/spanien/barcelona/forum/3639.aspx/spanien/barcelona/forum/3639.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Kröjf
2015-03-15 14:12
Gabriel

Äras den som äras bör brukar det ju heta. Och i det här fallet heter han som du själv skriver, kort och gott Xavi.
Men ditt långa kärleksbrev till honom avsett för oss härinne att läsa, har fortfarande inte på långt när fått så många "likes" som det förtjänar. Respekt!

För övrigt inledde du i förbifarten med att nämna Messi och hans enastående soloprestationer igår, innan du skiftade fokus. Själv minns jag dock ett par bolltapp av Messi på mittplan, som inte bådar gott och påminde mig om det som resulterade i ett "omställningsmål" av Chelsea i CL för några år sen.

Verkar som lagkamraterna helt enkelt inte förväntar sig att Messi ska förlora bollen när han är i farten. Och blir precis lika överrumplade varje gång det sker. Men en sak står bortom allt tvivel, det kommer att hända fler gånger. Det är ett som är säkert. Hoppas verkligen den egna omgivningen är lika mycket på tårna som motståndarna då och inte hamnar på hälarna igen.

Men för att inte Xavi nu åter igen ska riskera hamna i skuggan av Barcas ständigt omtalade 10:a, i ett tackbrev till dig från mig för din hjärtinnerliga hyllning, avslutar jag med ett ödmjukt citat av huvudrollsinnehavaren själv:

"I think I haven't changed at all to what I am now. I've been a passer since a young age. I liked passing with the rest of the players and my friends when we played football on the streets, in the main square, and at school. I think I was very similar to what people see in the stadium."

Xavi on his own style of play, November 2014.
Barcelona Júnior.
2015-03-15 13:53
Liunil Masse

Håller inte riktigt med faktiskt. Tycker Neymar uträttar mest på planen i offensiv väg i dagsläget, efter Messi givetvis. Sedan håller jag med om att han är i en formsvacka och att det är skillnad på hans prestationer jämfört med bara några månader sedan.

När spelet tappar tempot och Messi är hårt markerad så är det oftast Neymar som viker in från kanten, ökar tempot i spelet och letar efter djupledsbollen att slå. Ta anfallet som ledde till straffsituationen mot Eibar igår som ett exempel (länktips). Neymar är en stor faktor till att vårt spel har förändrats från eviga sidledspassningar till en mer direkt fotboll då han alltid letar sig framåt mot mål. Måste säga att jag är oerhört nöjd med Neymars prestationer på planen än så länge.

Något som han däremot kan slipa på är precisionen i den sista passningen.
Barcelona J.Gamper
2015-03-15 13:53
Huvudstaden i Spanien påminner mig om huvudstaden från The Hunger Games.
Barcelona LeoMessi
2015-03-15 13:43
Självklart kommer såna nyheter nu när real inte leder ligan. Ett sammanträffande? Knappast. Lycka till med att suspendera Barcelona från ligan, det skulle vara en alldeles för stor förlustaffär för båda parter och Barcelona skulle då joina franska ligan istället.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-15 13:40
När Katalonien blir självständigt slipper Barcelona spanska domstol och spanska maffia metoder mot klubben. När Madrid skattefuskar eller deras spelare är det inga problem. Betala summan och inte ens tidningarna tar upp det. När samma sak sker Barca är det Terrorism i högsta beredskap. Katalonien för självständighet!
Barcelona Liunil Masse
2015-03-15 13:30
Suspenderade från la liga? Hahaha next joke please.
Barcelona the cameroonians
2015-03-15 13:20
Idag skriver MD en krönika om åtalet mot Rosell, Bartomeu och FC Barcelona gällande Neymar-affären och det påstådda skattefusket.

Enligt MD är Barcelona utsatt för en konspiration och blir felaktigt behandlade av domaren i fallet, Pablo Ruz.
Normalt skall sådana här processer ta minst två år, men nu har det alltså bara tagit drygt ett år för att finna anledning att komma med ett domslut.
Vad som är ännu sjukare är att klubben varken fått information eller möjlighet att uttala sig innan denna "nyhet" läcktes ut i media.

Gällande vilket straff som kommer utmätas skriver journalisten Francesc Perearnau att det kan bli fängelsestraff för Rosell och Bartomeu (egentligen alla som undertecknade kontrakten) men också att Barcelona kan bli suspenderade från ligaspel i ett par säsonger och bara få spela Champions League.

Man skriver också om den medlem, Jordi Cases, som lämnade in stämningsansökan från början och sambandet mellan honom och Reals president Perez.
Att Real trots Barcelonas deal med Santos och Neymar ville chockvärva brassen för €150 miljoner visar på att Neymars representanter talat bredvid mun för att pressa upp transfersumman.
Denna information har också uppenbarligen Cases känt till, och eftersom denne "förrädare" dessutom upprepade gånger setts vid Manos Limias, en så kallat självständig handelsunion med inriktning antikorruption.
Denna organisation är känt för att i princip bara driva processer mot nationalistiska parter och då främst katalanska och baskiska sådana.
Jordi Cases själv har dock hävdat att han gjort anmälan med egna pengar.

Personligen vacklar jag i mina tankar kring denna soppa.
Men är det inte lite lustigt att samtidigt som Real Madrid spelar dåligt och Barcelona spelar bättre och det dessutom vankas ett clásico inom kort, ja då kommer detta beslut från Pablo Ruz som ett brev på posten.
Barcelona SOMISEREM1899
2015-03-15 13:10
Messi är 3 mål ifrån sitt 400:e officiella mål för Barça. Hade varit underbart om han gjorde det i Clásicot.
Barcelona >The Reporter<
2015-03-15 13:08
Även fast ja inte tycker att dem flesta av de jag kommer nämna håller måttet, tycker ja det e kul att dem får speltid(bortsett från Montoya. Jobbigt o se honom spela). Men att starta med Adriano, Rafinha, Bartra, Roberto och Montoya i en borta match och vinna är aldrig enkelt. Eibar må inte va bästa laget i ligan, men sådana matcher är jobbiga. När det började regna i första halvlek började jag tro att vi skulle tappa poäng. Nu var det inte dessa herrar som räddade oss, men det visar ändå att vi har bra bredd och kan rotera. Titta på Real bara. De spelar med samma elva hela tiden typ. Ikvälll riskerar Kroos och Isco att bli avstängda till el Clasico vid gult kort ikväll. Dem kommer nog starta båda två, eftersom ancelotti inte är en tränare som gärna roterar
Barcelona Liunil Masse
2015-03-15 12:56
Bara jag som är orolig över Neymars nuvarande form? Han lyckas ju inte med något samtidigt som han hela tiden håller bollen för länge och tappar den många gånger. Bortsett från Neymars mål den här säsongen så tycker jag att man kan kräva mer spelmässigt. För den summan vi betala ska man göra det helt enkelt.
Barcelona the cameroonians
2015-03-15 11:44
Idag är det en måstematch för B-laget när de möter bottenkonkurrenten Racing Santander på hemmaplan.
Nu finns det inga ursäkter, tre poäng ska inkasseras och resan mot en plats över strecket ska inledas.

Skadeläget truppen ser bra ut, de enda som saknas är långtidsskadade Kaptoum samt Bagnack som även missade förra matchen.

Vinyals valde ut följande 18 spelare ur den 25 man starka bruttotruppen;

Ortolá och Suárez
Campins, Costa, Edgar Ie, Diagné, Juste & Grimaldo
Cámara, Gumbau, Samper, Babunski & Halilovic
Dongou, Sandro, Joan Roman, Munir & Adama

Trolig startelva;

Ortolá
Diagné - Juste- Edgar Ié - Grimaldo
Cámara - Samper - Gumbau
Adama - Sandro - Munir

Avspark 18.15. Matchen visas inte på LaLigaTV så ni får gå in på rojadirecta.me för att hitta en stream.
Barcelona DM1982
2015-03-15 10:22
[QUOTE=Barca4life98]Jag såg bar delar utav matchen, Roberto var defensiv mittfältare såg jag. Hur skötte han sig överlag? Han skötte sig ganska bra av det lilla jag såg. [/QUOTE] Helt ok faktiskt. Han gjorde det enkelt och hade koll på sin position.
Barcelona Barca4life98
2015-03-15 10:17
Jag såg bar delar utav matchen, Roberto var defensiv mittfältare såg jag. Hur skötte han sig överlag? Han skötte sig ganska bra av det lilla jag såg.
Barcelona Yellow cake
2015-03-15 08:47
Messi ger min hjärna ett dopaminpåslag
#true story
Barcelona AndreD
2015-03-15 07:08
grande jw Hahaha Penaldo gjorde fyra mål i ligan förra säsongen som var ännu klarare självmål och då sa de inget :)
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-15 04:03
LeoMessi Du är inte ensam, han är en av mina absoluta favoriter i laget :) Han gör aldrig en dålig match, besitter fruktansvärt bra egenskaper och spelar resolut med bra awareness och han toppar allt detta med Puyol-liknande krigarvilja, mentalitet och hjärta! Bartra är fantastisk och jag har tyckt det i flera säsonger nu. Hoppas han cementerar sin plats i elvan en vacker dag.
Barcelona grande jw
2015-03-15 03:38
Man kan verkligen konstatera att marängerna börjar bli frustrerade när deras fanboy Cristiano blir nedpetad i skytteligan och de skapar konton för att komma in här och argumentera över att Messis mål ska vara självmål.

Det är bara att njuta...
Barcelona Gio Style
2015-03-15 03:38
Äh pass...
Barcelona LeoMessi
2015-03-15 02:05
Vet att jag verkar lite småkär i bartra haha! Jag är nog den som försvarar honom mest härinne och det kan vara så att jag inte ser hans brister. Men det är något med honom, känns som att han skulle bli så bra om han fick spela regelbundet.
Barcelona LeoMessi
2015-03-15 02:03
Var härligt att se Bartra spela idag och enligt mig så bör han ta en startplats bredvid Pique. Hur mycket mer ska han bevisa egentligen? Han gjorde inte bort sig någonstans och han stod för fina brytningar i en del svåra situationer. Det är så oerhört frustrerande att se att han inte får den chansen han förtjänar. Det som är störande är att Lucho också vet att bartra är den som borde starta bredvid Pique. Men han vill inte behöva bänka masch eller Busquets för bartra. Det är enklare för honom att försvara en bänkning av bartra än en bänkning av Busi eller masch. Sen så här vi Mathieu, han spelad enbart pga transfersumman. Lucho vill visa att han inte gjorde bort sig när han insisterade på att ta Mathieu för den höga summan.
Barcelona Gabriel
2015-03-15 01:21
I all denna Messi-eufori (med all rätt, vilka sjuka solonummer han stod för idag) måste jag "tyvärr", det beror på hur man väljer att se på det, bryta mönstret och framför allt byta fokus så här innan läggdags; Xavier Hernández i Creus.

750 officiella matcher för Barcelona idag, vilken helt fantastisk milstolpe ifrån den hemmaboende sonen från Terassa. Jag vet inte hur det är för er andra här inne men jag hade mitt första år som culé säsongen 96-97 med Bobby Robsons enda säsong i klubben. Såledess var jag fortfarande väldigt ung när Xavi, då blott 18 år gammal debuterade i sin första oficiella tävlingsmatch för klubben - en supercupsmatch mot Mallorca där han dessutom lyckades med att göra ett mål.

När jag tänker tillbaks på alla minnen jag haft privilegiet att samla i mitt hjärnförråd så fylls jag av så många olika känslor samtidigt att jag nästan blir alldeles till mig; lycka, stolthet, tacksamhet, men även sorg. Sorg för att det en dag inte alltför långt bort från denna söndag den 15 mars 2015 närmar sig slutet av hans episka medverkande i FC Barelonas historia.

Vi allra flesta culés minns och kommer att minnas Xavi för hans helt unika spelförståelse och hans exceptionellt galna förmåga att styra matcher. Hans bolltouch och teknik på en helt annan nivå än andra som utövat hans yrke. Allt det där och mycket mer gör Xavier Hernández i Creus till den han egentligen är; Xavi - kort och gott.

Men jag minns mer. Jag minns en Xavi som i många stunder visade vägen för Barcelona med avgörande mål när det som mest behövdes och när de allra största och mest uppmärksammade stjärnorna inte lyckats för dagen. Jag minns det som igår; allt från ett mål från halva plan borta på Campo de Vallecas mot Rayo Vallecano i en match som förvisso slutade 1-1. Eller hans, under samma säsong, långskott mot Real Madrid som resulterade i en kvittering på Camp Nou - ett mål som förövrigt fumlades in av Madrids dåvarande keeper Cesar.

Om ni undrar vilken säsong det här var så kan jag berätta att det var Viasats och svensk TVs (åtminstone under min uppväxt) debutsäsong för La Liga - nämligen 01/02. Men mål är som sagt inte det man förknippar Xavi med, men jag tycker ändå det är intressant när man ser till vilka mål Xavi gjort för Barcelona, kanske är det bara den eviga romantikern inom mig som älskar att hitta likheter om det så ska krävas ett förstoringsglas och arkivsökande utav filer - men jag ser majoriteten av hans mål som något som kan personifiera Xavis hela vistelse i klubbens seniordress - en stödbalk för byggandet av klubbens vinnande projekt.

Om man gillar ingengörssnack då förståss. Men, en Xavi som säkerheten, maskinen, stödbalken i ett byggande som raserar utan honom. Det är vad Xavi har varit för mig. När man har pratat om Barcelona som ett självspelande piano under deras allra bästa glansdagar har man ofta valt att nämna Pep som den självklara Pianisten, mig vete veterligen om inte Xavi ibland vikarierat alternativt, om än omedvetet utan att vilja, tagit över stafettpinnen från Pep själv och fört skepp i land i alla dess former en ledare kan ta sig ann; om vi så än pratar om kapten på ett skepp, pianist, ingengör eller vilka andra jämförelser vi ska använda oss utav - utan att på några som helst sätt vilja förringa Pep något alls. Självklart.

När Xavi lägger skorna på hyllan så kommer han för mig att bli ihågkommen som den bästa mittfältaren i Spaniens och Barcelonas historia. Inte bara för vad han har åstadkommit; både i meriter, titlar och rekord, utan också för vad han har stått för och betytt för den spanska fotbollen i sig. Xavi är hela tiki takan personifierad, och tiki takan må vara aningen uttjatad i 2015 och i allra största synnerlighet i Sverige där merparten älskar att hacka ner på det Barcelona uträttat dessa år - men gilla det eller ej, Xavi har haft en alldeles egen ledarroll i det som kom att revolutionera fotbollen under Barcelona och Spaniens bästa år genom historien - ingen hade axlat den lika bra och ingen kommer att kunna göra det i framtiden heller.

Det här blir mer och mer likt ett onändligt långt kärleksbrev, men vad tusan gör det. Det är ju faktiskt det kom jag på nu. Så ja, det återstår väl bara att skriva det uppenbara som man alltid avslutar ett kärleksbrev med.

Xavi, jag älskar dig!
Barcelona Barcaholic
2015-03-15 00:39
@Ney:
Sent svar men här. Jag vet inte om du försöker leka rolig med dina ''Den här säsongen'', men du borde kanske slösa din energi på fakta & studera Pogba istället. Från samma länk kan du gå in på History när det gäller Pogba, välja Detailed, Positions sedan markera bara DMC och sen söka så ser du att svaret blir: There are no resuts to display. Hmm kan det vara för han ALDRIG spelat som defensiv mittfältare i Juventus.... Jag litar betydligt mer på Whoscored som är en statistik sida och bland dom största inom fotboll än någon som vägrar inse att han faktiskt hade helt fel med sitt påstående. Så i fortsättningen snälla koncentrera dig på annat än sprida lögner här på forumet.
Barcelona Liatzo
2015-03-14 23:52
Messis dribblingsräd från första halvlek. Kommentator: Ray Hudson. Njut mina vänner!
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-14 23:06
@MessiStats: .@SuleyOzturk (writes for Voetbal International): 'Messi is so much more than an accumulation of goals or records'

Alla vet om detta inklusive crybabyn i Madrid som svär åt sina lagkamrater när han inte blir serverad framför mål.
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-14 23:03
@barcastuff: All-time Spanish league topscorer Messi (275) has now scored more goals than all-time Italian league topscorer Silvio Piola (274) [via pn]

@MessiStats: Messi in 2015 for club and country (including today):
- 17 games
- 20 goals
- 11 assists

Länktips på Messis lekstuga*

Barcelona Leo y Cesc
2015-03-14 23:00

@champ_ian: When Messi scored 50 league goals in a season he had 31 at this stage...

HE'S ON 32 RIGHT NOW!
Barcelona Flexus
2015-03-14 22:58
Messis dribblingsräd är långt mycket bättre än högklassig porr. Är det verkligen normalt att få ståfräs av sånt? :S
Barcelona DM1982
2015-03-14 22:54
[QUOTE=Barca4life98]Fick Messi målet? [/QUOTE] självklart.
Barcelona Barca4life98
2015-03-14 22:52
Fick Messi målet?
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-14 22:38
@Kim Vennevold:

Haha sinnessjukt att man ens argumenterar emot Messis mål.

Ronaldo skjuter på Pepe som styr bollen i mål och dessutom ändrar riktning helt och får ändå målet, då ska detta inte ens diskuteras.
Annons: