/spanien/barcelona/forum/2997.aspx/spanien/barcelona/forum/2997.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Yellow cake
2015-03-08 21:20
@DM1982:

Kolla på denna alla:)
Barcelona Rambla~
2015-03-08 21:14
Jag håller med The Octopus of Badia fullständigt när det gäller Busi vs Masche på mittfältet. Det är inte heller bara Busquets fel att det ser ut som det gör på vårt mittfält. Det är Luchos sätt att vilja spela. Han använder Iniesta och Rakitic som sköldar för våra ytterbackar. Dessutom hamnar Busquets alldeles för högt upp i planen. Där har ni den stora anledningen till att vårt mittfält inte kan kontrollera matcherna på samma sätt som tidigare. Det är därför Busquets ser mycket sämre ut denna säsong, han är ofta felpositionerad. Det gäller även Iniesta.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-03-08 21:06
Junta Dimision

Det kan jag köpa, men glöm inte bort att ifall Mascherano spelar pivote betyder det att Rakitic ändå kommer behövda droppa ned för att bygga upp spelet, något han inte behöver bekymra sig om ifall Busquets är på plan, vilket vi inte minst såg mot City. Om Xavi däremot spelar håller jag helt med dig, för då är Xavi den som kan ta tag i taktpinnen, men det verkar dessvärre som att Iniesta går före Xavi i Luchos huvud så det känns tyvärr som en icke-fråga.
Barcelona Junta Dimision
2015-03-08 21:03
The Octopus of Badia

Jag förstår din synpunkt med att ha Rakitic som pivote istället för Mascherano, men vi kommer tappa den egenskapen som kan vara avgörande mot Real och det är Box2Box egenskapen som Rakitic erbjuder. Reals mittfält har väldigt svårt att vinna den fysiska kampen mot andra mittfält (det såg man verkligen igår) när de spelar med det mittfältet som de gör och därför anser jag att både Rakitic och Mascherano ska vara på mittfältet mot Real. Vi kommer kunna vinna betydligt mer boll, då fysiken ligger till Barcas favör och jag håller med om att vi tappar kontroll på vårt mittfält, men Reals presspel på mittfältet är som bortblåst och de har sjukt svårt att vinna boll högt upp i plan när de saknar en bollvinnare.

Med andra ord kommer vårt presspel att sitta mycket bättre med Rakitic på en av de offensivare mittfältspositionerna då han är vital för vår förstapress, det kunde man se mot både Granada och mot City där han ställde till det för båda lagen flera gånger med sin fantastiska press. En annan anledning till att jag anser att Rakitic måste spela högre upp är för att Xavi och Iniesta inte klarar av att spela tillsammans längre tyvärr och jag vågar inte starta Rafinha i ett Clasico än. Både Xavi och Iniesta är väldigt lata i försvarsspelet och Mascherano fick täcka upp mycket mer än vad han hade skulle ha gjort om det fanns en Box2Box spelare på planen tillsammans med honom.

Nu är det ju inte säkert att Busquets missar El Clasico, men om Busquets missar så vill jag se ett mittfält bestående av Rakitic Mascherano och Xavi.
Barcelona Liunil Masse
2015-03-08 20:59
Av det man sett av Rakitic som CDM så är det inte att föredra. Masche är bättre på den positionen. Dessutom så behöver vi Rakitic där han spelar nu då han är vår bästa centrala mittfältare. Känns rätt givet vem som kommer starta El Clasico, Iniesta-Masche-Rakitic på mittfältet och Mathieu bildar mittlås med Piqué.
Postat via SvenskaFans-appen
2015-03-08 20:57
DM1982

Har dock fortfarande inte slagit Stoke på bortaplan en regnig tisdagskväll.
Barcelona DM1982
2015-03-08 20:56
https://mobile.twitter.com/G14_en/status/574658177817538560/photo/1 Bilden säger allt.
Barcelona Yellow cake
2015-03-08 20:50
Synd att inte Mascherano var längre och därmed bättre i huvudspelet, då hade han varit en grym mittback.
2015-03-08 20:45
DM1982

Kolla på matcherna mot både Granada och tidigare idag mot Rayo. Mascherano spelade som pivote istället för Busquets. Märkte du inte hur påtaglig avsaknaden av någon som helst kontroll över mittfältet var? Hur många bollar vi slog bort, speciellt i första halvlek? Och då var det här Rayo, som inte har i närheten av ett lika bra mittfält som Real. Det krävs för vårt spel, oavsett Luchos modifikationer av spelstil, att ha en passningsskicklig och tekniskt begåvad defensiv mittfältare, och det är inte Mascherano, utan att på något sätt vara ett träben likt Mathieu.

Så jag argumenterar för att även om Busquets slarvar till och från i matcher så är han att föredra framför vilken annan spelare som helst där. När han sedan är i form, ja, då finns det ingen mittfältare ö.h.t. som jag håller högre än honom. Att riskera något enstaka bolltapp från Sergio i el Clásico är en risk som är värd att ta sett till vad vi får ifall han spelar någorlunda nära sin normala nivå.

Men ja, är han inte tillgänglig hade jag spelat Rakitic som pivote och Mascherano som mittback.
Barcelona El Soap
2015-03-08 20:40
@wallmannen:

Frågan är om Vermaelen någonsin kommer vara tillgänglig för spel.
Barcelona DM1982
2015-03-08 20:39
[QUOTE=The Octopus of Badia]DM1982 Problemet är att även om Mascherano helt och hållet kan ersättas Busquets bollvinnaregenskaper (om än på ett annat sätt) så är han betydligt segare i passningsspelet än Sergio. Väldigt ofta vinner han boll och börjar därefter se sig om för alternativ där Busquets istället gör allt i ett och samma moment. Jag tycker om något att Rakitic vore att föredra tillsammans med Xavi och Iniesta (Rafinha är trots allt för grön för el Clásico) med Mascherano som mittback. Dessutom lär Busquets eventuella frånvaro betyda att Mathieu får spela i mittlåset bredvid Piqué, och inte Bartra, vilket är allt annat än optimalt. [/QUOTE] Busquets har agerat slarvigt på senare tid, han gamblar mycket och tappar boll ofta. Han har heller inte hittat rätten sina genomskärare. Mascherano är kapabel att göra ett bra jobb men som du säger så blir det lite svajigt i backlinjen om Mascherano flyttas upp. Kanske Rakitic som pivote?
2015-03-08 20:39
Villarreal kommer förövrigt få väldigt svårt att hålla kvar i Vietto en säsong till. Hoppas han själv inser att det bästa vore att stanna kvar 1-2 år till för hans egen utveckling.
Barcelona wallmannen
2015-03-08 20:36
Synd att inte Vermaelen är tillgänglig för spel. Barca skulle då kunna ställa upp med den här sexiga backlinjen mot Eibar: Douglas, Vermaelen, Mathieu, Adriano
;-)
2015-03-08 20:35
Gabriel

Du har rätt. Busquets har varit långt ifrån sin toppform den här säsongen, om än helt klart godkänd. Det betyder dock inte att han är mindre viktig för vårt spel, och jag skulle ändå påstå att han trots formdippen den här säsongen (vilket till stor del beror på fokusskiftet från mittfältet till anfallet) så är han att föredra framför Mascherano.

Är det bara jag som märker av hur segare vårt spel är med Mascherano som pivote? Sure, han gör en del slarviga misstag som till stor de beror på nonchalans genom för mycket bollkladd, men trots det är hans livsviktig för våra chanser att vinna mot Real. Reals mittfält kommer inte vilja ge ifrån sig bollen och då behövs tre bollbekväma mittfältare som vet vikten av att ha planerat nästa passen innan man ens vunnit bollen tillbaka.
Barcelona Yellow cake
2015-03-08 20:34
@The Octopus of Badia:

Ja jag gillar Mathieu, så ja jag föredrar honom som mittback, men Mascherano är å andra sidan för bra för bänken så vet inte riktigt när Busquets är tillbaka. Jag skulle kunna tänka mig ett mittfält med både Mascherano och Busquets samta Iniesta och Rakitic, typ att dessa fyra roterar främst
Barcelona Yellow cake
2015-03-08 20:32
I el clasicot vill jag se:
Neymar.Suarez-Messi

---Iniesta.......Rakitic
------Mascherano

Alba---------------Adriano
----Pique--Mathieu
2015-03-08 20:32
Yellow cake

Är då Mathieu att föredra menar du? Han är lång, sure, men långt ifrån säker i andra aspekter i spelet. Besides, Piqué vinner numera varenda nickduell i vårt eget straffområde ändå, så det är ingen fara.
Barcelona Gabriel
2015-03-08 20:31
The Octopus of Badia

Tycker din beskrivning av Busquets är korrekt, när det är en Busquets i form, något han inte varit den här säsongen, snarare tvärtom. Han kladdar väldigt mycket på bollen nuförtiden och står och leker Ronaldinho precis framför eget straffområde. Han tappar väldigt mycket boll just pga hans numera oförmåga att släppa ifrån sig bollen snabbare, något som brukade vara just det som gjorde honom så otroligt bra och viktig för oss.
Barcelona Yellow cake
2015-03-08 20:30
@The Octopus of Badia:

Jag föredrar två långa, snabba mittbackar i el clasicot. Jag är alltid livrädd på fasta situationer när vi har för få duktiga huvudspelare på planen
2015-03-08 20:28
L.A.M Nr 10

Ja, bortamålsregeln gäller även i La Liga.
Barcelona the cameroonians
2015-03-08 20:28
Lucho nämnde något om att laget ska ha en middag/fest på tisdag, någon som vet mer om detta?
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-08 20:26
Är det bortamålsregeln som gäller i inbördes La Liga-möten? Känns som en rätt så relevant fråga nu när El Clasico närmar sig. Om vi drar fördel av ett 2-0-resultat är det naturligtvis värt att satsa på.
2015-03-08 20:25
DM1982 Problemet är att även om Mascherano helt och hållet kan ersättas Busquets bollvinnaregenskaper (om än på ett annat sätt) så är han betydligt segare i passningsspelet än Sergio. Väldigt ofta vinner han boll och börjar därefter se sig om för alternativ där Busquets istället gör allt i ett och samma moment. Jag tycker om något att Rakitic vore att föredra tillsammans med Xavi och Iniesta (Rafinha är trots allt för grön för el Clásico) med Mascherano som mittback. Dessutom lär Busquets eventuella frånvaro betyda att Mathieu får spela i mittlåset bredvid Piqué, och inte Bartra, vilket är allt annat än optimalt.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-08 20:22
.... “@ElMaestrofcb: Iniesta: "Sometimes I feel that me
Barcelona enkos
2015-03-08 20:02
De tre senaste hemma matcherna lockade stor publik, och de spelades kl 16, 16 och 12
det blev
76 000
80 000
87 151

Vilken skillnad det är när det spelas på rätt tid där alla har möjlighet att gå på matchen istället för sena matcher som 20.21 och 22.00
Barcelona Barcabro
2015-03-08 19:59
Hej igen!

Ska ju som sagt på Barcelona-Valencia i april. Jag frågade ju för en dryga vecka sedan om lite tankar och funderingar etc och det övervägande svaret var att jag skulle vänta.

Idag går jag in och tittar, då står det att endast några fåtal biljetter finns kvar på varje sida, dryga 70 på varje sida typ.

Någon nämnde att han trodde att han skulle köpa på plats men att det då var slutsålt. Vad är era tankar återigen? Tycker ni att jag ska vänta och försöka köpa biljetter där nere på plats? Eller kommer fler biljetter ju närmare matchdatumet vi kommer på hemsidan? Det är ju trots allt en söndag så folk kan säkerligen ta sig tid att gå till matchen, och jag vill verkligen inte missa då det är en dröm...

Tacksam för goa svar :)
Barcelona DM1982
2015-03-08 19:58
Tack för översättningen. Hoppas han hinner tillbaka, annars finns det alternativ. Mascherano på den positionen är inte ett steg neråt direkt.
Barcelona enkos
2015-03-08 19:57
Messi har slagit Peles rekord, nämligen förste någonsin i hela världen att göra minst 40 mål i sex raka säsonger !!!
2015-03-08 19:53
DM1982

Han hoppas att han kommer vara tillgänglig för el Clásico och försöka hinna tillbaka i tid.
Barcelona LeoMessi
2015-03-08 19:45
Messsias Dom gör allt i sin makt för att frånta mina assist från mig;)
Annons: