/spanien/barcelona/forum/3420.aspx/spanien/barcelona/forum/3420.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona ElRaval
2015-01-11 19:56
Jag är nöjd med startelvan, förutom att jag vill ha Bartra som mittback och Masken på mittfältet.

Hade gärna sett dubbel-pivote med Busquets och Mascherano...
Barcelona Erik Satie
2015-01-11 19:54
fan alltså. Bartra är bättre än Mascherano som mittback. Och Mascherano är bättre än Busquets (i nuläget) som defensiv mittfältare. Luis Enrique snälla läär dig....
Barcelona Junta Dimision
2015-01-11 19:54
Moya, Juanfran, Gimenez, Godin, Jesus Gamez, Tiago, Gabi, Koke, Arda Turan, Griezzmann och Mandzukic startar för Atletico Madrid.
Barcelona Nemesis 10
2015-01-11 19:52
Jag hade verkligen hoppats på Bartra som antingen höger back eller mittback. När ska han få spela egentligen?
Barcelona Vampíro
2015-01-11 19:51
Skrämmande att Mascherano och Piqué fortfarande är det bästa mittbacksparet man kan få till.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona koeman92
2015-01-11 19:51
@Barcacat:

Masche som mittback och Sergio på mitten.. Suck..
Barcelona Messidinho_10
2015-01-11 19:50
Jaaaa Iniesta från start!!! Fan vad jag har saknat honom!!
Barcelona Barcacat
2015-01-11 19:49
Barcelona line-up (official): Bravo - Alves Pique Mascherano Alba - Rakitic Busquets Iniesta - Messi Suarez Neymar #fcblive
Barcelona Kröjf
2015-01-11 19:49
Nemesis 10 frågar mig:

Jag vet inte riktigt om jag förstod din text rätt men tycker du att Greizmann är bättre än Neymar?".

Jag skrev:Själv har jag exempelvis aldrig tvivlat på att exempelvis Antoine Griezmann talang, utan att för den skull se honom som fotbollsgudens gåva till ”the beatiful game". Eller att han är bättre än Neymar!!

Jag trodde att två utropstecken skulle räcka för att inga såna frågor skulle väckas.
Men för att nu ytterligare förtydliga mig, så anser jag att Neymar vuxit avsevärt den här säsongen och att samspelet med Messi är en ren fröjd att skåda. Vilket jag också skrivit härinne utan att bl a Neymar och (Xaviesta) tycks ha tagit någon nämnvärd notis om detta faktum.

För att nu inte bli beskylld för ännu mer, får jag väl också ta tillfället i akt att ett av mina två utropstecken ska tolkas som att jag inte heller tycker att Griezmann heller är tillnärmelsevis lika bra som Neymar. Men utan talang? Ett sån´t påstående ställer jag inte upp på.

Och Neymar11 visar med sin snabba replik, att han i sina sämsta stunder inte ens kan stava till nyans (bildligt talat!!!!!!!!!!!)

Det vore klädsamt om Neymar11 inte kallade folk för okunniga och använde skällsord som "kloak". Utan istället la sin energi på ett föra ett seriöst resonemang utan bokstavliga inslag av aggressiva personangrepp, som leder i bevis att faktiskt vet bäst och har rätt i sak. Ska det verkligen vara så svårt?

Om jag inte svarar på fler gånger på den typen av repliker, beror det inte på att jag är svarslös. Utan mållös. Jösses.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-01-11 19:48
Barcelona line-up (official): Bravo - Alves Pique Mascherano Alba - Rakitic Busquets Iniesta - Messi Suarez Neymar #fcblive
Barcelona Junta Dimision
2015-01-11 19:30
Southampton vann över Man Utd med 1-0 efter att Dusan Tadic hoppat in och avgjort och ligger nu på en 3:e plats bakom City och Chelsea. Trodde att Saints skulle tappa mark efter julen, men efter ett kryss mot Chelsea och två vinster mot Arsenal och Manchester United håller de sig kvar i toppskiktet. Är väldigt imponerad över hur vår alldeles egna CL avgörare 1992 Ronaldo Koeman fått in ett såpass bra lag, när de var i kris i somras och många "experter" i England tippade de som nedflyttningshotade eftersom att de knappt hade en hel A-lagstrupp i ett tag, något Koeman skämtade om(se länktips). Deras tränare Mauricio Pochettino samt flera tongivande spelare från förra säsongen lämnade såsom Adam Lallana, Ricky Lambert, Luke Shaw, Calum Chambers och Dejan Lovren. De fick runtomkring 90 m pund för deras försäljningar och lyckades ta in spelare som Dusan Tadic (magnifik poängspelare från Twente), Graziano Pellé, Ryan Bertrand på lån, Toby Alderweireld på lån, Shane Long samt Sadio Mané för drygt hälften av summan de sålde för. Nyckeln i deras framgångar ligger främst i deras kollektiva försvarsspel och deras possessionspel vilket Ronald Koeman ska ha stort beröm för, då de har släppt in 15 mål på 21 matcher vilket är minst i hela Premier League. Att de lyckades behålla Morgan Schniederlin som var väldigt nära på att gå till Tottenham efter han försökt tvinga sig bort i somras var vitalt då han är en av Premier Leagues bästa defensiva/ box to box mittfältare. Ser gärna Ronald Koeman som framtida tränare för Barcelona under en ny ledning då hans filosofi verkligen skulle passa oss som handen i handsken. Även om han inte var så lyckad i Valencia säsongen 2007-2008, så har han utvecklat sin filosofi vilket man såg efter ett fantastiskt jobb med Feyenoord där han har tagit fram flertalet spelare som startade i Hollands landslag i VM (Bl.a Bruno Martins Indi, Daryl Janmaat, Stefan De Vrij). Hatten av för Ronald Koeman.
Barcelona J.Gamper
2015-01-11 19:23
Snart kommer det som är svårare att förutspå än matchresultatet nästan..

.
.
.

Startelvan!

Väntar med spänning.
Barcelona Neymar11
2015-01-11 19:19
Kröjf Har du hittat ut från kloaken nu igen? Vad fan snackar du om för skit? Vi diskuterar Neymars talang, inte hans prislapp och vad vi borde ha värvat istället eller är du helt vilse. Svårt att endast diskutera det sportliga? Det kan jag förstå dock när det enda du försöker göra är att trycka ner neymar, killen får sluta briljera så du kan hitta tillbaka till diskussionen Innan du flyger iväg och letar efter alla möjliga variabler till varför vi inte borde ha värvat neymar. Så borde du släppa all hat du har inom dig och slappna av och inse/acceptera att vi har värvat honom Så gör som du brukar göra nu, gå hem tänk igenom ditt nästa inlägg grundligt, så förväntar jag mig att du kommer med något NYTT motargument någon gång nästa vecka Peace out
Barcelona Nemesis 10
2015-01-11 19:15
Kröjf

Jag vet inte riktigt om jag förstod din text rätt men tycker du att Greizmann är bättre än Neymar?
Barcelona Bàckis - adoradors de Rivaldo
2015-01-11 19:14
Någon som vet om det är någon studio före avspark på Cmore ikväll? Spyr om tablån stämmer, där står " La Liga Studio " 20.45 och sen att matchen börjar 20.55. Horribelt om det inte är en längre försnack, igår hade man 4 personer i studio och paus när Zlatan mötte Bastia i Ligue 1...
Barcelona ( Xaviesta )
2015-01-11 19:11
Kröjf Att du orkar.. :) Vill kommentera Neymar delen av ditt hyperextrema inlägg med att säga att med all respekt för brassens bollkonster och lekfullhet tillika utnämningen som en av världens största talanger vid tidpunkten vi köpte honom så var han först och främst en "marketing decision" av Rosell och hans övriga fula fiskar. Det sportsliga språnget såg man som en ren och skär bonus. Med det sagt så har ju Neymar11 haft rätt hittills med sin spåkula då brassen verkligen levererat den här säsongen, tycker du inte?
Barcelona Kröjf
2015-01-11 19:01
Apropå sin namnes insats i cupmatchen i veckan, så skrev Neymar11 med illa dold förtjusning: ”Folk som tvivlar på hans talang och leker fotbollskunniga”. Jag kanske börjar bli paranoid. Men magkänslan säger mig att Neymar11 inkluderar bl a mig och Coach Pep i kategorin ”folk” i nämnda sammanhang. Inte minst som vi båda bildligt talat blivit bitna i strupen, för att vi vågat ifrågasätta om miljardinvesteringen verkligen visat sig vara helt försvarbar och att Neymar infriat vissa fans förväntningar. Hur som haver, vill jag påtala att den som gör anspråk att vara fotbollskunnig, inte gärna kan sätta likhetstecken mellan tvivel på att brassen besitter stor talang å ena sidan och ifrågasättande av att han kommer att visa sig värd den dryga miljard han kostade vår klubb och t o m koras till världens bästa spelare inom 2 år (så som Neyamar11 sagt sig vara fullkomligt säker på), å den andra. Låter väl självklart? Ty det är långt ifrån samma sak, om man från skillnad till oseriösa sportskribenter på tabloidblaskor förmår se nyanser bortom svart eller vitt. Själv har jag exempelvis aldrig tvivlat på att exempelvis Antoine Griezmann talang, utan att för den skull se honom som fotbollsgudens gåva till ”the beatiful game". Eller att han är bättre än Neymar!! Griezmann kostade Atlético Madrid mindre än en tredjedel av vad Barca (läs Rosell) visade sig vara beredda att betala för Neymar. Vilket i fantasins värld alltså skulle inneburit att man haft cirka 600 miljoner kvar att spendera på att förstärka sitt försvar med, om man följt Atleticos exempel. D v s köpt smart och balanserat, snarare än spektakulärt; sistnämnda till sponsorernas stora tillfredsställelse på kort sikt. Men Neymar11 verkar av vad som tidigare framkommit i tidigare inlägg under dennes nickname, tycka att det finns en stark övertro på behovet av klasspelare i främst mittförsvaret som många med mig sett som prio ett, eftersom han i höstas också skrev: ”Att ni seriöst tror att en enda "stjärnback" kan förbättra ett helt kollektivt försvar säger hur mycket ni kan om fotboll”. Men med nyss nämnda slutsats i färskt minne, kan man ju lika gärna vända på resonemanget och säga att Sandro Rosells affärsuppgörelse med Neymar och dennes farsa, visade hur mycket FC Barcelonas dåvarande ordförande kunde om fotboll. Devisen anfall är bästa försvar i all ära. Men tro att en stjärnforward skulle vara en patentlösning på de uppenbara problem med försvarsspelet som Barca brottades med säsongen innan Neymars ankomst, verkar ju inte heller särskilt begåvat. Men Herr Rosell var beredd att t o m överskrida klubbens budget för att få en stjärna på kanten. Även om jag inte är tillnärmelsevis så initierad i fotbollens sköna konst som Neymar11 tycks tro sig vara, så vågar jag nog påstå att exempelvis en spelartyp som Diego Godín vars postion gör att han kan tänkas ha många år kvar på toppen sina 28 år till trots, skulle ha tillfört väl så mycket till Barcas spel i sin helhet som det brasilianska ”underbarnet”. Inte minst då vid fasta situationer, vare sig dessa vore defensiva eller offensiva. Det är ett välkänt faktum att just fasta situationer vuxit i betydelse i modern fotboll. Samt att Barca tillhör det absoluta bottenskiktet vad gäller utfallet av hörnor/inlägg, i såväl i det egna som motståndarlagets straffområde; likväl som offensiva frisparkar. Åtminstone så länge dessa inte lämpar sig för direktskott av Messi. Sämst i ligan i dessa viktiga spelmoment, brukar det heta titt som tätt när pålästa kommentatorer sagt sitt. Med en Diego Godín i laget hade det förmodligen sett annorlunda ut i den sortens spelsituationer och sorgligt talande statistik. Inlägg hade äntligen haft förutsättningar att löna sig. Inte nödvändigvis för att Godín skulle nicka bort eller in bollen frekvent beroende på i vilket straffområde han befann sig. Utan med sin blotta närvaro sprida ett större lugn i det egna straffområdet och skapa större oro i motståndarnas dito. För att därmed öppna upp större ytor åt snabbfotade lagkamrater, att få in bollen i nät. Inte heller hade vi förmodligen behövt sitta med hjärtat i halsgropen lika ofta som nu, när bollar på höjden ”dimper” ned i i riktning mot Barcas målområde. Vem vet, till och med Piqué hade kanske återvunnit lite av det självförtroende tillika trygghet han troligtvis levde på, så länge Puyol styrde och ställde vid sidan om eller bakom honom. Den sistnämndes speluppfattning,placeringsförmåga och pekande med hela handen, bidrog sannolikt i allra högsta grad till att dölja sin kollegas alla uppenbara brister. OBS!: Jag tillåter mig nu att återvända in i fantasins värld. I vilken jag föreställer mig en fotbollskunnig eldsjäl till sportchef i FC Barcelona. Då hade denne och hans bihang av medarbetare exempelvis vänt sig till Atletico, i samma stund man hade bestämt sig för att sälja Alexis. Och i full vetskap om Madrid-lagets konstant pressade ekonomiska situation - i kombination med det faktum att Chelsea suktade efter Diego Costa lika mycket som Monaco ville få Falcao till sig året innan - sen använt sig av Sanchez i förhandlingar med Madrids "lillebrorklubb". Med syfte att tillskansa sig Godín och dennes tämligen odiskutabla spetskompetens vad gäller just de spelsekvenser, i vilka Barca brister som allra mest. Den drömmen är till och med sann. D v s i så mening att jag i vaket tillstånd tänkte just i de banorna i somras. Därför blev uppvaknandet alldeles extra brutalt, när det stod klart att Barca istället la ytterligare ca 870 miljoner på en stjärnforward: Suarez. Förvisso en "talangfull” fotbollsspelare som fyller 28 år den 24:e januari och som visat vad han är kapabel till på en fotbollsplan. Han hade en lång avstängning att vänta efter VM. Och bar på tre uppseendeväckande bett med sig i sitt till bredden fyllda mentala bagage. Somliga supporters jublade helt besinningslöst. Och inför säsongens första El Clasico i Madrid och efter det att Suarez gjort två mål samt träffat stolpen en gång i ett par träningsmatcher mot mediokert motstånd i mellanöstern, så förutspådde Neymar11 att marängerna redan då ”skakade” av fruktan, inför hans debut på Santiago Bernabeu. Med tanke på den faktiska utgången av den högmodiga profetian, tycker jag mig ha fog för att avslutningsvis travestera Neymar11 själv, genom att återge hans citat från i höstas. Låt vara med två men betydelsefulla ordbyten. Och då ser det ut så här istället: "Att ni seriöst tror att en enda "stjärnforward" kan förbättra ett helt kollektivt anfall säger hur mycket ni kan om fotboll”. Med detta sagt hoppas jag självfallet av hela mitt hjärta att blir ”åka av” ikväll mot Atlético Madrid. För att det skulle bli "åka av" var det flera förståsigpåare som förutspådde när Neymar köptes av Barca. Och än mer så, då Suarez äntligen också anslöt sig till startelvan. Och givetvis även att det inte blir nya baklängesmål på hörnor mot La Ligas mest välorganiserade lag. Alldeles särskilt vid just fasta situationer...
Barcelona ElRaval
2015-01-11 19:01
@Heisenberg:
Håller med dig om resonemanget. Men jag tror tyvärr inte många rankar honom så högt, faktiskt. Hans spelsinne är helt otroligt. Bara Zlatan och ett par till som kan jämföra sig med honom när det kommer till det. Men faktumet att han stannat i Roma som inte vunnit tillräckligt har helt klart inte gynnat honom när det kommer till topplistor. I min bok är han världens mest underskattade spelare.
Barcelona El Conejito
2015-01-11 19:00
Vill bara dela med mig av att jag har daglig ångest över att vi sålde Alexis, FYFAN!
Barcelona Liunil Masse
2015-01-11 18:11
@Junta Dimision:

Barca som favoritlag? Real Madrid blir väl nästa klubbadress för honom då.
Barcelona Junta Dimision
2015-01-11 18:04
Som det står sig nu är Lyon etta i Ligue 1 vilket är väldigt imponerande eftersom de har genomgått en stor generationsväxling. I dagens elva har de en snittålder på 24 år och av deras mittfält/anfall är deras äldsta spelare Maxime Gonalons som är född 1989, resten är 90-talister. Väldigt imponerad av Lyon, att de kan prestera på en sådan hög nivå och då är Clement Grenier och Yoann Gourcuff skadade. Ber om ursäkt för OT.
Barcelona Junta Dimision
2015-01-11 17:55
Alexandre Lacazzette i Lyon gjorde mål nummer 17 och 18 med en halvlek spelad mot Toulouse. 23 år och har varit nästintill världsklass för sitt Lyon som imponerar mer och mer för varje match. Undra vilken klubb som går efter honom i sommar för han är pure class och han har även vår fina klubb som favoritlag vilket han sa i en intervju med Yahoo, men i och med vårt transferförbud kommer det nog inte hända.
Barcelona A good coach is everything!
2015-01-11 17:53
Nemesis 10 //

Håller me dig jag är inte det minsta orolig för Suarez ännu. Därför blir jag så jävla irriterad över personer som vill se Suarez prestera på en gång, när spel stilen är långt ifrån den han är van vid och kan. Dom personer som kritiserar Suarez brukar oftast också vara dem som vill att man ska ha tålamod med LE, ganska ironiskt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-01-11 17:07
Gabriel

Det du måste tänka på är att Suárez inte är samma spelartyp som varken Neymar eller Messi. Som du är inne på så håller jag också honom som världens bästa nia i form, med betoning på nia. Det går inte att involvera alla våra tre anfallare i varje anfall utan de måste ta olika roller i lagbygget. I Liverpool hade Suárez rollen som både genombrottsspelare, framspelare och avslutare mest pga att han var den bästa de hade i alla dessa egenskaper ute på planen.

I Barcelona har vi spelbyggare så det räcker. Vi har genombrottsspelare så det räcker. Vi har framspelare så det räcker. Vad vi inte har haft och vad vi behöver är en renodlad målskytt nu när Messi tar en djupare roll och man inte kan lita på hans målskytte på samma sätt som tidigare. Vi behöver någon som löper på djupet, som håller upp backlinjen, erbjuder ett längre uppspelsalternativ med sin styrka, balans och mottagningar/skarvar. Suárez befinner sig alltid i boxen, inte som Neymar och Messi som också är duktiga på att komma till avslutslägen men även har många andra uppgifter.

Suárez är en poängspelare. Han behöver inte vara involverad i spelet hela tiden, och inte i samma utsträckning som Neymar och framförallt Messi. Den optimala fotbollen för oss är en blandning av bollinehav och snabbt men effektivt kontringsspel. Med Suárez har vi som sagt en spelare som både erbjuder längre uppspel på felvänd anfallare där han kan ta emot och slå vidare på någon av de andra i supertrion, men även där mittfältarna när de befinner sig rättvända, och när motståndarna inte riktigt har samlat sig, kan spela bollen på djupet där Suárez alltid kommer hugga. Precis som hans mål mot Elche där vi även fick ett smakprov på vad hans individuella kvalitéer kan åstadkomma för skada till vår fördel.

Uruguayanen har inte kommit igång med målskyttet än vilken naturligtvis är en besvikelse. För så stora summor ska man givetvis förvänta sig att han någorlunda snabbt hittar sin roll i laget även om det alltid krävs en viss acklimatiseringsperiod. När han däremot kommit in i laget och hittat sin roll så kommer han vara otroligt nyttig för oss. När han har spelat upp sitt självförtroende och vet hur medspelarna rör sig ser jag framför mig en spelare som rör sig precis som en striker hos oss ska göra, som tar de löpningarna som krävs för att öppna upp försvaret, som gör sina mål men även spelar osjälviskt och assisterar andra. Gör han detta spelar det ingen roll att man inte ser honom exakt lika mycket i spelet ute på planen som man ser Messi och Neymar. Vi vet dessutom att han KAN utföra tekniska under med bollen, bara att han inte får lika stort utrymme för det här för att det blir bättre för laget om han koncentrerar sig på andra aspekter i sitt spel. Han kan dra en gubbe, han kan slå magiska passningar och kan göra mål från ingenstans. Det kommer han även att få visa upp, det har jag inga som helst tvivel om.
Barcelona Nemesis 10
2015-01-11 16:59
A good coach is everything! Det är inte många spelare som kommer från PL och börjar leverera direkt, Suarez sa själv att det är svårare att spela i la liga och att försvararna är bättre där. Neymar behövde en säsong för att lära sig ligan, Alexis kom igång ordentligt i sin 3e säsong med klubben så jag tycker iallafall att man kan ha lite tålamod denna säsong för jag ser mycket klass i hans spel. Han har slagit fina assist och hans tunnelvändningar är klockrena. Man märker att han saknar lite skärpa i avsluten men det kommer. Suarez kommer kanske inte dunka in 30 mål varje säsong för oss men han kommer bli otroligt viktig för vårat anfall. Han springer och kämpar på plan, det är bara en tidsfråga innan det lossnar ordentligt.
Barcelona Neymar11
2015-01-11 16:37
Holländare som han är så har dom alltid en förkärlek för Barcelona!
Barcelona A good coach is everything!
2015-01-11 16:36
Gabriel //

Det är det jag menar, El Pistole är utan tvekan enligt mig den bästa striken i världen. Att han inte kommer igång beror delvis på han själv med avstängningen osv. Men mycket beror också på att LE inte kan hantera bra spelare han fattar liksom inte att få igång Suarez är 10 gånger viktigare än att få igång Pedro. För Suarez i form är 10 gånger bättre än Pedro, man behöver inte vara geni för att se att vårt spel inte passar Suarez alls, trots det så har han inte vart jätte dålig som folk vill få det att framstå till..

Har försvarat El pistole tusen tals gånger här på forumet. Men har tyvärr fått repliker som att "du ogillar bara LE det är inte LEs fel att Suarez inte presterar". Nej det är inte LEs fel att Suarez inte presterar men det är Luchos fel till vår spelstil och spel ide som uppenbart inte passar Suarez eller Raktic för den delen.

Barcelona Nemesis 10
2015-01-11 16:34
Neymar11 Om det stämmer så låter det ju bra men den här transferförbudet kan kosta oss en del bra spelare denna sommar. Om han väjer att stanna iallafall en säsong så tycker jag självklart att man ska scouta honom tills 2016.
Barcelona Neymar11
2015-01-11 16:33
Heisenberg Maldini, del Piero, Scholes, giggs m fl Bara Messi som behöver bevisa sig i den överskattade och dåliga ligan. Gud vet vad Messi skulle ha gjort där
Barcelona Heisenberg
2015-01-11 16:30
Har någon någonsin hört någon säga att Totti med hela sin karriär inte kan räknas till en av sin tids största eftersom han spelat i samma lag hela tiden, eller gäller det bara om man har blå ränder på tröjan?
Annons: