/spanien/barcelona/forum/3519.aspx/spanien/barcelona/forum/3519.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-25 01:38
@Smogen:
' Då får vi vänta och se var Messi hamnar någonstans när han lägger sina skor på hyllan. Eller har jag fel??? Ta inte åt er så mycket om de här olika listorna. Till med jag kan göra en egen lista där jag hamnar som klar etta. 1. FreeYourMine 2. Smogen 3... 4.... Du ser?
Barcelona Smogen
2014-12-25 00:39
Aftonbladet rankar den moderna tidens bästa 10or. Maradona toppar, följd av Platini, Zidane och Ronaldinho. Messi är naturligtvis inte ens med på listan. Bubblare är däremot leTessier. Jag blir så trött att jag orkar inge ens kommentera där Dom säger visserligen att man ska ha haft en "klassisk" spelstil, men då Messi är en bättre och jämnare version av Maradona känns det ju bara patetiskt.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Zibarca ~ MESMARizing
2014-12-24 23:22
[QUOTE=Ronaldinho Gaucho]... och då hade vi ännu kortare snittlängd i fjol. Med Mathieu, Bartra, Suarez och Rakitic in så har vi blivit längre iom att Sanchez och Fabregas gick ut. Vi har väl även lite högre snittlängd på målvakterna också denna säsong? Ganska otroliga fakta att vi är kortast i hela Europa :S [/QUOTE] Mats och bravo ökar snittet en aning oxå
Ronaldinho Gaucho
2014-12-24 22:12
@FC Tiki-Taka:

... och då hade vi ännu kortare snittlängd i fjol. Med Mathieu, Bartra, Suarez och Rakitic in så har vi blivit längre iom att Sanchez och Fabregas gick ut. Vi har väl även lite högre snittlängd på målvakterna också denna säsong?

Ganska otroliga fakta att vi är kortast i hela Europa :S
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-12-24 21:26
Fc Barcelona har det kortaste laget i hela Europa med 177,3 cm i snittlängd :P
Barcelona Neymar11
2014-12-24 21:21
Amo Ja undra vad ett par dvärgar har uträttat mot dessa stora Goliat liknande varelser.... Brittisk fotboll finns tillgängligt om du vill se sparka spring fotboll :)
Barcelona zick9
2014-12-24 18:54
Är detta den äckligaste försvararen som Real Madrid någonsin har haft?
Barcelona Lion24
2014-12-24 18:37
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Ber om ursäkt för att jag svarar så sent men jag har lite problem med datorn. Du skrev: ''En sak som jag har funderat på är om frånvaron av spelet utan boll beror på vår mittfält eller våra anfallare''. Det jag finner underligt är att väldigt väldigt många underskattar tränarens roll i ett lag. Nej, enligt mig så är det inte mittfältarna eller anfallarnas fel, det är tränaren som ger dom order om hur dom ska röra sig. Tränaren har det största ansvaret för laget och taktiken är naturligtvis en del av det.

Grejen med Lucho är att han har begränsat mittfältarnas inflytande i spelet eftersom han har centrerat anfallarna. Han har centrerat anfallarna förmodligen för att ha dom närmare mål, det finns både för och nackdelar med det. Men om vi ska titta på mittfältet nu så är det omöjligt att ha 3 centrala anfallare med 3 centrala mittfältare. Vi har alltså 6 spelare i mitten då, lägg till 5 från motståndaren (2 mittbackar och 3 centrala mittfältare) så skulle vi alltså ha 11 spelare från båda lagen i mittplanen. Det går ju inte, det är logiskt, det blir för mycket och stängda ytor. Lucho flyttar upp kanterna (framförallt högern) och breddar med mittfältarna för att öppna hål i motståndarnas mittfält för att där slå till med Leo, Ney och Suarez.

Nästan allt handlar om de 3 spelarna. Taktiken går ut på att frigöra dom 3 och få till lägen med dom 3. Därför blir mittfältarna nån slags alibispelare till anfallarna och ska röra sig utåt mot kanten lite grann för att få med sig motståndarnas mittfältare. Men nu kommer nåt som är ofattbart, nånting som jag inte fattar. Vi har så höga utgångspositioner att motståndarna rör sig inte från deras positioner eftersom vi har tryckt ned dom så mycket. Vem lämnar sin position 5-10 meter utanför straffområdet? Det blir så här att hur mycket våra spelare försöker bredda för att frigöra anfallarna så kommer det inte att lyckas så länge vi har såna höga utgångspositioner. Det kan funka nån gång med positionsbyten men motståndarna kommer sedan lära sig att försvara med zon-försvarsspel.
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-24 17:42
Sanningen är att Penaldo kan vinna ännu ett Ballon dor 2016. Den här ledningen förstörde laget och gjort det ännu värre än förra säsongen. Jag ser inte oss som kandidater till CL titeln, liga titeln men kanske Copa om vi kan ta oss förbi Atletico och Madrid. Vi känns som en pannkaka. Plata, tafatta och sega. Längtar tills en ny ledningen och en kompetent tränare som sätter fart på Barca igen. Men att den ska bli bättre än innan är svårt då Messi kommer vara för gammal. Vi har redan förstörd hans bästa tider. Ronaldo kommer rida på ryggen och framgången av ett ung och hungrig Madrid i harmoni. Messi kommer bära ett pannkaka till lag som aldrig kommer räcka till med en hjärndöd ledning och en förvirrad tränare.
Barcelona AndreD.
2014-12-24 17:25
@Visca el Barça:

Messi har gjort fler assist och även fler mål om man tar bort alla straffar. Tar du bort straffarna försvinner 90% av rekorden som du länkade vännen. Han är Penaldo av en orsak.
Barcelona Neymar N11
2014-12-24 16:29
Amo jaan Finns bättre ord som du kan använda än dvärg osv.
Visca el Barça
2014-12-24 16:14
@AndreD.:

Tyvärr så har portugisen haft en makalöst kalenderår, han har exempelvis gjort fler poäng (mål+assists) på färre matcher än Messi.

Och det här kommer från någon som INTE har Cristiano som favoritspelare men ibland får man tyvärr svälja stoltheten och medge att han har faktiskt varit bäst under 2014. Hans prestationer talar för sig självt (se länktips)...
Barcelona Amo.38
2014-12-24 15:57
Vi kommer aldrig vinna ett skit som betyder så länge vi inte får in fart och fläkt i spelet. Vadå tror ni på allvar att vårat mittfält och försvar kan spela mot de bästa mittfälten? Alltså vi gör av oss med Thiago, Cesc (som jag nästintill hatade) och vi väljer att behålla Xavi, det säger sig självt liksom vår klubb är så missköt på så många plan att allting blir en pannkaka. Vad ska våra 160 dvärgar utan någon som helst tempo uträtta mot stora fysiska och rörliga lag? 2016 fram tills dess är det bara att hoppas det inte blir värre. Man har kastat bort Messis prime på att bygga upp en sorts sekt..
Barcelona Liunil Masse
2014-12-24 15:33
Poll: "Who would you vote for in next elections?" Laporta 39,7% - Bartomeu 25,7% - Benedito 10,3% - Other 24,7% [via @barcastuff ] Bartomeu 25,7%!? What the fuck....
Barcelona AndreD.
2014-12-24 14:42
Visca el Barca Vem fan bryr sig? Alla vet redan vem som är bäst.
Visca el Barça
2014-12-24 13:32
Under dagen blev Cristiano utsedd till världens främste fotbollsspelare av tidningen The Guardian. Messi däremot blev 2:a...
Barcelona el Flaco
2014-12-24 12:59
TAS har tydligen begärt ytterligare mer information från både Barça och det spanska fotbollsförbundet angående de ungdomsspelarna under 18 år som är registrerade i La Masia. Beslutet kommer offentliggöras innan den 31 december.
Barcelona Neymar11
2014-12-24 12:43
Barcasinho. God jul, och gå och lägg dig du har druckit för mycket Sälja Iniesta och behålla cesc, härlig värld det här
Barcelona DM1982
2014-12-24 12:34
Morri Christma till er alla.
Barcelona MrKnowledge
2014-12-24 12:23
note: alex song not called up for africa cup, CAM director said they are rebuilding a new team and that song "went tchakap" at world cup hahahah
Barcelona Barcadinho.
2014-12-24 12:08
Iniesta o Busi har tappat motivation och därför ska Rakitic starta varenda viktig match och helst nästan alla. Han ska inte spela andrafiolen.

Vi ska inte göra med honom vad vi har gjort med Cesc. I efterhand ser vi idag att vi skulle sälja Iniesta o inte Cesc, Iniesta har levererat noll poäng hittills, går knappt att fatta det.
Hoppas verkligen att han vaknar till liv eftersom det är som nån här har skrivit tidigare - truppen har ett jäkla stort sparkapitel här med honom, bara att han kommer igång. Men kan lika gärna landa så att sparkapitalet inte levererar ett enda extra "öre"

Samma sak med Bartra - han har spelat rätt mycket men oftast som rotation. Nej, han får spela ännu mer, för min del högerback istället för Alve.
Bartra är den närmast Puyol jag kan tänka mig vad det gäller hjärta o inställning. Och vi har sett hur viktig en sån person kan vara.

Loggade egentligen in för att önska alla god jul.
Barcelona MrKnowledge
2014-12-24 11:49
Iniesta är mer intresserad av sitt vin nuförtiden. God jul!
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-24 11:30
God jul på er kära cules!
Barcelona the cameroonians
2014-12-24 10:47
Anser att den kritik som riktas mot Sergio är överdriven och inte ställd i perspektiv.

Betänk att han under denna säsong fått täcka 2 spelares ytor (eftersom Rakitic täcker upp för Alves) och därför upplevs han som segare och begår fler misstag än vanligt. (han brukar söllan göra göra misstag, så när hangör ett eller två så verkar det som att han är slut...)

Han är den spelare som springer näst mest under matcherna efter Alba. Då ska man ha i åtanke att detta är i ett lag som har 70% bollinnehav.
Uppenbarligen rör han sig över större ytor och hamnar därför ur position fler gånger under matcherna, positioner där hans styrkor inte alltid kommer till sin rätt.

Det gäller ju även de andra mittfältarna (när det gäller positionerna) vilket gör att Sergio inte får möjlighet att använda sin one-touch som han normalt brukar. I stället tar det längre tid, och han är ingen spelare som ska kan, eller ska, driva bollen. Då blir det kladd som kan leda till misstag.

Nej, Sergio är ff en viktig spelare för Barcelona, men han används inte optimalt. Som vi spelare idag hade vi säkert haft mer nytta offensivt av Mascherano som pivote eftersom el Jefecito gillar att slå längre bollar.

Det är tyvärr inte alltid spelarnas kvaliteter som avgör, ibland är det spelidén (eller bristen därpå) som bestämmer. Jag anser att Sergio är lika bra som innan, men han har inte samma förutsättningar att skina nu.

Med det sagt, ha en underbart härlig jul culés!
Barcelona LeoMessi
2014-12-24 10:14
Läste lite statistisk nyss och den som har sprungit snabbast i Barcelona är Messi, i matchen mot elche så sprang han i 34,24 km/h. Hans kvickhet verkar inte vara helt bortblåst trots allt.
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-24 04:10
otroligt stort o vackert utav david luiz när han träffar hemlösa pojken=) värmer faktiskt
Barcelona Liunil Masse
2014-12-24 02:06
@Gio Style:

Håller med. Genomskärare som denna (länktips) var ett tag sen man såg.
Barcelona Liunil Masse
2014-12-24 01:23
Baha - Pep G Vi fick stryck i senaste El Clasico pga den dåliga intensiteten från vissa spelare.
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-24 00:50
Gary Neville pratar taktik i Sky studion efter Liverpool och Arsenal matchen. Han tar upp delvis hur Engelska lagen har hamnat efter de riktigt stora lagen i Europa med exempel från matchen. Men även en exempel från Atleticos match. Och det han tar upp är exakt vad vi har saknat, intensiteten. 9 minuters klipp för er som gillar fotbollstaktik.
Länktips: t.co/DpBtExupu1
Barcelona Gio Style
2014-12-24 00:46
grande jw

Det spelar ingen roll, jag klagar inte på Busis defensiva jobb även om den lämnar en del att önska just nu.
Han kladdar för mycket på bollen, segar anfallen, har tappat förmågan att slå fina genomskärare, slår felpass i farliga lägen och tappar boll när han gör en dragning för mycket istället för att spela enkelt.
Annons: