/spanien/barcelona/forum/3702.aspx/spanien/barcelona/forum/3702.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-29 02:19
4e Januari ska vi spela borta på Anoeta mot Real Sociedad. Vi har 0 vinster, även med den gode pep. Ska Lucho bryta förbannelsen? Våra borta matcher är allt annat än bra. Om vi inte kan ta 3 poäng från Moyes. Lär vi inte vinna ligan.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2014-12-29 01:15
2014 är snart förbi. 2015 kommer. Saker och ting ser inte bra ut men det kan och måste bara bli bättre. Nu måste Lucho lägga av med dessa rotationer. 24 matcher och 24 olika startelvor är katastrofalt. Lucho tror inte på kontinuitet, det verkar inte så i alla fall. En spelare ska bli varm och bekväm i sin roll. Det är fullständigt oacceptabelt (enligt mig) att man har 24 olika startelvor på 24 matcher. Det är första gången i mitt liv som jag hör/ser nåt liknande och resultaten och spelet visar att det inte funkar! Finns så många fel att jag inte orkar ta upp dom just nu, tänkte skriva de bästa spelarna, enligt mig, år 2014:

Neuer
Lahm - Godin - Ramos - F. Luis
Modric - Kroos - Di Maria
Messi - D. Costa - C. Ronaldo

Tränare: Simeone
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-29 00:52
Lion24

klockrena betyg..måste ba säga att jag är verkligen orolig för iniesta, vill verkligen inte tro att det är över=(
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-12-29 00:40
Skulle vilja se Alves få en etta, Bartra 3, masche 3.5, rakitic 2.5. Men annars ser det ok ut.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-29 00:32
Barcelona Neymar11
2014-12-29 00:00
Lion24 Håller nog med om alla betygen Xavi förtjänar minst 3 i betyg, helt klart vår bästa mittfältare under hösten. Man trodde han var slut förra säsongen men har visat sin klass igen Angående neymar, att få in honom i spelet lika mycket som Messi kommer vara riktigt svårt. Men under stormatcherna så är det faktiskt just neymar som tar den rollen och skapar chanser när inte Messi "vill" spela. Men ja Lucho och spelarna har något att tänka på neymar ska helt klart ha mer boll
Barcelona Lion24
2014-12-28 23:50
Tänkte betygsätta laget efter nästan halva säsongen gått. 1-5 där 1: Ej godkänd, 2: Godkänd, 3: Bra, 4: Mycket bra, 5: Världsklass.

Bravo - 3.5 - Bravo har varit bra och har förtjänat startplatsen även om jag tycker att Stegen är bättre. Förtjänar kanske en 4:a men han har inte fått så mycket att jobba med, sen har jag Celta målet i bakhuvudet än, när Bravo stannade kvar på sin position och inte gick fram när de hade friläge. Att gå fram som en målvakt vid ett friläge vid rätt tidpunkt är grundregler, Valdés var en mästare på det. Är ändå väldigt nöjd med Bravo och hoppas han fortsätter så!

Stegen - 2.5 - Varit godkänd, gjort nån fin räddning och har en fantastisk tillslag på bollen men han har inte fått spela så mycket. Misstaget mot PSG kostade dyrt men det är så mycket som ligger bakom det, ålder, rotation, press o.s.v. Framtida målvakt.

Masip - Spelat 90 minuter mot Huesca, ej rättvist att betygsätta.

Dani Alves - 2 - Får en tvåa tyvärr. Inte imponerat alls. Statisk på högerkanten. Knappt några löpningar bakom backlinjen, helt stillastående, låser ytor för sig själv och sina kamrater med en sån hög utgångsposition. Troligtvis Luchos fel.

Douglas - Spelat för lite för betygsättning men DET SER EJ BRA UT!

Montoya - Också spelat för lite.

Piqué - 2 - Ryckt upp sig på slutet, har varit bänkad, har stått för rubriker i pressen. Godkänd med någon bra insats här och där. Ni kanske tycker att han kanske kräver en 0.5 men jag har stora krav på Piqué och alla spelare som representerar FC Barcelona (speciellt dom som ska vara givna).

Mathieu - 2 - Om man kollar på Mathieus egenskaper så är han den spelartypen vi nästan säker. Snabb, bryter, hård. Problemet med Mathieu är att han är väldigt klumpig i skallen. Mathieu reagerar väldigt sent på situationer. Problemet ligger i skallen anser jag. Som mest en rotationsspelare.

Bartra - 2.5 - Bartra får en 0.5 mer endast för hans hjärta. Men det är också ett ''problem''. Bartra spelar med 95% hjärta och 5% hjärna. Bartra måste bli smartare och har samma problem som Mathieu, fotbollshjärnan.

Vermalen - Har ej spelat en minut. Skyller ingenting på stackarn, allt är Zubis fel. Skyller inte på Zubi för att han inte har spelat, skyller på att man köpte honom. Maränger? För ingen kan vara så dum, INGEN.

Alba - 3.5 - Tror många vill ha högre betyg på honom. Han har en fantastisk fart, är faktiskt OK i defensiven men Albas största problem är hans instick. Går nästan alltid fel, alltid rakt på motståndarna. Kan också ha göra med anfallarnas rörelsemönster. Förbättrar han det så blir han ännu giftigare.

Adriano - 2 - Adriano är faktiskt långt ifrån den Adriano vi såg för nåt år sen. Även om han inte var en stjärna i truppen så var han väldigt farlig varje gång han kom upp på vänsterkanten. Nu är det mer loj, inget händer på hans kant, nonchalans från hans sida. Adriano har gått ner sig rejält, jag gillar hans mångsidighet men han måste rycka upp sig!
Busi - 2 - Långt ifrån den Busi vi såg för några år sen. Är fortfarande en fantastisk spelare men hela mittfältsproblemet har gör men den skeva taktiken där mittfältarna inte har samma inflytande i spelet längre.

Masch - 3 - Får fortfarande spela som mittback. Får en 4.5 som mittfältare men har bara spelat där några få matcher. Är ej dominerande som mittback alls, har ej gjort bort sig så många gånger. Men hjärta och kämpaglöd är obeskrivlig.

Rakitic - 3 - Har gjort det bra. Rakitic till Real och Kroos till Barca hade varit mer ''vanlig'' men Rakitic försöker komma in. Problemet är hans alibiroll, TYVÄRR. Knappt nå inflytande alls i spelet vilket är sorgligt. Finns mycket fotboll i Rakitic, tycker Lucho borde ge honom mer ansvar och se hur han klarar av det. Rakitic ger faktiskt fler möjligheter än Xavi men han är inte alls lika bra på det som Xavi gör.

Iniesta - 2 - Tyvärr, skulle ej tro det för några år sen, att jag skulle lägga så låg betyg på Iniesta. Jag skyller först och främst på Luchos taktik som begränsar Iniestas roll i spelet. Iniesta är långt ifrån en spelare som ska bredda åt andra eller vara en alibispelare.

Xavi - 2.5 - Det syns att Xavi har tappat rejält, kan få en 3:a p.g.a hans roll och att åldern spelar in. Har varit bra i några matcher och mindre bra i andra. Är ej lika dominerande vilket är förståeligt.

Rafinha - 3 - Diggar den här spelaren. Bryter mönster, vågar utmana. Har framtiden framför sig och är definitivt en intressant spelare som har gjort det bra så här långt. Oroande dock med hans ständiga skador.

S.Roberto - 1 - Inte gjort nåt alls. Har inte spelat så mycket så var lite skeptisk om jag skulle ge han betyg men han har spelat betydligt mer än Douglas och Masip. Roberto håller ej i FC Barcelona.

Leo - 4.5 - Leo snittar fortfarande 1 mål per match. Är allt i den här klubben. Målskytten, assisten, playmakern. Saknar fortfarande bara en grej och det är accelerationen med boll. En hungrigare Messi!

Suarez - 2.5 - Statistiken skulle ge han högre men är inte riktigt imponerad av Suarez i spelet. Men är ny i laget, ligan och landet. Kan bara bli bättre. Gäller att hitta de smarta löpningarna, lära känna framförallt Leo och Ney och inte söka boll så ofta. Låt andra sköta det.

Ney - 4 - Har en fantastisk statistik, har varit mycket bra men jag har bara ett problem med Neymar. Jag vill att han ska skapa mer chanser, han har avlastat Leo i målskyttet men jag vill att han ska avlasta Leo i spelet också. Låt Ney komma ner en gång och bygga spel för det kan han. Tror han har 2 eller 3 assist så här långt varav 2 var i en match mot Sevilla.

Pedro - 2 - Även om han har ryckt upp sig på slutet så ska man inte glömma bort tidigare insatser vilket har varit bedrövliga. Jag gillar Pedros spelstil men det finns inge självförtroende kvar alls hos honom.

Sandro och Munir är B-lagspelare och har ej spelat så mycket. Sandro är jag väldigt imponerad av, en Eto'o typ. En killer. Munir har väldigt mycket att bevisa trots sin hype i början av säsongen. Måste ta för sig mer likt Sandro.
Barcelona A good coach is everything!
2014-12-28 21:24
Hahahaha Busi och Pique i ett nötskal. Hur lyckas så många av våra spelare gå ner i kvalité ??? Ok visat Pique har spelat upp sig men ändå! Pique, Busi, Pedro , och nu senast spöket Iniesta !! Det fan en tredjedel av 08-09 laget som tog trippel !
Barcelona MessiyoyO 10
2014-12-28 21:16
@LeoMessi:

Ja
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 21:12
Började kolla på matchen precis, spelar bartra som högerback?
Barcelona MessiyoyO 10
2014-12-28 20:36
Pique och Busquets står och vinkar för offside istället för att gå på Aduriz. Men herregud, spela tills domaren blåser. Typiskt dem två.
Barcelona the cameroonians
2014-12-28 20:33
Kiko Casilla; Bartra, Piqué, Alba; Xavi, Busquets, Víctor Sánchez, Sergio García; Aleix Vidal, Deulofeu y Jonathan Soriano.

Iraizoz; Carlos Martínez, Ansotegi, Íñigo Martínez, Balenziaga; Iturraspe, Xabi Prieto; Ibai Gómez, Beñat, Capa y Aduriz.

Startelvorna.

Redan 1-0 till Baskien gemom Aduriz
2014-12-28 20:30
Stream till Baskien - Katalonien
Barcelona DM1982
2014-12-28 20:29
Baskien-Katalonien, stream.
Barcelona Neymar11
2014-12-28 19:38
Jag själv har svårt för att se vad en fysisk spelare skall göra när han inte har någon fotbollshjärna. Han brukar se riktigt vilse ute på plan Puyol var en högst medioker tekniker men hade en jävla fysisk och spelförståelse samt hans vilja. Då funkar det utomordentligt Men mangala besitter just nu endast fysiken jag själv har inte sett några indikationer på spelförståelse från hans sida. Han är ändå 23 år gammal och det är inte så ungt i dagens fotboll Men jag kommer nog ha fel och han kommer utvecklas till något bra med rätt tränare
Barcelona Gabriel
2014-12-28 19:17
L.A.M Jag respekterar absolut din åsikt gällande Mangala, det har knappast undgått någon att han är mer en fysisk mittback än en teknisk och spelintelligent mittback. Men han har många egenskaper som jag tycker saknas i dagens Barça just vad gäller fysiken och kraftfullheten. Sen ska man inte glömma att Abidal knappast var någon fullbländad tekniker eller intelligent försvarare i början av hans karriär i Barça heller, jag minns hur massa skribenter här inne klagade på Abidal både hans första men även hans andra säsong i klubben. Det är sånt man glömmer, men vem var den man oftast klagade på under trippelsäsongen? Jag uppmanar alla att skrolla tillbaka inlägg om Abidal runt 2008-2009 perioden så blir nog väldigt många rätt så chockade att man hade de åsikterna om Abidal. Poängen är att han växte i rollen, blev mer passningsskicklig och bekväm med bollen eftersom det INTE GÅR att misslyckas med att utvecklas i den biten när man kommer till Barça. Är personligen övertygad om att någon som Mangala hade gått samma väg som Abidal, lärt sig och blivit bättre även i den aspekten. Sen kan jag absolut köpa ditt argument i att man ska vara försiktig i att skrika efter första bästa när vi redan har spelare i klubben som kanske kan göra det lika bra eller tom bättre (se Bartra). Men nu ska vi komma ihåg att många av oss, mig själv inkluderad, ville köpa minst 2 och kanske faktiskt tom 3 mittbackar i somras och göra oss av med Piqué. Att iaf köpa en etablerad mittback som Benatia och en yngre lovande som Mangala/Marquinhos/Laporte eller vilka de alla nu än var. Nu köpte vi istället en gammal Mathieu som imponerade smått i början men som för varje match som spelats visat mer och mer att han inte håller för spel i den här klubben (enbart min åsikt) och en Vermaelen som kommer missa hela säsongen. Med handen på hjärtat så misslyckades vi med sommarens silly season när det kommer till försvarsvärvningarna. Jag hade hellre betalat den summan City la för Mangala med tanke på hans framtidspotential än att köpa Mathieu och Vermaelen. Men det är bara jag kanske.
2014-12-28 18:49
dubbel.
2014-12-28 18:49
Kommer ihåg att han ryktades till Barcelona B redan förra vintern och att jag höll ett öga på honom när hans Temerife mötte B-laget. Då gjorde han väl inget större intryck och sen dog ryktena ut.

Inför denna säsongen var han åter på tapeten men ville inte riskera att hamna i B-laget varken hos oss eller Real som också var ute efter honom (enligt hans egen utsago). Därför valde han att nappa på erbjudandet från Magpies.

Kul att det verkar gå bra för honom, visserligen inte den förste från Spanien som lyckas med den bedriften...
Barcelona Bengt Bedrups bedårande bringa
2014-12-28 18:22
Någon som har koll på Ayoze Perez i Newcastle? Tycker han varit bra i alla matcher jag sett med Newcastle, lite Luciano Vietto över honom.
Barcelona ElRaval
2014-12-28 18:10
Lösa spekulationer. Men ryktas om att Klopp avgått.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-12-28 16:27
Gabriel

Jag köper helt ditt resonemang om dagens marknad. Det går inte längre att köpa en ens något talangfull spelare om man inte vill öppna plånboken rejält. Däremot så tycker jag speciellt Mangala blivit en aning hypad sett till både hans kvalité och potential. Ser absolut inte den stora talangen i honom. När man kollar på försvarare så tittar man ofta på de fysiska egenskaperna, och där ligger Mangala bra till men enligt mig brister han i mycket annat. Poängen är väl att man inte ska gapa efter första bästa unga mittback bara för att vi har mittbacksproblem, då riskerar man att förbise den kvalité som redan finns i laget. Bartra är jämngammal med Mangala men har enligt min mening visat upp ett bredare register och högre spelintelligens än så länge.

Sedan så talar du om att man betalar för hela paketet. Vårt problem i somras var ju mittbacksproblemen just vid det tillfället, framtiden var sekundärt i jämförelse med behovet av en duktig, men samtidigt rutinerad och erfaren. Med det i åtanke hade knappast ett köp av varken Mangala eller Zouma varit något vidare genomtänkt, då jag är övertygad om att de aldrig hade gjort det bättre än Bartra gjort den här säsongen.
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 16:14
Gabriel Det var ett bra och välgenomtänkt inlägg och jag håller med dig i stort sätt allt. Men vi i detta forum är snabba med att vilja slänga enorma summor på unga mittbackar men vi har absolut ingen tålamod. Dom ska börja prestera första dagen och hade vi köpt Mangala eller zouma så hade dom blivit trashade av oss, dvs om deras prestationer är likt dom dom har haft i PL. Speciellt svårt i Barcelona då inte alltid har uppbackning och hamnar väldigt ofta i svåra situationer.
Barcelona Gabriel
2014-12-28 16:05
Zouma och Mangala är två unga spelare, framför allt den förstnämnda som bara är 20 år gammal. Dessa spelare är framtidsinvesteringar som kommer att spela fotboll i kanske 10-15 år ytterligare. När man köper två så unga spelare så köper man aldrig en färdig produkt, oavsett vad prissumman slutligen hamnar. Zouma och Mangala kanske inte har betalat tillbaka deras prissumma idag, men dem kommer (om du frågar vad jag tror) utan tvekan att göra det. Fotbollsmarknaden har förändrats något ofantligt de senaste 10 åren, förut kunde man köpa två talangfulla spelare för ca 15M€, idag är det inte riktigt så då klubbarna vet om att deras mest talangfulla spelare eftersträvas av så många klubbar ute i Europa. Hela köpstaktiken har också förändrats tack vare priserna. Förut köpte de största klubbarna oftast inte alltid upp dessa lovande spelarna, utan lät de göra en sk "mellanlandning" i någon annan klubb först för att endast köpa just den spelaren om den utvecklats färdigt. DÅ var man beredda att lägga 25-30M€ på en sådan spelare, men den taktiken hade aldrig fungerat idag dels för att summorna på spelarna ökats så kraftigt och klubbarna hade krävt ännu mer pengar för dem, men också för att andra storklubbar redan hade köpt upp spelaren i fråga. Också därför vi idag ser många klubbar köpa upp ungdomsspelare och lägga dem i B-laget så som både vi och Madrid gjort med Halilovic och Asenso, och som förmodligen även kommer hända med Ödegaard (vilken klubb han tillslut hamnar i återstår att se). Ett annat exempel som fungerar perfekt är Courtois. Chelsea köpte honom från Genc 2011 för omkring 9M€, trots att dem hade erkänt skickliga Peter Cech i målet. En väldigt välplanerad strategi från Chelseas management att signa en ung och talangfull målvakt och låta honom utvecklas i en annan storklubb för att sedan ta tillbaka honom helt gratis när man ville göra generationsskiftet i målet. Nu är visserligen Mangala 23 år gammal och mer "färdig" än Zouma, men han är fortfarande en ung spelare som har mycket mer att lära sig, det är också hans första år i premier league, vill man hitta en helt färdig försvarare så tar man inte någon som är 23 är gammal, snarare 28 år uppåt. Att sedan Porto är mästare på att ta överpris för sina spelare är en annan femma. Min poäng är att unga spelare måste tas för vad dem är, för unga spelare, för även om marknaden i sporten har förändrats så har inte själva sporten i sig förändrats, det är fortfarande samma förutsättningar, samma anpassningstid och utvecklingsperiod som existerar för spelare oavsett hur mycket han har kostat. Man kan inte förvänta sig att en ung spelare ska gå in och dominera bara för att klubben valt att lägga ex antal pengar för hans signatur. Både Mangala och Zouma har otroligt mycket potential i sig och om inte något vill riktigt illa så kan jag personligen inte se hur någon av dem kommer att misslyckas sett till en längre period. Med det sagt så är Bartra också en riktigt duktig försvarare, som inte hypats upp till samma grad men kände bara att jag var tvungen att försvara dem båda lite, och inte bara just dem, utan själva synen och "kraven" som många har på unga spelare idag.
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-12-28 16:04
Alex Song med ett fint men bortdömt mål mot sin gamla klubb Arsenal. Kapten är han också för West Ham, ser jag.
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 15:17
Hur går det för Kurt Zouma? Var det inte han som var riktigt galet grym och som man borde ha köpt för stora pengar? Samma sak med Mangala. Snacka om hypade spelare! Bartra som är den minst hypade spelare har gjort bättre ifrån sig än dessa två supermittbackar.
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 15:10
Varje gång jag ser Fabregas så får jag sån lust att bara slå in ansiktet på honom. För att han var så jävla feg och drog med svansen mellan benen. Han kom och snodde speltid och när det blev för svårt så valde han att dra.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-28 14:59
Jag är så svag för Cristian Benteke från Aston Villa.
Han började riktig stark föra säsongen sen åkte han på en hemsk skada som fick honom att missa nästan hela för säsongen plus VM.

Jag anser att denna spelare är att räkna med de närmaste åren.
Han skulle vara en stor lösning för de parkerade bussarna.
Han är en Beast med fart, target spelare, stark som en oxe, teknik och en skott som får dugga.
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 14:36
Bästelona Har bollen spelats längs marken en enda gång i andra halvlek? Varje gång jag kollar så är den i luften och 5 spelare stångas om den.
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2014-12-28 14:19
Spurs-United. Blir inte mer engelsk fotboll än såhär! Andra halvlek har varit bland de tråkigaste jag har sett detta året! Uruselt. Inget spel utan långbollar från spelfördelaren de gea...
Barcelona LeoMessi
2014-12-28 14:19
Förresten, någon som vet vad reaktionerna blev efter att B-laget slaktades av Valladolid?? Eusubio måste ju för fan ha fått någon form av skit åtminstone. Om barto är redo att göra sig av med Zubi så borde ha vara redo att avrätta talangförstöraren eusubio! Hatar eusubio så jävla mycket att jag antagligen hellre hållit på real med Mou i spetsen än att se eusubio som tränare för a-laget.
Annons: