/spanien/barcelona/forum/3541.aspx/spanien/barcelona/forum/3541.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 16:14
Barcelonistas Han kan aldrig bli vår Varane, dom är inte samma spelartyp och dom spelar långt ifrån samma position. Adama är äkta ytter, en som hellre spelar fram och skapar lägen än att försöka göra allt själv.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2014-12-17 16:12
Alltså hur sugen blir man inte på att börja spela in killen som högerback? Han tar sig förbi varenda motståndare hur enkelt som helst, och i defensiven trycker han bara ner sina motståndare haha. Ett jävla monster är han!
Barcelona Liunil Masse
2014-12-17 16:05
Barcelonistas Han är 18 år och är lätt andra divisionens bästa spelare. Han kommer flyttas upp till A-laget nästa säsong tillsammans med Sergi Samper. Har aldrig sett en spelare som är så otroligt snabb som Adama men samtidigt otroligt fysisk, inget stoppar honom när han sätter fart. Han är något vi inte har i A-laget helt enkelt.
Barcelona J.Gamper
2014-12-17 16:00
3-4-3 uppställningen tror jag skulle funka bra framför allt mot bra motstånd.

Lite mer rakt.. Lite mer kontringar och mer kantspel. Variation i anfalls spelet alltså. En mer fallande backlinje.. Förväntar mig inte att ha mycket boll med den uppställningen ( kanske 60 %) Men mer effektivitet och farlighet framåt samtidigt som man är försiktig bakåt.

Lucho har ju gett intrycket att han vill köra lite mer rakare också.

Men mot sämre motstånd kan man lika gärna köra 4-3-3 som vi gör nu med Adama som högerback. Tror att han skulle klara det lika bra som Alves defensivt. Utan tvekan. Sen gäller det att man spikar Mascherano som defensiv mitt... Han ska vara ordinarie där.

Vi har inte lika bra mittfält längre och tror inte att vi kan dominera spelet lika bra som förut. Behövs variation. Spelare som Adama och Rafinha kan göra susen i vår elva!

Behöver vi mer boll är det bara att slänga in Xavi.

Det är så jag tänker iaf.
Barcelona Barcelonistas
2014-12-17 15:41
Hur gammal är Adama? Han imponerade på mig igår och det säger en hel del kam jag säga er. Jag har sky höga krav men denne Adama fångade mig. Den farten, aggressiviteten är något som vi saknat i några år nu. Är han redo redan nu? Kan Adama bli våran Varane?
Barcelona Andresito
2014-12-17 15:37
J.Gamper

Kan funka, Bartra blir i princip en statisk högerback medan Alba får fria vingar på vänsterkanten. Adama får samtidigt ta hand om hela högerkanten som Alves gjorde förr i tiden. Hur vill du se Messi? Till höger eller bakom Neymar och Suarez?

Kommer vi kunna dominera med den elvan? När vi var som bäst hade vi 4, ibland 5 centrala spelare (Busquets, Xavi, Iniesta, Messi och ibland Cesc). Det var det som gjorde att vi körde över våra motståndare.
Nu kommer vi endast ha 2 där permanent, plus Messi som droppar ner.

Bartra - Piqué - Mathieu - Alba

Adama----Masch - R/I/X-------

--------------Messi---------------

------------Suárez ----Neymar

4-3-1-2 alltså, som blir 4-2-1-3 i anfall, eller trebackslinje när Alba går upp.

Tror även att det är i den rollen som Adama har i min elva som Reus hade passat in i.

Blev rätt invecklat.. svårt pussel att lägga.
Barcelona J.Gamper
2014-12-17 15:11
Jag hade velat se Adama i ett 3-4-3

Typ sådär

Bakom MSN alltså

Alba - Mascherano - Xavi/Iniesta/rakitic - Adama

Rökaren - Mr Waka Waka - Bartra

Alba kommer ner och hjälper till. Adama huserar på högerkanten medan Messi söker sig inåt.

Mascherano dominerar i mitten. Kan bli riktigt bra. Kommer Iniesta i sin form så blir vi väldigt farliga genom mitten också.
Barcelona Neymar11
2014-12-17 15:10
Ytterback ska veta när han ska flytta in och hjälpa mittbackarna, samt kunna hålla försvarslinje. Det sist nämnda brukar vara det svåraste Annars så har en ytterback det ganska fritt och är nog den enklaste rollen på plan. Adama med sin snabbhet och fysik kommer inte ha några problem alls, det andra kommer med erfarenhet. Finns ingen ytterback som är direkt skolad taktiskt, utan man lär sig och växer in i rollen Alves levde i nästan 10 år på sin aggressivitet och snabbhet, och det var fan inte många som kom runt på hans kant. Tar man bort Alves snabbhet och aggressivitet så är denna Alves man får helt enkelt. Inget att älta då man vet att det kommer förr eller senare med åldern Alves gör det svårt för sig själv med hög utgångsposition samt all kladdande på bollen. Så fort Alves kommer med fart och använder få touch så får man flashbacks från 09
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2014-12-17 15:02
Lucho skulle ta och använda Adama i den rollen som han ville ha cuadrado i :).
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 14:58
@Andresito:

Jo vara försiktig skall man vara, men det borde åtminstone testas
Barcelona Andresito
2014-12-17 14:49
Frågan är om Adama hade klarat sig i defensiven. Alves som spelat ytterback i mer än 10 år blir enkelt bortgjord i 1 mot 1 lägen. Visst är Adama ung och kan träna upp det, men det är svårt att lära sig en ny aspekt precis innan man tar klivet in i toppnivån. Dessutom är defensiva misstag som högerback kostsamma, 8/10 inlägg mot Barca är livsfarliga.

Vågar man ge den tiden och det förtroendet i Barca? Tror det hade varit svårt att tvinga något lag till att låna honom som högerback, och i Barca B behövs hans egenskaper högre upp i plan.

Men visst, fysiken finns där. Han har passion för laget och troligtvis också viljan att hjälpa laget oavsett position.
Men jag tvivlar på hans defensiv, Rakitic kommer behöva bli ännu mer städgumma.
Barcelona enkos
2014-12-17 14:36
Vad jag är imponerad av Sandro, killen strålar på plan, han är så stark, kraftig, har fin balans och så vilket skott han har,,, förstör inte att Munir får fler chanser än han... Jag hade spelat in Sandro lite oftare
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 14:31
Adama skulle kunna utmana en hel del som ytterback också, han är tillräckligt snabb för att hinna ifatt motståndaren ifall han förlorar bollen. Men vi får inte glömma den taktiska aspekten. Han måste lära sig positionsspelet som en ytterback behöver. Men man har ju märkt att Adama är som farligast när han får bollen vid mittplan, för då har han mer yta att springa på och när han väl får upp farten så är han löjligt svår att stoppa.
Barcelona Gabriel
2014-12-17 14:22
Intressant diskussion kring Adama. Vet att det varit på tapeten tidigare att använda honom som högerback (tror faktiskt jag var den första som tog upp det här inne), och efter gårkvällens insats av honom så är jag bara ännu mer övertygad om att han hade gjort sig perfekt där.

Jag vet att vissa är lite oroliga över att man inte hade fått ut det maximala av honom genom att droppa ner honom som högerback, jag tror faktiskt det rakt motsatta. Tänkte ni inte på att Adama igår fick bollen i en lite för hög utgångsposition? Många gånger fick Adama passa bollen tillbaka eftersom det inte fanns några ytor att utmana på. Adama är en sån spelare som ska utmana så mycket det bara går, även om det självklart också måste finnas en balans mellan att utmana och passa enkelt. Men det fanns inte så mycket ytor för honom att dribbla och utmana bortsett från när vi kontrade och han kunde komma med fart. 15 meter längre ner i planen, där Douglas befann sig och Alves brukar vara hade gjort honom gott, då hade han kunnat utmana med fart och det finns mer gräs för honom att springa på.

Alla de fysiska egenskaperna har Adama för att bli ett rent jävla superdrag till högerbackspositionen om man väljer att använda honom där. Skit i Aurier, Danilo, Mayke och vad dem än heter. Adama är vårat svar på högerbackspositionen, jag är helt sten säker på det. Tänk er hans fart och fysik match in och match ut på högerkanten, hans hårda inspel och hans egenskap att ständigt ta sig förbi sina motståndare. Alltså, det där är en sån extra dimension i vårat spel. Adama är vad Lucho ville köpa i Cuadrado.
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 14:21
@LeoMessi:

Ja, varför inte, med alba, mathieu/pique, batra i defensiven, då adama kan hjälpa till när det behövs. Dock blir det intressant då jag tror att kontraktet han skrev garanterar uppflyttning till a-laget.
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 14:05
Maestro xavi Adama hade funkat bra som högerback men han har en så pass bra förmåga att ta sig förbi motståndare så man vill gärna utnyttja det. Vet inte om han hade fått den friheten som ytterback. Men som en winger i en 3-4-3-uppställning så hade han kunnat dominera väldigt mycket!
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 14:00
@LeoMessi:

Vill se om adama kan spela som dani gör, som högerback, men ändå inte helt defensiv
Barcelona Bentley King
2014-12-17 13:58
Neymar 11 Oavsett vad folk här inne säger om ditt inlägg så la du pricket över i:et! Du har precis lagt sanningen svart på vitt! Jag håller med nästan allt du skrev där och kan med handen på hjärtat erkänna att även jag som följt Barca sen barnsben har låtit Guardiola tiden stigit mig över huvudet. Inget varar för evigt och vi som fans måste ha mer tålamod och visa mycket mer ödmjukhet. Det var det som skiljde oss från marängerna. Som du säger har vi bytt plats me de och vi är för blinda för att insé fakta. Det är dags för oss att ändra på den fula trenden att klaga på allt och alla som har med klubben att göra och börja stödja den vackra klubb oavsett hur det ser ut för tillfället. Som någon sa så går allt i perioder och just nu är det den perioden Barca laddar om för att sedan få fram den nya generationen som skall explodera från ingenstans och förändra fotbollen på nytt!
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 13:52
Adama är ett fysiskt monster! Han har utvecklats väldigt mycket den här säsongen. Han har lärt sig att bemästra sin snabbhet, förut så var han nästan för snabb för bollen och då brukade han trampa på den. Nu gör han tvåfotare på högsta hastighet! Tror att Suarez hade älskat att ha Adama på högerkanten. Han slår väldigt bra och precisa inspel i straffområdet. Det hade gynnat suarez mer. Adama måste alltid ha 2-3 spelare på sig när han får bollen. För misslyckas den första spelare och han har ett par meter med fri yta så visar han sig vara alldeles för snabb och stark för att stoppa när han väl får upp farten!
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 13:48
@Messidinho_10:

Inte bara att hans tekniska förmåga skiner, utan också att han kan använda den till stor effekt och ta sig förbi spelare. Han är ingen bollkladdare
Barcelona Messidinho_10
2014-12-17 13:40
Adama igår gav mig Samuel Eto vibbar fast Adama är bättre tekniskt. Fyfan vad bra han kommer bli, hoppas nu bara han får chansen fler gånger.
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 13:27
Barcelonistas Självklart hade dom gjort det! Kan du tänka dig vad dom hade skrivit? Med tanke på hur många tror att manchester city åkte ut mot oss pga av domaren, och i deras fall så fick vi typ tre mål bortdömda och en solklar straff som vi skulle ha.
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 13:26
@WalterWhite:

är dom desperata, ta roberto! =) win-win
Barcelona Barcelonistas
2014-12-17 13:23
LeoMessi - syftet med inlägget var att dom här 3 målen som borde ha dömts bort, det e ingen som nämner det? Hade Barca slagit Bayern med 4-0 mer exakt samma mål så hade det skrivits en uppsats om målen.
Barcelona WalterWhite
2014-12-17 13:23
Maestro Xavi Det är ett rykte som har pangat ut över media idag och Manchester klubbarna är desperata med tanke på hur det går för dem. Jag sa inte att jag tror på de. Rakitic är en toffel, han får inte ens lämna spanska ligan för sin fruga oavsett vad andra budar. Källa
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 13:09
@WalterWhite:

Och du tror på det?! wow
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 13:09
@WalterWhite:

Och du tror på det?! wow
Barcelona WalterWhite
2014-12-17 13:05
@Maestro Xavi:

Ska röra sig om 25 miljoner Euro som ett första bud.
Barcelona LeoMessi
2014-12-17 13:02
Barcelonistas Ingen bryr sig om det! Det viktiga var att Bayern slog ut Barca och det är det enda folk bryr sig om. Än idag hatar jag att se Mullers fula ansikte, eftersom han gjorde en klar obstruktion på Alba i straffområdet som ledde till att han inte hann till bollen före eller ens kunde störa Robben! Sen hade han mage nog att driva om hur han han blockade Alba i det tillfället, efter slutsignalen förstås. Men Bayern var det bättre laget! Med en muskelskador Messi så hade vi absolut inget att komma med.
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-17 12:58
@WalterWhite:

haha! good luck. Dom får gärna ta roberto dock...
Annons: