/spanien/barcelona/forum/3970.aspx/spanien/barcelona/forum/3970.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Corazon
2014-09-18 06:16
4 matcher på 13 dagar. Där är 3 av dom borta mot bla PSG. Så lugn grabbar samper å grabbarna fixade jobbet så viktiga spelare får vara fräscha till dessa matcher.
Barcelona Messooo
2014-09-18 04:18
MATCH OF THE DAY UEFA CHAMPIONS LEAGUE 18/9/14 HIGHLIGHTS
Barcelona Leo y Cesc
2014-09-18 02:24
Många drar stora slutsatser när vi hade ett helt annat lag på plan idag, ändå fanns det flera chanser att göra mål på. Jag ser nog mer problemet på ineffektivitet än på något annat. Spelet varierar och det förstår man när han byter ut mer än halva laget. Jag gillar Luchos vinnarmentalitet men jag gillar inte att han ändrar för mycket. Bravo eller Ter stegen ska stå, inte en i varje turnering. Det är inte p12 fotboll längre. Backlinjen ska vara ordinarie, mittfältet och anfall samma sak. Det är tidigt på säsongen och bättre att gjuta in grunden nu och sen när mer än halva säsongen gått så kan man rotera lite i ligan och cupen. Man ska inte glömma att vi har många nya spelare iår och det bästa är att låta första 11:an spela mycket ihop.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Andreas-
2014-09-18 01:52
Sen gällande Peps Barca o inte. Jag vet inte hur många som håller med mig, men för mig känns det som att Peps Barcelona någonstans la en ribba för hela Europa. Minns så tydligt när vi dammade in 6-0 på Malaga, 3-0 Valencia, 6-1 Atletico osv hemma på Camp Nou. Folk i min umgängeskrets pratade om det bästa laget någonsin. För att det var såna osannolika resultat. Idag höjer ingen på ögonbrynen när Real Madrid eller Barcelona kör över ett lag på hemmaplan, ingen höjer på ögonbrynen när Bayern gör detsamma o har 4-0 hemma mot ett mittenlag i Bundesliga. Detsamma gäller för City, Chelsea, Juventus o PSG. Real Madrid rustade någon frukansvärt efter vår trippelsäsong. Andra klubbar i andra ligor har följt efter. Klyftan mellan de absoluta bästa o mitten/bottenlag har blivit betydligt större sen Pep kom in i Barca kontra hur de var innan, o det gäller i alla ligor. Edit: Pep vinner ligan med Bayern rekordtidigt, han vinner alla matcher o kryssar två (!) fram tills ligatiteln var klar. Ändå fick han SVIDANDE kritik i slutade av säsongen, den mannen hade tydligen förstört Bayern. Rätt sjukt va? Juventus vinner Serie A, man tar om jag inte minns helt fel, över 100 poäng. Ändå ifrågasätter många Juves "storhet" med tanke på att man åkte så tidigt som i gruppspelet i CL. Titos Barca tog 100 poäng i ligan men slutdomen var något i stil med att Barcelona är slut, eftersom Bayern samma år mosade oss med sammanlagt 7-0. Kravbilden har blivit annorlunda, det räcker inte bara med en ligatitel, hur överlägset man än verkar vinna den. Det behövs CL också. Någonstans är det en effekt av vad Pep gjorde i Barcelona under 4 år, det är jag helt övertygad om.
Barcelona Andreas-
2014-09-18 01:34
JALLA Har inte dömt ut Enrique som tränare, däremot tvivlar jag på vissa saker i hans spel absolut. Dagens Messi i mitten är inte Messi som han en gång var t ex. Oavsett vem som tränar. Och ja, Atletico är fantastiska. Dock tror jag inte dem orkar hela året i år. Dem blir jävligt farliga i CL dock, kanske dem allra jobbigaste över två matcher. Gabriel: Parallellen tills Peps Barca är väl mer att det laget vann CL. Jag kräver egentligen inte att spelet ska vara som Peps Barca. Med det sagt, självklart la ändå dem säsongerna någon form av ribba. Vi har inte varit nära CL senaste säsongerna, det är en ENORM missräkning. Kravet är att vinna CL, för mig. Ja, vi hade vår fiaskopremiär mot Hercules. Det var i ärlighetens namn inget som oroade. Det som oroar är att spelet har stått rätt stilla senaste åren. Det har varit segt o långsamt. Messi är inte Messi, såg loj ut även i VM. Såna problem fanns inte då när vi åkte på en chockartad förlust mot Hercules. Förluster kommer dock alltid. Jag vill påstå att vårt långsamma spel snarare är rätt återkommande. Det är vad som oroar mig. Gällande min reaktion på Peps start i Barca. I ärlighetens namn? Nej, ingen katastrof. Men det har hänt mycket sen dess. Barcelona har gått ifrån dem andra lagen i ligan, tillsammans med Real Madrid. Både vi o Real köper in PLs o världens bästa spelare. Samtidigt köper många PL-klubbar spelare från "dem andra" i La Liga, dvs dem har försvagat t ex Sevilla, Valencia, Malaga osv. Om vi säger så här, jag kräver inte att dagens Barcelona ska spela som Peps Barcelona. Däremot kräver jag att säsongens Barcelona är favoriter till CL. Det kravet fanns på Titos o Tatas Barca också för den delen. Ja, säsongen är färsk. Knappt börjat, däremot tycker jag se mig för mycket likheter mot dem förra säsongerna. Nyckeln för vårt anfallsspel i år blir hur vi får in Suarez i laget, oj vad jag längtar tills han är spelklar. Får vi in den spelaren rätt, då kör vår topptrio över allt i sin väg. Blir Suarez en Neymar, dvs att han faller bort ur matcherna o inte får ut hela sitt register. Då blir det här en dyster säsong.
Barcelona JALLA
2014-09-18 00:59
Andreas jag vet inte om jag någonsin gjort ett inlägg här. men du irriterade mig så mycket att jag blev tvungen att skriva och det misslyckades men jag är så sur så skriver hela en andra gång. seriöst sov du hela förra säsongen eller igenom alla senaste madridderbyn eller igenom barca-atm matcherna? du påstår det är tvålags liga. sen att du tycker lucho är usel jag vet inte riktigt vad jag ska ens säga. efter 4 matcher dömer du ut ett lag med en tränare som har koll på allt han gör. LE tänker två år fram eller har du glömt att vi inte kan köpa en jävel tack vare Rosell? dessa killar behöver tiden nu vi behöver de om ett år och kanske redan nu. enda kritiken som är befogad är att laget ska ha en sammansvetsad startelva annars har allt annat varit idiotiskt. Andreas. stolle.
Barcelona LeoMessi
2014-09-18 00:57
Tiki-taka Han menar bara att han kommer att köra med den målvakten han tycker är bäst. Det är ingen som är garanterad en startplats. Han kommer inte göra en ancelotti och låta samma målvakt spela oavsett hur värdelöst han spelar. Jag tror att både Mats och Bravo är medvetna om att dom ska konkurrera och det fick dom antagligen veta innan också. Jag tror att dom accepterar situationen och det ser bra ut än så länge. Själv så vill jag att Ter stegen ska vara förstaval, men bravo har varit pålitlig än så länge.
Visca el Barca y Visca Catalunya
2014-09-18 00:56
Tiki-Taka

Varför skall Bravo kliva åt sidan? Han har inte direkt gjort bort sig under säsongsinledningen och tillsvidare skall chilenaren vara vår förstemålvakt.
Barcelona Tiki-Taka
2014-09-18 00:52
Luis Enrique: "I've three goalkeepers and I'll use them as I think is best. I don't believe in the cliche that you need a fixed starter." Detta uttalande känns inte alls komfortabelt! Jag tycker att man borde ha en given första målvakt, och den målvakten är ter stegen!
Barcelona Kröjf
2014-09-18 00:49
Pep.G "Can you believe this guy" skrev:

"Herreguud vad jag inte tål vissa fans. Vad ger er mage o klanka på en 22-årig mittfältare? Börja ni följa fotboll igår? Det är egentligen inte nu en bra mittfältare blommar. Roberto har mycket potential. Han löper mycket samt besitter en Barcelonsk passningsfot. Hans egenskaper är hur nyttiga som helst i en liga som Premier League. Därav alla intresserade klubbar i somras.

Ge honom åtminstone denna säsong o visa sig. Vissa spelare har mer nerver i magen än andra och utvecklas senare. Jag ser honom som en potientell box to box spelare och det är i sånna matcher han ska visa sig".

Can you believe this guy?

Barcelona fc__Barça
2014-09-18 00:47
Andreas Ja alla vet väl att tidigare säsonger inte varit lika lyckade som åren 08-11 men sett till vad klubben gjort från säsongsavslutningen tills idag, vad tycker du mer man skulle ha gjort? Jag tycker man gjort stora förändringar både sett till truppen och indikationer i Luchos spel de första matcherna.
Barcelona Gabriel
2014-09-18 00:44
Andreas Du har rätt så orimliga, men framför allt overkliga krav. Att dra paralleller med Peps era är bara orättvist, inte bara för nutidens generation (som inte ens hunnit sätta sin prägel) utan även för alla framtida då Peps Barça ses av många som det bästa klubblaget någonsin. Sen får du inte heller glömma bort att vid den här tidpunkten av säsongen med Pep såg det absolut inte superbra ut, varken spelmässigt eller resultatsmässigt. Under vår mest succéartade säsong genom tiderna, trippelsäsongen 08-09 hade vi exempelvis bara tagit 4 av 9 poäng under de 3 första ligamatcherna. Jag minns inte om du var aktiv här inne under den tiden, men om du var det, hur såg dina inlägg här inne ut då? Hade det varit så vi hade inlett den här säsongen så kan jag bara tänka mig den totalsågning som hade skett från din sida om du nu gör det redan nu trots 4/4 vinster. Nästa säsong vi vann Champions League, 10-11, hade vi bara 6 poäng av 9 efter ett dunderfiasko hemma mot Hercules (2-0 förlust) i den andra omgången. Det slutade jag också rätt så bra, eller hur? Sen är det också viktigt att komma ihåg att trots att Peps era är den utan tvekan bästa och mest sevärda Barça upplagan genom tidenra och kanske även det bästa klubblaget som existerat, så såg det INTE ALLTID ut som champagne fotboll. Man överdriver faktiskt en hel del med Peps era när det kommer till det spelmässiga. Don't get me wrong, när vi var som bäst och verkligen nådde vår högsta nivå så var det outstanding och out of this world, men väldigt många matcher, var det bara in och sköta jobbet och få matchen avklarad som gällde. Man glömmer ofta det. Tycker du ska tänka om lite, även om jag vet att man som culé alltid har höga förväntningar på laget, med all rätt. Det är trots allt inledningen av säsongen och jag tycker åtminstone att jag ser väldigt goda intentioner så här långt in på säsongen, framför allt om man jämför med de senaste 2 säsongerna med Tito och Tata. Vi har fått in väldigt många nya spelare, sånt kräver också tid. Men Mathieu, Rakitic och de nya målvakterna har kommit in väldigt bra i spelet samtidigt som Munir, Sandro och Rafinha kryddat till truppen rejält. Att det såg så illa ut som det gjorde idag har delvis att göra med att vi faktiskt bytte ut väldigt många startspelare, sånt känns även för en klubb som Barcelona och att motståndet heter Apoel. Sen är det inte heller enkelt att bryta ner ett sådant försvar som bara fokuserar sig på att stänga bussen, då krävs det ännu mer att de vassaste spelarna är inne på planen och inte någon Sergi Roberto exempelvis. Personligen är jag självklart inte nöjd med det spelmässiga ikväll, men jag är medveten om att detta var en "in och göra jobbet"-match. Det såg man på laguttagningen av Lucho och därför är jag ändå nöjd med 3 poäng och faktumet att vi kom undan utan skador. Högstanivån kommer tillslut, jag lovar. Det finns absolut många anledningar till att vara optimistisk den här säsongen.
2014-09-18 00:43
@Andreas-:
Okej, Atlético de Madrid är alltså ett lag som inte är en seriös titelkandidat till att vinna såväl ligan som CL enligt dig? Och apropå CL så innebär det inte alltid att man är Europas bästa lag om man vinner den turneringen, tycker att just Atlético var kontinentens bästa lag under förra säsongen trots att Madrid-laget var bara två minuter ifrån att ta hem CL-pokalen till Vicente Calderon. Tror nog att flertal användare härinne på Les Rambles håller med mig om detta.
Barcelona BlueRed
2014-09-18 00:41
Hahaha alltså jag dör! Så typiskt Pep. Är det inte örfilar, hårda slag i nacken eller blytunga sparkar i arslet så är det strypgrepp. Boateng ser ju halvdöd ut hahaha kan inte sluta skratta..
Barcelona Andreas-
2014-09-18 00:38
fc_barca Det är inte bara inledningen av denna säsong, det är missräkningarna senaste säsongerna. Och spelet ser ut väldigt mycket som förut. Det blir ingen total revolution. Man är orolig, framförallt när det enda som ger total glädje är ett CL-guld. Men som sagt, hoppet ligger i att Suarez kommer in perfekt i laget. Messi på kanten vore en dröm.
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-09-18 00:36
@Bästelona y M3ssi y BernaLeo:

Barcelona fc__Barça
2014-09-18 00:31
Andreas- Klubben har köpt in 4 nya spelare till startelvan, Lucho kör stenhårt med spelarna, spelet ser redan efter 3 ligamatcher mycket rakare ut. Vad är det du begär? Ska laget spela minst lika bra som under Pep-eran första matchen när en generationsväxling pågår. Sen är det mest komiska att du dömer ut dagens Barca helt efter 3 ligamatcher, sedan drar du ständigt paralleller med Pep-eran och då hade man en torsk och en oavgjord direkt i säsongsinledningen...
2014-09-18 00:30
@Gonzalez_Barca:

Att nämna Keita i samma andetag tillsammans med den där nollan är inte bara jävligt korkat utan är respektlöst.

Maliern var en av våra bästa nyförvärv under Pep-eran och han var oerhört nyttig som rotationsspelare.
Barcelona Andreas-
2014-09-18 00:25
Gio Style:

Faktum är att vår högstanivå är på tok för långt ifrån vad den var under Peps era. Den är också långt ifrån vad den borde vara oavsett om man jämför med Peps eller lite sämre.

Att ha en kravbild på att dagens Barcelona ska kunna snudda på en högstanivå vi hade under Pep är absolut inget konstigt. Vi har trots allt en helt fantastisk offensiv. Det är oroväckande att Neymar o Messi en idag inte få till det sådär fantastisk som man hoppats på. Men det är där hoppet ligger i år. Att få igång trion där fram med Neymar-Suarez-Messi o Rakitic o Iniesta bakom. Kravet är inte Pep-nivå. När slutspelet i CL drar igång ÄR kravet att vara bäst i världen, det är ett fullt rimligt krav dessutom när du ser dem där spelarna.

Enda matchen sen Pep-eran där vi verkligen spelat som det bästa laget i världen, som jag kan komma på nu i all snabbhet, är mot Milan hemma när i vann med 4-0.
viccc
2014-09-18 00:18
Efter dagens match känner jag bara... att jag är SÅ OTROLIGT GLAD att vi förlängde kontraktet med nya Xavi. utköpsklasul 300 miljoner, varför inte 1 miljard? Bara inte typ Bayern får för sig att betala 300 miljoner så dem tar våran guldklimp :/ borde varit en högre klasul helt klart! SERGI ROBERTO!! #20
2014-09-18 00:17
Otroligt jävla svagt av oss. Det fanns en tid då vi kunde rotera friskt mot blåbärslagen & ändå vinna med 3-4 måls marginal på hemmaplan. Vad har hänt?
Barcelona Gio Style
2014-09-18 00:15
Andreas-

Kompis, om du förväntar dig att vi ska vara i samma nivå som vi var under Pep-eran så kan du lika gärna ge upp redan nu.
Man talade om möjligtvis det bästa laget i historien, förväntar du dig seriöst ett spel på samma nivå som då? Förstår du hur orealistiskt det är?

Och apropå Athletic, Athletic är bra mkt bättre nu än 2010.
De har trots allt kvalat in till CL, något de inte gjorde då.
Barcelona Andreas-
2014-09-18 00:09
Gio Style:

Mot Bilbao 2010 vann vi med 4-1 o gick utan några som helst problem upp till 4-0. Spelarna som var inne under matchens gång med Messi då var bl a Bojan, Jeffren o Pedro. Vill även minnas att Iniesta var skadad under denna period då vi dagarna efter spöade Arsenal hemma med 4-1 när Messi hade lekstuga.

Ja, en match Säger långt ifrån allt. Men allt funkade så mycket bättre på den tiden. Det var lekstuga oavsett.
Barcelona Vampíro
2014-09-18 00:05
Tycker folk överdriver åt båda hållen, bortsett från Elche matchen så tycker jag spelet har varit okej/stundtals bra. Jämför man med i våras så är det champagnefotboll men på en vanlig nivå så har det sätt bra ut, inte mer. Det har knappast varit fantastiskt eller bedrövligt för den delen heller. Det är jag dock helt tillfreds med. Det är inte nu man ska bränna allt krut, visst i matchen mot PSG eller i ligan mot Madrid och Atléti så får de steppa up men i övrigt så bryr jag mig inte särskilt mycket hur det ser ut borta mot t.ex Granada. Säsongen är lång och jag vill att man till skillnad från de tre senaste åren peakar formen i december-maj. Ikväll tog man 3p, spelet såg lite halvt segt ut men who gives a shit?
Barcelona Andreas-
2014-09-17 23:58
Tiki-Taka:

Vi spelade absolut inte champagnefotboll vecka in, vecka ut, under Peps tid. Vi gjorde det dock så pass ofta att man utan att skämmas gick med näsan i vädret o hävdade att vi var Europas kungar o laget att slå ifall du ville vinna CL.

Vår högstanivå var helt brutal.
Barcelona Gio Style
2014-09-17 23:57
@Andreas-:

Du har ju ingen verklighetsuppfattning.
Mot athletic startade vi med Munir o Pedro bredvid Messi.
Och Villarreal är inget strykgäng som du verkar tro. Att spöa dem på bortaplan är allt annat än lätt.
Barcelona Andreas-
2014-09-17 23:54
Undrar också nyfiket vad som varit så bra med säsongsinledningen? Vi har 9 poäng ja? Med handen på hjärtat, det ska vi ha. Snarare så att det hade varit riktigt jävla uselt o inte ha 9 poäng. Absolut inga pluspoäng för att ta 9 av 9 poäng när allt annat är sanslöst uselt.

Vi håller nollan ja, men vad säger det egentligen? Ja, det säger att vi vårt försvar inte är katastrof. Men knappast så att man nu drar slutsatsen att vårt förvarsspel är bäst i Europa. Vi har egentligen inte satts på prov. Dessutom såg inte Mathieu ut som någon stjärnback borta mot Villarreal. Vi hade utan problem kunnat släppa in en kasse där.
Barcelona Neymar11
2014-09-17 23:53
Andreas~ Du drar en orättvis parallell just nu, du kan inte jämför Peps Barca med dagens Barca 1: under Peps era, speciellt 08/09, så backade inga lag hem och parkerade bussen, ja förutom Chelsea. Och just dom 2 matcherna mot Chelsea såg precis ut som matcherna ser ut nu. Vi ställs mot bussar hela tiden, och det är omöjligt att hitta en direkt taktik mot den typen försvar. Det enda jag kan komma på är fler skott utifrån. Annars är det bara att fortsätta nöta tills motståndarna blir trötta, ungefär som mötena med Bilbao och villareal. Ta bort munir och sätt in suarez som är en riktig striker och kan stångas med försvarare så kommer du få en helt annan utgång 2; Vi håller på att genomgå en generations växling och är bara i början av uppbyggnaden. Man bygger alltid upp ett lag bakifrån, just nu har vi denna statistiken 4-0-0, 7-0 i målskillnad. En slump att försvaret är det som sitter först?! Absolut inte, utan där laget har lagt mest fokus på. Det är naivt av dig att tro att laget ska vara i toppform nu i början av säsongen. Vi har fortfarande inte haft fullt manskap en enda match, och ynglingar har fått chansen att visa upp sig. Ge det lite tid innan du kastar in handduken
Barcelona Tiki-Taka
2014-09-17 23:52
I helvete vad ni ska överanalysera denna "kollaps", som ni gör det till! Speciellt Andreas!!! Tror du verkligen på att vi spelade fantasi fotboll varje match under Peps tid eller!? Det fanns perioder då Barca gjorde plattmatcher under Pep. Det viktigaste idag var 3 poäng, ingenting annat! Sen är det inte så konstigt att spelet knackade, då 8 byten hade gjorts, jämfört med föregående match samt att Apoel försvarade med 11 spelare! Så sluta vara bitter Andreas ;)
Barcelona Gabriel
2014-09-17 23:45
Ber om ursäkt för alla felstavningar och fel av ordval, skriver från IPhonen.
Annons: