/spanien/barcelona/forum/3050.aspx/spanien/barcelona/forum/3050.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar11
2015-03-25 22:24
Gabriel För att vara ärlig så klarar jag mig en höst med montoya/Douglas eventuellt en 3 Backs linje till januari Om Alves kan börja ställa krav hej vilt så kommer det tyvärr leda till att andra spelare kommer knacka på dörren och börja mjölka
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
2015-03-25 22:23
@Gabriel:

Man borde köpa både Veratti och Thiago, låt det kosta vad det kostar, spelare som kan behålla bollinnehavet till Barca är ovärderligt. För ca 60-70 milj borde vara rimligt för båda.

Man bör säkra upp backlinjen också med alla medel, prioritera är mittback, högerback.
Barcelona Gabriel
2015-03-25 22:21
Neymar11 Tycker du verkligen inte det eller är det stoltheten som talar? För om man är rationell och tänker igenom alla tänkbara scenarion så ser jag nog faktiskt hellre att man möter Danis krav än att man förlorar honom och får spela med Montoya eller Douglas istället. Nu är det så att ledningen med Zubi som sportdirektör varit helt värdelös och detta är scenariot vi befinner oss i. Med transferförbud och allt. Vill verkligen inte se oss behöva spela med Montoya eller Douglas. Ja, det mest logiska hade varit att man förlängde Danis kontrakt med 2 år och en lönesänkning. Men med tanke på att klubben inte får skriva in nya spelare förens januari 2016 vet Alves om att han sitter i förarsätet i dessa förhandlingarna.
Barcelona the cameroonians
2015-03-25 22:19
Det här kommer vara Alves sista kontrakt och självklart vill han ha det så lukrativt som möjligt - det är bara att gå till sig själv och fråga om man hade varit sugen på att gå ner i lön och behöva leta klubb senare när man är på riktig nergång.

Annars är det som Gabriel skriver i sitt inlägg. Som man bäddar får man ligga.
Barcelona Neymar11
2015-03-25 22:17
Gabriel Sätt hårt mot hårt, 2 år med lägre lön. Det är inte värt att behålla honom om man ska gå efter hans sjuka krav
Barcelona 1.70-ligan
2015-03-25 22:16
Jag tkr det är kul att vermaelen äntligen närmar sig sin debut. Just nu har vi tre väldigt stabila mittbackar kommer han tillbaka i gammalt slag är det en ren bonus. Då har vi en satans stark täckning centralt. Förstår för övrigt inte varför braida sägs leta efter ytterligare en mittback. Högerback och mittfältare känns betydligt mer logiskt
Barcelona Gabriel
2015-03-25 22:14
Neymar11 Det är tyvärr sitsen vi suttit oss själva i. Dani sitter på alla ess och bestämmer hur förhandlingarna ska se ut. Vad har vi egentligen för val? Han vet att om klubben inte går med på hans krav riskerar man att förlora honom och får istället spela med Montoya och Douglas, något man vill undvika till vilket pris som helst. Så går det när man inte köper en vettig ersättare i god tid.
Barcelona Neymar11
2015-03-25 22:12
@barcastuff: Barcelona could offer Dani Alves (31) a two-year deal including pay cut. The player would want at least three years and no pay cut. [sport] Fan heller, vem tror han att han är ifall detta ryktet stämmer
Barcelona Capitan \(^.^)/
2015-03-25 21:44
Varför inte köpa Pogba och börja spela in Samper? Ynglingen måste vara bland de mest eleganta och mognaste spelare jag sett på senare år. Är hoppet för La Masia helt släckt? Är Veratti inte tillgänglig, fine. Samper är bland de mest eftertraktade mittfältstalangerna i Europa och om vi inte ger honom en chans nu under transferförbudet, när ska han få det då? Pogba, en högerback och mittback är prioriteringarna. Resten går att fylla ut med nödvändiga talanger.
Barcelona LeoMessi
2015-03-25 21:40
Tyskland ligger under med 1-2 just nu. Visst dom kör inte med a-laget så att säga, men det är ändå en stark elva.
Barcelona DM1982
2015-03-25 21:39
@Gabriel:

2-1 Australien på en riktigt fin frispark.
Barcelona Junta Dimision
2015-03-25 21:39
Barcelona want Luis Enrique to make a decision on the future of 6 playrs: Alves, Xavi, Pedro, Montoya, Sergi Roberto, and Douglas. [sport]

Sport är ute och cyklar som vanligt... Det är ju självklart att Douglas ska ta dessa beslut.
Barcelona Gabriel
2015-03-25 21:37
Nu när det ändå är så ihärdigt snack om mittfältare så spelar Gundogan för Tyskland just nu mot Australien på Viasat Sport. För er som vill titta lite noggrannare på honom.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-03-25 21:35
DM1982

Du verkar ha missat profetian om att han ska avgöra CL-finalen i 93:e.
Barcelona DM1982
2015-03-25 21:34
@The Octopus of Badia:

Om en vecka och en dag kommer vi läsa en tweet om att Vermaelen måste opereras igen och kommer vara borta 6-7 månader.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-03-25 21:33
Orava (surgeon Vermaelen): "His thigh injury is in the past now. He has totally recovered and he will be able to play in one week." [rac1]
Barcelona Gabriel
2015-03-25 21:30
*hjärta*Stay calm, fake left and see you later Ingen fara, och nu förstår jag din fråga bättre. För att svara på din fråga kort och gott; nej. Det tror jag inte. Det är Xavi som har sett till att vi äger bollinnehavet och kontrollerar matcherna på det sätt som vi under våra glansdagar har gjort, så för att kunna kontrollera matcherna på det sättet igen behöver vi någon som kan axla hans roll och den spelare är inte Pogba. Däremot finns inte den spelaren på marknaden just nu eller så är han i princip omöjlig att köpa. Det är just därför jag tycker att det smartaste vore att få Xavi att stanna en säsong till och säkerställa en värvning av Pogba, då har vi åtminstone en av Xavi och Iniestas ersättare säkrade för framtiden. Sen håller jag också med El Flaco att man ska göra allt i sin kraft för att hitta Xavis ersättare, det är definitivt viktigare än Pogba. Men, I can't stress this enough, den spelaren finns inte eller är inte i nuläget tillgänglig. Jag lovar er att PSG aldrig släpper Veratti. Det bästa vi kan göra enligt mig är att behålla Xavi ytterliggare 1 säsong och köpa Pogba, för att sedan se under nästa säsong vilka spelare som utvecklats på marknaden för att kunna ersätta Xavi. That's my two cents.
Barcelona Neymar11
2015-03-25 21:28
Vilka svin det spanska förbundet är Spanska nationalsången skall spelas upp på den heligaste katalanska marken
Barcelona Gabriel
2015-03-25 21:25
Angående ersättaren till Xavi, tycker ni inte att det är bättre att vi på något sätt försöker få Xavi att stanna ytterliggare en säsong efter denna istället för att köpa bara för att köpa? För om vi ska vara ärliga så finns det bara 2 spelare tillräckligt intressanta för att ersätta Xavi och dessa är Thiago och Veratti, och jag ser inte hur någon av dessa skulle vara möjliga - kanske Thiago då.

På så sätt får vi ytterliggare ett år att överväga vem man ska gå efter på marknaden för att ersätta honom med. Det är det smartaste enligt mig iaf.
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-03-25 21:23
Gabriel

Schysst med snabbt svar! Uppskattar att du tog dig tiden och svarade.

Det verkar också som att du förstod det mesta jag undrade och en Pogba i laget hade inte vart fel om det skulle gå på samma sätt som enligt din teori. Men jag var nog inte alltför tydlig med vad jag verkligen ville veta. Om jag ska sammanfatta det i en enda fråga, tror du att ett mittfält bestående av Sergio, Pogba Rakitic/Rafinha* hade klarat av att föra matcher och kontrollera mittfältet, då vid ett misslyckande brukar det innebära att Messi får sjunka neråt på plan för att bokstavligen ta över.

Hade säkert vart intressant med honom i laget och det verkar ju som att Barca-scouterna tycker detsamma. Jag håller med el Flaco dock om att Xavi behöver ersättas. Lättare sagt än gjort, tycker jag ändå att man bör skaffa en ordentlig ersättare och inte en pseudo-typ som inte klarar av det. En Veratti eller en frisk Gundogan kanske? Den som lever får se, jag tycker dock att man ska lägga all energi på en ny volante i laget för jag ser hellre till att så blir fallet än att vi behöver dirigera om mittfältet med box-to-box spelare istället etc.

*Jag räknar inte med Xavi och inte heller Iniesta då hans formkurva pekat nedåt det senaste och med hans ålder är det lite som pekar på att han inte peakat redan. Därtill har han även varit en rätt så skadebenägen.
Barcelona Gabriel
2015-03-25 21:03
el Flaco Jag köper ditt resonemang att du anser det vara viktigare att hitta en ersättare till Xavi. Problemet är att det inte finns några tillgängliga, så under tiden kan man istället köpa ersättaren till Iniesta, som faktiskt finns i Pogba. Jag föredrar det än att chansköpa på andra mittfältare som Gündogan, Eriksen, Pjanic eller liknande bara för att den spelartypen är mer i "panik". Vem vet vad som händer 1 år från nu, i fotbollen ändras saker och ting väldigt fort. Kanske har Oliver Torres superexploderat? Kanske har Thiago fått en otrolig hämlängtan och vägrar förnya sitt kontrakt med Bayern? Kanske har Veratti tröttnat på PSG och ville söka andra utmaningar? Man vet aldrig. Man idag, just nu, finns det inte tillräckligt bra alternativ för att ersätta Xavi - med Iniesta finns det. Och jag vill inte se oss gå miste om ännu en underbar fotbollsspelare bara för att vi inte fick tummen ur. Vi kommer att gräma oss om Pogba köps upp av någon annan klubb. Sen vill jag också påminna om att min dröm för Barcelonas mittfält var långt ifrån Pogba en gång i tiden, och om jag hade kunnat gå tillbaks för att på något sätt förverkliga den drömmen jag då hade så hade jag hellre gjort det än att se Pogba köpas till Barcelona. Den drömmen hette Thiago tillsammans med Isco. Det är vad jag helst av allt ville. Men den drömmen sprack. Sist men inte minst så håller jag med dig om att vi behöver bollsäkra mittfältare. Men jag ber dig att titta lite närmare på Pogba, hans bollinnehavsspel underskattas väldigt mycket här inne. Han är otroligt bollsäker av sig. Anledningen varför man inte tänker på det så mycket är för att han har så otroligt många andra egenskaper som gör att han sticker ut. Pogba är unik, han är en allt i allt mittfältare som klarar av bollinnehavsspel samtidigt som han är både ett fysiskt praktexemplar och en teknisk showman. Så bara för att han är det ena, innebär det inte att han inte är det andra. Pogba hade inte haft några problem i att spela i ett bollinnehavs-Barça.
Barcelona Gabriel
2015-03-25 20:57
*hjärta*Stay calm, fake left and see you later Tack för ditt inlägg och dina åsikter. Jag förstår din skepticism. På något sätt känns det som att många skeptiker är skeptiska just pga hypen som Pogba fått kring sitt egna namn de senaste 1 och en halv säsongerna. Du däremot grundar inte din skepticism för hypen i sig, utan tar fram intressanta tankar och synpunkter, något jag tycker är väldigt trevligt. För att svara på din fråga så håller jag med dig om att Barcelonas mittfält bör kretsa kring de tre spelartyperna som du själv nämner. Det är just därför jag varit så otroligt tydlig med att poängtera både idag, och även innan (hade ju något som gick kanske över en trevlig ton diskussion med Ney här inne för inte så länge sedan) att Pogba varken är en defensiv mittfältare likt Busquéts men inte heller en spelare likt Xavi som ska diktera tempot och bollinnehavet. Jag ville också med nedanstående inlägg poängtera att Pogba inte är samma spelare som Iniesta, men att han ändå trots det skulle kunna axla hans roll, fast med hans egna touch på den positionen. Personligen kan jag säga att jag inte är ett fan av den här box-to-box spelartypen för just Barcelona, om det inte är för att just den spelaren klarar av allt det andra också som ska klaras av utav en mittfältare i Barcelona. För hur mycket jag än gillar Raktic och uppskattar hans uppoffrande spel, så tycker jag trots det ärligt talat inte att han är en tillräckligt bollskicklig mittfältare för att vara ordinarie i ett mittfält i en klubb som Barcelona. Då förespråkar jag hellre en Xavi typ där, vilket också innebär att jag inom en väldigt snar framtid är sugen på att även hitta den där ersättaren till Xavi - vem det nu än lär bli. Iniestas roll är verkligen speciell. Iniesta, när han var som bäst, var den spelaren som löpte igenom trånga försvar och öppnade upp ytor via hans dribblingsraider. Samtidigt var/är (?) han en spelare som besitter en otrolig förstatouch på bollen, en enastående teknik och ett utmärkt passningsspel, samt en spelförståelse och vision som är unik. Egentligen kan man säga att Xavi och Iniesta är one of the same, fast ändå inte, om du förstår mig. Dem har lite olika sätt, då Xavi var den som dikterar spelet och bollinnehavet, var Iniesta den som agerade gubben i lådan på mittfältet med hans hala spelstil. De två förstnämnda mittfältskategorierna du nämner, pivote och volante, har tydligare roller än vad en Iniesta-roll innebär. En Iniesta roll innebär mer frihet till mixande av spelartyper så länge de besitter det väsentliga för ett mittfältsspel i Barcelona, dvs bollkontroll, teknik och dylikt you name it. Medans för en Busquets och Xavi roll finns det, enligt mig, inte utrymme för sådant flexibelt spelmixande, utan krävs spelare som är just sånna som spelar just den fotbollen. Nu känner jag själv att det blir väldigt veligt allt det här utan att komma fram till något men min poäng är hur som helst att Pogba klarar av att spela på Iniestas position och inneta hans roll i laget, även om han kommer att sätta sin egen prägel på just den positionen. På din sista fråga så håller jag självklart med dig om att Messi bör ha så mycket boll som möjligt medans han spelar i den nivå som han för tillfället spelar i. Med det sagt ser jag inte att det skulle hämma Pogba i Barcelona bara för den sakens skull, om det är det du undrar? Pogba är ingen spelare som står och skriker efter boll varje 10:e sekund. Tro det eller ej, hur "tråkig" många av oss än må tycka att Serie A är så är det trots allt fortfarande en alldeles utmärkt liga att spela i för att kunna växa som fotbollsspelare när det kommer till framför allt de taktiska aspekterna i spelet. När Pogba först kom till Juventus var han fortfarande en liten pojke, väldigt grön och ungdomlig. Precis gått från Manchester United och i stort sett desperat att visa upp sig och vad han kunde. Han har vuxit något otroligt den senaste tiden, framför allt med Conte som tränare men även med Allegri denna säsongen. Han tar självklart för sig när bollen väl når hans fötter, men han försöker numera att välja hans lägen och prioritera bättre. Man får faktiskt inte heller glömma att Pogba inte är en färdig fotbollsspelare, det känns som att man ofta glömmer av det när man diskuterar honom. Kanske för att han blivit så hypad? Han är ung, och kommer att lära sig mer och mer och utvecklas ännu mera. Precis som Neymar. Jag tror absolut att Pogba klarar av att spela i ett mittfält med de gubbarna du nämner, även tillsammans med Messi. Messi älskar att stå i centrum och vara, som Henry kallar det för "the man", men han älskar mest av allt att omges bland riktigt duktiga fotbollsspelare som hjälper honom att vinna titlar. Han hade inga som helst problem att dela possession och bollrullandesansvaret med Xavi och Iniesta, inte heller den mediala uppskattningen. Jag är övertygad om att man hade fått det att fungera även där. Hoppas du är nöjd med ditt svar och att jag förstod dina frågor rätt. Annars svarar jag självklart gärna igen.
Barcelona Rambla~
2015-03-25 20:47
Barcelonistas Vi möter inte Atlético. :)
Barcelona Rambla~
2015-03-25 20:46
Problemet är att det skulle kosta närmare 200m att värva Pogba, transfersumma + lönepaket (5-års kontrakt). Dessutom, hur sugna är man på att få den neapolitanska pizzabagaren Raiola in the house igen? Ja, just han är Pogbas agent. Det funkade ju fint sist när Ibra var här. Vampíro Kanske har Barça nu en favor till Athletic? Nästa gång de två möts i en final är spelplatsen redan utsedd, nya San Mames.
Barcelona Blaugrana91
2015-03-25 20:44
Ojoj Camp Nou alltså, självklart är det en fördel för oss, men jag klagar inte. :)
Barcelona Barcelonistas
2015-03-25 20:36
Ja kan tycka att det hade varit mer rättvist på san mames. Vi är ett bättre lag och borta mot Atletico så blur matchen på förhand jämnare. På Camp Nou finns inget som talar för Bilbao.
Barcelona el Flaco
2015-03-25 20:35
Gabriel/

Tack för dina tankar kring Pogba. Jag förstår ditt resonemang med att leta efter en ersättare till Iniesta, men jag anser att det är viktigare att hitta någon som kan fylla i Xavis skor. Eller åtminstone i närheten. Anledningen till det är för att vi har redan Rakitic som är en tvåvägsspelare och även Rafinha. Visserligen är brassen fortfarande ung, men han har både de traditionella kvaliteterna som en klassisk Barça-mittfältare från akademin bör ha och dessutom andra attribut som gör att han hade passat i ett rakare spel.

Därmed är vi i större behov en av Xavi-aktig spelartyp. Nu är problemet att det inte finns särskilt många ute i marknaden som hade varit realistiska alternativ. Den jag hade velat se är Verratti, men du gick redan in på hur svårt, i bästa fall, det hade varit att få loss honom och jag håller med dig. Det bästa hade varit om Iniesta finner sig bekväm i sin nya roll och kan axla Xavis mantel för jag tycker att el manchego har kapaciteten till att göra det.

När det gäller el Clásico håller jag med att vårt mittfält blev upprullad under delar av första halvleken just för att de har spelartyperna som vi efterlyser. Däremot ska man ha i åtanke att vårt mittfält inte kollapsade i andra halvleken, liksom hela laget för den delen, och lyckades hålla energinivån uppe under hela 90 minuter jämfört med Real Madrids dito som försvann mer och mer.

Tidigare säsonger hade andra halvleken oftast varit vår akilleshäl i dessa toppmatcher då spelarna inte var tillräckligt fysiskt tåliga och starka för att orka kämpa under 90 minuter och jag värderar oerhört högt att de lyckades i förra Clásico mötet och de gjorde det mycket tack vare att slänga in bollskickliga spelare, Xavi och Busi, som kunde hålla bollen inom laget.

Därför anser jag, hur mycket jag än tyckte att det var rätt att starta med det mittfältet som Lucho valde ut, att vi skulle kunna behöva fler mittfältare med kapaciteten att hantera en boll och ge andrum åt resten av laget.
Barcelona Vampíro
2015-03-25 20:31
Men visst är det en enorm fördel med Camp Nou 50 tusen basker i all ära men det är Barça som gynnas av att få förbereda sig i lugn och ro och sedan få spela på sin egna hemmaplan. Lite märkligt att Athletic gick med på det.
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-03-25 20:27
Gabriel Jag respekterar din åsikt då jag vet hur mycket tid du lägger på dessa "analyser" och inlägg. Men ska ärligt säga att jag alltid missförstått varför du velat ha hit Pogba. Självklart tycker jag av det lilla jag sett att han är en intressant spelare, men inte mer än så. Jag blir dock sugen av att titta mer på honom just pga dina åsikter om honom. Jag har ju alltid tänkt mig Barcas mittfält något i stil med 1 pivote (defensiv) = Busquets 1 volante (navet, den som dikterar tempot och bollinnehavet) =Xavi 1 offensiv mittfältare = Iniesta Men sen luchos intåg har vi fått in 2 nya spelare på mitten, något som vi saknat sedan ett par år tillbaka, dvs riktiga box-to-box spelare och inte psuedo-typer som Cesc. Vi har Rakitic som är en mer defensivt liggande box-to-box och sedan Rafinha som en mer offensiv och teknisk sådan. (Min åsikt) Av det lilla jag sett av Pogba, så ser jag inte honom som volanter eller pivoten, men snarare den där 3e rollen som är mer fri jämfört med de andra. Det här året har vi roterat mycket på mittfälten och vi har speciellt ersatt volante rollen med en mer box-to-box typ vilket också lett till ett fluktuerande spel, där vi har svårt att hålla i bollen, men samtidigt är snabbare på ställa om. Vi har också märkt vilken effekt detta fått på spelarna. Killar som Iniesta blir ju lidande då han är van vid mycket bollkontakt medan spelare som Neymar och Suarez älskar dessa ytor. Messi är dock Messi och han vill ju ha så mycket boll som möjligt. När inte Xavi spelar och Iniesta inte hänger med, då har vi sett Messi ta sig ner på mittfältet för att göra jobbet själv. Och det är ju inte alltid så jättebra... Inte för att han är dålig för han är ju utmärkt däruppe. Men då blir det alldeles för tomt däruppe och när bollarna väl når ut till Neymar, så har vi inte råd med att han bommar, till exempel. Med detta babblande vill jag komma fram till att spelet mer eller mindre BÖR kretsa runt Messi så länge han levererar. Kommer Pogba klara av att spela i ett lag som Barcelona och bilda kedja med killar som Rakitic/Rafinha och Busquets? Eller tror du det hade påverkat Messi till den mån att han får ta ett snäpp ner och anta sig någon form av hybrid roll? Hade vart väldigt intressant och höra din åsikt
Barcelona NoGo™
2015-03-25 20:10
Haha nice med hemmaplan i finalen! Barcelona has the rights over 40% of the tickets, Athletic 40% and the Spanish Federation 20%. Undrar om de tänkte på de här innan de röstade.. Rafael Hernández ?@RafaelH117 28 sför 29 sekunder sedan 100 thousand people booing the Spanish Hymn. That’s something.
Annons: