/spanien/barcelona/forum/3095.aspx/spanien/barcelona/forum/3095.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar11
2015-02-25 21:24
Touch på den långsamme tysken såg jag nu
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Neymar11
2015-02-25 21:23
Vilket jävla mål av Kondogbia
Barcelona Liunil Masse
2015-02-25 21:21
Frågan är om Suarez är grym på straffar? I Liverpool tog Gerrard straffarna ju.
Barcelona Neymar N11
2015-02-25 21:12
Messi yesterday equalled Cristiano and Figo as players with 3rd most CL penalties missed (3). Henry (5) and Van Nistelrooy (4) missed more. Dags att låta Suarez ta straff i framtida matcher.
Barcelona Vampíro
2015-02-25 20:29
Vilka kalla matcher ikväll. Hade vart bättre att ha Juve-Dortmund ikväll då det säkerligen lockar fler tittare.
Coach Pep.
2015-02-25 20:26
Alltid lika underhållande när PL-fanboys ska komma och göra oss måna om sin ligas förträfflighet utan att kunna backa upp det med mer än uttjatade klichéer. Grejen är ju att ingen PL fantast ens kollar på La Liga; de är helt sålda på PL-hypen, men ändå så ska de kommentera La Liga. På basis av vadå? Det är bara kolla sjusovaren som skrev Citys införrapport. Han erkänner att han inte sett enda Barca-match på flera år. Hur kan man ens påstå sig vara fotbollsintresserad då? Det vanliga lowbrow-argumentet som kommer upp är såklart att det finns 4 till 5 lag i PL som kan slåss om första platsen vilket bara är förkastlig högfärdsidioti. Inte mer än två lag slåss om titeln varje säsong; Man Utd har varit ett av de lagen, och det andra laget i regel antingen Chelsea eller City vars succé endast varit en produkt av utländska investeringar, för att inte tala om hur hela PL blivit en enda affärsmarknadssoppa där fler och fler klubbar köps upp och urholkas på sin själ. Hur kan man ens påstå att en liga som bara köper in spanjorer och afrikaner är bättre än ligan dessa ofta köps ifrån? Snacka om högmodig parasitmentalitet. Premier League har helt enkelt ingen kredibilitet kvar bland seriösa fotbollsentusiaster som klarar av att se bortom penningen. T.o.m. Bundesliga med bara Bayern München är en finare, mer hederlig och respektabel liga än ” The Dealer$hip. England är helt enkelt ett fotbollsmässigt efterblivet land på alla sätt och vis. Wenger och Brendan Rodgers är de enda namnkunniga värda respekt (båda förespråkare av spanska modellen). Sen det här med att den bästa fotbollen är ”subjektiv” och att skönheten ligger i betraktarens öga är också mesigt skitprat. Fin fotboll är offensiv fotboll och klubbar som växer organiskt. Skönhet är inte subjektiv; bra fotboll är de lag som för fotbollen framåt med innovativa idéer och offensivlusta. Dålig fotboll är lag som endast drivs av penningdyrkan och lag som spelar destruktivt. Atletico Madrid är bättre än alla lag i PL, men de spelar fortfarande destruktiv fotboll och är en allmänt ond klubb med en gangster-lik tränare och hårdföra spelare som inte väjer sig för att spela fult. Med det sagt är det fortfarande en klubb som förtjänar att respekteras p.g.a. sin laganda och kollektiva förmåga, till skillnad från plastlag som t.ex. Real Madrid och City. Edit: Jag påstår inte att alla lag ska börja spela som Barca eller Bayern. Jag bara konstaterar dualiteten mellan bra och dålig fotboll/gott och ont. Dålig fotboll behövs också, och PL representerar helt enkelt det fula och dåliga med fotbollen.
Barcelona enkos
2015-02-25 20:23
Viasat studio visade igår hur Barcelona i hela två minuter passar mellan varandra utan att City spelarna kan röra bollen... det är mäktigt gjort som inget annat lag är i närheten att göra
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 20:20
Lion24 Den spanska modellen är bättre och mer gynnsam när man spelar på högsta nivån medan den engelska modellen är mer gynnsam på lägre nivån. Det är mycket lättare att lära sig att lära sig den fysiska biten när man bemästrar den tekniska. Det är nog svårare att lära sig bemästra den tekniska delen i efterhand om man nu lärt sig den fysiska biten först. När jag var yngre så bestod träningen av spel utan boll. Vi spring och springa, intervallträning hela tiden. Bollen användes inte förrän i slutet av träningspasset, tyckte det var svårt att vara riktigt teknisk med så lite träning utan boll. Allt det tekniska lärde jag mig på fritiden då jag spelade med kompisarna, för då hade man friheten att vara lite självisk.
Barcelona BARCA-més que un club
2015-02-25 20:13
Dom i viasat studio alltså vilka pajaser så mkt hat gentemot Barcelona som klubblag rankad som 3:a enligt dom efter den fina spelet vi visat alltså under 2015. Gör mer hat desto mer växer vi och blir starkare. Hoppas vi förnedrar Shitty i returen så ska vi se vart dom rankar oss då !!!
Barcelona Lion24
2015-02-25 19:19
Om jag får säga mitt angående La Liga vs Premier League så måste jag säga att det är en extremt svår jämförelse. Det beror på personen i fråga vad han/hon tycker om att se för typ av fotboll. Skillnaden mellan La Liga vs Premier League sitter först och främst i skallen. Jag anser att det är svårare att vinna en match i Premier League än i La Liga men det behöver inte betyda att Premier League är bättre. Premier League lagen går in betydligt tuffare i duellerna, dom har mer ''hjärta'' och detta stör vilket lag som helst. Det sitter i huvudet, det sitter där sedan barnsben eftersom det är det dom flesta spelarna i Premier League som mest fått lära sig. Precis som tyskarna så är dom ''stabilare'' i hjärnan.

Medans här i Spanien så är inte fysik och ''hjärta'' det viktigaste. Här fokuserar det mer på bollen och att bollen ska gå igenom backen. Jag anser att den modell som finns i Spanien är mer framgångsrik och man vinner mer på det i längden men jag har svårt att se Barcelona vinna med 9-0 mot ett lag i samma division som L'Hospitalet. Anledningen är att man går in betydligt tuffare där och springer de extra metren som andra random lag i Spanien inte gör. I Spanien är det främst teknik som ungdomarna lär sig medans i England handlar det väldigt mycket om din kondition och fysik. Då blir det naturligt att den som oftast har boll har svårare att göra mål på en som besitter en bra kondition, fysik och motivation än en som är framförallt teknisk.

Det handlar mycket traditioner och kulturer i båda länderna när det gäller fotboll. En typisk engelsk spelare vet vad han ska göra UTAN boll men är svagare MED boll medans en typisk spansk spelare vet vad han ska göra MED bollen men får problem UTAN boll.

Det är egentligen en smakfråga och man kan inte jämföra vilken liga som är bäst. Jag anser att topplagen i Spanien är bättre än i England men man ska inte heller glömma att det går i cirklar. Spanien har en kokhet Atlético, ett Barcelona som förmodligen har tidernas bästa spelare och var för något år sen en av de bästa lagen genom tiderna och ett Real Madrid med ständiga ambitioner och fantastiska spelare. I England så har United grova problem efter Ferguson och det är inte lätt att byta bara sådär när Ferguson i princip styrt klubben själv (förutom den ekonomiska aspekten). City kan man ifrågasätta och jag tar tyvärr inte Arsenal och övriga på allvar längre.

Hur som helst så tittar jag hellre på Elche-Granada än Leicester-Burnley. Jag dras mer till den tekniska delen och jag tycker att taktiken också är mycket bättre i Spanien. Spanska lag har bättre lag och spelare men jag tror att dom hade haft det svårare att vinna i England.
Barcelona Neymar11
2015-02-25 18:59
Hade du tagit ur tummen från röven så hade du insett att Barcelona har 4 förluster samt 2 oavgjorda Man u är ett mitten lag och inget topplag När ska ni vakna upp till verkligheten och inse att er liga är som det engelska landslaget Alltid hypad som ett av dom stora men misslyckas gång på gång på internationell nivå
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-02-25 18:35
Enrique borde sluta spela Masken som mittback. Han har varken längden eller positionsspelet för att klara av det. Dzeko hade lekstuga med honom i luftrummet och Aguero var för snabb för honom. Vi kommer inte alltid ha samma tur i CL. EN dag straffar det oss som mot Madrid borta i andra liga Clasico när vi vann med 4-3 förra säsongen. Benzemas två mål kom just från Alves kant, för att Alves är slut! Det var en tydlig taktik från Madrid och de siktade alla sina inlägg på Mascherano och allt Benzema behövde göra var att luta sig över honom och de vände 1-0 till 2-1 på 10 minuter.
Barcelona Andreas-
2015-02-25 18:32
Matchen igår hade två ansikten, personligen anser jag någonstans att andra halvlek är på tok för dålig. Vi borde fortsätta på det fina spelet från första halvlek o sätta in 2-3 mål till. Typiskt Barcelona att sluta spela innan matchen är slut känns det som.

Med det sagt, första halvlek är magisk. Det är såna fotbollsstunder som gör att man alltid kräver CL-guld. Sån oerhörd kvalité på grabbarna längst fram. Förstår folk ens hur bra dem är? Neymar, gör inte sin bästa match, likt förbannat tar han sig förbi sin gubbe med en enkel kroppsfint då och då. Neymar oroade City mer än hela deras lag oroade oss i princip.

Suarez betalar av sig. Skulle verkligen vilja att dem som klagade på Suarez tidigare under säsongen ställer sig upp nu o håller tal. El Pistolero köptes in för att avgöra såna här matcher, och han gör det direkt i sin första match. Många som satt o beklagade sig över att vi sålde Alexis, samma Alexis vars miss på Stamford Bridge kostade oss två raka CL-guld. Suarez kontra Alexis är sån oerhörd kvalitétsskillnad att man blir gråtfärdig.

Till sist måste jag hylla Pique. Han har fått skit, från mig o en massa andra, med rätta. Men senaste veckorna har han varit fantastisk o stod igår återigen för en klockren insats. Världens bästa mittback just nu? Jag tycker det. Man ska komma ihåg att det är bra mycket svårare att vara försvarare i Barcelona, man ställs i betydligt jobbigare situationer då inte vi försvarar med hela laget.

Var länge sen man sov så här bra som man gjorde inatt, men så var det också en dag där man insåg att alla vägar leder till Berlin o CL-finalen.
Barcelona KristoferDelija
2015-02-25 18:25
@Júnior.:

Exakt det är ju inte äns argument.

Då kan vi ju lika gärna ta Alcorcon som spelade i spanska Divsion 3 och slog Real Madrid med 4-0 samma dumma argument.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-25 18:22
LeoMessi

Håller med helt och hållet! Tempot är högre i England men det innebär inte att fotbollen är bättre. Något jag har märkt i Spanien är att försvararna är mycket bättre på att försvara i en mot en situationer där de inte chansbryter lika mycket som försvararna i England gör, kanske därför en del engelska experter som t.ex. Gary Neville håller Cesar Azpilicueta som Premier Leagues bästa ytterback. Visserligen är han skolad i Osasuna som har ett av de bättre kollektiva försvaren i Spanien, men ändå. Kollektivt nog inte de spanska lagen bättre på att försvara, men de spanska lagen är mycket mer strukturerade i sina anfall och det är en stor anledning till varför spanska lag anses vara dåliga i försvarsspelet. Många lag i Spanien använder sig även av en ordentlig spelidé, medan alltför många lag i England har svårt att hitta en identitet i sitt spel.
Barcelona koeman92
2015-02-25 18:19
Barcelona Júnior.
2015-02-25 18:11
@LALAWELEATAKORA:
Denna jämförelsen är inte precis till din fördel. Det säger faktiskt mer om kvaliteten i Premier League än vad det gör om La Liga.
Barcelona enkos
2015-02-25 17:50
Eloge till LE igår som byte Alves och Rakitic som hade gula kort redan från första halvlek och riskerade att utvisas. .. Är 100 på att någon av de hade fått rött då domarna alltid letar efter att utjämna utvisningarna
Barcelona KristoferDelija
2015-02-25 17:39
@Mr. Adama:

Jo men jag pratar mest nuet och helheten just nu. Jag har inte sagt att PL är dålig det är en fantastisk liga.

Men La Liga är mer komplett och dominerar i helheten.

La Ligas topp 3 Barca, Real och Atletico är bättre än PLs topp 3 Chelsea, City och Arsenal.

Sen Valencia minst lika bra som ett Man United, sen Sevilla och Villarreal är minst lika bra som Liverpool eller Tottenham.
Sen tycker jag nedre halvan i La Liga håller högre klass.
Sen är det ren FAKTA att mycket fler La Liga lag går bättre i europaspelet än engelska lag.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 17:38
Underbart med Cl kvällar. Ska bli intressant ich se Atletico idag.
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 17:22
Junta Fotbollen i England är mer intensiv, det kan jag hålla med om. Men det är mest för att deras spel är så otroligt chansartad, passningarna slås aldrig till den tänkta adressen, spelarna måste jaga ikapp bollen. Rätt som det är så vinner motståndaren bollen och sen Tjongar han iväg den och sedan upprepas detta mönster hela matchen. I Spanien är fotbollen mer intensiv i små ytor, man har mindre tid att tänka på. Fabregas hade problem med detta och även Suarez har svårt för detta då han inte så mycket yta att vända på.
Barcelona Junta Dimision
2015-02-25 17:14
I år bryr sig nog de engelska klubbarna mest om EL just för att de kan ta Champions League plats om de vinner tävlingen. Sen förstår jag inte riktigt varför engelska lagens försvar hyllas, de enda lagen i Premier League som har ett erkänt bra försvar måste väl vara Southampton, Chelsea och kanske West Brom som fått in Tony Pulis som tränare. Sen att laget som har bäst försvarsspel i hela Europa finns i Spanien i form av Atletico Madrid och inte i England säger ju en del.

Premier League är mer intensivt men det är så otaktisk fotboll att man vill slita av håret. Sen att botten/mittenlag i England än Spaniens påstås vara bättre än Spaniens botten/mittenlag är också ganska häpnadsväckande för trots att de engelska bottenlagen får 5x gånger mer i TV-pengar samt att de har mycket bättre omsättning än de spanska bottenlagen så har de väldigt svårt med att hålla bollen längs marken. Kolla länktipset liksom, Cardiff som fick minst i tv-pengar av alla PL-lag fick 74,5 m euro, medan Almeria fick 18 m euro. Nu tycker jag inte att ligor bara kan jämföras endast med fotbollen som spelas, utan man måste kolla på andra faktorer också men i Spanien spelas definitivt den bästa fotbollen.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 17:13
Smögen - fast nu är det ju inget som har klistrat in inlägg från La Puta? Gabriel klistra in ett inlägg från Shitty forumet. Svårt och inte låta bli ibland.
Barcelona Smogen
2015-02-25 17:11
Har forumregeln med att inte klistra in saker från andra forum helt tagits bort? Jag förstår att vissa älskar puertan men om regeln är borta så saknar jag den ändå.
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 17:05
Barclasico Svårt att sätta tacklingar när han hänger i korvkiosken hela matchen.
Barcelona Barclasico
2015-02-25 16:58
Messi (3) won more tackles yesterday than Vincent Kompany (1). behöver jag skriva nått mer?
Barcelona LeoMessi
2015-02-25 16:56
United fick en av dom största fotbollslektionerna i modern tid av bilbao. Dom krossades totalt och blev fullständigt utspelade. I övrigt har jag inget emot United, faktiskt en av dom få lagen i PL jag respekterar.
Barcelona Barcelonistas
2015-02-25 16:50
LALAWELEATAKORA - sa du Celtic? Samma Celtic som vi vann med 6-0 hemma och 0-2 borta mot? Sen att dom lyckades slå oss 1 gång haha seriöst det handlade om underskattning från Barcas sida. Arsenal lär la åka ut nu mot Monaco också. " engelska klubbarna bryr sig inte om EL" haha ursäkter som vanligt.
Barcelona påfågeln
2015-02-25 16:49
Barcelona hade kört över brittiska botten- och mittenlag. Igår fick Barcelona engelska ligatvåan att se ut som ett spanskt bottenlag i första halvlek. I andra halvlek slog Barca av på takten och tillät City att komma in i matchen igen, tyvärr.

City räddade kvar en smula hopp genom ett mål av en spelare som kom från La Liga, det är ingen slump att City sett till att satsa på ledning, tränare och spelare från La Liga för att kunna hålla sig i toppen och göra resultat i Europa, de inhemska resurserna på de brittiska öarna räcker inte någonstans alls i europeiska sammanhang, men eftersom de har starka ekonomiska förutsättningar kan de vara med och konkurrera.
Barcelona ElRaval
2015-02-25 16:48
@Gio Style:

Vissa förstår sig bara på statistik. Spelare som Busquets (som dock var nära på att förstöra allt igår), Iniesta och Xavi kan inte bedömas på ett papper med siffror.
Annons: