/spanien/barcelona/forum/4183.aspx/spanien/barcelona/forum/4183.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla~
2014-08-09 14:13
Vanpiro Vermaelen är nog nöjd. Minst 4 års betald rehab i soliga Barcelona är inte fy skam. Hur fan man kan erbjuda annat än högst ett 2-årskontrakt begriper jag inte.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Conejito
2014-08-09 14:11
@TRD:
Bara för att han är den bästa backen, betyder det inte att han inte är en SOPA
Barcelona TRD
2014-08-09 14:08
@Vampíro:

Sopa som Mathieu? Han är vår just nu bästa back tillsammans med Alba. Vad gnäller du om?
Barcelona LeoMessi
2014-08-09 14:06
Gabriel

Det där var spot on.

Två av PLs topplag är topplag endast på grund av sina stenrika shejker/oligarker, hade inte det varit för dom så hade arsenal och united slagits om titeln. Deras topp fyra hade typ varit United, arsenal, tottenham och tex liverpool.

Sen att dom köper upp alla bra spelare från spanien nämner dom aldrig. Värst utsatta har sevilla och valencia varit och i år har det varit atletico, men jag tycker dom har ersatt bra faktiskt.
Barcelona Vampíro
2014-08-09 14:06
Har de inte lärt sig att sluta göra affärer med loserklubben Arsenal? Nu handlar det om en riktigt jävla medelmåtta som inte ens platsar dessutom. Deras spelare är definitionen av förlorare, inget hjärta, ingen krigarinställning utan de gömmer sig vid minsta motgång. Rädda för att vinna helt enkelt. Men men väntar spänt på hur folk ska fortsätta att dricka denna lednings kool-aid och hävda att detta, likt den pinsamma Mathieu-affären, är en bra värvning. Börja slipa på era bortförklaringar, aaand go!
Barcelona RonaldinhoGaucho!
2014-08-09 13:59
@Zyzz:

gillar hur våra ramsor finns skriva på väggen, helt okej faktist, den andra var också fin men den håller inte ju med att vi fått in nya startspelare och allt de,
den nya målningen var helt okej, fint
Barcelona Vampíro
2014-08-09 13:57
Arsenal centre back Thomas Vermaelen (28) will sign a four-year deal with an option for a further year at Barcelona. [daily express] Haha änmu en nolla ser ut att anlända. Räcker det inte att värva en sopa som Mathieu till backlinjen?
Barcelona Rambla~
2014-08-09 13:53
Blaugrana91 Zubi och Lucho har ingenting att säga till om när det gäller godkännandet av transferbeloppen. Det är ledningen och inga andra som är ansvarig att klubben läcker pengar på spelarköp som den gjorde under värsta Gaspart-eran. Tro inget annat. Hade de brytt sig och haft lite hjärta för klubben hade de aldrig godkänt dessa överpriser. Det är inte deras pengar så de skiter i vilket tycks det, så länge de får sina komissioner på alla transfers så är alla glada och obekymrade.
Barcelona Rambla~
2014-08-09 13:46
Zyzz Ja men sälj till United då, hade mitt svar blivit, vårt första bud står kvar. Ville Wenger sälja till United? Skulle inte tro det utan affären hade säkerligen gått igenom ändå till Barcas fördel och till ett lägre pris. Wenger ville ha en spelare av United i utbyte, troligen Nani, men United vägrade. Trots det höjer Barca budet, matchar Uniteds antar jag, och ger Vermaelen ett 5-årskontrakt(!) Han hade 1år kvar på kontraktet då ska han inte kosta den summan Barca betalar. Det kan ingen här lyckas övertyga mig tycka.
Barcelona Mido
2014-08-09 13:42
[QUOTE=Zyzz]Såg en video (länktips) på Barcas spelargångmed de nya väggmålningarna. Vad tycker ni? Jag gillade det bättre när det var spelarnas ansikten på väggarna. Det måste ju skrämma motståndarna mer att se stora ansikten på Messi, Neymar, Suarez, Iniesta etc. än att se massa bilder på barn ;) [/QUOTE] Barnsaga
Barcelona Blaugrana91
2014-08-09 13:35
Rambla~

På vilket sätt är det ledningens fel?
Om du ska klaga på någon klaga enbart på LE och Zubi och ingen av dessa sitter i ledningen.

Styrelsen/ledningen ser bara till att resurser finns för dem spelare som tränaren VILL HA.

Däremot håller jag med om att dem spelare vi värvar till försvaret knappast var på toppen av min önskelista, men återigen spelare som Hummels, Benatia, Marquinhous, Vertonghen gick inte då deras klubbar tycks vara ovilliga att ens förhandla. Det verkar inte spela någon roll att vi kan erbjuda jättebelopp klubbarna nekar ändå. Och säg mig vad ska man då göra?
Barcelona Zyzz
2014-08-09 13:31
Såg en video (länktips) på Barcas spelargångmed de nya väggmålningarna. Vad tycker ni? Jag gillade det bättre när det var spelarnas ansikten på väggarna. Det måste ju skrämma motståndarna mer att se stora ansikten på Messi, Neymar, Suarez, Iniesta etc. än att se massa bilder på barn ;)
Barcelona Zyzz
2014-08-09 13:27
@Rambla~:

Vi var inte ensamma om att vilja ha Vermaelen. Det ryktas ju om att Man Utd höjde budet till 19M och då är det inte så mycket att göra. Snarare bra jobbat av Barca att lyckas få honom när andra storklubbar blandar sig i (även om Man Utd inte kan erbjuda CL-spel denna säsongen vilket bör vara ganska avgörande).
Barcelona Gabriel
2014-08-09 13:23
Mourinho ska nog tänka sig för en eller två gånger innan han sågar La Liga som åtminstone jag ser som den bästa i världen. Premier League må vara mer jämn men fotbollsmässigt så kommer den inte upp i närheten av La Ligas standard, det kan man även se när man kollar på resultaten i alla europeiska sammanhang de senaste åren. Två spanska lag i CL finalen förra säsongen, Sevilla mästare i Europaleague - Spanien har överdominerat.

Nu pratar han visserligen inte om standarden på den spanska klubblagsfotbollen utan snarare om konkurrensen ligorna emellan, där kan han ändå ha rätt, men samtidigt är det inte lätt för övriga lagen i Spanien att ha något att säga till om när man har storsatsande Barcelona och Real Madrid som alltid tävlar mot varandra om att vara världens bästa lag. Att Atletico ens kunnat komma upp och hota på det sätt som dem gjort de senaste 2 åren är ett under i sig och faktiskt riktigt jävla beundransvärt av dem. För första gången på väldigt länge så var det inte Barcelona eller Real Madrid som tog hem ligan förra säsongen, och det, sett till ligans välmående måste ses som väldigt positivt.

Sedan har du det här med pengar, utan pengar kan du ta bort både Chelsea och City direkt ur guld-diskussionerna kring Premier League. Vart var dessa lag innan deras shejker kom in och pumpade deg? Chelsea låg mellan 8-5 plats och City, dem åkte berg och dahlbana mellan övre och nedre tabellen under säsongernas gång. Dessa lag har köpt upp La Ligas spelare med deras oljepengar. Spelare som Yaya Touré, David Silva, Kun Aguëro, Negredo, Navas, Mata, Felipe Liuz, Fabregas, Diego Costa mfl hade aldrig gått till dessa lag annars. Vänd på det och låt oss säga att dessa oljeshejker istället valt att köpa upp Valencia och Sevilla och Atletico Madrid exempelvis, förstår ni vilka lag dessa två klubbar hade haft då?

För det första hade spelare som Navas, Dani Alves, Keita, Rakic, David Silva, David Villa, Mata mfl aldrig lämnat deras klubbar, dessutom hade dem köpt in spelare från den absoluta topp eliten. Då hade La Liga haft Barcelona, Real Madrid, Valencia, Sevilla och Atletico som stora guldhot. Allt har med pengar och investeringar att göra. La Liga är den bästa ligan sett till fotbollen som spelas, den är inte den jämnaste men den har blivit jämnare än vad den varit nu med Atletico.

Samtidigt är La Ligas "ojämnhet" en överdrift samtidigt som Premier Leagues "jämnhet" även det är det. Så stor skillnad är det inte!
Barcelona LeoMessi
2014-08-09 13:09
Ja du Mr Mou, klart att du visste att du skulle vinna. Mou påverkade domarna med sitt skitsnack till den graden att domaren såg till på egen hand att real madrid vann sina matcher.

Sen så får vi inte glömma att chelski och city åkte tack vare barca och atletico. Men jag kan hålla med om att den ligan är mer oförutsägbar. Eller ja, hyfsat.
Barcelona Mido
2014-08-09 13:04
Målvakten Diego Lopez är klar för AC Milan
Barcelona Barclasico
2014-08-09 12:55
Arsenal centre back Thomas Vermaelen has arrived in Barcelona. [sport]
Barcelona WalterWhite
2014-08-09 11:05
Tror ni att Halilovic får speltid idag mot HJK?
Barcelona Rambla~
2014-08-09 10:51
Det är inte spelartypen som Vermaelen representerar som stör mig, utan det är sättet på hur han värvas och framför allt priset. Han har 1 år kvar på kontraktet, har varit väldigt skadebenägen i Arsenal och han nöter bänk. Nog fan ska det väl gå att värva honom för en lägre summa än vad som nu rapporteras? Han vill dessutom bort från Arsenal. Går det att få ett bättre förhandlingsläge för Barca?

Något som skrämmer mig är följande från artikeln som DM1982 länkade:

The Belgian international is a thumper who needs to play next to someone organising things—when asked to organise himself, he gets nervous.

Hm, ska denna person som styr i försvaret då vara Pique? Han lider ju av precis samma syndrom som Vermaelen tycks göra. :)
Barcelona Andres Iniesta #24
2014-08-09 10:44
Intressant läsning där.
Barcelona DM1982
2014-08-09 10:30
En bra artikel som sammanfattar värvningen av Vermaelen bra.
Barcelona Rambla~
2014-08-09 10:22
Läs det här inlägget från ett int. forum (på engelska). Det förklarar ganska bra varför jag och kanske många med mig är så negativa till den här juntan och speciellt vår inkompetente sportdirektör Zubi.

It is more to do with LE and Zubi being very specific about the profile they are looking for, and ignoring every option that does not fit that exact match even if they are superior.

The money was there after Suarez. 50m has/will been spent on Mathieu, Bravo and Vermaelen.

Both Vermaelen and Mathieu are tall, left footed and good on the ball. None compete with Bartra and Pique for the right sided defender role. So in terms of depth they fulfill the obligation of having 2 left footed, left centrebacks and 2 right footed, right centrebacks.

Of course the drawback is both are not top class, old, injury prone and overpriced. Vermaelen has one year on his contract and Mathieu had one year on his contract.

Vertonghan also fits this profile which makes it understandable he was also an option. It does however make me question about Marquinhos and if he ever really was a genuine option. There is a young lad in the B team called Godswill who is a physical beast and has the potential to fulfill the Abidal characteristics of a rightback, and will surprise alot of people who watch Liga Adelante this year.

The other issue is this nonsense of having to have a left footed, left centreback. Puyol never was, Marquez never was and most defensive partnerships are not equally right footed and left footed.

I don't know much of Benatia, but the facts are he was a world class CB last season for Roma, he stepped up a level at a bigger club. But also, there are defenders in La Liga who can step up that level if Barcelona signed them such as Musacchio and the best profilic fit for the role Vermaelen/Mathieu fulfill - Laporte. Another guy who 6 months ago had a 18m BO clause, 1 month ago had a 35m BO clause and now has a 42m BO clause.

And Laporte really shows the failings of Zubi/ Barcelona board, who after 3 years available to profile the centreback market can not time a signing right to get the best price (Mathieu last year, Laporte) or be decisive in signing the player before they become unavaiable (Marquinhos at Roma, Thiago Silva when selling a world class Ibrahimovic to Milan, David Luiz with Cesc).

Knowing the football world having been involved in it, I am pretty convinced that the current board are using Barcelona just for their personal financial gains and do not really care about the signings and the price. The higher the fee, the bigger the black briefcase for them. And why dont they care? Because when they leave in 2016 they won't return to the football world again.

Just my incoherent thoughts as I vent on this issue. But for the record and for balance, Ter Stegen, Rakitic, Halilovic and Luis Suarez are magnificent signings. Rafinha and Gerry D are future world class players and Samper, Adama, Munir have great potential. Edgar Ie has good potential and potentially very good with the right patience and development. Denis Suarez is dazzling in Sevilla training already, and will come back ready to fight for our 11 too.

So it is not all doom and gloom, BUT, it could all be so much easier if we had planned our CB signing better and that is the source of every fans frustration
Barcelona Andres Iniesta #24
2014-08-09 09:45
Vermaelen verkar vara klar för Barça, medicinsk undersökning väntas under dagen.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-08-09 09:11
Krojf Att läsa dina inlägg, oavsett om du har en poäng eller om du är helt ute och åker Jet Ski, är som en dusch för själen. Du är en verbal Picasso and me very liky! Visst är det ganska harmlöst om fransmannen tar ett bloss då och då på sin fritid, men jag håller med Lion24 gällande bristen på den professionalitet vi som culés förväntar oss av en Barcaspelare. Han bör helst lägga av med skiten om du frågar mig även om dom mängderna han suger i sig bevisligen inte påverkar hans spel rent fysiskt vad jag har märkt. Jag menar, en ickerökande Messi och en lika cancerpinne-befriad Pique uppvisar inte ens hälften av den intensitet med vilken Mathieu spelar med så hur pass negativt killens rökande påverkar klubben rent sportsligt ligger väl på quantum physics-nivå om vi ska vara lite tekniskt petiga. Med det sagt, er "beef" har gått väldigt vilse och jag tycker att ni bör styra era skutor rätt igen, du och lejonet, eftersom det här forumet handlar om Barcelona och inte om rökning. Jag läser hellre dina, ibland, kirurgiskt precisa inlägg om saker som rör klubben då det är främst detta vi alla är här för. Rökning är inte det skälet och inte heller ett ämne som rör Barcelona, oavsett om Mathieu sysslar med skiten eller ej. Själv väntar jag bara på att bullshit-season ska sluta så att fönstret stänger och man tål att vistas härinne igen. Props till er som håller fanan högt sommaren ut och rapporterar kontinuerligt så andra kan hänga med i karusellen också vid behov! Adios muchahos.
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2014-08-09 09:01
Krojf

"Om han nu inte innan dess hinner bli offentligt korsfäst av den renlärigt envise väckelsepredikanten Lionel 24,för sin oförlåtligt fula vana och sitt liv i skamlös synd som smittar med smått oöverskådliga konsekvenser som ofrånkomlig följd (och då snackar vi inte längre om cancer och KOL utan ett fullkomligt skandalöst karaktärsfel förutan nåd)

Always look att det bright side of Life........(plats för busvisslingar).

PS. Jag tänker inte besvara alla eventuella invändningar mot detta mitt inlägg.DS."

Jag har aldrig hållt med Lion24 i årets mest debatterade ämnen (Ex: Sanchez-pedro), men inte en enda gång har jag hånat honom för att därefter med svansen mellan bena i princip skriva "Jag tänker inte bemöta eventuell kritik om mitt inlägg" Sen är det synd att toppklubbarna i världen och deras läkarstab inte har din kunskap om nikotin, vilka jubelidioter dom är i Valencia som försökt få honom att sluta!

Vad är det som hänt med culés? Har vi så dålig självkänsla att en spelare som Mathieu, som knappt hade fått besöka Camp Nou av Pep G, ska visa sån här respektlöshet mot klubben som ger honom miljoner i veckan och t.o.m. svarar med "Jag röker när jag vill" #yolo#swag, eller hur? Vi får väl se hur pass stora Luchos cojones verkligen är
Barcelona Den vise mannen
2014-08-09 07:42
Mascherano#14 el Jefecito
2014-08-09 07:25
En sak är ju helt säker iallafall...

Det är ju klart så att Mathieus rebelliska rökning är mindre hälsosamt för vissa här inne än för honom själv. För hade han gått upp så mycket i varv som vissa här efter ett par bloss så hade han aldrig klarat av att behålla koncentrationen och kylan som behövs för att ta sig till den nivå som krävs för att Barcelona (oavsett sportchef) ska punga upp åtskilliga miljoner för honom.
Barcelona grande jw
2014-08-09 05:31
Även om Krojfs sarkasm lyser igenom rätt hårt så kan jag tala om att rökning är extremt negativt för en elitidrottsman. Det finns studier på hur rökning påverkar den mänskliga kroppen även på kort sikt.

1. Konditionen. Rökningen minskar syreupptagningsförmågan direkt genom att lungorna skadas av röken. Varje halsbloss dödar några av lungsäckarnas så kallade alveoler. Alveolerna tar emot luften och för över syret till blodet. När de väl skadats så växer de inte tillbaka, skadan är permanent. Alveolerna kan bli slappa, förtjockade och inflammerade. Det kan sluta med kronisk bronkit.

2. Man känner sig avspänd av att röka men det sitter bara i hjärnan. Kroppen stressas svårt och blir spänd. Nikotinet gör så att blodådrorna dra ihop sig. Rökning ökar ganska direkt nivåerna av kortisol och aldosteron vilket indirekt leder till högre blodtryck. Hjärtat får jobba hårdare och blodet får det svårare att ta sig fram till musklerna med syre. Du får jobba hårdare för samma effekt. Om du slutar att röka så sjunker blodtrycket inom 24 timmar.

3. Tobaksröken innehåller den kvävande gasen kolmonoxid. Kolmonoxiden binder sig lättare till dem röda blodkropparna än vad syret gör. Förmågan att transportera syre sätts ner med 10-15% . Konditionen försämras och det tar 8-12 timmar för all kolmonoxid att försvinna från blodet.

4. Skador. Ett par amerikanska studier från amerikanska armén visar att rökningen ökar risken för skador i senor och leder. Skaderisken ökar lika mycket som att vara otränad. Skadeuppehållen blir också längre – kanske för att nikotinet stör nervsignalerna till muskulaturen, vilket gör det lättare att trampa fel, men säkert vet man inte än. Och när skadan är skedd så läker det långsammare.

5. Immunförsvaret sätts ner vilket gör dig lättare förkyld och oftast längre än en icke-rökare.

6. Du får infektioner lättare. Ett sår blir mer sannolikt inflammerat än hos en icke-rökare. Eftersom rökningen sätter ner funktionen så mycket i kroppen så drabbas rökaren lättare av andra sjukdomar och återhämtar sig sämre.

7. Mindre känt är att rökningen påverkar kroppens förmåga att omvandla kolhydrater till musklernas bränsle, glykogen. Rökningen ökar utsöndringen av kortisol, vilket minskar upplagring av glykogen. Av samma orsak försämras muskeltillväxten efter styrketräning.

Sedan ska man komma ihåg att man fortfarande kan bli en världsklassförsvare i fotboll ÄVEN om man röker. Rökande gör inte saker omöjliga. Det vi kan konstatera är dock rökning och osunt leverne ÄR negativt för prestationsförmågan och hälsan.
Barcelona Neymar N11
2014-08-09 05:00
Westinho Tack för svar.
Barcelona Lion24
2014-08-09 04:16
Krojf

Lionel 24? Tack. Jag antar att du menar mig. Det är beklagligt Krojf, riktigt beklagligt att du använder mitt namn eller försöker, trots att jag läxade upp dig ordentligt sist. Du syndes inte helt plötsligt. Jag förväntar mig inte ett dugg av dig Krojf, och det gäller inte bara dig, utan några få här inne också. Tro mig, jag gör inte det. Jag är glad så länge du bara håller dig borta från klubben, LÅNGT LÅNGT BORTA. Sen kan du skriva vad du vill här inne. BUT STAY AWAY.

Fans som ska försvara rökandet och menar t.o.m att det är indirekt PRESTATIONSHÖJANDE att röka, innan match eller i halvtid. Haha. Hur ska jag hitta ord? Vart ska jag hitta ord? Jag är ju dum i huvudet som är moralpolis och inte tål att fotbollsspelare röker 2014 på den absoluta toppnivån. Vad ska jag säga? Eller vad kan man säga? Allvarligt, jag vet inte. Hade detta rökandet varit så att spelare får bättre koncentrationsförmåga, spelare som höjer adrenalinnivån, o.s.v, då får jag en tanke direkt. Hemligheten bakom Peps fantastiska år var inte taktik, teknik och DISCIPLIN, utan det var att spelarna rökte. Pep revolutionerade fotbollen genom att dela ut cigaretter innan avspark och i halvtid. Haha.

Det är väldigt konstigt att just du kan all dess kunskap om hur rökning faktiskt höjer prestationsförmågan när jag aldrig någonsin hört en tränare eller fotbollsspelare säga så. Helt allvarligt, vad f*n tror du Pep hade sagt om du hade sagt dessa ord till honom? ''A men vi provar''? Mourinho? Simeone? Eller vem som helst. Det är ingen hemlighet att de senaste årens framgångar alla lag har haft är av tränare som kräver DISCIPLIN och PROFESSIONALISM. Pep, Mou, Klopp, Heynckes, Simeone, Conte, Ferguson. Sen finns det alltid någon tränare som vinner med väldigt mycket flyt eller att man har en väldigt bra trupp/spelare. Du verkar inte ha hängt med fotbollen. Jag har aldrig i hela mitt liv som fotbollsfan läst om en tränare som har försvarat spelare som röker utan att man inte har försökt få spelaren att sluta, nu menar jag naturligtvis nutid och på den nivå FC Barcelona spelar.

Det är som det är idag. Tyvärr. Jag har sagt det tidigare, saker och ting sprider sig oerhört fort och effektivt. Ledningens tänkande har spridit sig ända hit till Sverige där fans inte bara försvarar spelare som röker utan går på ledningens lögner och försvarar köpet av Vermaelen för att ''det inte finns mittbackar tillgängliga på marknaden''. Det är ett skämt.
Annons: