/spanien/barcelona/forum/3066.aspx/spanien/barcelona/forum/3066.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2015-08-24 11:40
L.A.M Nr 10

Håller med. Tar alla poäng som Madrid förlorar.

Barc6

För att Barca ska spela som vi gjorde i våras så måste det var en extrem intensivt, energisk och snabb spel. Vi måste vara intensiva i presspelet och försvarsspelet, alltså erövra bollen snabbt på ett effektivt sätt. Vi måste vara energiska genom att ta konstanta löpningar för andra och alltid vara i rörelse och vi måste ha ett snabbt spel där bollen snabbt skall ges till dom tre där framme, framförallt Messi. Just nu kan vi inte konkurrera med Athletic i intensitet eller hålla en jämn energinivå som dom. Som jag skrev tidigare, dom spelade Europa League kval den 31:a juli. Dom har det mycket mer i kroppen än Barca spelarna.

Därför var vi tvungna att spela med ett fattigare tempo. Jag säger inte att vi inte kan matcha Athletic i intensitet, för det kan vi, det bevisade vi förra säsongen. Men just nu är inte tidpunkten på vår sida medans det var det för Athletic. Därför behövde vi sänka ner matchtempot. Att vi inte skapade flera målchanser håller jag med om men ju fler målchanser vi skapar desto fler målchanser skapar motståndaren. Det var inte många rena målchanser Athletic skapade igår. Som sagt, vi ville inte spela en böljande snabb fotboll där tempot är skyhögt, då hade vi haft problem, med omständigheterna. Därför behövde vi tålamod och det lönade sig till slut. Tidpunkten att spela som vi gjorde när vi vann med 2-5 i Bilbao var inte på vår sida igår eftersom Athletic spelarna var mer matchtränade, mer energiska, mer intensiva och mer fysiska. Då kan du inte spela på deras villkor.
Barcelona Barc6
2015-08-24 11:17
Jag vet inte om jag skall hålla med om att vi gjorde en bra match igår eller inte... Det kändes som att vi var väldigt uddlösa och skapade inga chanser alls fram tills efter målet. Det var för många långbollar uppåt, dåliga passningar och inga rörelser alls! Det såg inte bra ut alls stundtals och man tänkte för sig själv att det var Tata Martinos tider med inga spelidéer. Sen att det var taktiskt vinst från Lucho vet jag inte heller.. Det kändes som att det enda positiva taktiska draget som påverkade matchen var skadan på Balenziaga... Han hade full kontroll på Messi och hela vänsterbackslinjen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona petersays
2015-08-24 11:01
Alltså var är bäst för att kolla mål och sammandrag? Rojadirecta har ju blivit riktigt dåligt.
Barcelona enkos
2015-08-24 10:22
Några vet det redan några inte. I år kommer inte det att bli uppehåll mellan jul och ny år i La liga som fallet var tidigare. Så matcherna kommer att spelas 30 december. Då möter Barca Betis hemma.
Flavía
2015-08-24 10:12
Pedro, who joined Chelsea last week, will today at 13:00 give a press conference at Barcelona's training centre to say goodbye. #fcblive

Barcelona L.A.M Nr 10
2015-08-24 10:06
Lion24 Det är klart att Real kommer förbättra sitt spel men alla poängtapp i ligaspelet, oavsett om det är under vår eller höst, är väldigt positivt för vår del. Jag tror att Real kan bli farligare i CL än ligan då Benitez kommer bidra med ett säkrare försvarsspel som gör dem svårslagna i dubbelmöten framåt våren. Däremot tror jag de kommer tappa alldeles för många poäng mot lag som backar hem i La Liga då Benitez aldrig varit en tränare med ett särskilt framgångsrikt offensivt spel. Gör vi vårt jobb och slipper skador bör vi kunna ta hem ligan.
Barcelona Lion24
2015-08-24 09:36
Många uppfattade kanske gårdagens match som mycket dålig och enbart tänker på de 3 poängen vi lyckades ta med hem. I mitt tyckte så var det en fantastisk match och en ren taktisk vinst från Lucho. Svagheten med Lucho som tränare är enligt mig det taktiska men igår så gjorde han verkligen läxan från 0-4 förlusten i Bilbao. Lucho är inte dum taktiskt men han är inte på Mourinho eller Guardiolas nivå, dvs världsklass. Men ingen dum tränare tränar FC Barcelona. Var det inte något skumt igår? Oftast när vi spelar, speciellt svåra matcher så går vi oftast för 1-0 så tidigt som möjligt. Efter 1-0 så går vi även direkt för 2-0. Efter det ''vilar'' vi lite grann och drar ner på intensiteten. Men igår var det något helt annat. Nyckeln till gårdagens match var en grej: tålamod. Om ni kommer ihåg så hade vi en mycket mycket låg tempo under stora delar av matchen. Anledningen till det var att sänka ner tempot, för Athletic är ett extremt intensivt och fysiskt lag. Lucho kände att vi inte kunde matcha Athletics intensitet så här tidigt in på säsongen.

Det är inte så att vi inte kan konkurrera med Athletic i intensitet, för det kan vi sannerligen göra. Förra säsongen under våren så var vi världens i särklass mest intensiva lag, inte ens Atlético hade chans på oss. Men man måste hitta den rätta tidpunkten, man ska inte tro att man kan vara intensiva exakt när man vill. Athletic spelade sin första officiella match 31 juli (!) och har därmed intensiteten och matchtempot i kroppen mycket mer än vad Barca spelarna har. Därför är det logiskt att vi inte kan mäta oss med dom just nu. Därför var det också en mycket mycket bra taktik från Luchos sida: sänka ner tempot, ha tålamod, ingen böljande fotboll och spela en ''gå-fotboll'', så att det ska påverka dom. Vi spelade inte en fysisk match igår, vi spelade en psykisk match. Vi vann mot Athletic med tålamod och hjärna.

I Serie A är den där taktiken mer vanligt, där man ska hålla koll på matchtempot och det var exakt det Lucho ville ha igår, och hade. Kanske tog Lucho med sig det där från hans tid i Italien? Hur som helst så var jag mer än nöjd med taktiken och det är inte ofta Lucho taktiskt manövrar sin motståndare men igår gjorde han det galant. Cred skall ges när det förtjänas. Sergi Roberto gjorde också en bra match på högerbackspositionen och jag gillade även Vermaelen som visade aggressivitet igår, han visade mer hjärta än tidigare. Jag blev glad över att han blev förbannad på filmningen från nån Athletic spelare.

Sporting Gijon-Madrid = 0-0? Alldeles för tidigt att döma Madrid nu. Dom har en helt ny tränare där spelet förmodligen inte sitter hos spelarna. Jag blev glad igår kväll när jag inte läste så många inlägg som ''Madrid suger'', ''dom kommer kämpa om CL plats'' o.s.v. Var vi bra under hösten förra säsongen? Ödmjukhet, man vet aldrig vad som händer. Jag har hellre en mycket stark vår än en stark höst. Fråga bara maränger och även culés hur det gick när ett lag hade en stark höst och när det andra laget hade en stark vår.
Barcelona LeoMessi
2015-08-24 09:18
Domarna är dumma i huvudet. Men ja dom borde veta.
Barcelona LeoMessi
2015-08-24 09:17
( Xaviesta ) Jag håller med om att det inte var rätt läge för det och det är sällan rätt läge att göra något sånt med tanke på hur otroligt auktoritära domarna i Spanien är. Tycker bara att det är att ta i när man klandrar någon för någon annans inkompetens. Var det inte Alba som fick direkt rött kort när han sa "Alltid jag"? Det är som att vi nu skulle säga att han borde ha vetat bättre eftersom
Barcelona ( Xaviesta )
2015-08-24 09:10
LeoMessi Det är bra att Pique står upp för sig själv eller valfri lagkamrat och ryter ifrån but there is a time and a place for everything. I en direkt avgörande final när vi jagade en remontada borde han varit betydligt kyligare och snarare visat prov på mental styrka, erfarenhet och tålamod. Istället förstörde han fullständigt för sina lagkamrater och att göra 3-4 mål med en man mindre är inget man gör på beställning. Visst, det är bra att han står på sig när domarkåren som vanligt demonstrerar sin inkompetens. Var det rätt läge att göra det? Knappast.
Barcelona neymar JR
2015-08-24 09:07
Jag försvarar piques beteende än mer idag, igår såg vi en idiot måtta ett slag mot suarez som turligt missar. Men inga som helst åtgärder, inte under matchen och absolut inte efter matchen. Hade en Barcelona spelare gjort det då jäklar hade världen spårat ut än mer.
Barcelona enkos
2015-08-24 09:06
Som tur är så spelas en omgång till i helgen och vi har hemma Malaga att slå dels pga två förluster ifjol och sen är det två veckor uppehåll pga landslagsuppdrag. . Då får Alba och Busquets återställa sig inför Atletico borta. . Undrar om Messi kommer spela för Argentina nästa vecka
Barcelona LeoMessi
2015-08-24 09:00
DM1982 Jag är en av personer som faktiskt inte klandrar Pique för hans reaktion. Han är en av få spelare (tillsammans med Alba och masch) som faktiskt visar känslor och säger ifrån när något inte går rätt till. Pique var inte korkad, det var domaren som var korkad! Borde Pique veta bättre? Ja antagligen, men varför ska man inte kunna visa känslor? Jag tycker att man snarare ska ifrågasätta domarnas totala brist på kompetens och avsaknad av fingertoppskänsla. Det är inte Pique det är fel på, det är domarkåren. Domarna agerar som några jävla barnungar som inte klarar av kritik när dom gör ett pissigt jävla jobb. Dessutom så har jag så många gånger klagat på att våra spelare är alltid för tysta när motståndare och domare behandlar dom som luft. Så jag tänker inte klaga när någon med all rätt faktiskt visar lite känslor! Kolla när laget spelar dåligt och inte klarar av att göra mål. Vem är det som ofta försöker förändra matchbilden? Jo Pique, han försöker pusha på laget genom att delta i anfallen för att sedan löpa tillbaks och försvara.
Barcelona knoxxx
2015-08-24 08:56
Så! Efter en lång ledighet från forumet och Sverige är jag nu åter tillbaka.

Först och främst:

Att Adama stack ser jag inte som någon tung förlust. Ser inte potentialen i honom riktigt. Visst, han är snabb som tusan och är jobbig för ett försvar att möta. Men han är alldeles för ointelligent för att spela i Barcelona. Då håller jag Munir (som fått alldeles för mycket skit här inne) och framför allt Sandro betydligt högre.

Tråkigt dock att Samper inte tycks få något förtroende alls. Han bör gå före varenda talang vi har. Han får vi verkligen inte slarva bort! Samtidigt är det ju ruskigt svårt för honom iom med att Busquets är världens bästa på sin position och dessutom förhållandevis ung fortfarande. Sen har man Masherano som backup, och han är förmodligen top 5 på den defensiva mittfältspositionen. Så han har det inte lätt den unge Samper. Nu med Busi skadad så får man väl hoppas på ngt inhopp iaf.

Fantastiskt kul att se Roberto överprestera på högerbacken igår (och alla andra gånger han spelat där). Vore kul om Lucho testar honom fler gånger i skarpt läge.
Barcelona Barca4life98
2015-08-24 08:50
DM1982 Tack för infon! Håller med dig för övrigt.
Barcelona Yellow cake
2015-08-24 08:25
Bara en tanke, vet inte om det stämmer men de gånger jag sett Messi missa är när han enbart försöker placera in bollen, straffen igår var inte så dålig, målvakten var typ ända ute vid stolpen och räddade såg det ut som.

När Messi skjuter hårt har jag typ inte sätt honom missa.
Barcelona DM1982
2015-08-24 08:12
[QUOTE=Barca4life98]Är det bekräftat att Dani är borta i en månad? [/QUOTE] Det är inte officiellt men det snackas om 3-4 veckor för Alves och 8-10 dagar för Busquets. De kommer testas idag och då kommer det säkrare svar. Tuff inledning för laget: Piqué avstängd fyra matcher, Alves och Busquets skadade. Neymar påssjuka men tillbaka nu. Vi får hoppas att ingen gör som Pique och drar på sig röda kort för prat, finns inga ursäkter för det beteendet. Det drabbar laget väldigt hårt, och så finns det en del som tyckte att han gjorde något bra. Otroligt.
Barcelona enkos
2015-08-24 07:19
Heywood

Precis. Enda viktiga straffen han missat var den mot Chelsea, alla andra har visat sig inte varit avgörande på något sätt. Om jag också minns rätt så satte Messi 3 straffar (2 på straff avgörande ) i Copa, alltså 3 av 3..
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2015-08-24 03:22
Att byta straffskytt känns på förhand som att man välkomnar problem.Alla spelare missar. Messi kommer säkerligen missa fler straffar samtidigt som att han kommer att göra fler straffmål.

Messi är vår bästa spelare genom tiderna. Har är överlägsen alla sina motståndarna och medspelare.

Jag kan bara minnas en straffmiss han har tagit under press som han har missat. Den mot Chelsea som hade tagit oss till final i Champions League 2012. Straffen i VM-semifinalen mot Holland och i finalen av Copa America satte han.

Vi måste komma ihåg att Messi spelar alla matcher, är oftast den spelaren som är mest inblandad i alla offensiva moment. Vi har förväntningar på honom som vi inte har på andra. Så länge han själv vill ta straffar och frisparkar ska han få det.

Vet någon om hur skadeläget är för Busquets? Han verkade må bra på planet tillbaka till Barcelona iaf.
Barcelona Barça-MeTi
2015-08-24 03:09
grabbar någon som kan länka mig en sida med bra biljett priser inför Barca - Malaga matchen.?
:)
Barcelona xdssdf2
2015-08-24 01:49
ATHLETIC BILBAO VS BARCELONA 23/8/15 HIGHLIGHTS
Barcelona Barca4life98
2015-08-24 01:34
Är det bekräftat att Dani är borta i en månad?
Barcelona Arda-Turan
2015-08-24 01:27
Nu när Alves bli borta minst en månad vem vill ni köra som HB? även om Roberto gjorde bra match idag så hoppas jag att vi kör med Bartra känns som han kan klara av bra där än som mittback då han väger för lätt. skulle älska och se Pique o Varmaleen som mittbackar tror vi skulle må bättre av två tunga backar med all respekt för mascherano
Barcelona grande jw
2015-08-24 01:17
Har ni sett det sköna pranket Sporting Gijon.fansen gjorde på Real Madrids spelarbuss?

Dom klistrade fast Barca-dekaler bak på bussen. Med alla våra titlar. Hahaha. Den sved!
Barcelona NoGo™
2015-08-24 01:12
@Nickae:

Ingen svensk kanal som köpt rättigheterna än...
Barcelona Nickae
2015-08-24 01:08
Vilken kanal sände matchen idag?
Flavía
2015-08-24 00:53
Någon med Aftonbladet Plus? Hann tyvärr inte läsa om Erik Nivas artikel om Lucho. Tack på förhand! :)
Barcelona neymar JR
2015-08-24 00:25
Messi har kostat på sig friheten att kunna missa en och annan straff utan att någon här inne ska höja ögonbrynen. Självklart ska han få fortsätta lägga straffarna utav den enkla anledningen att han förtjänar det
Barcelona Mxm Ciilow
2015-08-24 00:17
[QUOTE=Liunil Masse]Har du bott under en sten eller? Messi missar för många straffar. Jag känner mig inte alls säker när han ska ta en straffspark. Rakitic eller Suarez hade varit något. [/QUOTE] Jag har inte sovit under en sten jag sover i min sköna säng; ) Mannen det var länge sen jag missade en barca match och jag måste säga att jag litar på Messi fult ut när det gäller straffar. Man kan förstå när du säger Rakitic men Suarez?? Killen missar öppet mål och du vill att han ska gå före Messi
Barcelona enkos
2015-08-24 00:12
Listan är från Februari 2015

Hela listan
1. Mario Balotelli: 93% - 28 straffmål på 30 försök
2. Zlatan Ibrahimovic: 87% - 54 av 62
3. Arturo Vidal: 87% - 27 av 31
4. Giuseppe Rossi: 87% - 34 av 39
5. Cristiano Ronaldo: 87% - 78 av 90
6. Roberto Soldado: 87% - 26 av 30
7. Frank Lampard: 83% - 64 av 77