/spanien/barcelona/forum/3908.aspx/spanien/barcelona/forum/3908.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona DM1982
2014-09-25 13:29
Helt rätt LeoMesssi, Malaga gjorde det bra även om det var lite grisigt. De stänger ytor, kämpar hårt och får utdelning. De ska ha cred för det.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 13:27
Vi ger motståndarna alldeles för lite cred också. Ibland är det så att dom i vissa matcher gör det briljant taktiskt och då kanske vi inte får mer än 3 möjligheter på mål och då gäller det att vara effektiv. Vi visade fint anfallsspel mot bilbao men vi kunde inte förvalta chanserna. Igår var det en sån match där man helt enkelt inte får till det alls! Dom senaste säsongerna har vi klagat på att vi släpper in alldeles för många skitmål och vi har förlorat poäng på det. Men vi har hittills inte släppt in något skitmål och det kollektiva försvarsspelet har varit bra, anfallsspelet kommer. Gäller bara att iniesta och rakitic spelar mer centralt, och inte slicka kant när det inte behövs.
Barcelona Tiki-Taka
2014-09-25 13:25
Mot Villareal spelade vi bra och hade flera lägen att sätta dit bollen, men var ineffektiva. De matcher som Barca har spelat dåligt denna säsong är mot Apoel och igår mot Malaga. Annars har laget spelat bra och stabilt, i mitt tycke!
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 13:20
IIBarcaII - ja men hur såg det ut mot Apoel och Villarreal? Matchen igår jag är helt ärlig men jag somnade nästan. En gång är ingen gång men när nästan varje match ser ut så här så blir man fan förbannad.
Barcelona Kröjf
2014-09-25 13:17
jawwa skrev: "Så trött på bromsklossar som iniesta busken o pedro... har dem lärt sig spela bollen framåt, en jävla sekt är vad barca är". För det fick han hela 7 tummar upp. Har jag räknat rätt innebär det att åtminstone 8 självständigt tänkande individer härinne, håller tummarna för "en jävla sekt"....
Barcelona Neymar11
2014-09-25 13:16
Gabriel Klockrent inlägg -------------- Dags att anpassa spelarna efter systemet istället för systemet efter spelarna!
Barcelona Gabriel
2014-09-25 13:13
Är det bara jag som inte är oroad inför framtiden? Det känns som att hela helvetet brutit loss här inne efter gårkvällens poängtapp, många menar på att det är det spelmässiga som är orsaken till reaktionerna och inte själva poängtappet. Fine, jag kan köpa argumentet men jag tycker samtidigt att det är rätt så överdrivet om man ser det till the bigger picture. Kritiken är rätt om man ser till matchen igår, då det var under all kritik, men samtidigt fanns det vissa orsaker och anledningar till varför det var en sådan piss match igår, exempelvis gräsmattan som måste varit den sämsta jag någonsin bevittnat. Personligen ser jag en enorm förbättring hos oss gentemot de senaste 2 säsongerna med Tito och Tata, och nu tänker jag inte bara på det spelmässiga. Många förväntar sig resultat och Harlem Globtrotters fotboll direkt, men det verkar inte som att det är speciellt många som förstår sig på hur man bygger ett fotbollslag faktiskt. De senaste åren har vårat förvarsspel varit under all kritik, det kan vi alla vara överens om, eller hur? Vad har Luis Enrique då gjort på inledningen utav säsongen? Han har förstärkt förvarsspelet något enormt med det kollektiva lagsammarbetet, då får han istället skit för det och kritiserars och hängs ut, men ni glömmer bort att det är bakifrån man bygger ett lag. De senaste åren har vi fokuserat oss på anfallssfotboll och byggt framifrån medans vi totalt ignorerat förvarsspelet. Resultatet utav det? 1 liga vinst och 1 Copa Del Rey vinst på de senaste 3 säsongerna. Nej, mina kära vänner, man vinner inte de stora titlarna genom att bygga framifrån, man börjar med att bygga nerifrån, det är så enkelt och det är så den moderna toppfotbollen fungerar. Vill man aspirera om de största titlarna som exempelvis Champions League SÅ MÅSTE MAN fixa förvarsspelet först - annars åker man dit på en 7-0 förlust mot Bayern eller åker hem i kvarten som förra året. Med detta sagt menar jag absolut inte att Barcelona ska spela en försvarsinriktad fotball, aldrig, detta är FC Barcelona och anfallsfotboll ska alltid vara modellen, men det enda jag säger är att man borde ha mer förståelse till varför Lucho prioriterat att fixa förvarsspelt först och främst, när man sedan fått alla bitarna att falla på plats i det defensiva så kommer tryggheten inom laget att komma succesivt och spelarna kommer känna sig mer bekväma med allt som sker och då trillar även bollrullandet, det vackra spelet och målen in - det lovar jag er. Till skillnad från de senaste åren så känner jag för första gången på länge att vi känns som ett lag. Ett lag där alla jobbar för varandra, där alla känns mer och mer säkra på sina positioner och roller inom lagdelarna. Vi kommer bara att växa starkare för varje omgång som går. Och Lucho gör helt rätt som börjar med försvarsspelet, så enkelt är det. Vi har all manpower som behövs där framme för att det offensiva ska fixa sig. Sen måste nog många culés släppa det förflutna och lämna Peps era bakom sig, det man fick uppleva då och där var once in a lifetime. Vi håller på att bygga någonting nytt, vi har massa nya spelare, en ny tränare och en ny era på gång. Det behövs tid. Resultaten kommer och måste prioriteras före det spelmässiga för tillfället en stund i början av säsongen, och som jag sa, när tryggheten och alla bitarna faller på plats så börjar man spela mer avslappnat även i offensiven. Man bygger nerifrån, glöm inte det. Ge det lite tid. Och lär er även att acceptera att ibland kommer det skit matcher. Om det ser ut så här vecka in och vecka ut i mitten av säsongen, då kommer jag också att börja klaga. Men för tillfället är jag nöjd och känner mig ursäker på Luis Enrique.
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 13:09
Adama är en typ av spelare som kan ändra bilden i större omfattning än Munir och sandro.
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 13:06
B-laget spelar med mycket mer intensitet och fantasi än a-laget gör just nu. Dom har mer att lära från B-laget än tvärtom. Det är nästan så att B-laget bör ta in spelare från a-laget så dom lär sig hur man spelar med högre tempo och fantasi.
Barcelona BernaMessi.BOSS
2014-09-25 13:01
[QUOTE=zigazaga]En oavgjord match and hell breaks loose på Les Rambles.. [/QUOTE] Det handlar inte om en oavgjord match. Utan att spelet inte duger. Sluta vara så naiv och inse fakta. Har tröttnat på believers oavsett alla varningssignaler. Igår slog man alla passningar i sidled! Hur svårt ska det vara att lösa det? Malaga gick ut och gav 100 procent och vi står där och glor som små barn. Yra, trötta spelare med ingen aning om vad som ska göras.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 13:00
Tiki-taka Ja han lånas ut och sen försvinner bort till England. Han ska ha Sandros och munirs speltid redan nu, då han är en större talang och en bättre spelare än dem bägge
Barcelona papillon
2014-09-25 12:59
A-laget borde lära sig en del av B-laget. Såg bara första halvlek av B-laget igår och vilken intensitet dom hade, kombinerade sig fram på kanterna och ytterbackarna överlappade en hel del. Det där ser man aldrig från A-laget.

Sen har vi Messi. Ibland känns det som om någon tvingar honom att spela, som igår. Han har en fri roll bakom anfallarna. Fattar inte varför han bara promenerar runt centralt. En nr10 brukar leta sig mot kanterna och söka boll, Messi typ aldrig!
Barcelona Tiki-Taka
2014-09-25 12:47
Neymar11

Om du har missat nyheten, så kan jag påminna dig om att både Adama och Samper kommer att flyttas upp till A-laget sommaren 2015.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 12:46
Det är tragiskt hur vi kommer förlora Adama inom snar framtid. Munir och sandro är helt okej. Dem kan utvecklas till något bra. Men när man har en diamant som Adama så måste han faktiskt gå före. Vi behöver explosivitet, vi är för tama där framme. Vi behöver ha hans att fysik att byta in, hans snabbhet för att chocka motståndarna men speciellt hans respektlöshet.
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 12:39
Sen måste jag kritisera valet av tränare. Bara för att det gick bra med Pep betyder det inte att det kommer gå bra med Enrique. Jag hade gärna sett att man hade tagit in en tränare som inte tänker Barcelona fotboll. Tata Martino hade dom rätta idéerna med han saknade balla för att utföra dom. Hade media kritiserat hand pizza mage så hade han börjat springa för och gå ner i vikt. Så lätt påverkad var han.
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 12:35
Ett stort problem som jag ser är Medsis nuvarande roll. Hur tänker Enrique när han väljer att placera (en spelare som gör 40-50 mål i ligan på en central position) Messi långt ner i banan? Huvudmålet bör självklart vara att man får ut maximal kapacitet av Messi då han helt klart är så pass bra. Vårt spel ska kretsa kring Messi så har det alltid varit. Neymar har gjort det bra men att han ska göra lika många mål som Messi på en centralposition det är helt omöjligt .Han kan inte axla den rollen än och man ser ju att vi hat tappat spets i anfallsspelet i och med Enriques val.
Barcelona zigazaga
2014-09-25 11:27
En oavgjord match and hell breaks loose på Les Rambles..
Barcelona DM1982
2014-09-25 11:20
I slutet av dagen så kryssade Barcelona mot ett bra lag på bortaplan, på en del verkar det som om de förlorade och blev totalt utspelade, nej så var det inte. Planen var så rutten att inte en passning gick åt rätt håll, bollen hoppade hit och dit hela tiden. Det som dock märktes väldigt tydligt är som en del säger, kommer det inga på kanterna så blir det svårt. Säga vad man vill om Alves men killen springer hela tiden och öppnar upp ytor för de som spelar centralt. Nya tag, inga förluster och inga insläppta mål. Det är inte precis nattsvart om man säger så.
Real Madrid Kith.
2014-09-25 10:49
Detta var väntat, jag ser inte hur LE skall komma med nya idéer som skall utveckla vår offensiv, han är trots allt bara en China kopia av Guardiola. Iniestas kvalitétapp har växt successivt under dom senaste 2-3 åren, i kväll visade han att han tappat ytterligare, men vem kan klandra honom, han börjar bli för gammal för sin position. Messi är inte alls lika överlägsen som för några år sedan, det är väldigt enkelt och se om man ser på laget rationellt och objektivt. Messi är nu en ojämn spelare med höga toppar och väldigt djupa dalar, han har helt och hållet tappat sin jämnhet som gjorde honom så bra förut. Jag oroar mig enormt för hur centrerat allt är, det kommer bli många fler poängtapp när man inte kan hota från kanterna. Messi, Neymar och Suarez gillar alla att befinna sig centralt. Har man inga farliga yttrar så blir man rejält avslöjad i CL, men fortsätt ni för all del intala er att vi är världsbäst för att det fungerar i spanska ligan.
Barcelona II Barça II
2014-09-25 10:24
Barcelonistas: Tycker att du överdriver lite faktiskt. Igår var första matchen där vi inte lyckades göra mål. Matchen innan vann vi med 0-5! Vi har gjort 11 mål på 5 matcher, det är näst bäst i hela ligan. De enda som är bättre är Real, de har gjort 18 mål men samtidigt släppt in hela 9 st! Jag personligen gillar inte ens Luis Enrique, men det finns faktiskt ingenting att klaga på i dagsläget.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 10:22
Iniesta gör det jobbet en mittfältare skall göra, fel att lägga det på Lucho. Iniesta är inte i form för att klara det offensiva med bara. Han är nog relativt sliten och borde få vila någon match. Och jag tycker inte att Iniesta hamnar för långt ner, med tanke på att vi brukar ha långa anfall så har han all tid i världen att hitta sin plats offensivt. Han är helt enkelt inte i form, och vi får vänta in formen hos kaptenen. Igår var Messi sin egen fiende, igår var han den orörliga Messi vi har fått se det senaste. Och som man märker så låser sig spelet för honom direkt då, han var inte alla på spelhumör. Sen så är det dags att börja acceptera dessa skitmatcher, vi är inte vad vi var för några år sen och vi ska verkligen inte tro att vi är det. Propaganda fotbollen får faktiskt vänta ett tag, och vi får ge det tid nu. Vill inte att vi ska upprepa förgående säsongen igen och starta på ny kula nästa säsong
Barcelona Barcelonistas
2014-09-25 10:05
Märks vilken skurk Enrique är där hans mål varit att förstärka försvaret. Problemet är dock att det har blivit i bekostnad av det offensiva spelet vilket vi tydligt kan se. Iniesta har inte samma offensiva roll, Samma sak gäller Messi som har fått en tillbakagående roll där han numera befinner sig på en mittfältsposition.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 08:23
Vill bara påminna om vad som gjorde oss till ett av historiens bästa lag 05/06 och 08/09. Mittfältet har fått riktigt mycket ros (med all rätt) men om det är något som har underskattats så är det vårt kantspel, som inte existerar alls längre Robaldinho- gio/sylvinho --- giuly-beletti Henry-Abidal --- Messi/Dani Alves Samspelen när dessa spelade med varandra var helt jävla otroligt. Det gjorde att våra mittfältare fick hav med yta på mittfältet. Men nuförtiden så behöver inte ens motståndarna tänka på kanterna, då inget kommer därifrån
Barcelona Zyzz
2014-09-25 08:18
Det värsta är ju att man till 100% säkerhet vet att det inte blir någon förändring i spelet trots en skitmatch som denna. Det kommer se lika fantasilöst ut på lördag.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 08:06
Leomessi Iniesta har alltid haft en tendens att söka sig ut mot vänsterkanten med bollen. Just nu tycker jag att det är bara han som gör det svårt för sig själv. Han måste alltid göra en gubbe och det utan fart, så otroligt mycket kladd på bollen från hans del i år. Han ska söka väggspel, komma med fart och använda mindre touch på bollen. Just nu går det att läsa honom som en öppen bok. ----------------- Hur vi använder våra ytterbackar är katastrofalt. Vi låser dom högt upp på en kant och blottar oss bakåt helt i onödan. Meningen med offensiva ytterbackar är att dom ska komma i andra våg med en jävla fart. Dom överlappar aldrig, har ingen som helst samspel med ytterforwards och slår aldrig tidiga inlägg då försvaret är som mest oorganiserade Ett annat problem är att dom får ha för mycket boll (stillastående) och det är inte dem kreativaste spelarna direkt.
Barcelona LeoMessi
2014-09-25 07:54
Tycker att iniesta har använts lite fel också. Inte för att han har varit lika bra som han brukar men det känns som att han har för lite utrymme för att visa sin offensiva kvalitet när han får tänka så defensivt hela tiden. Han kan inte stå och utmana vid långsidan hela tiden, han måste komma centralt för att utmana för det har störst effekt där.
Barcelona Neymar11
2014-09-25 07:46
Satan vad jag stör mig på att spelarna är för snäll. Tittar på sekvensen med Messi igen och ingen backar upp honom förutom Pique som blir förbannad på psykopaten Wellington. Vart fan är kulorna hos dem andra Vi har t om spelare som skyddar Wellington efter situationen, vad fan är det för något Nej in med mascherano på mittfältet istället för Iniesta. Vi behöver en krigare som ska skydda Messi och neymar
Barcelona Neymar11
2014-09-25 07:04
Som leomessi säger att mittfältarna tvingas täcka upp ytor pga ytterbackarna Då är min fråga är det inte bättre att starta med Masche----- Sergio ------- rakitic Istället för att låta alla 3 täcka ytor, låt 2 som är gjorda för att göra det och ge rakitic en offensiv roll. Där han kan börja fördela bollar sista tredjedelen och kommer oftare till skottlägen. Jag blir frustrerad när rakitic hamnar så långt ner i banan Iniesta har varit rent ut sagt dålig den här inledningen och behöver verkligen petas
Barcelona Lion24
2014-09-25 02:52
Rotation. Jag är en supporter till att rotera bland spelarna. Jag tycker att det är bra och viktigt så att alla känner sig delaktiga, visa vad spelarna går för och för att spelarna får vila. Men det ska vara en smart rotation. Är vi smarta på den fronten? Nja. Målvakten och backlinjen är enligt mig den position där man ska rotera minst, speciellt mittbackarna. Ytterbackarna kan jag förstå. Målvakten och de 2 mittbackarna måste få speltid med varandra så att dom får en speciell kontakt med varandra, speciellt nu när vi har fått 2 nya målvakter och 2 nya mittbackar. Det är väldigt mycket ändringar för ett lag på den här nivån. Backen ska känna sig trygg med sin målvakt och veta hur målvakten agerar i vissa situationer, t.ex när målvakten rushar ut, hur målvakten är på fasta situationer och vart målvakten vill ha bollen vid en passning, med mera. Målvakten ska i sin tur naturligtvis och vara trygg med sina mittbackar. Förstå dom, hur dom agerar på t.ex kontringar o.s.v. Just nu så verkar det som om vi roterar MEST på backlinjen. Inte nog med det utan vi ska rotera på våra målvakter också. Det kommer ta en väldigt lång tid tills våra mittbackar får den speciella kontakt med målvakten eftersom varje vecka spelar nån annan. Jag förstår mig inte på detta. Varför startade Douglas mot Malaga? Jag har inte satt min floppstämpel på Douglas eftersom jag bara sett en match med honom och det är också hans debut så det är normalt att han är nervös, även om det inte såg bra ut. Douglas ska alltså debutera mot Malaga på bortaplan där det är svårt för vilket lag som helst när vi har Granada hemma som är betydligt lättare (i och med att det är hemma) 3 dagar senare. Varför? Varför spela med en spelare som aldrig spelat en europeisk match tidigare och låta han debutera i en erkänt svår match? Varför kunde inte Douglas få en enklare och bekvämare debut och få den bort från tankarna? Det är så mycket jag inte förstår mig på. Som några har påpekat tidigare. Ytterbackarna ska vara mer kreativa än mittfältarna i dagens Barcelona. Det här är bland de sjukaste som jag har upplevt, bokstavligen. Våra mittfältare får backa upp för våra ytterbackar för vadå? Inlägg? Det är skrattretande. Nej, man blir gråtfärdig. Sjukt. Det är alltid mittfältaren som bestämmer tempo i matchen, det är mittfältaren som är bossen på planen och det är mittfältaren som bestämmer matchens utgång, nästan. Det är mittfältaren som är de största ytorna och det är mittfältaren som ska vara den kreativa och ha mest boll. Nu har Alves blivit Rakitic och Rakitic blivit Alves. Idén till detta spel är så här. Idag spelar vi mer 4-3-1-2 än våran klassiska 4-3-3. Båda har sina för och nackdelar. Men i och med att vi spelar med 3 centrala anfallare så försöker man öppna motståndarnas mittfält genom att vårt mittfält breddar. Kom ihåg, så som du rör dig på en fotbollsplan så kommer din närmsta motståndare med väldigt stor sannolikhet att röra sig samma sak, OMEDVETET. Så här tror våran kära tränare att motståndarnas centrala mittfältare ska följa, låt oss säga Rakitic ut på kanten för att öppna upp spelet i mitten. Back in the days så hade det funkat. Men Lucho måste förstå att våra motståndare spelar inte en man-man markering utan de spelar zon-spel. Zon-spel går ut på att man inte lämnar sin zon (position) om inte det är nödvändigt. Hur vi än rör oss så kommer motståndarna vara kvar på sina positioner. Det statiska spelet dödar mig. Just nu är Real flera längder bättre än oss i spelet med boll. De har fantastiska kombinationer samtidigt som dom väldigt ofta utför positionsbyten som därtill förvirrar motståndarna och sätter dom ur position. Vi däremot, om inte alla står still på sin position så flyttas våra mittfältare ut till en kant. Alla bara står på en position. Utgångspositionen är alldeles för hög för våra spelare, speciellt våra ytterbackar. Våra ytterbackar hotar inte ett dugg eller breddar spelet för den delen. Inte ett dugg. Det är barnsligt att låta våra ytterbackar slå höjdbollar på 1.70 spelare, det är verkligen oförståeligt. Jag vill att våra ytterbackar ska ha en låg utgångsposition för att dels flytta fram motståndarens yttermittfältare och för att ytterbacken ska komma med full fart, helst bakom motståndarnas backlinje. Så öppnar man ett försvar, man står inte still på en kant, vad gör det för hot? Jeremy Mathieus kvart mot Levante (när han fick spela vänsterback) var bättre än alla matcher våra ytterbackar har gjort den här säsongen. Det är bedrövligt. Jag förväntar mig inget Pep spel. Det är omöjligt och orättvist. Det går inte. Men vad jag däremot förväntar mig är mer rörelse och mer fantasifotboll. Vi måste minska bollinnehavet med 5-10%. Det är inte mycket begärt, vi måste bli mindre förutsägbara, eller hur Lucho? Det som du sa när du tillträdde.
Barcelona AndreD
2014-09-25 02:33
LeoMessi Du är klockren. +1
Annons: