/spanien/barcelona/forum/3958.aspx/spanien/barcelona/forum/3958.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona LeoMessi
2014-09-21 23:32
With 3 goals and 6 assists, Messi has been directly involved in 9 of Barcelona's 12 goals this season #fcblive

Och det var snack om att Messi var slut och kanske borde säljas... Messi har haft en lite annorlunda roll på sistone. Han droppar mycket mer och han har bollen centralt så drar han till sig 4-5 spelare och det öppnar upp på kanterna och det leder till hyperfarliga genomskärare.

Han springer mer nu och stressar motståndarna betydligt mer, man ser att han vill vinna den där bollen. Så länge han spelar så här så är jag oerhört nöjd. Även om han gör mindre mål så får han oss ändå att bli farligare, han optimerar sin spelstil för lagets bästa.
Barcelona Himne del Barcelona
2014-09-21 23:30
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^

Håller me fullkomligt. I början av matchen, när det faktiskt var match, var det BARA Messi som lyckades hitta öppnande passningar mot ett svagt Levante. Satt och tänkte att Messi nästan måste klia sig i huvudet och fundera något i stil med "varför är det alltid jag som måste se till att något händer här?".

Messi tittar alltid framåt och går rakt mot sina motståndare för att antingen utmana eller hittade en öppnande passning. Det gör att han ofta tappar bollen, men det gör också att motståndarna aldrig kan slappna av en sekund när Messi får bollen.
Barcelona basaric - "el guaje"
2014-09-21 23:29
En annan sak. Jag är emot Luchos val att rotera i målet. Tycker att han borde bestämma sig vem som ska vara första målvakt och låta honom stå i både i ligan och Champions Leauge.

Reservmålvakten kan användas i Copa Del Rey och andra mindre viktiga turneringar.
Barcelona oocbgb
2014-09-21 23:28
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Messi, Suarez och Neymar i högform driver framåt.. Då kommer inte 5 försvarare svärma kring Messi, kommer ge honom en helt annan frihet. Tror han kommer slå poängrekord denna säsongen.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-09-21 23:24
@Selo:

Det är Messi som ligger bakom allt som är farligt idag. Han öppnade upp hela matchen. Om Messi har bättre spelare än Pedro bredvid sig skulle han slippa 3-5 försvarare omkring sig varje sek av matchen.

Tänk dig sen när Suarez tar Pedros plats, då kommer Messi skina ännu mer.
Jag personligen tycker att Messi var Man of the Match..
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-09-21 23:19
Jag gillar hur Puertan förknippar försvarsspel med försvarare :D.

Försvarsspelet börjar från Messi och jobbar sig sedan nedåt. Det handlar inte om att vi har fått in nya mittbackar eller jo klart, liten inverkan har det såklart, men det är inte huvudanledningen till att vi har ett stabilt försvarsspel just nu. Presspelet som vi har efterfrågat sen 2011 verkar sakta men säkert komma tillbaka.

1. Vi har en spelare i Rakitic som trycker till motståndarna och inte är rädd att få ett blåmärke. De senaste säsongerna har innermittfältarna inte velat ta duellerna och motståndarna har fått vända upp och kunna ställa om mot oss, de verkar dom inte kunna göra just nu. Även Iniesta har börjat gå upp i rygg på motståndarna vilket han slutade med helt efter Pep lämna

2. Att våra yttrar jobbar längre in i banan har också sin inverkan då vi stänger av ännu fler ytor centralt och tvingar motståndarna att spela längst med kanterna eller slå långt. Slår dom ut den på kanten så stänger vi in dom och kan rätt enkelt vinna tillbaks bollen eller i sämsta fall ett inkast.

3. Att vi väljer att ligga lite lägre än vanligt med mittbackarna gör så att vi rätt sällan har åkt på en kontring då mittbackarna ligger rätt. Förra året kunde vi se hur en långboll ställde till det för vårt försvar. Att sedan Sergio emellan åt går ner och bildar en 3-backslinje gör det hela ännu mer säkert.

Detta sitter ju självklart inte perfekt men jag tycker att vi definitiv är på rätt väg, och det finns fler punkter man kan skriva upp, men orkar inte göra en djupare analys utav vårt försvarsspel, men dessa 3 punkter är de som sticker ut rejält för mig.
Detta kan bli en bra säsong gubbar.
Barcelona Selo
2014-09-21 23:16
Tycker faktiskt Messi var sådär idag sett till hans standard. Visst gjorde mål, fixade en straff och ett par assist.

Men tror inte han lyckades med en enda dribbling idag och missade väldigt många passningar.
2014-09-21 23:16
@Neymar11:

Som sagt, jag är inte emot det. Men visst så kan man börja spekulera vem som ska stå för det kreativa från mittfältet när Messi inte kan leverera. Iniesta måste höja sig. Han var inte bra förra säsongen och han har inlett den nya säsongen på samma sätt.
Barcelona Neymar11
2014-09-21 23:14
Basaric Han känns ju "lättare" nu när han slipper all press att stå för målen med. Han verkar trivas och må bättre nu. Kommer bli en oerhörd intressant säsong
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Blaugrana91
2014-09-21 23:11
Vet att vi inte ska kopiera från puertan, men denna kommentar är så komisk! :D "Hur kan Barca med usla försvarare som Mathieu, Pique och Bartra hålla nollan match efter match? Vi som på pappret har backar i världsklass släpper in en massa skit mål?! Otroligt irriterande, och nej skyll inte allt på san Iker." Ursäkta men vilka backar har dem som är världsklass? Ramos som är sämre än Pique numera? Psykfallet Pepe? Varane som knappt ens får spela längre? Någon vid namn Nacho? Tillåt mig att skratta, uppenbarligen är alla våra försvarare bättre, kan det vara så enkelt lilla maräng...
@Neymar11:

Ja, så är det. Men ville mer poängtera att Messi inte kommer göra lika många från sin nuvarande position.

Ska även tillägga att jag inte är emot det.
Barcelona DM1982
Att Messi ska droppa lite är självklart känns det som, speciellt med tanke på vilka spelare som kommer finnas framför honom. Neymar och Suarez kommer få sjuka passningar och inte minst Suarez vet vad man göra med bollen.

Känns helt sjukt att Suarez finns att tillgå snart.
Barcelona Duda
2014-09-21 23:10
Älskar Messis "nya" position. Visst kommer han nog inte att göra lika många mål som när han spelade som spets, men han är ju så j*vla nyttig precis där bakom anfallarna. Och han ser ju minst lika tillfreds ut med assist som mål, Kungen är pånyttfödd!!!
Barcelona Neymar11
2014-09-21 23:08
Basaric Jag tycker att det gynnar laget och spelet när Messi droppar ner. Det är i 10:a rollen jag vill se honom i iaf. Nu med neymar och suarez framför sig, kan bli guldvärd. Man märker redan nu hur neymar mer kommer till rätta, tänk dig suarez sen med Messi bakom sig
2014-09-21 23:05
@Maestro Xavi:

Det innebär att Messi inte kommer att göra lika många mål som tidigt. Vi har sett det förut och vi såg det idag också. Messi kliver ner långt ner i banan och levererar drömpassningar till sina lagkamrater. Synd att det inte finns någon som kan servera Messi på samma sätt.

För i ärlighetens namn så är jag inte imponerad med Iniestas start på säsongen.

Barcelona Maestro Xavi
2014-09-21 23:00
precis. jag har alltid tyckt att ett lag inte behöver alldeles för många creatörer i laget, utan man måste blanda playmakers och dem som gör skitjobbet
Barcelona NoGo™
2014-09-21 23:00
Luis Enrique: "Neymr sub? His ankle that had been hurt a while ago got a knock, so we took the decision to sub him off" #fcblive

Verkar vara me Ney!
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-21 22:59
Ja vad ska man säga? Tveksam inledning och rätt lågt tempo men det röda dödar ju matchen. Jag har alltid hatat målchansutvisning när det dessutom döms straff, ett väldigt hårt och orättvist straff som förstör matcher men nu ska man såklart inte klaga. Messi och Neymar gör varsitt mål och båda står väl på tre nu om jag inte har räknat fel. Sandro fortsätter att agera super-sub, en talang man inte riktigt tänkt på tidigare. Jag tycker om jag ska vara ärlig att han ofta ser rätt träig ut men han har i år visat prov på hårt arbete och effektivitet, något som alltid uppskattas. Rakitic slarvar en aning men madre mia vilket skott. Detta är något vi saknat, farsan sitter brevid och påstår att Barcelona kan göra mål på så många sätt. Det har ju inte direkt varit vårt kännetecken de senaste åren tänker jag då men nu besitter vi flera spelare som kan spela på andra sätt vilket gör oss mer mångsidiga. Noll insläppta och ligaledning. Kan inte begära så mycket mer. Malaga borta i veckan, Granada hemma nästa helg och sedan PSG i Champions. Tufft schema men vi kör på. Tycker det ser väldigt lovande ut.
Barcelona Neymar11
2014-09-21 22:58
Maestro Xavi Skillnaden är enorm Rakitic förlorar bollen, springer hem och räddar ett givet mål Cesc tappar bollen, gestikulerar och gnäller medan motståndarna gör mål!
Barcelona Maestro Xavi
2014-09-21 22:55
kanske inte dags att dra för stora slutsatser, men ett faktum vet vi, att rakitic var ett bra köp. vad han har är disciplinen att arbeta hem, det cesc tyvärr inte hade.
Barcelona Blaugrana91
Vi vann även bollinnehavet med 73%, men samtidigt hade vi även 17 skott på mål. Härligt att vi börjat ta vara på bollinnehavet numera.
Barcelona oocbgb
@B-Guden:

Jo han skadade sig i en duell och hade Barca haft ett byte till så hade han bytt. Det var antingen 10 pers kvar på planen eller 10 + en halv alba. Så Mathieu tog vänsterkanten så Alba inte behövde springa så mycket..
2014-09-21 22:52
Barcelonas start på ligan är den bästa någonsin efter fyra omgångar spelade. Atletico Madrid hade rekordet med tio mål gjorda och noll insläppta. Barcelona har elva mål gjorda och noll insläppta.

Messi har gjort tre mål och spelat fram till sex.

Angående Neymar så förstår jag han. Handlar det inte om skada så borde han ha fått kvar. En perfekt match där han kunde ha fått igång sitt målskytte som man efterfrågade förra säsongen. Han har visserligen presterat målmässigt med tre mål på tre matcher men det är aldrig fel med förbättring.

Barcelona Blaugrana91
2014-09-21 22:50
Efter 1-0 målet släppte allt, tycker vi spelade riktigt bra. Att vi gör 5-0 borta mot Levante som vi alltid har problem mot är imponerande.

Vidare släpper vi återigen inte in något mål och dessutom ser det så äckligt säkert ut, inga lag lyckas knappt ens skapa några chanser mot oss. Jämfört med Real igår som iof gör flera mål mot ett fullständigt bedrövligt Deportivo, men dem släpper in 2 mål och släpper till flera chanser till.

Vi ser riktigt bra ut!
Barcelona B-Guden
2014-09-21 22:49
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Det missa jag, trodde nästan man ville testa matte på Vänsterbacken då han har ett förflutet där.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-09-21 22:48
Alba haltade runt på planen sista 10 minuterna, då byte han position med Mathieu..
Barcelona Barcadinho.
2014-09-21 22:47
Bra fördelning mellan målgörarna (5 olika) och sjukt positivt att laget håller nollan igen.
Barcelona B-Guden
2014-09-21 22:45
@Neymar11:

HAHAHAHA vafan trodde det bara var en tillfälighet att Matte va ute på utflykt och Alba tog ansvar och stannade kvar, men dom byter inte ens tillbaka
RedemptionMn
2014-09-21 22:45
4 ligamatcher spelade. 11 mål. 0 insläppta. Helt ok.
Barcelona Neymar11
2014-09-21 22:42
Innebär detta att Alba räknas som mittback hädanefter ???
Annons: