/spanien/barcelona/forum/3264.aspx/spanien/barcelona/forum/3264.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Leo y Cesc
2015-02-04 20:07

Jag tror att Madrid kör över Sevilla ikväll med tanke på hur enkelt dom släpper in mål.

Hade på fullaste allvar blivit förvånad om denna match är målsnål och dessutom att Sevilla ska lyckas ta poäng känns typ som 5% chans.
Barcelona Erik Satie
2015-02-04 19:55
Deulofeu på Arbeloas kant dessutom, men inget jinx. Real tar hem detta.
Barcelona westinho - Sergio #5
2015-02-04 19:51
Deulofeu startar på Bernabéu! Vamos mi Sevilla!
Barcelona Erik Satie
2015-02-04 19:51
Arbeloa i startelvan, man kanske skall hoppas lite ändå?
Barcelona Barca4life98
2015-02-04 18:28
Lion24 Klockrent, håller med!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2015-02-04 16:55
@Barca4life98:

Allting beror på spelsystemet. Spelar vi som idag, där vi har spelare som har extremt höga utgångspositioner, då är det inte logiskt att vi köper en mer defensiv högerback. Jag personligen föredrar en defensiv högerback. Min dröm är Ivanovic även om jag vet att det extremt svårt att köpa honom men det är en dröm som sagt. Jag vill inte ha spelare som har så höga utgångspositioner som vi har idag eftersom det bara trycker ner motståndarna och låser ytor för oss själva.

Idag spelar vi typ 7 mot 10 på motståndarens planhalva. Vi har endast de 2 mittbackarna och defensiva mittfältaren med en defensiv position, annars är alla andra uppe. Motståndarna har ju 10 spelare bakom boll och det blir totalt 17 spelare på ena planhalvan. Det är för mycket. Du gör det extremt svårt för dig själv med så höga utgångspositioner. Istället kan vi trycka bak våra spelare så vi lurar upp dom och skapa en 5 mot 7-8 situation där det finns fler ytor att spela på. Vi har så pass skickliga spelare att vi kan spela 5 mot 7-8. Då har vi också lägre utgångspositioner på våra ytterbackar vilket gör att det blir svårare för motståndarna att kontra.

Som sagt, allt beror på hur tränaren vill spela. Spelar vi som idag i framtiden då är det inte logiskt med en Azpilicueta eller en Ivanovic typ i och med att våra ytterbackar STÅR så högt upp. Men trycker vi bak våra spelare en aning (framförallt ytterbackarna) så kan en sådan spelare vara väldigt nyttig. Skall också tilläggas att för att Abidal och Alves lyckades (en defensiv och en offensiv) så behöver det automatiskt inte lyckas med andra spelare. Vi hade Pep som tränare då. Man ska aldrig jämföra nåt lag med Peps lag eftersom Pep är unik. Men jag tycker om idén och tror också på den, men det är upp till tränarens spelstil.
Coach Pep.
2015-02-04 16:51
Ser man på, herr Gabriel Gräslök kommer i antågande.

Jag vet inte om du syftade på mig när du talade om att förminska Neymars prestationer, vilket inte var min intention. Jag var tydlig med mitt beröm i inlägget.

Huruvida Neymar kommer vinna Balon’dor eller ej struntar jag i fullkomligen. Det priset har ingen trovärdighet kvar. Jag är mer intresserad av hans verkliga kvalitéer att axla klubben efter Messi, vilket är vad som väntar honom.

Anledningen att jag tog upp statistik var för att påtala inför den eminente Thierry Henry att Neymar rent bolltekniskt fortfarande inte levt upp till sin image, även om det börjar se bättre ut. Trixande och trollande i all ära, men jag pratar om den råa kontrollen som vi kan återfinna hos Messi, Hazard, Robben och Ronaldinho när det begav sig.

Jag kollar på matcherna, och jag är medveten om Neymars egenskaper utöver målskyttet. Jag har inte sett någon som kombinerar med Messi på det viset förut. Jag är dock mer av åsikten att Messi befriar Neymar, än tvärtom.

I övrigt håller jag med; Neymar ska inte jämföras med Ronaldinho eller Messi förrän han visar att han kan bära klubben efter Messi. Tills vidare kan vi också lägga ned diskussionen tycker jag.
Barcelona 1.70-ligan
2015-02-04 16:50
Jag var grymt imponerad av bartra när han spelade högerback och ser gärna att han tar över där när Alves lämnar. För ordinarie i mittlåset lär han ändå inte bli på några år..
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 16:46
Cule4life

Han spelar vänsterback i Chelsea, men han är högerback egentligen. Väldigt imponerande att han kan göra så bra ifrån sig på båda kanterna. Tror dock inte att Mourinho skulle släppa honom, då han förnyade nyligen med 5 år och är en viktig kugge i Mournihos Chelsea. Jag har alltid tyckt att vi ska gå efter Danilo då han är så nära Dani Alves man kan komma och han är väldigt ung. Vi kan ju alltid försöka skola om Grimaldo till en högerback?
Barcelona Cule4life
2015-02-04 16:42
Aziz är ju vänsterback har jag för mig ?
Barcelona Barca4life98
2015-02-04 16:39
Cule4life Ja, jag håller med faktiskt. Finns knappt några högerbackar som sticker ut från mängden. Däremot så tror jag att Azpilicueta hade passat oss ganska bra. Han är en mer defensiv back, som kan agera "Abidal" när Alba får agera "Alves" Vad tycker ni?
Barcelona Cule4life
2015-02-04 16:28
Det känns som att det finns dussintals grymma vänsterback inom världsfotbollen att välja mellan, men högerbackar ser jag ingen dom sticker ut lr håller Alves nivå som när Barca köpte honom 08.

Håller ni inte med ?
Barcelona Barclasico
2015-02-04 16:16
Barça want Juventus player Paul Pogba. If he joins Real Madrid, Isco (Real Madrid) would be Barça's target. /mundo Tar hellre Isco före
Barcelona BARCA-més que un club
2015-02-04 16:07
@Junta Dimision:

Who give a F***
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 16:03
Ödegaards debut för Castilla för er som är nyfikna.
Barcelona Treyh
2015-02-04 16:03
Skillnaden nu jämnfört med tidigare under säsongen är att vi anfaller mer på vänsterkanten med Neymar och Alba som överlappar. Tidigare så har har vi anfallit genom Alves på högerkanten och det har inte lett till nånting. Alves jag älskar dig men det är inte samma Alves som för några år sen. Nu har vi Alba som axlat den rollen. Bra av Luchu att han bett Alves ha en lägre position. Så nu har vi alltså Neymar och Alba på vänsterkanten, Messi som breddar på högerkanten och ibland smyger in I mitten. Dessutom en Suarez som håller 2 mittbackar sysselsatta I mitten. Mittfältet börjar bli samspelta. Love it. Även om Suarez just nu inte gör några mål så vet alla att det är fucking SUAREZ vi pratar om. Målen kommer. Tror ni att mittbackarna hade brytt sig om Pedro? Haha hell no. Vi har alltså en hyper farlig vänsterkant, en Messi på högerkanten och en Suarez I mitten. Jag är optimistisk inför framtiden =)
Barcelona LeoMessi
2015-02-04 15:59
Jag har inga större förhoppningar på att Sevilla tar poäng mot real idag. Dom har spelat så oerhört naivt mot större lag. Hade dom varit mer taktiska så hade dom garanterat kunnat ta poäng mot oss och mot real. Dom har kvalitén att hota framåt men det gäller att dom täpper till bakåt. Dessutom så har real haft det väldigt enkelt mot Sevilla på bernabeu.
Barcelona Cule4life
2015-02-04 15:57
Sevillas taktik ska vara att parkera bussen och vara råa i närkamperna, och helst maska så mkt som möjligt, och självklart vara kliniska på sina kontringar och lägen som dom kmr få.

Då finns en stor chans till poäng för sevilla, vi ska inte glömma att CL plats står på spel för andalusierna !
Barcelona Erik Satie
2015-02-04 15:50
Tror absolut inte att real förlorar idag. Visst de har inte Ronaldo med, men de brukar alltid ha lätt för Sevilla i synnerhet på hemmaplan. Skulle den korrupta fusk-klubben mot all förmodan förlora är det nog den bästa dagen i mitt liv. Vinner de båda dessa matcherna nu mot Sevilla och Atletico tror jag tyvärr att ligan är körd...
Barcelona Gabriel
2015-02-04 15:45
Jag förstår inte varför man som culé skulle vilja minimera och förminska Neymars prestationer och utveckling den här säsongen genom att jämnföra honom med världens bästa fotbollspelare genom tiderna, Messi och världens största bollkonstnär genom tiderna, Ronaldinho. Dessa kritiker är alltid dubbelt så tysta i deras beröm till en spelare när han gör det bra ifrån sig, men också dubbelt så gapiga när det går mindre bra.

Ronaldinho var 23 år gammal när han värvades till Barcelona säsongen 2003-2004, och fyllde under den säsongen 24 år - och det var inte förens säsongen därpå som han vann sin första Balon D'or. Med det sagt har Neymar fortfarande resten av denna samt hela nästa säsong på sig att vinna sin första Balon D'or för att anses som lika bra som Ronaldinho i åtminstone den bemärkelsen.

Och sen detta med statistik, varför ta fram statistik för att stärka sina argument i en så vacker sport som fotboll som har så mycket mer än bara statistik att göra. Man tar alltså nu för tiden fram "lyckade dribblingar per match"-statistik, medans man totalt väljer att glömma bort i beräkningen ligorna dessa spelare lirar i, motståndarna de möter och kvalitéen på lagen de stöter på. Min poäng är att det säger mig absolut nada i sig att en spelare som Hazard (som för övrigt är en underbar fotbollsspelare) har bättre dribblingsstatistik i Premier League än vad Neymar har i La Liga där varje "medelmåttlig" La Liga spelare gjort stordåd så fort han anlänt till England.

Att Neymar också bara visat prov på att vara en fantastisk målskytt som seglar på Messis framspelningar, som Coach Pep, väljer att måla fram, är enligt mig inte bara totalt missvisande utan även helt åt hållet ett felaktigt påstående. Att Messi äntligen har hittat en allierad värt namnet i Neymar ter sig uppenbart, men att Neymars enda hitills bevisade egenskap ska vara att slå bollen i nät efter Messis storhetsaktioner på gräsmattan får mig att undra om han över huvud taget kollar på matcherna, eller enbart sneglar på statistiken efteråt (vilket också hade förklarat mycket av varför han använder sig utav det som en argumentationsmall). Neymar kompletterar och befriar Messi mycket inte bara när det kommer till målskyttet, utan även när det kommer till att skapa ytor åt sina lagkamrater, att skapa målchanser framåt, att öppna spelet på offensiv planhalva, att ta sig förbi motståndarspelare - och att helt enkelt ha den unika förmågan som gör de bästa fotbollsspelarna i världen till just "de bästa" - att kunna skapa något utav ingenting.

Personligen tycker jag att det är synd att man som culé ska dra jämförelser överhuvudtaget mellan Ronaldinho, Messi och Neymar. Personligen är jag bara lycklig och känner mig oerhört tacksam över att vi har fått äran att ha dessa tre underbara fotbollsspelare i klubben. Neymar har sin egna historia att skriva, och han är på god väg att måla en alldeles underbar tavla i sitt egna namn; utan att på något som helst sätt förknippas med varken trollkonstnären Ronaldinho eller den allra bästa någonsin, Leo Messi.
Barcelona Mdawg
2015-02-04 15:10
Qatar airline-reklamen som några Barcelonaspelare spelat in idag.. Haha!
Coach Pep.
2015-02-04 15:00
@Thierry Henry:

Jag är ofta i krokarna även om jag inte alltid kommer till tals. Efter en period som tangentbordskrigande frontsoldat har jag nu intagit en mer återhållsam roll som överseende prickskytt . ;)

Det är ett krävande arbete må jag säga - man ligger stilla och sållar igenom allt ogräs på Les Rambles för att eventuellt stöta på en och annan fyrklöver om man har tur. Likväl är det också ett utmärkt tillfälle att luta sig tillbaka och reflektera, istället för att läcka som ett såll och häva ur sig hinkvis med verbal diarré i tid och otid.

Men eftersom jag aldrig sviker mina fans så får jag väl bjuda dig på ytterligare en hemläxa om allas vår stjärtgosse Neymar.

Som den förtappade brassevurmare du är förstår jag att du är lyrisk över Neymars prestationer. Du har ju fått stå ut med Messi så pass länge nu, och börjar säkerligen bli trött på att Argentina spottar ut råtalanger på löpande band medan Brasilien bara fått fram Coutinho och Neymar som är värda namnet.

Sen är det såklart lustigt i sig att du ska tillskriva mig ord som jag aldrig yttrat. Inte nog med att jag tillrättavisade dig då du förminskade Ronaldinho försöker du nu göra dig löjlig över mig som tack. Fy skäms! Så vitt jag kan erinra mig har jag aldrig sagt att Neymar kommer floppa, utan vår diskussion rörde snarare Neymars bollskicklighet och huruvida han är bättre än vad Ronaldinho var i den åldern. Så långt har Neymar fortfarande inte täppt igen truten på någon annat än sin svansviftande hejarklacksskara, inklusive dig.

Låt oss nu titta på lite fakta:

Eden Hazard – 4.7 lyckade dribblingar per match – 109/172 totalt
Messi – 4.4 lyckade dribblingar per match – 92/177 totalt

Dessa två är Europas två bästa och mest frekventa dribblers utan konkurrens.

Neymar hittar vi först på 29:e plats med 2.8 dribblingar per match och 50/105 lyckade totalt.

Därmed kan vi konstatera att jag fick rätt, och du fel, gällande Ney's fotbollsprofil. Emellertid är han fortfarande en utomordentlig spelare, och jag är givetvis mycket nöjd med hans säsong hittills. Man njuter av att se honom spela fotboll och han är en artist som förhöjer mysfaktorn i matcherna. Men man får inte glömma att Messi är bättre än någonsin spelmässigt och har hjälpt Neymar på traven en hel del. Vi vet ännu inte hur Neymar klarar av att axla laget, men ivriga fanboys likt dig själv är såklart snabba med att bygga luftslott.

Den genomsnittlige ”supportern” är bara en lättpåverkad lycksökare som ändrar uppfattning efter varje formkurva. Präktig som en påfågel när det blåser i medvind, och knäsvag samt ”engagerad” förståsigpåare som skriker efter $pelarköp när det går dåligt! Folk har helt enkelt gått miste om insikten att det ofta är bäst att täppa igen truten och smörja munlädret istället för att häva ur sig halvfabrikerat konstlat ordgödsel på beställning.

Neymar är definitivt något utöver det vanliga, men däremot inte den där monsterdribblern som han gav sken av hemma i Brasilien. Har vi fått se något solomål där han drar 2-3 spelare ännu? Än så länge är han bara en fantastik målskytt som seglar på Messis framspelningar.

Nä, sannerligen slutar man aldrig förvånas över folks inkompetens i ämnet fotboll.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 14:56
Neymar11

Jag vill se både Deulo och Denis Suarez från start. Suarez startar antagligen eftersom Ever Banega drog på sig sitt femte gula i helgen och missar matchen. Men på yttrarna tror jag att det blir Reyes och Vitolo som startar. Hoppas iallafall att Sevilla kollar igenom supercupfinalen som spelades och ser vilka missar de gjorde i den matchen, så att de är bättre förberedda till denna match.
Barcelona Neymar11
2015-02-04 14:40
Junta Vill se deulofeu från start mot Marcelo, tror att Marcelo hade fått ett helvete med deulo. Som utmanar gång på gång på gång Dock så borde emery fega och plocka in dom mest taktiska spelarna
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 14:36
Förövrigt, hur tror ni Real Madrids match mot Sevilla kommer sluta? Sevilla har varit väldigt naiva i alla stormatcher de har spelat så förhoppningsvis har de lärt sig sin läxa där. Men Real har inte övertygat på sistone och i det här läget kan Sevilla vara ett stort hot. Cristiano brukar alltid övertyga mot Sevilla (målmässigt då), så det är bättre att han missar den här matchen än derbyt i helgen. Nu tror jag inte Real tappar poäng idag, men jag hoppas att Sevilla verkligen ger de en riktig match så att marängerna är slitna inför lördagens derby.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 13:48
Barieta

Förstår poängen och den här säsongen har han inte spelat någonting alls, men om tränaren (eller Lucho om han är vår tränare 2016) vill ha honom i sitt lag, då tycker jag att vi ska köpa honom. Med ett år kvar på sitt kontrakt kommer han kunna gå billigare än vad vi sålde honom för, jag tycker att han är värd att satsa på iallafall.
Barcelona Gabriel
2015-02-04 13:48
Jag finner det smått ironiskt och på gränsen till skrattretande när jag läser hur alla madridistas beklagar sig över Atletico Madrids spelsätt som enligt dem är att "försvara med bussen och använda sig av UFC-fotboll". Jag förstår dem då jag själv delar samma åsikt som dem, men saken är bara den att de har ingen talan. Har de själva glömt att Real Madrid för inte alls speciellt längesedan spelat en precis likadan fotboll själva mot Barça?

Med den logiken de har angående Atletico Madrid ska inte Real Madrids CdR seger mot oss 2011 betydda något, då dem i den finalen spelade så grisigt och fult ett lag bara kan göra. Och hade det inte varit för det faktumet så hade Barcelona vunnit sin andra trippel under Pep-eran den säsongen, det enda som stod i vägen var Real Madrids sk "UFC-fotboll".

Det är ännu mera pinsamt när det kommer till Real Madrid, jämför man det laget Real Madrid hade med det laget som Atletico Madrid har så är det en stor skillnad. Dessutom är Real Madrid en av världens största klubbar både nutid samt historiskt, så dem sålde sin själ och skämde ut sig å det grövsta.

Real Madrid och Florentino Perez anställde Mourinho för 1 enda sak, att sätta stopp för Barcelonas dominans - till alla medel. Och dem försökte, med alla medel. Nej, det är ingen skillnad mellan er och det andra laget från Madrid. Ni är av precis samma skrot och järn - eller jo, skillnaden är att Atletico inte köpte in spelare för de summorna som ni gjorde.
Barcelona Barieta
2015-02-04 13:37
Frågan är om det är någon ide att satsa på en spelare som har varit så skadedrabbad de senaste åren. Visst han har det lilla extra och är en mycket bra spelare.
Jag var osäker på hur många matcher han spelat för Bayern, men visste att det inte var speciellt många. Enligt transfermarkt har han 25 matcher, vilken är väldigt lite på över 1½ säsong. glas
Barcelona Junta Dimision
2015-02-04 13:35
Gabriel

Håller med dig fullständigt. Jag tror att om nu Laporta vinner valet, att vi kommer försöka ta hem Thiago när vårt transferförbud är över. Thiago är fortfarande långtidsskadad då han slog upp sin knäskada igen när han precis var tillbaka i full träning i Oktober förra året. Tror det tar minst en eller två månader innan han är tillbaka i träning igen.
Barcelona Gabriel
2015-02-04 13:21
Junta Dimision

Kollade precis upp det, du har rätt. Hur som helst är 2 år kvar på kontraktet inte mycket för en spelare av den kalibern. Bayern står nu i ett moment där de måste göra ett val - förnya spelarens kontrakt och fortsätta att tro på honom, eller avvakta och se hur det blir med hans skador, men då också riskera att andra klubbar lägger sig i och försöker värva honom.

Hörde att Thiago spelade igår, hur var han?
Annons: