/spanien/barcelona/forum/3770.aspx/spanien/barcelona/forum/3770.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona A good coach is everything!
2014-10-26 12:31
Media alltså utav alla fel i startelvan igår !! Så undrar dom varför Suarez fick starta. SMH!!!!! Jag undrar mer varför Suarez fick byta. 90 min hade gjort honom gott. Pluss att Pedro inte är ett bra alternativ. Suarez behöver bara 1 läge panga oxh de är mål. Tror fan han hade satt det läget Pedro fick igår.. Däremot kan jag tycka att de hade vart nice och kunna slänga in el pistole vid 2-1! Det hade nog gjort Real nervösa! Men frågan är om vi hade fått vårt 0-1 mål om han inte starta. Tror matchbilden hade sett annorlunda ut om el pistole satt på bänken, förmodligen till de negativa. Pedro är ingen att hänga under jul granen..
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Pep G
2014-10-26 12:24
Jätte bra analys av Lucas som ni även kan följa på twitter. Die hard Barca supporter. Luis Enrique is not using the FC Barcelona/Masia system. This is the cold truth. This idea of his of using “wingers in the center”, then giving the flanks so the fullbacks attack as they wish will not prosper in big matches. We saw that against PSG and now had to endure Real Madrid making it very, very clear, again. His system basically leaves us with not actual midfield, since both CMs have to stay close to the wing to cover for the fullbacks, who are always attacking, by the way. Busquets is left all alone, with acres of space to cover, and no CM near him to help him in the defensive transitions. It’s all too far apart, trying way too much to be vertical and completely letting go of the importance of having the control of the match. Not the Barça way, at all. The measure of a good coach is being able to change the system and the way the team is playing without making a single sub. Guardiola could go from 433, to 343, then to 4312 in a matter of minutes. It all depended on the way the adversary was playing. Today, Madrid was fielding a midfield with zero CDMs. If we have our proper midfield, playing close to each other, making triangulations and having wingers to stretch the play, while having Suarez giving trouble to their CBs… it could have been different. We could all see that their midfield was just using our flanks and letting us do the same. And Luis Enrique decided to just left Mathieu (!) keep attacking when he saw fit, and focused most of our attacking moves on the left wing. Meanwhile, a certain Lionel Messi didn’t receive the ball. Just watched as we uselessly tried to turn Mathieu into something he is not.
Barcelona Andresito
2014-10-26 12:23
Drar inte så stora slutsatser av gårdagens match. Visst, vi skapade inte mycket i andra halvlek. Hade Messi satt 2-0, hade Real inte kunnat komma tillbaka. Istället får man ett gratisläge från straffpunkten och en jävla hörna där Pepes markering ligger på marken. 2-1 istället och Barca tappar allt. 3-1 målet tar jag inte ens upp då det var bullshit utan dess like. Glömmer denna matchen och blickar framåt, inte så långt fram till 2016 som många andra verkar göra. Det är nu säsongen börjar för oss, det är nu vi har vår ordentliga trupp. Säsongen är ung och än så länge har vi chans på samtliga titlar, finns ingen anledning att ge upp. Real blev överkörda av Atletico och tappade ett 2-0 överläge mot Sociedad. Kolla var de är nu. Spara paniken till våren, vi vet att vår ledning suger och att vi har transferförbud, dock ska man inte sluta heja på sitt lag för det. Hur kul vore det om vi fick allt på räkmacka och vann varenda match?
Barcelona jawwa
2014-10-26 12:18
Om lucho nu skulle misslyckas och få sparken hade bielsa ellet klopp varit drömmen, tänk tanken att klopp plockar med sig hummels och någon av gundogan/reus helst båda....
Barcelona Barieta
2014-10-26 11:54
Barcelona's starting eleven against Real Madrid was their oldest (29y 79d) in a clasico since April 1988 #fcblive #elclasico [via mrchip]

Det går inget vidare med föryngringen
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-10-26 11:52
Ingen tränare kommer någonsin att lyckas med vår nuvarande ledning. Det enda dom där inavlade åsnorna är bra på är att jobba mot tränarens önskningar och dra ner klubben i skiten. Fråga bara Tata...
2014-10-26 11:47
Krabban94 Simeone, Bielsa, klopp,Conte. Nu kommer folk bli arga men Mourinho och Pellegrini gör ett gediget jobb.. Gillar Capello också med hans cajones. Italienska tränare är jävligt bra på att få ut max av sina topp spelare. Tror han hade gynnat Messi Neymar, Suarez och co. Nu har jag säkert glömt några tränare men du förstår poängen
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-10-26 11:45
(Ber på förhand ursäkt för eventuella stavfel etc) Det vi måste göra nu i och med transferförbudet är att blicka framåt och jobba utefter det vi har. I nuläget skulle detta vara vår formstarkaste elva; Bravo Alves - Bartra/Vermaelen - Mathieu - Alba Rakitic - Mascherano - Rafinha Messi - Suarez - Neymar Enligt mig är det där den bästa backlinjen vi kan ställa upp med då vi i ärlighetens namn inte har så mycket att jobba med. Alves må inte vara den spelare vi sett förut, men han är åtminstone bättre än de nuvarande alternativ vi har. Pique ska så långt ifrån en startelva som möjligt. Dessa spelare är kanske inte de bästa som finns, men de viker åtminstone inte ner sig och ger allt hela tiden. Här vill man se att backlinjen ständigt ska kommunicera med mittfältet och att ytterbackarna balanserar sina offensiva räder. Mittfältet är i mitt tycke aggressivt, ungt, fantasifullt och skriker balans. Alla tre spelare har lungor som bara den och vinner boll kors och tvärs över planen. Rakitic ska få en mer friare roll och vara den som lägger de avgörande bollarna till trion där framme. Busquets och Iniesta är slut, därför ska världens bästa DM och framtidens playmaker Rafinha få starta. Det som utmärker dessa 3 spelare är att alla vill framåt på ett eller annat sätt, genom en passning eller dribbling. Vi får en rakare, aggressivare och snabbare tiki-taka. Anfallstrion är den mest spännande där man har en stångande Dracula som spets och två trollkarlar bakom honom. Messi ska få agera målgörare igen, då assist och lägen kommer att skapas vart han än spelar. Här hoppas man se ett bra samarbete med mittfält, både offensivt och defensivt. Denna elva har kanske inte den största WOW-faktorn. Däremot är detta en balanserad elva som även skriker grinta, kämpaglöd, aggressivitet, hjärta, ungdom och viktigast av allt, glädje. Dessa spelare visar varken nåd eller respekt för spelare och räds inte för något affischnamn. Mascherano, Alba, Alves och Messi är spelare som är kaptensmaterial och tillskillnad från världens snällaste man Iniesta, lyser deras auktoritet över hela planen. De ingjuter mod hos de nya spelarna och hjälper de unga. Denna elva kanske inte vinner CL, men nog fan är det en bra början att bygga ett riktigt lag utan transferfönster tillgängligt.
Barcelona Krabban94
2014-10-26 11:23
@A good coach is everything!:

Vilka är dessa 6-7 tränare? Intressant att höra folks idéer...
Barcelona WalterWhite
2014-10-26 11:21
@Messo:

Det var från den positionen som Rakitic blev La ligas bästa offensiva mittfältare och EL´s bästa spelare. Det finns då ingen logik i att laborera med honom någon annanstans.
2014-10-26 11:19
Pep i alla ära men jag tror att det finns 6-7 tränare där ute som hade kunnat få Barca att bli världsbäst. Alltså våra problem är ganska självklara. Jag var orolig för Pique som kommentar överflödiga.Alves höga position där han låter spelare som Busi löpa åt honom för att han är för högt upp och inte gör ett skit där uppe. Orolig för Iniesta, Busi, och Xavi som jag tycker och sa två dar innan lever på gamla meriter. Men om jag ska va ärlig har Xavi lyft sig en aning var fantastisk mot Eibar. Tycker inte han borde bli utbytt sist utan borde ha gått ut Iniesta. Xavi vill men åldern påverkar här en aning. Såg ni matchen mot Eibar hur han vände och vred. Det va den gamla Xavi! Han sprang i djupled gjorde kaos på mitten. Nu är de lite mer lojt men det förståligt med tanke på åldern. Xavi ska vara kvar på grund av hans roll. Men han ska ej få spela så ofta om han inte presterar.. Iniesta är mer komplicerat. Jag personligen ville att vi skulle casha in honom efter hans individuella pris. Spöket var värd runt 500 mille då. Visst ni kanske tycker jag e kall. Men Iniesta segar spelet något enormt! Så med spöket blir det svårt med fart.. Busi är den som jag verkligen tycker vi måste ha ett alternativ till. Han är bokstavligen skiit dålig enligt mig. Jag var den enda som gav han kritik innan matchen. Vi måste ha ett alternativ som är bättre än Roberto !!!
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-10-26 11:19
Den här bilden sammanfattar Piques insats igår.
Barcelona Leo y Cesc
2014-10-26 11:10
@barcastuff: All three goals Madrid's Ronaldo scored in Liga clasicos played at the Bernabeu came from a penalty #fcblive #elclasiso [via @barca19sats] Penaldo utan tvekan.
Barcelona jawwa
2014-10-26 10:58
Man undrar hur mycket pep egentligen hade att säga till om när det gällde värvingar. I barca var det felköp efter felköp, i bayern däremot värvas det klockrent.... en tankeställare iallafall
Barcelona Yaya24
2014-10-26 10:40
Tycker folk ska lyssna på mig mer :). Busquets var bra förut när resten av laget var bra, han gled med på en räkmacka. Pique har jag aldrig gillar, och vet inte ens vad han är bra på?

Iniesta är tyvärr för gammal, man måste våga släppa eller sälja spelare i rätt tid. Xavi vill jag inte säga nåt om, för hans bäst före datum är förbi. Alves Alves, vem som helst kommer förbi honom.
Barcelona ElRaval
2014-10-26 10:06
Vilken jävla kraft och dynamik vi ser i Real. Vad är de Mourinho och Anchelotti har pumpat in för mentalitet i klubben egentligen? Det är det här jag trodde att Lucho skulle stå för. Spelare som verkligen visar passion. Jag vill se spelare som tacklar, skriker, tar löpningar åt båda hållen i max-fart och en kapten som inte är nådig mot sina lagkamrater om dom inte presterar som dom ska. Jag ställer mig frågande till Iniesta som kapten. Puyol är saknad. Direkt efter Neymars mål så skrämde Real slag på Barcelona. Jag tycker det är konstigt att media ifrågasätter Enriques uttagning av Suarez dessutom. Av alla beslut är det det dom hakar upp sig på. Han är en av få som besitter någon sorts Grinta (glöd) som vi behöver i såna här matcher. Inte fan visar Iniesta, Pique, Busquets upp det. Önskar att Bravo (och valdes) var utespelare. Vi behöver lite fucking energi. Det är det enda bra med Alves i nuläget. Hur dåligt han än spelare så visar han alltid upp energi.
Barcelona Gabriel
2014-10-26 10:02
Givetvis ville han inte göra generationsväxlingen efter CL vinsten, fel av mig, Fabregas köptes in sommaren efter CL vinsten. Det var 2012 han ville göra det.
Barcelona Gabriel
2014-10-26 09:58
Det som irriterar mig mest med oss är fegheten. Fegheten i förändring. Pep är den enda som vågade förändra och jag lovar att han aldrig hade tillåtit det här att fortsätta. Pep är inte perfekt och Gud vet att jag kunde störa mig på hans experiment av alla slag som då tycktes vara onödiga, men han vägrar att se sitt lag stå stilla utan att utvecklas. Redan 2011 ville han göra den kända generationsväxlingen som vi alla eftersträvar nu, redan då, efter CL vinsten visste han och såg det före oss alla andra. Redan då ville han göra sig av med Alves, Piqué, Fabregas och Villa. Man skulle ha gjort allt för att hålla honom lycklig. Jag köper inte riktigt det att han hade slut på idéer och taktiska planer och att det var därför han lämnade. Nej, det kanske är halva sanningen men den andra halvan är att han inte kände det stödet han ville ha från ledningen att arbeta på sitt sätt, och det var framför allt därför han lämnade. Han visste att klubbens grundpelare var på väg ner i karriären och att man aldrig skulle våga sälja dessa legendarer, därför lämnade han. Han hade utan tvekan sett till så att Barça hade fått in minst en bra mittback för att ersätta totalt värdelösa Piqué med. Benatia hade vi med största säkerhet sett i Barça idag. Och det finns inte en chans att Pedro hade varit kvar i klubben eller att Thiago hade sålts. Isco hade säkert också med största sannolikhet spelat för oss eftersom jag minns att det ryktades starkt att Pep ville ha Isco till oss redan 2011. Pep hade förberett oss för framtiden, han visste vad som behövdes. Det är och var vår största förlust. När han lämnade så visste jag att det skulle kännas, men jag visste inte att det skulle kännas så här. Jag förstod nog aldrig riktigt att Pep var den enda som vågade stå för förändring. Jag har trott på alla våra 3 tränare efter Pep och på att de ska kunna klara av att få in deras visioner och idéer i Barcelona, även om jag inte på några som helst sett förväntade mig samma framgångar som under Pep. Men nej, ingen har klarat av att göra de nödvändiga förändringarna som krävs. Och det är det som irriterar mig mest, det är det som gör mig mest ledsen och besviken. För förluster får man ta, nedgångar kommer ibland, det är en del av fotbollen och det kan jag som supporter acceptera så länge jag kan se visionen bakom projektet, så långe jag kan se klarheten bakom dimman, så länge jag kan se ljuset i slutet av tunneln - en idée som i slutändan kommer att ta oss till nya höjder igen. Men just nu är det inte så. Just nu styrs vi på ett självdestruktivt sätt. Vi vägrar släppa det gamla och satsa nytt, det gör mest ont. Alves, Piqué, Pedro, Busquéts, Xavi och Iniesta var alla 6 givna spelare i Peps dominans. Alla dessa 6 har antingen gått ned sig eller tagit slut som fotbollsspelare. De 3 förstnämnda har inget kvar i klubben att göra och de 3 sistnämnda hade kunnat få vara kvar men inte som ordinarie spelare. Istället för att göra våra gamla ordinarie spelare till truppspelare för att behålla grundkvaliten i truppen och krydda laget med nya, unga och hungriga spelare har man köpt in truppspelare till de gamla spelarna. Det är på det sättet vi har jobbar sen Pep lämnade. Vi har kryddat laget med spelare som Song, Mathieu, Vermaelen, Rakitic mfl och det räcker inte på långa vägar. De enda spelarna vi köpt in som inte varit för att "krydda truppen" är Fabregas, Alexis och Neymar. De två första stod Pep själv för och den sista var världens största talang. Efter det har vi safe:at totalt. Jag hade bara velat se någon som vågar igen. Visst Pep köpte Zlatan och kastade Eto'o och det gjorde mig helt jävla galen - MEN HAN VÅGADE. Han var ingen fegis som körde på det säkra. Han kastade också faktiskt Zlatan direkt efter 1 säsong när han insåg sitt misstag. Det är sån han är och det är så vi måste börja arbeta igen. Att våga satsa på nytt, ibland går det vägen, ibland inte men då korrigerar man det och testar igen. Det finns inget farligare än att inte vilja våga utvecklas. Det gör mest ont för mig. Framtiden känns inte alls så ljus. Varför inte våga ge Adama chansen som högerback tex? Varför inte? Det är en sån typisk Pep sak som jag absolut hade kunnat se honom göra. Det kommer aldrig att hända med någon annan tränare för ingen har vision tillräckligt för att se det. Det är egentligen bara ett exempel. Alla andra klubbar utvecklas ständigt medans vi vägrar att ta beslut som kanske är jobbiga men fullt nödvändiga. Detta faktumet är det som get tusen gånger ondare än en el Clasico förlust. Vi har suttit oss själva i skiten och kag ser inte vem som skulle klara av att dra upp oss igen. Ovissheten gör mig riktigt orolig.
Barcelona DM1982
2014-10-26 09:46
[QUOTE=Port Olímpic.]Vinsterna i ligan i inledningen av säsongen mot La Ligas slagpåsar tycktes lura alla till att Barca ändå var på väg mot en bra säsong. Jag fick känslan redan innan PSG-matchen att vi inte håller klassen i år. När vi sedan förlorade så ville jag avvakta till nästa prövning, d v s matchen igår. Nu vet jag att årets upplaga av Barca inte kommer räcka till och största problemet är inte backlinjen utan mittfältet. När RM igår tappar boll i anfall och vi har chans att kontra stort så promenerar busken med bollen och låter RM samla hela laget - det skedde flera gånger. Bara en sån sak är för mig väldigt sjuk. Vi saknar idag en offensiv kreatör på mittfältet likt en Xavi under Rijkaard. Skulle inte Enrique spela en rakare fotboll? Vad hände med det? [/QUOTE] Villarreal på bortaplan är inga slagpåsar. Rayo på bortaplan är ingen enkel match. Malaga borta är ingen slagpåse. Nu är det dags för folk att lugna ner sig på allvar. Är det första clasico förlusten för er? Med alla dödsrunor över Barcelona efter en förlust så tror man att laget ligger sist och har förlorat alla sina matcher. Inte riktigt så det ser ut. Att möta Real på Bernabeu är en av världens svåraste matcher och Barcelona hade helt ok kontroll på matchen fram till bjudningen på straffen. Tre misstag och Real lyckas få mål på dem, det är bra av dem men det är inte så att Real hade kontroll på hela matchen hela tiden. Överlag en match mot Real som det kan bli ibland, de vinner på sin hemmaplan. Knappast något chockerande, på samma sätt som det knappast är chockerande om Barcelona vinner på Camp Nou. Lucho blev en erfarenhet rikare, Suarez är tillbaka och Barcelona leder ligan. Kunde ga varit värre om man säger så.
Barcelona jawwa
2014-10-26 09:35
Jag tror faktiskt på att vi kan lyckas relativt bra med dagens trupp, gäller dock att rätt spelare får spela och inte gubbar som lever på mertier från peps era. Pedro gillar jag men ser inte som någon start spelare, kommer säkerligen inte få spec. mycket speltid nu ändå. Busquets bör ersättas av masken rakt av. Alves... ah vad ska man säga, har vi någon duglig ersättare... kanske går att sätta in bartra där som både har mer hjärta, snabbare och mer defensivt lagd. Rakitic bör få fria tyglar att styra och ställa på mitten, nu används han i en märklig roll som inte ens han själv förstår sig på. Messi bör sättas på högerkanten, neymar till vänster och suarez som spets. skippa filosofin med att alla spelare ska toucha bollen innan man går till anfall. När var senast man såg en boll gå från backlinje till anfall? Slutligen måste jag bara säga att jag lider sjukt mycket med messi, tänk att behöva spela med avdankade spelare som iniesta xavi pique alves..... han tappar u spelglädjen och det med all rätt. Ska han behöva gå ner på.mitten och göra deras jobb också. Kaos är ordet och lucho bör snarast rätta till detta om hans vistelse ska vara mer än 1 säsong.
Barcelona Barieta
2014-10-26 09:20
Lucho får ta på sig förlusten igår. Ärligt talat så tycker jag inte Barca kommit upp till några höga nivåer än så länge den här säsongen, anfalls spelet måste gå fortare och man måste ta till vara på kontringsmöjligheter. Att inte Lucho själv märker att det inte går köra på samma spelsätt som tidigare är en väldigt märkligt. Han har en hel del att jobba med, sen att han/ledningen inte värvade inte en riktigt mittback är rent ut sagt för jävligt, för samma problem kvarstår som tidigare säsonger.. det finns ingen ledare där bak som kan styra upp försvaret. Matheiu har gjort det bra i en hel del matcher men han är ingen ledare, och vid stormatcher så har han inte gjort bra ifrån sig. Vi får hoppas att transferbannen inte går igenom eller att Bartra verkligen slår igenom. På mittfältet är det problem också men de går iaf att lösa eftersom det finns material till det
Barcelona Port Olímpic.
2014-10-26 09:00
Vinsterna i ligan i inledningen av säsongen mot La Ligas slagpåsar tycktes lura alla till att Barca ändå var på väg mot en bra säsong. Jag fick känslan redan innan PSG-matchen att vi inte håller klassen i år. När vi sedan förlorade så ville jag avvakta till nästa prövning, d v s matchen igår. Nu vet jag att årets upplaga av Barca inte kommer räcka till och största problemet är inte backlinjen utan mittfältet. När RM igår tappar boll i anfall och vi har chans att kontra stort så promenerar busken med bollen och låter RM samla hela laget - det skedde flera gånger. Bara en sån sak är för mig väldigt sjuk. Vi saknar idag en offensiv kreatör på mittfältet likt en Xavi under Rijkaard. Skulle inte Enrique spela en rakare fotboll? Vad hände med det?
Barcelona jawwa
2014-10-26 08:07
Vi hade möjligheten att värva Isco när thiago stack, kroos när cesc försvann men valde istället att förlänga robertos kontrakt..... suck. För övrigt så kan man lika gärna flytta ner messi på mitten accompanjerad av masken och rakitic då, först då kan jag lova att neymar, suarez mfl kmr få en del bollar.
Barcelona wallmannen
2014-10-26 06:30
God morgon
Så här i svinottan måste en vän av ordning påpeka att Real faktiskt förlorade sin hemmamatch mot Athletico..så de har ju inte piskat alla bra lag.

Överlägset tycker jag är ett för starkt ord. Jag håller dock med om att var Madrid betydligt mycket starkare och bättre, speciellt efter 2-1målet.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Suarez
2014-10-26 03:49
Tittade på matchen igen och ska jag vara helt ärlig så var Real överlägsna oss efter Neymars mål. Dom gav oss en lektion i fotboll helt enkelt. VARJE gång dom kom till anfall så blev det farligt, dom har ett otroligt varierande och rörligt anfall. Dom skapar chanser på 50 olika sätt och har fått en bollkontroll jag aldrig sett hos Real innan (tack vare Carlo) Real slog inte oss för att dom var defensiva eller för att dom inte förtjänade det, dom spelade ut oss bokstavligt talat. Titta på matchen igen och avundas deras en eller två touch spel som fick oss att springa åttor. Att folk ens jämförde Rakitic med Kroos är löjligt, Kroos var en gigant idag och Modric då? Tappa han ens bollen en enda gång? Tror inte det och sen finns Isco (som vi borde värvat) det där är den nya Iniesta, fy i helvete vad han lekte med vårat lag. James har också kommit in i laget fint och betalar tillbaka alla pengar. Benzema? En felfri insats, om man ska beskriva hur en anfallare ska vara under en match för att vara så perfekt som möjligt så är det bara att titta på Benzema. Inte ett enda fel idag. Carvajal var ett djur på hägerbacken och Marcelo imponerade, Ramos gjorde inte ett fel medans Pepe var värdelös. Att matchen inte slutade 7 eller 8 ett är ett mirakel (hade Bale varit med så hade det nog slutat så) vi får fan tacka Ronaldo som inte var vän med bollen idag. Varför hyllar jag Real idag? För dom är helt enkelt bättre, ett par snäpp minst. Sen Carlo kom så har man piskat alla jävla storlag, vunnit en dubbel och fortsatt på samma väg. Det är världens bästa lag, utan tvekan. Den enda som får bra betyg idag är Neymar. Bäst i Barca faktiskt. Suarez? Bortsätt från "assisten" så var han inget märkvärdigt. Messi? Pinsam insats, hur fan kan mam vara så loj och lat? Fy fan vad jag förbannad på honom. Samma kille som sket i Barca för att "spara" sig. Finns mycket att säga men orkar ej mer.
Barcelona J.Gamper
2014-10-26 03:34
Fast nu lär det tyvärr dröja två år med ett nytt lagbygge. Vi måste
på något sätt göra det bästa utav det vi har för tillfället.
Barcelona Pep G
2014-10-26 03:34
Sanningen om Barca. Iniesta är allt vi har. Han är sista droppen i mjölkpaketen och sanningen är att vi inte har bättre mittfältare än honom. Det är han som ska lösa gåtan mittfälten och stå för magin. Sanningen är den att Messi måste kliva ner och agera offensiv mittfältare. För att vi har inte bättre spelare som kan lösa det problemet och spela sig genom mittfältet och skapa chanser. Sanningen är att vår backlinje inte är världsklass. Det är vad vi har att jobba med. Vi är ett La liga titel utmanare som bäst. Om vi möter Bayern, Chelsea, Dortmund och Real i utslagnings finalerna i CL är vi ute innan vi hinner till Semi. Sanningen är att Ronaldo är 30 snart men han har ett ungt lag bakom sig. Madrid hade bara Benzema och Ronaldo på topp. Benzema som brukar vara skit mot oss gjorde mer än någonsin. Madrid har en mittfält av yppersta klass som kämpar och skapade allt framåt för sina 2 anfallare. Madrid har ett mittfält som skyddar sin backlinje och sliter i försvaret. Det är sanningen. Messi droppar ner, Iniesta kommer spela oavsett vad för att vi har inte bättre mittfältare än så. Och Rakitic är duktig men inte Barca material. Mot mindre bra lag kommer det funka och vi kommer dölja våra svagheter men mot bättre motstånd avslöjas våra skador. Mot bättre tider, visca Barca y visca 2016.
Barcelona Thierry Henry
2014-10-26 03:29
@LeoMessi:

Hade inte Messi stått för dom framspelningarna så hade någon annan gjort det. Det är detsamma som att säga att Messi bara gjorde mål för att Xavi och Iniesta spela fram honom.

Utan Messi så kan Neymar axla en större roll längst fram. Spelet kommer då gå via honom och ej Messi. Jag såg matchen mot Psg och jag såg matchen igår. Det handla om mer än att Messi "täcker upp" för ett dåligt mittfält. Hungern finns inte riktigt där. Motivationen att ta dom extra löpningarna och höja intensiteten i sitt spel i underläge lyser med sin frånvaro. Messi 2009-2012 hade med all sannolikhet vänt gårdagens match på egen hand. Kolla intensiteten och viljan i hans spel då jämfört med idag så kan du se själv va det är som saknas.

Neymar är där Messi va då. Han är ung, han är hungrig efter framgång och titlar och han har talangen att föra oss dit om vi ger honom tyglarna.
Det har även Messi. Men då måste han höja sig. Det räcker i te med att han är okej. Han måste prestera 100%. Annars har vi en annan spelare i truppen som kan göra det bättre än hans "okej" spel.

Neymar hålls tbx på det sättet att vårt anfallspel fortfarande går via Messi, det är Messi som styr spelet. Neymar är den som styr spelet i brasilien t:ex. Det är bara att kolla skillnaden spelmässigt på Neymar där i Brasilien och i barca så förstår du skillnaden. På det sättet hålls han tbx från att nå sin fulla potential då han är så mycket mer än en målskytt som kan springa i djupet.

Messis och Neymars samarbete har dock fungerat utmärkt såhär långt. och vad vet jag. Kanske är det som du säger. Att Messi får dra ett för stort ansvar så att hans prestationer hämas. Kanske kan han helt gå ner till en playmaker roll och höverlåta anfallet i Neymars händer nu framöver, Kanske kommer allas prestationer att höjas nu när Suarez är tbx och trion där framme blir samspelta? Vem vet

Som jag skrev så behöver vi ett generationsbyte. Messi är en av dom som borde offras om han inte höjer sig jämfört med föregående säsong. Det har börjat godkänt hitills. Me. det jrävs ytterligare 1 nivå eller 2 om Messi skall vara spelaren som vi ska bygga ett helt nytt lag kring
Barcelona LeoMessi
2014-10-26 03:05
Thierry Henry Är du rolig? Messi är anledningen till att Neymar har kunnat göra mål den här säsongen. Messi är anledningen till att chanser över huvud taget skapas. Och du säger att han står iväg för andra? På vilket sätt står han i vägen? Genom att spela fram Neymar varenda jävla match eller? Nej han lunkar inte runt så sluta överdriva. Han springer betydligt mer och vinner betydligt fler bollar än han gjorde förra säsongen. Det löjligaste jag har läst! Ta bort Messi från startelvan så ska du se hur kul Neymar kommer att ha när han får lira med sidledskungarna. Han kommer inte få en enda djupledsboll att löpa på. Snarare så ska Messi hyllas för att han har fått vårt sorgliga mittfält att verka bra när dom i själva verket har varit kassa.
Barcelona Thierry Henry
2014-10-26 02:57
@J.Gamper:

Håller med dig i det du skriver. Alves tycker jag personligen sällan gör en dålig match. Han har fortfarande kvar glöd och vinnarmentalitet men tappat en del kvalite då åldern tagit ut sin rätt. Men han är sällan dålig och håller fortfarande hög klass. Dock en av spelarna som passerat senit och måste flytta på sig för nytt blod framöver.

Messi ska bort om han fortsätter spela lika oinspirerat som han gör. Jag bryr mig inte om så klubbemblemet födde honom på la masias gräsmatta. Klubben är större och går före allt och alla. Jag kon ihåg hur folk lipa när Pep kom in och gjorde sig av med Ronaldinho. Hur många lipa efter säsongen sen? Vill man ständigt va på topp så finns det ingen tid för nostalgi eller kelgrisar. Man måste ständigt utvecklas för klubbens bästa. Messi kan mycket väl ha gjort sitt i barca. Det är ganska uppenbart att han står i vägen för att en spelare som Neymar ska blomma ut fullt ut spelmässigt i klubben. Då måste han antingen själv va den motiverade drivkraften som vi alla vet att Neymar kan bli med mer ansvar och som Messi har vart under föregående år. Eller så fortsätter han att lunka runt halvintresserad denna säsongen också och då är det bara att casha in den miljarden han är värd och hitta en ny identitet under Neymar
Annons: