/spanien/barcelona/forum/3509.aspx/spanien/barcelona/forum/3509.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 14:25
A good Coach - vi mötte Malaga under en helg där vi sen under veckan skulle ställas mot Man City borta. Tycker du drar för stora slutsatser av just Malaga matchen. Det var en minna som vi trampa på, detta hände även det bästa laget genom tiderna, Peps Barca. Så jag tycker att ditt påstående är felaktigt. Jag kan nämna flera matcher där bi anpassat oss till motståndet och kontrat sönder don lag som vi ställts mot. Bilbao borta,City borta, Atletico borta, är några exempel där vi anpassat oss till motståndarna. Som Gabriel sa i sitt inlägg så spelar vi en komplett fotboll, vi använder pianots alla strängar. Vi spelar en possession fotboll kryddat med ingredienser som omställningar, långbollar, löpningar osv. Real matchen? Vi mötte ett Real som var i sin bästa form medan vi fortfarande var ett nytt lag där pusselbitarna var splittrade ifrån varandra. Vi är idag ett helt annat lag än de laget som förlorades 3-1 borta mot Real. Jag tror att vi i dagsläget hade vunnit mot Real med ett par bollar.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona enkos
2015-03-09 14:16
Nu har även Reals fans tröttnat på Ronaldo och hela 32.2% vill inte ha honom i startelvan
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 14:14
Gabriel - jag är som ett lejon mods och reds är parkvakterna. Dom har låst in mig i en stålbur. Det är dom som håller i nycklarna till stålburen :). Känns bättre nu med forumet håller med. Ska fortsätta med min fantastiska nivå. Xaviesta - det där var (the old Barcelonistas). Hjärta - vet att man säger el triplete, sa det där lite skämtsamt.
Barcelona Junta Dimision
2015-03-09 13:54
A good coach

Jaha, hur var det mot Atletico då? Jag kan hålla med att Lucho gjorde väldigt många konstiga beslut i höstas, men i dagsläget när vi leder ligan, har ett övertag i CL och är i Copa Del Rey final får man ge credit where it's due. Du kan fortsätta vara insnöad på ditt hat mot Lucho, men ha i åtanke att det är första gången på länge då vi faktiskt ser riktigt fräscha ut under våren och det ska Lucho ha kredd för, inte ens den största hataren kan förneka det.
Barcelona A good coach is everything!
2015-03-09 13:40
Barcelonistas // LE anpassa sig efter motståndet?? Det är exakt det Lucho inte har gjort, när vi har mött hårda kontrings lag. Missa du Malaga matcherna, hade Lucho läst på, så hade vi inte haft 80 -70% bollinnehav och ändå kryssa första matchen och förlora hemma i andra. Alla som kollar på la liga vet att Malaga är ett gäng köttare, men Lucho såg inte detta komma och gjorde samma misstag 2 matcher.. Mot Real så kunde han ställt upp med en mycket bättre elva. Real kontra bokstavligen sönder oss. Med bättre skärpa hade dem kunnat gjort fler mål än 3. Men Reals mindrevärdes komplex fick Ronaldo och co att kasta bort flera 3 mot 2 lägen. Det va likadant mot PSG borta och hemma. LE har blivit räddad ett antal gånger av vår trio där framme. Jag kan med handen på hjärtat säga att vi har potentialen att ligga på si så där 68p. För laget är knappast sämre än förra året enligt mig. Så neeej LE har inte anpassat sig efter motståndet.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-09 13:32
Cristiano has had 0 shots on target in 4 of his last 8 games and shooting is all he was able to do. If he can't even do that...
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:48
( Xaviesta )

Haha, äsch nu ska vi inte vara sånna. The past is the past och enda sedan moderatorerna på forumet gav honom en varning tycker jag han höjt nivån avsevärt, då passar det faktiskt att ge honom beröm för det. Tycker jag iaf.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:47
Vampíro

Håller med dig, hellre en utlåning till en La Liga klubb än PL-klubb. Tror du Villareal hade kunnat tänka sig vara intresserade av ett lån på Munir? Tänkte att man hade kunnat försöka få in en deal på Vietto på det sättet, men risken finns att Munir får nöta bänk alldeles för mycket även hos dem där.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-09 12:47
Gabriel Har man gett sig själv den självutnämnda titeln "bättre fotbollsspelare än Ödegaard" så är verkligen the botten nådd. Efter det finns ju bara en väg vilket är uppåt och med det i åtanke kan väl tom jag motvilligt erkänna att han höjt sig något på sistone ;)
Barcelona Vampíro
2015-03-09 12:43
Everton are considering a loan move for Barcelona B forward Munir (19). West Ham and Sunderland have also been watching him. [daily star] Bra idé, helt fel klubbar. Varför inte låna ut honom till en botten/mittenklubb i La liga istället där han faktiskt får speltid istället för att skeppa iväg honom till en bänk i England.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:42
Barcelonistas Håller med dig. Jag kan också förstå ifall det finns individer som gärna vill minnas glansdagarna med Pep och dra jämförelser med dagens Barça, men faktum är att man nog gör bäst för sig själv i att inse att vi inte längre har materialet för att spela den fotbollen vi spelade när vi var som allra bäst med Pep som tränare, då Xavi blivit äldre och Iniesta gått ned sig. Just därför tycker jag att Luis Enrique gjorde helt rätt som valt att anpassa taktiken mer efter motståndet, precis som du själv säger. För att svara på ditt senaste inlägg, då jag är en del av forumet, så säger jag att jag absolut har förhoppningar om en trippel. Varför inte? Vi ser otroligt starka ut, självklart är det ingen vanlighet att man går och vinner trippeln men vi är redan i CdR final och vi leder numer även La Liga med 1p. Varför skulle vi inte kunna vinna trippeln? Sist men inte minst vill jag även personligen dela ut en ros till dig, utan att på några som helst sätt vilja vara romantisk, but you get the picture, då jag tycker att du höjt din nivå i ditt skrivande här inne den senaste tiden. Väldigt roligt att se. Fortsätt på det sättet!
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-03-09 12:41
@Barcelonistas:

El triplete heter det.
La trecima? försökte du härma la decima?
Barcelona Kröjf
2015-03-09 12:41
Gabriel Helt okej för mig! Behöver väl inte nämna att jag själv vare sig sparar skickade eller inkommande PM. Men dräpande rolig var du i all din pricksäkerhet.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 12:36
En fråga till hela forumet nu. Hur många titlar tror ni vi vinner i år? Det ser otroligt bra ut. Vi är i CdR final och bi leder ligan med 1 poäng. Vi har en fot i Cl kvartsfinalen. Vågar man hoppas på La tresima?
Barcelona Barcelonistas
2015-03-09 12:32
Gabriel - en annan taktik som Lucho implementerat i Barca är att man numera även anpassar sig till motståndet. Under Pep var vi så bra att det kvitta vilka vi möte vi förde alltid spelet och det var motståndarna som alltid anpassa sig till vårt sätt att spela. Senaste 1-2 åren har vi hela tiden kört samma taktiska ide, åka ner till alla arenor och rulla upp dom med propaganda fotboll, men det var uppenbart att vi inte alls varit nära Pep nivån senaste 1-2 åren. Lucho anpassar laget nu från hur motståndarna spelar. Borta mot Atletico i CdR där vi vann med 2-3 är ett bra exempel där vi kontrade sönder Atletico. Jag gillar hur vi numera även är mer taktiska.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-09 12:20
A good coach is everything! Jag hade lätt kunnat fyra av ett utomordentligt jävla långt försvarstal där alla Busquets egenskaper beskrivs i detalj men jag orkar inte. Istället konstaterar jag lite lätt att endast genier känner igen genier. No offense förstås, din åsikt för stå för dig såklart, men att man är beredd att sälja Busquets med ett axelryck är för mig lite tragikomiskt.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 12:10
Även om Iniesta de sista 2-3 matcherna fått fram ett par fina musikaliska noter på fiolen så är det ändå en uppenbar självklarhet att han spelar på hans sista vers. Ett köp av Pogba blir för att ersätta Iniesta, om jag får säga vad jag tror. Jag har nämnt det innan men det tåls att upprepas, även om jag inte på något sätt alls i stundens knapptryckande kan finna mig hundraprocentigt säker i mina konstateranden, så har jag en stor känsla av att Luis Enrique vill skapa ett mer kraftfult och dynamiskt mittfält - och även spel i Barcelona.

Jag gjorde tidigare jämförelsen med Heynckes Bayern München och deras sätt att spela fotboll på. Det var ett vinnande koncept och i mina ögon det mest kompletta fotbollslaget (dock inte det bästa då inget slår Peps Barça) som behärskade alla olika spelstilar som jag har sett. Vi har i år fått se Luis Enrique ändra en hel del på Barcelonas spelstil och reducerat bollinnehavet till ett mer omställningsspel än på väldigt länge. Det ska också minnas att Barcelona med Enrique som tränare fortfarande befinner sig i ett transformations-stadie där fjärillen inte på några sätt alls ännu kläcks ur sin puppa. Det kan och jag hoppas att den fullbildade fjärillen med röd-blåa vingar når upp till sin fulla vackra potential när den väl kläcks när Enriqué fått tid till att forma laget som han själv vill, förutsatt att han stannar kvar efter nuvarande säsong.

Med det sagt så tror jag inte att Iniesta är den typen av mittfältare Enriqué strävar efter att ha till Barcelonas mittfält i framtiden, utan det är snarare ett rätt så tydligt bevis att han eftersträvar mer fysik snarare än finess. Därmed också det rätt så starka intresset kring Atletico Madrids Koké, ett köp som jag personligen hade ställt mig emot då jag inte ser hur han ska passa in i Barcelona. Annars är jag fullt med på Enriqués spår när det kommer till hans "plan" (om det nu som sagt är hans plan, jag spekulerar endast i det fullaste) - men med det sagt så krävs det mer än fysik och dynamik för att bli en lyckad mittfältare i Barcelona, det krävs även finess, teknik och speluppfattning utöver det vanliga.

Är Pogba den spelaren till mittfältet för Luis Enriques i mina ögon spekulerande "nya Barça"? Jag tror det. Om han sedan är värd 100M€ eller om värvningen i sig är möjlig är en helt annan fråga.
Barcelona A good coach is everything!
2015-03-09 11:52
Frågan är om "om" observera att jag inte tror att pogba kommer till oss. Men om det vore så, hur skulle det bli med vårt mittfält. För vi alla vet ju att Busi och Iniesta går före spelare som Raktic. Jag mena hur ska det bli? Pogba lär ju inte sitta på bänken. Jag personligen hade utan stress sålt Busi för 30-40 m om budet kom. Dock tror inte att buden kom innan vi förnya hans kontrakt. Jag är väl den enda här som tror att Busi är den spelarn som har mest tiki taka i sig och gör det väldigt svårt för oss att ändra spelstil. Mot lag som Real och Chelsea eller t.om Malaga så stjälper Busi oss. Förhoppningsvis så med en ny ledning så försvinner LE då lär Busi ha en mindre roll..
Barcelona the cameroonians
2015-03-09 11:19
Raiola, Pogbas agent, har tydligen gett en intervju med TuttoSport.

Där ska han ha sagt att det är troligare att Pogba stannar i Juve nästa säsong än att han lämnar - men att saker så klart kan ske på marknaden. Så länge Juve utvecklas så är det gott nog för spelaren att stanna ytterligare en säsong. Den italienska klubben ska även gå med på att sälja mittfältaren om han önskar lämna klubben.

Paul gillar svåra situationer och tar sig gärna an utmaningar. Men jag väljer att gå över en bro först när jag står framför den. Vi får se om vi kommer prata med "katalanerna" - sa pizzabagaren om det intresse Barcelona visat.

Han nämnde också att det fanns en deal på gång mellan Real och Juve sommaren 2013, men Perez tyckte summan på €50 miljoner var löjlig.

Såsom vi spelar idag vore Pogba inte ett dumt alternativ, frågan är dock hur det ser ut 2016 med en eventuell ny tränare och spelstil. Samma sak med ledningen, vill en förmodad ny ledning förknippas med Bartos drämvärvning och det faktum att det i så fall var denna juntan som krattade gången för att värvningen skulle kunna bli av?
Barcelona Gabriel
2015-03-09 10:42
Kröjf Jag har inte på några som helst sätt krävt av dig att du ska söka igenom hela matcher på youtube för att ge fog för ditt påstående gällande Suarez "suckande" och "gnällande", det enda jag gjorde var att fråga dig om du kunde minnas i vilka matcher det hände - då du uppenbarligen har ett väldigt bra minne. Nu kunde du inte minnas i vilka matcher det hände, men du kunde trots det komma ihåg att aktionerna hände mellan Suarez och Pedro samt Suarez och Neymar. Fine, jag får helt enkelt ta ditt ord för det, och sen är det inte mer med den saken. Slutligen så tycker jag att vi undviker domstolen, om det går bra för dig? Jag föreslår istället att vi kommer till en, i den juridiska världen - överenskommelse (se settlement) där vi båda enas om att Suarez "uppförande" i Barcelona, än så länge, varit om inte fullt, inte heller långt ifrån; exemplariskt. Okej för dig? Sist men inte minst, jag vill minnas att jag fick ett PM med det, det var dock svårt att minnas att det var skickat från dig. Jag tog mig en snabb koll igenom mina PM:s och hittade ett med rubirken "Polisen" - hade dock ingen aning om att du tidigare gick via forumsnamnet "Ragnar Rök". Jag står fast vid att polisen larmas vid liknande påstående som att målgörande i sporten fotboll är det svåraste som finns. Dumheter. Pööh!
Barcelona Kröjf
2015-03-09 10:16
Gabriel

Jag är förvisso "begåvats" med fotografiskt minne vad gäller ord och kan återskapa en text som går förlorad ganska exakt. Det är ingen bedrift utan en gratis och troligtvis medfödd "förmåga".

Däremot minns jag inte i vilka två matcher jag noterade Suarez negativa kroppsspråk i. Och tycker heller inte att denna bisats i sammanhanget är så oerhört väsentlig att "bevisa", att jag behöver försöka hitta hela matcher på yotube eller annorstädes för att finna dessa enstaka tillfällen med förstoringsglas till hands.

Men att det "suckande" gestikulerandet var riktat mot Pedro efter ett mindre bra pass i Suarez ögon och att han vid ett tillfälle visade missnöje med ett agerande från Neymar, minns jag mycket väl. Inte minst som jag i mitt stilla sinne tänkte: "Nu börjar det".
Men det gjorde det ju inte som väl var och är. Vilket väl också framgår av mitt inlägg som tydligen väcker starka känslor till liv, med all önskvärd tydlighet?

Är du inte nöjd med mitt svar får du väl dra mig inför domstol. Sistnämnda ämnat som ett skämt, som anspelar på när du hotade att ringa polisen för mycket länge sen, om en skribent härinne fortsatte hävda att det "svåraste som finns i fotboll är att göra mål".

Kanske kommer du rentav själv ihåg att jag skickade dig i ett PM då, där jag tackade för att du gav mig ett "gott skratt" med polis-slutklämmen i din replik? Okej?
Barcelona Barcadinho.
2015-03-09 10:04
Det som jag tar med mig från matchen är publiken - drygt 87 000 med många barn på läktarna. Kortsidorna proppfulla som sällan. Det fina vädret och att laget hade en chans att köra om marängerna hade en viss effekt, men jag tror att klockslaget gjorde mest. Kanske inte så dumt att tänka över sena matcher och välja en variant som är nära lik PL. Dags matcherna lockar mycket folk och att små barna är med är investering för framtiden.

Och om matchen – första halvleken var sådär bra. Vi har inte råd att starta matchen på det här sättet mot City eftersom de kommer att sätta in sina chanser till skillnad från Rayo. Alves kant var så jäkla öppen på ett par tre tillfallen att jag blev typ chockad. Han har en tendens att söka sig centralt vid motståndarnas kontringar på högerkanten. Han har gjort samma misstag många ggr. Han ska ha koll bakom ryggen.
Vi får hoppas att Barca startar matchen på samma viss som första matchen i Manchester. Det var en briljant första halvlek. Men jag tror att Pelle kommer positionera sina spelare mycket högre såsom Rayo gjorde.

Andra halvleken var en lekstuga. Men det röda kortet, samt dubbla straffläggningen tog luften ur Rayo. Jag drar inte så många slutsatser därför.
Barcelona Gabriel
2015-03-09 09:35
Kröjf "Frånsett några negativa gester tillika kroppspråk gentemot lagkamrater vid enstaka tillfällen, har han onekligen lyckats hålla sig i skinnet på ett som jag ser det förvånansvärt bra sätt." Förlåt, jag vet att vi har haft våra Suarez diskussioner tidigare men jag måste trots det ta "pain in the ass" stämpeln nu, för inte kan jag på några sätt alls minnas att han, som du vid ovanstående citat nämnde, stått för varken negativa gester eller kroppsspråk (om än vid enstaka tillfällen) mot sina lagkamrater. Men om det är så får du gärna upplysa mig om det och berätta mot vilket eller vilka motstånd det hände. I mitt minne, så är det ett felaktigt påstående, och i och med Suarez dåliga rykte som person gör det att jag måste försvara honom vid ett sådant påstående. Den enda negativa gest jag minns mig ha sett från Suarez i Barcelona är då han blivit utbytt och surat ihop på bänken - något som dessutom även Alves och Neymar också stått för. Att Suarez sedan stått för ett par glåpord mot hans motståndare är en annan sak, men mot hans egna lagkamrater har han väl ändå knappast stått för några negativa gester eller kroppsspråk - utan snarare tvärtom varit väldigt mycket uppåt med tummen upp, applåder med mera. Men, ditt minne verkar vara av det bästa slaget så ditt påstående är inget jag helt och håller förkastar, jag ber bara om "bevis" (om man nu kan uttrycka sig så) i form av att du berättar i vilken eller vilka matcher det har hänt. Jag minns det då inte.
Barcelona Maykii
2015-03-09 09:29
God morgon mina goda Cules!
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-09 08:42

@barcastuff: Messi has scored more league goals (15) in 2015 than Real Madrid players Ronaldo, Benzema and Bale combined (13) #fcblive [via sq]

Simeone har rätt i att man måste lägga ihop Madrids 3 anfallare och forfarande inte lika bra som Messi hahaha
Barcelona enkos
2015-03-09 07:41
Messi är senaste två åren bäst i världen på driblingar enligt statistiken whoscored och hade 258 lyckade driblingar, Ronaldo inte ens bland första 20!!
Barcelona AndreD
2015-03-09 05:43
@FCB_Messi:

Vad fan snackar du om?
Barcelona LeoMessi
2015-03-09 03:14
Varför anställde vi inte Les Grossman som sportchef för barcelona? Jag gillar hans förhandlingsmetoder, väldigt rakt på sak och efter ett samtal med honom så lär ingen försöka värva spelare från oss.

Se från 1:15 till 2:00 :)
Barcelona Rakman
2015-03-09 02:57
Positivt idag: Vi skapar mycket målchanser

Negativt idag: Vi bränner mycket målchanser

Mer Positivt idag: Vi bränner långt från alla målchanser
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-09 01:50
Pep gav oss den bästa tiden i vår historia och Barca gick till historien som den moderna fotbollens bästa lag. Vem rekommenderade Pep? Cruyff. Vem gjorde desamma med Reijkard trots att han inte delade Cruyffs filosofi men stod bakom honom oavsätt vad? Cruyff och Laporta. Jag är den första som vill ha tillbaka Pep och jag hoppas på det en dag. Men det ska vara Pep, inte en nisse som är en dålig kopia och som inte vet vad han vill göra av bollinnehavet än att rulla runt den i cirklar. Tills Pep kommer tillbaka eller någon som är en visionär på den nivån med annorlunda idéer men samma filosofi. Jag vill inte ha en Tata eller en Tito tillbaka. All respekt för Tito. Men han var Inte Pep och skulle aldrig kunna utföra vad han gjorde. Spelare som Messi kommer en gång var 20e år (kanske) och tränare som Pep är svårare att få tag på. Cruyff - Pep förhoppningsvis blir det Xavi. Barca har varit lyckosamma och förhoppningsvis fortsätter det så.
Annons: