/spanien/barcelona/forum/387.aspx/spanien/barcelona/forum/387.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2017-06-05 16:27
Blaugrana91

Se PM
Barcelona Fcb88
2017-06-05 15:46
Detta är ett forum om Barcelona. Hur klubben drivs är en hjärtefråga så det är självklart att det diskuteras.

Största andelen av dina inlägg sedan du startade ditt konto, för mindre än en månad sedan, är gnäll om vad andra skriver om och vad som diskuteras. Sällan/aldrig bidrar du till egna diskussioner. Ignorera inläggen som du inte är intresserad av och öppna upp andra diskussioner istället. Men sluta med ditt ständiga gnäll.

Varning!/ Mod
Barcelona the cameroonians
2017-06-05 15:03
Hela hanteringen av tröjsponsorn är ett enda big failure. När Qatar Airways "tog över" efter Qatar Foundation tappade klubben samtidigt €10 miljoner från Turkish Airlines då vi inte kunde ha två flygbolag som sponsorer samtidigt. Det nya avtalet som Faus arbetat fram (med sina kontakter i Qatar) efter valet skulle innebära €60 miljoner per år men Bartomeu fick storhetsvansinne och dealen strandade och inget alternativ fanns annat än att med svansen mellan benen få schejkerna att förlänga för samma summa. Trots att ledningen anlitade en PR-firma för att hitta en alternativ tröjsponsor var det till slut Piqués relation med en av ägarna till Rakuten som ledde till en ny deal efter att han initierat kontakt under en tillställning. Nu är dealen alltså sämre än den som fanns på bordet tidigare, och därför måste man ju ifrågasätta ett sånt agerande. Har vårt varumärke försämrats? Beroende på vad? Eller fanns det ff inga alternativ? Beroende på vad? Angående NIKE så är det ingen konstig utveckling som sker sett till hur marknaden ser ut. Barcelona är ju i princip den enda storklubben inom fotboll som har det amerikanska märket på tröjorna. Vi har ju även BEKO på tröjärmarna, ett turkiskt elektronikföretag. Man kan ju undra varför Arda värvades, ett helt vansinnigt köp som genomfördes av en interim ledning på uppdrag av vår då angående president. Det gjordes enbart av pr-mässiga skäl och var aldrig förankrat i den sportsliga planeringen. Idag försöker vi bli av med turken för att finansiera andra köp, men riskerar att ha tappat det mesta av de €40 miljoner han kostade. Till ingen nytta. Så medan en del är inspirerade och nyfikna på de fortsatta planerna denna ledning har för klubben så fortsätter jag att fokusera på vad de redan gjort och förutsätter att det inte kommer bli bättre. För det har historien lärt mig.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
2017-06-05 14:57
Jag hade bytt Gomes mot Seri utan att blinka.
Barcelona Thierry Henry
2017-06-05 14:55
Seri, Verratti, Delofeau och Semedo. Helt realistiskt och precis vad vi behöver för att återta tronen i europa.
Barcelona Cule4life
2017-06-05 14:49
Kostar inte Semedo Veratti och Coutinho 150 mille?
Semedo för 25 och Veratti Coutinho ca 65-70 mille var. Man kan sälja te.x Turan Vermalen Mathieu Rakitic Douglas för ca 50-60. Det är hur jag ser på marknaden. 1 miljard st för Veratti Coutinho är på tok för mkt. 50 för Semedo är också grovt överpris. Rimligt är 20-25 max. Jag dock skippat Semedo och flyttat upp Palencia och låta Vidal och han sköta högerbacken denna säsongen. Veratti och Coutinho känns mer som nödvändiga som ersättare till Xavi och Iniesta. Egentligen är det bara 2 nyförvärv, några uppflyttningar från la masia och rensa 4-5 överflödiga spelare. Vi har ett kanon lag i grunden. Marginalerna och viljan mot vissa bottenlag samt mot PSG Juve som fattades. Vi är otroligt bra egentligen. Real kör över alla utan oss för att när Barca vill lira boll så finns det ingen i europa som kan mäta sig.
Barcelona Funeral Canticle
2017-06-05 14:40
Kan inte hjälpa att dras in i mercato karusellen.
Grundar dessa efter spelstilen samt rykten:
Ut
Arda
Mathieu
Denis.s
Rakitic
Alex.v

In:
Nelson.s
Laporte
Di maria
Veratti

Denna känns kanske inte så där jätte realistisk men kul med rykten,
Hurvidar detta är möjligt så känns den intressant ändå, personligen vet jag inte om Di maria går att lösa för rimliga pengar men en genomkraft spelare i ett rätt balanserat lag hade kunnat gå speciellt om man har en Veratti likt Xavi som håller sig längre ner.

Laporte gillar jag då han är en no nonsens back och tar för sig, inget mer daltande in med en bra back med la liga erfarenhet som vi vet gör det bra.

Nelson.S
Alltid en risk med ytterback från den portugiska ligan, kan bli ris eller ros men det lilla man sett samt samspråkat med kompisar som håller på porto och benfica känner man sig något mer påläst och han känns intressant.

Veratti
Han känns så klockren, tror han och Busq hade kompletterat det bra i det taktiska sen vem som hade skapat den gyllene trion på bästa möjliga sätt på mittfältet har jag inte kunnat klurat ut drömmen hade varit en Iniesta 5 år yngre :(

Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-06-05 14:32
Du har ju inget utrymme i budgeten ifall du måste gå in på nästa års budget varje gång. Det är slarv, oprofessionellt och misskrediterande av klubbens kapital. Dom har 0 koll på den ekonomiska aspekten and thats IT! Du kommer komma med följande att dom har landat stora sponsorer, Dont. Det är idiotsäkert att ro hem sponsorer till Barcelona med tanke på all framgång. Men inte ens fan det lyckades dom med utan vår egna spelare fick ta tag i det. Så helt ärligt vad har dom gjort? Förutom att sälja klubbens själ, sälja ut la masia och kriminalisera klubben. Nike avtalet är det enda godkända, att värva Neymar/Suarez för vardera miljard är inte heller någon bedrift. Likt förbannad kommer dom gå in på budgeten för år 2021 och värva loss den här sommaren :).
Barcelona Katalano
2017-06-05 14:16
Blaugrana91 Jo, vi vet ju en del som påverkar vår budget och som gör att man redan nu kan dra vissa slutsatser. Här kommer några exempel: - Messis kontrakt kan inte förlängas redan nu då det skulle belasta resultatet för mycket. - André Gomes värvades förra säsongen där delar av pengarna var avsatta för denna sommars transferbudget. Utöver detta så ska vi betala av en del av lånen, ha pengar för Espai Barca, kunna betala högst löner i fotbollsvärlden och samtidigt inte lägga oss för illa till för kommande års resultat. Visst kommer spelarförsäljningar att öppna upp en större budget, men att budgeten denna sommar inte är jättestark tycker jag absolut att man kan se redan nu. Bara Messis kontrakt kan likställas med en värvning. Att ha denna inställning är bara realistiskt och det är lika bra att insé det redan nu istället för att bli besviken när crackvärvningarna uteblir.
Barcelona Blaugrana91
2017-06-05 14:10
[QUOTE=neymar JR || Cillessen #1]Blaugrana91 Kul att gå plus varje sommar men inte ha råd att värva varje vinter. Vi har inte ens råd att förlänga kontrakt under året utan måste vänta spänt tills rätt datum.... [/QUOTE] Oftast spenderar vi ju transferbudgeten under sommaren, därav inga värvningar under vintern. Vad gäller förlängningar så känns det ju ganska naturligt att vänta tills rätt period, just för att få budgeten att gå ihop. Samma sak gäller ju företag som planerat investeringar under en viss tidpunkt just för att man har utrymme i budgeten.... Men som sagt desto större anledning till att försätta öka intäkterna.
Barcelona Blaugrana91
2017-06-05 14:02
Katalano Varken du eller jag vet något om vår budget, det enda som rapporterats är att klubben ska vara villiga att göra en satsning, vilket bör tala för att pengarna finns. Men som sagt, det visar sig.
Barcelona Barcelonistas
2017-06-05 13:41
Besviken över att vi inte verkar va intresserade av Veratti. När det är så uppenbart att det är mittfältet som måste förstärkas så förvänta jag mig lite bättre rykten kring bra mittfältare.
Barcelona Barcelonistas
2017-06-05 13:39
Di Maria och Coutinho, Semedl är det ända som jag är intresserad av. Resten är fullständigt skit. Semedo har jag inte sett något av men känslan säger mig att han är ett säkrare kort än Bellerin. Den sistnämnde spelar dessutom för Arsenal jag vill inte se några spelare från den klubben i våra tröjor.
2017-06-05 13:38
Blaugrana91 Kul att gå plus varje sommar men inte ha råd att värva varje vinter. Vi har inte ens råd att förlänga kontrakt under året utan måste vänta spänt tills rätt datum....
Barcelona Katalano
2017-06-05 13:37
Blaugrana91 Vet inte vart du hittar dina domedagsprofetior. Tycker att allt som skrivits om detta idag har varit faktagrundande slutsatser som inte alls är överdrivna. Ser bara lugna diskussioner som är sakliga och realistiska jag.. I övrigt så är jag kluven till den ekonomiska situationen. Det känns givet att vi inte kommer att ha jättemycket pengar att röra oss med i sommar. På sätt och vis ser jag det som positivt då vi måste lägga större fokus på La masia, något som saknats senaste åren, men å andra sidan har vi 2 positioner som borde stärkas upp med kvalitétsspelare redan nu (Mittfält och högerback) och vi får nog välja en av positionerna att fokusera på detta fönster, alternativet är att värva billigare/sämre spelare, och det vore fel fokus enligt mig.
2017-06-05 13:23
@Barcelonistas:

Om det ändå vore så hehe men juli ville han ha truppen klar och spikad.
Barcelona Blaugrana91
2017-06-05 13:21
Man kanske ska vänta tills klubben officiellt presenterar sitt ekonomiska resultat innan man sätter igång domedagsprofetior. Sedan nya ledningen tog över har vi gått med vinst varje år och förra säsongen hade vi nästan en omsättning på €700M. Men visst det spelar ju mindre roll om även utgifterna ökar, därför är det så viktigt att fortsätta öka dem kommersiella intäkterna samt hitta nya vägar till intäkter. Jag vill dock minnas att utöver att avtalet med Rakuten som börjar gälla i sommar så skulle vi få en mindre ökning från Nike redan denna sommar och sedan nästa sommar börjar det officiellt gälla. Nåja återstår att se resultatet.
Barcelona Katalano
2017-06-05 13:06
@Barcelonistas:

12 juli, inte juni. Se artikeln "silly season 2017" uppe till höger på sidan så ser du alla rykten in och ut.
Barcelona Barcelonistas
2017-06-05 13:05
12 juni ska truppen vara klar då. Några rykten om nya spelare?
Barcelona Corazon
2017-06-05 12:28
Mascherano börjar följa Marquinhos på Instagram hmm...
Barcelona Vampíro
2017-06-05 12:15
Finns det nått sorgligare än Barças twitterkonto dessa dagar? New low.
Barcelona DM1982
2017-06-05 11:54
[QUOTE=Katalano]Ja du, och ännu skönare när man läser följande artikel om Qatar från idag. Se länktips. [/QUOTE] Självklart helt fel att ha något med Qatar att göra men att Saudi-Arabien av alla länder ska leka humana är bara löjligt. Vi skulle aldrig ha beblandat oss med Qatar men iofs är de mesta av pengarna som florerar bland toppfotbollen smutsig.
2017-06-05 11:48
The camerooninas Frågan är inte om Nike redan nu är redo att pumpa in pengarna, Barcelona är ju nu deras största "varumärke". Dom blir ju per automatik beroende av Barcelonas framgång. Katalano Läste det innan, och med den STATEN har vi gjort/gör affärer med.
2017-06-05 11:47
@FCB_Messi:
Det som talar för honom är att han kan spelet då han fostrades i La masia och är en Jordi alba typ, men det är just det hans samspel när han kommer till sista 3e delen är rätt tafatt och så lätt att läsa av, han gör aldrig dem hära oväntade utan mer det väntade vilket känns oerhört tråkigt. Av det jag sett är han rätt valpig också så jag hoppas inte vi spränger banken men får vi en bra deal så är det intressant. Jag ser Bellerin som en Alba typ du vet vad du får en speedster som fyller på ofta men väldigt sällan har oväntade samspelen. Det är frågan ska vi gå efter en Alves light som är grym framåt men relativ svag bakåt eller en Bellerin som känns mer stabil bakåt men inte så jätte stark framåt? Skönt att det inte är mitt beslut så många faktorer att tänka på att man inte blir klok
Barcelona Katalano
2017-06-05 11:44
@neymar JR || Cillessen #1:

Ja du, och ännu skönare när man läser följande artikel om Qatar från idag. Se länktips.
2017-06-05 11:40
@neymar JR || Cillessen #1:

Sanningen är att det är spelarförsäljningar, främst från egna produkter, som balanserat böckerna, tillsammans med möjligheten att skjuta vissa kostnader framför sig. Detta kan dock inte fortgå hur länge som helst. Däremot skulle det inte förvåna mig om Rafinha lämnar som ytterligare ett "bevis" på detta faktum, eller att Samper/Alena säljs med buy-back.

Du har för övrigt rätt om NIKE, det sker en gradvis ökning av intäkterna redan nu, men mycket av detta är trolgitvis kopplat till bonusar för titlar etc.
2017-06-05 11:31
Kopplar man sedan den sportsliga planeringen samman med ekonmin, så ser man ju att klubben förra sommaren satsade på att handla unga spelare med "potential" snarare än en crack.

Men det de glömde var att hitta de värvade offensiva snarare än spelskickliga mittfältare i Gomes och Denis samtidigt som man förstärkte vänsterbackspositionen i form av Digne istället för att hitta en ersättare till Alves.

Så. Nu står vi här en säsong där vi vet exakt vad som behövs för att kickstarta igång laget igen, dilemmat är då att den ekonomiska situationen inte tillåter oss agera så kraftfullt som vi förmodligen behöver. Samtidigt står vi inför en osäkerhet vad gäller la Masia då vi inte vet om spelare som Samper, Alena och Munir egentligen är redo efter säsonger som lämnar mycket i övrigt att önska.

Det är också därför det är vitkigt att med andra faktorer än lön o transfersummor stå ut som klubb. Detta har Barcelona tappat de senaste åren och förknippas nu mer med andra uttryck än "més que un club". Inte ofta man hör detta nu va? Nu är det väl mest Messi som lockar snarare än själva klubben sett till attraktionskraft? Spelet är som bortblåst, klubben är kriminaliserad och ledningen verkar inte ha den bästa relationen med vare sig spelare eller andra instanser.

Risken finns att det blir nåt halvdant igen, men innan vi målar fan på väggen så måste vi ge ledningen och Valverde en chans att motbevisa sig och tro på att det finns en ljusning i tunneln. Men då måste "de" inse vad som gått fel, förstå vad som gjort oss framgångsrika och våga styra om skutan till "rätt" kurs igen.
2017-06-05 11:30
Sedan den här ledningen tillsattes har ju varenda sommar varit dålig ekonomiskt. Men likt förbannad plockar dom ut miljarden efter miljarden ur röven. Hur bra mitt minnen nu än är så har jag för mig att redan vid den här sommaren skulle få mer från Nike. 80-95 miljoner € sedan från 18/19 ska det nya kontraktet gälla fullt ut. -------- Till något helt annat, rakuten vd la upp en bild på sociala medier med den tröjan. Han verkar vara en genuin Barca fan som råkar värders till en och annan miljard. Skön med sponsor bytet lite finare att bära tröjan hädanefter....
Barcelona socccerfan1
2017-06-05 11:30
Vi behöver sälja och köpa mycket.. eller så jobbar vi på det vi har köper några få och ger det något år! Grattis Madrid. Bra jobbat! Kul för er och era fans! Tråkigt för oss .. Visca Barca!
2017-06-05 11:06
För att spinna vidare på den ekonomiska situationen så är ju också värvningen av Gomes en bidragande faktor till varför läget är "ansträngt" eftersom de pengarna delvis togs från kommande säsongs transferbudget då (sport)ledningen såg portugisen som "a market opportunity" - en möjlighet som bara fanns där och då.

Vidare så är det ju också så att det nya sponsoravtalet med Raktuen aktiveras och ger mer intäkter, men det är i sammanhanget "bara" +€20 miljoner/år vi pratar om. Det är först säsongen 18/19 som de riktigt stora pengarna rullar in via det avtalet med NIKE som det kommer kunna ges utrymme i plånboken.

Samtidigt ska vi ha i åtanke att Espai Barca kommer kräva en delikat ekonomisk styrning eftersom det är sagt att €200 miljoner ska tas från det egna kassaflödet och samma summa ska finansieras via banklån.

Vad leder detta till?
Jo, om skulden går upp och kostnaderna ökar så måste ju omsättningen höjas markant för att förhållande mellan EBITDA och Skuldnivån inte ska spräckas.
Om inte intäkterna höjs måste man skära på andra saker, t ex spelarköp och kontraktsförnyelser.

Det är precis därför det är enormt viktigt att la Masia används på ett bra och medvetet sätt och att det inte läggs pengar på idiotköp som Digne och Arda.
Annons: