/spanien/barcelona/forum/3394.aspx/spanien/barcelona/forum/3394.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona AndreD.
2015-01-14 19:50
Hur i helvete är Pique och Casillas med där? Vilket skämt.
Barcelona Baha - Lionel Andres Messi
2015-01-14 19:47
Tror ni att Vermaelen hamnar i World XI någon gång snart :P.

Douglas?

Anyone?
Barcelona Barca4life98
2015-01-14 19:38
Hur kan Hazard inte vara i det 3:e laget. Han hade ett bättre år än alla mittfältarna i det 3:e laget (Pogba,Pirlo och Xavi) Alla mittfältare från det 4:e laget egentligen (Hazard, James, Schweinsteiger) skulle ha varit i det tredje istället tycker jag.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Andresito
2015-01-14 19:02
FIFA har släppt reservlaget till FIFPro XI, och även tredje-, fjärde- och femte-laget.

Reserv:
Courtois
Alves, Hummels, Alaba, Marcelo
Yaya, Alonso, Modric
Suarez, Zlatan, Neymar

3:
Casillas
Pepe, Piqué, Kompany, Alba
Xavi, Pirlo, Pogba
Müller, Costa, Bale

4:
Buffon
Ivanovic, Godín, Masch, Boateng
James, Schweini, Hazard
Agüero, Lewa, Benzema

5:
Bravo
Carvajal, Zabaleta, Varane, Filipe Luis
Cesc, Vidal, Özil
Reus, Rooney, Ribery

Sjukt att Godín och Boateng hade 12 backar framför sig, och att både Filipe och Masch hamnade så långt bak.
Alba är samtidigt väldigt underskattad. Han hade en bättre säsong än både Alves och Marcelo, lägg därtill hönshjärnan David Luiz och Thiago Silva som inte heller förtjänar en plats framför Jordito.
Barcelona Liatzo
2015-01-14 18:53
Måste även berömma hur våra spelare stod upp för varandra under Atlético-matchen. Tidigare har jag endast sett Piqué göra detta, vilket har varit väldigt frustrerande för min egen del. Och apropå Piqué... Wow. Det känns som att all bänkade under säsongen har gjort honom gott. En hel del personer i detta forum må ogilla Geri, men när han ligger på den nivå han har legat på under denna säsong så är det inte många mittbackar som är bättre. Den enda dåliga match jag sett honom göra under säsongen är el Clásico. Hoppas att han fortsätter på den inslagna vägen.
Barcelona el Flaco
2015-01-14 18:15
Andresito/

Var också roligt när Suárez avslutade det hela med "det här kommer jag inte glömma". :P

Barcelona Andresito
2015-01-14 18:13
el Flaco

Haha fick mig ett gott skratt när Suárez skrek på Gimenez. "Josema, la concha de tu madre!"

Känns som att Suárez är som Mascherano på det sättet att han verkligen ger allt. 100% och lite till.
Kul med en "bad boy" där framme som skiljer sig från Neymar och Messis personligheter.
Barcelona Liunil Masse
2015-01-14 18:10
@barcastuff: Thierry Henry: "The 2-6 at the Bernabeu was unforgettable. That day I became a true Barça fan, I understood what 'more than a club' means." @barcastuff: Thierry Henry: "Barça is a culture, a religion, someting more, an incredible club. After Arsenal, it's the club I feel closest to." [sport]
Barcelona Liunil Masse
2015-01-14 18:00
@barcastuff: Most successful dribbles in the Liga so far this season: Messi 81 - Cartabia 48 - Muniain 45 - Isco 39 - Kakuta 38 #fcblive [via @ermessidi] Varför är "världens bästa spelare" 2014 inte med? Kakuta har för fan mer än Cristiano (P), pinsamt av "världens bästa" kan man tycka...
Barcelona el Flaco
2015-01-14 17:23
Underbart att se samarbetet mellan Messi, Neymar och Suárez mot Atlético. I första chansen när Messi missar så ger argentinaren och brassen varandra tummen upp och Suárez uppmuntrar Neymar efter sin nickmiss. Det är precis sånt man vill se och mer av. Känns som att de har bara visat oss glimtar av vad de kan göra tillsammans.

Det var även skönt att se att de inte lät sig skrämmas av Atletis stundtals fula spel. Blev imponerad att se Neymar kämpa vidare med en blodig vrist, att se Messi springa ner för att försvara och även Suárez hann tjafsa med sin landsman Jiménez.
Barcelona MessiyoyO 10
2015-01-14 17:20
@El Messias:

Han letar förmodligen jobb. Han är säkert väldigt eftertraktad av många storklubbar. Till skillnad från Barca så vet andra klubbar hur man behandlar sina legender. Han har väl alltid gillat Milan så det hade inte förvånat mig om dem gav honom en tjänst.
Barcelona Lion24
2015-01-14 17:02
Jag tänker länka ännu en och det blir mitt sista. Jag ber om ursäkt för alla dessa länkar ifall det stör någon men jag vill verkligen att man ska direkt kunna klicka på länken och komma fram direkt.

Det som var oroande mot Alético var försvarsspelet. Nu gjorde vi en ganska bra match försvarsmässigt men problemet (enligt mig) var att vi försvarade oftast man-man markering. Jag personligen föredrar en zon förvarsspel, dvs att alla håller sin zon och har ansvar för sin zon. Då kan du inte påverkas av din motspelares rörelser. Titta länktips mellan 6:24-6:35, direkt vid avspark alltså.

Ser ni mönstren? Ser ni hur lätt dom kommer förbi på Alves kant? Bara med en enkel rörelse från Arda Turan. Meningen med det här från Simeone var att friställa vänsterbacken och slå ett inlägg på Mandzukic som sökt sig till Mascherano. Simeone vet mycket väl att Mandzukic vinner en nickduell mot Mascherano 9,9/10 gånger. Simeone vet mycket väl också att Messi inte backar hem, så Arda sökte sig inåt, tog med sig Alves och friställde vänsterbacken. Man lyckades förvisso med hela rörelserna och friställandet av vänsterbacken men inlägget blev misslyckat så där hade vi rejält tur att vi inte låg under med 0-1 redan från start.

Det där är ett man-markerings-försvarsspel. Mot sämre lag, spelare och tränare så kan man ha det (även om jag alltid föredrar zonförsvar) så har oftast motståndarna inte de kvalitéerna att skapa nåt ordentligt. Skillnaden på FC Barcelona och Elche (exempel) är enorm. Men mot bättre lag så är det extremt viktigt att vi håller våra zoner för motståndarens spelare och tränare är fullt kapabla att utnyttja de ytor du lämnar och skapa farligheter. Jag nämner tränare eftersom det är eller ska vara från tränarens instruktioner hur en spelare ska röra sig.

Kort och gott, så anser jag att zonförsvar är mycket bättre än man-man försvar. Du litar på din egen förmåga i zonförsvar, ingen kan byta ut dig från din position (som Arda gjorde med Alves), du släpper inga ytor bakom dig heller.
Barcelona IlTriplete
2015-01-14 17:01
Valdes var en duktig målvakt, han hade sina perioder då han var riktigt grym och var världens bäste (07-08 säsongen, 13-14 säsongen innan skadan). Han har varit bidragande till alla titlar absolut, men helt ärligt så hade han fått lämna laget för länge sen om inte han var katalan. Har aldrig sett en världsmålvakt som tabbat sig så mycket i viktiga matcher genom åren.. Exempel: 1. Hans gratis pass till Villa i ligan, Barca - Valencia. 2. Hans försök till att dribbla av di Maria, Barca - Real. 3. Hans Matrix-parad mot PSG när Matuidi kvitterade i 93:e. 4. Hur han rusade ut för tidigt mot både Ronaldo i Calma-matchen, 1-2, och... 5. ...några dagar senare mot Chelsea när Ramires chippade in den. 6. Hans misslyckade passning som gick till di Maria när vi vann 3-1 mot Madrid borta. 7. Misslyckad passning mot Osasuna när vi förlorade 3-2, 11-12 säsongen, som gav Mourinhos Madrid 10 poängs försprång. Shit, det var mer än vad jag trodde det var i början..
Barcelona El Messias
2015-01-14 16:48
En fråga, vad gör Puyol hos de italienska stor klubbar? Har sett bilder på instagram där han besöker Milan, Inter och Juventus.
Barcelona Neymar11
2015-01-14 16:28
Lion24 Neymar gjorde identiska löpningar förra året samt i Brasilien. Men nu börjar Messi och dom andra förstå sig på honom Hans spel utan boll är rejält underskattat då alla väntar på att han ska showa med bollen och missar dem genialiska löpningarna
Barcelona Lion24
2015-01-14 16:13
KiNg-PuYi

Alla visste att Ney har en fantastisk teknik. Men som jag skrev tidigare: många såna spelare brukar vara fantastiska, tekniska och smarta i spelet MED boll men är ofta statiska i spelet UTAN. Men Neymar är extremt smart och tar inte bara rätta löpningar utan han gör det med perfekt tajming. Det är det som är så imponerande för en så teknisk brasse, för Neymar har en makalös teknik, är att han är extremt smart utan bollen. Neymar kan ha fått instruktioner av Lucho att alltid ta löpningar när framförallt Messi har bollen eller så har Ney och Leo helt enkelt hittat ett perfekt samarbete. Men eftersom jag anser att tränaren ALLTID har största ansvaret för laget och taktiken så tror jag att det är Luchos instruktioner.
Barcelona Lion24
2015-01-14 16:08
Ja, Messis mål alltså. Målet som punkterade matchen. Kolla länktips och stanna vid 0:20 och läs av situationen. Messi har precis tagit emot bollen från Suarez och kolla Rakitics löpning. En enkel löpning på 1-2 meter kan verkligen göra skillnad. Det är inte så svårt men ack så smart och viktigt det är med dessa rörelser. Rakitic tar löpning och i normala fall brukar motståndaren (Tiago) följa med löpningen (som Juanfran gjorde med Neymar i Suarez mål) men nu väljer Tiago att inte göra det var att skapa en 2mot1 situation mot Messi så man släpper Rakitic.

Den löpningen Rakitic gör är ju som sagt så viktig. Den ställer frågor (jag vet att jag tjatar) till motspelaren. Skulle Tiago följa med Rakitic så hade chansen till en passning till Rakitic förmodligen varit stängd men då hade Tiago släppt den oerhört farliga ytan precis framför straffområdet för Messi. Och då är Messi kapabel att dribbla bort en spelare, framförallt en högerback som vikarierar på vänsterbacken. Nu följde inte Tiago med och en möjlighet till passning till Rakitic skapades och det blev genast en kombination mellan Rakitic och Messi som skulle resulterat i mål redan från första passningen Rakitic slog men den var lite för hård.

Hur som helst, tänk vad en enkel liten löpning kan göra. BARA MAN RÖR SIG. Det ställer alltid frågor: följer du med eller stannar du kvar vid din zon? Följer du med så tappar du din yta som sedan kan utnyttjas eller om du stannar kvar vid din zon så friställer du mig.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-01-14 16:06
100% antimadridista

Glöm ej Alves o abidal. Speciellt Alves nivån han höll var helt magisk vi får ej glömma att killen är högerback o mkt gick via han. Han är den som assisterat Messi mest av alla o messi var den bästa spelaren under pep. Borde säga nåt om högerbacken:)
Barcelona Nemesis 10
2015-01-14 16:03
KiNg-PuYi Samma här, trodde aldrig vi skulle få se en ny Ronaldinho men sen värvades Neymar. Jag var oxå lite orolig men när man såg han i Brasiliens landslag så fattade man ändå att det är något speciellt med den här killen så ung som han är och bär ett lag utan att känna någon press alls. det är helt unikt. Neymar är förhoppningsvis mycket mer proffsigare än Ronaldinho och kommer hålla under en mycket längre tid. Vi får verkligen hoppas, tycker att man ska börja diskutera en förlängning efter denna säsong så som han har utvecklats. Grande Neymar!!!
Barcelona KiNg-PuYi
2015-01-14 15:56
Lion24 Måste säga att neymar ger mig Dinho vibbar. Överstegsfinterna, målgesterna, osjälviskheten o mkt mer. Riktig glad för jag var verkligen nojjig för en ny Robinho innan vi värvade han. Visca neymar!!
Barcelona 100% AntiMadridista
2015-01-14 15:49
JALLA Valdes var en av de absolut viktigaste spelarna i Barcas dream team som vann allt som gick att vinna under Peps tid. Jag skulle säga att det var tack vare Messi, Iniesta, Xavi, Puyol och Valdes.
Barcelona Lion24
2015-01-14 15:32
Neymar, Neymar o Neymar. Jag måste säga att jag är mycket imponerad av Neymars rörelsemönster och hur smart han redan nu är. Egentligen brukar spelare med dunder teknik som Neymar inte vara så bra i spelet utan boll men Neymar har utvecklats mycket snabbt och även smart. Om vi tar en titt på Suarez mål mot Atletico (länktips) så gör ju Messi nåt helt fantastiskt, att kunna ha kvar bollen så nära fötterna i en sån hög fart men det jag imponerades mest av var Neymar och Suarez positionsbyte, det som jag efterfrågat så länge, där Neymar tar initiativet. Kolla hur Ney ''blir Suarez och hur Suarez blir Ney''.

Det viktiga är löpningen av Ney. Även om Juanfran inte följer med Ney så finns det en möjlighet för Leo att slå in passningen bakom backlinjen och friställa Ney. Dessa positionsbyten är extremt svåra och tajmingen måste vara perfekt. Vi måste konstant ställa frågor till motståndarna genom löpningar och inte ha så höga utgångspositioner på framförallt ytterbackarna. Kommer länka ännu en video snart på Messis mål där Rakitic gör det tysta jobbet.
Barcelona Barclasico
2015-01-14 15:00
@Barcelonistas:

Son*
Barcelona Barcelonistas
2015-01-14 14:50
Ronaldo till Messi : " min sån brukar kolla massa klipp på oss och då brukar han prata om dig. Haha tom CR jr vet sanningen.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-01-14 14:48
JALLA Fullständigt meningslöst att du kommenterar något du inte har en susning om. Uppenbart att du inte följt Barca senaste decenniet för att se Valdes utvecklingskurva och hans klättring till en världsmålvakt. "Valdes inte bra med fötterna" jomentjena. Game Over - thanks for playing.
Barcelona JALLA
2015-01-14 14:13
Heisenberg
Han har bara visat att man kan vara otroligt målvakt och libro. Visst gör valdes en grym sista säsong men personligen tycker jag att han är ojämn och egentligen aldrig haft så bra passningar som t.ex. bravo

Revolution? Knappast han har bara visat att man kan vara otroligt bra målvakt och libro valdes visade att det går att vara båda men fan i mig inte bra på något alls
Barcelona Erik Satie
2015-01-14 14:12
Halilovic måste vara en av dom
Barcelona the cameroonians
2015-01-14 14:10
Krabban

Jo, fast om Ronaldo inte vunnit hade han inte ens dykt upp på galan...

Alla kan vara ödmjuka som vinnare, men det är bara de största som är det vid förluster - och där ingår, i mina ögon, inte Ronaldo.

Men nog om detta, det var hur som helst ett "fint" klipp.

I övrigt säger Lucho att ett par tre B-lagspelare kommer få chansen i morgon från start, men att man inte kommer ta några risker med en alltför B-betonad elva. Max 4 B-lagspelare får vara på plan samtidigt.
Barcelona Krabban94
2015-01-14 14:03
Klippet på Messi, CR och CR Jr visar verkligheten. Messi och Cristiano har väldigt stor repekt för varandra och har inga problem mellan varandra. Det är bara media som triggar upp att till en enda kamp om vem som är bäst hit och bäst dit.

Bara att se och njuta av två otroligt bra spelare som vi har äran att få se lira boll varje vecka!
Barcelona Heisenberg
2015-01-14 13:49
Hörde ytterligare en person idag prata om hur Neuer revolutionerat målvaktsposten. Jag tycker att Neuer är den bästa målvakten, men exakt vad är det han gör som inte Valdes gjort i Barca i många år? Att mer eller mindre spela som libero ärju något som våra målvakter gjort väldigt länge, men då hette det att vi var tråkiga som spelade hemåt eller att Valdes var en säkerhetsrisk som befann sig så långt ut och rensade bort bollar.
Annons: