/spanien/barcelona/forum/3099.aspx/spanien/barcelona/forum/3099.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Federer - köp en back, tack
2015-02-25 14:58
LALAWELEATAKORA Sluta trolla vi är trötta på dina inlägg här. PL är skräp jämfört med La Liga. Inse att La Liga är flera nivåer bättre. Det är 2015 idag och inte 2008.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 14:54
LALALAL.... Vad menar du att domarna straffar dom engelska lagen hårdare?
Postat via SvenskaFans-appen
LALAWELEATAKORA
2015-02-25 14:51
Manchester City tog en poäng på två matcher mot CSKA Moskva, det betyder knappast att ryska ligan är bättre än Premier League, dessutom brukar City alltid floppa ute i Europa. Dom hade också varit i en formsvacka och utan Toure hade dom bara vunnit 2 av 7 matcher senaste tiden i Premier League. Att sedan domarna alltid bestraffar engelska lagen hårdare och att engelska lagen knappt har någon vila under säsongen försämrar chansen till göra bra i Europa. Det är mycket tack vare det som dom spanska lagen kan satsa på Champions League för i 9 av 10 fall kan man ändå slå ett spanskt mitten eller bottenlag med flera mål med sina reserver medan varje match i Premier League är en kamp för topplaget. Tror man verkligen att La Liga som helhet är bättre än Premier League måste man nästan vara en mytoman. Försvaren hos nästan alla lag i La Liga håller en väldigt låg nivå och då spelat det ingen roll om spelarna är mer tekniska än dom i Premier League då fotboll går ut på resultat. Att säga att La Liga är bättre än Premier League är ungefär som att säga att Indien är ett rikare land än Sverige för att dom har 2-3 personer som är rikare än den rikaste i Sverige.
Barcelona Gabriel
2015-02-25 14:41
Har läst ett par inlägg här inne där vissa förklarat sig tämligen förvånade över att City inte stod upp bättre mot oss igår kväll. Jag kan inte säga att det är en reaktion jag delar, jag kände mig alltid relativt säker på att vi skulle dominera och vara överlägsna City, men innan matchen vill man aldrig kaxa upp sig eftersom City ändå har ett dussin spelare som håller en hög klass, då tänker jag framför allt på Silva och Agüero, men bortsett från dem har dem faktiskt inget vidare nämnbart att komma med för att lyckas hota de största klubbarna. Nu låter det på mig som att vi vann matchen med 0-5 när jag skriver det här, verkligheten är dock en helt annan. En ynka; ja jag väljer att uttrycka mig så, 1-2 seger speglar verkligen inte matchbilden, men samtidigt är det också typiskt och den dåliga sidan av Barça DNA:at. Man får skylla sig själva när man väljer att dra ner på tempot i den andra halvleken efter en betryggande 0-2 ledning istället för att gå ut och döda mötet med ett 0-3 mål. Nu kunde visserligen Messis straffmiss ha dödat dubbelmötet ändå om han gjorde mål istället, men faktum är att den straffen tillkom mer av tur än utav ren skicklighet då den kändes som en gåva skänkt från himmeln ifrån Zabaleta.

Som culé känner jag mig väldigt glad över att City inte stod för ett svårare motstånd än vad dem gjorde, men som fotbollsälskare känner jag mig rånad på ett jämnare möte. Det här ska alltså vara Premier Leagues mästare. Hmm, okej, men sanningen är att vi har mött bättre motstånd i La Liga från mittenstrecket i tabellen. Det är tydligt att Premier League inte bara är en nivå efter den spanska ligan utan snarare närmare 3 steg under. Både Villareal och Malaga stod för bättre motstånd och hotade mer mot oss när vi mötte dem än ett City som bara skapade ett par halvchanser via Dzekos huvud när vi först valde att slå ner på tempot. Det här är faktiskt utifrån objektiva ögons bedömning alldeles för dåligt från Citys sida. Efter alla investeringar och alla köp man gjort så måste man klara av att hota mer på sin egen hemmaplan än vad man gör, men nivån är inte tillräckligt vass bortsett från ett par dussin spelare som också härstammar från den spanska ligan.

Jag undrar när alla anglofiler och PL-älskare ska ta sig en titt i spegeln och rannsaka sin upphaufsade liga. Det har nu gått 4-5 år sedan Premier League kunde stoltsera med att ha åtminstone 2 lag som utmanar om titeln i Europa. Manchester City må vara en storklubb i England, men i Europa är dem fortfarande inget vidare motstånd att räkna med när dem stöter på "de stora elefanterna". Den enda klubben från England som ser ut som en toppklubb på riktigt är Chelsea, och detta i en liga som överskattas och hypas upp som den bästa i världen är ett väldigt dåligt resultat sett utifrån hypen som målas upp.

Premier League känns för mig idag som förtrailern till en väldigt medioker film. Man väljer ut de bästa scenerna i filmen och får den att se ut som årets bästa film, men när man sedan suttit i biostolen i ca 10 minuter inser man att man blivit grundlurad. Hur många minuter, timmar, månader eller år det kommer att ta innan Premier League fantasterna vaknar upp ur sin dvala och börjar kritisera ligan kan jag inte svara på - men England säljer oss just nu ingen vidare bra föreställning.
Barcelona Liunil Masse
2015-02-25 14:37
LeoMessi Finns ju inget han är dålig på heller. Den mannen är skapad för att spela fotboll och vara historiens bästa och mest kompletta spelare någonsin.
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 14:31
Liunil Masse Starkt gjort för en spelare som anses vara så lat i defensiven. Visst han rushar inte Box to Box, men när han väl vill vinna en boll så gör han det.
Barcelona Liunil Masse
2015-02-25 14:22
Successful TACKLES in Liga + CL 14/15: Messi 24 Neymar 21 Benzema 18 Bale 18 Suarez 17 Cristiano 3 Vem som jobbar för laget och vem som inte gör det. Att folk ens jämför, det e sjukt.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 14:17
Lagerbäck gav mig migrän igår märktes tydligt att han inte hade någon koll alls på Barca under 2015 samt den positiva utvecklingen. Hur okunnig får man va? Han snackade om Barca löper för lite med det höga bollinnehavet. Hans blick efter paus sa det mesta. Snacka om att han blev tagen på sängen.
Barcelona Nr.9
2015-02-25 14:16
Ni förstår inte... Det är City och Realfansen som kommer på med att Suarez vill bita, ingen annan..
Barcelona >The Reporter<
2015-02-25 14:08
Där har ni. Suarez försökte inte alls bita
Barcelona DM1982
2015-02-25 13:54
Waddle (ex-player): "Nasri had refused to compare himself to Iniesta and he was right. Tonight, he was more like a Ford Fiesta." [bbc] Ouch
Barcelona Barca Barca
2015-02-25 13:51
Nu såhär i efterhand så är ett 2-1 resultat riktigt bra på bortaplan i en CL match. Jag var nog inte ensam om att vara smått besviken varför vi inte gjorde mer än bara två mål och ännu mer besviken när Messi missade straffen. Men spelet i första halvlek var grymt bra. Sjukt hur mycket bättre vi har blivit att såra motståndarna i rakare och snabbare omställningar till att sen vissa stunder under matchen spelade runt bollen i ungefär 2 min. Första halvlek var ett av dom bästa halvlekarna barca gjort tillsammans med första halvleken mot Atl madrid på hemmaplan i ligan. Till andra halvlek började det blåsa rejält, utan Pique hade det nog kunna sluta riktigt illa igår. Att vi lät City få 5 hörnor i första 5 min av andra halvleken är under all kritik. Ska Lucho börja säkra upp borde han byta ut någon anfallare eller en av rakitic/iniesta och flytta om masken medans Mathieu spelar mittback. Känns som han använde samma spelarmaterial som spelade ut City efter noter i första halvlek till för att stänga matchen och stänga ytor och det funkar inte. Masken och Busquets framför backlinjen borde det vara. Till returen har City ingenting att förlora och kommer gå på tok offensiv, hoppas att spelarna hanterar det mycket bättre än hur dom sköte det i början av andra halvleken.

Till returen, så hoppas jag även att Lucho prioriterar CL lite mer, att han roterar i startelvan liga matchen innan returmötet, skulle vara sjukt onödigt att ha slitna eller skada på en viktig spelare. Vad tycker ni ? vi möter Eibar matchen innan City.
Barcelona Barc6
2015-02-25 12:50
Fotbollskanalen är ett skämt alltså... Barca vinner mot PL mästarna tämligen enkelt, och då kunde det blivit mycket värre.. Och huvudnyheten idag är messis straffmiss och inget annat.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 12:39
Det är så här man spelar fotboll. Vi har 2015 bevisat hur jävla bra vi är. Vi har slagit Atletico 3 gånger, vilket inte är helt enkelt. Finns ju ett visst lag som blev förnedrade och förlorade med hela 4-0. Sen har vi gårdagens match där vi fullständigt äter upp Shitty. Det borde ha stått 0-5 i första halvlek. Vi hade precis allt, där vi spelade på fotbollens alla strängar. Det var en helt jävla komplett match. Vi kontrade, körde långbollar, spelade fin Tiki Taka, vi hade ett presspel som Shitty inte klarade av att anpassa sig till. Messi visade återigen vrf han inte bara är världens bästa spelare men också den bästa genom tiderna. Sättet han sprang igenom Shitty var ren konst. Messi var med i precis allt, speluppbyggnaden, sista tredjedelen, han var nere och vann fler bollar än hela vårt mittfält, han var med överallt. Detta visar att Messi är världens mest kompletta spelare. Detta är mina damer och herrar, fotboll. Vi dominerar mot Pls bästa lag medan andra svävar runt molnen efter en torr och värdelös insats mot Schalke 04.
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 12:35
Suarez var grym igår och han förtjänade att få göra sina två mål. Det första målet visade han vilken killer instinct han har. Han reagerade snabbt som fan och utan tänka så avslutade han direkt mot mål.
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 12:33
Thierry Henry Valde kompany som exempel då folk fram tills nu har snackat om hur fantastisk han är. Stackarn undrar säkert om dom mötte stoke i går för det var inte så lätt som han trodde.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-02-25 10:59
En spelare som jag trodde skulle hyllas till skyarna efteråt har knappt nämnts. Luis Suarez har fått mycket kritik, ofta hård men rättvist och ibland överdriven, men igår betalade han verkligen tillbaka en stor del av vad vi spenderade för hans signatur. Är det inte precis detta vi saknat? En killer som sätter chanserna, en renodlad forward som krigar för varje boll och ger försvaret ett helvete. Han gör alltså två mål och vinner matchen åt oss. Att vi var överlägsna spelmässigt behöver jag knappast understryka men hade vi vunnit matchen utan uruguayanen? Det är bara Messi som kan göra samma sak och han firade igår stora triumfer ute på fältet. Nej, Suarez var verkligen den perfekta anfallsvärvningen vi kunde göra. Som gjord för matcher likt den igår. Att han hade det svårt i början var ärligt talat inte så konstigt, efter att ha spelat i Ajax och Liverpool är det självklart att han behöver anpassa sig till kombinationsspelet med lagkamrater efter att tidigare mestadels förlitat sig på individuell briljans. Men nu är han acklimatiserad till spelet, nu tar han plats längst upp i världens vassaste anfallstrio och nu hungrar han efter titlar.
Barcelona DM1982
2015-02-25 10:39
[QUOTE=>The Reporter<]Alltså vi släppte till 8! Hörnor igår. Det får inte hända på Camp nou [/QUOTE] Om jag inte minns fel så fick City fyra hörnor mellan minut 45 och 50, kändes väldigt skakigt då.
Barcelona Barca007
2015-02-25 10:34
Såg ni detta? Ser ut som Suarez försökte bita Demichelis.. Hoppas han bara försökte skoja eller nåt sånt
Barcelona >The Reporter<
2015-02-25 10:31
Alltså vi släppte till 8! Hörnor igår. Det får inte hända på Camp nou
Barcelona >The Reporter<
2015-02-25 10:31
Messis match igår. Bra kvalite och engelska kommentatorer. Finns även på Suarez
Barcelona Barcadinho.
2015-02-25 10:26
@Baha - Tres Amigos:

Håller med dig. Han var en risk spelare igår, fick ont i magen varje gång City drog på hans kant. Dags för klubben att tänka ordentligt på den här positionen. Nästa investering.
Som jag skrev förut - jag kan tom tänka mig Bartra där istället.

---------

Och om resultatet - det går att titta på den tomma el fulla halvmuggen.
Jag skulle skriva under ett 1-2 innan matchen med en stor glädje.
Svårt nu, jag bet. Men jag försöker.
Barcelona MUNIR-ADAMA
2015-02-25 10:08
[QUOTE=Leo y Cesc]@barcastuff: Messi recovered more balls than Rakitic, Iniesta, Suarez and Neymar together in the game against Man City tonight [via @carles_domenech] Det här är fan pinsamt dåligt av de andra spelarna. [/QUOTE]a eller det säger allt om Messi
Barcelona Leo y Cesc
2015-02-25 10:04
@barcastuff: Messi recovered more balls than Rakitic, Iniesta, Suarez and Neymar together in the game against Man City tonight [via @carles_domenech]

Det här är fan pinsamt dåligt av de andra spelarna.
Barcelona Illusionista
2015-02-25 09:37
@Tiki-Taka:

Vi får väl se vad den där missade Messi-straffen i slutsekunderna betyder i slutändan, men...inte mycket, förmodligen.
Manchester City får koncentrera sig på Premier League.
Världen därute är fortfarande för stor.

Följ
2–1 till Barcelona på Etihad kanske inte låter som ett omöjligt berg att bestiga i returen – City har gjort fina matcher på Camp Nou förr – men normalt funtade hemmafans fattar ändå att det bara handlar om ljusblå drömmar nu.
Det kunde varit värre, hade inte Leo Messi nickat sin egen straffretur utanför hade det varit fullständigt morsning och goodbye, mission impossible, för City. Nu fanns det trots allt nåt positivt att ta med sig från en match som ett tag såg ut att spåra ur till en pinsam bortauppvisning.
En helt annan dimension
Mina ögon hävdar att Barcelona är klassen bättre än City i det mesta. Det gäller framför allt den där supertrion Messi-Suárez-Neymar, som ett tag i första halvlek såg ut som om de spelade med CCCP på brösten: Krutov-Larionov-Makarov.
Det var en annan dimension, faktiskt. Louis Suárez gjorde båda målen i sin come back i England och såg ruggigt bra ut. Han kunde gjort ett till när han försökte tunnla hemma­keepern Joe Hart i fritt läge.
Och vad ska man säga om Messi? Helt underbar, en njutning, världens bäste fotbollsspelare enligt mig.
Lika imponerad som jag var av Barça i första halvlek, lika besviken var jag på Man Citys märkligt trevande, obeslutsamma approach till matchen. De skulle ju inte vara rädda? De skulle ju inte visa nån respekt? De skulle ju grabba den här chansen i nackskinnet och ta klivet upp bland Europas största?
I stället var det nervöst, blekt, tafatt. Och även om det alltid är enkelt att skylla på ­managern och dennes taktik, med facit i hand, tror jag Manuel Pellegrini får ta på sig mycket av att det blev som det blev.
Jag menar...4-4-2?
Med Edin Dzeko i startelvan?
Med den Dzeko som aldrig lyckas på den här nivån och som missade en jättechans helt fri mitt i straffområdet?
Med ett defensivt mittfältspar bestående av James Milner och Fernando?
När Fernandinho är så mycket bättre?
Vad tar det åt City-coacher som Roberto Mancini och Manuel Pellegrini när det vankas Champions League?
Hoppet försvann när Clichy fick rött
Andra halvlekens uppryckning var naturligtvis uppmuntrande att se för folket på ­Etihad. Men kom då ihåg att Barcelona hade 2–0 och organiserade sig därefter.
Det var dock typiskt att City gjorde sitt reduceringsmål (Sergio Agüero efter en listig vickning av David Silva) så fort Dzeko blivit utbytt och Wilfried Bony kommit in. Och det var inte heller nån fjäder i hatten för Pellegrini att Fernandinho mycket riktigt kom in och tog tag i mittfältet.
Chansen till kvittering försvann mer ­eller mindre när Gael Clichy fick sitt andra gula (ganska hårt, va?) i 73:e minuten. Har man ambitioner att slå ut självaste Barce­lona ur Champions League kan man inte avsluta tre matcher i rad med tio man mot dem.
City får tillbaka Yaya Touré till bortamötet, och det är möjligt att han kan inspirera laget till en bragd. Men det tror jag inte. Barcelona är helt enkelt för bra.
Barcelona MUNIR-ADAMA
2015-02-25 09:09
[QUOTE=Tiki-Taka]Kunde knappt sova i natt pga messis returmiss haha. Kan fortfarande inte fatta varför han nickade bollen, när han relativt enkelt kunde ta emot bilen och enkelt lägga den i mål! Va nicken en typ av reflex rörelse mån tro!? Eller vad tror ni? :-) [/QUOTE] helt ärligt skiter jag i straffen som Messi missar, det är tack vare han som vi ändå kommer ut med vinst från Etihad. skulle säkert sitta ännu bättre om han sätter straffen men fan vilken match han gjorde och är det någon som få har råd med att då missa straff så är det han. skulle bli typ förbannad om det var typ Neymar som missa då han inte gjorde nån bra match Messi Messi Messi fan vad jag älskar den killen har aldrig upplevd en spelare som fått mig och njuta av en fotbollsmatch så som han gör. Vi barca fansen är välsignad för Gud har gett oss en sån spelare i vårt lag tänk en stund om det var ombytta roller och Messi var Real madrid spelare (gud förbjud) skulle inte sova gott inför varje el clasico typ.
Barcelona Tiki-Taka
2015-02-25 09:03
Kan någon kopiera in plus texten från wennman på sportbladet? Artikeln heter Barca i en egen dimension.
Barcelona Tiki-Taka
2015-02-25 08:37
Kunde knappt sova i natt pga messis returmiss haha. Kan fortfarande inte fatta varför han nickade bollen, när han relativt enkelt kunde ta emot bilen och enkelt lägga den i mål! Va nicken en typ av reflex rörelse mån tro!? Eller vad tror ni? :-)
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-02-25 08:10
Det man måste komma ihåg när man klankar ner på spelare som Iniesta och Neymar, som man är van vid ska synas mycket och bjuda på tekniska nummer, är att de jobbar stenhårt och anpassar sig till Luchos kollektiva bygge. Neymar hjälper sin ytterback och Iniesta får agera någon sorts mellanhand men också ta hand om den så viktiga men mer osynliga rollen i speluppbyggnadsfasen där han med sin bollkontroll är livsviktig. Vi har fått igång bra rollfördelning på mitten där alla sköter sitt jobb perfekt. Busquets är grym defensivt men är inte i form och dräller med en del bollar vilket förmodligen kan förklaras med att han hade det jobbigt med det nya defensiva systemet i höstas. Rakitic har fått en offensivare roll och Iniesta sköter som sagt speluppbyggnaden.
Barcelona Neymar11
2015-02-25 07:33
Messis offensiv i alla ära, men hans defensiv jisses vad bra han är. Han tog bollen från dom som om dom vore småbarn Både neymar och Messi skall ha creed så hjälper till i försvaret. Det är 2 världsspelar som gör jobbet Neymar stängde igen kanten för zabaleta hela första halvleken
Annons: