/spanien/barcelona/forum/3728.aspx/spanien/barcelona/forum/3728.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Messo
2014-11-05 19:22
Tittar nu på repris Real Liverpool på viasat fotboll. Ronaldo alltså han är så värdelös, det finns inte något han tillför laget alls, allt han gör så misslyckas han.. Att en spelare är så extremt beroende av att måla för att synas är han...
Barcelona Vampíro
2014-11-05 18:41
Vidare till matchen ikväll. Barça måste bara vinna, vid kryss så känns första platsen som bortblåst då Paris har APOEL hemma ikväll och även Ajax hemma senare. Vid förlust? Då finns t.o.m. risken att åka ur gruppen. Hemsk tanke men det hade inneburit att endast skiljer 1p Barça och Ajax samtidigt som vi har en klurig bortamatch mot APOEL samt Paris kvar. Tuff sits och den där minan i Paris kan visa sig kosta extemt mycket. För i dagsläget så hade detta Barça haft otroligt tufft mot exempelvis Chelsea ellee Bayern över två matcher.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2014-11-05 18:40
Kritiken mot försvarets känns lite orättvist. Det hade inte spelat någon vilka som hade stått som försvarare i clasicot elr mot PSG. Vi hade förlorar ändå Vrf? När avståndet är så enormt mellan lagdelarna, främst mellan mittfält och försvar så får försvaret lida enormt mycket. Motståndarna kan enkelt utnyttja ytan mellan backlinjen och mittfältet framför allt om ytorna är lika stora som månen. Vad ska försvaret göra då? När en av världens bästa spelare ställer om och kommer med full fart emot din backlinje? Ronaldo,James,Isco,Benzema,Modric... Tro mig vi hade kunnat ha Cuadrado-Thiago Silva-Mangala-Alba , dom hade blivit lika överkörda. Mittfältet måste täcka ytan och jobba hem för att hjälpa till i defensiven framför allt mot kontringsstarka lag. En spelare som Busquets är alldeles för seg för att kunna jobba hem på ett bra sätt, mot lag som ställer om snabbt hade jag föredragit Masken. Han är aggressivare,snabbare samt att han kan bryta ner anfallen bättre. Busquets var perfekt i Peps lag när Iniesta och Xavi var i sin prime. Under dom 4-5 åren åkte vi sällan på omställningar därav hade Busi ett väldigt enkelt jobb. Ett jobb som han var bäst på att göra nämligen att spela bollen på ett tillslag till Xaviesta. Hans positionsspel var perfekt ich han brukade också slå fram dom här mer rakare bollarna in till anfallet. Lite som Michael Carrick under Sir Alex.
Barcelona II Barça II
2014-11-05 18:25
Problemet ligger helt klart i mittfältet. Enligt mig är det vår sämsta lagdel just nu, ja till och med sämre än backlinjen. Framförallt Iniesta, men även Busquets har i princip tappat allt, Song känns hetare än dessa herrar. Utöver det så vägrar klubben spela med Mascherano som mittfältare. Messi är kanske inte lika bra som tidigare år, men det är fullt förståligt då han oftast måste göra allt själv.
Barcelona Vampíro
2014-11-05 18:22
Barcelona har potentiellt ett världsklass anfall om man kan få alla bitar på plats. Då gäller det dock att spelarna ska leverera även mot de bästa lagen, för hemma mot jumbon kan alla skina. Mittfältet är med Iniesta och Sergios plötsliga dipp ett stort frågetecken. Båda de två är klasspelare men har vart helt bedrövliga under säsongsinledningen. Annar är Rakitic en nyttig spelare och jag tror mycket på Rafinha. Xavi är tyvärr ett avslutat kapitel och Roberto är ett skämt. Backlinjen är pinsam, finns inget annat sätt att se på det. Jordi Alba är en fantastik spelare och jag gillar Adriano jävligt mycket men förutom det? Antingen är de avdankade eller håller inte klass. Vermaelen och mathieu är spelare som typ Chelsea hade kunnat värva som 4-5:e val i truppen. Barça värvar dem efter flera års uselt försvar i hopp om att bygga ett storlag. Det säger allt om klubbens planering. Startelvan saknar fortfarande mittbackar av högsta klass samt en högerback. Så för att summera, truppen är jävligt ojämn. Vi har spelare som är i sin peak, Messi, Neymar, Jordi Alba och ett par till, sen har vi Piqué, Dani Alves, Pedro, osv. Lägg även till att de flesta ersättarna knappast håller måttet. Detta är dock bara spelarmaterialet, sen har vi tränaren också men det är en helt annan femma.
Barcelona IlTriplete
2014-11-05 18:13
För er som kommer kalla mig medgångare efter mitt tidigare inlägg: jag älskar Barcelona och det är den klubben jag fastnade för under tidig ålder (2007 rättare sagt). Vi spelade rolig fotboll och även om resultaten ibland inte gick våran väg var jag fortfarande inte missnöjd för de krigade på plan. Ni minns 2-2 mot Chelsea? Jag var stolt över laget trots att vi åkte ut, vi rullade ut dem och spelade bra. Vi hade endast otur och fansen visste det själva därav applåderna efter slutsignalen, gåshud.! Men det här..? Jag kan inte supporta den här skiten, kommer fortsätta följa Barca men sålänge det ser ut såhär så hoppas jag nånting stort sker så att ledningen slutar rövslicka Peps fotboll. Hatar den här idén om att Barca alltid spelat sån här fotboll, det har inte alltid sett ut såhär med bollrunk och 70% boll. När jag menar nånting stort så menar jag inte att Lucho får sparken, en tränare får ändå inga fria tyglar hos Barca så det är inte bara hans fel.
Barcelona A good coach is everything!
2014-11-05 18:10
Busi framförallt jag har inte sätt han göra en bra match på länge. Tyckte han blandade och gav redan förra säsongen. Speciellt på slutet och i VM var han KATASTROF till hans ursäkt så var typ hela Spanien dåliga i VM. Iniesta har inte vart sig själv heller. Den här säsongen har han gjort riktiga platt matcher.. Ni som klagar på Messi borde fan först ta en titt på vårt mittfält det där problem ligger. Speciellt nu när vi har en tränare som inte ser det. Förstår inte hur en så dålig Busi får starta i el clasico efter en skada han ska bara inte starta där !!!
Barcelona IlTriplete
2014-11-05 18:07
Hoppas vi förlorar ikväll. Tröttnat på ledningen och det här skitspelet vi har fått se under Lucho och under Tatas vår. Vi som ska förespråka rolig fotboll gör precis motsatsen. Det här är inte tiki-taka och det märks att ledningen försökt mjölka ut varenda lille droppen från Guardiola-eran. Till och med Guardiola har insett att det behövs lite rakare spel och förändringar. Varför gör inte vi det för? Ta en titt på Real Madrid och Atletico Madrid som är världens två bästa lag. Till skillnad från tidigare upplagor av Real är denna upplaga både världsbäst på kontringar men även riktigt grymma på possession-fotbollen. De höll nästan på att rulla ut oss på Bernabeu. Atletico vill jag inte ens gå in på. Det var länge sedan jag såg ett så starkt kollektiv trots sina spelarförluster gång på gång. De har även världens bästa tränare till sitt förfogande och kan spela både på kontringar men även rulla boll. Egentligen förstår jag inte att det varit sådan kaos i forumet sedan lördags. Vi har spelat såhär uselt och tråkigt sedan första matchen mot Elche. Sålänge vi sveper undan lag som Granada med 6-0 verkar inte någon av oss klaga på spelet. Men när vi inte lyckas mål, det är då ni inser att vårt spel ej håller mot topplagen längre vilket gör att titelförlusterna lär bli fler inom närmsta framtiden. Lucho är en dålig Guardiola-kopia, ledningen är naiva som tror att Barcelona idag fungerar som 2008-2012 samtidigt som många spelare är slut eller, helt enkelt, inte håller. På alla tre fronter är det ett misslyckande. Se så, nu slår vi Ajax med 4-0 och visar att vi är "tillbaka i bästa form" innan Real eller Atletico piskar oss på Camp Nou. Om det fortfarande finns några inbitna och naiva supportrar så är det bara att gå in på YouTube. För ett lag som inriktar sig på possession-fotboll är det märkligt att se att de flesta av våra mål uppstår från kontringar eller bollvinst högt uppe.
Barcelona koeman92
2014-11-05 18:07
@Barcelonistas:

Av de du nämnde i vårt mittfältet är det just nu bara Rakitic som har varit bra och hållit en jämn nivå. Busquets har denna säsong (tyvärr) varit en medelmåtta och Iniesta har varit helt under isen. Kollar man på formen istället för enbart gamla meriter så har inte bara Real ett bättre mittfältet än oss, utan även Bayern och Chelsea och kanske även City. Hade vårt mittfält varit bättre så hade Messi inte behövt springa ner till mittplan för att ett anfall skulle startas, och vi hade nog heller inte blev så utspelade av PSG och Real, även om andra faktorer också spelar en roll här. Idag är det bara anfallet samt målvakterna som håller i Barça, tyvärr. Försvaret är fortfarande ett skämt där vi fortfarande behöver spela Mascherano som mittback och mittfältet har åldrats och de flesta där verkar tyvärr ha nått sitt bäst före datum. Jag är ledsen över att behöva säga detta, men vårt mittfält håller inte längre en världsklass nivå och har inte gjort det sedan vintern förra året.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-05 17:33
Busquets och Iniesta är två spelare som klubben räknade med den här säsongen. Vem hade trott att dom skulle va så här dåliga? Jag trodde Iniesta hade minst 2 år kvar men vi börjar se tendenser på att han laggar allt mer på planen nu.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-05 17:30
Gabriel - handen på hjärtat så tycker jag att vi har en bra startelva. Att påstå att vi inte har ett bra lag är att överdriva. Suarez-Messi-Neymar Raki-Busi-Ini Det mittfältet samt anfallet vilka lag i världen har bättre? Det ända laget som kan utmana är Real. Kommer Iniesta upp till sin normala nivå samtidigt som LE går igång laget med en mer kontrings inriktad fotboll så tror jag att vi kan bli riktigt bra. Problemet är dock att LE gillar och ha huvudet i Peps röv så detta kommer ju aldrig ske.
Barcelona Neymar11
2014-11-05 17:16
Truppen vi har nu är inget att hänga i julgranen, men däremot kan vi få fram en jävligt bra startelva. Får vi alla i form, inte skadade och kontinuitet på våra 11 BÄSTA spelare så har vi ett riktigt bra lag. Frågan är bara hur många av dessa 11 är redo att offra sina lemmar och lägga ut hjärtat på plan för färgerna dem försvarar. Och i mina ögon så är dem inte många. Kan Lucho få alla att gå åt samma håll så har vi en titel i juni, men då måste han ställa sig över spelarna och vissa vem som bestämmer
Barcelona Andresito
2014-11-05 17:16
Det jag tar upp nu är bara ett möjligt exempel på hur man kan använda sig av Reus. Högst osannolikt det som kommer i mitt inlägg. Men vad tror ni om detta?

En defensiv högerback värvas in. (Samma typ som Maicon, Ivanovic, Abidal)
Reus spelar i en "Di María-roll" fast till höger.
Bredvid Reus har man en löpstark mittfältare, en box-till-box. Rakitic kan funka, Pogba om man har råd. (Förutsätter att Iniesta kommer vara inhoppare vid en högre ålder)

Tanken är alltså att man endast har Alba som regelbundet anfallande ytterback, på andra kanten ger man friheteten till Reus.

Grunduppställning:
----------------MAtS

----- X ----- X ----- X ----- Alba

------ Reus - Busi - Rakitic ------

-------Suárez - Leo - Neymar --

I anfallsspel:
----------------MAtS

----- X ----- X ----- X -----

---------------Busi -----------

------------ Rakitic ------ Alba

----Reus ------ Leo -----------

---------- Suárez - Neymar --

I teorin funkar det såhär: Reus och Alba/Neymar står för bredden. Leo för kreativiteten tillsammans med Rakitic. Samtidigt har man 4 st som täcker upp hemåt. Suárez får en mer central roll, han är ju dock rörlig, kan rotera mellan honom, Reus och Messi under matchen.

Som sagt, finns inte en chans i världen att man med Zubi värvar ordentliga spelare för att få till den här taktiken, tänker främst på dugliga backar som inte behöver anfalla hela tiden, men även Reus.
Barcelona Baha - Pep G
2014-11-05 17:11
Bartra är riktigt bra. Ge honom kontinuitet, självförtroende och en träningsprogram för att sätta på några kilo muskler precis som Neymar. Det här gav Pep Pedro, Busquets och Pique och kolla vart det tog de.
Barcelona J.Gamper
2014-11-05 17:04
Okej. Vår trupp är inte jätte bred. Men man kan fortfarande hand plocka spelare som kan bilda en grym start elva med en okej back up. Det är där Lucho och en riktigt bra coach skiljer sig. En bra coach hade satt haft Pedro, Dani och S. Roberto för det mesta på läktaren. Flyttat up Adama for längesen. Haft Busi, Xavi och Iniesta oftast på bänken i deras nuvarande form. Byggt en spel idé baserat på våra bästa spelare. Anpassat taktiken till våra spelare och tänkt på motståndarna. Spelat Mascherano som defensiv mitt. Kanske gett Bartra en ärlig chans till att slå ut pique osv
Barcelona Lionel Messi n10
2014-11-05 17:02
Vi behöver förstärkningar och det finns absolut vissa delar som måste förstärkas i truppen men vi ska inte heller överdriva tycker jag. Busquets och iniesta må ha spelat sämre på sistonde men tror långtifrån att dom är slut som vissa försöker få fram det tror mer att dom hamnat i en liten formsvacka som med tiden kommer bli bättre. Xavi& Dani alves är två spelare däremot som jag kan hålla med dessa två har sett sina bästa dagar och det är dags för dom att ersättas speciellt Alves han har tappat så extremt mycket och han hänger inte alls med i defensiven som han en gång i tiden gjorde så dom två bör ersättas, förstår inte varför vi inte köpte Aurier. Pique vet inte vad man ska säga om honom tänker ge honom sista säsongen och visa om han verkligen håller funkar det inte i år heller så tycker jag att han ska bort och ersättas.
Barcelona Lion24
2014-11-05 16:56
Barcadinho.

”kan man inte ha kontinuitet åtminstone på en front”. Vi behöver lugnet uppe bland beslutsfattarna för att kunna jobba bättre på lägre nivåer, t ex värvningar. Men så klart, nån kunde ta ansvaret, jo, Zubi om ingen annan.''

Så skrev du och jag håller med. Det är sant det du säger. Harmoni inom en klubb/trupp är EXTREMT viktigt. Viktigare än vad man tror och vid januari/februari så var det inge harmoni i våran klubb, det är sant. Men jag kan tycka att en stor klubb som Barcelona ändå ska kunna förhandla med spelare vid den tidpunkten. Man har väl personal? Vart var Zubi? Som du säger så borde Zubi ta ansvaret, låta Rosell sköta det andra medans Zubi skulle fixa ihop ett gäng kompetenta personer och lösa den mittbackskrisen Den här klubben har extrem dragningskraft. Just på mittbackspositionen så hade man väl anat för längesen att det inte håller, därför behövde man inte förlänga det arbete, dom ska väl vilja klubbens bästa? Det var/är väl GROVA problem som vi har på mittbackarna.

Sen så håller jag med i resten du skriver utan att behöva kommentera. Men men, det är som det är. Vad ska man göra?
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-11-05 16:53
Vi har en okej trupp. På en 5 stjärnig skala ser vårt lag ut så här. Bravo & Stegen 3.5 * Alves, Pique, Vermaelen, Montoya 1.5* Adriano 2 * Mathuie, Alba, Bartra 3 * Backlinjen = 2 * Roberto 1.5 * Xavi, Rafinha 2.5 * Busquets Mascherano, Iniesta 3.5* Rakitic 4.5 * Mittfältet = 3.5* Munir, Sandro 2* Pedro 2.5 * Messi, Suarez, Neymar 5 * Anfallet 5* Hela truppen 3.5 *
Barcelona Gabriel
2014-11-05 16:33
Tycker ni verkligen att vi har en bra trupp, med handen på hjärtat? Det tycker verkligen inte jag. Vilka bra försvarare har vi? Bara där behövs det få in ett par nya som håller högsta klass, samma gäller på mittfältet. Våran trupp består av ett gäng medelmåttor om vi ska vara ärliga. Vi har en helt okej första 11:a, men truppen i sig är inget att hänga i granen. Montoya, Piqué, Dani Alves, Sergi Roberto och Pedro är alla medelmåttor, det är 5 hela spelare som ingår i våran trupp och som inte hade platsar i något annat storlag i Europa. Sen har vi ett par spelare som gått förbi deras bästa datum, tänker på Xavi och Iniesta, kanske även Busquets. Vi har en medelålder på ca 28 år eller något i laget, så visst är det oroväckande. Vi behöver utan tvekan få in ett par nya, unga och högklassiga fotbollsspelare. Sen att vi inte får värva är en helt annan sak men jag förstår inte hur man kan tycka att truppen som Barcelona för tillfället besitter kan anses vara "bra", åtminstone inte om man satsar på att utmana med de andra stora lagen om att bli bäst igen.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-05 16:10
Jag tror inte vi vinner idag det finns för mycket problem i spelet just nu.
Barcelona El Messias
2014-11-05 16:02
Ja, Vi har en bra trupp. Men vi spelar inte som ett lag. Kolla avståndet mellan backlinjen och mittfältet. Och att Messi får gå långt ner för att hämta bollen. Vart är det kollektiva? Anfall som ett lag och försvara som ett lag. Jag skulle inte bli förvånad om vi torskar idag. För Ajax borta är en svårare match än Celta hemma. En sak jag inte förstår. Varför pratar alla om nyförvärv? Vi vet inte ens om vi kommer få värva nästa sommar.
Barcelona J.Gamper
2014-11-05 15:51
Vår nuvarande trupp är fortfarande väldigt bra. Problemet är att vi inte har en kreativ coach som kan få ut det bästa utav truppen.
Barcelona Messo
2014-11-05 15:45
Det är inget fel med truppen, hämta Ramos och Pepe istället för Pique och Mathie eller Masken och det vore ännu värre...Felet ligger i spelsystemet och att envisas att alltid spela på samma sätt oavsett motståndare.. Vi kan inte spela med 6-7 anfallare.. vi måste börja tänka på defensiven också och att spela med två defensiva mittfältare är nödvändigt...
Barcelona basaric - "el guaje"
2014-11-05 15:36
Vi har långtifrån den bästa truppen i världen. Efter en misslyckad säsong förra året så trodde jag verkligen att Barcelona skulle göra ett par smarta värvningar i somras. Speciellt med tanke på att man inte får värva några spelare på ett år. Vi köpte en mittback som inte har fått spela än. En annan mittback, som vi inte använder som mittback under stora matcher. Vi betalade dessutom över 20 miljoner euro för den 30-åriga mittbacken. När det gäller värvningen av Rakitic så är det en bra spelare, men han är inte den ideala spelaren för Barcelona. Vi betalade över 20 miljoner för honom. Är rätt säker på att vi kunde ha fått Reus för 25-30 miljoner. Barcelona har ställts mot två bra lag hittills. Båda matcherna har vi förlorat med 3-1. Det säger en del. Vi är inte ens i närheten av att nå den formen vi hade under några år när Pep Guardiola tog över. Däremot är vi inte långt ifrån där vi var innan Pep Guardiola tog över. Enda spelaren som levererat den här säsongen är Neymar. Messi har levererat ibland, men mot mindre motstånd. Det är så mycket som behöver ändras innan vi kan börja utmana om CL-titeln, ligatitlarna och andra titlar igen. Vi behöver tex satsa på rätt spelare från ungdomsakademin. Rafinha och Sergi Roberto är inte dom spelarna. Vi måste bestämma oss när det gäller Mascherano. Antligen så säljer vi honom, eller så låter vi honom spela på sin rätta position. När han agerade mittfältare för Argentina under VM så var han turneringens bästa spelare på sin position. Lös målvaktsfrågan. Det är så onödigt att ha två olika målvakter i CL och ligan. Så fort vi får värva så bör vi sälja Pique som inte levererat på flera år. Samma gäller Pedro. Vi behöver få in en stabil ersättare till Pique. När det gäller ersättare till Pedro så har vi Munir. Iniesta måste börja leverera. Messi måste börja röra på sig. Vi måste börja spela en rakare fotboll ibland. Några av punkterna bara.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
Cuadrado och Marquinhos istället för Douglas och Vermaelen :)..Vi gick efter dom men vi hade inte råd helt enkelt.

Nu får vi hoppas på att Suarez ger valuta för pengarna.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
Barcelona BARCA-més que un club
2014-11-05 15:35
Messo

Skojar du med mig haha dagens, vi behöver verkligen bredda för att slåss med dom stora lagen som Real Bayern Chelsea o.s.v.

Barcelona Messo
2014-11-05 15:30
Jag är rädd att Enrique underskattar Ajax ikväll och kör med 10 anfallare
Jag vill se både Mascherano och Busquets på mittfältet och Rakitic eller Xavi framför dem...För med Neymar Messi och Suarez på topp är det stor risk att ingen av dessa jobbar hem och hjälper bakåt...därför är det viktigt med att täppa till med två defensiva mittfälltare.. lägg därtill att Alba och Alves är för mycket offensiva..
Hoppas att vi använder lika mycket om inte mer Albas kant än Alves för Alves träffar knappt rätt längre...

Alves - Pique - Mathie - Alba
--Mascherano - Busquets---
---------Rakitic-----------------
Suarez - Messi ----Neymar
Barcelona Messo
2014-11-05 15:23
Vi behöver inga spelare, vi har bredd trupp och det bästa truppen i världen, det gäller bara att få ut så mycket som möjligt från spelarna och att coacha rätt lag vid rätt tillfälle.. Det enda enligt mig Barcelona saknar är rätt tränare och jag har tvivlat på Enrique redan innan förlusterna senast.. Han är för ung för att leda Barcelona (Guardiola var ett undantag)..
Barcelona Liunil Masse
2014-11-05 15:18
Reus för 25M och det ska bara hända om vi då får värva. Det behövs bredd. Bara till att jämföra vår bänk med Real, Bayern och Chelsea så förstår man att det behövs. Kan ta El Clasico som ett exempel där Iniesta skadas och vi tar in Roberto. No words!
Annons: