/spanien/barcelona/forum/3258.aspx/spanien/barcelona/forum/3258.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-02-02 21:02
Vad som är verkligen förvånande är att det bara dök upp 60 tusen åskådare inför helgens match. Vad hände där? Det brukar vara fullsatt på Camp Nou normalt i stora matcher och mindre matcher dyker det upp 70-75.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Junta Dimision
2015-02-02 20:52
Rambla

Själv kollar man på Sky Sports egna Deadline Day sändning, det är ju självklart mest fokus på Premier League lagen men de har en journalist vid varje PL-lags arena och så får de non-stop update i deras "headquarter" och det är ganska roligt att följa ändå!
Barcelona Messsias
2015-02-02 20:50
Neymar eller ronaldo som är dyrast genom tiderna?
Barcelona Rambla~
2015-02-02 20:36
Någon som kollar Sillybladets DeadlineDay-sändning? Herregud vilka pajaser. De håller ju för fan bara på och tramsar. Så oseriöst att det är skrattretande.
Barcelona Andresito
2015-02-02 20:33
Så länge klubben Barcelona inte blandas in i det hela så kan till och med Bartomeus hund stämmas. IDGAF.

Släng in honom i finkan eller något, vi klarar oss utan en president fram till sommaren, det har vi väl gjort i flera år nu?
Barcelona Gabriel
2015-02-02 20:31
Nu när det verkar stå klart att den officiella transferkostnaden för Neymar slutligen hamnade på 94m€ så är det en vetskap som för mig varken kliar bakom det ena örat eller det andra. Smakar det så kostar det brukar det heta, och är man världens mest eftertraktade fotbollsspelare och hetaste talang med det varumärket och pr-värdet som både fotbollsspelaren och profilen i sig själv som Neymar var när klubben värvade honom så är det knappast något som får mig att vrida in och ut på kroppen, framför allt med tanke på att utvecklingskurvan och formen hos brassen går spikrakt mot en Balon D'or topp 3. Vad som däremot tycks konstigt är varför firma Rosell - Bartomeu valde att inte vara fullt ut ärliga när det kom till vad Neymar kostade, men det är knappast något förvånande med dom 2. Konstigt, ja. Förvånade, nepp. Hur som helst så kan jag inte låta bli att dra jämförelser med Real Madrids Gareth Bale, för precis på samma sätt som jag tycker att Neymar på alla sätt och vis mycket väl faktiskt kan vara värd de 94m€ (om man nu ens kan försvara sånna ofantliga summor i fotbollsvärlden, men det är en helt annan diskussion) så tycker jag också den totala raka motsatsen till Bales kostnad på 91m€ - en summa som för mig inte går att begripa, varken när man ser till hans kvalitet som fotbollsspelare eller till hur värdefullt hans varumärke är. Så, med dessa nya facit i hand kan jag inte låta bli att småle lite medans jag jag skriver det här, för jag vet att Florentino Perez än idag grämer sig över att vår show-brasse valde att spela i blå-rött snarare än i vitt. Och en skillnad på 3m€ i deras båda prissummor gör det hela bara roligare. Lo siento, Perez!
Barcelona Erik Satie
2015-02-02 20:00
Baha

Tack! Skall genast kolla upp!
Barcelona NoGo™
2015-02-02 19:46
Fiorentina, looking to replace Cuadrado who joined Chelsea, keep on trying to sign Martin Montoya (23) on loan until end of season. [sky]

Barcelona Krabban94
2015-02-02 19:34
@grande jw:

All costs included är lönen med då?

Isåfall kostade ju Bale 200miljoner euro, men ingen talar om det...

Frågar ni mig hör lönen INTE till transfersumman...
2015-02-02 19:32
@Erik Satie:

Han fick ledig av personliga skäl. Skaffa dig twitter, följ barcastuff, rafael hernandez och Lucas reseende. Du kommer veta varje liten detalj om allt som sker i FC Barcelona.
Barcelona Erik Satie
2015-02-02 19:13
Någon som vet varför Messi missade träningen? Skadade han sig på matchen?
Barcelona grande jw
2015-02-02 18:58

@RafaelH117
"Documents delivered to the Spanish Tax Authorities finally reveal the real price Neymar was signed for, all costs included: €94m."

Förstår inte riktigt varför man ljög om priset? Kan det vara så att Zubi och Rosell inte ens hade någon koll själva? Jävla nötter.

När han väl värvades var man ju väldigt mån om att priset inte skulle vara för högt då man var rädd att han skulle floppa i Europa som 99% av alla brassar. Men Neymar har bevisat sig vara värd varenda öre.. Han kan mycket väl bli världens bästa fotbollsspelare om hans utvecklingskurva fortsätter på samma spår. Verkar vara en kille som höjer lagstämningen med 1000 %.
Han är även en av Sydamerikas största profiler, ett mycket starkt varumärke. Är otroligt glad att han valde oss. En väldigt stor ljuspunkt i all annan misär vi har fått genomlida.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-02-02 18:57
Trots vinst och bra motstånd och trötta spelare så tycker jag inte man ska vara rädd för att ge kritik när vissa förtjänar det. Neymar gör faktiskt en riktigt dålig match, tappar så otroligt mycket boll och utmanar väldigt ofta när han ska spela enkelt. Jag vet att det är hans bästa egenskap men det är helt klart något han kan utveckla, att lära sig passa bollen när vi behöver lugna ner och skapa flyt i spelet samt utmana när läget finns. Piqué har gjort några riktigt bra månader men tyvärr är sekvensen igår ett tydligt exempel på hans allra största svaghet, koncentrationsförmågan. Man kan aldrig vara riktigt säker på att han ska utföra en aktion 100-procentigt utan det kan komma en tabbe när som helst. Självklart går det att säga så om samtliga mittbackar men Piqué är speciell i den aspekten.

Albas inspel har många redan nämnt och jag instämmer i att de ofta är väldigt förutsägbara och enkla att plocka bort. Jag tycker däremot att de också väldigt ofta har skapat farliga chanser och mål vilket gör dem tusen gånger mer användbara än Alves ballongbollar. Rafinha gör en bra insats(bra och inte strålande, tycker väldigt många övedriver den tack vare målet) men det märktes att Rakitic saknades. Kontringslägena skapades mycket pga. vårt positionsspel på mittfältet, vi låg väldigt fel när vi väl tappade boll och anledningen är att Rafinha och Iniesta båda är såpass offensivt orienterade vilket i min mening inte funkar mot kvalificerat motstånd. De tillför båda två samma typ av fotboll, visst att Rafinha krigar som få andra vilket jag håller med om, men han är helt enkelt inte lika defensivt skolad och inte lika närkampsstark som Rakitic. Inte konstigt att Busquets återigen såg handikappad ut när han får stå för väldigt mycket av det defensiva arbetet helt på egen hand. Vi saknade även kroatens långpassningsspel då det väldigt många gånger blev stillastående och ett långsamt bollrull när vi för länge sedan skulle slagit en passning som slår ut deras mittfält. Något Rakitic är expert på att göra när det finns behov av det.

Hädanefter ska vårt mittfält formeras enligt följande: Busquets som pivote, Rakitic som tvåvägsspelare samt Iniesta/Rafinha som spelfördelare. Jag anser att dessa två tillför liknande egenskaper till laget men med det sagt är de rätt så olika som spelare. Iniesta är bättre när vi vill hålla boll samt mot lågt sittande försvar medan Rafinha är bättre lämpad för böljande fotbollsmatcher i och med sin styrka, arbetskapacitet, genombrottsförmåga och avgörande aktion(key pass eller avslut). Med facit i hand skulle Rakitic startat en såpass tuff match som igår, men vi lär oss av våra misstag och jag hoppas verkligen LE vid det här laget förstått hur vital Rakitic är för detta lagbygge. Varje gång han bänkas hänger hela defensiven på en skör tråd, och ett enkelt misstag som Piqués igår leder till mål. I mina ögon är han en stor del av svaret på våra försvarsproblem, det är precis en sådan mittfältare vi sökt efter som både kan bidra med flera olika kvalitéer i anfallsspelet men även säkra upp defensiven med sitt hårda jobb, styrka i dueller och positionsspel.

Spelarna såg ganska trötta ut igår vilken inte alls är konstigt då vi har ett dubbelmöte med Atlético i ryggen. Nu är det en veckas vila tills bortamatchen på San Mamés där ett ordinarie lag är ett måste för vinst. Rafinha får gärna starta igen men då ska det vara på Iniestas bekostnad. Suárez blir mycket viktig i denna tuffa och fysiska drabbning medan Rakitic som jag redan förklarat anledningen till, kommer bli mycket viktig på mittfältet. Samma backlinje som igår, jag hoppas inte Piqués misstag påverkar honom negativt utan att han fortsätter prestera den fina försvarsfotboll han gjort efter petningen under hösten. För att summera texten så tar jag ett 3-2-resultat alla dagar i veckan mot ett formstarkt Villarreal men det betyder inte att allt var frid och fröjd och att det inte finns händelser och misstag att lära oss ifrån av matchen. Jag förväntar mig en ordentlig förbättring, både nästa vecka och när vi sedan går in i CL. Då måste spelet stämma till 100 %
Barcelona Messsias
2015-02-02 18:35
Jahap då vekar det spikat cuadrado ät klar för Chelsea, jag som hoppades att skulle komma till oss :(
Barcelona Capitan \(^.^)/
2015-02-02 17:49
Enkos

Det är inte Barcelona som stäms har jag för mig. Barto och Rosell kan inte använda klubben som sköld i det här ärendet.
Barcelona enkos
2015-02-02 17:33
- Messi ha missat dagens träning med klubbens tillåtelse , sägs vara personliga skäl.

-Barcelona stäms för Neymars affären, både Rosell och Bartomeu
Barcelona påfågeln
2015-02-02 17:31
Det skönaste med detta transferfönster är att man slipper alla värdelösa transferrykten, även om engelska tidningar kommer att fortsätta att placera typ Pedro i Arsenal.
Barcelona Baronen
2015-02-02 17:28
Kul match igår. Svettigt. Vi fick kriga för att gå vinnande ur striden. Vi spelade inte på topp, men tillräckligt starkt för att slå en väldigt bra motståndare.

Rafinha var bäst på planen. Sicken lirare. Man ser att han fått mer självförtroende nu när Enrique släpper fram och ger honom mer ansvar. Vilken vänsterfot, kraftull men med magisk touch. Han är krigare och finlirare i samma kropp. Hoppas han får fortsätta starta, då har vi snart en gigant på mitten.

Iniesta. Jag vet inte riktigt. Helvete vad det känns som att han åldrats snabbt. Som han spelar nu är han som en blindtarm för laget. Bidrar inget offensivt och är ju som vi vet inte defensivt inriktad. Det gör mig lite orolig, skulle hans tid på absoluta toppen endast vara i 6-7 år? Hoppas inte det.
Det märkliga är ju att han är så oerhört lätt i kroppen och måste vara väldigt lättränad, ungefär som Ryan Giggs. Han borde ha minst 3-4 år till på riktigt bra nivå, tycker man.
Barcelona Smogen
2015-02-02 17:19
Chygrinsky är free agent! Detta jävla transferförbud!!!
Barcelona Rambla~
2015-02-02 16:39
Inte många rykten om spelare på väg till Barca denna deadline day, hö hö.
Barcelona Rambla~
2015-02-02 15:05
Förresten, fan vad jag störde mig på Gios jävla firande vid 1-2 målet i går. Skitunge. :P
Barcelona Rambla~
2015-02-02 15:01
Den där Wenger tycks aldrig få nog. Hur många spelare med samma egenskaper ska han egentligen ha? Ser han bara offensiva mittfältare med utgångsposition från kanterna i sitt huvud?

Jag tror dock inte Arsenal kan locka Reus, inte tillräckligt stor klubb och med en losermentalitet.
Barcelona Z_Z
2015-02-02 14:52
@Gabriel:
Han är väl fullkomligt medveten om att Arsenal mer eller mindre garanterar att han hamnar i Barca senare vilket är vad han innerst inne vill :).
Barcelona LeoMessi
2015-02-02 14:49
Rafinha är ett rivjärn på mittfältet! Så otroligt härlig bollkontroll, mottagning och en grym förmåga att göra sin motståndare. Gillar även att han springer in i boxen så fort tillfälle ges. Enligt mig är han bättre offensivt än thiago, även om dom inte riktigt är samma spelartyp.
Barcelona Lion24
2015-02-02 14:33
@Baha - Tres Amigos:

Jag läste det. Instämmer helt med det tänket. Bra gjort av Lucho. Nu är ''slutspurten'' här, i alla fall för mig. Nu går vi All in och utnyttjar dessa lediga dagar vi får till max. Samma startelva och samma intensitet ska vi ha. Vi får inte tappa intensitet för då tappar vi rytm.
Barcelona Den vise mannen
2015-02-02 14:31
Håller verkligen med om att Rafinha är en riktigt spännande spelare och gjorde en riktigt bra. Var det ingen som tänkte på den tackling en han åkte på o första utanför straffområdet som blev frispark. Han fick väl inget kort för den? Jag tycker fan att det var på gränsen till rött. Väldigt grov och vårdslös tackling.
Barcelona Gabriel
2015-02-02 14:17
Har fortfarande inte skrivit mitt om matchen igår kväll, SF-sidan verkar ha varit ur funktion före även alla andra, så jag väljer att göra det nu. Efter att ha läst en hel del, till min faktiskt smått lite förvånande vetskap, inlägg här inne har knivarna tagits fram och laget kritiserats, varför förstår jag inte. Många verkar ha glömt bort att Villareal är ett väldigt duktigt La Liga lag och i den form de för tillfället har så hade dem gett stora problem till alla lagen i ligan, inklusive Real Madrid (precis på samma sätt som dem gjorde mot Real på El Madrigal - även om R.Madrid tillslut vann matchen med 2-0). Med det i åtanke samtidigt som Barcelona på väldigt kort tid spelat 3 intensiva och tighta matcher mot förra årets ligavinnare och CL-finalist Atletico Madrid så är det enligt mig inte på något sätt förvånande att Villareal blev en svår motståndare igår kväll. Trots allt vann Barcelona matchen, och jag tycker även att det såg stundtals bra ut. Villareal hade inte mycket till målchanser förutom just de målen dem fick vilket var på rent flyt och tur-skott som styrdes in och ställde Bravo, varutav det andra kom efter ett misstag av Piqué. Bortsett från det spelade vi bra, och fler mål kunde även ha gjorts ifall firma Neymar - Suarez hade förvaltat sina chanser bättre. När det kommer till just Suarez så är det väldigt synligt att hans självförtroende är i botten, det kunde man framför allt lägga märke till när han byttes ut och kastandet av skon rakt i marken, samt besvikelsen i hans blick inte gick att ta miste på. Tyckte synd om honom i det momentet. Han vet själv om att han inte har levererat sett till förväntningarna på honom, även om han absolut ger Barcelonas anfall en helt ny dimension. Jag tror personligen stenhårt på Suarez och kommer att fortsätta att försvara honom, även om jag instämmer med kritikerna som menar på att han måste börja sätta sina chanser och även bli skickligare i hans bollmottagningar och passningsspel. Förhoppningsvis kommer det för Suarez precis på samma sätt som det har gjort för Neymar, även om jag hoppas att det inte ska behöva dröja en hel säsong innan det släpper för uruguayanen. Man of the match måste ju bara vara Rafinha, vilken match han gör. Var över allt på mittfältet, krigade och slet, vann bollar, drog på sig frisparkar, skapade målchanser, skapade farliga frisparkar för Messi, ligger bakom båda våra kvitteringsmål och är bara en frisk fläkt på mittfältet. Där har vi utan tvekan framtiden i klubbens mittfält, och kanske, bara kanske, kan hans ungdomsledare och pappa Mazinho få rätt när dem menat på att Rafinha är den bättre av Alcantara-bröderna (även om Thiago är en väldigt stor favorit för undetecknad). I slutet av matchen går vi trots allt iväg med 3 väldigt sköna poäng, vilket var ett måste ifall vi vill hänga med Real Madrid in i ligastriden ända in i slutet. Ska Real Madrid vinna ligan ska dem få kriga för det precis på samma sätt som vi alltid fick kriga för våra ligatitlar. Här ges ingenting gratis. R.Madrid spelar 2 jobbiga matcher på en väldigt kort tid mot Sevilla och Atletico nu, ska poäng tas in på dem så är det under denna perioden. Sen tycker jag också att man kan se tydligt, precis som Luis Enrique också nämnde, att semifinalen mot Villareal i Copa del Rey verkligen inte blir en enkel uppgift. Vill också ge Villareal en stor tumme upp, underbart lag att skåda som gav oss större problem än självaste Atletico Madrid - och dem gjorde det utan att behöva ta till otillåtna och oschysta medel i form av kapningar, stämplingar och fulspel. All min respekt till Villareal - och La Liga, vilken nivå den håller!
Barcelona Gio Style
2015-02-02 14:07
@Cule4life:

Tack!
Iniesta har blivit den här säsongens hackkyckling, varje säsong väljer många fans 1 eller 2 spelare som kritiseras för minsta lilla.
Jag förnekar inte att Iniesta bara är en skugga av sitt forna jag denna säsong men vi får faktiskt ta det lite lugnt.
Han gör mycket bra också, bara för att han inte samlar poäng så betyder det inte att han gör ett dåligt jobb.
Jag tänker t.ex. på Rakitics skott mot Atletico där det sånär blev mål.
Iniesta fejkade att han skulle ta emot en passning men lät den smita förbi varpå Rakitic blev helt fri.
Nyligen la han en smörchipp över backlinjen till Neymar (tror jag) som missade ett friläge. Inte ett ord skrevs om det här inne.

Försök att vara lite objektiva när ni bedömmer Iniesta och inte kritisera av ren vana. Det här ser vi varje säsong...

Sen gjorde vi ett bra resultat igår mot ett jävligt bra motstånd.
Det är lätt att säga "vi får inte bjuda på kontringar, vi borde spelat mindre tiki-taka" Men det är svårare att spela det spelet.
Villarreals coach är knappast dum i huvudet och försöker ta taktpinnen om vi skulle försöka locka upp dem.
Vi har hemmaplan och de nöjer sig med X. Det finns inget som pekar på att de ens hade försökt ta bollen om vi rullade runt i backlinjen.
Glöm inte bort att 2 duktiga lag och 2 duktiga tränare möts, man kan inte styra en matchbild hur lätt som helst.
2015-02-02 12:48
Lion24 Spelarna har återhämtningsträning nu och de är lediga tisdag-onsdag. På torsdag börjar de träna inför Bilbao.
Barcelona Neymar11
2015-02-02 12:15
Gabriel Eh han har skrivit förtidskontrakt med oss, allt som behövs är Zubis underskrift eller vänta lite....
Annons: