/spanien/barcelona/forum/3997.aspx/spanien/barcelona/forum/3997.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar11
2014-12-23 14:54
El flaco Dom har inga val, Qatar tvingar dom och sponsorerna äger kostymnissarna som styr vår klubb Samma med Madrid som ska möta Milan i en "välgörenhets" match
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona grande jw
2014-12-23 13:34
Tror ingen har lagt upp länk på Neymars fint från en välgörenhetsmatch igår ännu(?) så jag bjuder på den.

Ganska snyggt!
Barcelona el Flaco
2014-12-23 13:27
Tycker det är märkligt att CAS fortfarande inte har offentliggjort sitt beslut, man fick ju höra att de skulle göra det i slutet av december. Nu är det förvisso fortfarande några dagar kvar, men man förväntade sig att de skulle göra det innan jul. Jag är fortfarande inte särskilt optimistisk angående deras beslut, även om jag anser att straffet är överdrivet.

Sen finner jag det ofattbart att styrelsen gick med på att spela en vänskapsmatch i Qatar den 4 februari. Vilka jubelidioter! Det är i princip ett enda stort långfinger åt sunt förnuft och logiskt tänkande. Så går det när man har en ledning som bryr sig mer om att fatta ekonomiska beslut på bekostnad av sportsliga resultat.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-12-23 11:14
Xavi: "Leaving would have been a big mistake. I want to stay until 2016." [sport]
Barcelona Neymar11
2014-12-23 10:27
Härliga nyheter, hoppas CAS inte häver förbudet nu! Och bort med Nike med
Barcelona Diar Shekha
2014-12-23 10:15
MD reports socis want elections next summer. Survey among 300 socis have Laporta as next president with 40% votes.

That 76/300 still voted for Bartomeu, is really worrying. Losing FIFA case at CAS could be the final nail in the coffin of this board.

And worst thing to happen would be to see this guys get reelected. Unlikely, but some older socis have no clue what's happening, it seems.

MD also reports socis don't want to renew contract with Nike, don't like jersey with horizontal stripes & consider Camp Nou a secure stadium

Källor:MD & Fiaz på tw.

Barcelona ° VISCA EL BARCA ° EL MAGICO RONALDINHO!!
2014-12-23 03:59
Ni som spelar FIFA 15 ULTIMATE TEAM PLAYSTATION 4 kan joina gruppen på facebook som heter Ultimate Team PS4 SVERIGE. Gör det för min skull mina älskade barcavänner.
Förlåt för spam men ville bara ha hjälp att utöka en bra kommande grupp.
Hoppas att ni förstår mig admins.
MVH
BARCELONISTA
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-23 02:43
Neymar11

enligt dom så måste det vara februari en tisdag 21:00 o ifall det inte regnar så gills det inte haha
Barcelona Lion24
2014-12-23 00:42
Tänkte skriva ett inlägg om en av de sakerna som jag saknar mest i spelet i dagens Barcelona. Det är rörelser, yes here I go again. Såg Liverpool-Arsenal igår och Coutinhos mål var ett vackert mål (länktips). Nu förstår jag att väldigt många ger cred till Coutinho för just det målet men enligt mig så det NÄSTAN lika mycket Sterlings mål. Det kan låta sjukt egentligen eftersom det är Coutinho som tar emot bollen, drar en spelare och skjuter i mål utanför straffområdet när Sterling bara springer nån meter. Men den meter Sterling springer öppnar upp väldigt mycket för Coutinhos mål. Om vi pausar vid 0:04 och läser av situationen så har Arsenal en ganska stabil backlinje, alltså att spelarna står rätt. Coutinho har sin motspelare framför sig och den kan han dribbla av, men gör inte Sterling den diagonala löpningen så får han förmodligen direkt en annan back på sig eftersom han vänder sig mot det hållet. När Sterling tar den löpningen så ställer han 2 frågor till mittbacken som är närmast honom (Mertesacker). Stannar Mertesacker på sin position och inte följer med Sterling så bildas en passningsmöjlighet och ett friläge för Sterling. Om Mertesacker däremot följer med Sterling för att skära av den passningen så lämnar han sin yta och det är just den ytan som Coutinho utnyttjar. Se länktips. Enligt mig är det nästan lika mycket Sterlings mål även om Coutinho gjorde det svårare men hade Sterling inte gjort den löpningen så hade det kanske sett annorlunda ut.

Nu var det här Liverpool-Arsenal men jag saknar väldigt mycket såna diagonala löpningar från våra spelare. Det vi inte gör idag, det är att vi inte ställer frågor till motståndaren. Dessa frågor är extremt komplicerade att hantera eftersom du måste tänka riktigt snabbt inom ett fåtal sekunder. I dagens Barcelona så är det knappt några rörelser alls eller positionsbyten för den delen. Alla är statiska på sina zoner MED boll. Jag föredrar ett zon försvar UTAN boll men i spelet med boll så ställer det aldrig några frågor om våra spelare är för statiska. Kollar vi på Barca-Cordoba matchen som vi nu vann i helgen med 5-0 så är det egentligen bara individuella prestationer från våra spelare som avgjorde den här matchen. Jag imponerades dock av ett mål och det var Pedros mål som ni hittar här: https://www.youtube.com/watch?v=HX-QTpyf7sI.

De flesta kommer nog ihåg målet eftersom det skedde för 2 dagar sen men det är värt att titta och analysera den. Det var en individuell prestation från Rakitics sida som slår en fantastisk boll bakom backlinjen, med fel fot dessutom och Pedro som tar en diagonal löpning bakom backlinjen, tar emot den fint och avslutar direkt. Men det här är NÄSTAN lika mycket Suarez mål också, fast han knappt gör nånting. Om man kollar på videon och studerar Suarez, det ända han gör är ju att jogga fram lite grann från sin motståndare. Men just när han joggar fram, det är då han ställer frågan till sin motståndare. Ska motståndare följa med honom och göra en passning omöjlig men däremot lämna yta bakom sig eller ska han stå kvar positionerad på sin zon? Man kan knappt tro att såna här saker ska störa en fotbollsspelare men grejen är att detta sker omedvetet i psyket och det tar sekunder att förstå och svara på frågan och de sekunderna kan vara dödliga. I den här situationen så stör det backen som är närmast Suarez, därav blir det lättare för Pedro att hantera den situationen. Missförstå mig inte, jag tar inte bort Rakitics fantastiska passning eller Pedros fina nedtagning och mål men man ska inte glömma han som är tyst.

En sak som jag önskar att återigen se och som vi knappt ser längre är när Messi har bollen och hur stillastående det är bland de andra spelarna ibland. Förutom kunde man ALLTID se en diagonal löpning från Villa eller Bojan. Låt oss skapa en bild av att Messi har bollen på högerkanten. När Messi har bollen där så ska det näsan alltid komma en löpning från högerbacken (Alves tar vi i de här fallet). Alves ska inte heller ha en sån hög utgångsposition för om han har det så stänger han ytor för sig själv och sina lagkamrater eftersom han trycker ner sin motståndare. Låt oss säga att Messi passar fram bollen till en framrusande Alves. Där ska det komma en löpning från centerforwarden (Suarez) mot första stolpen, när han gör de så kommer han ta med sig båda mittbackarna och de mittbackarna lämnar naturligtvis en yta som uppstår, där kan vänsteranfallare (Neymar) utnyttja den lediga ytan som uppstår och ta Suarez position. Alves har nu två val till enkla målchanser, 1. spela den direkt mot första stolpen till Suarez eller 2: snett bakåt till Neymar. Beroende på hur situationen ser ut så får Alves välja den bästa alternativet. Det är inte så svårt alls men detta behöver en mängd träning, fast det inte är svårt. Men detta ska sitta i bakhuvudet på spelarna. Dom ska kunna det här i sömnen.

Om vi håller samma bild men skapar en annan scenario. Messi har boll på högerkanten och har en motståndare framför sig. Löpningen ska naturligtvis komma från högerbacken eftersom det ställer 2 frågor istället för 1 till motståndaren. Mittfältarna ska absolut inte ha höga utgångspositioner där heller eftersom det som förra gången, stänger ytor för oss själva. Men Messi viker inåt och har kapaciteten att på en dragning gå förbi sin motståndare. När Messi är på väg med fart in i banan från högerkanten så ska Suarez direkt ta en diagonal löpning. Det ställer återigen frågor till backlinjen. Följer motståndaren med så skär han av en passning till Suarez men då bildas det en ny yta för våra spelare. Följer backen inte med Suarez så har Messi en möjlighet att friställa Suarez. Låt oss säga att backen följer med (vilket han troligtvis kommer göra), då kan Neymar springa in och ta den ytan som Suarez har öppnat. Messi har fortfarande bollen och springer med hög fart in i banan och valde att inte passa Suarez som tog löpningen eftersom en yta uppstod som Neymar utnyttjar, då följer Neymars högerback med honom och då öppnas ännu en yta där Neymar var. Återigen har Messi flera möjligheter, antingen passa till Neymar eller så springer han runt högerbacken (som blivit en mittback i och med att han följt med Neymar och försökt täcka av ytan som backen som följde med Suarez lämnade) också och kan göra ett solo mål.

Det blev ett långt inlägg men jag försöker bara skapa bilden av hur viktiga löpningar utan boll är eftersom det ständigt skapar frågor till motståndarna. Just nu ställer vi inga frågor, alla har sin zon och där ska alla komma fram med nåt individuellt. Jag fattar inte varför man gick ifrån att en av forwardsen alltid ska ta en diagonal löpning när Messi kommer med full fart. Eller det behöver inte vara varenda gång men nu ser vi nästan aldrig såna löpningar längre. En enkel löpning kan skapa en fet målchans eller till och med ett mål, kolla bara på Sterling och Suarez exemplen. Så, mer rörelser, mer positionsbyten och mer diagonala löpningar tack!
Barcelona Gio Style
2014-12-22 23:33
@Maestro Xavi:

Vill absolut inte ha Mourinho hit men höj nivån please.
Barcelona Neymar11
2014-12-22 22:33
Cesc kan prestera mot stoke och dom tvivlar på att Messi kan HAHAH
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-22 22:32
@Neymar11:

Vilka folk?! Fan dessa individer måste då vara de dummaste incestbarnen som har existerat... 0_0
Barcelona LeoMessi
2014-12-22 22:31
Jävla oflyt för stoke när! Blir illamående av att se Fabregas.
Barcelona LeoMessi
2014-12-22 22:27
That moment när stoke är det spelförande laget mot Chelsea
Barcelona Neymar11
2014-12-22 22:27
Mou parkerar bussen mot stoke, och folk vill ha hit honom...
Barcelona Vampíro
2014-12-22 22:12
That moment när Bojan är bättre än Suárez, i dagsläget i alla fall.
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2014-12-22 22:10
Har ni sett Bojan i Stoke eller? Ser ut som en helt ny spelare, vilket självförtroende han spelar med, har inte sett en så kvick Bojan sen han kom upp till A-laget!
Barcelona WalterWhite
2014-12-22 22:03
@KiNg-PuYi:

Han kommer säljas innan vi får värva spelare igen. Om inte i vinter så blir det till sommaren. Sen lär han inte vilja vara gisslan till spelare som är på väg ner i karriären likt Rakitic bara för att de har varit bra förut. Tänker då på Xavi och Iniesta.

Barca erbjöd 25 miljoner Euro sista timmen i transferfönstret i somras och fick ett iskallt avslag på budet.
Barcelona Andresito
2014-12-22 21:29
En odödlig klassiker från Real Madrids vice-kapten i dessa juletider.

Morri Crisma på er!
Barcelona the cameroonians
2014-12-22 21:18
@Vampíro:

Mitt emellan matcherna mot Villarreal och Bilbao, och precis efter en förmodad kvartsfinal i CdR mot Real eller Atlético.

Bra planering. Nu kommer LE fortsätta med sina rotationer i all evighet.
Den veckan är nämligen den enda viloveckan innan CL och landslagsuppehållen drar igång.

Men varför förvåna sig...

Säkert också så att Messi & Neymar måste spela minst 60 minuter för att klubben ska anses ha levt upp till "dealen" som väl ingått i nån transfersaga.
Barcelona Mesuareymar
2014-12-22 21:12
Ronaldinho Gaucho

ingen youtube sensation inte. Jag tycker själv han är en otrolig mittfältare och skulle klara sig väl i det större ligorna och lagen. Han har otrolig syn och bollkontroll. Förhoppningsvis så flyttar han till pl eller bbva och blommar mer.
Barcelona Vampíro
2014-12-22 20:50
Official: Barcelona will play a friendly game in Qatar on Wednesday 4 February, opponent to be decided. Bara nån vecka inför CL-åttondel. Härlig planering.
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-22 20:38
ännu? hehe hur många youtube spelare har jag länkat?=) ge mig exempel på vem också=)

om du kallar underbarnet kovacic för youtube lirare så vet jag inte hur du bedömer talanger. just saying=) no hard feelings smaksak. men själv tror jag kovacic kommer bli riktigt stor.
Ronaldinho Gaucho
2014-12-22 20:19
@KiNg-PuYi:

Låt mig gissa: ännu en youtube-spelare?
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-22 19:47
den här killen är ett måste för oss asså, jag har tjatat om honom o kommer att göra det tills han kommer.. håller på att bli en drömvärvning för mig.. kolla hans mål från helgen! han har f*****G allt!!!
Barcelona Liunil Masse
2014-12-22 16:08
Neymar: “What's the best thing about the team? The friendship that we all have.” Neymar: “The goal I want to score is in the CL and win the title. I see it happen in the 2015 CL final in Berlin.” Neymar: “Who are the best women in the world? The Brazilian women.” Källa: Viva Barca
Barcelona Neymar11
2014-12-22 15:18
Om Ronaldo*
Barcelona Neymar11
2014-12-22 15:16
Neymars val är klockrena, säg vad ni vill man han hade ett bra år med Madrid och förtjänar andra platsen
Barcelona NoGo™
2014-12-22 14:36
Neymar: "I voted for Mascherano third in the Ballon D'or, mainly because of his World Cup. He was sensational."
Ronaldinho Gaucho
2014-12-22 14:01
---2014 i klubb och landslag---

Messi: 58 mål 21 assist
Ronaldo: 61 mål 22 assist

Ronaldo har haft det bästa kalenderåret i karriären. Vunnit 4 titlar bl a men floppade i VM.
Messi har haft ett mediokert år. Snubblade på mållinjen i samtliga tävlingar (inklusive VM) och vann inget.

Ändå är han alltså jämsides med Ronaldo rent statistiskt trots att han skjuter ett dussintal straffar färre per år och inte har längden för att konkurrera i luftrummet.

Grande Messi!
Annons: