/spanien/barcelona/forum/3395.aspx/spanien/barcelona/forum/3395.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona papillon
2015-02-11 00:16
Lion24:

Jag tror att du har hakat upp dig på Mathieu just för att det är Mathieu. Han gör inget fel i den situationen. När en mittback går upp i duell, press eller nickduell, så måste resten av backlinjen falla ner och täcka yta. Här missar Alba totalt. Som mittback ska man känna den tryggheten.

En smart ytterback ska inte ens behöva bli fundersam i det läget för att hans primära uppgift i det läget är att täcka ytan mellan ytterback och mittback. Först när boll spelas ut på kant då ska Alba lägga fokus på yttermittfältarn och gå ut och "pressa". Så det målet får Alba i slutändan ta på sig.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Lion24
2015-02-11 00:02
papillon

Jag förstår hur du tänker. Men kolla på Albas reaktioner. Alba har inte 1 problem, han har 2 problem. Den ena är Aduriz som löper på Mathieus yta och den andra är yttermittfältaren som gör Alba nojig/fundersam. Det är det som jag har skrivit väldigt många gånger tidigare, en enkel löpning på bara några meter kan skapa oändligt stora problem för en försvarare då försvararen måste tänka snabbt på sekunder/hundradelar. Det är omöjligt att ta ett sånt snabbt beslut.

Det finns två sätt att försvara, enligt mig. 1 är zonförsvar och 2 är man-man. I det fallet så försvarar inte Mathieu zon utan han försvarar man-man och tänker på sin gubbe framför sin zon. Jag tycker att ett zonförsvar är det bästa försvarsspelet eftersom du inte kan utnyttjas av motståndarens löpningar. Alla har ansvar för sin egen zon och alla ska sköta den.

Det ända jag kräver är att Mathieu ska förstå spelet bättre. Han har varit med i gamet länge, han har spelat i en stor klubb och i en stor liga. Han har mött spelare som Messi & Ronaldo förut, alltså världsspelare. Han är 31 år gammal och bör hantera vissa situationer mycket bättre och kyligare.
Ronaldinho Gaucho
2015-02-11 00:01
Problemet är att Mathieu ännu inte fått spela 3-4 matcher i rad för att känna sig trygg i rollen. Han har fått spela med 3-4 matchers avstånd mellan varje match istället och har inte kunnat bekanta sig fullt med vår fotboll. Jag tycker att han har skött sig godkänt hittills och ser honom som en bra tillgång då det finns få mittbackar med en vänsterfot. Dessutom vågar han slå stenhårda passningar längs med marken vilket vi ofta har saknat. För att inte tala om hans beslutsamhet och nytta i luftrummet. Mathieu är perfekt att ha bredvid Pique när vi möter lite mer fysiska lag.
Barcelona Neymar11
2015-02-11 00:00
Ska vi börja leta fel så kan vi backa några sekunder och hitta Messis bolltapp, är det Messis fel då? Det är en lång sekvens där flertal av spelarna tar fel beslut, målet hade kunnat förhindrats men det gjorde inte det. Vi kan inte förvänta oss 100% felfria matcher
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2015-02-10 23:53
Treyh

Mathieu har varit bra mot de mindre lag men i stort sätt nästan varenda svår match som vi stöter på så händer det allting nåt kring Mathieu. Han hänger inte med, inte i snabbhet utan i skallen. Där är Mathieus problem och det är den ända problem han har, enligt mig. Den ända problemen är också den känsligaste. Mot Villarreal så var han bedrövlig i början av säsongen. Vi hade stolpen att tacka för att det inte blev poängtapp. Mot Real var han bedrövlig, även om jag förstår varför han presterade som han gjorde i och med att han förmodligen 1.5 halvtimme innan match fick veta att han skulle spela vänsterback.

Men han är 31 år, han borde vara kyligare, mer rutinerad och endast spela säker för att inte göra bort sig. Mathieu har ju spelat vänsterback tidigare och det är hans naturliga position men Mathieu var för dålig den matchen. Mot PSG så var det likadant. Kolla länktips vid 4:56 och kolla hur grundlurad Mathieu blir. Målet var förvisso inte hans fel men just den sekvensen vill jag påpeka att hans fotbollshjärna som mittback är inte alls smart. Så fort vi ställs mot ganska bra motstånd så lurar man skjortan av Mathieu. Hade Mathieu varit ung så hade jag förstått men han är 31 år.

enkos

Jo, jag håller med att Busi gjort ett mycket tveksam ingripande och hade han inte gjort som han gjorde så hade de målet förmodligen inte kommit men kolla igen på länken och kolla på Mathieus positionsspel i den stund Busi gör bort sig. Varför återgår han inte tillbaka till sin zon och agerar så farligt i en halvfarlig situation? Det är ju 50-50 situation, hade han flyttat upp när vi hade bollen under kontroll så hade jag förstått men jag förstår inte hans positionsspel och hans tänkande.

Sen så är Busi en bättre defensiv mittfältare än vad Mathieu är som mittback. Jag försöker inte skydda Busi alls men bänkar vi Busi så har vi en fantastisk Mascherano som backup och det är inte fel och dåligt, vem har vi som backup till Mathieu ifall det skulle skita sig? Mathieu köptes för 20M, är 31 år (alltså rutinerad), spelat i en stor klubb i en stor liga och skulle vara den försvarare som skulle höja försvaret efter alla dessa år utan mittbackar och svagt försvarsspel men vi ser långt ifrån det.
Barcelona papillon
2015-02-10 23:50
Lion24:

Största felet vid Aduriz mål står Alba för. Inte nog med att Albas gubbe är högt på plan, Albas uppgift är i första hand att förhindra passningen mellan ytterback och mittback.

Jag tycker Mathieu tar rätt beslut då han väljer att stå kvar och täcka yta/passningsbana mot löpande gubbe bakom samtidigt som Pique och Alba måste täcka hans yta bakom.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Erik Satie
2015-02-10 23:42
Kommer Braida vara kvar efter valet då? Det är nog inte så troligt...
Barcelona Diar Shekha
2015-02-10 23:22
En fråga bara. Vi leker med tanken nu att vi vinner trippeln och Bartomeu ställer in valet i Sommar? Kan han göra det? Eller får man inte ändra sig?
Barcelona Funeral Canticle
2015-02-10 23:22
@Liunil Masse:

Han gjorde en grym insats inget snack om den saken, men glöm inte att många kan ha såna matcher då av någon konstig anledning lyfter sig i nivåer när dem möter Barcelona om du minns Wilshere. Sen har det väl gått si och så för honom, men Veratti verkar vara proffsig och något jämnare av det man sett. Intressant är det hur man än vänder och vrider på det, Braida ger ett gott intryck redan och det på kort tid snacka om att överglänsa Zubi
Barcelona Liunil Masse
2015-02-10 23:13
Barça's new sporting director Ariedo Braida wants to bring PSG's Marco Verratti to the club in 2016 [sport] Vilken nyhet! Hoppas detta sker nu! Detta är Xavis ersättare utan tvekan. En otrolig klasspelare som jag dessutom tror kmr passa perfekt i Luchos sätt att spela. Springer riktigt mycket är bra defensivt och har en magisk passningsfot. Den perfekta Xavi ersättaren i mina ögon. Enda problemet är väl att han spelar för PSG... Kolla länktips på hans insats mot oss på Camp Nou.
Barcelona AntoG
2015-02-10 23:10
Ryser när jag ser detta. Messi har vart helt överlägsen dem senaste månaderna! Fortsätter han såhär är Balon D'or inget snack om saken! Åh herremingud vad bra han är!!!!
Barcelona Barieta
2015-02-10 23:06
@Neymar11:

Fast att PL har 16:00 matcher är ju bara en fördel för Asien och österut rent generellt. I USA är dom jag mellan 6-9 timmar bakåt så för dom är det en fördel att matcherna spelas på kvällen här i EU.

Jag skulle tro att det mer har och göra med marknadsföring, PL marknadsför sig ju betydligt bättre.
El Pistolero #9
2015-02-10 23:01
@Potosi:

Det är väl ändå bara förra året vi(Liverpool) fick många straffar. Och då hade vi Suarez och Sturridge som terroriserade motståndarnas straffområde, så kanske inte så konstigt.
Barcelona Erik Satie
2015-02-10 22:55
Barcelonito

Messi har inte varit "skit" för några månader sedan. Visst, han kanske var ur slag, men han deltog mer i spelet och skapade chanser mer än någon annan i hela världen.
Barcelona Barcadinho.
2015-02-10 22:54
OT - men alltid kul att se Balotelli gör mål, Jag vet knappt varför, han är speciell.
Eller för att det händer sällan.
Barcelona Yaya24
2015-02-10 22:40
@VizzlA-"Tots Units Fem Força":

Just nu är Xavi bättre än iniesta, så han ska starta!
Barcelona Junta Dimision
2015-02-10 22:31
enkos

Jag kan förstå att du kommer med det påståendet om det är precis vid sista matcherna, men den sista straffen Liverpool fick i ligaspelet förra säsongen var i omgång 33 när de mötte West Ham och då ledde de inte ens matchen.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-02-10 22:29
För ett par månader sen var Messi skit, nu är Ronaldo skit.

Om alla hatare kunde chilla lite. Det är fortfarande världens 2 absolut bästa spelare. Messi har alltid varit snäppet högre för mig, för att han är mycket mer än en målskytt. Ronaldo är komplett, komplett för att göra mål själv, inte för att delta i spelet och göra andra bättre.

Men hur som helst, Ronaldo kommer likt Messi att "komma tillbaka" och avgöra alldeles för många matcher, så jag tycker vi chillar lite med smutskastningen mot honom. Han har inte slutat göra mål bara sådär, det är en liten tillfällighet.
Barcelona Potosi
2015-02-10 22:16
Real Madrid och Liverpool är de lag som får överlägset mest straffar av alla "storlag". Helt galet hur många straffar Penaldo och Gerrard får.
Barcelona enkos
2015-02-10 22:16
@Junta Dimision:

Nej, så är det inte, det fanns matcher där Liverpool lede stort och i slutminuterna kom straffar men ändå lätt ego aldrig Suarez ta någon åtminstone
Barcelona Junta Dimision
2015-02-10 22:15
enkos

Kanske för att de hade en ligatitel att tänka på? De förlorade ligan nästan precis i slutet av säsongen och Gerrard gav bort straffar när en spelare kunde göra hattrick så jag vet inte vad du definierar som ego.
Barcelona enkos
2015-02-10 22:09
Gerrard är värre än Penaldo, han har väl gjort 100 straffar..
Han är dessutom ett stor ego som aldrig lätt Suarez ta en enda straff och vinna skytteligan ensam
Barcelona enkos
2015-02-10 21:59
@Lion24:

Största skulden för det målet ligger dock på Busquets, som som en små pojke låter motståndare ta bollen från honom utan att ens anstränga sig för att behålla bollen, mycket nonchalant av Busqets där..
Barcelona Neymar11
2015-02-10 21:57
Barcanist Real får pengar under bordet Nej men dåliga affärsmän i Spanien, och man satsar inte rent medialt i Spanien Hade matcherna börjar spelats samma tider som i England, då hade det varit ombytta roller. Påverkar både Asien, Sydamerika samt Nordamerika Jag själv vill inte ha 16:00 matcher, vill ha kvälls matcher
Barcelona Barcanist
2015-02-10 21:54
Förresten, någon som kan förklara för mig hur det kommer sig att PL har mer än 150% större TV-intäkter än La Liga? Även Serie A har högre TV-intäkter. Hur kommer det sig? Världens bästa liga?
Barcelona Barcanist
2015-02-10 21:53
@Neymar N11:

Källa?
Barcelona Neymar11
2015-02-10 21:40
@barcastuff: New Barcelona transfer adviser Braida will work on the signing of PSG midfielder Marco Verratti (22) for the summer of 2016. [ilsussidiario]
Barcelona Treyh
2015-02-10 20:55
Jag ska boka en barcelona match till våren. Jag måste bara få se Messi live innan han avsluta sin karriär (kan inte ens tänka mig tanken, bli nästan lite nedstämd den dagen han lägger skorna på hyllan) Det kommer nog aldrig nån mer som Messi under min livstid . Messi är ett geni. Han är unik. Jag måste ta vara på chansen att se Barcelona och honom live. Man vet aldrig vad som händer i livet. Nu när jag har heltidsjobb så är det rätt enkelt att spara ihop en slant och åka. Och det tänker jag fanimej göra.

@Rafa Alcantara - 12:

Barcelona Treyh
2015-02-10 20:48
Mathiue var suverän i början men han har inte spelat på ett tag. Och han har knappt spelat med Pique heller. Han behöver matchträning tillsammans med Pique, precis som alla andra mittbackar. Kolla bara på när Varane och Nacho spelade tillsammans - det blev rena hönsgården. Mittbackar behöver kontinuitet. Det är därför man aldrig byter ut mittbackar. Dom två målen som gjordes mot oss när vi mötte Bilbao senast får Mathiue ta på sig på grund av riktigt dåligt positionsspel. Annars tycker jag att han vann många dueller i luften och bröt en hel del, trots sina misstag. Men jag hoppas att han spelar upp sig och lär sig av sina misstag.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-10 20:41
Liverpool - Tottenham om 15 minuter, tror det blir en väldigt Sevärd match som jag föreslår er alla att titta på.
Annons: