/spanien/barcelona/forum/346.aspx/spanien/barcelona/forum/346.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El Pistolero #9
4/20/2017 15:11
Suarez är samma världsklassanfallare som alltid. Problemet just nu är att han blir ett offer av Luchos "spelsystem". Han är så isolerad i mitten, får inga passningar från mittfältet att jobba med i djupet. Utan ett mittfält centralt som luckrar upp motståndaren så är det i princip omöjligt för Suarez att göra en grym match, speciellt mot lag som Juventus.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
4/20/2017 15:03
Om man ska ge ngn enskild spelare kritik så är det Suarez. Han gjorde ingenting på 180 min. Såg ut att vara nojjig bredvid Cheillini.

Han får gärna motbevisa oss på bernabeu. Det kmr bli svårt där. Men spelarna måste tro på det och göra det för sig själva och fansen. Skit i coachen och allt annat skit som ger hänt under säsongen. Man har chansen nu att rädda hedern iaf oavsett ligatitel lr ej.

Alaves matchen är väldigt lurig den med. Dom spelar bra med mkt energi och det finns otroligt mer motivation i laget och priset i potten är ett cup guld och en biljett till EL. Det kan man inte skoja bort hos en nykomling mot ett stukat Barca.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
4/20/2017 13:59
Var det någon spelare som ville och hade kvalité i Turin så var det Messi. Var det någon spelare som visade hjärta och kvalité i Barcelona så var det Messi. Han var vårt enda hot mot Juventus hans amigos gick och gömde sig samt klagade på alla beslut från domaren. Messi och publiken är dom enda som kan hålla huvudet högt efter det här dubbelmötet.
Barcelona Barca Barca
4/20/2017 13:50
@Bosketts:

Tack för rådet. Ska tänka på det till nästa gång. Ska lufta lite nu med en gång så de blir lite lättare att läsa :)
Barcelona Bosketts
4/20/2017 13:44
Barca Barca

Vill ogärna framstå som en språkpolis här, men bara tanken av att beta igenom den där texten ger mig huvudvärk. Släpp in lite luft här och där så får du mer läsare till ett inlägg som vid första anblick verkar intressant :)
Barcelona Barca Barca
4/20/2017 13:34
Precis som jag trodde innan matchen och skrev om det igår, att jag får en konstig känsla av att spelarna inte verkar tro på en remontada lika mycket som man trodde mot PSG. Känslan innan PSG matchen var ju näst intill att, vi kommer vända på det här, sista ordet är inte sagt, vi kommer ge PSG ett helvete. Men jag fick inte alls samma känsla igår mot Juventus varken före matchen och under matchen. Jag måste ge Neymar cred, han verkade vara den ända som ville ge allt igår och spelade faktis riktigt bra. Messi var, sisådär och det lär inte bli någon "världens bästa spelare" pris till vår egen mini produkt till legend. Sen kan allt inte vila på Messis axlar eller Neymars. Grunden till det fruktansvärda spelet är egentligen det vi alltid har varit dominanta på, mittfältet. Dagens mittfält är så fruktansvärt underpresterande att det skär i mitt rödblåa blaugrana hjärta. När var det sist vi hade ett sånt blödande mittfält på plan och på bänken ? Kan det vara under Rochemback perioden? Jag minns att vi dominerade många lag på mittfältet trots uteblivna titlar. Arda, Denis Suarez och Andre Gomes har sista månaderna gått ner under jorden, t o m Lucho har tappat förtroende för dom. Märkligt att tränaren tappat förtroende för dom såhär sent på säsongen när hela forumet här på les rambles gjorde det, redan efter Andre Gomes första touch på bollen i hans första match. Jag var mycket skeptiskt till Andre Gomes redan när han skrev på, grabben blev petad i EM slutspelet för att han underpresterade. I Valencia var han inte ens tongivande spelaren. Arda samma sak, Atl Madrid har klarat sig ganska bra utan honom och ännu ett tecken på hur lite han behövs i en klubb som barca ifall han knappt saknas i Atl madrid. Denis Suarez har potential att vara, en bänkspelare i Barca och inget mer. Som sagt, mittfältet brister så enormt just nu att det börjar slå över på MSN, när vi hade en fungerande och till en viss mån överpresterande Rakitic, så gick det bra, vi vann trippeln. MSN gjorde mål varje match och backlinjen med Alba och Alves flankerade kanterna vilket jag saknat mycket denna säsongen, Alba är fastgjuten nere vid mittbackarna och Roberto är ingen wingman hur bra han är gör det. Våra ytterbackar är minst lika viktiga med deras överlapp, det ger resterande laget en helt annan bredd, finns det ingen som löper framåt, då vet vi att Alba och Alves kom farande på kanten. Som sagt, det krävs en rensning på bänken och i truppen. Betona att jag skrev en rensning och inte sälja allt och alla och köpa in allt o alla. Justera i truppen börja med Arda och Gomes. Sen MÅSTE en mittfältare av klass komma in. Veratti ? javisst, men vi behöver en högerback som aldrig slutar springa. Digne måste försvinna och en ny vänsterback måste in. Med all respekt för vad Alba har gjort för oss, men det är en jävla skillnad på Albas inspel och Marcelos inspel. Två ytterbackar, om inte man har planer att flytta upp cantoranos från B laget. Två mittfältare och gärna en anfallare som kan assistera alla tre där uppe och speciellt en som kan spela på båda kanterna, lite av en Pedro typ. Jag är ingen sportchef i klubben, det behöver inte vara exakt som jag beskrev det, men på ett ungefär. Men ett måste är att Arda och Gomes lämnar. Jag klarar inte av att se dom mer i klubben. Laget har en sista chans att rädda säsongen. Slå Real Madrid borta och jag är nöjd. Sätt dom på plats. Kommer vi göra det ? Hjärtat säger ja, hjärnan säger nej. Självklart grattar man Juventus och inte minst Buffon. Han förtjänar en CL guld.
Barcelona Romelu Umtiti
4/20/2017 13:28
vet inte om detta postats tidigare, skönt löfte ändå.
Barcelona elbraco - CP5
4/20/2017 13:08
Tar med mig tre positiva grejer från igår:

- Vilken jävla skillnad det blir med Busquets på plan. Värt att nämna.

- Är fortfarande glad över att vi plockade in Umtiti. En klippa i försvaret, och bara 23 år!

- Tycker att många spelare förtjänar cred för att de visade grinta igår. Tyvärr placeras ofta den beslutsamheten i "Barcelona-gnäll" facket,

Håller tummarna för att Juventus, som vann rättvist och med en defensiv i världsklass, tar hem CL i år. Både för att jag unnar Dani Alves den och för att jag hoppas att Madrid-lagen åker ut med röven före, men främst för att en legendar som Buffon förtjänar en CL-vinst i trofé-skåpet.

Haj!
Barcelona koeman92
4/20/2017 12:59
Först och främst vill jag säga att jag är stolt över er. Trots denna turbulens med skandalen i förrigår och uttåget igår har de flesta av er lyckats hålla en oerhört hög nivå i forumet, och jag kan ärligt talat inte minnas sista gången jag eller någon annan behövt ingripa i en större skala i forumet. Jag kan nu stolt säga att Les Rambles, trots lite dipp här och där ibland, är ett av de bästa, om inte det bästa forumet i SF.

Vad gäller matchen igår.. ja, vad ska man säga? Det var ju väntat. Juventus försvar är en näst intill ogenomtränglig mur när de är som bäst, och igår hade de helt enkelt en bra dag, trots litet tur med missar från vår sida. Samtidigt är det som någon härinne tidigare sa nästan omöjligt att ha ett mirakel a la PSG två gånger på så kort tid med ett så stort underläge. Det är lite som att plugga i sista minuten inför en tenta - det må gå din väg en gång, men gör det till en vana och det kommer att synas i din betygsättning. Om Barca vore en student, skulle den studenten antagligen ha fått en chans efter en annan att göra om tentan, men till slut skulle lektorn tappa tålamodet och ge honom underkänt. Det är även så jag skulle summera vår säsong. Underkänt trots upprepade omprov i form av poängtapp från Real Madrid och en enda lyckad tenta i form av PSG vändningen.

Hur ska man då göra till nästa säsong för att få godkänt i kursen? Ja, som både jag och alla ni förmodligen vet innerst inne så räcker det inte med att göra sig av med LE och halva truppen. Jag ser LE och spelare som Mathieu, Gomes, Arda m.fl som ett symptom. Själva roten till problemet är djupare än så. Det är ett visst ideal som genomsyrat klubben i flera år nu, och som även börjat spegla sig i våra prestationer på plan. En ledning som ständigt nedmonterat allt som gjorde oss stora - vår filosofi, vår ungdomsakademi, förtroendet hos legendarer såsom Messi och Iniesta och upprepade felbeslut i form av ogenomtänkta spelköp, en nedladdning av klubbens image genom att låta den bli kriminaliserad och anställning av personal baserat på relationer snarare än kompetens. Hela ledniningen, etablissemanget och även hela generalförsamlingen som banat vägen för denna utvecklingen måste bytas ut innan vi kan få en proper nystart och börja drömma igen.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag kände mig optimistisk för dem närmsta framtiden. Det gör jag inte. Nedmonteringen kommer att förutsätta, det lilla som är kvar av vår identitet kommer att rasas, och Iniesta och Messi är inte kvar för alltid. Det ser mörkt ut, men än finns det en gnista hopp om ljus efter flera års mörker, ty denna ledning kommer inte att sitta kvar för alltid. En dag ska vårt herravälde återuppbyggas, med Piqué som president, Xavi som tränare och Puyol som assisterande. En dag, om än långt in inframtiden, får vi vårt gamla Barca åter.
Barcelona Neymar N11
4/20/2017 12:35
Visca el Barca 17 När man har FIFA och lilla UEFA på sin sida så är det bättre att sluta hoppas på nån formdipp.
Barcelona Visca el Barca 17
4/20/2017 12:18
Vi vänder detta nu Real kommer ha en sån jäkla dipp nu i april maj och bli titellösa det siktar hela laget på nu!
Barcelona Visca el Barca 17
4/20/2017 12:16
@Bollinnehavet:

Iniesta kunde sålt sig själv 2011 vägrade signa nytt kontrakt och gått till City. Jag tror inte du förstår vad det gör att i laget att kunna byta in en som har vunnit allt. Vm 2x Em 4 CL och 8 la liga sa kommentatorn sist han bytes in. Han är guld att ha som levande förebild och ingen ska röra honom..
Barcelona Bollinnehavet
4/20/2017 12:01
@Thierry Henry:

Den kommentaren får Bartomeu att framstå som en varm och solidarisk person. Iniesta är untouchable. Han är kvar i klubben så länge han vill vara kvar i klubben och den dagen han vill lämna får han lämna. Man får såklart tycka olika och så här tycker jag.
Barcelona the cameroonians
4/20/2017 11:57
LennyRomario

Det är mycket riktigt att Rosell höjde procenttalet för medlemmarna i fråga om att kunna väcka en misstroendeomröstning, och att det därför är i stort sett omöjligt att organisera ett så stort antal röster. 2008 var det Oriol Giralt som fixade detta, med stort stöd från viss media...
Rosell höjde detta med vissheten om att de förändringar som var på gång kunde skapa oro bland medlemmarna. Håll folket borta... typ.

Det ska också sägas att Bartomeu har ett betydligt större stöd idag än Laporta hade på den tiden. Dessutom har han ju all media på sin sida vilket kommer göra det ännu svårare.

Det enda som jag ser kan ändra på etablissemanget är om ledningen gör något i stil med Neymar-affären då de ingick en deal med åklagarna om att kriminalisera klubben för att själv slippa undan. Då togs ju frågan upp i generalförsamlingen. Den gången fick de accept på hur de hanterat saken, men det betyder ju inte att de får det nästa gång.

Problemet är dock att det finns möjlighet för Bartomeu att göra en Rosell, dvs avgå och låta vicepresidenten ta över. Jordi Cardoner har ju redan börjat kampanja lite i media där krönikörer "uttryckt" hans "positiva" sidor och hur han agerar i klubben idag.

Du nämner sportsliga motgångar som en anledning för att ledningen ska/kan behöva avgå. Tittar man på hur de skyddar sig bakom sportchefen Robert idag genom att låta honom påskina att det är han som tar beslut kring spelarköp/tränarfrågan - ja då inser man att det kommer bli en ny Zubi över det igen. Man låter alltså hellre Robert ta smällen för det sportsliga än medger sitt eget ansvar.

Ett tydligt exempel på detta är ju FIFA-banen. När Zubi blev pressad kring den här frågan och ledningen puttade ut honom i strålkastarskenet försvarade han sig med att säga att det ju var Bartomeu (vice-president & ansvarig för sportdelen på den tiden) som suttit på frågan och inte agerat. Vips så vart han sparkad. Samma sak kommer att ske igen.

Det enda vi kan göra är att fortsätta ifrågasätta och aldrig acceptera situationen som den är. Sen får vi hoppas att något händer av en slump som utlöser en kedja av reaktioner. I slutet av den kedjan finns kanske ett avgångstal från Bartomeu och hans junta.
Barcelona Meneysuarez91011
4/20/2017 11:55
Det känns som att denna säsong har varit fullt fokus på allt annat än att vinna våra egna matcher. Denna säsong får av mig, oavsett om vi vinner något helt klart ett underkänt, inte ens i närheten av godkänt. Låt oss börja med vår kära, Luis Enrigue. Hur nyttigt är det egentligen för laget att en tränare går ut mitt i säsongen, oavsett om vi vinner trippeln eller ingenting alls, att han försvinner? Hur nyttigt är det att han roterar hela laget så att verkligen precis allt är snurrigt? För ibland vet jag inte om det är Pique som har Messis plats och Messi nere på backlinjen. Nu är inte Messi den spelaren som hjälper till så värst där nere men ni förstår säkerligen hur jag menar med exemplet. Jag tror faktiskt att Wenger hade gjort jobbet bättre DENNA säsong, än Luis. Och till våra kära spelare, våra trotjänare. Jag vet precis som ni, att det inte går att RENSA en hel stomme på en säsong, det funkar inte så snälla ni, sluta skrik om det. Man kan inte göra sig av med Pique, Busken, Mascherano, Rakitic och Iniesta på EN säsong. Man kan inte sätta ihop ett helt nytt lag och tro att det ärligt talat skulle ta oss längre än såhär. Dessa spelare hade gått rakt in i allas startelvor, undantag Bayern möjligtvis. Och här skriker vi om att göra oss av med dem. Men man kan köpa kvalite, och ja tyvärr måste vi köpa det då vår akademi inte producerar fram nån Iniesta eller Messi längre. Tyvärr men jag vet att vi har några riktigt bra spelare pågång där. Men räcker det idag? Får de ta sig in i våran startelva? Eller bara nöta bänk 1-2 matcher per säsong, sen köper andra lag upp dessa spelare och det blir succé. Nä, jag vill ha ny ledning. Ny president. En bra och rutinerad tränare, ge mig Joacim Löw och Veratti & Thiago samt Boateng i Bayern. Kanske skippa iväg 1-2 spelare, men resten ska fan sitta på vår bänk och göra sitt jobb vid inhopp. Vi lär ha en bred bänk, inte som nu. Nu har vi ingenting. Vi har ingenting i kontroll längre, vi har tappat det.
Barcelona Thierry Henry
4/20/2017 11:48
@Den vise mannen:

Jag håller med om mycket på den listan men Iniesta godkänd? Nej inte på långa vägar. Han har vart helt under isen. Borde säljas i sommar
Barcelona Davids3
4/20/2017 11:35
@the cameroonians:

Hade det handlat om 4 andra 23-åringar med samma kvalite på sin position som Umtiti har på sin position, så kan jag lova dig att läget hade sett annorlunda ut idag. Paco, Suarez och Gomes var inte direkt skit i sina tidigare lag. Vettefan, hur ska man kunna veta om de kommer prestera i Barca också? Det är inte så att man hade sett mer eller visste mer om Umtiti. Känns som mycket chansning när det handlar om så unga spelare, såvida det inte är något helt unik spelare.
Barcelona Cule4life
4/20/2017 11:35
Det jag tror Kröjjf menar bl.a är att Messi ska vara antingen eller. Inte mitt emellan så att han vandrar vilse med flåsande försvarare som är där redan innan bollen kmr till honom. Messi ska vara på kanten, få bollen, få en stund på sig och titta ut mot planen och sen agera som bara Messi kan göra.
Han ska göra sitt hemjobb dessutom. Man kan te.x inte lämna nu mot Madrid Roberto själv mot Marcelo och Ronaldo. Antingen så är Messi mitt 9a och tar bara första pressen eller så spelar han på kanten. Han kan inte få båda delarna, Spela på kanten men slippa samtidigt hemjobbet. Tränaren måste vara bestämd där.
Barcelona L.A.M Nr 10
4/20/2017 11:31
Den vise mannen Jag kör också 1-5. 0 - Avgå. 1 - Underkänt 2 - Godkänt 3 - Bra 4 - Mycket bra 5 - Messi Ter Stegen - 2 Cillessen - 2 Masip - 2 Vidal - 2 (hade han vart skadefri hade han nog nått högre Roberto - 3 Pique - 3 Umtiti - 4 Mascherano - 2 Alba - 2 Digne - 2 Mathieu - 1 Busquets - 3 Iniesta - 2 Rakitic - 2 Gomes - 1 Rafinha - 3 Denis - 2 Messi - 4 Suarez - 3 Neymar - 4 Arda - 2 Paco - 1 Orkar inte kommentera alla. De som får ettor har helt underpresterat. Paco kommer dock bli bättre, jag ger han en säsong till, han har ingen lätt roll. Messi får en knappt 4, jag tycker inte han varit fullt i slag nu i de matcher vi verkligen behövt honom. Dock har han haft väldigt många klockrena insatser och att ge honom en trea känns som att sätta orimliga krav. Suarez gör det bra men kan bättre. Neymar är ojämn men denna säsong är trots allt ett stort steg framåt, han har verkligen cementerat sin position som topp 3 i världen. Det man kan konstatera är att Barcelona för att få en lyckad säsong måste ha en startelva där samtliga slutar på 3 eller högre. Alba, Iniesta, Rakitic, Ter Stegen med flera är inte tillräckligt bra. Ingen får en 5 och bara tre spelare får 4, det säger också en hel del. Jag ger Umtiti det betyget för att han så snabbt tagit en ordinarie plats genom imponerande försvarsspel. Pique håller minst lika hög nivå men där handlar det om kravställning.
Barcelona Bosketts
4/20/2017 11:30
@Soko:

Du missuppfattar mitt inlägg. Min poäng är alltså att Pep också hade en spännande generation från La Masia att arbeta med, samtidigt som det fanns en äldre och rutinerad stomme i laget. Precis som läget är nu med andra ord.

Sen håller jag helt med Katalano att det har med tränaren att göra. Att just spelare som Iniesta och Busquets blandar och ger vittnar ju på det. Skulle de "vara slut och lämna skorna på hyllan" skulle de inte prestera i absoluta världsklass till och från.
Barcelona messimal19
4/20/2017 11:25
Under säsongen så har vi spelat utan en högerytter (Messi). Han ser att mittfältet är odugligt så han droppar ned. Året då vi vann trippeln så gick allting igenom Messi på högerkanten, Neymar och Suarez hade båda betydligt större ytor att arbeta med. När Messi kliver in i mitten är det mycket enklare och stoppa honom, samtidigt så stänger han ytorna för Suarez. Om Messi håller till på kanten istället så måste mittbackarna i motståndarlaget ha större mellanrum mellan varandra och eller så flyttar dem över vilket leder till att neymar har havs av yta att arbeta med. Igår så var Juventus svaga länk deras vänstra kant, Mandzukic, Khedira och Alex Sandro hade uppgiften att täcka upp det. Sista 10 så gick Neymar och tog sig förbi gång på gång på den kanten. Tycker att man bör kunna se det som tränare såvida man inte är efterbliven. Sen så kan man undra hur Lucho tänkte med att ha Mathieu i en 3 backslinje när han inte ens duger i en 4 backslinje... Ni säger spelarna löper mindre och visar Brist på energi och annat, hur mycket trivs dem med läget i klubben? Hur mycket glädje ser ni hos spelarna? Vi har ingen ledare på plan likt Puyol! Iniesta är ingen ledare som skäller ut laget när det går dåligt inte Messi eller busquets heller, våra kaptener är mesar som skiter i! Vi behöver ledare och tränare med karaktärer
Barcelona Ribohn Fan
4/20/2017 10:52
Det är inte kul just nu!
Min oro fanns redan innan säsong och inledande träningsmatcher indikerade på hur säsongen skulle se ut.
Jag har skrivit många gånger detta att fjolårets säsong hade vi en svag länk i startelvan och det var Rakitic. När vi sedan tappar Alves och Bravo utan att ersätta dessa tre, så är startelvan sämre. Inköpta breddspelare har heller inte levt upp till dem vi sålde Pedro, Munir, Ramirez, Adriano etz.

Problem nummer två är för mig Luchos sett att hålla spelarnas fysiskaform på topp. Spelarna är inte tillräckligt löpstarka, rörliga, smidiga och explosiva och det har bara blivit sämre och sämre för varje Lucho år.
Ta t ex Iniesta och Busquets, som var lysande förra säsongen. Iniesta också en av dem bästa i EM. Efter EM vilan undrar man vad som hände, utebliven försäsongsträning????.

Problem nummer tre är att speltaktiken är utformat efter Messis.
Vet inte om det är Lucho eller Messi som styr detta efter som att man inte har den insynen i deras verksamhet. Offensivt är det självklart att dem bästa spelarna ska ha så mycket boll som möjligt.
Men grundformationen/taktiken styr först och främst efter defensiven och där är det helt klart att Messi spelar forward med Suarez, när motståndarna har boll.
Det är det här som blir konstigt när Messi droppar och vill ha boll och hamnar i vissa possitioner på plan när vi tappar boll och gör då inte jobbet som en mittfältare.
Ta ett exempel igår när Paco kommer in, då ska han spela forward med Suarez när vi har boll och vi tappar boll ska han spela högeryttermittfältare.
Det funkar inte i pressspel eller vid omställningar från försvar till anfall.
Vi spelade liknande redan förra säsongen med Messi, men då klarade vi det bättre på grund av att Alves var vårat hot på högerkanten med hans löpstyrka.
Barcelona Soko
4/20/2017 10:45
Katalano

Jag hade ingen syfte utan bara åsikten att de spelare som gjort Barca till det bästa laget genom tiderna är på väg att ta slut och inte konstigt med tanke på deras ålder.

Men jag håller med dig att Enrique har ansvaret att använda de på rätt sätt och rätt tid. Som tex Zidane använder sina spelare bla Ronaldo och sparar honom till rätta matcher.
Hos oss spelar MSN varenda match, även de matcher vi avgjort efter 60 minuter. Då har man inte hunger och engagemang att prestera på topp varenda match har var tredje dag.
Barcelona Kröjjff
4/20/2017 10:40
Luis Enrique talade om fem mål innan matchen. Men med ett enda skott "on target" är det inte lätt att infria ett sådant löfte. Själv skrev jag tidigare under gårdagen ett inlägg, i vilket jag inte trodde på någon upprepning av vändningen mot PSG. Men jag hade fel när jag något slarvigt beskrev laget som en "andrasorteringsupplaga". Sanningen är ju att han ställde upp med bästa möjliga lag; även om Racitic lämnar frågetecken efter sig. Och inte heller kan vi klaga på de byten som gjordes, den här gången. Barca är helt enkelt inte bättre än så här för "tillfället", i avsaknad av en fungerande spelidé eller tränare om man så vill. Och en ikon som Iniesta på klar nedgång. Barca har kort sagt för tillfället inte mycket mer att komma med. Och att av gammal vana åter beklaga sig över en parkerad buss, förtar inte det faktum att Juventus vann vår kvartsfinal med hela 3-0. Ja ärligt talat, sett till dubbelmötet gjorde det helt rättvist, utifrån sin spelmodell. Med vilken man manövrerat ut Barcelona på kanten och täppt till de centrala ytorna med disciplinerad finess snarare än i kraft av fult försvarsspel. När jag såg Neymar igår, kom jag att tänka på den återkommande rubriceringen från det 1:a världskrigets skyttegravskrig och som blev en berömd bok: På västfronten intet nytt. Visst tar han fart framåt med lätta snabba steg utmed kanten och vinner mark. Men när han så till slut närmar sig motståndarmålet, tar det förr eller senare tvärstopp och sedan är det bara att vända hemåt och börja om igen. Med samma resultat i slutänden. Kan inte se varför lite mer svett än Messi i pannan eller tårar i ögonen efteråt, skulle göra vare sig till eller ifrån. I all fall inte strikt fotbollsmässigt sett. Så var kommer Messi in i bilden? Har han inte sett ovanligt blek ut i största allmänhet den senaste tiden och mot PSG borta i synnerhet? Jo, några verkar tycka så och ser Neymar som den drivande kraften framåt. Men så låt oss då sätta saker och ting i sitt rätta sammanhang samt använda matchen borta mot PSG och bussmetaforen som ett vägledande exempel att ta till. I Paris fick framförallt Neymar men också hans landsman Rafinha på andra kanten sin beskärda del av berömmet, storförlusten till trots. Messi däremot fick ris snarare än rosor, eftersom han i mångas ögon i stort sett inte syntes till. Men den bild som dyker upp i mitt huvud är en fullsatt buss i vilken Messi vankar fram och tillbaka i en smal mittgång, utan att finna någon plats för sig och sitt breda register av driblingar och framspelningar. Suárez som tyvärr även han försvann där inne någonstans, hamnade också i kläm mellan en osedvanligt stor mängd slipade motståndare som tagit på sig mittbacksrollen i en eller annan mening. Men i min metafor, hade bussen helljuset på och parkerades så att det riktades åt vänster håll i båda halvlekarna. Där Neymar fick jämförelsevis fritt fram och från skillnad till Messi och Suaréz, tydligt syntes i strålkastarskenet. Rafinha fick nöja sig med baklyktorna men det räckte för att också han fick sin beskärda del av fansens och barcapublikens uppmärksamhet härinne. Om "bussen" däremot varit vänd åt andra hållet och Neymar fått kliva in i den istället för Messi och denne flyttat ut på högerkanten, så hade vi troligtvis sett betydligt mer av såväl honom som Suárez än vad som kom att bli fallet. Inte minst som Lionel Messi är långt mer fruktad av motståndarförsvaren för sina framspelningar och avslut. Han hade tvingat dem att bredda sig med mer bevakning på den kanten, än den som tog sig an att få stopp på Neymar utmed den vänstra sidan av plan och öppnat dörrar in i "bussen". Men så vad har då denna obegripligt krystade metafor med gårdagens match att göra? Det är upp till var och en att lista ut själv. Men Lucho göre sig icke besvär, för han är och förblir ett enda stort frågetecken.
Barcelona Den vise mannen
4/20/2017 10:40
Hur ser ni på spelarprestationer sett till HELA säsongen hittills? Min bedömning utgår från spelarens egna kapacitet och förutsättningar. Vore kul om ni gjorde er lista! 1-5 plus Här kommer min + Mathieu - El fumador Gomes ++ Rakitic Sergio D Suarez Arda Iniesta Rafinha Masch Paco Alba Digne Roberto Vidal MAtS +++ Pique L Suarez Messi Ney Cillissen ++++ Umtiti Sammanfattningsvis så är det alldeles för lite spelare som har presterat bra och knappt ngn som gjort det bättre än förväntat. Där har ju en Lucho ett riktigt stort ansvar för det är ju hans jobb och se till att de gör. BRA tränare som hittar tillbaka till vårt spel är ett måste. Verratti alt Thiago (helst båda) är prio 1. Högerback ser ingen som skulle kunna gör ngn revolution så vill hålla i den pengen i en säsong. Sen måste det givetvis rensas en hel del. Den pucken låter jag vila lite men mannen först på min ovanstående lista kan jag säga är först ut.
Barcelona Katalano
4/20/2017 10:19
Soko

Förstår inte syftet med ditt inlägg. Spelarna du nämner är inte lika bra i år, check, det vet vi alla. Men ansvaret ligger på Enrique. Spelarna är fortfarande värdsklass allihop och tillräckligt bra för att fortsätta vinna, bara de nyttjas på rätt sätt p planen, vilket de inte gör idag.
Barcelona LennyRomario
4/20/2017 09:58
@Soko:

Men då säljer vi Iniesta, Pique, Busken och Messi till Man City då? Och Alba också kanske, som många stundtals klagar på. Så kan Pep få vinna CL igen, vore trevligt för honom.
Barcelona Soko
4/20/2017 09:55
Bosketts Direkt efter Pep tiden och idag är det inte samma sak. Då var de nämnda spelare runt 25 år och nu är de runt 30 år. Iniesta 33 . Man ser att alla dessa har blivit sämre. Iniesta är nästan helt slut och bör lämna skorna på hyllan. Pique blandar och ger hela tiden. Busquets har blivit seg att han gör 1 bra match och 5 dåliga. Messi har rutin men man ser att han har gått ner sig en del, tappat farten och träffar inte målet som förr.
Barcelona LennyRomario
4/20/2017 09:45
Finns det något scenario där man kan tänka sig bli av med Bartomeu? Riktar mig främst kanske till dig Cameroonians, som har en bra insyn hur det fungerar i klubben. Laporta fick väl en misstroendeomröstning emot sig efter några titellösa säsonger? Visserligen klarade han den, men finns det något hopp där? Å andra sidan är det väl bra mycket svårare att få till en sådan nu, har för mig att Rosell höjde gränsen från underskrifter från 5% av medlemmarna till 15%? Och en misstroendeomröstning är kanske inte så trolig om man redan lyckats överleva stormar som transferförbud (nyvalet) och få klubben dömd i Neymaraffären? Själv bryr jag mig inte om resultaten, det är inte därför jag vill ha bort Bartomeu. Men tänker att det ändå är den troligaste vägen? Jag orkar bara inte se honom ända fram till 2021. Då har det gått så många år att jag stundtals är tveksam till om jag ens kommer ha någon kärlek kvar till Barcelona då. Jag är utan tvivel beredd att ta en förlust mot Real Madrid med 0-5, förlora varenda ligamatch som är kvar och dessutom förlora cupfinalen mot Alaves om det ger en misstroendeomröstning. Finns det något hopp?
Barcelona Bosketts
4/20/2017 09:39
Att Barcelonas storhetstid är över och förbi är något man pratat om sen Pep stack. Men vi har allt som oftast studsat tillbaka när en ny tränare kommer in i bilden. Skillnaden är att vi alltid haft La Masia att förlita oss på. Är det inte en Busquets eller Messi som ploppar fram, så har det varit en Sergio Roberto eller Jordi Alba. Men sedan misshandlingen av ungdomslagen har det varit snålt med tillflödet.

Nu börjar det återigen bubbla i leden. Vi har en kompetent Barca B-tränare som med allt att döma lyfter upp laget i segunda igen, samtidigt kan vi med en mer ungdomsfokuserad tränare i A-laget ta vara på talanger som Palencia, Alena, Cucu och Samper. Så egentligen är inte läget sämre än när Pep klev in efter Rijkaard. Den rutinerade stommen finns där, och det är bra för ungtupparna. Men vi måste få in en tränare som har kunskapen att ta vara på ny och rå talang.

Hoppet lever i allra högsta grad i mig. Vi har en mycket spännande generation på gång, 87-generationen är inte SÅ gamla och Xavi pluggar alltjämt till tränare.
Annons: