/spanien/barcelona/forum/3684.aspx/spanien/barcelona/forum/3684.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Baha - Pep G
2014-11-10 17:25
Alexis borde ha aldrig sålts. Han börja bli deb poängspelaren som bidrar i varje match och han är 10 gånger bättre än Pedro med samma lön och ödmjukhet.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Kröjf
2014-11-10 17:17
Neymar11

God dag yxskaft.
Du har uppenbarligen inte sovit på saken eftersom du som ”vanligt” reagerar med förlängda ryggmärgen, på ett sätt som gör att all form av saklighet får stryka på foten.

Ovanstående citationstecken ska ses med bakgrund av att du frånsett våra replikskiften, oftast och från skillnad till mig, skriver korta och kärnfulla inlägg. Jag gillar och håller med om mycket av det du har att säga. Många gånger har jag därför också tryckt på tummen upp (”likes”), efter att ha tagit del av dina tankar, reflektioner och/eller konstateranden.

Det verkar dock som om du hyser personligt agg gentemot mig (utan att jag för den skull tar illa vid mig och börjar ”lipa”). Vet du rentav vem individen är som döljer sig bakom mitt ”nicknamn”? Har jag i så fall slagit en iögonfallande tunnel på dig, vid något högst olämpligt tillfälle?

Eller är det mitt sätt att formulera mig som retar gallfebern på dig? (Gabriel hängde ju upp sig ganska rejält på det i ett av sina inlägg för länge sen). Om det även skulle vara en del av ditt problem med min person, så kan jag upplysa dig att det faller sig helt naturligt att utrycka mig som jag gör i skrift och inget jag sitter och filar på för sakens egen skull.

Det skulle faktiskt ta mer funderande och tid för min ”sort” att skriva kort, enkelt och rakt. Och den extra tiden lägger jag hellre på något annat, än skriver inlägg härinne. I all synnerhet om eventuella svar får samma hätska, misskrediterande och hårt vinklade innehåll som dina.

Och för övrigt är det väl i den mån mitt antagande skulle visa sig stämma i någon mån, sakfrågan som är det viktiga och inte hur den formuleras?

Du behöver inte ta varje frågetecken i denna min replik, som intäkt för att du behöver ge mig svar på tal än en gång (men det är givetvis upp till dig i slutänden). Okej?

PS. Eftersom jag i förbifarten berörde ett gammalt ”groll” med Gabriel i detta inlägg, vill jag ånyo ge honom en stor eloge för han inte stirrar sig blind på Suarez insatser, efter all skit han fått från bl a mig. Utan också förmått lyfta blicken och insett Xavis alltjämt bestående betydelse för stabiliten i FC Barcelonas offensiva spel. Split vision kallas det visst på "fikonspråk".DS.
Barcelona Cule4life
2014-11-10 16:16
Suarez måste vara centertanken med Messi ute till höger med en fri roll, likadant med Neymar
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 14:03
Messi är knappast i någon jätteform han har varit helt ok men man förväntar sig så mycket mer. Det är november månad och Messi har inte ens gjort 10 ligamål, då fattar man ju själv att något inte stämmer. Jag gillar inte den nya rollen som Messi fått. Jag anser att vi blir så mycket sämre när Messi ska flyttas ner på mittfältet. Vi tappar kreativitet Messi var inte bara en målskytt utan han gav oss flera dimensioner i anfallsspelet som gjorde oss riktigt bra.
Barcelona Z_Z
2014-11-10 13:51
@Neymar11 Absolut är det så att en hel del personer på detta forum ändrar åsikter som vissa byter kläder men det blir ju inte så mycket bättre om man själv använder sig av liknande argumentation. Personligen håller jag Messi som den bästa och viktigaste spelaren i laget i år fortfarande men skulle säga att medan Neymar gått framåt rejält så är Messi fortfarande en bra bit från sin absoluta topp. Vilken vettig människa som helst vet att Neymar inte är någon alibispelare och att hans insatser för oss hittills varit enormt viktiga, då han faktiskt sätter lägena till skillnad från exempelvis Munir och Pedro som fått ungefär lika många bra bollar från Messi. De som inte inser detta är det helt enkelt några som man inte behöver argumentera med eftersom de bevisligen har fel.
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-11-10 13:43
@Z_Z:

In 11 Liga games this season, Barcelona players have hit 11 times the woodwork #fcblive 7 by Messi [via l'esportiu]

Otur...
Barcelona Neymar11
2014-11-10 13:42
Z___z Precis som du säger, men är så trött på alla haters som ska trycka ner hans bedrifter för att Messi ska behålla kungatronen. Läser man kommentarer här inne så kan man tro att neymar är någon albi spelare som glider på en räkmacka ---------- Bara ta Sanchez som ett exempel så fort han lämnade klubben så är hela forumet överens om hans kvalitéer, men när han var kvar så var han ingen alls och pedro var bättre...
Barcelona Z_Z
2014-11-10 13:36
Thierry Henry:

Att alla spelare med blick och fin passningsfot kan hitta honom är ju att förminska Messis insats lika mycket som vissa förminskar Neymars. Det är inte bara en gång som Messi tagit sig förbi en eller två snubbar och sedan slagit en perfekt boll till Neymar som lett till mål.

Man är dessutom inte den bästa spelaren bara för att man gör mer mål vilket du antyder när du tar som exempel att Neymar aldrig skulle missat läget Messi fick mot Almeria.
Messi är direkt inblandad i över 60% av de mål som gjorts i ligan såhär långt och det går inte att argumentera ifrån. Han har haft en sämre effektivitet än tidigare när det kommer till att förvalta chanserna men han har också haft klart färre bra chanser mot tidigare då han är djupare ner i banan. Att han dessutom haft marginalerna mot sig (4 ribbskott nu på två matcher) gör inte det hela lättare.

Vi har en Neymar som presterar och en Messi som presterar och viktigaste av allt så presterar de tillsammans. Var glad över det istället.

Barcelona Smogen
2014-11-10 13:28
Tiki-Taka Hade vi värvat Kroos hade det ju funnits en stor risk att han stått i vägen för S.Roberto utveckling. Det är ju ingen som vill! Bättre att vi satsar på våra egna katalanska "talanger". haha....ja jävlar. Värsta är väl att det är mycket möjligt att det är så det faktiskt gick till.
Barcelona Z_Z
2014-11-10 13:26
@Neymar11:

Eller så skiter man i att tänka på något av sätten och är nöjd över att Neymar och Messi hittat varandra så pass bra i år och hoppas deras samarbete enbart kan utvecklas och ta ytterligare ett steg nu mer Suarez.
Barcelona Thierry Henry
2014-11-10 13:23
Fc Tiki Taka//

Utan Neymar och hans mål skulle ligan redan varit avgjord nu. Just saying. Messi har passat fram för han är playmakern och det finns en spelare (Neymar) som tar rätt löpningar och har kvaliten nog att löpa sig fri och avsluta med precision.

Neymar är såpass bra just nu så alla spelare med en blick och fin passningsfot kan hitta honom och assistera honom. Suarez har t:ex redan gjort 2 assists till Neymar. Messi är playmakern så det är klart han står för merparten av assisten då allt spel går via honom. Men det är inget snack om vem som vart vår bästa spelare hittills. Neymar skulle t:ex aldrig missa det läget Messi fick mot Almeria förra omgången.

Alla kungar får någon gång abdikera för dom yngre och hungrigare prinsarna. Vi såg Ronaldinho abdikera för Messi säsongen innan han lämna. Den här säsongen kan va den då Messi abdikerar för Neymar

Neymar kommer bli världens bästa spelare förr eller senare om han ej blir långtidsskadad. Det är inte frågan om utan när han petar bort C.Ronaldo och Messi från tronen. Han är ett fenomen. Folk skratta när han spela i Brasilien och kalla honom för "överksattad youtube spelare" trots att talangen va uppenbar.

Men efter Neymars prestationer här i barca och i vm. Med fotbollstalang som en gud. Ett psycke av stål och en matchvinnare av rang så kan ingen längre förneka honom. Vi barcafans borde gå ner på knä och tacka gudarna att vi fick honom före Real madrid. Han kan mycket väl komma upp i nivå med dom största brasilianska spelarna genom tiderna. Så som Ronaldo och Pele innan karriären är slut
Barcelona Neymar11
2014-11-10 13:00
Fc tiki taka Utan neymar skulle inte Messi ha gjort 80% av sina assist, tänk så istället ;)
Barcelona Tiki-Taka
2014-11-10 12:54
I thought Lucho had a plan after he rejected signing Kroos and only settled with Rakitic, but he clearly made a mistake for the ages.

Källa: Rafaelh117

Känner ni samma sak!? Man är lite förundrad över hur man kunde tacka nej till en sådan ung och bra mittfältare som Kroos. Och han kostade endast 25 miljoner euro, vilket är en mycket bra pris för en sådan bra spelare! Detta kunde ha blivit spelaren som skulle ta över Xavis plats i laget....
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-11-10 12:45
@Thierry Henry:

Utan Messi skulle inte Neymar göra hälften av sina mål.

Just saying!
Barcelona Thierry Henry
2014-11-10 12:26
Neymar11//

Neymar har vart barcas bästa spelare hittills denna säsongen. Punkt slut. Den som säger annat kan inget om fotboll.
Barcelona Neymar11
2014-11-10 09:10
För en annan klubb*
Barcelona Neymar11
2014-11-10 09:02
Kröjf Om fotbollen är så enkel att man kan låta Messi göra exakt allt för att sedan bli serverad av den samme så får du fan förklara för mig varför pedro är så jävla dålig? Lägg du neymar som stjärna i Chelsea exempelvis så hade han gjort det ännu bättre och var mer dominant i spelet Eller varför inte ha Neymar i Dortmund på självaste reus plats (som alla här inne avgudar), så hade han gjort det bättre än honom. Varför ska man höja Messi och sänka neymar för att poängtera sig här inne Eller kan det vara så att en spelare måste spela för en klubb innan man uppskattar hans talang här inne?! Till sist kan du förklara för mig hur kommer det sig att Messi har varit så fruktansvärd dålig när neymar inte har varit på planen? Slumpen? Nej neymar är inte på Messi nivå (när han väl vill spela), men med det sagt så har han haft lika mycket betydelse den här säsongen som Messi
Barcelona Lion24
2014-11-10 08:46
Vi behövde verkligen den här landslagsuppehållet. Nu gäller det för Lucho att tänka till ordentligt. Vi har många nya spelare. Att komma in i Barcelonas system görs inte på en natt/vecka/månad utan detta är en väldigt komplicerad system där allting måste klicka till 100% för att det ska fungera. Lucho måste sätta ihop en startelva nu så att spelarna blir bekväma med varandra och kan varandras rörelser. Detta är en underskattning för väldigt många men det är oerhört viktigt. Du blir liksom ett steg före din motståndare om du vet vad din kamrat kommer att göra. Det är därför Leo passar så bra med Xavi och det är också därför Leo blir så bekväm när Xavi är på planen. Leo vet vad han får ut av Xavi.
Startelvan måste spikas nu och det ger också tid för de nyanlända reserverna att lära känna sin position utan press, i en lugn miljö även om spelaren måste spela några matcher.

Luchos spelstil är väldigt olikt Barcelona. Tidigare så brukade vi använda oss av våra mittfältare till max men nu har dom alibiroller. I och med att anfallarna har centrerats så måste någon bredda spelet. Då bildas 2 alternativ: 1. motståndarna breddar med och öppnar hål i mitten, 2. det finns andra möjligheter att slå passningar till (kanten alltså). Men Lucho måste fatta att motståndarna inte är dumma för att bredda sitt mittfält och lämna ytor till Leo för Leo är farligare än Alves. Så hur mycket Alves än breddar så kommer det inte leda till nånting. Inlägg? Motståndarna skulle BE om inlägg.

Så alternativ 1 blir ju inte realistisk för det händer inte. Vid alternativ 2 så blir en extra spelare ledig på kanten och det är ofta Alves. Men då får Rakitic täcka upp ytan som uppstår bakom Alves. Meningen med detta är för att lura motståndarna att tro att den kanten är stängd, i och med att vi har just Rakitic där. Så Lucho vill begränsa motståndarnas möjligheter vid en kontring. Men samtidigt så begränsar det våran kontroll på matchen eftersom en central mittfältare är mer kapabel att kontrollera matchbilden än en högerback som ''bara'' ska fylla på.

Men det blir ett dilemma. Ska vi bredda med våra anfallare för att utnyttja våra mittfältare mer? För alla kan inte så i mitten. För då blir det 11 spelare i mitten (5 centrala motståndare, 2 mittbackar + 3 centrala mittfältare och då våra spelare Busi, Rakitic, Iniesta, Leo, Ney, Suarez). Hur ska man göra då med Suarez? Inte har man köpt en av världens absolut bästa anfallare för 80M för att agera högerytter?

Jag personligen är för ett 4-3-3 med yttrar som är ''falska'' yttrar. En ytter som har ''deltidsjobb'', dvs att han ibland breddar, ibland löper han bakom backlinjen från kanten och ibland är han centrerad. Detta ställer frågor till motståndarna för man vet inte vart man har sin motspelare. Vi blir mer svårlästa då. Sedan kan vi använda vår viktiga lagdel, mittfältet. Inte undra på att Iniesta har varit så blek för han har inte en lika så stor roll längre i taktiken. Allt byggs på en spelare och det är Leo. Hela den här taktiken är till för att öppna upp för Leo och det minimerar andra spelares roller i laget. Då blir vi också mer lättlästa. Lucho måste verkligen tänka till nu och se över sin taktik, även om jag inte tror att han kommer göra det.
Barcelona Kröjf
2014-11-10 02:34
Neymar11 Du konstaterar med ett inlägg igår att favoriten Neymar Jr är den ende spelare under 23 år som gjort mer än 7 mål i Europas 5 bästa ligor, så här långt in på årets säsong. Och skriver sen triumferande: "Helt okej av en "youtube" lirare" Du har väl inte glömt bort att Neymar Jr dessutom berövat självaste Zlatan, den stora äran att vara ensam regerande rekorhållare vad gäller antal mål i rak följd under en säsongsinledning, i vår anrika klubb? Så vad kan vi då lära oss av dessa obestridliga fakta? Kan det vara att det mesta är möjligt, så länge man har världens bästa Messi vid sin sida? Kanske, kanske inte, men ett tror jag mig veta med "viss" säkerhet: På exaxt samma grundval och vurm för individers målgörande i sig, skulle man på Puertan mycket väl kunna passa på att göra sig lustiga över alla inlägg på Les Rambles som reducerat Christiano Ronaldo till än det ena än det andra, under årens lopp. Exempelvis genom att peka på hans 18 mål under säsongsinledningen och sarkastiskt skriva: "Inte illa av en "omanlig" "atlet" "utan spelintelligens", som allt som oftast missar målet med sina chansartade häxpipor till långskott". Det är precis den här sortens fixering vid "strikers",som gör att jag personligen tycker att det är hög tid att lagsporten fotboll, tar efter hockeyn och prioriterar poängligor framför dom i många avseenden mer missvisande skytteligorna. Detta eftersom assists rimligtvis borde tillmätas samma värde vad gäller individuella insatser, av skäl som borde vara uppenbara för alla vänner av världens absolut största och mest intressanta lagsport. Att exempelvis dra på sig flera spelares bevakning för att dribbla sig förbi eller vända bort samtliga dessa och sen servera en fristående lagkamrat en boll som det "bara" är att bredsida in för denne, borde inte förbises i en statistisk sammanställning på samma sätt som görs idag. Åtminstone inte på ett vis som är den senare till en så stor fördel ifråga om stjärnrykte, publicitet och popularitet som är fallet inom fotbollen (inklusive fanskulturen). Sen kan givetvis även ett avslut i ifråga om prestation och kvalitet, många gånger vida överträffa framspelningen som sådan. Vilket inte minst Neymar själv visat vid några oförglömligt magiska ögonblick, varav några i år. Väl avvägt, helt överlagt i all sin "enkelhet". Så svårt! Men att addera assists och mål i en poängliga borde ändock på ett bättre sätt kunna bidra till att en mer komplett spelare med ett brett register, skulle ha lättare att göra sig gällande också i dom indviduella "sluttabellerna". Och vem kan egentligen på god grund ifrågasätta det riktiga och rättvisa i att assists tillmäts precis samma värde som målgörandet och argumentera emot att en poängliga sätts i främsta rummet, när siffercirkusen kommer i fokus? Tja, en så´n självcentrerad spelare som Christiano Ronaldo skulle kanske inte bli så där värst överförtjust i första taget, även om han för tillfället faktiskt också skulle leda poängligan med god marginal. Men i sammanhanget får samtidigt inte glömmas att portugisen spelar i ett LAG som så långt gjort överlägset mest mål i ligan, närmare bestämt 42. Att jämföras med FC Barcelonas blott 25. Och att det är lättare att göra mål som anfallare när hela LAGET har flyt och inte då minst framåt, torde inte vara ett alltför vågat och kontroversiellt påstående i sammanhanget. Sen kan man i och för sig vända på steken och hävda att utan Ronaldo hade siffrorna sett annorlunda ut, om man så önskar. Just nu leder portgusisen hur som haver skytteligan med sin 18 mål (5 assist) Neymar Jr ligger på en andra plats med sina 10 mål (1 assist!!) Messi som leder assistligan i detta nu med sina 8 målgivande passningar, delar tredje platsen med Carlos Bacca Sevilla, Joaquin Larrivey Celta Vigo; 7 mål vardera. Men låt oss leka med tanken att poängliga hade införts som den främsta officiella statistiska sammanställningen av individuella bedrifter, redan i och med årets säsong. Då hade Ronaldo som redan framgått fortfarande legat etta (på 23 poäng). Men se´n hade Messi med sina 15 poäng bytt plats med Neymar, som fått finna sig i att dela tredje platsen med Karim Benzema (båda 11 poäng). Något säger mig nämligen att en sådan ordning på ett bättre sätt hade speglat verkligheten ifråga om indviduell kvalitet, än att räkna mål, enkom mål. Eller vad tycker du? Du kan väl sova på SAKEN. Det vill säga om nu du också råkar ha svårt att sova, är vaken så här dags och inte har något bättre för dig än att läsa inlägg på vårt forum....
Barcelona WalterWhite
2014-11-10 01:29
Ska bli kul att följa Halilovic nu i veckan när han får spela mot Argentina med kroatiska B-laget i en vänskapsmatch. Tror ni Messi kommer spela den matchen eller vilas han?
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 00:56
Hjärta - you gotta be kidding me, ser du inte att det där är Pep?!

Pep var dessutom nere i Barcelona och röstade idag.
Barcelona Neymar11
2014-11-10 00:54
Pep är i Barcelona och han röstade, och det är Pep på bilderna med pique Pep hade inga problem med pique utan han hade problem med firman pique&cesc
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2014-11-10 00:52
@Barcelonistas:

Han ser lite för tjock ut för att va Pep och huvet är också hyfsat stort. Barca har flera i sin stab med rakade skallar. Dessutom är detta inte logiskt nånstans, pep är i tyskland och pique i Barcelona och dessutom så hade inte Guardiola mycket över för pique
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 00:40
Fler bilder på Pique och Pep. Kolla länk.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 00:39
Länktips - Pep och Piques pratstund.
Barcelona Nesto
2014-11-10 00:33
@Capitan \(^.^)/:

Länka bild.

Tror knappast Pep vill veta av Pique.

Tänk att vi skulle kunnat sålt Alves till PSG för en rimlig summa och fått in en ung Aurier med perfekta inlägg som dessutom säkert skulle sitta på hälften av Alves lön.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 00:29
Vampiro - behöver man se ansiktet? Efter 4 år i klubben så glömmer man inte de ägg huvudet som han hade. Det där är med all säkerhet Pep!:)
Barcelona Vampíro
2014-11-10 00:18
[QUOTE=Capitan \(^.^)/]Det florerar flera bilder på Twitter där Guardiola och Pique ses ihop. Den sistnämnde ser mest trött lch uppgiven ut på de flesta bilder när Pep talar med honom. Tror ni Gamle Pep försöker hjälpa Gerard att komma på rätt spår igen? Om så, varför? [/QUOTE] Är det bekräftat att det är Pep på bilden? Man ser ju inte hans ansikte så det är svårt att veta.
Barcelona Barcelonistas
2014-11-10 00:17
Luis Enrique retweeta följande text ikväll på Twitter: Arbeta hårt, men tyst; låt din framgång vara ansvarig för ljudet.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-11-09 23:30
Det florerar flera bilder på Twitter där Guardiola och Pique ses ihop. Den sistnämnde ser mest trött lch uppgiven ut på de flesta bilder när Pep talar med honom. Tror ni Gamle Pep försöker hjälpa Gerard att komma på rätt spår igen? Om så, varför?
Annons: