/spanien/barcelona/forum/3601.aspx/spanien/barcelona/forum/3601.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona >The Reporter<
2015-03-09 17:14
Jag blir så jävla trött på Kristian Borell och David Fjäll i EuroTalk. Dem pratar alltid i mun på varandra och speciellt när Åslund ska prata. Han är ju den mest vettiga av dem alla och dem avbryter honom konstant när han ska prata. Till en början gillade ja inte Borell men han har faktiskt blivit bättre i mina ögon senaste tiden. Han säger kloka saker och inte lika Barca-hatisk som innan. Idag sa han och Åslund att Juanfran är världens bästa högerback, och jag kan bara hålla med. Den energin Juanfran har påminner om Alves 08-11
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Andresito
2015-03-09 17:04
Gabriel Håller med om att Azpi hade suttit fint, han visade potential redan under tiden i Osasuna. Chelsea har dock "bara" Filipe, Ivanovic och Azpi som bra ytterbackar. Med tanke på att både Filipe och Ivanovic inte kan ses som unga så tvivlar jag på att man släpper sin kanske bästa back som erbjuder både kvalitet och bredd.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-09 17:02
När man diskuterar Real Madrids respektive Barcelonas form är det väldigt intressant att det numera är mittfältet som styr det mesta om inte allt hos huvudstadsklubben medan vi nuförtiden oftast spelar igenom vårt mittfält och överlåter kreativiteten till anfallstrion. För bara några år sedan var det i princip tvärtom där vårat mittfält kontrollerade och vann mitten mot precis alla andra lag och Real förlitade sig på snabbheten hos sina anfallare i kontringsspelet. Med Modric, Kroos, James och Isco har man ett oerhört speltekniskt och bollskickligt mittfält som kan spela ut de flesta lagen, däremot har anfallskedjan det jobbigt med samspelet där två av dem inte besitter tillräckligt med bollegenskaper och ingen av dem verkar ha någon lust att hjälpa varandra.

Jag är faktiskt avundsjuk på Real Madrids mittfält som i sina bästa stunder kan dominera matcher fantastiskt bra. Nu har de dock inte tillgång till varken James eller Modric och tillsammans med avsaknaden av en tung defensiv pjäs som exempelvis vi förfogar över på ett helt annat sätt kan man numera inte äga mittfältet på samma sätt samtidigt som anfallstrion underpresterar. Vi å andra sidan besitter visserligen otroligt duktiga mittfältare men ingen av dem har någon absolut nyckelroll i dagens lagbygge. Skulle jag nämna någon skulle det i så fall vara Rakitic. Mittfältet agerar mer som komplement till vårt alldeles överlägsna anfall och det är där vi kan komma att tappa rejält om någon av dem gud förbjude skadar sig inför slutspurten.

Poängen med inlägget är varken att hylla eller kritisera utan bara att påpeka skiftandet i spelsätt och balans. Vi har bestämt oss för att inrikta oss på ett mer kontringsbaserat spel medan Real är betydligt mer bollhållande än under Mourinho. Jag måste dock naturligtvis ge min anledning till varför vi fortfarande är ett bättre och mer komplett fotbollslag och det är att vi fortfarande har ett grundspel såpass djupt inpräntat i klubben att vi nuförtiden kan hantera många olika matchbilder på effektiva sätt. Kontringsspelet är inte i behov av någon djupare spelidé på samma sätt som possessionfotbollen och att då ha den sistnämnde som grund kryddat med inställningen om att omställningar behövs och måste användas tror jag kommer bli extremt viktigt och avgörande den här våren. Real Madrid är bra mycket bättre på att styra matcher än under Mourinho men är däremot beroende av vissa spelare för att maximera effektiviteten av den matchplanen. Det direkta anfallsspelet blir dessutom lidande så länge ingen i BBC-trion är i form.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 16:58
Jag satt och tänkte lite på vilka våra alternativ till högerbackar är, samtidigt som jag vill göra mig av med samtliga spelare; Douglas, Montoya, Adriano och Mathieu. Gör man det så innebär det att det blir väldigt få spelare till ytterbackspositionerna. De enda som kvarstår är Alves och Alba, och Alves är knappast övertygande längre samt att det inte heller är en självklarhet att han förnyar sitt kontrakt.

Hur som helst, hade det inte varit optimalt om man kunde fixa en spelare som kan spela både som högerback och vänsterback? Jag tänker på Azpilicueta. Han är så långt ifrån Alves som man kan komma, men ett riktigt monster defensivt och han spelar både som högerback och vänsterback. Han hade kunnat spela som högerback och vikariera som vänsterback när Alba behöver vila.

Frågan är bara om Mourinho släpper honom, inte så troligt eller hur? Vad tror ni. Finns det en chans att Chelsea hade kunnat tänka sig släppa honom? Dem har ändå Ivanovic och Felipe Luiz som knappast är några dussin spelare.
Barcelona Andresito
2015-03-09 16:55
Modric hit och Modric dit. Börjar undra om inte han är världens bästa spelare och att han förtjänar Ballon d'Or. För det verkar som att han i en av världens största klubbar är skillnaden mellan vinst och förlust, att han ensam kommer få Reals anfallstrio att börja göra massa mål och att han kommer täppa till Madrids defensiv. Bortser från skadorna på Ramos och James. Sergio ersätts av Varane och med Casillas ledaregenskaper tillsammans med Pepes rutin så ska det inte vara några större problem på ledarskapssidan. James var knappast bland Reals topp 3 bästa spelare, heter man Real Madrid så ska man klara sig utan honom. Real Madrids problem ligger inte i skadorna, man har långt ifrån en optimal trupp, och då menar jag inte storleksmässigt utan kvalitetsmässigt. Man har bra och namnkunniga spelare, men dessa kompletterar varandra helt fel. di Maria skeppas iväg i förmån för VM succén James som endast värvades för att Barca köpte Suárez, k*kmätartävling á la Florentino. Balansspelaren Alonso ersätts alltså inte, utan man tar in Kroos som mår bäst när han har en grovjobbare bredvid sig. Allt detta samtidigt som Carlo verkar vara bunden till att spela med de som har högst marknadsvärde. Summa summarum så har Real Madrid nästan lika stora ledningsproblem som Barca. Nu vet jag inte hur mycket frihet Carlo har i värvningar och laguttagningar, men en tränare med hans rutin borde kunna bättre än vad han visat denna säsongen.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-09 16:33
Vi vann allt med Xavi, Iniesta och Busquets som mittfältare och Henry, eto, villa och Pedro som Messis anfallskamrater. Suárez och Neymar är verkligen 3 nivåer bättre än alla de. Madrid med den kvalitén framåt och mittfältare som Kroos och Isco som hade tagit plats i vilket lag som helst i världen gråter efter Modric och James. Barca behövde bara Xavi, Iniesta och busken. De gråter ut som att alla deras mittfältare är döda. Behöver Ancelotti och Madrid så många mittfältare av världsklass för att klara sig? Vilka sopor! När vi saknade backar och mittfältare grät vi inte ut i media och diverse forum. Jag glömde att de har tre defensiva mittfältare också. Fuck life.
Barcelona Barca4life98
2015-03-09 16:17
Alla i fotbollsvärlden är blinda om man tror att Modric ska lösa Reals problem. Det kommer ta tid tills han ens kommer upp i 75% utav spelet innan skadan. Real anhängare hypar upp det. Som om vi skulle hypa upp busquets nu?
Barcelona Junta Dimision
2015-03-09 15:58
Gabriel

Logik är nog inget som finns i deras ordbok tyvärr. Vi får se hur bra Real blir när Modric är tillbaka, men Ramos innan han blev skadad tog ju ut Real Madrid ur Copa del Rey på egen hand mot Atletico? Jag tror inte Modric kommer göra avsevärt stor skillnad just för att Real Madrid har större problem än skador på tre spelare. Men jag tycker det är kul att de skyller på skador för om de spelar lika risigt när de är tillbaka så kommer de inte veta vad roten av deras problem är.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 15:51
Nu kollade jag visserligen inte på Fotbollskanalen och jag gör det också väldigt sällan just pga deras redan innan bevisade uppenbara brist på kunskap, det blir som sagt irriterande att kolla på det så varför ens utsätta sig för den frustrationen överhuvudtaget. Ungefär så resonerar jag. Men, det förblir pinsamt att bortförklara Real Madrids dåliga spel under i princip hela 2015 på enbart skador då det uppenbarligen är mycket som inte stämmer på planen för dem. Att dem saknar Modric, James och Ramos visst, självklart gör dem det. Det är alla viktiga spelare för Real Madrid, men hur man kan välja att inte nämna bristen på sammspel mellan de tre där uppe; BBC är för mig ett mysterium. De tre klickar för nävarande inte alls. Samtidigt hade man kunnat gå in på spelsystemet som Madrid spelar, ett 4-3-3 som inte alls verkar få ut det bästa av dem. Faktum är att när Real Madrid radade upp dears 22 raka vinster så spelade dem för det mesta i ett 4-4-2 system, där Bale var skadad. Man hade kunnat prata om det samt att Ancelotti valt att spela med i princip samma 11 vecka efter vecka, det å sin tur medför också skador eller åtminstone risken till skador ökar när man inte vilar sina spelare. Men nej, vi förenklar ekvationen och svarar med att den enda anledningen till varför Real Madrid tappat ligaledningen har med otur och skador o göra. Ja men visst. Logiskt.
2015-03-09 15:33
Barcelona have scored 5 goals in 11 games so far this season #fcblive Club season record: 12 games, in 1951/52 and 1959/60 [via @messistat]
Barcelona Bentley King
2015-03-09 15:16
Jag slutade kolla på fotbollskanalen året efter Ibra lämnade. När man jämför svenska "fotbollsexperter" med utländska så förstår man hur lite fotbollskunskap de besitter. Det spelar ingen roll hur skit Real spelar eller hur fantastiskt Barca spelar så ska de alltid ha något negativt att säga om Messi och Barca samtidigt de höjer Real och Ronaldo. Typiskt Real-fans ska de alltid skylla på något när det går dåligt som Garå i detta fall skyller på att Real har för många skadade nyckelspelare. När Messi som är världens bästa spelare genom tiderna var skadad, nämndes det ingenting om. Då sa man att "han har tappat det och att han Barca aldrig kommer att bli som förr". Patetiskt hur professionella kan låta så dumma!
Barcelona Liunil Masse
2015-03-09 15:13
Blir imponerad varje gång Rayo möter oss. Vilken tränare Paco Jemez är. Hans lag åker till Camp Nou och bjuder upp till dans trots dåligt spelmaterial varje år. Nästan hela hans trupp är inlånade spelare och ändå spelar man så underhållande. Läste att Alba hylla honom efter matchen och det med all rätt tycker jag. Tycker vi borde låna ut ett par talanger till Rayo. Tror det hade gynnat både Rayo och oss. Vad tror ni?
Barcelona zick9
2015-03-09 14:38
Hahahaha, till er som missade Fotbollskanalen Europa igår så rekommenderar jag att se detta.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 14:25
A good Coach - vi mötte Malaga under en helg där vi sen under veckan skulle ställas mot Man City borta. Tycker du drar för stora slutsatser av just Malaga matchen. Det var en minna som vi trampa på, detta hände även det bästa laget genom tiderna, Peps Barca. Så jag tycker att ditt påstående är felaktigt. Jag kan nämna flera matcher där bi anpassat oss till motståndet och kontrat sönder don lag som vi ställts mot. Bilbao borta,City borta, Atletico borta, är några exempel där vi anpassat oss till motståndarna. Som Gabriel sa i sitt inlägg så spelar vi en komplett fotboll, vi använder pianots alla strängar. Vi spelar en possession fotboll kryddat med ingredienser som omställningar, långbollar, löpningar osv. Real matchen? Vi mötte ett Real som var i sin bästa form medan vi fortfarande var ett nytt lag där pusselbitarna var splittrade ifrån varandra. Vi är idag ett helt annat lag än de laget som förlorades 3-1 borta mot Real. Jag tror att vi i dagsläget hade vunnit mot Real med ett par bollar.
Barcelona enkos
2015-03-09 14:16
Nu har även Reals fans tröttnat på Ronaldo och hela 32.2% vill inte ha honom i startelvan
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 14:14
Gabriel - jag är som ett lejon mods och reds är parkvakterna. Dom har låst in mig i en stålbur. Det är dom som håller i nycklarna till stålburen :). Känns bättre nu med forumet håller med. Ska fortsätta med min fantastiska nivå. Xaviesta - det där var (the old Barcelonistas). Hjärta - vet att man säger el triplete, sa det där lite skämtsamt.
Barcelona Junta Dimision
2015-03-09 13:54
A good coach

Jaha, hur var det mot Atletico då? Jag kan hålla med att Lucho gjorde väldigt många konstiga beslut i höstas, men i dagsläget när vi leder ligan, har ett övertag i CL och är i Copa Del Rey final får man ge credit where it's due. Du kan fortsätta vara insnöad på ditt hat mot Lucho, men ha i åtanke att det är första gången på länge då vi faktiskt ser riktigt fräscha ut under våren och det ska Lucho ha kredd för, inte ens den största hataren kan förneka det.
Barcelona A good coach is everything!
2015-03-09 13:40
Barcelonistas // LE anpassa sig efter motståndet?? Det är exakt det Lucho inte har gjort, när vi har mött hårda kontrings lag. Missa du Malaga matcherna, hade Lucho läst på, så hade vi inte haft 80 -70% bollinnehav och ändå kryssa första matchen och förlora hemma i andra. Alla som kollar på la liga vet att Malaga är ett gäng köttare, men Lucho såg inte detta komma och gjorde samma misstag 2 matcher.. Mot Real så kunde han ställt upp med en mycket bättre elva. Real kontra bokstavligen sönder oss. Med bättre skärpa hade dem kunnat gjort fler mål än 3. Men Reals mindrevärdes komplex fick Ronaldo och co att kasta bort flera 3 mot 2 lägen. Det va likadant mot PSG borta och hemma. LE har blivit räddad ett antal gånger av vår trio där framme. Jag kan med handen på hjärtat säga att vi har potentialen att ligga på si så där 68p. För laget är knappast sämre än förra året enligt mig. Så neeej LE har inte anpassat sig efter motståndet.
2015-03-09 13:32
Cristiano has had 0 shots on target in 4 of his last 8 games and shooting is all he was able to do. If he can't even do that...
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:48
( Xaviesta )

Haha, äsch nu ska vi inte vara sånna. The past is the past och enda sedan moderatorerna på forumet gav honom en varning tycker jag han höjt nivån avsevärt, då passar det faktiskt att ge honom beröm för det. Tycker jag iaf.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:47
Vampíro

Håller med dig, hellre en utlåning till en La Liga klubb än PL-klubb. Tror du Villareal hade kunnat tänka sig vara intresserade av ett lån på Munir? Tänkte att man hade kunnat försöka få in en deal på Vietto på det sättet, men risken finns att Munir får nöta bänk alldeles för mycket även hos dem där.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-09 12:47
Gabriel Har man gett sig själv den självutnämnda titeln "bättre fotbollsspelare än Ödegaard" så är verkligen the botten nådd. Efter det finns ju bara en väg vilket är uppåt och med det i åtanke kan väl tom jag motvilligt erkänna att han höjt sig något på sistone ;)
Barcelona Vampíro
2015-03-09 12:43
Everton are considering a loan move for Barcelona B forward Munir (19). West Ham and Sunderland have also been watching him. [daily star] Bra idé, helt fel klubbar. Varför inte låna ut honom till en botten/mittenklubb i La liga istället där han faktiskt får speltid istället för att skeppa iväg honom till en bänk i England.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:42
Barcelonistas Håller med dig. Jag kan också förstå ifall det finns individer som gärna vill minnas glansdagarna med Pep och dra jämförelser med dagens Barça, men faktum är att man nog gör bäst för sig själv i att inse att vi inte längre har materialet för att spela den fotbollen vi spelade när vi var som allra bäst med Pep som tränare, då Xavi blivit äldre och Iniesta gått ned sig. Just därför tycker jag att Luis Enrique gjorde helt rätt som valt att anpassa taktiken mer efter motståndet, precis som du själv säger. För att svara på ditt senaste inlägg, då jag är en del av forumet, så säger jag att jag absolut har förhoppningar om en trippel. Varför inte? Vi ser otroligt starka ut, självklart är det ingen vanlighet att man går och vinner trippeln men vi är redan i CdR final och vi leder numer även La Liga med 1p. Varför skulle vi inte kunna vinna trippeln? Sist men inte minst vill jag även personligen dela ut en ros till dig, utan att på några som helst sätt vilja vara romantisk, but you get the picture, då jag tycker att du höjt din nivå i ditt skrivande här inne den senaste tiden. Väldigt roligt att se. Fortsätt på det sättet!
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-03-09 12:41
@Barcelonistas:

El triplete heter det.
La trecima? försökte du härma la decima?
Barcelona Kröjf
2015-03-09 12:41
Gabriel Helt okej för mig! Behöver väl inte nämna att jag själv vare sig sparar skickade eller inkommande PM. Men dräpande rolig var du i all din pricksäkerhet.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 12:36
En fråga till hela forumet nu. Hur många titlar tror ni vi vinner i år? Det ser otroligt bra ut. Vi är i CdR final och bi leder ligan med 1 poäng. Vi har en fot i Cl kvartsfinalen. Vågar man hoppas på La tresima?
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 12:32
Gabriel - en annan taktik som Lucho implementerat i Barca är att man numera även anpassar sig till motståndet. Under Pep var vi så bra att det kvitta vilka vi möte vi förde alltid spelet och det var motståndarna som alltid anpassa sig till vårt sätt att spela. Senaste 1-2 åren har vi hela tiden kört samma taktiska ide, åka ner till alla arenor och rulla upp dom med propaganda fotboll, men det var uppenbart att vi inte alls varit nära Pep nivån senaste 1-2 åren. Lucho anpassar laget nu från hur motståndarna spelar. Borta mot Atletico i CdR där vi vann med 2-3 är ett bra exempel där vi kontrade sönder Atletico. Jag gillar hur vi numera även är mer taktiska.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-09 12:20
A good coach is everything! Jag hade lätt kunnat fyra av ett utomordentligt jävla långt försvarstal där alla Busquets egenskaper beskrivs i detalj men jag orkar inte. Istället konstaterar jag lite lätt att endast genier känner igen genier. No offense förstås, din åsikt för stå för dig såklart, men att man är beredd att sälja Busquets med ett axelryck är för mig lite tragikomiskt.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:10
Även om Iniesta de sista 2-3 matcherna fått fram ett par fina musikaliska noter på fiolen så är det ändå en uppenbar självklarhet att han spelar på hans sista vers. Ett köp av Pogba blir för att ersätta Iniesta, om jag får säga vad jag tror. Jag har nämnt det innan men det tåls att upprepas, även om jag inte på något sätt alls i stundens knapptryckande kan finna mig hundraprocentigt säker i mina konstateranden, så har jag en stor känsla av att Luis Enrique vill skapa ett mer kraftfult och dynamiskt mittfält - och även spel i Barcelona.

Jag gjorde tidigare jämförelsen med Heynckes Bayern München och deras sätt att spela fotboll på. Det var ett vinnande koncept och i mina ögon det mest kompletta fotbollslaget (dock inte det bästa då inget slår Peps Barça) som behärskade alla olika spelstilar som jag har sett. Vi har i år fått se Luis Enrique ändra en hel del på Barcelonas spelstil och reducerat bollinnehavet till ett mer omställningsspel än på väldigt länge. Det ska också minnas att Barcelona med Enrique som tränare fortfarande befinner sig i ett transformations-stadie där fjärillen inte på några sätt alls ännu kläcks ur sin puppa. Det kan och jag hoppas att den fullbildade fjärillen med röd-blåa vingar når upp till sin fulla vackra potential när den väl kläcks när Enriqué fått tid till att forma laget som han själv vill, förutsatt att han stannar kvar efter nuvarande säsong.

Med det sagt så tror jag inte att Iniesta är den typen av mittfältare Enriqué strävar efter att ha till Barcelonas mittfält i framtiden, utan det är snarare ett rätt så tydligt bevis att han eftersträvar mer fysik snarare än finess. Därmed också det rätt så starka intresset kring Atletico Madrids Koké, ett köp som jag personligen hade ställt mig emot då jag inte ser hur han ska passa in i Barcelona. Annars är jag fullt med på Enriqués spår när det kommer till hans "plan" (om det nu som sagt är hans plan, jag spekulerar endast i det fullaste) - men med det sagt så krävs det mer än fysik och dynamik för att bli en lyckad mittfältare i Barcelona, det krävs även finess, teknik och speluppfattning utöver det vanliga.

Är Pogba den spelaren till mittfältet för Luis Enriques i mina ögon spekulerande "nya Barça"? Jag tror det. Om han sedan är värd 100M€ eller om värvningen i sig är möjlig är en helt annan fråga.
Annons: