/spanien/barcelona/forum/384.aspx/spanien/barcelona/forum/384.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2017-03-02 11:20
Miguel Rico på MD skriver idag att Barça och Qatar Airways håller på att skriva samman ett nytt sponsoravtal för de kommande 4 åren. Flygbolaget är trots uttåget som tröjsponsor intresserat av att behålla relationen med Barcelona och det innebär mer än att vara klubbens officiella flygbolag. Qatar kommer helt enkelt att synas på fler ställen både fysiskt och på Internet. Totalt sägs avtalet vara värt runt €50 miljoner sett över hela avtalstiden. Det finns idag inga officiella summor, och parternas advokater håller som bäst på att fixa det finstilta.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Soko
2017-03-02 11:09
Var inte Enrique fansens val/önskan innan han blev tränare?
Jag tycker att folk klagar lite för mycket på ledningen. Tror ni verkligen de kan bara trycka på knappen och göra som fansen vill ?
Har fansen förresten bestämt sig för vilken tränare man vill? För inte ens på detta forum finns något enighet?

En annan tanken som slog mig. Barca ägs av fansen och fansen väljer ledningen. Är det möjligt att ledningen väljer ett antal namn och fansen sedan röstar? Men vad händer om den fansen väljer sedan hans klubb trixlar upp priset om nu denne är under kontrakt ? Ja det är tydligen inte enkelt ens för världens bästa klubb även om allas tränarens dröm är att träna Barca.
Barcelona El_Jefe
2017-03-02 10:53
Neyman Jr & Gabriel

Jag håller helt med er, och har hela tiden fruktat att ledningen tänker precis så här - de vill inte ha den bästa tränaren utan den som de kan kontrollera mest och ändå kan komma undan med att välja.
Barcelona Stright outa Barca
2017-03-02 10:47
När ska Real spela sin häng match mot Celta? känns som förbundet vill dröja den matchen till efter El clasico så Real kan fortfarande spela på resultat.
Barcelona Gabriel
2017-03-02 10:47
Helt ärligt så är jag inte alls imponerad av Valverde, och jag vill inte vara en partypooper eller så men om valet hamnar på honom så är jag rädd att det kan sluta riktigt illa. Om någon som Luis Enrique (som ändå är en legend i klubben som spelare) har haft svårt att styra i omklädningsrummet och vinna spelarnas respekt så vågar jag inte ens tänka på hur det kommer att bli med Valverde. Stackarn kommer att bli totalt överkörd av våra stjärnor. Det är ju rätt så uppenbart vad våran klubb och spelare behöver. En tränare med pondus, karisma och lite jävlar anamma som kan sätta sin respekt hos spelarna samtidigt som fotbollsfilosofin går hand i hand med det Barça gjort sig kända för. Den mannen är utan tvekan Sampaoli, är det en garanti för framgång bara för att han skulle vara det bästa alternativet på pappret? Absolut inte, men han är på förhand som sagt det bästa alternativet. Anledningen varför man inte kommer att gå efter Sampaoli är för att det är ett alldeles för riskabelt val av ledningen. Och nu pratar jag inte om vunna titlar med honom vid rodret utan snarare om att han hade hotat ledningens mandat vid beslut som absolut inte får ifrågasättas. Ledningen vill inte ha en tränare som får för mycket respekt av fansen och spelarna, för en sådan tränare kan komma med ultimatum och det är alldeles för riskabelt. Man vill ha en nickedocka som snällt accepterar ledningens krav utan att ifrågasätta varför. Neymar, Suarez och Messi ska spela alla matcher från start oavsett form eftersom det utan tvekan står i alls våra sponsor kontrakt, det där ska inte ifrågasättas. Ledningen gör det som de alltid har gjort med andra ord, de sätter sina egna intressen före klubbens. För att Valverde skulle vara det bästa valet för klubben FC Barcelonas intressen är det ingen som köper. Det finns egentligen bara en kandidat, men den kandidaten har under säsongens lopp vuxit ut till att bli lite av en "crack" tränare och en sån tränare som Sampaoli blir alldeles för svår kontrollerad. Tackar Luis Enriqué för hans tid hos oss och hoppas att han får avsluta den på ett fint sätt med dubbeln. Själv kommer jag att minnas Lucho som spelaren, inte spm tränaren. Visca!
Barcelona LennyRomario
2017-03-02 10:38
@Dolares:
Jag antar du försöker vara sarkastisk, men det funkar inget vidare eftersom du på det hela taget har rätt. Men snarare går väl monologen: "Vi har övergett i stort sett allting vi står för, vår ledning är idioter och nu överger vi dessutom vårt spel i jakten på ännu en flyktig seger. Snälla försvinn från min klubb. Alla." I går läste jag ett fint Barcelonareportage i offside 2009, där reportern försökte förklara hur Barcelona kunde spela så vackert, hur de kunde ha sin egen stil, och ändå vinna. Den hyllade egentligen inte Pep så mycket, utan La Masia och även Rijkaard. Redan när Barca vann CL under Rijkaard förundrades reportern över hur man kunde vinna med så vackert spel. La Masia beskrivs som ett arbete där man ser till talang och teknik, och aldrig väljer styrka framför teknik. Något som nu verkar ändras, i alla fall enligt en fd coach som uttalar sig här: http://www.goal.com/en/news/8/main/2017/03/01/33175772/the-destruction-of-la-masia-why-this-barcelona-will-never?ICID=HP_FT_2 Det många glömmer är ju att det folk skriker om nu; "Fotbollen förändras, vi måste utvecklas och blabla". Exakt samma sak skrek folk då. Alla skulle, precis som Chelsea, ha en Drogba på topp. Något som var både stark, snabb och ändå kunde ta emot en boll. Det var framtiden, 11 maskiner på plan. Historien upprepar sig bara, i årtionden har det gapats om att det inte går att vinna med Barcelonas stil, men klubben har även i motgång hållit fast vid sin stil och så efter en tid har segrarna kommit igen. Det som genuint oroar mig denna gång att att vi faktiskt lämnar vår stil. Vi vågar inte ens hålla kvar vid den i en tid av segrar och framgång, hur fan ska det då bli vid en eventuell motgång?! Kolla bara på Holland de senaste mästerskapen, hur är det ens möjligt att hamna så långt ifrån det man en gång stått för.
Barcelona The Reporter 2.0
2017-03-02 10:37
Tippade självmål i vår match. Står på min kupong att kupongen är vinst och att uttaget är Påväg. Läste dock någonstans att domaren gett målet till Suarez. Men det står fortfarande att det är självmål på livescore. Ni som har koll på beting. Hur blir det? Har även hört att förbundet i la liga har det slutgiltiga ordet?
Barcelona Gabriel
2017-03-02 10:32
Jag är redan fullt övertygad om att det inte kommer att bli Sampaoli som tränar oss nästa säsong, trots att han är det bästa alternativet och att han även är den som varenda culé vill se träna oss. Varför? Enkelt. Den här ledningen gör alltid allt tvärtemot det fansen vill.
Barcelona Soko
2017-03-02 09:49
Bosketts Ja det är också en fördel att bara fokusera på ligan samtidigt som de kämpar på två fronter. Jag har en drömscenario. Även om jag önskar att Real åker ur mot Napoli redan så kan de lika gärna ta sig ändå till semifinal och åka ur där istället. Att vi vinner dubell, ligan och cupen och Real till slut ingenting. Ja, alltså som man brukar säga, den som skrattar bäst skrattar sist :) Neymar JR Vi har Sevilla hemma så det är en klar fördel, samtidigt som Sevilla kan bli kvar i CL.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-03-02 09:48
Skulle nog säga att Sevilla i matchen i april kommer avgöra ödet går vi rent tills den matchen så har vi några poäng till godo efter vinst i mötet. Real kommer det få det jobbigt att komma ur svackan. Angående psg matchen är jag inte redo att kasta in handduken ännu. Vi har inte nått den högsta nivån den här säsongen ännu och tror att det är fullt möjligt att vi göra en ren manita.
Barcelona Bosketts
2017-03-02 09:43
Soko

Man får inte heller glömma att vi av allt att döma åker ut ur Champions League i åttondelsfinal. Samtidigt som Real ska spela kvartsfinal och eventuellt semi. Det tar något enormt på krafterna att spela så många matcher på kort tid. Dessutom har de en (ganska svår) hängmatch mot Celta Vigo kvar.

Men, i slutändan ligger allt i våra händer. Vinner vi våra matcher så vinner vi ligan. El Clasicon kommer nog att bli OERHÖRT spännande i april...
Barcelona Soko
2017-03-02 09:25
Målskillnad kan mycket väl avgöra ligan i år. Slutar nästa El clasico med 1-1 och både Barca och Real slutar med samma poäng är det alltså målskillnad som avgör, så varje mål är nu viktig. Andra resultat som 2-2 , 3-3 eller vår vinst för Barca gör att vi blir bättre vid samma antal poäng oavsett målskillnad. Om nu Celta lyckas bara ta en poäng hemma mot Real är vi i ledning. Det är tydligt att Real är nu pressade och darrar. Det blir förmodligen fler poängtapp för de då de också har svårare schema kvar. ps. Barca har 7 matcher hemma och 6 borta kvar Real har 6 hemma och 8 borta .
Barcelona Bosketts
2017-03-02 09:14
Även om jag tror att det är ett helt omöjligt beslut från ledningens sida, så kommer jag inte sluta hoppas på Sampaoli. Det som gör att jag ännu inte kan släppa hoppet är att han flörtat rejält med Barcelona, och inte skulle kosta så mycket att få in.

Ska man tänka realistiskt så finns det väl enbart ett par tränare som är aktuella:

* Valverde
- Kan egentligen alldeles för lite om honom för att uttala mig. Men han har väl gjort det okej med Bilbao ändå, utan att glänsa i framför allt cupsammanhang. Det som talar för honom är väl hans förflutna i Barcelona, men man får inte heller glömma att han spenderat mer tid hos Espanyol...

* Blanc
- Har också ett (om än väldigt kort) förflutet i Barcatröjan och går för närvarande klubblös. Är duktig på det defensiva, och har visat sig duglig som matchcoach, men saknar pondus och en jäklaranamma som vi nog behöver.

* Unzue
- Luchos assisterande tränare. Kommer förmodligen få Luchos rekommendation. Har tränat laget under många Copa Del Rey-matcher denna säsong, antagligen för att få visa upp sig och fp lite erfarenhet. Nackdelen är att han är väldigt oerfaren och ett val som inte alls bryter några mönster.

* Eusebio
- Som ni alla vet vår forna Barca-B-tränare som numera tränar Deportivo. Gjorde ett bedrövligt jobb med Barca-B och började nermontera La Masia, men har gjort det okej med Sociedad. Har också assisterat under Rijkaard, så en fördel är att han verkligen kan och känner klubben.

* Gerard Lopez
- Nuvarande tränare i Barca B liksom Katalanska landslaget. Har gjort ett bra jobb med B-laget och är katalan. Är ung och oerfaren, med ledningen kan med enkelhet peka på Guardiola som hade liknande bakgrund när han tog över.

När det kommer till hur stor sannolikhet det är att någon av dessa herrar tar över är det svårare att gissa, men jag skulle tänka mig att det ser ut något i stil med detta:

* Eusebio - 25% chans att ta över.
* Unzue - 20% chans att ta över.
* Valverde - 20% chans att ta över.
* Lopez - 15% chans att ta över.
* Blanc - 10 % chans att ta över.
Barcelona Katalano
2017-03-02 08:57
Valverde ser alltså ut att vara första val av ny tränare fr vår ledning. Vi får se om det verkligen blir så, men jag är helt likgiltig till honom. Är inte imponerad över vad han åstadkommit i sin tränarkarriär hittills och har inte koll på hans personlighet heller. Någon med bättre kunskap om honom får gärna fylla i.
2017-03-02 08:34
Manolo Lama (COPE journalist):Messi won't interfere in the choice of coach. He knows that Barça have chosen Valverde & he doesn't disagree.
2017-03-02 08:16
Ny tränare, efter 2 säsonger gör spelarna revolt om dom inte får som dom vill. Lediga dagar och grillkvällar blandat med lite junior roliga träningar. Nya tränare ska kunna lalla runt med världens bäst betalda trupp och hålla alla nöjda. Spelare likt rakitic kan komma med ultimatum annars, inte Messi utan rakitic. Tror absolut inte att vi kommer gå efter Sampaoli, varken ledningen eller spelartruppen kommer klara av det. Ledningen vill ha någon dom kan styra och spelarna vill ha någon som ger dom frihet. La masia? Hell No glöm det, a-lags spelarna ska ha sina minuter som det fint står skrivet i kontrakten.
Barcelona Barcadinho.
2017-03-02 07:50
Vill bara berömma Macherano på vår tidiga match igår. Han var så bra, rikitgt bra, nästan så att jag väljer honom förre många andra. Vilken underbar spelare, kommer in från bänken, äldre och spelar som inget har hänt. Han kommer sluta lika ikoniskt som Alves, inköpta trotjänare som utveckar till en symbol under åren. Såna värvningar är så briljanta, det får man komma ihåg bakom all cracks o glamour.
Barcelona Barcadinho.
2017-03-02 07:45
Inte så stor överraskning att Lucho väljer avgå. Han är inte dum, han förstår själv att tiden är över. Jag avvaktar med lovord o tacktal lite.
Hur som, den nya tränaren behöver få kontroll i omklädningsrummet o ordning på träningarna. Extra öga på La Masia. Att få kontroll i omklädningsrummet är inte så lätt, det behövs göra på ett smart sätt, inte med hårda ord, det kommer inte funka. mer via pondus. Ärligt talat hade tom mr Pep svårt att hanterna Messis storhet. Idag är det ännu svårare med fler cracks. Neymar är väl för bra för att spela andra fiolen, han sköter sig riktigt bra, men tiden gör sitt kanske. Kommer bli nytt i vilket fall o därmed intressant.
Barcelona Barcadinho.
2017-03-02 07:36
Så härligt att bli väckt av äldsta sonen kl 23:30 när man är sjuk under täcket o få höra en skön maräng nyhet. Det var bara att fortsätta krypa under täcket med ett stort leende o härliga drömmar. Och kaffet nu på morgonen smakar extra. Tänk att sånt påverkar ens vardagen så pass...
Barcelona BlackCop
2017-03-02 07:17
Smart drag av Luis Enrique. Han visste han skulle ryka närsomhelst, så nu ger han sig själv chans till slutet av säsongen och avgår själv för att sedan om ett par år kanske komma tillbaka... Istället för att få sparken och lämna med svansen mellan benen och mindre chans till att få komma tillbaka.
Barcelona Kebabtraume in der Mauerstadt
2017-03-02 06:28
Dolares - vet inte om du är cule men ditt inlägg tyder på att du inte är det. Barcelona ska sparka tränare som frångår taktiken. Det finns ingen diskussion eller förhandling i det. Dessutom är kraven ganska höga och Luis Enrique har underpresterat enormt sista 1.5 åren.
2017-03-02 06:09
Eusebio (Real Sociedad) is the preferred candidate to replace Luis Enrique. [SER]
2017-03-02 06:00
Oj vad många här inne kommer sakna lucho när man se vilket troll som kommer leda Barcelona nästa säsong. Ledningen kan ro hem en riktigt bra tränare men det kan lika gärna gå åt andra hållet. Men vad spelar det för roll spelartruppen sitter på makten ändå...
Barcelona Gio Style
2017-03-02 02:49
@Thierry Henry:
Jag är inte för Wenger. Han är bra på talangutveckling och har ett gott öga för talanger överlag, men ja vill ha en tränare med mer tools i sin verktygslåda. På det sätter är exempelvis Sampaoli och Pep flera mil före. De har sina ideologier men de drar sig inte för att röra om rejält i grytan när det behövs. Sen tvivlar jag på att han kan hantera MSN.
Barcelona koeman92
2017-03-02 02:31
Wenger skulle aldrig passa hos oss, av den enkla anledningen att han är en förlorande tränare. Visst är han bra på att utveckla unga spelare, men det är allt. Det säger väl även sig självt varför vi inte ska värva från Arsenal?

I Barça ska vi i regel enbart sträva efter att ha de bästa, från spelarna till tränaren. Någon som både kan spela en fotboll som är överens med vår filosofi, men även vinna. Vi skam helt enkelt vara väldigt selektiva, och fortsätta vara favoriter till varje titel varje år; det kommer inte att vara möjligt med någon som Wenger.
Barcelona Thierry Henry
2017-03-02 02:21
Väldigt intressant vem som blir Luchos ersättare. För mig finns det många intressanta kandidater. En kandidat som det inte pratas så mycket om är Wenger.

Han om någon satsar på unga spelare och kommer kunna utnjyttja La Masia till fullo. Sen är han också en tränare som spelar attraktiv possesion fotboll och formar sina lag efter en tydlig spelide. Alltså allt som folk förespråkar här inne. Glöm torkan med arsenal. Med barcas resurser, spelarmaterial och uppsjö av talanger kommer Wenger till sin rätt. Tror starkt på att Wenger och barca hade vart en perfekt matchning
Barcelona Gio Style
2017-03-02 01:47
Jag har vart skeptisk gentemot Luis Enrique från dag ett. Men jag är trots allt tacksam för titlarna vi vunnit men fotboll för mig är långt mer än enbart titlar. Jag vill ha en tränare med spelarutvecklande idéer som också ger våra unga spelare från La Masia chansen. Det finns ett fåtal tränare som utvecklar spelare med sina taktiker. I den skaran har vi tränare som Pep Guardiola, Bielsa och Klopp. Tränare som kommer att utveckla spelare till det bättre och bidra med nya kunskaper som individerna sedan kan dra nytta av i framtiden. Fotbollsutvecklande coacher så att säga. Där har vi också Sampaoli. Jag hoppas innerligt att vi går efter honom nu när han ändå har fått visa upp sig i Europa. Då har han ändå gett Sevilla en hel säsong och lämnar inte klubben i sticket halvvägs igenom. Men, vi ska inte hoppas för mycket. Vi vet ju vad den här ledningen är kapabel till. Någonting säger mig att vi ännu en gång kommer att slita av oss håret över det faktum att medlemmarna valde att ge ledningen ytterligare en mandatsperiod. Håller tummarna för att ja har fel.
Barcelona Visca el Barca 17
2017-03-02 01:01
Hoppas vi får Heynkes effekt på detta nu och vinner CL. Alla i laget sluter sig bakom tränaren och ger allt för han är redan bort nästa säsong!
Barcelona petersays
2017-03-02 00:41
Long time no see och kul med målfest i dag.

Läste just denna artikel. Egentligen inget nytt för oss, men alltid intressant med artiklar på ämnet La Masia.
Barcelona Fuerza
2017-03-02 00:41
OBS! Kolla in detta, gott folk. Var det någon mer som reagerade på detta starkt under matchen?

Real Madrid kastar inkast ca 14,5(!) meter längre fram än punkten där bollen gick ut. Observera att varje ruta är ca 5,8 meter i längd (planen är 105 meter i längd och uppdelad i 18 rutor). Kroos kastar inkastet två och en halv rutor (5,8 x 2,5 = 14,5m) längre fram än punkten där bollen gick ut.

Matchminut 28:30 (30:14 i klippet)

Gissa om domaren blåste. Välkomna till La Liga och Santiago Bernabeu.

Bona nit
Annons: