/spanien/barcelona/forum/3923.aspx/spanien/barcelona/forum/3923.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 23:06
@Neymar11:

Självklart är det så, men dom behöver väl dom extra pengarna för att betala av sina skulder! Var det inte så att dom typ hade lika stora skulder som barcelona typ? För det skrevs aldrig om det, allt fokus låg på barcas.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 23:02
Leomessi Inte förvånad att det är så det är. Vissa är giriga fast dom är "världens rikaste klubb, och andra givmilda trots att vi enligt maränger inte har ett öre i klubben
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 22:57
Barcelona agree to freeze their Liga tv money at current 140M with extra money going to other teams, but Real Madrid want rise to 200M [gol]

Vad säger ni om detta?
Barcelona Canaletes
2014-09-25 22:35
Jäklar vad radio Marca hyllar vänsterbacken José Gaya. Några säger han kommer bli bättre än Alba.
Valencia är för övrigt grymma med att ta fram vänsterbackar.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 22:29
Alcacer öser in med mål med, riktigt kul för ligan
Barcelona Andreas-
2014-09-25 22:24
Galet vad bra Valencia är just nu, Mestalla ser ut som en arena där kryss är ett riktigt bra resultat.
Barcelona Gabriel
2014-09-25 20:55
Coach Rijkaard Snälla tyst ditt troll! Real Madrid har ALLTID gynnats tiotusen gången mer än Barcelona i Spanien genom historien det är basic facts så kom inte med några "skärp dig" till mig. Schhh nu på dig! :)
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 20:49
LAM nr 10 Jag håller med dig! Även om det var extremt onödigt så är det en spelare som förtjänar att höra det! Det är lätt för oss att säga att det är oproffsigt och liknande men vi skulle ha reagerat likadant om en spelare hade sparkat på oss hela matchen och betett sig grisigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-25 19:57
Fan vad jag stör mig på sådana typer som Weligton. Det är väl hur tydligt som helst att Málaga går in för en poäng, en pinne man inte är rädd att bryta några ben för. Ligger ständigt på gränsen och många gånger över. Snubben Rosales på högerbacken skulle blivit utvisad med en icke-spansk domare. Hur som helst, jag är okej med tufft spel, till och med lite småfult spel ibland. Det är en del av fotbollen. Men inte fan går man ut och lipar efter matchen om vad Messi sagt. Du spelar fult och är på killen hela matchen, tro fan han blir lack. Om man är så jävla tuff så tar man det, håller käften och fortsätter spela. Fyfan vad omanligt av en sådan "stenhård" spelare.

Sen så är det fortfarande dumt av Messi att säga så som han gör om det nu är sant. Det tänker jag inte säga emot, även om jag är säker på att det sker väldigt ofta under en match. Men fortfarande extremt onödigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-25 19:49
Det man måste förstå är att det alltid kommer att vara svårt mot lag som enbart satsar på försvaret. Det kommer aldrig gå att skapa chans efter chans och vinna med 5-0 utan man måste jobba för segern. Det man blir irriterad på med matchen igår är att det inte finns någon tendens till något farligt läge. Med djupledsöpningar, bredd på spelet, individuella spelare i form och en vilja att vinna som pressar oss att våga variera spelsätt matchen igenom, det är det som ger vinst i sådana här matcher. Det jag hoppades Lucho skulle bidra med var intensitet, rörelse utan boll och vilja att gå framåt vilket skulle radera ut sådana här matchbilder som den igår, men spelet mot Málaga och APOEL har snarare vittnat om motsatsen.
Barcelona Funeral Canticle (Lucho bienvenidos)
2014-09-25 19:36
@Alltid en legend, Puyol .:

Fast spelet var som dag och natt och man skapade en hel del är vad många reagerar på, att inte ha ett skott på mål och ha så få chanser och knappt någon rörelse utan boll får många att bli oroliga även om jag förstår vad du försöker få fram :)
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2014-09-25 19:12
Lite surt med poängtappet igår, månge spelare gjorde sina respektive sämsta matcher denna säsong. Men hoppas lucho och laget tar lärdom av sina misstag. Även det bästa laget gör dåliga matcher!.

Säsongen 2010/11 kommer jag ihåg att vi förlorade redan i andra omgången mot Hercules (!) och tappade poäng mot Mallorca i 6:e omgången. Den säsongen vet vi ju alla hur den slutade dock! :)
Barcelona Lion24
2014-09-25 19:07
På länktips ser man vad spelarna ville ha efter/innan matchen mot Malaga. Jag hittade den på http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/article19595435.ab. På kommentatorsfälten så säger vissa att det egentligen ska stå innan match. Hur som helst så är det här, ja vad ska man säga egentligen? Messi äter pizza med läsk (sprite) efter/före match. 18 av våra spelare käkar alltså pizza efter/före en match.I en trupp på 25 spelare. Messi är den ända som dricker läsk med till maten. Detta är professionalismen i FC Barcelona. En röker, en skriver autografer under match, en suger på klubba på bänken och nästan alla våra spelare käkar pizza efter/före match. Det kommer aldrig någonsin nån gång nån stans spela en roll hur bra spelare vi har eller hur bra taktik vi har om inte våra spelare är dunder professionella. Det är det här vad vi har blivit till. Från Peps magiska år till det här. Ingen kan kopiera det Pep gjorde och ingen bör någonsin ha dessa krav, men allvarligt, det här?
Barcelona Bentley King
2014-09-25 18:58
Messi har gått ner sig! Med annorlunda roll eller inte. Punkt slut! Nu måste Barca börja spela ihop sig som ett lag. Säsongen 08/09 så var spelet inte beroende av Messi. Hela laget var en stor jävla stjärna! Xavi, Iniesta, Messi, Henry, Eto'o, Touré, Pique, Puyol, Alves, Abidal! Alla storspelade och var minst lika viktiga i spelet. När vi förlorade så gjorde vi det snyggt iaf. Då fick man rysningar och ståfräs matchen igenom. Nu för tiden så gör det ont när man kollar på våra matcher, även de matcher vi vinner. Det är nu man inser vilket jävla geni Pep Guardiola är!
Barcelona Funeral Canticle (Lucho bienvenidos)
2014-09-25 18:46
@Coach Rijkaard:
Vad ska Wellington annars säga? Tror inte någon är en ängel då svordomar förekommer, ta bara "puta madre" som dem flesta spanjorerna använder sig utav efter en miss. Wellington likt Brandao,Materazzi och Pepe är svin jag bara har illa saker att säga om, såna förtjänar ingen pardon! Svor Messi även sist när Wellington angrep Messi också då eller? Finns inget värre än nollor som ger sig på andra som är bra mycket mindre än dem själva, när någon i sin egen storlek konfronterar än backar dem som skit dem är! Pique växte i mina ögon igår, en klart godkänd match och den ENDA som gick för att skydda Messi mot ***ungen!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-09-25 18:41
Helvete, var matchen så dålig igår???

Var det verkligen så illa???? Allt tyder ju på det när läser forumet..

Jag tycker att det är bra att vi har såna här matcher tidigt i säsongen än att de kommer senare på vårterminen när det är tight med att ge bort poäng. Sen måste jag hålla med att vår bänk senaste tre säsonger har inte varit värdigt en klubb som Barca. Ärligt talat skulle jag hellre ha bänk av spelare som D. Suares från Sevilla, Halolivic och Adama stället för Pedro och Roberto.

En annan sak jag har märkt är att när Messi är i mitten är han låst av tre spelare och det blir trångt, trångt i mitten för att spela sig genom. Messi borde gå på kanten är gå på djupet ibland och variera sitt spel helt enkelt.

Den där Lucho från studera dessa två matcher mot Apoel och Malaga för att hitta lösningen snabbt för att jag lovar er var enda jävla lag vi möter kommer att spela exakt på samma sätt. Stänga mitten lämna kanterna och packa ihop laget framför målet. Dags för Lucho och spelarna att knäcka den här jävla koden som har förföljt oss sen Chelsea matchen i den ödesdigra natten..
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 18:26
Fast i det här fallet så är det knappast skämmigt. Wellington är en riktig horunge. Han uppför sig som en pajas..
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 18:20
Skamligt eller inte, vi brukar klaga på att våra spelare är för snälla och att dom aldrig visar känslor. Om Messi ska säga något så fruktansvärt och skamligt så är jag glad att han sa det till ärkesvinet weligton.
Coach Rijkaard
2014-09-25 18:12
Fruktansvärt skamligt beteende av Messi att kalla Weligton för horunge bara för att försöka få utvisad honom. Han t.o.m. överdrev med att slänga sig. Messi skämde ut sig totalt tyvärr...
Coach Rijkaard
2014-09-25 17:50
Jag tror faktiskt att Douglas kan betydligt mer än vad han visade upp, att brassen spelade säkert bör man ha överseende med då han säkerligen var väldigt nervös och inte ville göra bort sig under sin Barca-debut. Tycker att s.k. Douglas-hatarna på forumet åtminstone vänta säsongen ut innan man får för sig att såga honom.
Barcelona The Octopus of Badia
2014-09-25 17:44
L.A.M Nr 10

Nej, Iniesta har verkligen inte varit något vidare hittills. När Rakitic tar så pass stort defensivt ansvar och framförallt i speluppbyggnaden som behöver Iniesta vara betydligt mer involverad i spelet, slå genomskärare, ta sig förbi sin man och frigöra ytor o.s.v. Inget av det var han ens i närheten av igår att uppnå, och det gjorde att dem enda anfallen vi fick ihop var när Messi droppade ned ordentligt för att hämta boll, komma rättvänd mot mål och försöka kombinera.

Det är egentligen då vi är som farligast, med Messi lite djupare i plan där han kan vända upp och genast ha ytterbackarna samt anfallarna att spela till. Det blev extremt svårt att göra det igår då ytterbackarna inte alls hängde med lika bra samtidigt som varken Pedro eller Neymar såg speciellt intresserade ut.
Coach Rijkaard
2014-09-25 17:42
@Gabriel:

Skärp dig!

Kom igen nu vad hände förra säsongen då när vi fick straffar i princip varje match?? Gynnades inte vi då eller? Eller vad hände mot Levante? Levante spelaren blev utvisad för ingenting ju? Det var det som gjorde Barca gick enkelt segrare med 0-5! Att spela mot oss med 10 man är inte lätt vettu. Kom igen var lite realistisk istället för att endast smutskasta så mycket på Real. Real har inget med gårdagens match att göra ens. Barca hade 0 skott på Malagas mål...
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-25 17:01
Douglas spelade väldigt säkert igår. Han tog i princip inga risker alls i spelet, speciellt i första halvlek där han ständigt spelade bakåt till Rakitic eller mitbackarna. I andra tog han väl någon offensiv löpning men knappast något märkvärdigt. Defensivt så gör han några brytningar men gick samtidigt klumpigt in i en duell i eget straffområde samt tog ett gult kort. Douglas var inte orsaken till att vi tappade poäng men han hjälpte oss samtidigt inte att skapa något vidare tryck heller, om man säger så.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-25 16:56
The Octopus of Badia

Precis. Vårt kantspel existerar inte men det betyder ju inte att Messi och Iniesta varit perfekta de heller. Barcelona är precis som samtliga lag i världen beroende av att deras bästa spelare ska prestera. Jag gav en analys om Iniestas prestationer och vad som kan ha orsakat det tidigare, jag vet inte om det stämmer men ingen kan påstå att han inlett säsongen något vidare. Messi startade bra de första matcherna, mot Elche gör han två må, mot Villarreal är han bra och mot Athletic avgör han tillsamans med Neymar matchen åt oss. Däremot har han sett fullständigt ointresserad ut mot APOEL, Levante och Málaga. Messi lever mycket på energi, när han är på tå, pressar motståndare och ständigt är i rörelse går han inte att stoppa men utan energin är han bara en väldigt teknisk och intelligent spelare. Jag hoppas han kan få igång målskyttet, tror det kan hjälpa honom att återigen hitta flytet i spelet.
Barcelona 100% AntiMadridista
2014-09-25 16:49
[QUOTE=VizzlA-"Tots Units Fem Força"]Missade matchen igår, Hur var Douglas?, Dålig elr tom sämre än Montoya? [/QUOTE] Jag tyckte att han var ok. det var hans första match och jag tror att han var rätt nervös. Haters tycker säkert att han var sämst, men vi spelade inte 0-0 på grund av våra backar utan på grund av att våra offensiva spelare sög. Enligt mig var Messi och Iniesta sämst på pland.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2014-09-25 16:30
Missade matchen igår, Hur var Douglas?, Dålig elr tom sämre än Montoya?
Barcelona The Octopus of Badia
2014-09-25 15:24
L.A.M Nr 10

Jag håller nog inte riktigt med. Att såhär långt ha satt defensiven tycker jag är det allra viktigaste i en säsongsstart, och att sedan bygga vidare på offensiven. Problemet har inte varit Messis prestationer, då han i alla ligamatcher förutom igår varit helt avgörande, utan snarare vårt igår obefintliga kantspel.

När vi spelar med våra yttrar så centralt som vi faktiskt gör, samtidigt som Málaga packar på med spelare i mitten, öppnas det upp enorma ytor på kanterna, vilket Javi Gracía själv anmärkte. Det vi då behöver är att våra ytterbackar exploaterar detta på bästa möjliga sätt. Alba gjorde det förhållandevis bra igår spelmässigt, men behöver lära sig att utmana oftare, då han har allting i sin arsenal, i synnerhet speeden och tekniken, för att kunna göra det riktigt bra. Douglas å andra försökte medvetet spela riskfritt i sin debut men lyckades ändå sätta oss i trubbel vid två tillfällen vilket som när kostade oss poängen. Jag är inte på något sätt en förespråkare för Alves prestationer under dem senaste två säsongerna, men det blir hur tydligt som helst att han fortfarande är enormt viktig för vårt spel, då vi för tillfället inte har någon som är i närheten av honom på högerbackspositionen, Adriano undantaget kanske. Det börjar med andra ord bli allt mer tydligt varför Lucho så gärna ville köpa in Cuadrado, då colombianen trots sin förhållandevis medelmåttiga defensiv (som i och för sig går att kompensera enormt mycket med en frenesi i sitt spel) är otroligt giftig när han ges ytor. Dessutom har vi sett i inledningen att våra centrala mittfältare allt som oftast dragit ut på kanterna för att skydda våra ytterbackar, och jag tror Rakitic hade täckt ytan bakom Cuadrado föredömligt.

Med de förutsättningarna hade det såklart varit enormt intressant att testa Adama på högerbackspositionen någon gång, bara för att se hur han förhåller sig till den positionen i Luchos bygge. Jag tror i alla fall att det hade kunnat bli väldigt bra sett till dem aspekter som krävs för den rollen i symbios med Adamas styrkor.

Sammanfattningsvis krävs det att Lucho jobbar vidare med framförallt kantspelet där antingen Alves eller Adriano måste starta i tuffare matcher, framförallt i samtliga bortamatcher, samtidigt som vi behöver en spelare som Munir eller Sandro på högerkanten för att på något sätt kunna hota och inte agera alibispelare som en viss kanariefågel fått för sig är okej att göra.
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 15:02
Ett omställningsspel inte så som Real kör men nått åt de hållet.
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 15:01
Efter gårdagens match så är jag inte lika säker att ett mer centralt spel är rätt väg att gå.Vi har alltid breddat via kanterna för att sluta isär motståndarnas försvarsspel. Då har vi dessutom stött på murar men vi har ändå klarat oss rätt så bra även om det ibland har låst sig. Säga vad man vill men det höga bollinnehavet har faktiskt blivit en nackdel numera. Vi har 0 ytor att gå på låter vi då motståndarna ha bollen så flyttar dom upp och då kan vi kontra. Detta är lösningen på problemet. Jag vet inte riktigt, vore jag Enrique så hade gått tillbaka till rötterna men samtidigt implementerat ett snabbare spel likt de spelet som Tata försökte införa. Ingen kan säga att vi inte har spelarna för det heller, vi har spelare som Messi,Neymar,Suarez,Iniesta,Rakitic osv.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-09-25 14:51
Neymar11 Något vi bör utveckla är att faktiskt utnyttja vårt kantspel bättre. Istället för att försöka rulla i mitten, tvingas ut på kanten och slå ett tafatt inlägg som sista utväg måste man ju kunna se nackdelarna med exempelvis Málagas försvarsspel och straffa dem på andra sätt. Ser man att ett lag centrerar, ja men ha inte alla jävla spelare på mittfältet då. Bredda med ytterbackarna, fyll på med folk i straffområdet och försök skapa chanser genom inläggsspel. Dubblera på kanterna, antingen genom att ta ut en mittfältare eller en ytterforward. Beror på vem som spelar. Poängen är att vi ska ha spelare i straffområdet, vi ska ha inplanerade löpningar och vi ska spela på det här sättet till 100 % när vi väl bestämmer oss för det. När bollen är på högerkanten ska Messi på förstastoplen, Neymar mot bortre och Iniesta mot straffpunkten. Inga starka huvudspelare men det är klart att det kommer skapas lägen om vi tränar en del på det och slår många inlägg per match. Sen är ju kvalitén på inläggen urusla, men är också en fråga om inställning. Spelar man i Barcelona klarar man av att slå in en hård boll från sidlinjen till straffområdet, det är inte svårt. Tydliggör vi det här som ett sätt att få hål på motståndarna, tar situationerna mer seriöst, ja då kommer det krävas mer av inläggsfoten också. Genom att spela såhär så måste ju naturligtvis också motståndarna ut och täcka, det är samma princip som med att ta långskott, vilket vi också gör för lite av. Med ett mer varierat anfallsspel kommer vi också få mer utrymme till att utöva vår plan A, det vi är allra bäst på.
Annons: