/spanien/barcelona/forum/3501.aspx/spanien/barcelona/forum/3501.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar11
2014-12-27 21:57
The camerooninas Uppskattar dina dagliga uppdateringar, bara fortsätt med dom!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Neymar11
2014-12-27 21:55
The camerooninas Nja han har ju så många passningsalternstiv varje gång han får bollen, men försöker välja ut specifika personer att slå bollen till. Xavi eller Messi, Alba och Alves brukar alltid komma i löpningar i fullfart när Sergio får bollen, men han ignorerar dom och väntar på motståndaren först innan han bestämmer sig för något Laget har ett stort problem, det är det att alla söker Messi direkt, taktik är det inte utan mer en vana på senare år. När Messi är rörlig så ser vi det bästa Barcelona, men när Messi är orörlig så drabbar det dom alla tyvärr. Messi på högerkanten har varit ett rätt steg i mina ögon, då det har gett dom andra friare ytor, bara att fortsätta på den i slagna vägen och få in Messi endast i den sista tredje delen så kan det bli bra
Barcelona the cameroonians
2014-12-27 21:40
Neymar11

Det är just det du beskriver, att han "kladdar" som beror på de andra mittfältarnas positioner. Han är van vid att spela kombinationsspel med Iniesta och Xavi, nu finns det en Rakitic som har en helt annan uppgift, samt en Iniesta/Rafinha/Roberto som inte håller samma nivå.
Det gör att Sergio tvingas till att driva bollen mer än i vanliga fall, och det är inget han ska göra.
Lägg till det att han måste täcka upp ytorna för Rakitic som i sin tur täcker för Alves - och vips så är han mer "utmattad" än normalt när han får boll.

Att han tappat boll ett par tre gånger när han borde ha spelat enklare kan i min värld inte vara skäl för att någon ska bänkas, men kanske borde han få avlastning oftare. Han är trots allt den efter Alba som löper mest i laget.

Anledningen att många tvivlar är att de inte är vana vid att se Sergio tappa boll eller göra misstag. När han då gör detta vid enstaka tillfällen är han plötsligt slut och ska bänkas. Snacka om att ha (allför) höga krav, kanske dags att bänka Messi efter alla hans ribbträffar också eller?

Nej, jag vidhåller fortsatt att Sergio har fallit offer för omständigheter och den mänskliga faktorn snarare än blivit en sämre fotbollsspelare.

Nu ska det sägas att Señor Busquets är en av mina favoritspelare, så det är möjligt att jag är subjektiv i min åsikt. Men det förutsätter jag att alla andra också är - i alla fall i någon form.
Barcelona Neymar11
2014-12-27 21:06
The camerooninas Att skylla på dom andra mittfältarna när Sergio är dålig är inte okej Problemet Sergio har att han har blivit övermodig, krånglar till det och ska hålla på och finta/klacka i ett sådant utsatt läge gör att hela laget hamnar i obalansen och han är en av dem större anledningarna till att mittfältet har sett så mediokert ut Defensivt gör han fortfarande sin roll i stort sätt, men när vi får bollen. Är han för långsam och kladdar för mycket Det fina med han var att han alltid spelade på Max 2 touch och det var det som gjorde honom så stor. Men nu har han ingen aning om vad han gör och drar ner på tempot rejält Mascherano ska helt klart starta
2014-12-27 16:19
Dubbel.
2014-12-27 16:19
Tidigare i veckan diskuterade vi kring Busquets form och prestationer.
Några var inne på att han skulle bänkas hårt, medan jag och ett par andra menade att det var de övriga mittfältarnas positioner och spelet i stort som bidrog till att han inte kom upp i den förväntade standarden.

En som blev hårt bänkad under 4 veckor i oktober/november var Piqué, och han har onekligen tagit sig i kragen och kommit upp på en anständig nivå på slutet.

Spansk media menar att Lucho ska vara riktigt nöjd med de ledaregenskaper mittbacken visat upp, särskilt i matchen mot Getafe, och det sägs också att han gått ner ett par kilo och nu är i rätt matchvikt igen.

Det vore ju fantastiskt om Piquenbauer kunde behålla och om möjligt vässa formen ännu lite till under våren, för gudarna ska veta att det behövs en riktig ledare i försvaret (även om laget släppt in väldigt få mål).
Inte minst behövs hans passningsfot i uppspelsfasen om nu Sergio också skulle få nöta bänk framöver.
2014-12-27 14:05
Och där blev för övrigt el Nino en Atletico-spelare igen. 1,5 års utlåning från Milan.

Sjukt om han plötsligt skulle hitta tillbaka i sin forna målform.
Är det nån som ska fixa det så är det väl Simeone.
2014-12-27 14:03
Det verkar som att Tello kommer avbryta sitt 2-årslån hos Porto till sommaren efter att han den senaste tiden tappat sin startplats i den portugisiska toppklubben.

Porto har en köoption på €8miljoner, men det är inte sannolikt att de kommer använda denna. Spelaren ifråga vill då inte spendera ytterlgare en säsong under den spanske tränaren Lopategui (som för övrigt spelat någon säsong i Barcelona där han ersatte Zubi).

Barcelona i sin tur ser inte att det finns någon framtid för Tello i klubben och kommer försöka hitta en ny adress till honom snarare än att behålla honom i truppen. Intresse ska finnas från bl. a. Valencia och en drös engelska klubbar (no surprise).

Källa: Sport.es
Barcelona Barcadinho.
2014-12-27 12:58
"Att hitta ett sätt att en gång för alla hantera måtståndarnas parkerade buss".

Som bekant fler rörelser utan boll när "muren" är klar, inte allt för mycket spel centralt för att stånga mot muren, defensiva spelare söker in i boxen emellanåt, Dessutom snabbare omställningar innan muren är i ordning.

Men också fler halvdistans skott - och det är också för det Rakitic ska vara på plan. Han är bäst på det bland alla våra mittfältare.
Barcelona Barcadinho.
2014-12-27 12:51
Alexis kom igång sista säsongen hos oss med målproduktionen (21 mål o 11 assister), vilket var hans stora nackdel de första två säsongerna.
Så försäljning av honom var åt fel riktning sett till hans utveckling i klubben.
Vi gick dessutom miste om en krigare, vilket behövs i dagens trupp.
Det skulle bli bättre och sälja Pedro (inte samma pris men inte lite heller, Liverpool skulle nog betala rätt bra).

Menmen.
2014-12-27 10:40
På MD:s löpsedel är det Lucho som står i fokus. Tidningen skriver att 2015 är Luchos år och det är nu han ska göra Barcelona till ett mästarlag - men att det är en lång väg att vandra. Det finns enligt artikeln 3 positiva saker som LE ska bygga vidare på; 1. Den defensiva stabiliteten (väldigt få inslåppta mål och många nollor bakåt) 2. Att Neymar börjat komma igång och avlastar Messi med målskyttet. 3. Konkurrensen där endast Messi har en garanterad plats i startelvan. Sen finns det 3 andra faktorer som är mindre bra och måste förbättras. 1. Stabilitet och kompetens. ' LE har misslyckats i de stora matcherna där han valt ett annat spelsystem. Själva spelmodellen kan och har skiftat väldigt mycket både under säsongen, men även under matcherna vilket är en följd av alla rotationer. 2. Att hitta ett sätt att en gång för alla hantera måtståndarnas parkerade buss. 3. Oförmågan att göra mål på bortaplan I en annan artikel på MD idag skriver man om Luchos rotationer där Mascherano och Rakitic ska vara tränarens goda exempel. Den förstnämnde för hans proffsiga attityd och inställning, medans kroaten ses som en nyckelspelare under vårsäsongen. "När Rakitic spelar bra, spelar hela Barcelona bra". Även om han bänkats mot såväl Real som PSG så ska kroaten alltså vara en spelare som kommer användas betydligt mer framöver nu när anpassningen anses vara över. Ska bli intressant att se om det verkligen blir så eller om LE kör vidare på "the usual suspects" i den förmodade kvartsfinalen i CdR mot Real.
Barcelona Zyzz
2014-12-27 10:19
Jag är så jävla trött på allt tjat om huruvida straffar är en del av sporten eller ej! DET ÄR INTE VAD DETTA HANDLAR OM!!! Självklart så är straffar en del av sporten och givetvis ska man försöka göra mål när man får en straff, men det är mer eller mindre GRATISMÅL som inte kräver någon speciell prestation för att öka på sin målstatistik, och det är DET som är det väsentliga när man jämför Messis och Ronaldos målstatistik! Ronaldofansen gormar om hur överlägsen Ronaldo har varit under 2014, men faktum är att Messi har gjort fler mål om man tar bort straffarna. Det ENDA som skiljer Messi och Ronaldo åt år 2014 är alltså straffarna (och att Messi gjorde ett bra VM)!!!!!!! Som sagt så är straffar mer eller mindre gratismål eftersom de sällan missas och därför är det ABSOLUT ingenting som helt plötsligt skulle göra att Ronaldo har varit "överlägsen" år 2014 som Ronaldofansen vill få det till...
2014-12-27 10:03
Sport skriver idag artiklar om såväl Deulofeu som Denis Suárez.
Man skriver att dessa kan bli de enda två "värvningarna" om CAS beslutar om en transfer-ban.

Barcelona ska vara väldigt nöjda med hur Deu utvecklats under Emery och är övertygade om att han kommer bli den storstjärna som han har potential att bli.
Det var också därför Zubi inte ville gå med på en köpoption utan endast ett lån.
Han kommer garanterat att återvända till Barcelona nästa säsong.

När det gäller Denis så är situationen mer komplicerad. Lånet är ju på 2 år, där Sevilla har en köpoption på €6 miljoner samtidigt som Barcelona vid ett sådan situation kan köpa tillbaka honom för €9 miljoner.
Om Sevilla skulle välja att köpa loss mittfältaren i sommar och Barcelona har en transfer-ban kan de inte hindra köpet.

Nu är relationerna mellan klubbarna väldigt bra och Sporet skriver att Barcelona kan tänka sig att stryka den andalusiska klubben medhårs genom att låta Adama och Samper gå på lån när de tar tillbaka Denis och Deu.

Vad tycker ni - är Sevilla ett bra alternativ för Adama och Samper, eller vill ni se dem i A-laget redan nästa säsong - i så fall: på vems bekostnad?

Sport har också genomfört en lång intervju med Denis, där han bland annat pratar om Iniesta och David Silva som sina idoler. Finns i länktips.
Barcelona Leo y Cesc
2014-12-27 09:59
@barcastuff: Most non-penalty goals in the year 2014: Messi 51 - Ronaldo 48 - Benzema 34 - Neymar 32 - Alexis 32 #fcblive [via @barca19stats]
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-12-27 03:24
Lionel Messi Humiliating Goalkeepers

Jag kollade på den videon om hur Messi leker med målvakterna han har spelat emot genom åren. Det som fick mig att fundera är varför han inte får såna passar längre??
Kolla hur många genomskärare han brukar få av mittfältarna.
Sista året har han själv blivit 70% mittfältare samtidigt som han måste göra målen också. Det är den största anledningen till varför inte har levererat lika många mål. Det är inte att han har blivit sämre och tappat allt som heter att avsluta på mål. Han får en bra pass var femte match.

Tragiskt faktiskt,
Tänk er om Xavi, Iniesta och Busquets hade same game som två år sen.
Till med Suarez skulle göra hattrick efter hattrick.
Lucho måste analysera varför vår mittfält inte levererar längre. Nej, Iniesta är inte slut inte Xavi heller. De har det i sig fortfarande. Det är bara titta på Pirlo.
Ronaldinho Gaucho
2014-12-27 02:28
@Andrés V:

Save us the drama.
Barcelona Liunil Masse
2014-12-27 00:48
@Andrés V:

Alexis var och hade inte varit samma spelare för Barca av den enkla anledningen att han får vara stjärnan i Arsenal men inte i Barca. Dessutom så passa han inte i vårt spelsätt .

Sen så verkar alla göra kaos i PL som kommer från La liga.
Barcelona Neymar11
2014-12-27 00:46
Alexis hade fortfarande inte varit lika bra i Barcelona En viss skillnad på att vara stjärnan i laget och att vara en i mängden i Barcelona. Vi fick bra med pengar för honom, och det går bra för honom nu. Bägge parterna är nöjda, och vi har en suarez som kommer komma igång inom snar framtid
Barcelona KiNg-PuYi
2014-12-27 00:41
Andrés V

roliga är att vi släpper cesc o alexis när vi väl sakta men säkert börja lira en fotboll som passar dom. lite mer avgörande bollar o djupled o kontrigar..skum ledning o stabb!
Barcelona Andrés V
2014-12-27 00:27
Alltså herregud, hur kunde vi släppa Alexis, vilket monster han har blivit!
Barcelona Neymar N11
2014-12-26 23:41
Most non-penalty goals in the year 2014: Messi 51 - Ronaldo 48 - Benzema 34 - Neymar 32 - Alexis 32 #fcblive [via @barca19stats]
Barcelona Maestro Xavi
2014-12-26 23:33
Vilken elegant spelare denne samper är och förmodligen kommer att vara i framtiden.
Barcelona Heisenberg
2014-12-26 22:49
Jag vill bara påpeka det som alla Ronaldo fanboys skriker i parti och minut - straffar ÄR en del av sporten. Blir du tacklad i straffområdet på ett ojust sett ska du ha en straff. Vad de dock väljer att lämna ute är att Ronaldo endast blir tacklad när han redan ligger i luften och påbörjat sin fallrörelse, alltså filmar. Och filmningar är inte en del av sporten, eller borde åtminstone inte vara. Så visst, ta med hans regelrätta straffar i beräkningen då, men siffran kommer fortfarande inte överstiga Messis.
Barcelona FC Tiki-Taka
2014-12-26 22:22
Most non-penalty goals in the year 2014: Messi 51 - Ronaldo 48 - Benzema 34 - Neymar 32 - Alexis 32 #fcblive [via @barca19stats]
2014-12-26 22:06
Dubbel.
2014-12-26 22:06
Spanska Cadena Cope rapporterar att Sevillas sportchef Monchi kommer att arbjudas ta över tjänsten som sportdirektör för det spanska fotbollsförbundet.

Han vore ju annars ett bra alternativ för Zubi som jag tidigare i veckan skrev om kopplat till Bartomeus vilja att offra sportchefen för sin egen överlevnads skull.

Säkert Peréz som insett faran med att låta Barca ta Monchi och nu manat förbundet att sno honom framför näsan på oss :P
Barcelona FCB_Messi
2014-12-26 21:42
Behövs egentligen bara att säga en enda sak om Messi vs Ronaldo . "Messi rankas som genom tidernas bästa spelare, han jämförs med spelare som pele och maradona . Ronaldo jämförs med Messi"..
Barcelona FCB_Messi
2014-12-26 21:42
Behövs egentligen bara att säga en enda sak om Messi vs Ronaldo . "Messi rankas som genom tidernas bästa spelare, han jämförs med spelare som pele och maradona . Ronaldo jämförs med Messi"..
Coach Pep.
2014-12-26 21:29
@Haveristen:
Bra sammanfattat, men tyvärr inte lika uppenbart för de flesta. Som jag försöker påtala i min krönika är den gemomsnittliga supportern helt fokuserad på ytliga trivialiteter och går därför miste om att bilda sig en välgrundad helhetssyn av fotbollens mångfacetterade innehåll. Då blir det också lätt att stirra sig blind på målsiffror. I min gästkrönika fick jag likväl skit av diverse madridfans för att jag gudförklarade Messi. När jag läser texten i efterhand håller jag förvisso med om att den var arrogant, och att jag kunde formulerat mig mer neutralt för att tilltala den neutrale läsaren, men likväl så är det svårt att hålla tillbaka på superlativen om man ska ge en fullt ut rättvis bild av Messis kapacitet. För sanningen är ju att Messi ofta åstadkommit det omöjliga och överträffat sig själv genom sin karriär, varför det finns fog för att gudförklara honom. Messi har t.ex. överlägset flest framspelningar i ligan (0.8 per match) och gör även flest mål i laget. Detta är i sig en ekvation som tar ut sig själv. För att kompensera försöker Realfansen påtala att Ronaldo gör si och så mycket mål trots att han är ”ytter”. Precis som att Ronaldos roll på planen skulle göra det svårare för honom att göra mål än vad det är för Messi. Detta är idioti på hög nivå, eftersom Ronaldo är en boxspelare i betydligt högre grad än vad Messi är. Det kan aldrig vara lika komplicerat att utgå från en ytterposition, ha hela laget skräddarsytt efter sig och vara som farligast inuti boxen, som det är att utgå utanför boxen i falsk 9:a roll, vara spelets kärnpunkt, slå flest genomskärare och samtidigt göra flest mål. Det är alltså inte enögt att säga att Messi är bäst; det är att vara ärlig. Och vi Barcafans måste våga säga att Messi är bäst för annars kommer andra se till att han inte framstår som det. De förbarmade madridfanatikerna har dock haft olyckan att selektivt förtränga Messis prestationer p.g.a. en pervers lojalitet till Real Madrid och Cristiano Ronaldo. De är opportunister av högsta grad och lika mycket som de hyllar Ronaldo idag, lika snabbt hade de glömt honom om han for tillbaka till United där han växte till en storspelare. Dessa madridfanatiker har höjt varje offensiv storspelare Madrid köpt till skyn senaste åren för att jämföra med Barcas diton. Det är människor som inte har någon känsla eller uppskattning för fotboll och saknar förmågan att ställa sitt ohälsosamma fanatiska sjukdomstillstånd åt sidan och faktiskt ta in Messis prestationer. Tydligen var det ”pinsamt” av Barcaredaktionen att publicera min krönika, och jag utsattes för flertalet påhopp av signaturen ”MehranM”. Senare visade det sig att samma person som smutskastade min krönika och hoppades att Reals redaktion aldrig skulle publicera något så ”lågt”, själv är medlem i Real Madrids redaktion. Samma person som anser att Barcaredaktionen beter sig pinsamt beter sig själv i egenskap av redaktör som en omogen gris. Detta bekräftar tyvärr mina farhågor att dagens Realsfans generellt sett drabbats av ett onyktert sjukdomstillstånd och har tappat förmågan att se på fotboll objektivt. Perez miljardsatsningar har förblindat Realsupprotern och försatt denne i trans, samtidigt som de innerst inne hyser en djup omedveten aversion mot Barcas egna produkter efter som vi reflekterar vad de själva saknar. Tydligen är det jag som är fanatikern när det är de själva som i sin kompletta idioti valt att förneka Messis verkliga storhet. Dessa skadedjur till madridsupportrar har för länge sedan omintetgjort sin förmåga att se klarsynt på fotboll p.g.a. den meningslösa perversionen de har gentemot Ronaldo som i sig är bra på att vinna popularitetspoäng med smaklösa målgester och ogenomträngliga ego. Följaktligen faller de enkelt offer för upphajpandet av Messi vs. Ronaldo scenen, och gör allt för att hålla Ronaldo som kung i den konstruerade debatten. Målskyttet blir deras heliga ko och de klamrar sig fast vid statistiken som deras enda livboj. Själv ser jag då ingen anledning för Realfans att försvara Ronaldo lika mycket som vi gör med Messi, eftersom Ronaldo spelar för sig själv och Messi spelar för oss. Ständigt försöker de dock nedvärdera Messi och därför är det viktigt att vara hårdför mot dessa besmittade ”fotbollsälskare”, som utgör själva grundproblemet med den moderna fotbollen.
Barcelona Gio Style
2014-12-26 21:14
@Ronaldinho Gaúcho #10:

Sedan Ronaldos ankomst till La Liga så har Ronaldo snittat 1.04 mål per match, Messi har snittat 1.03. Det skiljer inte ens 0,01 egentligen.
Messi snittar 0.35 assist per match och Ronaldo 0.27
Och jo, sanningen är den att om du tar bort Ronaldos straffar så har han betydligt sämre målsnitt än Messi.
Visst har Messi vart i klubben längre, men Real har anpassat sin taktik för att gynna Ronaldo sen dag ett (Vilket även Barca gjorde med Messi efter att Ronaldinho lämnat). Ronaldo är dessutom 2 år äldre.
Annons: