/spanien/barcelona/forum/3562.aspx/spanien/barcelona/forum/3562.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar N11
2014-12-11 19:33
Barcelona will tonight make an official statement on the future of Martin Montoya (23). His agent met with club officials today. [@sport] Tråkiga nyheter angående Montoya, verkar som att han lämnar. Det är så konstigt att ledningen begår misstag efter misstag. Thiago till Bayern och nu även Montoya som enligt vissa källor förhandlar med Juve.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona L.A.M Nr 10
2014-12-11 19:08
Tycker det är lite överdrivet negativt härinne idag. I mina ögon gör vi en mycket bra match och vinner ändå relativt komfortabelt mot PSG som ändå får räknas som ett riktigt bra lag. Definitivt en förbättring gentemot tidigare under säsongen med förluster mot just PSG och Real.

Startelvan gick på förhand att ifrågasätta, men knappast såhär efteråt. Under första halvlekhade vi total kontroll under en väldigt stor del av tiden. Sen kan säga att PSG lyckades såra oss rätt rejält de gånger de faktiskt hade bollinehavet på vår tredjedel och där är det klart att vårt försvar måste höja sig. Men det såg bättre ut än det vi blivit vana vid.
Det var många saker som var väldigt positiva med gårdagen. Bartra fick förtroendet och spelade riktigt bra, Piqué skötte sig finfint, Mascherano och Busquets bildade ett stabilt centralt mittfält samtidigt som anfallstrion minst sagt levererade. Bara tråkigt att Lucho aldrig verkar kunna sätta hela elvan perfekt någon gång, även om det kanske är väldigt mycket begärt. Rakitic och Xavi borde förmodligen båda ha startat, åtminstonde en av dem då vampyren just nu är helt under isen. Jag sa innan matchen att man inte skulle riskera med en formsvag Iniesta på bekostnad av de andra mittfältsstrategerna vilket var precis vad som hände. Tur för vår del att Messi är i en sådan sinnessjuk form just nu så att han även bemästrar den rollen samtidigt som han levererar poäng.

Frågetecknet är väl Albas icke vara i startelvan. Jag kommer alltid att tycka det är ett misstag att bänka Alba, en av våra absolut mest underskattade spelare. Hans snabbhet hade varit välbehövlig mot framförallt Lucas igår. Sedan kan man alltid argumentera för att Mathieu bidrog till styrka i boxen, speciellt på fasta, där vi såg mer stabila ut än på länge. Men man bänkar inte Alba, och jag är rädd att det kan bli problem om Lucho fortsätter envisas med detta så fort det vankas stormatch.

Bartra-Piqué-Mathieu-Alba
Xavi-Busquets-Rakitic/Mascherano
Messi-Suàrez-Neymar

Känns som vår bästa elva för stunden. Både backlinjen och anfallet känns extremt givet för min del, ett skämt att Dani Alves fortfarande är såpass gjuten i elvan som han är. Efter Bartras prestation mot PSG förtjänar han fortsatt förtroende, om inte som högerback så centralt. Mathieu tycker jag ändå presterat bra totalt sett i försvaret även om han inte riktigt innehar den jämnhet jag söker hos en mittback. Vilket inte Piqué har heller, men han var bra igår.

På mitten är det oerhört svårt att välja ut en trio med spelarna vi har. Busquets-Mascherano fungerade inte riktigt mot Valencia, men igår var det ett utmärkt drag. Jag ser ändå potentialen i den duon. Däremot vet jag inte riktigt om Xavi är den som kompletterar dessa bäst, fast där tycker jag ändå att han just nu är vår bästa mittfältare. Äh, lär förmodligen bli fortsatt roterande i den lagdelen.
Barcelona Neymar11
2014-12-11 19:04
Satan vad msn trion påminner om rem trion, vänta bara tills suarez kommer igång ordentligt. Ronaldinho-neymar Eto'o - suarez Messi - Messi
Barcelona Barcelonistas
2014-12-11 18:51
MSN > BBC
Barcelona Amo.38
2014-12-11 18:49
Tror verkligen nyckeln till framgång denna säsong är att få igång Iniesta bara han kommer upp i normal standard så kommer även mittfältet klicka. Sjukt sparkapital vi har där.
Barcelona A good coach is everything!
2014-12-11 18:11
Kritisera en spelare för att han inte lärt sig ett språk på 1 år hahahaha det va det löjligaste på länge.. Har ni sätt Bale,Modric inte nog med att det inte kan göra sig förstådda det förstår knappt spanskan. Dem har vart här i snart 2 år Ibra lyckades lära sig spanska snabbare än, inte bara spelare utan också många studenter..
Barcelona Gio Style
2014-12-11 17:54
Suarez sprang nästmest igår efter Busi btw.
Barcelona Andresito
2014-12-11 17:47
@Gabriel:

Frågan är till vilken grad du vill att spelaren ska lära sig språket?
Kollar man på Zlatans reaktioner med Iniesta och Messi så verkar de förstå varandra utan problem, och jag tvivlar på att Leo och Iniesta kan ett enda ord på engelska.

Självklart ska en ny spelare lära sig språket så snabbt som möjligt, men räcker det med att han ska kunna kommunicera med sina lagkamrater eller ska han behöva lära sig att uttrycka sig formellt i media?

I mitt tycke räcker det med det förstnämnda, i alla fall det första året. Därefter kan man avancera sitt språk. Det finns ju trots allt något som kallas anpassningsår, att lära sig ett språk ut och in är knappast prio 1 för en spelare, det räcker med att man kommer in i gruppen och klarar sig på en nivå där alla förstår en. Sen finns det vissa spelare som är ambitiösare än andra, men man kan inte förvänta sig någon extra ansträngning av en såpass stor stjärna som Zlatan som klarar sig med ett grundligt språk.

Varför använder man inte sig av det 'grundliga' språket i intervjuer då?
Jo för att man inte vill att svaren ska komma ut fel. Därför tar man det säkra före det osäkra, speciellt när man är en så pass stor spelare att media bara väntar på att få skriva rubriker som säljer.
Barcelona Barcadinho.
2014-12-11 17:36
Jag var hela dagen kluven om taktiken/startelvan var bra eller icke.

Jag gillade först o främst att LE provar sig fram, inte minst för att vårt spel var sönderläst längre och man är tvungen att hitta på lite nytt.

Jag gullade iden med Pedro till höger istället för Alves med uppbackning av Bartra.

Jag gillade Mascherano nästan fria roll i mittfältet (LE kallade honom till sidlinjen flera ggr. Det verkade som han gav honom en order att komma högre upp på plan och inte stanna nere hela tiden. Det vad han gjorde precis efter varje samtal).

Jag gillade att det fanns två def mittfältare på plan, samtidigt som det inte gick på bekostnad av offensiva pjäser.

Jag gillade skarp Bartra o Masch.

Jag gillade inte hur vår vänsterkant såg ut. Mathieu kunde inte stoppa Lucas. Neymar bjöd inte på stöd. Vi kan inte bjuda på en så öppen kant. Det är så stor nackdel att den nästan vägar emot alla fördelar.

Svårt o bestämma.

Jag förväntar mig inte bättre boll kontroll än igår, eller skarpare tikitaka. Vi har inte det rätta spel materialet till det längre.

Inte så kul heller att se Suarex så passiv.
Barcelona Gio Style
2014-12-11 17:29
Skönt med 3-poäng mot bra motstånd, men så mycket mer än så tar jag inte med mig.
LE blir jag inte klok på, nej jag är inte alls nöjd med den sjukt oklara uppställning som under pågående match såg ut att vara 3232 en minut, 31411den andra, 433 och 3151 vid andra tillfällen.
Jag tycker att LE satte hoppet på dem individuella prestationerna redan vid avspark med spelarna han ställde upp med.
Vi såg helt ärligt inte ens säkrare ut defensivt än vanligt.

Vi hade en godkänd första och en usel andra, varför försöker vi inte ens göra 4-1 när vi har sjukt mycket ytor?
Istället försöker spelarna hålla i bollen på offensiv planhalva vilket var ett sjukt risktagande då vi tappade bollen varenda gång.

Nej, bra prestationer av Neymar, Bartra, Messi och Mascherano är det enda positiva jag tar med mig.

Jag vill se vanliga 433 med Bartra på högerbacken och en Alba med samma instruktioner som Alves brukar ha. Så skulle vi kört igår och förhoppningsvis gör vi det också famöver.

Gabriel

Fast nu finns det ju flera faktorer att väga in.
Vissa har otroligt svårt för att lära sig nya språk + att Zlatan kunde en del italienska vilket han kunde göra sig förstådd på.
Han lämnade också väldigt tidigt och man borde väl egentligen inte bli förvånad om han redan glömt bort det lilla han lärde sig.
Jag studerade franska i grundskolan och hade glömt bort 95% 2 år senare...

Kan förstå att du stör dig på det men jag tycker att du förstorar det och drar för många slutsatser =)
Barcelona Leo y Cesc
2014-12-11 17:05
@barcastuff: For the first time in his career, Messi has scored 8 goals in single CL group stage #ucl Previous personal record was 6 [via @barca19stats]

Messi som sämst ? Längtar tills han blir lite bättre isåfall :P
Barcelona Gabriel
2014-12-11 16:12
Andresito Förlåt, men hur är det ett "dåligt" sätt att kritisera en spelare? När du kommer till ett nytt land så talas det också ett nytt språk där, jag vet inte hur du resonerar men för mig är det en självklarhet att man då lär sig språket och klarar av att sköta intervjuer på klubbens språk istället för att prata engelska eller italienska. Sen så är det oväsentligt vare sig Zlatan har behövt språket de senaste åren eller inte då han inte klarade av att svara på spanska när han spelade för oss för den delen heller. Zlatan svarade alla sina intervjuer som spelare i Barcelona på antingen engelska eller italienska, det är dåligt enligt mig. Men det gäller inte bara honom, utan alla spelare. Det är något som man ska kunna kräva, att spelaren i fråga lär sig språket. Som jag sa så visar det på engagemang att komma snabbt in i både ligan och landet man flyttat till, lär man sig språket snabbt så underlättar det en bra del. Inga konstigheter.
Barcelona zick9
2014-12-11 16:03
@Gabriel:

Yaya pratar ryska också. :)

För övrigt så bodde Tevez i England i 7år utan att lära sig att säga en korrekt mening på engelska. :P
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-11 15:45
jag har sagt länge att batra skall ta och testas på högerkanten. häftigt att det fungerade!!
Barcelona Neymar11
2014-12-11 15:31
Kan verkligen inte släppa scenen får. Gårdagen där Batra skäller ut mascherano när han foula Cavani. Där fick man verkligen puyol vibbar och mascherano bara va tyst haha!
Barcelona el Flaco
2014-12-11 15:29
Cool bild. Och om Puyol verkligen är anledningen till att Bartra stannade så har kaptenen redan gjort mer för klubben från kontoret än Zubi.
Barcelona LeoMessi
2014-12-11 15:16
Bartra har verkligen gjort sig förtjänt av mycket mer speltid än han får. Man märkte hur mycket han förändrades när han fick spela med Puyol. Han visar pondus och offrar sig för laget! Dom engelska berömde honom flera gånger under matchens gång.
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-11 15:12
Bartra. Everyone was telling me to leave, because Barça was pushing me to far away and other clubs were offering way better, but I didn’t want to leave. Puyol told me to stay. He told me to keep on working hard and if I did that I’d reach my goals and be here for many years. When your idol says something like that, then there is no other choice”
Barcelona Andresito
2014-12-11 14:50
Även om jag inte gillar Zlatan så känns det som ännu ett dåligt sätt att klanka ner på honom med att han "inte kan säga en hel mening på spanska". För att försvara honom så var det 4-5 år sedan han verkligen behövde spanskan, han lär sig ett nytt språk på ett år, sedan pratar han knappt i 4 år, klart man glömmer det då.
Sen att han kan italienska är väl egentligen bara en fördel i början, nu när han försöker prata spanska så är det ju klart att italienskan poppar upp först i hans skalle, därav svårt att hitta de rätta orden på en rostig español.

Messi flyttar till Danmark och lär sig flytande danska. Sen spelar han ett år i Sverige för att sedan åka till Frankrike. Förväntar ni er att han ska kunna prata 'bra' svenska 4-5 år senare?
Barcelona el Flaco
2014-12-11 14:34
Gabriel/

Håller med att man vill se spelare visa engagemang och anstränga sig för att lära sig språken. Nu var han inte den mest lyckade värvningen genom tiderna precis, men jag måste ändå säga att jag gillade Chygrynskiy inställning och man kunde se hur han försökte svara på spanska när han blev intervjuad och vågade åtminstone yttra några fraser. Zlatans ovilja att öppna en bok och lära sig ett nytt språk bara bekräftar att hans tid i Barcelona aldrig var menad att vara länge. Snabbt in, snabbt ut. Tack och lov för det.
Barcelona Gabriel
2014-12-11 14:16
Kollat på ett par zlatan intervjuer sådär efter matchen där han pratar, och allvarligt talat jag kan faktiskt störa mig lite på att han inte ens klarar av att forma någgorlunda bra meningar på spanska. Kom igen, du var i Spanien i ett helt år och du klarar inte av att prata språket? Det är rent ut sagt dåligt och det där visar faktiskt också hur engagerad man varit när man anlänt. En spelare som är fullt fokuserad på att lyckas i sin nya klubb tar och lär sig språket så fort han bara kan. Det borde dessutom inte vara allt för svårt för Zlatan då han redan pratar flytande italienska. Hur lång tid tog det för Abidal eller Yaya att prata spanska, snälla jag hörde dem prata spanska efter ett halvår i klubben. Eller Ter Stegen? Jag kan svära på allt att han snart kommer att svara på intervjuer på spanska. Det går liksom rykten om att Reus tar spanska lektioner, sen om han slutligen hamnar i Real Madrid är en annan femma men det visar på engagemang. Hleb gjorde samma misstag, efter ett helt år i klubben klarade han inte heller av att bilda en enda mening på spanska.

Det är för dåligt. Sånt kan irritera mig något fruktansvärt faktiskt. Yaya pratar till och med katalanska. Lär er!
Barcelona Barca Barca
2014-12-11 14:08
@Gabriel:

Såg klippet igen och det stämde, det var endast spelare han har spelat med. Länken länkades så att man bara såg att han valde Messi och misstolkades.
Barcelona Gabriel
2014-12-11 14:06
Men alltså, jag tror att svenskarnas reaktioner på att Messi valdes före Zlatan av David Luiz har att göra med att David Luiz inte följde sin egna "mall" så att säga, genom att enbart välja spelare som han själv hade spelat tillsammans med. Han gjorde ju sin drömelva baserat utav spelare som han någon gång under karriären har spelat tillsammans med, därutav reaktionerna, en helt förstålig sådan också kan jag tycka pga det.
Barcelona Barca Barca
2014-12-11 14:01
@Potosi:

Asså helt ärligt, hur jävla pantade är dessa fotbollsexperter i Sverige ? Dom är rent ut sagt chockade att Messi går före Zlatan i D. Luiz startaelva och då börjar dom tro att det finns en spricka mellan Zlatan och Luiz ? är detta något slags skämt eller ? Finns det absolut INGEN möjlighet att Luiz tar Messi före Zlatan endast för att Messi är typ bättre ? För övrigt borde Ronaldo va med i den elvan före Willian :P men aja. Aftonbladet är chockade, Messi går före Zlatan...
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2014-12-11 13:55
Potosi

Alltså herregud, man tror ju nästan att dem är sarkastiska. Fyfan vilka trångsynta bönder de framstår som. Lika trångsynt som en Sd-röstare. Nu är det ju så att Luiz valde de som han tycker är bäst på fotboll och inte bäst vän med. Sen är ju Messi högst troligt den bäste genom tiderna medan Zlatan aldrig ens vart med i den diskussionen
Barcelona enkos
2014-12-11 13:33
Att Messi är bäst är ingen hemlighet, han har dock haft mycket oflyt kring guldbollen ifjol och kanske även i år. ifjol skadar han sig precis när omröstningen skulle äga rum och sen vet alla hur det gick till när FIFA passade på att utnyttja situationen. Under hösten hade Messi mycket oflyt även om han varit stabil. det var mycket stolpe och ribban ut och bollen ville inte in i mål som det brukar vara, det hände under perioden som folk röstar, men så fort omröstningen avslutades den 21 november så exploderar Messi igen och har på bara kort tid slagit två stora rekord och briljerat med 10 mål...
Barcelona Barcelonistas
2014-12-11 13:25
ElRaval - jag tycker inte vi var jättebra i det kollektiva spelet. Jag anser att vi vann matchen tack vare trions individuell prestationer. LEs taktik var ett stort fail igår, syftet var som du säger att minska PSG omställningar. PSG hade lekstuga på mathieus kant vi stoppade inte alls deras kontringar. Visst dom var kanske inte jätte många men det var tack vare det höga bollinnehavet o inte pivoten.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-11 13:18
el Flaco - håller med dig där men samtidigt tycker jag att du är lite hård mot laget. Vi är inte på 08-12 nivån längre där vi kunde spela ut varenda topplag. Dagens Barcelona kan slå vilket lag som helst men matcher a kommer va mycket jämnare. Samtidigt så finna det mer att hämta från det här laget!
Barcelona enkos
2014-12-11 13:07
"Messi är den bästa spelaren genom tiderna" - David Luiz
Barcelona LeoMessi
2014-12-11 13:06
Det är fantastiskt hur dom blir chockade över att någon väljer Messi före Zlatan. Det kan inte vara så att Messi helt enkelt är bättre, det måste ha hänt något helt jävla galet mellan luiz och Zlatan om Messi väljs före. För i Sverige är Zlatan bättre än Messi, så enkelt är det.
Annons: