/spanien/barcelona/forum/3548.aspx/spanien/barcelona/forum/3548.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ElRaval
4/12/2015 12:17
Kan någon berätta lite om Gumbau i b laget? Vad är han för typ av spelare?

Faktumet att han är lång gör honom automatiskt intressant haha.

Kom ju förra sommaren och har kontrakt till och med 2017 med Barcelona B. Som jag har uppfattat det så är han trots sin storlek väldigt teknisk av sig samt lite mer rakt på sak än t ex busquets. Bra på huvudet och skjuter hårt.

Någon som kan berätta lite?
Barcelona Smogen
4/12/2015 12:00
Jag missade tyvärr matchen igår så har inte helt koll. Dessutom råkade jag av misstag klicka fram mitt jävla google som med stora siffror direkt avslöjade resultatet. Kanske lika bra det, tror jag varit än mer förbannad om jag sett när Barca tappar en 2-0 ledning. Men fick inte Xavi spela något igår? Han är ju för mig helt överlägsen att byta in i Barcelona när det gäller att kobtrollera en match och försvara en ledning.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona the cameroonians
4/12/2015 11:22
Idag är det botten mot toppen i Segundan när Barcelona B tar emot Real Betis på hemmaplan.

Igår vann såväl Sabadell som Racing och nu har åra talanger verkligen ett tufft läge. Poäng idag känns som ett måste, men motståndet ser verkligen tufft ut på pappret - och förmodligen även i verkligheten.

Betis, ledda av klubbikonen Pepe Mel, har ett riktigt slagkraftigt lag och är storfavoriter att ta hem ligan och en direktplats la Liga nästa säsong.
I laget finns en hel del rutin, och dessutom skytteligaledaren Castro.

Barcelona kommer oavsett att ha rikligt med stöd från ett fullsatt Mini-Estádi, och eftersom A-lagsspelarna har ledig dag är det inte omöjligt att vi får se ett och annat bekant ansikte på läktarna.

Tränare Vinyals har stor respekt för Betis men hoppas att hans spelare visar upp ett fint lagspel - den känslan är minst lika viktig som tre poäng.

Läget i truppen är detsamma som tidigare med 27 spelare tillgängliga. Som vanligt är det i princip "the Usual Suspects" som tagits ut till matchtruppen, dock verkar det som att Juvenil A-spelaren Palencia nu tagit över högerbacksplatsen och petet Diagné fullt ut - efter bara två matcher...
Annars är Dongou tillbaka efter avstängning och Vinyals får fundera på hur han vill formera anfallet i och med detta.

Truppen;
Ortolá & Suárez
Patric, Palencia, Juste, Edgar Ié, Bagnack & Grimaldo
Cámara, Gumbau, Samper, Babunski & Halilovic
Adama, Munir, Sandro, Dongou och Joan Roman

Ska man spekulera i en startelva så bör man ta motståndarna i beaktande - och då är den stora frågan egentligen huruvida Halilovic får en plats på mittfältet. Satsar Vinyals på defensiv kraft eller offensiv briljans. Personligen tror och hoppas jag på det sistnämnda och ser den kroatiska pärlan som ett nödvändigt vapen i jakten på tre poäng.

I försvaret är det inte troligt att tränaren förändrar något, och samma sak bör gälla anfallet vilket betyder att såväl Bagnack som Dongou får börja på bänken.

Tänkbar startelva;
Ortolá
Palencia, Juste, Edgar Ié, Grimaldo
Halilovic, Samper, Gumbau
Adama, Munir, Sandro

Avspark 17.00, och den som varken vill se Manchester-derbyt eller Göteborg-MFF kan se matchen via stream i länktips.....
Barcelona Excellence
4/12/2015 10:41
Att Barcelona tappar poäng borta mot ett starkt Sevilla är ingen chock, men att man gör det efter 2-0 ledning är det. Barcelona med LE tillåter motståndare in i matchen för enkelt. Bilbao gjotrde två mål på 6 minuter. Sevilla hämtar upp 0-2. Faktum är att den enda matchen som jag var tillfreds med gällande den nämnda aspekten var i senaste El Classicot, där LE ändrade om spelet genom att sötta in Busi, Xavi och Raffinha. Jag föranar att vi kommer se flera liknande scenarionmot bättre lag både i CL och i La liga. Tackar för mig.
Tiki-Taka
4/12/2015 10:03
6 av 7 matcher skall bara vinnas! Bara atletico som är den svåra kvar enligt mig!
Barcelona DM1982
4/12/2015 09:59
[QUOTE=papillon]Efter gårdagens "poängförlust" så finns risken att real Madrid vinner ligan, via inbördes möten, genom att ta full pott resten av matcherna medans Barca spelar lika mot Atletico. Onödig sits man satts sig på... [/QUOTE] Fast att Real kommer ta full pott känns inte direkt troligt. De kommer minst kryssa som vi gjorde igår. Man får inte glömma att de har mött svagare lag de senaste omgångarna medan Barcelona har mött riktigt bra. Att tappa poäng borta mot Sevilla är inte chockerande på något sätt även om sättet vi gjorde det på igår känns onödigt. Ligan ligger fortfarande i Barcelonas händer och jag tror att laget fixar det här.
Barcelona papillon
4/12/2015 09:52
Efter gårdagens "poängförlust" så finns risken att real Madrid vinner ligan, via inbördes möten, genom att ta full pott resten av matcherna medans Barca spelar lika mot Atletico. Onödig sits man satts sig på...
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
4/12/2015 02:20
Många av er har lagt mycket energi på Suarez miss och Neymar bytet. Det som stör mig och fick mig sucka första halvleken var när vi slutade spela fotboll överhuvudtaget. Innan vi gjorde ettan och tvåan var hela laget på tårna. Hela laget jobbade ja, vad ska jag säga "Som en f********* lag. Alla pressade som ett lag och sprang för varandra som ett lag. Vips, andra målet ramlade in. Då släkte de lampan och gick hem. Det här mina vänner är inte första gången laget gör så. Den ena stor matchen efter den andra har laget uppträtt på det här märkliga viset förutom mot Atletico M. Anledningen vi var på tårna mot Atletico är att de slog oss ur Cl ,tog ligan i vår egen borg och vi kunde inte vinna över dem på 7 matcher, om jag inte minns fel.. Jag kan ta att laget backar hem ibland för att kontra vilket är bra. Men att slå ner på tempot helt och sen vara passiva. Barca fick vad förtjänade. Jag blev arg direkt efter när vi gjorde andra målet och laget slutade spela. Jag skrek, tror de att matchen är över!!!!??? Att ni ens orkar ligga energi på vilka matcher R.Madrid kommer förlora. Ni borde stället vara oroliga om hur vi ska vinna över Psg och våra kommande matchen med det här fega spelet..
Barcelona KiNg-PuYi
4/12/2015 00:55
malaga o celta vigo torsken på camp nou kommer att kosta oss ligan... en sak till asså ärligt jag älskar suarez. men han måste tappa ett par kilon. driver stabben? gör vi ens fys tester på spelarna? jag kollar klipp på honom i Lpool. helt annan kropp...han måste trimma kroppen....o det där med neymar, jag lider verkligen med killen, LE har inte bollarna att ta ut messi o suarez o drf ska neymar bänkas o bytas ut? vrf ska suarez vara kvar men inte neymar?...helt ärligt även om vi kammar hem ligan elr CL. så tror jag inte att LE är rätt man i längden. föööör beroende av individuella prestationer. utan messi så är jag helt övertygad om att vi hade legat på max 3e plats. o jag överdriver inte nu. messi har räddat LE
Barcelona the cameroonians
4/12/2015 00:53
Bytet av Neymar var helt rätt, även om det lika gärna kunde ha varit Suárez.
Att byta in en mittfältare för att få kontroll på matchen igen samtidigt som en anfallare (som fuskade en del i defensiven) fick kliva av är helt rätt taktik så som matchen såg ut.

Skillnaden mot första halvlek var att Sevilla efter paus pressade betydligt högre upp, det blev mer utrymme för omställningar (åt båda håll) och vi lyckades inte förvalta de lägen som dök upp, än mindre återta kontrollen på matchen. Det blir oroligt i leden när vi får press på oss, vi litar inte till förmågan att spela oss ur pressen och etablera spel i lugn och ro - snarare blir det en del yta som våra anfallare vill utnyttja men som allt som oftast i stället leder till bolltapp/frispark/felbeslut och så är hawaii-spelet igång.

Vem kunde tor att vår mest gedigne spelare det här året, Piqué, skulle vara den som stod för den största missen? Ingen. Det var ett misstag för mycket efter Bravos fadäs som ledde till reduceringen.

Tycker annars att det var komiskt att Lucho väljer att byta in Pedro mot Iniesta efter kvitteringen. Exakt vad ville han åstadkomma med det bytet???
Var kontrollen mindre viktig när det stod 2-2 än 2-1??? Lucho är Lucho. Typ.

Nåja, ny chans för spelare & tränare att ta revansch redan på onsdag mot PSG.
Frågan är hur man reagerar mentalt nästa gång det är dags att försvara en ledning. Agerar man annorlunda? Spännande.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
4/12/2015 00:50
Ska vi hitta något positivt i den här matchen? Vår första halvlek var helt otrolig. Om Luis Suarez hade varit lite kyligare hade vi kunnat haft 3-0 med oss och dödat allt hopp Sevilla hade.

Om vi bygger vidare på den första halvleken så kan vi gå rent. Real Madrid har fortfarande Malaga hemma och Celta Vigo borta under CL-matcherna mot Atletico Madrid. Samt att de också ska till Sevilla och spela. Att Real Madrid ska kamma rent resten av säsongen ser jag som osannolikt.

Våra övriga matcher känns svåra teoretiskt, men om vi tittar närmare:

Valencia hemma. Tuff match i teorin, men tre poäng ska säkras. Otamendi avstängd.
Espanyol borta. Senast Espanyol slog oss på bortaplan var 2007. 2012 var senaste poängtappet.
Getafe hemma. Ska inte var svårt.
Cordoba borta. Ett lag som slåss för att hänga kvar. Omotiverade spelare kan ställa det
Real Sociedad hemma. Tre poäng.
Atletico Madid borta. Tufft, men om Atletico inte har något att spela för kommer vår motivation vara större att vinna ligatiten än deras för att i princip ge bort titeln till Madrd.
Deportivo hemma. Här firar vi ligatiteln.

Jag är hoppfull att vi blir spanska mästare 2015. Vi ha allt i egna händer och i vårt svåraste test lyckades vi spela vår bästa halvlek den här säsongen.
Barcelona Liunil Masse
4/12/2015 00:42
Jag råder alla att kolla länktips. Vår första halvlek var fantastisk (bortsett från Bravos tabbe). Men det råder samma frågetecken för mig som vanligt när vi tappar en ledning eller är nära på att tappa en, varför klarar vi inte av att spela på samma sätt under en hel match? Visst Bravos tabbe var psykologiskt men det skedde samma sak mot City borta, dvs att vi gör en magnifik första halvlek och sen spelar dåligt i andra. Why? Por que?
Barcelona Frodo
4/12/2015 00:18
Neymar11

Ja, men varför gör vi inte din grabb Neymar till kapten, bäst betald i truppen, president och tränare? Är det inte så du vill ha det? Du är snabb som fan med att kritisera andra spelare men när Neymar gick igenom sin långa svacka med grova missade målchanser och tappade bollar i farliga skeden var du knäpptyst. Då försökte du hela tiden tiden säga att någon annan var sämre.

Stör det dig att Barca förlorat eller att Neymar inte blir behandlad likt den kung du vill att han ska bli behandlad som? Nu lackar du på Messi av alla, en spelare vars passningar Neymar kapitaliserat på hela säsongen. Lite längre ner trycker du ner en klubblegend som Iniesta för att han är lätt som en fjäder och kapten. Men din grabb Neymar är också lätt som en fjäder och kapten för sitt land. När någon nämnde det för några veckor sen sa du att det var rätt att Neymar var kapten före en Thiago Silva.

De flesta är medvetna om att det var fel drag att byta ut Neymar. Men det börjar bli jävligt tröttsamt att läsa hur du trycker ner andra spelare i syfte att lyfta upp Neymar. Du drar efter halmstrån när försöker hitta en situation där Messi tar en frispark istället för Neymar. Du drar efter halmstrån när du klagar på att Iniesta är lätt som en fjäder (han har varit det hela sin karriär och har massvis med titlar som backar upp hans case).

Ha lite tålamod. Neymar kommer att bli bäst i världen. Han har talangen och psyket. Men tro inte att han kan bete sig hursomhelst. Om han beter sig som en bitch innan han ens levererat de stora titlarna i Barcelona är jag rädd för hur han kommer att bete när han väl står högst på tronen.
Barcelona Mdawg
4/12/2015 00:06
Neymar11,

Jaså Messi utbytt redan första halvlek för att vara nonchalant? Såg vi samma match? Jag såg då en Messi i bra form som sprang och kämpade på bra, riktigt imponerad av både honom och Neymar i första halvleken.
Barcelona koeman92
4/11/2015 23:52
Tw Pique: "I'm sorry for today, but I'm convinced we'll win this." [@3gerardpique]
Barcelona Neymar11
4/11/2015 23:49
Ska vi se till vilka spelare som var nonchalanta så borde både Messi samt suarez blivit utbyta redan vid första halvlek. Eller varför inte Iniesta, men antar att man ska respektera Lucho när han byter ut neymar och inte dom andra stjärnorna
Barcelona Gabriel
4/11/2015 23:43
Kröjf

Utomjordiskt bra tycker jag inte Neymar var, eller det beror helt och hållet på vad man klassar som "utomjordisk", men i min bok var han inte det. Däremot var Neymar mycket mer "in the game" än vad Suarez var som inte fick till någonting framför mål, därmed kändes beslutet att byta ut Neymar istället för Suarez som ett stort felbeslut, framför allt när matchen står och väger med bara en 2-1 ledning. Rätt som det är kan Sevilla kvittera och då behöver man en för dagen "het" Neymar, även om hans spel under den andra halvleken kunde se lite nonchalantaktigt ut.
Barcelona wallmannen
4/11/2015 23:41
Pedro är väl inte ett så dåligt fjärde-alternativ? Tycker jag i alla fall.
Barcelona Cule4life
4/11/2015 23:35
Att barca har en offensiv spelare utöver trion är häpnadsväckande, alltså Barcelona 4 cl titlar dussintals liga titlar ballondor vinnare m.m.m.m.m

Man har Pedro alltså
Barcelona Kröjf
4/11/2015 23:30
Hade till min stora frustration inte möjlighet att se 1:a halvlek ikväll. Men om nu Neymar verkligen gjorde sitt livs match ikväll som vissa vill göra gällande, måste han ha varit drömlikt överjordisk de första 45 minuterna. För det jag såg av Neymar efter pausvilan var en onödigt nochalant lirare, i ett läge där poängtapp plötsligt såg ut att vara fullt möjligt. Trodde för egen del faktiskt Luis Enrique hade just Neymar i åtanke på grund av nyss nämnda nochalans, när Xavi började värma upp på allvar. Men det bevisar väl bara att jag är en lika värdelös nobody vad gäller fotboll, som den i somras av supporters så respekterade Lucho. Bl a för att han från skillnad till Tata ansågs ha "stake" nog att ta obekväma beslut och inte särbehandla Barcas största stjärnor.

Barcelona DM1982
4/11/2015 23:27
[QUOTE=wallmannen]Ja, det enda positiva med denna ligaomgång är att Barcelona fortfarande leder ligan och har sitt öde i egna händer. [/QUOTE] Jag tar gärna med mig Barcas första halvlek också, det var riktigt bra.
Barcelona Capitan \(^.^)/
4/11/2015 23:23
Ganska OT, men Santi Mina i Celta har precis gjort 4 mål mot Rayo Vallecano. Ser bra ut inför Real :') Santi Mina for the win!
Barcelona wallmannen
4/11/2015 23:20
Ja, det enda positiva med denna ligaomgång är att Barcelona fortfarande leder ligan och har sitt öde i egna händer.
Barcelona Mdawg
4/11/2015 23:16
Espanyol har tagit poäng från RM flera gånger förr, så kan omöjligt förstå hur det skulle vara ett skämt? Det är inte helt osannolikt. Lite optimistisk får man väl ändå vara, måste inte se det negativa i allt för att vi fick poängtapp mot svårspelade Sevilla ikväll. Vet att förlusten kom med otroligt bitter eftersmak, men i slutet av dagen har vi ändå ett bra utgångsläge. Skulle även kunna nypa till och säga lite bättre utgångsläge om man kollar till övriga matcher i spelschemat.
Barcelona >The Reporter<
4/11/2015 23:11
Real Ska möta Celta och Sevilla borta. Det kommer aldrig bli 6poäng här
Barcelona Liunil Masse
4/11/2015 23:07
Real kommer tappa poäng men vad som oroar mig är hur vi ska lyckas ta tre poäng mot Valencia som har ett sjukt försvar när vi knappt skapa något mot Malaga. Kan redan se matchbilden framför mig, Valencia parkerar med en 4-4-1-1 och vi har svårt att komma igenom och det blir kryss. Hoppas jag har fel asså.
Barcelona Gabriel
4/11/2015 23:04
Vill bara klargöra en annan sak här inne, har läst att vissa radat upp Espanyol matchen som en svår match för Real Madrid. You gots to be joking? Real Madrid vinner alltid enkelt mot Espanyol medans Espanyol alltid gör sin livs match emot oss. Ni kan glömma att det blir poängtapp för Real i den matchen.

Just sayin'.
Barcelona Neymar11
4/11/2015 23:01
Måste bara ta upp ytterligare en idiotisk grej Neymar gör ett fantastisk frisparksmål, några minuter senare får vi ett läge från precis samma ställe men helt plötsligt tar Messi den. Helt ologiskt det med Samma förra året Sanchez tar sin första frispark och skruvar in den efter det fick han aldrig slå den igen Börjar bli trött på hur det fungerar i Barcelona gällande fasta situationer samt kaptens bindeln. Den som är bäst lämpad för frisparken/hörnan/straffen skall ta den Den som bäst lämpad för kaptens bindeln skall ha den, inte dom som har varit där längst. Vi har gått från puyol som kapten till Iniesta, en liten fjäder som stör mig enormt
Barcelona enkos
4/11/2015 22:59
@wallmannen:

Tappar Real poäng i en match så har Barca råd med 1 förlust
Barcelona wallmannen
4/11/2015 22:55
På sin höjd kommer Real bara att tappa poäng borta mot Sevilla. Det är sju raka segrar som gäller nu. Instämmer till fullo med inlägget nedan.
Annons: