/spanien/barcelona/forum/4056.aspx/spanien/barcelona/forum/4056.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barclasico
2015-01-07 20:28
Benedito (candidate): "We'll see if Laporta will take part in the elections. If he does, he will be the favourite, the one to beat." [rac1]

Även han förstår!
Barcelona Andresito
2015-01-07 20:14
Till er som inte vill ha Laporta:
Tycker ni inte att det kan vara bra att få in en erfaren räv nu när allt är åt helvete? Kommer ta några år att ställa allt till rätta, och då är frågan om Benedito och speciellt Farré är rätt män för det.

Med det sagt så har jag ännu ingen åsikt om vem som bör ta över, måste få höra vad främst Laporta och Benedito har att säga.
Men av de 3 som är confirmed att ställa upp så känns Benedito på förhand bäst.
Barcelona koeman92
2015-01-07 20:06
Makaveli4life

Precis min tanke. Barto visste ändå redan att hans dagar var räknade, och hade det inte varit för Messi och allt detta kaos så hade vi kunnat glömma nyval denna sommar. Finns flera faktorer till varför Barto inte har en chans i sommarens val. Dels så var han aldrig vald till president från första början, hade han haft den minsta självdistans så hade han kallat till nyval redan efter att Rosell avgick, vilket även var det alla fans ville. Dessutom så spelar det ingen roll om han anser att han inte har fått en ärlig chans. Han har varit en DEL av denna ledning som de senaste 5 åren inte har gjort annat än att sabotera och förstöra för Barca. Det är som att Reinfeldt skulle ha avgått redan 2013, ett år innan valet, och så kommer Anders Borg och ersätter som partiledare och statsminister och vädjar om att få väljarnas förtroende med argumentet att han inte har fått tillräckligt med tid som partiledare. Förstår ni argumentet? Det håller inte. DU har suttit i styrelsen och har varit presidentens högra hand innan han avgick, alltså är du minst lika medskyldig till att det har gått som det har gått för klubben de senaste 5 åren.

Sen skulle jag heller inte vilja påstå att Laporta inte har något starkt stöd bland fansen i Barcelona. Ifall ni minns så gjordes en opinionsundersökning på Beneditos initiativ för inte så länge sedan där man ville se vem av kandidaterna Bartomeu, Benedito och Laporta hade starkast stöd bland medlemmarna. Så här såg det ut bland de medlemmar som hade deltagit i mätningen:
Laporta 33,8%
Benedito 23,9%
Bartomeu 17,9%

Självklart talar opinionsmätningar inte hela sanningen, och det är såklart i valdagen allting avgörs. Men bara här kan man se att Laporta faktiskt har stöd och har en god chans att vinna valet med goda marginaler, så därmed underkänner jag Kufis argument.

Vad gäller vallöften från kandidaterna så kan ni läsa i denna artikel om vad som har sagts tidigare från ovannämnda kandidater. Där står det bl.a att Benedito tänker ta bort Nunez namn från Barcas museum och att både han och Laporta vill helt avsluta allt samarbete med Qatar.
Annat jag känner till är att Laporta kan (enligt en journalist som tjuvlyssanat på Laporta under en middag) tänka sig att värva Klopp som tränare och att Benedito, som vissa här känner till, vill ta med sig Mochi som sportchef ifall han vinner valet. Laporta vill ta med sig Pep och göra honom till sportchef, vilket jag tror är väldigt osannolikt att Pep går med på dock.

Att det ens finns folk som kan tänka sig att rösta på Bartomeu är för mig väldigt skrämmande. Inte för att jag tror att han har en chans att vinna, utan för att jag helt enkelt inte begriper vad för vettig människa som skulle kunna tänka sig att rösta på denna vedervärdiga människa. Vi har 150.000 medlemmar, tror dock verkligen inte att en majoritet av dessa är så dumma att de röstar på Bartomeu och får honom omvald. Hur som helst är det nu bara att vänta på att säsongen spelas av och hoppas att den tar slut så snabbt som möjligt och se fram emot en ny storhetstid (förhoppningsvis) och ett helt ny era påbörjas, denna gång förhoppningsvis med vettigare människor vid rodret.

Mot nya tider! Visca el Barca y visca Laporta!
Barcelona LennyRomario
2015-01-07 19:55
@II Barça II:
Jag tycker att vi redan har ett nytt Barcelona? Som är skit. Men du menar ett nyare nytt? Tycker absolut inte att vi ska glömma Laporta och Pep (tror dock ALDRIG han blir tränare igen, men kanske någon annan roll). Tycka vad man vill om Florentino Perez, men han har ju på något vis visat att det kan gå riktigt bra när en president kommer tillbaka.
Barcelona Culé since 97
Shuu alla cules! Har läst forumet sen flera år tillbaka men aldrig orkar registrera mig och vara aktiv. Ska bli väldigt kul att vara en del av Les Rambles :). Tänkte passa på och fråga om det har blivit officiellt om det är någon mer än bara barto som tänker ställa upp i valet? Någon hade skrivit Benedito, Barto, Farre. Behöver absolut inte någon förklaring av vem barto är men Benedito och Farre. Vilka är dessa herrar och vad skulle de kunna uträtta?
Barcelona the cameroonians
@Barclasico:

Klubbens 150.000 medlemmar, eller som de kallas, "socis"
Barcelona the cameroonians
2015-01-07 19:53
Benedito har sina rötter från bilbranschen och var med i Laportas styrelse fram till 2009 när han avgick i protest mot den gode Joan.
I valet 2010 kom han på andra plats efter Rosell.

Farré är "bara" 39 år och kandiderar under namnet "SomGentNomral", dvs det normala folket. Han vill bland annat ta bort Qatar som sponsor och även ta bort den förre presidentens Nunez namn från klubbens muséeum.
Ingen av hans entourage har varit inblandade i någon valkampanj tidigare.
Barcelona II Barça II
2015-01-07 19:50
Jag säger nej tack till Laporta och Pep. Vi behöver nytt blod i klubben, blicka framåt samt glömma "Pep tiden". Vi behöver ett nytt Barca!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona enkos
2015-01-07 19:49
Mycket bra stämning på dagens träning och en mycket glad Messi
Barcelona Barclasico
2015-01-07 19:38
en sak jag inte förstår.. vilka är det som röstar fram en ny president?
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2015-01-07 19:38
Kan nån förklara för mig vem benedito och Farre är?
Barcelona Kufi
2015-01-07 19:26
Jag personligen vill varken se Laporta eller Barto, palla sträva baklänges. Finns säkert någon ny kompetent som kan köra.
Barcelona Neymar11
2015-01-07 19:12
Den president som ger hristo stoichkov en roll har mitt stöd! Han och puyol som sportchef Han vet vad som behövs i Barcelona!
Barcelona Makaveli4life
2015-01-07 19:12
@Kufi:
Bartomeu var imorse fortfarande inställd på att fortsätta som president, under en middag idag med resten av ledningen blev han övertalad att kalla till nyval för om han inte gjort det skulle resten av ledningen avgått, och då hade han varit tvungen att kalla till nyval ändå. Detta var det sista Bartomeu ville och vi har äntligen vunnit, en dag att fira. BTW I en frågeställning på Barcelona baserade tidningen SPORT så har Laporta 86% av läsarnas stöd. Ställer han upp, vinner han.
Barcelona Kufi
2015-01-07 19:08
Tänker ofta på hur vi kunde fallera såhär som klubb? Några år sen var det vi som la ribban för vad som är möjligt i klubbfotbollen, nu är det Real Madrid och Bayern som är storleken större än alla andra. Vi hade ett sånt jävla försprång på alla lag och vi förstörde allt på ett så jävla korkat sätt. Även om det blir omval i sommar så är vi rökta till nästa säsong utan värvningar, denna truppen håller aldrig nästa år när Xavi försvinner, Iniesta fortsätter att bli sämre och förblir en parodi på sig själv, Messi har aldrig varit såhär nära på att lämna, Suarez har varit helt under isen och absolut inget förutom gamla meriter talar för att han kommer lyfta sig. Vi har ett undermåligt mittfält som vi ska klara oss på i minst en och en halv säsong till, Xavi, Iniesta, Rafinha och Rakitic skrämmer inte ens Elche...
Barcelona grande jw
2015-01-07 19:08
@Kufi:

No offence men vad vet du om det? Laporta har betydligt starkare stöd än vad Bartomeu någonsin kommer ha. Bartomeu är en av Rosells mannar och kommer aldrig få något förtroende i ett presidentval.
Barcelona Kufi
2015-01-07 18:58
Kan sluta riktigt illa om Barto vinner valet, folk tror väl inte på fullaste allvar att han flyttade fram valet 1 år utan att tjäna på det. Hade Barto suttit till 2016 så hade han aldrig vunnit, nu kan han manipulera väljarna att han aldrig fick en ärlig chans och att han är mest lämpad att ta över ensam då han redan sitter i klubben. Barto är mycket smartare än ni tror jag fruktar på allvar att han vinner skiten, även om Laporta ställer upp, det är många som inte vill ha en sliskig advokat som president för vår klubb. Laporta må ha starkt stöd här inne men det ser knappast ut såhär i Barcelona. Sen kan vi redan nu glömma att Pep kommer tillbaka, han trivs fantastiskt bra i Bayern och absolut inget tyder på att han kommer att återvända.
Barcelona Andresito
2015-01-07 18:55
Kan tänka mig att Messis beslut angående stanna/lämna beror på valet. Vinner Bartomeu igen så tror jag definitivt att Messi lämnar, annars blir han kvar. Någon/några nämnde Pep som eventuell tränare (han har för övrigt kontrakt till 2016). Vill inte se Pep som tränare för denna generationen, han har redan uppnått maximalt och allt han hade åstadkommit nu hade blivit en besvikelse jämfört med tidigare succéer. Kan dock se honom som sportchef med en tränare utifrån, Klopp? Tror det hade varit en bra kombo med en utländsk tränare utan Barca-bakgrund som kan ta råd av Pep. Klopps Dortmund från 2012 kryddat med Barca, ufff.
Barcelona Vampíro
2015-01-07 18:47
Barto tweetar: "Until the elections are announced, at which I will be standing, I ask future candidates to act responsibly and with a sense of fair-play" Huh? Nu passar det med fair play men när Rosell ställde upp i valet 2010 så var hela hans valkampanj en smutskastning mot Laporta och den förra ledningen. Buzz off hycklare! Annars är det som alltid intressant att läsa kommentarerna på hans tweets. No mercy från culés runt om i världen.
Barcelona Barclasico
2015-01-07 18:34
Tw Laporrta (ex-president): "Regarding elections, I'll speak out at the right moment and always thinking about the club's stability."

Tw Laporta (ex-president): "Now, more than ever, we need to support the team, for the good of Barça." [@joanlaportadcat]
Barcelona Barclasico
2015-01-07 18:31
note: so far, three people already officially announced they will take part in the upcoming elections
Benedito
Bartomeu
Farre
...
Tänk om Laporta inte pallar ställa upp. och vem fan är farre?
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2015-01-07 18:26
Messi: "Antingen så utlyser du nyval till sommaren annars går jag ut i Media och säger att jag vill lämna"

Hahah kan faktiskt ha varit något liknande (fejkcitat av mig). #GraciesMessi, #Juntadimision.
Barcelona Culé hasta la muerte
2015-01-07 18:20
Väntar spännande på att Laporta ska annonsera sitt deltagande i sommarens val samt vilket löfte han går till val med!
Barcelona BARCA-més que un club
2015-01-07 18:13
Bartomeu stinker lögn om honom så långt det bara går.

Bartomeu@OUT!!!!
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2015-01-07 18:11
I en perfekt värld (sommaren 2015)

President - Joan Laporta
Sportchef - Monchi
Tränare - Frank De Boer, Klopp, Guardiola
Hederspresident - Cruyff
Andra roller i klubben - Puyol, vad han känner för. Abidal, vad han känner för.
Barcelona el Flaco
2015-01-07 18:07
enkos/

Ja, Messi deltog i träningen och anlände till träningsanläggningen 20 minuter tidigare.
Barcelona enkos
2015-01-07 18:02
@enkos:
ingen som vet?
Barcelona Neymar11
2015-01-07 17:58
Grande jw Wait for it ;)
Barcelona grande jw
2015-01-07 17:56
Bartomeu (president): "As we've seen, Eusebio has done a great job at in his time at Barcelona B so far."

Tror vissa på allvar att denna trångsynta lögnaktiga president skulle få förtroendet av tusentals medlemmar? Han är ett skämt.
Barcelona koeman92
2015-01-07 17:56
Nyval!!

Nu är jag glad..
Annons: