05-22 09:34
Spärr/ Mod
Fuerza
2017-05-22 09:09
Oseriöst beteende, provokationer och innehållslösa kommentarer. Det räcker nu. Varning!/ Mod
Barcelona jonis
2017-05-22 08:44
@Soko:
Enligt AB gjorde han hattrick. Tror dom missade den lilla ikonen på livescore som innebär straffmiss, och verkar ha räknat det som ett mål istället. Än idag är det inte korrigerat i rubriken...
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-05-22 08:36
Vidals mål med reaktionerna på bänken är fantastiska scener. Annars är det Messi som vanligast som bjuder på dom speciella ögonblicken. Målfirande, galna mål och utskällningen av Valencia klacken.
Barcelona Katalano
2017-05-22 08:15
@Barcadinho.:

Jag håller även Mascheranos första mål för klubben som ett värdefullt minne denna säsong. När han får ta en straff och kliver fram iskall och pangar bollen på kraft rakt i nättaket. Sen reaktionen på Suarez och övriga på bänken samtidigt. Härliga bilder.
2017-05-22 08:06
Som*
2017-05-22 08:06
Finns det någon tabell men hur ligan skulle sett ut om alla domarmisstagen korrigerades? Barça, din länk var nyttig men den visar endast domsluten mot oss och för Madrid, vi har också fått dombeslut med oss och jag är numera väldigt källkritisk. Dock borde vi åtminstone ligga ett antal poäng före? Minns inte att vi fått många domslut med oss nu när jag tänker efter. Sport borde säkerligen ha en sådan tabell redo inom kort!
Annons: