/spanien/barcelona/forum/3626.aspx/spanien/barcelona/forum/3626.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2014-12-04 23:03
Jag har många gånger tidigare skrivit om hur en spelares rörelser påverkar motståndarens omedvetet (!). Detta är en grej som sker hela tiden på planen och som jag finner ganska underligt att man inte utnyttjar det mer. Innan match så går ju laget igenom övningar och taktik men väl på planen när spelet går fort så hinner man inte tänka (ja om man inte spelar som vi gör emellanåt). Tänkte visa ett tydligt exempel från en match och den är från PSG matchen när Messi gör målet (länktips).

Spola fram till 1:07 och stanna och kolla vart spelarna befinner sig. Alla våra spelare är på sina ''riktiga'' positioner när Iniesta har bollen vid 1:07. Iniesta har som sagt bollen och har Verratti som sin motståndare, Neymar har Van Der Wiel. Iniesta passar Ney som kommer och möter, Van Der Wiel följer med Ney. Han har egentligen 2 alternativ. 1: Följa med. 2: Stanna kvar på sin zon. Vid alternativ 1 så är nackdelen att om han följer med så öppnas det upp en yta bakom honom. Nackdelen med alternativ 2 är om han inte följer med så kan Ney få en fri position framför backlinjen och kommer närmre mål.

Hur som helst, Neymar kommer upp och Van Der Wiel följer med och och den ytan som uppstår bakom Wiel utnyttjar Iniesta. Verratti följer förstås med. Situationen som uppstår vid 1:10 (om du stannar) är att Iniesta är vänsterforward och Neymar central mittfältare, Verratti blir en högerback och Wiel blir central mittfältare, dom byter positioner med varandra alltså. Verratti har troligen inte så ofta som högerback och det uppstår en konstig situation för honom då han måste behärska en ovan position på sekunder. Han måste tänka snabbt och lösa situationen. Samma med Wiel. Sedan så blir det mål.

Vad jag vill komma fram till är att fotboll är inte så jätte komplicerad om man gör det smart. Din motståndare rör sig som du rör dig på planen (oftast) och det sker nästan alltid omedvetet eftersom man måste tänka så snabbt. Kommer lägga upp en till länk senare om en annan incident mot Valencia för några dagar sen.
Barcelona Lion24
2014-12-04 23:03
Jag har många gånger tidigare skrivit om hur en spelares rörelser påverkar motståndarens omedvetet (!). Detta är en grej som sker hela tiden på planen och som jag finner ganska underligt att man inte utnyttjar det mer. Innan match så går ju laget igenom övningar och taktik men väl på planen när spelet går fort så hinner man inte tänka (ja om man inte spelar som vi gör emellanåt). Tänkte visa ett tydligt exempel från en match och den är från PSG matchen när Messi gör målet (länktips).

Spola fram till 1:07 och stanna och kolla vart spelarna befinner sig. Alla våra spelare är på sina ''riktiga'' positioner när Iniesta har bollen vid 1:07. Iniesta har som sagt bollen och har Verratti som sin motståndare, Neymar har Van Der Wiel. Iniesta passar Ney som kommer och möter, Van Der Wiel följer med Ney. Han har egentligen 2 alternativ. 1: Följa med. 2: Stanna kvar på sin zon. Vid alternativ 1 så är nackdelen att om han följer med så öppnas det upp en yta bakom honom. Nackdelen med alternativ 2 är om han inte följer med så kan Ney få en fri position framför backlinjen och kommer närmre mål.

Hur som helst, Neymar kommer upp och Van Der Wiel följer med och och den ytan som uppstår bakom Wiel utnyttjar Iniesta. Verratti följer förstås med. Situationen som uppstår vid 1:10 (om du stannar) är att Iniesta är vänsterforward och Neymar central mittfältare, Verratti blir en högerback och Wiel blir central mittfältare, dom byter positioner med varandra alltså. Verratti har troligen inte så ofta som högerback och det uppstår en konstig situation för honom då han måste behärska en ovan position på sekunder. Han måste tänka snabbt och lösa situationen. Samma med Wiel. Sedan så blir det mål.

Vad jag vill komma fram till är att fotboll är inte så jätte komplicerad om man gör det smart. Din motståndare rör sig som du rör dig på planen (oftast) och det sker nästan alltid omedvetet eftersom man måste tänka så snabbt. Kommer lägga upp en till länk senare om en annan incident mot Valencia för några dagar sen.
Barcelona Diar Shekha
2014-12-04 22:30
El Flaco

Var det även hos TAS Suarez & co överklagade? Jag tror det är kört för oss oavsett till 2016. Jag hoppas gärna att jag har fel men det ser inte ljust ut tyvärr.
Barcelona Blaugrana91
2014-12-04 22:26
[QUOTE=viccc]Varför klagar alla på Douglas ..? Sergi Roberto är minst lika dåliga och får även mycket mer speltid men ingen klagar på king Roberto [/QUOTE] Fast det är ju det enda du gör, varje gång du skriver härinne så är det för att klaga på Roberto, ja han är jäkligt dålig tycker jag också. Men som sagt är ju verkligen det enda du skriver.... Lite variation skadar ju knappast, right?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona fc__Barça
2014-12-04 22:20
Vampíro

Av det jag läst i spanska media och uttalanden från klubben så verkar det som att detta är ett sista försök men att ingen är särskilt hoppfull att något blir ändrat.
Barcelona Vampíro
2014-12-04 21:36
el Flaco Vad sägs, tror du de lyckas vända på situationen eller kommer de fucka upp det? Personligen är jag inte särskilt optimistisk men man hoppas såklart alltid. Den här truppen i ännu en säsong hade vart jävligt tufft.
Barcelona el Flaco
2014-12-04 21:29
Imorgon kommer klubbens advokater göra ett sista försök att överklaga FIFA:s transferförbud hos TAS. Handläggning börjar åtta på morgonen och förväntas pågå i ca sex timmar. Den den nigerianske backen Godswill och en av afrikanska målvakterna från akademin kommer även ingå i expeditionen till Schweiz för att vittna i klubbens favör. Barça kommer försöka att minska straffet till att endast inte få lov att värva under denna vinterfönster och på så sätt kunna värva som vanligt nästa sommar. Först i slutet av månaden kommer TAS offentliggöra sitt beslut.
Barcelona Lion24
2014-12-04 21:13
Jag kommer aldrig någonsin i mitt liv förstå varför man har speciellt högerbacken på en sån hög utgångsposition i våran kära klubb FC Barcelona, och då menar jag 2014 naturligtvis, 2010 så var det något nytt. I vårt spel så går väldigt mycket ut på att skapa ytor och utnyttja ytor, detta var/är något som Pep är BESATT av och detta har följt oss tills nu. Nu är det snart 2015 och Pep är inte längre här. Hur som helst, hur kan du vilja att trycka upp din högerback, för att sedan trycka ner motståndarnas spelare och stänga deras ytor? Hur kan du skapa ytor så och öppna upp motståndarens försvar på det sättet? Varför kommer du inte, som högerback, med fart bakom motståndarens backlinje? Du öppnar upp motståndaren då, du kan skapa en farlig målchans om bollen är perfekt, det är ett varierande spel.

Högerbackspositionen återigen, inte nog med att Alves är slut och förmodligen lämnar nästa år, nu är Montoya på väg att göra samma sak (även om jag inte har så stora förhoppningar om honom), sedan har vi en Douglas som av det ca 160 minuter av det jag har sett av honom, knappt sett något värre (kan ändå utvecklas och bli bättre). INTE NOG MED DET, vi har transferförbud. Så nästa år så står vi förmodligen med endast Douglas som högerback. Planering? Genomtanke? Är detta ett skämt? Man saknar ord. Detta är en väldigt allvarlig situation. INGEN kan vara så här dum, det finns inte. Det enda alternativet som finns kvar är att Barto/Zubi är madridista. Det finns inget annat. För ingen kan vara så här dum, aldrig. Vad blev vi av culés? Från Peps magiska år till detta...

En tredje grej som jag tänkte ta upp är att vi har alldeles för många mediokra spelare i våran trupp. I en klubb som FC Barcelona med en av världens absolut största dragningskrafter så håller inte detta. Man kan ALDRIG ha en trupp på 22 världsstjärnor, det funkar inte och jag har aldrig krävt det. Men kvalitén i den här truppen är alldeles för låg, det är för många. Vi kunde ha en del spelare back in the days som inte var superstjärnor och truppspelare, men skillnaden mellan dom och dom som vi har nu är INTELLIGENS. Intelligensen bland spelarna i dagens FC Barcelona är alldeles för låg, nu menar jag inte alla. Pep älskar spelare som tänker innan handling och det är fullständigt logiskt och klokt. Är du smartare än din motspelare så är du flera steg före han.
Barcelona DM1982
2014-12-04 19:45
@RafaelH117: Messi’s yellow card after being hit by a water bottle has been rescinded after Barcelona appealed the original decision. Endast logiskt.
Barcelona Canaletes
2014-12-04 19:23
@Smogen:

Gillar dock Andresitos mer om hur Douglas värvades haha

"Killen är inte ens professionell fotbollsspelare.
Han jobbade på typ Shell innan. Zubi skulle tanka bilen, så började Douglas tvätta hans rutor. När han var klar så hade Zubi inga mynt över som dricks, så han erbjöd ett Barca-kontrakt istället."
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-12-04 18:47
Vizzla Mot Atletico borta va? Killen var väl 19-20 bast men han höll en fin nivå redan då. Ibland kan jag verkligen sakna den där fingertoppskänslan och kreativiteten som en tränare inte haft i Barca sedan Pep. Bartra som högerback, nej nej, vi har en Alves i toppform. Vi väljer att spela det gamla vanliga med Mascherano som mittback, Busquets, Alves, Pique i princip givna. Spelare som Pep förde in i startelvan och ingen annan har varken modet eller fingertoppskänslan att bänka. Aja, nu svävar jag men damn vad man saknar Pep. Kolla bara vad han gör med Bayern.
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-04 18:03
Bartra kan bli vår abidal fast på högerkanten
Barcelona Smogen
2014-12-04 17:14
viccc Hahaha....veckans kommentar. "ingen klagar på Roberto". jösses
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2014-12-04 17:07
Glömmer aldrig när Bartra debuterade i a-laget som högerback..På den tiden såg jag mer potential än Montoya någonsin visat..Värt att prova att spela Bartra som högerback.
Barcelona Heisenberg
2014-12-04 16:51
@viccc:

Är det första gången du besöker forumet eller? Vadå ingen klagar på Roberto? Herregud.
viccc
2014-12-04 16:31
Varför klagar alla på Douglas ..? Sergi Roberto är minst lika dåliga och får även mycket mer speltid men ingen klagar på king Roberto
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-04 15:38
Det är faktiskt fel att ge sig på Douglas. Vi borde gå ner till camp nou och skjuta Zubi.
Barcelona LeoMessi
2014-12-04 15:10
Jag vill bara lyfta fram rafinha lite. Älskar hans riviga spelstil, hans förmåga att alltid vilja gå framåt och aldrig i sidled är något jag älskar hos honom. Han har väldigt bra driv med bollen och väldigt ofta så tar han sig förbi sin motståndare. Han är inte lika elegant som sin bror eller en spelfördelare som sin bror, men hans offensiva egenskaper är bättre. Han är mer dynamisk och rak i sitt sätt att spela.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-04 15:08
Neymar - kan du lugna dig det handlar om omgivningen, vilka personer man umgås, kulturen. När vi alla var yngre så har vi alla här inne använt ordet neger. Du nämner hur det var för 100 år sen idag är det 2014, öppna ditt fönster och kolla. Ja har sagt det till minna vänner som har lite mörkare hy. Ingen av dom har känts sig kränkta. Som jag sa sammanhanget e allt sluta gör en höna av en fjäder som någon precis nämnde!
Barcelona LeoMessi
2014-12-04 15:04
Nu har alla tidningar något att skriva om ju :)
Barcelona el Flaco
2014-12-04 15:03
Det jag tar med mig från matchen igår är Sergi Samper då jag tyckte han gjorde en stabil insats och visade glimtar av sin potential. Han uppträdde moget i sitt spel, spelade enkelt, och täckte även för ytterbackarna när de gav sig iväg på offensiva räder. Med andra ord, precis det som krävs att spela i den positionen. Även om att motståndet inte var det bästa tog Samper vara på sin hans när han väl fick speltid och nu gäller det bara att han fortsätter visa samma glöd på träningarna.

Sen gjorde det ont att se Douglas. Han yrade runt som en vilsen kyckling utan huvud och detta alltså mot ett lag från Segunda B. När t.o.m. de spanska fotbollskommentatorerna skrattar åt honom och efter brassens misslyckade avslut högt över säger saker som "jag hoppas inte han träffade någon ute på trottoaren" vet man att högerbacksplatsen är ett skämt. Zubi och hans medarbetare Albert Valentin förtjänar ett monument för det här.

Slutligen undrar jag vad som händer med Montoya. Vad kan han ha gjort för att hamna längst in i frysboxen? När han inte ens får chansen i cupen och Douglas går före honom vet man att det är kört för honom. Finner det ännu märkligare när detta sker med Lucho som tränare, som hade Montoya i B-laget. Nu vet man så klart inte vad som sker bakom kulisserna, man ser inte träningarna så man kan så klart bara spekulera.

Det enda man kan konstatera är att vi har för närvarande tre högerbackar - en är Dani Alves på väg ner i i sin karriär, Douglas, som är i stort sett Zubis sätt att säga "Fuck you" till fansen och Montoya som knappast lär få speltid såvida inte samtliga backar blir skadade samtidigt.Om ens då.
Barcelona Bentley King
2014-12-04 14:50
I usa så används ordet "nigger" mestadels av mörkhyade människor. Bara så att ni vet
Barcelona Neymar11
2014-12-04 14:48
Barcelonistas Men fan snackar du om att han inte gör något?! Det är osmakligt om en mörkhyad ens säger det, än värre när Alves säger det. Det är så fruktansvärt pinsamt och idiotisk. Just han som har utstått för rasistiska glåpord Nigger är den vite mannens glåpord mot dom mörka under slavtiden. Det kommer aldrig aldrig aldrig vara passande oavsett sammanhang
Barcelona Vampíro
2014-12-04 14:47
Dani Alves har skrivit så tidigare när han lagt upp bilder med Abidal och Song. Inget att ens reagera över då det är jävligt tydligt att han är allt annat än kränkande i sina 'kommentarer'. Höna av en fjäder säger jag.
Barcelona Neymar11
2014-12-04 14:42
Haha Alves din otroligt dumma fanskap, så otroligt efterbliven. Varsågod Douglas vår nya högerback för ett tag HAHA
Barcelona Barcelonistas
2014-12-04 14:37
Andersito - sammanhang spelar visst stor roll. " i love you nigger" hur e detta fult? Men skulle jag kolla på en neger och spotta på marken och säga " what you looking at nigga" då är det fult. Det Alves gör är inget. Bara i ett bonde land som Sverige som det kan tolkas rasistiskt.
Barcelona Cobain
2014-12-04 14:23
Har ni missat att Alves själv är mörkhyad, vet om detta, och syftar på sig själv med det han skrivet? Konstigt/dåligt ordval visst, men som någon skrev - sätt in det i sitt sammanhang.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Andresito
2014-12-04 14:10
Barcelonistas Är 99% säker på att Alves inte menar något rasistiskt och att han inte har något emot mörkhyade. Men det ordet är inte så omtyckt av fotbollsförbundet. Tycker det är fel också att just Alves som har utsatts för många rasistiska glåpord under sin karriär slänger med det ordet som att det är fullt accepterat i samhället. Och det där med sammanhang håller jag inte med dig om. Även om han hade skrivit "I love niggers" så hade det inte varit okej ändå.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-04 13:55
Olika kulturer runt om i världen, sånt får man ta med när man ska bedöma någon.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-04 13:52
Men snälla det beror på i vilket sammanhang som Alves säger neger. Tror ni Alves försöker vara rasistisk där? Han säger neger i en positiv bemärkelse och då är det inte så farligt. Det kan också vara så att Alves inte har en aning om vad det betyder. Samt att ordet neger inte är så farligt att säga i Sydamerika.
Annons: