/spanien/barcelona/forum/4012.aspx/spanien/barcelona/forum/4012.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-11-15 01:27
Vermaelen = Många frågor men inga svar:

Mord och inga visor.

Jag tror att Laborta kommer känna av pulsen när det handlar om att värva Mourinho eller inte. Känner han att det går emot kommer han nog ta hjälp av hans guru johan cruyff att hitta den rätte..
Barcelona Leo y Cesc
2014-11-15 01:22
Laporta känns för mig verkligen som rätt president, både Rosell och Bortemeu verkar väldigt loja och nonchalanta. Laporta verkligen hatade att förlora och brinner för fotbollen. Finns en dokumentär bakom kulisserna i FC Barcelona med Laporta i styret. Måste iallafall säga att Mourinho inte ska vara nära Barcelona förutom som motståndare. Han är inget klubben förknippar sig med och inga spelare i klubben gillar honom. Det hade blivit kaos om han stod som tränare för våran klubb. Vi behöver en tränare som får bestämma allt själv och köper riktiga backar och inget annat !
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca Barca
2014-11-15 01:12
Jag börjar bokstavligt talat bli små rädd att det finns folk här inne som inte skulle ha något emot Mourinho som tränare i våran vackra klubb. Mourinho har sen lång tid tillbaka kastat skit på klubben och nej mina bröder det var inte efter att Laporta tog Cruyffs råd och anställde Pep istället för Mou, utan om ni har följt klubben sen lång tid tillbaka så har han uttalat sig en massa skit om våran klubb sen sin första säsong i Chelsea . I ett av uttalandet var, hur han försökte minska våran historiska storhet därav i uttalandet sa han att barcelona har vunnit lika många CL titlar som mig. Han hade ju vunnit ett CL titel med porto innan han begav sig till Chelsea och i hans första säsong där hade vi endast vunnit en CL titel 1992. Jag har inget emot tränare som snackar ut och visar lite sin vrede i median(bara det inte går överstyr) men Mourinho har en tendens att ta vissa uttalande till nya gränser. Sen är Mourinho en perfekt tränare för lag utan historia och symbol, han är perfekt för ett lag där det inte finns några principer och normer. Ett lag som Chelsea, Porto eller Inter. Anledningen till att storklubben real anställde honom var endast ett desperat överlevnad försök av Perez för att inte hamna efter oss barcelona som på den tiden var totalt överlägsna i ligan och ute i Europa. Perez offrade allt som har med skönhetsfotboll att göra som han strävade efter med Pellegrini som tränare och hämtade in Mourinho för att endast förstöra barcas dominans och det är mourinho bäst på. Han tog till ALLA metoder för att slå oss, även en backlinje med 8 man i vissa el classicon. Det skulle aldrig funka i Barca. Riktiga barca fan skulle aldrig vilja dra till Camp nou och se barca ställa upp med en buss för att vinna en match, eller jo kanske asiaterna med 101 megapix canon kamera men vi här i sverige/Europa, katalaner och resterande som följ barca sen barnsben vet vad vi står för och varför vi håller på barca, bollinnehavet, tiki takan, totalfotbollen, dominansen. Att vinna en match utan att vinna bollinnehavet för oss barca fan är som att köra bil utan armar, det finns inte, ska vi vinna en match är det med bollinnehavet och den fotbollen skulle Mou demontera från klubben. Glöm inte, vi är en klubb med en filosofi och normer som vi helst inte bryter mot. Det räcker med att vi bespottat klubben genom att ha reklam på tröjan låt oss inte bespotta spelet på planen. Mou som tränare ? Bli inte som Perez och handla i desperation endast för att man börjar inse att vi halkat efter i toppen. Vi kommer komma tillbaka och då ska vi göra det med det klubben står för.
Barcelona IlTriplete
2014-11-15 01:03
Vampiro

Rosell inför Copa-finalen 2011 mot Madrid: "Det blir 5-0 igen."

Bartomeu: Tello är bättre än Cristiano.

Haha, de har också sagt dumma uttalanden kom igen..
Barcelona Vampíro
2014-11-15 00:40
el Flaco Just det är ännu en anledningen till att jag från början inte ville se Laporta som nästa Presi. Jag uppskattar hans Barcelonismo men ibland kunde det bli lite väl mycket och resultera i klumpiga uttalanden om Madrid. Säga vad man vill om denna juntan(tro mig det har jag) men en sak man får ge de är att de alltid agerat professionellt gentemot rivalerna. Jag tror nästa Spiderman film släpps 2018 så jag tippar på det. :P
Coach Pep.
2014-11-15 00:37
@zick9:

Om det är något Mourinho kommer locka till sig så är det just plastsupportrar. Vem fan vill annars att Mourinho ska komma och implementera sin dödgrävarfotboll i Barcelona? När har Mourinho någonsin spelat offensiv fotboll? Är han ens kapabel att ratta ett lag på det sättet? Hade varit en bisarr syn att se honom ändra sin filosofi plötsligt.

Konstigt rykte och inte vad man skulle förvänta sig av Laporta.
Coach Pep.
2014-11-15 00:24
@Gabriel:

Bra att fler får upp ögonen för honom. Coutinho är en spelare jag också håller högt och följer på nära håll, men tyvärr spenderar vår ledning hellre 2 miljarder på Neymar och Suarez och skiter i Europas alla relevanta mittfältslöften. De verkar ha undgått dem att mittfältet utgör den viktigaste grundbulten till CL-guld.

Hur som helst analyserar jag ofta spelare i detalj (har något slags OCD/tvångssyndrom när det gäller fotboll) och har en förkärlek för spelartyper som just Coutinho, som gjort mig mer exalterad än på länge. När det kommer till kortpassningsspel och förmågan att spela fram farliga lägen så måste de bästa spelarna i toppligorna vara:

1. Cassano
2. Coutinho
3. Messi

Ingen annan är egentligen ens nära att komma fyra på den listan. Coutinho är t.o.m. vassare än Cassano på många områden (framförallt räckvidd) men Cassano är fortfarande före vad gäller påhittighet/uppfinningsrikedom (det finns förmodligen ingen spelare som försöker slå så mycket genomskärare som Cassano samt försöker sig på så mycket idéer fast han vet att han kommer misslyckas, eftersom hans lagkamrater håller för låg klass/inte kan uppfatta hans genialitet).

Observera att jag i min lista inte talar om precision. Spelare som Iniesta, Pirlo, Xavi, Fabregas och Alonso ligger i topp vad gäller passningsteknik, men Coutinho är helt enkelt en mycket farligare passningsspelare än 99% av alla spelare.

Han är fortfarande rå och oslipad men har redan utvecklats till en fantastisk spelartyp. Jag har inte brytt mig nämnvärt om 10’or sedan Riquelme, eftersom ingen av dem har varit så bra; de har antingen saknat speluppfattningen, djärvheten och även tekniska förmågan. Det har i princip varit en död roll eftersom ingen har haft skickligheten att fylla den på flera år. Coutinho är dock annorlunda och håller uppriktigt på att bli en evolution av #10 rollen; en ”modern 10a” om du så vill (men den termen suger och är överanvänd).

Han spelar helt enkelt på en annan nivå än andra ”10'or” den senaste generationen: antingen lata centrala mittfältare som förlitar sig endast på passningar och långsam speluppbyggnad, eller odugliga offensiva mittar som är begränsade av sin spelyta och inte har aggressiviteten för att få någonting att hända.

Coutinho är allt som de inte är. Han är inte begränsad i sin position eftersom han kan skapa fara var som helst på planen. Han är bra på kanten, bra på mitten och bra längre bak. Hans dribblingar och passningar fungerar i varje område. Framförallt så är han sjukt aggressiv med sitt passningsspel, vilket är hans viktigaste attribut och skiljer honom från resten. Han spelar på allt han ser oavsett om det kommer fungera eller inte, och det är en väldigt frisk fläkt i vad som har blivit en väldigt hårt åtstramad och begränsad fotbollssport.

Jag vill egentligen inte överhypa Coutinho eftersom han är långt ifrån en klar produkt och har en lång väg att gå, men fortfarande så är hans nuvarande spelstil och approach till #10 rollen något som bör applåderas av varje fotbollsentusiast. Han förtjänar all cred han kan få eftersom han gör en roll som varit förlegad senaste åren spännande igen.

Liverpool är ingenting utan honom och han bör vara Brasiliens obestridda 10a i många år framöver. Faktumet att han inte ens var med i VM-truppen var en av de äckligaste förolämpningar mot fotbollen jag varit med om, men så går det i en korrumperad sport som premierar de kändaste namnen i de rikaste lagen framför de bästa spelarna.
Barcelona el Flaco
2014-11-15 00:20
Vampíro/

Håller med. Hela Mourinhos show och spektakel innan, efter och även ibland under matcherna hade blivit för mycket. Huvudet hade exploderat av allt hans skitsnack.

Det jag befarar är att Laporta vill ha Mourinho mer för att destabilisera Madrid än att fokusera på vilken tränare är bäst lämpad för Barça. Visst, att plocka Mourinho hade haft en chockeffekt som hade fått hela fotbollsvärlden att vända blickarna mot Barcelona, men med tanke på att turbulens klubben har gått igenom först med Rosell och nu med Bartomeu är det knappast vad vi behöver. Det vi behöver är att fotbollskunniga individer kommer in och börjar ta långsiktiga beslut.

90-talet hade många klassiska serier. X-men var min favorit. Håller den högre än Spiderman även om den också är väldigt bra. Vet inte vad vi får se först, en bra Spiderman film eller Vermaelens debut i Barça-tröjan.
Barcelona Vampíro
2014-11-15 00:05
el Flaco Ja precis som tur var så ångrade Joan sig i sista minuten och valde Pep and the rest is history. Problemet är ju inte bara Mous historia med Barça eller hans fotbollsfilosofi för den delen heller utan all jävla drama som medföljer. Alla hans uttalanden om domare, förbund, motståndare etc. Det hade bara smutsat ner klubbens namn att förknippas med en sån tränare. Damn straight! 90-tals serien är fan en klassiker, min absoluta favorit som barn. Håller med filmerna har vart okej som bäst, finns så sjukt mycket source material att gå ifrån.
Barcelona el Flaco
2014-11-14 23:54
Vampíro/

Jag vet inte om jag hade gått så långt att jag hade slutat att kolla på matcherna helt och hållet, men jag hade definitivt avdomnad och längtat efter en ny tränare som man kan identifiera sig mer med.

Redan i 2008 var många culés bredda att acceptera djävulen efter sin tid i Chelsea då vi utkämpade många bittra strider mot de i Champions League. Många var villiga att lägga den bittra rivaliteten åt sidan för man var desperata. Idag är det dock inte riktigt samma sak för nu har Mourinho även hunnit träna Madrid och jag behöver knappast gå in på det innebär. Tror inte att lika många hade varit OK med att se portugisen i vår tränarbänk som i 2008.

Jag gillade Spiderman den tecknade serien när jag var liten, men inte filmerna som har gjorts. Med den bredda och djupa material som finns i det universumet förväntade jag betydligt mer från. :P
Barcelona Vampíro
2014-11-14 23:52
[QUOTE=zick9]Bra, då kan du dra redan nu. Vi behöver inte plastsupportrar. [/QUOTE] Nah, jag stannar hur länge jag vill.
Barcelona Vampíro
2014-11-14 23:51
[QUOTE=IlTriplete]Vampiro Varför hade du slutat stå bakom Barcelona? Att ha Mourinho som tränare är inte värre än: 1. att kicka ut Abidal ur klubben 2. ha Qatar som sponsor 3. fiffla med Neymars transfer etc. Du kan stå bakom klubben i sånt men inte när man värvar en världsklass tränare (äntligen) ? [/QUOTE] Precis som el Flaco är inne på så är inte känslorna för dagens Barça lika starka som för några år sen. Din lista är bl.a. en stor orsak till det. Visst spelet på planen kommer och går men saker vid sidan är det som identifierar klubben. Att ha Mourinho som tränare hade vart det som får bägaren att rinna över för mig. Någon måtta får det vara. Som sagt hade haft jävligt svårt att bara ställa om och låtsas som att allt han sagt och gjort aldrig hänt. Men det är bara jag. Med det sagt så tror jag inte ens Mou är så sugen på att ens lämna sitt kära England. Det är det enda landet som står ut med hans bs, dem älskar honom där borta.
Barcelona Vampíro
2014-11-14 23:41
el Flaco Jag är dock rädd att många Barçafans kan vara såpass desperata efter framgångar att de accepterar djävulen himself som tränare. Jag hade personligen haft otroligt svårt att efter allt skitsnack stå och heja på Mourinho. Man är ju för fan ingen robot som bara kan programmeras om. Hehe yes han var alltid min favorit. Men hey Joker, Apocalypse, Red Skull, whatever floats your boat. Det är samma skrot och korn.
Barcelona zick9
2014-11-14 23:31
@Vampíro:

Bra, då kan du dra redan nu. Vi behöver inte plastsupportrar.
Barcelona el Flaco
2014-11-14 23:31
L.A.M Nr 10/

Man ska dock komma ihåg att det var ytterst nära Laporta värvade Mou redan 2008. Förhandlingarna gick framåt och det sägs att Mourinho t.o.m. besökte träningsanläggningen i Sant Joan Despí. Tack och lov så dök Txiki och sedan Cruyff upp i bilden och resten är historia.

Det är väldigt märkligt om nu Laporta ens övervägt att ta tillbaka Mourinho. Även om portugisen är en skicklig tränare måste väl Laporta inse att en stor del av fansen ser Mourinho som vår public enemy nr. 1 och att det kan skada hans chanser att vinna valet. Att presentera Mourinho som ett vallöfte känns knappast som en framgångsrecept i det här läget.
Barcelona el Flaco
2014-11-14 23:25
@Vampíro:

That's a bold statement! :P

Jag förstår vad du säger och jag kan själv erkänna att mitt intresse redan nu med denna juntan är inte den samma som det var under Pep Team. Hade också haft oerhört svårt att acceptera se Mou som tränare för Barça. Han är motsatsen till allt som klubben, i mina ögon, representerar.

Det var ungefär samma sak när man anställde Van Gaal för en andra sejour i 2002. Hade då också svårt med att se honom återvända och ma befarade hela tiden att det skulle sluta med katastrof, vilket det mycket riktigt också gjorde.

OT men intressant att du valde en Spiderman villain. Hade hellre kört med Joker eller Apocalypse, men whatever. To each his own. :P
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-11-14 23:21
el Flaco Svårt att säga. I grund och botten är naturligtvis ledningsfrågan den viktigaste. Får man ordning på organisationen där tror jag det blir betydligt lättare för vilken tränare som helst att göra ett bra jobb. Men Mourinho? Nej, det är enligt mig att gå för långt. Det bästa för klubben just nu hade varit att gå tillbaka till våra grundvärderingar och metoder som medlemsägd fotbollsklubb. Satsa mer på ungdomar, bort med Qatar, försöka hitta tillbaka till våra spelmässiga ideal. Jag förväntar mig ingen ny Pep-era, inte heller titlar på beställning men det är av dessa nämnda anledningar jag älskar Barcelona, det är det jag som supporter vill återinföra. Jag anser att Laporta och hans crew stod för dessa grundläggande Barcavärderingar på ett helt annat sätt än Rosells liga. Däremot hade en anställning av Mourinho stridit mot detta. Jag vill att vi ska vara en respekterad klubb med vinnarinställning men även respekt för fotbollen som sport samt motståndare. Det tycker jag inte Mourinho rimmar något vidare med. Så nej, jag hade inte kunnat stå bakom en president med portugisen som vallöfte. Men den dagen den sorgen, det lär väl bli allt klarare desto mer vi närmar oss sommaren hur Laporta tänker och tycker inför valet.
Barcelona IlTriplete
2014-11-14 23:20
Vampiro

Varför hade du slutat stå bakom Barcelona? Att ha Mourinho som tränare är inte värre än:
1. att kicka ut Abidal ur klubben
2. ha Qatar som sponsor
3. fiffla med Neymars transfer

etc. Du kan stå bakom klubben i sånt men inte när man värvar en världsklass tränare (äntligen) ?
Barcelona Vampíro
2014-11-14 23:09
el Flaco Skrev det tidigare, den dagen Mourinho tränar Barcelona är den dagen jag slutar kolla matcherna. Mitt intresse hade slutat där, finns inte en chans att jag på några villkor kan tänka mig att stå bakom den mannen. Mourinho är den ultimata skurken för Barcelona, han är vår Green Goblin. Så som han snackat skit om klubben i mer än 10 år. Medvetet försöka skada våra spelare, spridit lögner i media, petat Tito i ögat och så mycket mer. Han är kort och gott motsatsen till allt vad klubben står för, både på och utanför planen. Jag fortsätter fan hellre med Zubi och Barto än att se Mous fula tryne iklädd Barcelonas färger.
Barcelona el Flaco
2014-11-14 22:49
L.A.M Nr 10/

Som jag var inne på i mitt svar till Vampíro, om nu Laporta offentliggör att han kommer anställa Mou som tränare om han blir vald, hade ni ändå velat se Laporta som president eller är det en auto fail?
Barcelona el Flaco
2014-11-14 22:47
Vampíro/

Den enda kandidaten jag kan tänka mig som kan utmana Laporta är Agustí Benedito. Läste idag något om att Jordi Majó, som slutade tre i valet 2003, kan tänka sig ställa upp men hans vara eller icke vara är irrelevant. Jag förstår ditt tidigare tankesätt att se en ny president tillträde för att lägga all beef bakom oss. Som jag har varit inne på förr vet jag fler culés som tycker likadant, men jag har alltid velat se Laporta återvända.

Nu är jag så klart inte glad över att han intresserade sig av Mourinho men jag hoppas att han tänker om. Är rädd att det hade kunnat skada hans chanser att vinna valet om han annonserar att Mou är tränarens för hans projekt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-11-14 22:41
el Flaco Ja det har du rätt i. Det är väl det man får hoppas på i nuläget. Som sagt, skulle välkomna Laporta med öppna armar men det får bli utan Mourinho. Trodde ingen av oss fans ens kunde tänka sig tanken, för mig är det ett skämt att det ens nämns som ett alternativ.
Barcelona Vampíro
2014-11-14 22:41
el Flaco Ursprungligen ville jag se en helt ny president tillträda då jag är så trött på hela eastcoast-westcoast-beefen mellan Laporta och Rosell. Men ju mer man tänker på det så vem fan finns där ute egentligen? Det behövs någon som Joan som vet vad jobbet innebär och han kan ju bevisligen lyfta klubben från jobbiga tider. Jag tar hellre Laporta och hans Charlie Sheen-lifestyle före nån rookie alla dagar i veckan. Det krävs en speciell personlighet att kunna leda FC Barcelona, både när det kommer till det sportsliga men även all politik runt om klubben. Håller tummarna för Laporta 2015. Al loro!
Barcelona el Flaco
2014-11-14 22:30
L.A.M Nr 10/

Man ska nog inte utesluta helt att valet kan komma att skjutas fram till 2015 om situationen blir ohållbar. Bartomeus dagar är räknade och hans allierade bland medierna kan nog inte rädda honom. I en omröstning bland medlemmarna som presidentkandidaten Benedito hade organiserat var det 76 % som anser att valet bör ske nästa år och inte 2016. Tidigare hade jag gett upp hoppet om ett presidentval i 2015 men på senare tid har den känslan vuxit allt starkare.
Barcelona Vampíro
2014-11-14 22:26
L.A.M Nr.10 Absolut! Som sagt inget fan av engelsk fotboll men diggar definitivt spelet på resten av öarna. De kör fortfarande på den där old school-känslan med mycket hjärta och passion. Något man inte kan säga om England och PL.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-11-14 22:20
Vampiro Visst att de brister en del tekniskt men ska man vara ärlig så är det en skön kontrast när man kollar på Barca varje vecka. Högt tempo och krig i 90 minuter, riktigt skön match.
Barcelona Vampíro
2014-11-14 22:16
Drömmål av Skottland! Härlig match förövrigt, även om jag ogillar hypen kring den engelska fotbollen så uppskattar jag en sån här match. Två lag som krigar i 90 min.
Barcelona Baha - Pep G
2014-11-14 21:38
Tränaren jag hade dragit med mig till Barca är Frank De Boer. Ung, Ajax/Barca fostrad och har många idéer. Jag gillar verkligen honom då han bara imponerar defensivt också. Nu menar jag inte när de möter Madrid som är 10 gånger bättre spelare för spelare. Jag pratar om lag i samma nivå.
Barcelona Baha - Pep G
2014-11-14 21:36
Jag är en fan av tekniska smidiga mittfältare som Xavi och Iniesta. Rakitic/Koke har jag inget emot men då ska man använda de som Pep gjorde med Keita. När vi vill spela mer defensivt och destruktivt och fult är det bra med med Koke och Rakitic men jag vill aldrig se Barca bli Contes Juventus. Med två mittfältare som Pogba och Vidal. Det är inga dåliga spelare men de är inte Laudrup/Iniesta - Xavi/Deco typen som vi bygger upp vår spel på. Rakitic och Koke passar bättre i en böljande fotboll. Mourinho har perfekta systemet för de och Lucho. Enrique behöver löpstarka mittfältare som täcker stora ytor. Något Xavi och Iniesta inte kan och något de redan är för gamla att göra. Göndugan/Kovacic/Veratti och Reus/Coutinho/Isco.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-11-14 21:33
el Flaco Att Mourinho är nöjd nu spelar knappast jättestor roll. Valet är 2016, Mourinho har om jag inte misstar mig aldrig stannat i en klubb i mer än tre säsonger. Jag är verkligen rädd för att Laporta verkar seriös med Mourinho som tränare, tidigare hade jag välkomnat den förre presidenten med öppna armar men om portugisen hänger med på köpet så får det gärna vara.
Annons: