/spanien/barcelona/forum/3212.aspx/spanien/barcelona/forum/3212.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona koeman92
2015-02-22 11:48
När vi ändå är inne på Chelsea, de kryssade med 1-1 hemma mot Burnley, ett lag som inte ens når upp till hälarna på ett lag som Málaga
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-02-22 11:42
One day Messi will have 3 good markers,Neymar will have an off day and Suarez will not move enough and we'll lose - @lucasammr on 10/02/15 Därför behöver vår mittfält börja med att leverera. Igår var det bara stress
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca Barca
2015-02-22 11:31
Barcelonistas: Skärp dig, va e de för ton du använder ? "skitsnack" vad var det som va så skitigt med mitt snack ? ja la upp ett argument med full respekt mot ditt inlägg, varför ska det alltid användas sånna hårda bud mot varandra här inne ?
Barcelona Neymar11
2015-02-22 10:42
Gabriel Håller med angående allt
Barcelona DM1982
2015-02-22 10:28
[QUOTE=Acrobat]Jag tror och hoppas att gårdagens match bara var en engångsföreteelse. Alla matcher kan inte genomföras med perfektion. Finns det kanske en risk att spelarna hade tankarna på City lite för tidigt? Hursomhelst lär ju motivationen på tisdag inte vara något problem. När det är CL-slutspel höjer sig alla spelare och då är jag inte särskilt orolig med tanke på den form Barca visat upp den senaste tiden. Jag tror att vi vinner med 3-1 och därmed avgör redan i första mötet. [/QUOTE] Det är helt uppenbart att laget inte klarar av att hålla fokus på både ligan och CL. Ligan är en lång transportsträcka som kan liknas vid ett maratonlopp. De fixar de tuffa matcherna där man tror att det blir poängtapp men förlorar på hemmaplan där det bara ska vara tre poäng. CL är en mer explosiv turnering där man bara behöver hålla skärpan från kvarten och framåt, nu blev det lite tuffare med City i åttondelen men det bör Barcelona fixa. Annars är det lite skrämmande hur låg Barcelonas lägstanivå är på anfallet, Malaga hade det väldigt enkelt att försvara sig igår. Har man ett anfall med Neymar, Messi och Suarez ska det inte se ut sådär, det var bedrövligt.
Barcelona Barc6
2015-02-22 10:24
Folk verkar tro att det kommer bli en Walk in the park mot city.. Nu var de så att vi slog dem ganska komfortabelt förra säsongen bla bla men tror att dem har lärt sig en läxa och dem är peppade på revansch, dem är verkligen igång nu också samt att toure är tillbaka!
Barcelona Acrobat
2015-02-22 10:02
Jag tror och hoppas att gårdagens match bara var en engångsföreteelse. Alla matcher kan inte genomföras med perfektion. Finns det kanske en risk att spelarna hade tankarna på City lite för tidigt? Hursomhelst lär ju motivationen på tisdag inte vara något problem. När det är CL-slutspel höjer sig alla spelare och då är jag inte särskilt orolig med tanke på den form Barca visat upp den senaste tiden. Jag tror att vi vinner med 3-1 och därmed avgör redan i första mötet.
Barcelona grande jw
2015-02-22 04:06
Om ni verkligen tror att situationen har förändrats så mycket under EN match så kan ni redan nu tänka om. För att få en bra inblick i hur det verkligen ligger till så kan ni kolla oddsen på vem som går vidare mellan oss och City. Vi stod i 1.40 innan dagens match, vilket kan översättas till ca 70% chans att vi tar oss vidare.

Och nu när den här skitdagen är över så står vi fortfarande i 1.40. Oddsen har inte rört sig ALLS. Spelbolagen har alltså dragit slutsatsen att dagens resultat kommer göra en minimal påverkan på utgången i CL. Man kan tolka det hur man vill men finns ingen som har bättre koll än spelbolagen. Statistiskt, psykologiskt, fysiskt. You name it.
2015-02-22 03:53
Att gå in i matchen Mot City med förlust på förhand känns inte alls bra. Dock är CL och La Liga två helt olika turneringar som skiljer sig mycket åt. Många lag som vinner CL vinner inte alltid ligan. Madrid? Chelsea? Självaste Barca har vunnit cl och förlorat ligan. För en vecka sen var vi favoriter mot City och nu är känslan det omvända. Många känner att City kan slå oss för att de vann med 5-0, det vänder fort i fotboll. Det är bra att vi är lite av underdogs i den här matchen. Vi kommer överraska City. Jag tror på Barca. Jag ser oss hellre möta City eller Chelsea än schalke och Porto.
Barcelona Gabriel
2015-02-22 03:06
Har försökt undvika forumet tills nu och jag kan bara tänka mig att det rådde all livets kaos här inne efter slutsignalen. Jag har trots det snabbläst igenom forumet lite och jag måste säga att, trots att jag förstår besvikelsen, så är det ändå väldigt synd att många häver ur sig så mycket dynga. Så fort vi spelar en dålig match så är allt bara skit, Alves är sämst, Iniesta suger, Neymar är överskattad, Rakitic är skit. Det är precis så här det låter. Samtidigt har man valt att glömma bort att Alves faktiskt har spelat bra igen enda sen Messi flyttats ut till högerkanten, Neymar är kanske världens just nu andra bästa fotbollsspelare efter just Messi och Rakitic gör ett helt sjukt jobb på mittfältet. Okej, Alves misstag var ett juniormisstag, men spelar man i Barcelona så är det på det här sättet man spelar fotboll, det är på gott och ont och denna gången straffades vi pga Alves misstag, jag kan förstå ilskan och frustrationen när det hände, men det är orättvist emot Alves då han faktiskt spelat upp sig rejält den senaste tiden men en supporters minne är väldigt kort.

För bara några dagar sen var vi världens bästa lag här inne enligt många, en plattmatch mot Malaga ändrar alltså precis allt. Vi har ingen chans mot City och vi kommer tom förlora finalen i CdR (vissa verkar ha glömt att det ska spelas ytterligare en match på El Madrigal innan vi ens är i final). Jag bara undrar, hur tänker ni? Det måste vara jobbigt att vara ett fotbollsfan med den där logiken, att alla åsikter förändras efter varje match, att man inte klarar av att se en röd tröd eller ett visst mönster som laget följer (eller inte följer). Mitt råd till er är - lugna ner er.

Ja, jag är självklart väldigt besviken över förlusten idag, den kändes på så många sätt onödigt. Och faktum är att ska man vinna La Liga så kan man inte gå och tappa poäng på Camp Nou mot brögäng som Celta Vigo och Malaga, men det är så verkligheten har sett ut den här säsongen. Sanningen är den att La Liga är överlägset just nu världens absolut bästa fotbollsliga och såledess också den svåraste att vinna. Varenda spelare i Spanien vet hur man spelar fotboll och varenda litet lag i första divisionen klarar av att spela fotboll på en väldigt hög nivå - så bra att en dålig dag på jobbet gör att man straffas direkt.

Just nu är de tre bästa lagen i världen utan tvekan Barcelona, Real Madrid och Atletico Madrid, jag håller dessa tre högre än både Chelsea och Bayern Munchen. Förmodligen hade dessa 3 lagen hamnat topp 3, eller åtminstone topp 4 ovasett vilken liga de hade tillhört. Tappar man poäng i ligan så känns det direkt, förmodligen utökar Real Madrid nu deras förstaposition med 4 poäng, och det försvårar självklart situationen för oss rejält då vi inte längre har det i våra egna händer, men är det för den sakens skull kört. Nej, det är klart det inte är. Hur länge har ni varit fotbollsfans undrar jag? Det är 4 poäng vi snackar om, det där är faktiskt INGENTING.

Barcelona har sett väldigt bra ut den senaste tiden, kanske var väldigt mycket fokus på just City just idag, det var just det här som irriterade mig när vi fick det allra svåraste motståndet i CL medans Real fick det enklaste. Hade vi fått ett litet enklare motstånd hade mer fokus kunnat läggas på just dagens match, nu påstår jag inte heller att spelarna är såpass oproffesionella att dem struntar i matchen de spelade idag men nog tusan läggs väldigt mycket av tankarna på City och tisdag, det förstår man själv. Tyvärr så blir det så då, lite ofokus och man blir straffad, det är den kvalitéen la liga håller.

En annan sak, jag är absolut inte för att hylla stänga bussen fotboll, men tusan vad Malaga gjorde det bra. Hade det varit Capello eller Mourinho som lyckats med det på det sätt som Malaga gjorde hade dem stormhyllats av alla tidningar och medier runt om i hela världen. Jag gillar det inte, men för dom som gillar sådan fotboll ska ändå Malaga ha en eloge, den släppte inte på något. Sen underlättade vi det väldigt mycket för dem också. Vi gjorde en riktigt usel match, inga avslut knappt och inga målchanser, men jag orkar inte skriva en analys av matchbilden då jag är säker på att det redan gjorts här inne.

Mitt budskap är helt enkelt att lugna ner er och sansa er en aning innan ni skriver ut eran besvikelse, för det blir väldigt pinsamt. Jag vet inte hur mycket av det här som kommer att verka vettigt, jag skriver i nattmössan. Men Barcelona förlorade idag men jag känner mig fortfarande inte uppgiven på samma sätt som jag gjorde när Barcelona förlorade förra säsongen, eller som när vi förlorade mot Sociedad. Detta var en förlust och inget mer, dra inte för stora växlar utav det.

Bona nit.
Barcelona LeoMessi
2015-02-22 02:30
Vi spelade ut Chelsea fullständigt sist och den enda anledningen till att vi åkte ut var att vi var brutalt ineffektiva. Chelsea var långt ifrån bra sist. Sen börjar det bli smått irriterande att läsa hur alla här överskattar Chelsea något enormt. Ja dom är jävligt bra men ni får det att låta som att dom är ostoppbara. Vi gör fler mål än dom och vi släpper in färre mål än dom. Om vi visar upp samma spel som innan dagens match så är jag säker på att vi skulle slå ut Chelsea. Atletico är ett liknande lag men dom är mycket bättre på det aggressiva presspelet och om vi klarade av deras fotboll så klarar vi av Chelseas. Men det varför förringar vi Luchos Barca? Vi snackar om hur grymt anfall och försvar vi hade under Pep och ändå har vi lyckats med att göra fler mål och släppa in färre mål än under Peps tid. I fredags var vi enligt många härinne Världens bästa lag och en pissmatch mot Malaga får alla att vända på kappan helt plötsligt. Ni får det att låta som att vi har spelat så här kasst varje match och dom 11 raka vinsterna med magiskt spel helt plötsligt glöms bort. Synd att en dålig match får många att pissa på det tidigare fantastiska spelet. En dålig match lämnar ett större avtryck än dom 11 matcherna där vi visade hur bra vi egentligen är. Synd att det ska behöva vara så, för ni kommer aldrig att bli nöjda då. Många gånger så klagar vi på hur dålig publik det är på camp nou och att dom inte väsnas tillräckligt. Det är som att vi skulle vara så mycket mer "äkta" än dom. Idag så sjöng dom och stöttade laget trots en dålig match. Vi satt här och spydde galla över laget. Sjung och stötta när laget behöver dig som mest. För det är lätt att sjunga när det går bra.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-22 02:17
Föra säsongen lyckades bi inte slå Atletico på 6 matcher. Den här säsongen har vi vunnit 3 matcher mot samma motstånd.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-22 02:16
Barca Barca - snackar du om tidernas mirakel 2012? Att påstå att vi inte kan slå Chelsea är bara rent skitsnack. Kolla om den semifinalen 2012, Chelsea var utspelade i båda mötena att dom gick vidare var ju ren parodi med tanke på hur överlägsna vi var.
Barcelona Barca Barca
2015-02-22 02:01
@Barcelonistas:
Vill inte vara den som säger emot dig eller starta en onödig debatt där varken jag eller du har svaren. Men vi slog ut Chelsea med nöd o näppe när vi var historiens bästa lag och samma era kunde inte ens slå ut Chelsea när vi hade 2-0 ledning på hemmaplan och en man mer. Inget tyder på att vi kommer ha en chans att slå ut Chelsea som är bättre nu än vad dom var då och vi sämre nu än vad vi var då. Sen att vi har haft svårt mot Chelsea historisk sätt gör inte saken bättre. Men jag hoppas du har rätt. och låt oss först ta oss an City :) Gonatt broder.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-22 01:58
Barcelonistas

Jag tycker att problemet ligger mer i vår spelidé än våra mittfältares individuella kvalitéer, Rakitic var en av La Ligas bästa spelare förra säsongen och ledde sitt Sevilla till en europa league titel, sen tycker jag han har varit riktigt bra trots att han har haft en otroligt otacksam roll att agera städgumma åt Dani Alves. Hans offensiva kvalitéer överväger hans defensiva by far och när vi slutar spela våra mittfältare så vertikalt och får in de mer i uppbyggnadsspelet samt i spelet i sig så kommer våra mittfältare att skina. Just nu känns det som att det är tre yra höns på mittfältet och den ständiga rotationen kan ha varit orsaken till det bland annat. Att köpa in en mittfältare skulke inte lösa något då den spelaren skulle varit lika vilsen som resterande är, just för att våra mittfältarna är väldigt osynkade till både vårt försvar och anfall och det beror främst på LEs spelidé. Det har ändå gått lite över halva säsongen och jag känner att LE måste hitta ett sätt som får våra mittfältare i synkronisation med anfall och försvar, för då kommer de skina ordentligt. Det är så jag ser på saken iallafall.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-22 01:54
Tror inte Chelsea hade slagit oss. Vi slog Atletico 3 gånger och jag håller dom som ett bättre lag än Chelsea. PSG skapade 4-5 solklara lägen mot Chelsea, trots deras buss.
Barcelona Barca Barca
2015-02-22 01:50
Okey, nu när ilskan efter dagens förlust lagt sig så kan man tänka lite klarare. Jag har lite frågor som surrar i hjärnan. Vi kan vinna matcher mot stora lag som PSG, men vi kan även förlora mot Celta och Malaga på hemmaplan. När vi slog PSG hemma så måste jag nu bara ta fram punkten att vi gjorde det med ganska mycket marginal på vår sida. 1-1 målet som Messi gör är rena tabben av David Luiz, en Terry hade antagligen sköt den situationen mycket bättre. Det gör att vi kommer snabbt tillbaka i matchen och det flyter på med Neymars grymma skott som blir 2-1, sen inser nog PSG att det är rätt kört och verkar uppgivet ge upp matchen och Suarez får äntligen göra ett mål i tröjan och matchen var klar. Men den frågan jag stället mig nu är, OM, och jag säger det igen OM, vi lyckas slå ut City, vilket jag i ärlighetens namn har svårt att se oss göra det med vårat ojämna spel, och möter, låt oss säga Chelsea i en kvarts final? vad hade inte Mourinho gjort mot oss med en mur som backlinje och sen ha Costa, Hazard och Willian som kontrar sönder oss ? vi hade fått så mycket däng att jag inte ens vill veta, om pique som var våran i särklass mest lojja back har helt plötsligt är våran bästa back säger väl allt om kvaliten backlinjen håller. Frågan är om Marlboro sponsraren Mathieu var den back vi behövde ? Verkar som Mascherano och Pique även bartra håller mycket högre klass än fransmannen, känns nästan som att pengarna borde investerats på en vettig högerback och möjligen en lite mer defensivt lagd vänsterback ala Abidal. För just ytterbacksplatsen är en besvikelse hos oss, Alba är bra, men hans inspel är ren åt helvette och hans avslut är inte heller så mycket bättre. Alba förstår jag, hans speed gör enormt mycket och täcker kanten bra. Men Alves bör nästan omgående till nästa transfer röra på sig, vi behöver ha färskt blood där, det får räcka nu, dags att börja rensa död kött som lever på Pep era meriter. Iniesta i all ära, men i LE fotboll verkar han vara helt yr, det är en fotboll som inte passar han inte heller när Tata var tränare. Iniesta verkar vara bekväm i en tränare som Pep, då han inte behöver jobba på så stora ytor defensivt, dock var Pep smart, så fort han märkte att matchen var en böljade fotboll så flyttade han upp iniesta som vänster anfallare så han slapp täcka så enormt mycket ytor som mittfältare. Men Tata och LE verkar inte ha fattat att Iniesta är lite av en valpig men samtidigt elegant mittfältare som gillar att halt glida runt och få jobba offensivt, hans hemjobb är inget att hänga i julgranen direkt, det såg man mot Real när han gjorde fotbolls historiens mest katastrofa hemmåtjobb vid 3-1, nästan så att man önskade att han ba lät det va så den elegante Iniesta slipper se så korkad ut, men att sälja Iniesta är inget jag går med på utan kanske forma om taktiken lite och sätta Rakitic och Busquets som defensiva bakom Neymar, Iniesta och Messi. Pedro är en annan som verkar vara lite gulligullgull spelare som trivs med en Pep som matar på honom med förtroende, instruktioner så att han nästan ser programerad ut på plan och det gick galant, men med en tränare som LE verkar han inte få dom direktiven och då ser han helt plötsigt ganska så vilsen ut, även med Tito(må han vila i fred) och Tata var Pedro ganska dålig. Busquets, han har nog hamnat i en "medelålderskris" i fotbollen och tror att om 2-3 säsongen kommer han bli grymt bra igen, lite av en Pirlo typ, Pirlo var också där nånstans från att vara världens bästa pivote till att bli tokpetad av Allegri och nu bäst på sin position typ.

City vann med 5-0 och vi förlorar med 0-1...allt tyder på att City kan slå oss på Emirates. Har Messi, Suarez och Neymar en dålig dag kommer det gå riktigt illa för oss. Jag litar inte på att vårat försvar med ett sånt svagt mittfält framför kommer hålla mot ett storlag, allt hänger på hur mycket mål vi gör där för att sedan tvinga City att inte parkera en buss på Camp nou. Vinner City med 2-0 eller 3-1 även 1-0, då räknar jag med att vi åker ut. Vi får i värsta fall förlora med 2-1, 3-2 annars är det slut.
Äh nu är klockan mycket och känns som jag behöver sova.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-22 01:35
Återigen så är mittfältet för dåligt enligt mig. Våra mittfältare gör alldeles för lite poäng det är ren fakta. Hur kan ni blunda för något sådant? Real Madrids mittfält producerar betydligt mer poäng än vårat mittfält. Inte bara Rakitic utan även Iniesta, Busquets,Xavi. Messi själv har gjort fler assist än alla dom tillsammans. Mittfältet känns inte som ett kollektiv som bryter ner motståndarna, utan det känns mer som ett komplement till Anfallet. Vi kan inte leva på anfallets individuella kvalite i varje match, mittfältet ska under lätta för trion vilket inte sker just nu. Vi har dom senaste matcherna varit väldigt bra men jag hävdar att vi är en världsmittfältare ifrån att bli världens absolut bästa lag igen. Vi saknar en pusselbit.
Barcelona Lion24
2015-02-22 00:22
Tog en titt på matchen igen och det förbluffar mig, det FÖRBLUFFAR mig hur vi återigen, gång på gång på fu*cking gång ska ha så höga utgångspositioner på våra spelare så vi stänger ytor för oss själva. Hur f*ck ska jag kunna beskriva hur jag känner? Vi spelar väldigt ofta 7-8 mot 10 motståndare på en halv planhalva. Det är i stort sett bara mittbackarna som inte deltar offensiv och ibland defensiva mittfältaren. Alla andra har skyhöga positioner. Det är 17-18 spelare som ska hitta ytor på ena planhalvan. I vissa matcher så är det effektivt, t.ex när man möter bättre lag så är det bra att man trycker ner dom lite extra så att dom har längre ifrån vårat mål i och med att dom förmodligen har livsfarliga anfallare.

Men när man möter mindre bra lag och på hemmaplan? Varför? Varför ha 18 spelare på ena planhalvan? När vi flyttar upp så mycket spelare som dessutom är så statiska (DANI ALVES) så låser vi ytor för oss själva bara. Varför i jag vet inte vad kan vi inte spela 5 mot 7-8? För vi har världsstjärnor och dom är fullt kapabla att spela 5 mot 7-8. Då finns det ytor att spela på.

Jag råder er alla att titta på matchen en gång till och kolla hur ''många'' gånger vi låter motståndarna ta ett eller två steg upp i plan och lura upp dom. Vi har så pass bra lag och ska HA så pass bra försvarare att det inte ska göra nåt att motståndaren är bollförande FÖR EN MINUT. Denna spel mot ett mål funkade 2010. Nu är det andra tider. Folk är inte dumma och låter sig luras och förlora varje gång med 0-5.

Sen måste jag ge en fet f*cking kritik till Jordi Alba. Hans beteende på slutet där han sparkar en liggande spelare 2 gånger är FULLSTÄNDIGT OACCEPTABELT. Det spelar inge roll om vi ligger under med 0-28, detta får aldrig förekomma i våran klubb. Inte nog med den incidenten men hans spel är under all kritik. Chansspelar konstant. Har väldigt många lägen där han kan skapa målchanser men det är som om han täcker för ögonen varje gång han ska slå ett inlägg och då har han livsfarliga möjligheter varje match.
Barcelona Yaya24
2015-02-21 23:50
@The Reporter:

Sanningen svider jag vet. Deal with it!
2015-02-21 23:39
Det är helt sjukt att vi har förlorat ligan på grund av vi har bjudit motståndarna på vinster. Albas självmål mot Sociedad, Alves assist till Malaga och det finns miljontals fler exempel. Luis Enriques första Eller Clasico då Iniesta och Mascherano missförstod varandra. Jag längtar tills vi förlorar med mål som är väl genomtänkta av motståndarna. Då ska jag stå upp och klappa till målet stolt.
Barcelona koeman92
2015-02-21 23:38
Dubbel
Barcelona koeman92
2015-02-21 23:38
@Bentley King:

Enda skillnaden är att vi faktiskt var bättre på den tiden..
Barcelona Bentley King
2015-02-21 23:35
@SocialBarca_10: Last time Barca lost two league games at home, they won the treble
Barcelona Kröjf
2015-02-21 23:15
Leo Messi

Du var man of the match ikväll och höll ställningarna in i det sista, på ett Les Rambles i sönderfall. Bra jobbat!
2015-02-21 23:11
[QUOTE=Zyzz]Baha: Matchen är på tisdag, inte onsdag ;) [/QUOTE] Tack.
Barcelona Kröjf
2015-02-21 22:31
Tänkte att en liten anspråkslös Limerick skulle kunna lätta upp stämningen härinne, efter kvällens alla negativa inlägg om än den ena och än den andra spelaren i vårt "älskade" lag.

Ett fotbollsfan framfött i Barcelona
Var aldrig sen att häckla och håna
Några gamla favoriter
Och så fort han skiter
Tar han iii ända nerifrån stortårna
Barcelona Kufi
2015-02-21 22:30
Barcadinho,

Håller med dig om ytterbackarna, inläggen och inspelen är under all kritik. Carvajal och Marcelo ligger bakom så jävla många mål för Real. Speciellt Marcelo, hans inlägg är livsfarliga i jämförelse med våra ytterbackar.
Barcelona Barcadinho.
2015-02-21 22:00
Massa med kritik med al rätt - trots all investeringar (2 miljarder på Ney O Sua) så är laget fortfarande extremt beroende av Messi - får han en dålig match så rasar hela pyramiden. Trött på att se två ytterbackar som är så himla svaga på att precisera sina inlägg. Vi har haft ett sånt problem med Alves men sanningen är att Alba är rätt svag på det han med. Inlägg precisionsvapen suger alltså från båda kanterna. (Alba har så klart andra starka egenskaper och Alves hade förut och bara en del är kvar). Jag tycker att passningsspelet funkade bra första halvleken men laget fick en kalldusch som stressade alla. Det saknades energi att komma tillbaka i andra tyvärr. Vi ska inte klaga på domaren eller LE, Den här matchen är spelarnas fel, särskilt de offensiva. Men jag är övertygad att vi kommer att se en annan Barca match på tisdag. Jag tror på ett bra resultat. Den tiden där Barca o Real förlorade en eller två matcher på en hel säsong är över nu och det är på ett sätt positivt.
Barcelona Zyzz
2015-02-21 21:47
Baha: Matchen är på tisdag, inte onsdag ;)
Annons: