/spanien/barcelona/forum/2995.aspx/spanien/barcelona/forum/2995.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Kröjf
2015-03-09 01:34
Apropå kommentatorn i söndagens mats mot Rayo Vallecano, så tyckte jag mig också höra honom säga att "medelemåttan" Pedro "besitter hög kvalitet" Var kan han ha fått det ifrån? Ja, enligt kommentatorn själv var det Luis Enrique som offentliggjort denna sin professionella bedömning på en presskonferens.

Det ställer ett tidigare inlägg av mig om Pedro för några dagar sen, i ett delvis ny dager. Dels för att det blir en inofficiell bekräftelse på att det är Pedros självförtroende som spelar honom spratt när det kommet till tävlingsgmatcher. För jag utgår ifrån att Luchos uttalande först och främst baserar sig på vad han ser Pedro kunna prestera på träning efter träning, i en omgivning som det är få spelare förunnat att befinna sig i (än mindre spelar matcher tillsammans med).

Dels därför att skälet till att Lucho inte gick min starka önskan till mötes och bytte ut Pedro redan i halvlek i gruppspelsmatchen mot PSG borta i höstas, för att bespara honom fortsatt lidande som jag såg det, med facit i hand förefaller ha varit att han ville visa sin tilltufsade spelare sitt fortsatta förtroende även efter pausen i hopp om islossning.

All heder åt Luis Enrique i så fall, trots att han tvingades byta ut Pedro ändå till slut. För det visar att FC Barcelonas tränare faktiskt besitter en flexibilitet och prestigelöshet jag faktiskt inte trodde honom om.

För övrigt är det riktigt roligt att kunna konstatera att det skiljer fler poäng mellan de fyra topplagen i Premier League än i La Liga. Och att tre lag ur den senare räknas in bland förhandsfavoriterna till att vinna Champions League av expertisen på Viasat!. Även om Atletico Madrid har ett 1-0 underläge att vända (vilket jag förväntar mig att dom också gör i kraft av sin hemmaplan).

Efter nästa omgång talar med andra ord det mesta för att PL bara kommer att representeras av blott en dyr nybyggd och oljedriven blå dubbeldäckare från London, att parkera i närmsta straffområde. Om ens det. Ljuva "drömmar"!

Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-09 00:55
Neymar 11 Pedro kommer alltid bli ihågkommen som en viktig kugge och hjälte men han kan inte beskyddas för gamla meriter.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Kröjf
2015-03-09 00:35
Sett att några härinne anser att Iniesta visade "framfötterna igen i och med söndagens match. Men är någon förvånad över att han tog till vara på det utrymme Neymars frånvaro lämnade efter sig? Jag själv är det i alla fall inte. Det var tvärtom väntat. Såg dock också att någon var av motsatt uppfattning; d v s ondgjorde sig över att Iniesta "aldrig" vinner en "duell" längre.Nej, istället för att "duellera", så drar han oftast bara förbi. Och någon bra brottare lär Iniesta aldrig bli. Men Barca fick ju i alla fall ett flertal frisparkar med sig, som ett resultat av försöken att hålla honom på mattan medelst livtag. Gott så. Suarez får också fullt välförtjänt mycket beröm. Till och med av många som mer eller mindre sågade honom jäms med fotknölarna för några omgångar sedan. Detta förmodligen delvis eftersom han inte uppfyllde deras skyhöga förväntningar från första början, efter fyra månaders avstängning från allt spel på tävlingsnivå. "Lite" väl mycket begärt i mina ögon. Och framförallt i hans, då det sannolikt blev sten på börda av all tidigare uppståndelse. Kan för egen del faktiskt med hedern i behåll hävda att jag inte har skrivit så mycket som ett ont ord om Suarez spelinsatser sedan avstängningen var över (till dessa spelinsatser räknar jag inte en och annan ful stämpling och en pinsamt uppenbar filming i straffområdet). Var uttryckligen positiv till hans insats redan i debuten mot Real Madrid borta, utifrån rådande och mycket försvårande omständigheter. Att jag sen var en av de mest "militanta" motståndarna till köpet av honom, är en helt annan historia som handlade om hans problematiska personlighet. Men så långt har senór Suarez överraskat väldigt positivt på den fronten. Frånsett några negativa gester tillika kroppspråk gentemot lagkamrater vid enstaka tillfällen, har han onekligen lyckats hålla sig i skinnet på ett som jag ser det förvånansvärt bra sätt. Suarez har avtjänat sitt senaste av många personliga straff och verkar vilja ta den kanske sista chansen att lämna sitt fotbollsbrottsliga förflutna bakom sig. Tänker inte kasta "första" stenen en gång till. Och provokationerna från publik och motståndare som jag förutspådde som självklara ingredienser i ligaspelet, för att få honom att helt tappa fattningen på nytt, verkar i hög grad ha uteblivit. Kanske man till och med är mer för "fair play" och sant gentlemanship i Spanien, än i självaste England? Vars ociviliserade supportrar inte precis spridit fotbollspropaganda ut i världen. Men nu när i stort sett alla härinne verkar vara nöjda och mer än tillfreds med Suarez odiskutabla kapacitet och vinnarskalle, tänker jag ändå ta tillfället i akt att gå som kärringen mot strömmen genom att kritisera några av de positiva kommentarer han fått om sitt osjälviska sinnelag. Då tänker jag inte i första hand på inlägg härinne, utan först och främst dom röster som gör sig hörda via kanalen som sänder världens bästa liga. I söndagens match återkom kommentatorn till att Suarez var så osjälvisk i matchen mot Granada när han valde att kortpassa till Messi istället för att skjuta själv, i vad som beskrevs som ett solklart friläge. Det är verkligen en sanning med modifikation som jag uppfattade den specifika situationen. Suarez har en motståndare högst ca en och en halv meter rakt framför sig, samt målvakten på språng in i sin position igen vilt sprattlande. Men vid sidan om sig en helt fristående Messi "on side", som har helt öppet mål om han får bollen i kraft av en kort enkel bredsida. Ett fullständigt självklart val (speluppfattning). Alla andra alternativ hade varit att betrakta som ett felbeslut, eftersom Suarez beslut var det absolut säkraste sättet att se till att bollen hamnade i mål. Man ska också ha i minnet att Suarez avslut över tid i Barca lämnat mycket i övrigt att önska och att han undslapp sig ett sådant också mot Granada (men som Rakitic förvaltade den efterföljande returen på). Suarez löpning och välplacerade yttersida som resulterade i Barcas andra mål under samma match, var dock desto mer klockrent. Och varför refererade då dagens kommentator genast till Suarez självklara (”osjälviska”) kortpassning till Messi mot Granada, i mötet med Rayo? Suarez får bollen på vänster sida av planen i full ”speta” och i mitten störtar en helt fri Pedro fram utan att vara offside. Som jag minns sekvensen i skrivande stund, så var det förvisso en svår mottagning i en avancerad situation som skulle få fler stjärnor än han att snubbla över sitt beslut, fattat i all hast. Men om Suarez inte försökt få kontroll över bollen och runda den utrusande målvakten, utan på ett tillslag "stött" bollen vidare till Pedro, så hade han kanske, ja jag skriver kanske, kunnat skriva upp ett assist till på sitt konto. Istället hamnade Suarez ur vinkel för direktskott och fick felträff när han väl försökte få in bollen till Pedro (som då redan var upphunnen och omgiven av motståndare) Suarez väl lama tillslag när han väl kom till "skott", liknade för övrigt det mot bl a Granada där Rakitic fick agera skarprättare. Det var alltså ovanstående sekvens som gjorde att kommentatorn beskrev Suarez som "alltför" osjälvisk och fick honom att börja referera till den tidigare matchen mot Granada med kortpasset till Messi i fokus. Men osjälvisk vet jag inte om Suarez är. Jag tror nog uruguayanen även kan tänkas ha sig själv i åtanke, om och när han hinner fatta ett beslut om han ska passa eller skjuta. Hellre hyllad som altruistisk assistkung, än sedd som en svindyr målsumpare. Och inget fel i det. "Egoism" av det slaget som gynnar laget, är en god egenskap. Dessutom inledde Suarez målskyttet mot Rayo med ännu en snygg och distinkt yttersida i målvaktens främre hörn. Och han avslutade målkalaset med att förvalta ett smörpass från Messi på bästa möjliga sätt. Suarez har verkligen på allvar börjat visa bredden i sitt register med råge. Vad som fortfarande fattas honom för att han ska bli så enastående bra i FC Barcelona, som den allra mest hängivna skaran fans förväntade sig redan från första början i oktober, är en betydligt lägre felprocent vad gäller avslut och tillslag. Samt att han oftare lyckas undvika offside utan att tappa fart. DÅ blir han väl värd sin vikt i rent guld (förutsatt att han förblir vid sina sinnes fulla bruk).
Barcelona Barca4life98
2015-03-09 00:17
Coach Pep Jodå jag förstår, men det kanske ändå är bra att man går ifrån spelmodellen lite? Jag menar fotbollen i det stora hela har utvecklats. Jag håller med om att första halvlek idag var riktigt dålig. Men detta sättet att spela get oss mer valmöjligheter. Jag säger inte att vi ska glömma hela vår fotbollsfilosofi men att vi ska uppdatera den typ. Mittfältet kommer vi inte kunna dominera på samma sätt som förr heller. Real köpte Isco, Kroos, James etc. Samtidigt så kommer det inte komma spelare som Xavi och Iniesta. Som sagt jag förstår din synvinkel men tycker att det är skönt att vi har ändrat vårt sätt och spela litegrann.
Barcelona koeman92
2015-03-09 00:10
@Liunil Masse:

Busquets. Ja, jag menar allvar
Barcelona FCB_Messi
2015-03-08 23:57
Andre Du pratar som att det var 10 omgångar sen . Tabellen förändras varje vecka . Även i PL ,så lugna dig ett snäpp .
Coach Pep.
2015-03-08 23:57
Barca4life98

Pep-eran är en sak, Barcas spelmodell är en sak. Vi spelar på ett visst sätt genom ungdomsleden och om inte A-laget står upp för den fotbollen, vad ska det då bli av den? Enligt mig finns det en gräns på hur mycket man kan avvika från spelmodellen och Luis Enrique tänjer enligt mig för mycket på gränserna. Busquets och Iniesta är inte sig själva, det säger allt.

Det är möjligt att jag är för konservativ, men under alla år jag följt klubben så är LE's lag "minst" likt Barca, så att säga.

Och ja, det är både vackert och roligt med strukturerat bollinnehav! Men jag håller med dig om att LE inte är rätt tränare för att spela den typen av fotboll.
Barcelona AndreD
2015-03-08 23:52
För två veckor sen 4 poäng efter Real på första plats. Idag före med 1 poäng. Finns inget snack om vilken som är den mest underhållande ligan i världen. Sug på den PL-runkare
Barcelona Liunil Masse
2015-03-08 23:48
Bara jag som är osäker på om Messi ska förbli vår straffskytt? Vill ha en säker straffskytt i laget. Missade straffar nu i slutet på säsongen kan kosta titlar. Man kan ju undra vad som hänt med Messis straffar, han var ju otroligt säker innan, nu ser han lite osäker ut som om han inte vill ta straffarna. Vem borde ta straffarna om ni fick bestämma?
Barcelona Barca4life98
2015-03-08 23:40
Coach Pep Ska vi tillbaka till det eviga bollrullandet utanför straffområdet istället? Ha 75 % boll utan att göra något med det? Bollinnehav är nyttigt att ha om du har det i farliga ytor, du måste hota annars är det helt ofarligt nästan. (Nästan Peps egna ord) Med Pep så fanns det alltid en idé med vad vi skulle göra med bollinnehavet. Han klarar av det spelet bäst. Vi måste sluta jämföra oss med den eran. Det där var något unikt. Lucho har försökt få in båda delarna (bollinnehav och kontringar). Jag tycker bara att vi borde sluta klaga, vi måste utveckla vårt spel vilket vi har gjort i år. Jag personligen tycker att Just nu så har Barca aldrig varit mer underhållande sen Pep lämnade enligt mig. Det går snabbt, presspelet är till viss del tillbaka. Vi springer igen. Hade vi bara haft en bättre ledning så hade vi haft bättre mittfältare och bättre backar just nu och då hade det sett ännu bättre ut.
Barcelona II Barça II
2015-03-08 23:28
Suarez växer för varje match som går. När han spelar som han gjorde idag, så är han helt klart världens bästa 9a! Han påminner väldigt mycket om Eto'o, lika målfarlig och energisk!
Coach Pep.
2015-03-08 23:28
Jag röstar för Masch före Busquets som det ser ut. Dels har Busi varit i tveksam form och tappat alldeles för mycket boll (om än inte lika mycket som bolltapparmaskinen Neymar). Därför är det orättvist att låta honom gå före Masch bara för att han har ”rätt” egenskaper, när Masch är i sitt livs form och är den enda spelaren vi har med kompromisslös krigarmentalitet (tillsammans med Suarez). Jag är inte heller så säker på om Busquets passar bättre som DMF än Masch. Som ni säger spelar vi inte något kompakt mittfältsspel (vi har inte ens något mittfältsspel) och då är frågan om det är bättre att ”förbättra” speldynamiken med Busquets eller säkra defensiven med Mascherano. Enligt mig är Busquets alldeles för långsam och oatletisk för att spela DMF under Luis Enriques icke-fotboll, och då är det bättre att ha en ”bulldozer” som El Jefe på mittfältet. Även Argentina spelade någon slags liknande icke-fotboll i VM och gick då till final med Masch som en av de ledande frontfigurerna. Fortfarande håller han samma form.

Om det skulle visa sig att jag har fel och det går åt helvete med Mascherano, så är det ändå en ”win-win” situation eftersom det i så fall kan innebära större chans att LE får sparken. 6-1 resultatet idag är helt enkelt missvisande och intygar knappast att Barca är ”bra”. Första halvlek var något av det bedrövligaste jag har sett. Jag begriper inte vad LE håller på med eller vad han försöker åstadkomma. Vi spelar mer som Juventus än Barcelona, och det är inte konstigt att Busi och Iniesta inte är sig själva. Jag vet inte vad ni såg men det jag såg idag var idélöst anarki-spel. Messi och Iniesta i icke-roller på kanten, Xavi i ingemansland utan någon spelstruktur att agera metronom i, anfallsspelet koncentrerat till ”instickare” från kanten.. LE har experimenterat hela säsongen utan att landa i något vettigt, och jag kan inte se hur det ska leda till titlar. Enligt mig lever vi på lånad tid med skenbart ”övertygande” insatser som idag eller den mot City. Fast vad vet jag, med tanke på att Real vann CL förra året så behöver man uppenbarligen inte vara bra. Man kanske t.o.m. kommer längre genom att spela skitfotboll, men i Barcelona är det ju så att man helt enkelt inte vill se skitfotboll.

Visst, Messi och Suarez är tillsammans så pass bra att det går an att spela såhär, men glöm inte att vi var i kris för inte så länge sen, och jag hoppades att vi skulle fortsätta förlora så LE fick sparken, men spelarna tog sig samman och fick LE att se ”bra” ut igen. Problemet är bara att om vi nöjer oss med den här ”fotbollen”, så är det bara en tidsfråga innan nästa kollaps inträffar. Jag tror inte vi åker ut mot City som är CL:s sämsta lag (jag tror vi gör en skitmatch och går vidare), men EL Clasico är jag orolig för, speciellt med tanke på hur det såg ut förra gången och det faktum att LE inte verkar blivit ett dugg smartare sen dess. Har vi gjort en enda riktigt bra match den här säsongen? Det kanske vi har, men det ända jag minns är LE’s ”experiment” och ologiska uppställningar genom hela säsongen mot Real, PSG osv. Jag hade verkligen hopp inför säsongen med LE är långt ifrån den jag trodde han var.

Ursäkta pessimismen.
Barcelona Canaletes
2015-03-08 23:17
Bra statistik Johanna tog upp på FK.
Typ 5 Madridmittfältare hade över 3000 minuters spelade. Medans i Barça var det bara Messi av alla i laget. Rätt?

Hyfsad skillnad iaf!
Barcelona Federer
2015-03-08 23:17
Inte ett enda ord om Messi, Suarez eller Barcelona från Fotbollskanalen europa.
Barcelona Andresito
2015-03-08 23:04
Intressant statistik från WhoScored där centrala och högerytterpositionen jämförs.

Messis centralt/högerytter
Matcher - 19/12
Mål - 19/18
Assists - 12/4
Snittbetyg: 8.81/9.21

Suárez centralt/högerytter
Matcher - 14/5
Mål - 10/0
Assists - 6/2
Snittbetyg - 7.84/7.18

Suárez var förövrigt grym idag. Mascheranos motsvarighet i offensiven, vilken krigare!
Barcelona the cameroonians
2015-03-08 23:00
@Rambla~:

Det är ju i praktiken så vi spelar nu när den (offensive) mittfältaren på den kant vi anfaller på tar klivet ner i banan, samtidigt som pivoten också ligger på samma "breddgrad".

Samtidigt ska den andra offensiva mittfältaren ta sig upp i banan, men får en massa yta att täcka vid bolltapp eftersom den andra ytterbacken också kommer upp när Messi/Neymar går in i banan.

Tidigare har mittfältarna låtit bollen göra jobbet, nu får de använda lungorna och benen i allt större utsträckning, mycket beroende på att de också ligger så långt ifrån varandra och inte får understöd.

Men som Neymar11 är inne på, MSN är så pass överlägsna att de ensamma kan stå för all kreativitet. För en gammal inbiten culé är det dock väldigt svårt att se Iniesta och Busquets kvaliteter go to waste.
Men hey, så länge laget vinner titlar så spelar kanske inte sättet så stor roll...

Precis som du är inne på kommer det dock att riktas mycket kritik om det INTE skulle bli några titlar med detta spel.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-08 22:59
När vi har såpass mångsidiga och skickliga anfallare är det inte så konstigt att mittfältarna tilldelas roller som komplementspelare mer än nycklar i offensiven. Deras uppgift är att bygga spel tidigt i uppspelsfas, spela enkelt och få spelet att flyta, etablera tryck på motståndet men även då och då servera trion där framme med djupledspassningar. När vi hade Pedro och Villa på kanten var det Messi, Iniesta och till viss del även Xavi som fick stå för det kreativa chansskapandet men så är det inte längre utan nu har vi tre kompletta monster på topp som klarar av allting själva i offensiv väg. Självklart blir det något mindre utrymme för en spelare som Iniesta som därmed får anpassa sig till en mer anonym roll som spelfördelare men det betyder inte att han gör det så mycket sämre. I min värld har vi den perfekta konstellationen i en bollvinnare(Busken eller Masken), en speluppläggare(Xavi/Iniesta) och Rakitic som given tvåvägsspelare med Rafinha som komplement. Det är så vi ska ställa upp, det är ett riktigt bra mittfält och bara för att de inte har lika framträdande roller som tidigare betyder det inte att de gör ett sämre jobb eller är mindre viktiga. Tvärtom är det av allra största vikt med ett balanserande mittfält när vi besitter en såpass offensivt tung anfallskedja.
Barcelona >The Reporter<
2015-03-08 22:59
Det e bra att atletico tappar. I längden kommer det betyda att dem har mindre att spela för när vi möter dem i näst sista matchen, om vi nu gör det vi ska!
Barcelona ElRaval
2015-03-08 22:58
Det finns ingen som Busquets. Världens bästa defensiva mittfältare.

Bayern, United, PSG, City. Dessa lag hade gjort vad som helst (!) för att få tag på honom.

Sen att många fans inte förstår sig på hans storhet förstår jag. Men Guardiolas citat "First name on the team-sheet? Sergio Busquets" säger allt..
Barcelona Neymar11
2015-03-08 22:57
Rambla~ Jo tror jag med, dock behöver 2 mittbackar åtminstone 1 om Batra får förtroendet för ena rollen. Men självklart intressant Lite som vi spelade mot psg hemma matchen, tyckte vi gjorde en bra match fast att vi använde en helt ny formation
Barcelona Neymar11
2015-03-08 22:55
Baha Man måste ge pedro att han inte ger sig oavsett hur dåligt det går, oavsett hur mkt press han får på sig att försöka leverera i Neymars frånvaro så försöker han hela tiden. Vi har inte glömma att det är en lirare med självförtroende i botten som aldrig hinner hitta matchformen eller självförtroende innan han förpassas till bänken igen oavsett prestation Han krigar, håller tyst och accepterar verkligheten och det i mina ögon är något man ska respektera
Barcelona enkos
2015-03-08 22:53
Messi och Suarez fick högsta möjliga betyg 10. Sämst var Alves 6
Barcelona Rambla~
2015-03-08 22:52
Neymar11 Jag tror att ett 3-4-3 med diamant på mitten hade varit intressant.
Barcelona Andreas-
2015-03-08 22:52
el Clásico avgör årets La Liga om vi vinner, vågad jag påstå,
Barcelona Rambla~
2015-03-08 22:50
Atléti på väg att bli bortspelade från titelkampen?
Barcelona LeoMessi
Även om Atletico inte kan vinna ligan så tror jag inte att dom är så respektlösa mot sina fans på hemmaplan att dom inte ger allt för att vinna mot oss.
Barcelona Baha - Tres Amigos
Varje gång Messi har ett rekord att slå gör han det med en hattrick. Telmo Zarras antal mål i ligan, antal mål i el clasico och det senaste rekordet på antal gjorda hattrick i La Liga. Det är något speciell över Messi.

Jag saknade Busquets i den här matchen, inte hans onödiga bollkladd utan hans förnuft i spelet. Masken orsakar för många frisparkar framför straffområdet som inte är nyttigt. Vi ska inte bjuda city och Madrid på gratis chanser.

Suarez, Messi gjorde hattrick, är man of the match. Vilket monster! Hur stark som helst och dribblar skjortan av motståndarna. Hans precisa stenhårda avslut på ett tillslag hinner inte kamera fokuset med. Han skapar sådan röra att Messi behöver inte dribbla och vägga bort 5 försvarare för att göra mål längre.

Paco Jemez vilken tränare, jag kände verkligen för honom. Han är speciell och står upp för sin fotboll oavsätt motstånd. Inte ens 1 miljard på kontot hade ändrat hans syn på fotbollen. Han har gjort sig förtjänt av min respekt.

straffen vi fick, ska vi tacka Suarez gnäll för. Domaren ska fatta att man rånar inte fucking Barca på en straff. De ska Inte komma undan. Spelarna ska uttrycka sitt missnöje. Då mina vänner blåser han nästa gång.

Jag gillar Lucho, han är en pragmatiker, han blandar och ger. Jag har sett oss göra spelmål, kontringsmål på 10 sekunder och mål på hörnor. Jag undrar hur bra vi hade varit mdd Xavi och Iniesta i sin prime.

Matchens flopp, Pedro. Han försöker visa upp sig med att göra mål och det är helt fel. Varför inte spela smart och slå en assist? Han förösker för mycket. För att vara ärlig har de flesta av hans mål den här säsongen varit bjudningar från lagkamraterna. Alexis i den här systemet Lucho använder hade varit galet. Synd att man inte sålde Pedro istället.
Barcelona Neymar11
2015-03-08 22:49
Rambla~ Vi kompenserar det med att ge ytterbackarna ännu högre utgångsposition haha!
Barcelona MUNIR-ADAMA
2015-03-08 22:48
Atletico valencia 1-1 är det inte bra för oss att Atletico tappar så många poäng som möjligt så att de inte har nåt att spela för när vi möter de 37 omgången
Barcelona Rambla~
2015-03-08 22:46
Tja det kanske är svaret och lösningen för Barcas mittfält. Fast du vet väl att gå ifrån 4-3-3 eller att använda 2 uttalade pivotes i Barca är som att svära i kyrkan?
Annons: