/spanien/barcelona/forum/3505.aspx/spanien/barcelona/forum/3505.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2014-12-26 05:11
Liunil Masse

Det är en fantastisk bedrift att Messi har gjort flest mål 2014 utan straffmål men han har också spelat flest matcher, glöm inte det. Men mål är inte allt, det är i alla fall inte allt jag ser. Om vi tar en titt på Messi i spelet så kunde man knappt ta bollen ifrån honom förutom. Vart har hans acceleration med bollen tagit vägen? Kommer ihåg när han kom med full fart mot mål och bollen var som fastklistrad vid fötterna, det fanns i n g e n som kunde ta honom. Messi har stagnerat i den aspekten, spelförståelsen har han kvar. Just när han kom med full fart med bollen fastklistrad vid fötterna gjorde honom speciell. Idag är bollen inte lika fastklistrad vid fötterna, accelerationen med boll är inte samma som förut.

Jag tycker ändå att Messi är världens bästa fotbollsspelare utan att tveka. 1 har konstant fria ytor och punktmarkeras aldrig medans den andra punktmarkeras och har alltid små ytor att spela på. Det är betydligt lättare att spela på stora ytor än små, det är en självklarhet för alla. Men den här Messi (som fortfarande är fantastisk och nummer 1) är inte den lika överlägsna Messi som var under Peps tid. Och det är där min poäng är. Tränare har kommit in utan att vara världsklass eller hålla en top 10 nivå. Vi har/haft för dåliga tränare helt enkelt som påverkat spelarna. För varje år och tränare som kommit så har vi gått ner oss ett steg.

Det är tränaren (och styrelsen) som jag beskyller eftersom dom har största ansvaret för laget. Det är tränaren som ska vara strikt med spelarens kost, tränaren som ska motivera spelarna, det är tränaren som ska lägga upp den perfekta taktiken. Kommer ihåg när Pep kom och då fick inte Messi längre titta på argentinska ligan sena nätter, det blev förbjudet. Kosten och maten förändrades, sömnen likaså. Pep gjorde så att spelarna andades fotboll och om du ska vara framgångsrik så måste man göra det!

Medans Cristiano har för varje år som gått fått in en bättre tränare som dessutom är världsklass och historiska tränare. Det är klart att du blir bättre med en bättre tränare och stagnerar något med en sämre. Spelarna avspeglar tränarna, det är så det är, kolla bara Simeones Atlético. Vi behöver en världsklasstränare med disciplin, strikta regler och han ska vara en taktiker men problemet är att det inte finns många där ute, eller tillgängliga.

Barcelona Liunil Masse
2014-12-26 04:46
@Lion24:

Messi har inte stagnerat på något sätt, laget har. Messi har gjort mest mål under 2014 om man tar bort straffmål. Det i ett lag som inte har sett bra ut och inte vunnit någon titel under 2014.

Vi får tacka o buga för att vi har världens bästa fotbollsspelare i vårt lag som räddar lagets skinn gång på gång den här säsongen. Vill inte ens tänka tanken på hur säsongen sett ut nu utan Messi.

Barcelona Lion24
2014-12-26 03:18
Tänkte dra en Messi-Cristiano analys. En tränare är väsentlig för ett lag. En tränare är grunden i ett lag. En tränare kan ge harmoni, stabilitet, ja nästan vad som helst i ett lag. Det viktigaste för ett lag är enligt mig tränaren, det är inte spelarna. Först och främst kommer tränaren, för spelarna speglar av tränaren och spelarna gör det tränaren säger. Tränaren bestämmer taktiken, tränaren bestämmer träningsövningarna och tränaren ska bestämma kosten för spelarna.

Om vi kollar på de tränarna Messi och Cristiano har haft sen den sistnämnde kom till La Liga så ser vi en grov skillnad. Messi har haft Pep, Tito, Tata och nu Lucho. Cristiano har haft Pellegrini, Mourinho och Ancelotti. Pep är Pep och är en av världens absolut bästa tränare och kommer gå till historien som en av de bästa, det kan man säga redan nu. Titos säsong är svårt att beskriva med alla tragedier som hände inom klubben, Tito fick inte en riktigt ärlig chans i och med hans sjukskrivning och det är väldigt svårt att träna ett lag när man nyss haft diagnosen cancer. Det påverkar spelarna och hela klubben, även fansen. Tata är en duktig tränare men fick inte göra det han ville, lägg till att han hade flera svagheter inom disciplinen. Lucho har inte imponerat på någon (tror jag) och fick sparken från Roma efter att ha kommit 7-8:a. Han gjorde det bra med Celta Vigo men väldigt många tränare blir bra med små lag men floppar sedan med stora.

Cristiano har haft Pellegrini som är top 10 bland tränare idag. Pellegrini som gjorde underverk med Villarreal och Malaga. Gjorde det OK under sin säsong i Real och har gjort det bra med City med en ligatitel i bagaget. Mourinho och Ancelotti behövs ingen vidare presentation, dessa 2 tillhör bland de bästa i världen och är redan historiska tränare som kommer att gå till historien bland de bästa tränarna genom tiderna (vare sig man gillar dom eller inte men titlarna talar sitt språk), liksom Pep.

Ser ni skillnaden? För VARJE gång Barcelona har bytt tränare så har man sjunkit ett steg och för VARJE gång Real har bytt tränare så har den tränare höjt laget ett steg. Jag säger inte att Ancelotti är en bättre tränare än Mourinho men jag tycker att Ancelotti är en bättre tränare FÖR Real Madrid än Mourinho.

Det här har gjort att Cristiano kan förbättras och även laget. Medans Messis tränare har sjunkit i status och kunnande för varje år så har Messi och även laget sjunkit. Det är logiskt, resultaten, statistiken och titlarna talar sitt tydliga språk. Det är en extrem stor skillnad på Mourinho & Ancelotti och Gerardo ''Tata'' Martino och Luis Enrique. Är det inte logiskt att den ena blir bättre med världsklasstränare och den andra tappar lite med halvbra tränare?

Man kan säga vad man vill om spelarna i FC Barcelona, då syftar jag på Alves, Montoya, Douglas, Piqué, Mathieu, Vermaelen, S.Roberto och Pedro (spelare som inte håller/spelare som har tappat) men så länge vi inte har en top tränare där på bänken så kommer vi tyvärr att sjunka ännu mer. Medans Cristiano har en världsklasstränare och köper världsklasspelare så kan han förbättras ännu mer.

Missförstå mig inte, jag försöker inte ta bort Cristianos prestationer och att han har blivit bättre och försöker försvara Messi, absolut inte. Cristiano ska ha cred för att han blir bättre och har enligt mig världens starkaste psyke men det är ingen som har tagit upp detta och det är enligt mig en av de viktigaste (om inte den viktigaste) orsaken till varför den ena har blivit bättre medans den andra har stagnerat.
Ronaldinho Gaucho
2014-12-26 00:30
@Barcelonistas:
Kaljic är och förblir en lallare. Den grabben hade knäat för Mourinho dag och natt. Skönt att slippa se hans tryne på SF. En mer partisk person får man fan ta leta länge efter. Kaljic spred onödigt hat mellan forumen och bidrog med samma vidriga fasoner som Mourinho. Säger väl allt. Lika som (ruttna) bär.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-25 23:35
jag håller med också om att Busquets ska bänkas.
Det som gör många irriterande här inne är trots att han har spelat dåligt nästan hela året får han starta match efter match. Match efter Match. Det får många att gå i taket och gå till överdrifter. Det är så frustrerande när tränaren favoriserar en spelare så så där. Han ska bänkas lik Pique.

Han ska bänkas hårt tills han börjar anställa personlig tränare privat och visar vad han går för. Busquets är bra på att hålla bollen och många har har läst hans spel. Han har spelat på samma sätt några år nu. Han måste släppa bollen snabbt när läge ges och våga faaaaaaaaan passa en eller två farliga passar framåt åtminstone en match i taget.

Barcelona Gio Style
2014-12-25 23:12
the cameroonians

Jag tycker verkligen inte att Busquets är slut som spelare, däremot förtjänar han bänkas till förmån av Mascherano just nu.
Tro mig, jag skriker inte så fort Busquets slår bort en passning i ett trängt läge.
Eller när han försöker dribbla i ett trängt läge och tappar bollen.
Jag blir arg när han slår bort en enkel passning eller när han väljer att dribbla trots att det finns bättre alternativ.
Ingenting som har med vårt nedgångna spel att göra utan det handlar om felbeslut från hans sida.

Jag gillar Busquets, jag håller honom som den bäste i världen på sin grej när han är i form. Tyvärr är han verkligen inte det just nu.
Barcelona Neymessi
2014-12-25 23:05
Visca el Barca ( El Passilo)

Så du menar att det är en tillfällighet att röstningen förlängdes i samma veva som hela Ronaldo-Blatter dramat? Har aldrig varit ett sådant drama av någon annan spelare innan och röstningen har aldrig förlängts innan. Ytterst märkligt att dessa två händelser skedde samtidigt....
För få röster? På Ronaldo möjligtvis.
Dom enda som inte tycker att hela cirkusen kring förra årets Ballond Or är skum är ni maränger. Alla andra rynkar på näsan då det stinker otroligt mycket om den.
Folk är trötta på Ronaldo the Drama Queen. Han visade mer känslor när han vann guldbollen än la decima. Firade lagkamraternas mål halvhjärtat och spände musklerna när han satte en meningslös straff.
Tack och lov att Messi är den han är så att FIFA inte behöver gå ner på knä i hot om bojkott.
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-25 22:41
^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^

Samma fråga ställer jag till mig sj varje dag:(..tror faktiskt svaret är zubi o txiki. men nåt är skumt vet faktiskt inte...
2014-12-25 22:24
B Dortmund har verkligen klippt en grym mittfältare...

Varför köper vi inte såna spelare längre till A-laget?
Lägger de bara fokus på att hitta nästa Messi eller Douglas??
Barcelona Lion24
2014-12-25 19:56
@Visca el Barça:

Haha! Jag fick gå tillbaks för att se när jag skrev det och det var för exakt en månad sen. Hur fick du iden att skriva det nu? Väntade du en hel månad? Sedan kommer jag inte att ge dig vidare uppmärksamhet, jag vet din sort.
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-25 19:55
@KiNg-PuYi:

Fan! Riktiga madristas är respektabla, men nu finns det i princip endast ronaldo fangirls. Vad jobbigt det är för ronaldo med dessa troll som fans.
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-25 19:45
Maestro Xavi

vad ska man säga ronaldos fanboys haha. från att vara madridistas haha till ronaldistas pinsamma människor precis som deras klubb inga värderingar
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-25 19:38
@AndreD.:
HAHA du kan ärligt talat inte tro att denna "visca el barca" är en barca fan. En person som helt nyligen skapat sitt konto för att endast skydda sin förälskelse Ronaldo och länka madrid partiska sidor. Dumheter Jag väntar bara att han skall komma tillbaka och snacka skit igen och säga- "Nej, jag älskar barca, men jag talar sanningen" m.m. Jag tror inte att jag är den enda individen som skulle skämmas om jag förlitar mig på ungefär 20 straffar per år för att kunna nå messis statistik.
Visca el Barça
2014-12-25 18:46
Haha, vilken jävla ursäkt från Neuer. På vilket sätt skulle varumärken innebära att man får större chanser till att vinna Ballon d'Or?

Barcelona DM1982
2014-12-25 18:44
[QUOTE=Visca el Barça]Inte för att vara den men faktiskt så har FIFA redan uttalat sig om ämnet. De öppnade omröstningen p.g.a det inte var tillräckligt med röster så att de skulle kunna bestämma om vem som vinner guldbollen. De har alltså INTE förlängt röstningen p.g.a. Ronaldo. För något år sedan så sa Blatter en nedsättande kommentar om Ronaldo, och Ronaldo svarade med hattrick och skickade hälsning till Blatter som en comandante. [/QUOTE] Tror du på allt som Blatter säger? Tydligen så finns det ingen korruption inom FIFA för Blatter säger det....
Postat via SvenskaFans-appen
Visca el Barça
2014-12-25 18:38
@Lion24:

Inte för att vara den men faktiskt så har FIFA redan uttalat sig om ämnet. De öppnade omröstningen p.g.a det inte var tillräckligt med röster så att de skulle kunna bestämma om vem som vinner guldbollen. De har alltså INTE förlängt röstningen p.g.a. Ronaldo.

För något år sedan så sa Blatter en nedsättande kommentar om Ronaldo, och Ronaldo svarade med hattrick och skickade hälsning till Blatter som en comandante.

Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-25 18:24
Hjälp mig grabbs haha. Ni som spelar FIFA ultimate team ps4. Jag har spelat i två dagar vinner o förlorar matcher men jag får inga coins skit skumt. Står noll hela tiden där den räknar hur mkt Du får efter varje match. Jobbiga är nu att jag har kommit till final på en turnering där man vinner en megapack. Vågar ej starta. Hjälp!

Vissa barca
Barcelona Barcelonistas
2014-12-25 18:22
El Pussy inne i la puta kan alltså vara förnuftig? Under Mou eran så slicka han Mous röv, och nu helt plötsligt har han vänta sig mot Carlos arsle bara för att de går bra nu. Han vänder ditt vinden blåser.. Nu helt plötsligt har han insett vilken dåre Mou är. Hur den killen har mage och ens visa sig visar att han inte har någon heder i kroppen. Kaljic som sympatiserade med Mou inser bu hur fel han hade därav att han aldrig mer skriver där. Kaljic? En dåre, men en dåre som behåller sin heder genom att inte skriva mer på sf. Komiskt otroligt komiskt...
Barcelona Leo y Cesc
2014-12-25 18:08
@Visca el Barça:

Ja dom talar lika tydligt som han presterade i VM.
Barcelona the cameroonians
2014-12-25 13:05
@koeman92:

I en liknande artikel på MD nämns Puyol som ett alternativ, men frågan är om han har kompetensen att axla ansvaret - eller om det blir ett val för att blidka fansen.

Annars inget snack om ersättare.
Barcelona Baha - Pep G
2014-12-25 13:04
Abidal: "Messi's mother told me 'you can't imagine how Leo loves you.' For me that's enough" (via RAC1) http://t.co/eI7WWbVG34
Barcelona Barcadinho.
2014-12-25 11:59
Neymar11 - jag förväntade mig en sån reaktion och faktiskt tom värre, så det är lugnt. Det är inte precis varje dag nån skriver om att sälja Iniesta.

Du prickade tyvärr fel, Jag har inte druckit något (är 100 procent nykterist sen många åt tbx) och jag var inte heller trött. Jag sov precis en skon siesta.
Jag var kanske nyvaken :-)

Nej, jag ska förklara kort. Du vet kanske inte min inställning till spelare under alla år. En del som läser här har kanske märkt det.
Jag är inte sentimental mot nån spelare (ok, undantag några få). Så är jag. Jag kan bli av med vem som helst som inte kan längre eller tappat lusten.

Det finns bara en enda spelare i laget som har så stort sparkapital idag att han kan strunta och jobba hårt och jag ska ha tålamod med honom och det är Messi. Alla andra måste jobba hårt, båda fysiskt och mentalt.

Jag har ofta rejält tålamod eftersom jag är medveten om svackor, men med vissa tar tålamodet slut när jag känner på mig att det handlar om annat.

För mig en spelare som inte ger järnet för klubben alla dagar i veckan förtjänar inte heller oändlig lång respekt tillbaka från fansen under aktivtid.. Sen när han lägger skorna på hyllan kan man känna nostalgi men inte innan.

Så är jag, vad kan jag göra. Jag grät inte mycket över Abidal och Puyol mm eftersom deras tid var över. Jag önskar dem så klart lycka till. Och inte heller mycket över Zlatan, Thiago, Villa Valdes mm som ville flytta.
Jag vill ha kvar engagerade o motiverade spelare som dessutom kan spela på högsta nivån.

Barcelona papillon
2014-12-25 11:57
Har aldrig förstått hur man lyckats bli världens bästa fotbollsspelare och vinna ballon d'or när man inte ens är bäst i sitt eget klubblag :/
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona koeman92
2014-12-25 11:54
Cameroonians

Sägs det vem som kommer att ersätta honom?
Barcelona the cameroonians
2014-12-25 08:39
Här kommer en liten julklapp till oss alla.

President Bartomeu har äntligen fattat att han inte ligger så bra till i fansens ögon och vill nu stäkra sin image inför det kommande presidentvalet.

När Messi slog målrekordet i laLiga i november buades Barto & Zubi ut när de dök upp på hyllningsvideon.
Nu ska presidenten ha kommit fram till att det bästa är att göra sig av med vår sportchef - definitivt om CAS kommer gå emot klubbens överklagan om transfer-banen.
Det ironiska i sammanhanget är att Barto varit den som alltid skyddat Zubi. #offerlamm

Så - i januari kan det komma en försenad julklapp!
Barcelona Smogen
2014-12-25 07:58
[QUOTE=^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^]' Då får vi vänta och se var Messi hamnar någonstans när han lägger sina skor på hyllan. Eller har jag fel??? Ta inte åt er så mycket om de här olika listorna. Till med jag kan göra en egen lista där jag hamnar som klar etta. 1. FreeYourMine 2. Smogen 3... 4.... Du ser? [/QUOTE] va fan! Bara 2a!? På min lista kommer jag 1a, 2a, 3a 4a och 5a. Sen får vi se. ;) Skämt o sidå, att bli upprörd av listor är verkligen så mycket i-lands problem man kan få. Men samtidigt är det ju på gränsen till oseriöst att på sveriges största dagstidning publicera en lista över de bästa 10-orna utan att ha med Messi. :) Att man ska ha slutat att lira fotboll hade ju varit ett vettigt kriterium att ha med på listan, men så var det inte.
2014-12-25 01:38
@Smogen:
' Då får vi vänta och se var Messi hamnar någonstans när han lägger sina skor på hyllan. Eller har jag fel??? Ta inte åt er så mycket om de här olika listorna. Till med jag kan göra en egen lista där jag hamnar som klar etta. 1. FreeYourMine 2. Smogen 3... 4.... Du ser?
Barcelona Smogen
2014-12-25 00:39
Aftonbladet rankar den moderna tidens bästa 10or. Maradona toppar, följd av Platini, Zidane och Ronaldinho. Messi är naturligtvis inte ens med på listan. Bubblare är däremot leTessier. Jag blir så trött att jag orkar inge ens kommentera där Dom säger visserligen att man ska ha haft en "klassisk" spelstil, men då Messi är en bättre och jämnare version av Maradona känns det ju bara patetiskt.
Barcelona Zibarca ~ MESMARizing
2014-12-24 23:22
[QUOTE=Ronaldinho Gaucho]... och då hade vi ännu kortare snittlängd i fjol. Med Mathieu, Bartra, Suarez och Rakitic in så har vi blivit längre iom att Sanchez och Fabregas gick ut. Vi har väl även lite högre snittlängd på målvakterna också denna säsong? Ganska otroliga fakta att vi är kortast i hela Europa :S [/QUOTE] Mats och bravo ökar snittet en aning oxå
Ronaldinho Gaucho
2014-12-24 22:12
@FC Tiki-Taka:

... och då hade vi ännu kortare snittlängd i fjol. Med Mathieu, Bartra, Suarez och Rakitic in så har vi blivit längre iom att Sanchez och Fabregas gick ut. Vi har väl även lite högre snittlängd på målvakterna också denna säsong?

Ganska otroliga fakta att vi är kortast i hela Europa :S
Annons: