/spanien/barcelona/forum/2994.aspx/spanien/barcelona/forum/2994.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2015-03-11 15:11
Någon som vet vrf PSG heter Paris Saint Germain? Syftar just på "Germain" har de med andra världskriget och göra?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Heisenberg
2015-03-11 14:59
På tal om något annat: hade det inte varit bättre att istället för att rotera in absurdum som LE tidigare gjort, växla mellan 2 formationer? Jag gillar inte att vi är så låsta vid 433. Hade inte haft något emot om vi hade varierat med en tydligare 442 med en diamant på mitten. På så sätt skulle också mittfältet få tillbaka lite av kontrollen istället för att våra anfallare får stå för allt. DET hade satt mer griller i huvudet på motståndartränare än om Alba eller Mathieu får starta.
Barcelona Neymar11
2015-03-11 14:42
@ChampionsLeague: "Barcelona have been in touch and voiced their interest," Hakan Çalhanoglu's agent tells Express newspaper... #UCL http://t.co/nWFf5TKl7j Mittfältaren med det magiska skottet, helt okej truppspelare men inget för startelvan
Barcelona Junta Dimision
2015-03-11 14:33
DM1982

Det var frilägesutvisning så därför kan det bara bli 1 matchs avstängning.
Barcelona DM1982
2015-03-11 14:12
Hur många matchers avstängning fick Alves för sitt röda kort? Borde bara vara ett men man vet aldrig.
Barcelona el Flaco
2015-03-11 13:36
@Barclasico:

Om valet sker i juli så är det långt kvar och Laporta har gått om tid för att presentera sitt projekt. Det sägs att även om han inte har gått ut offentligt med sitt beslut håller han möten med folk som kommer ingå i hans junta och med spelaragenter så om allt detta stämmer så gör han onekligen sina drag fast i skymundan.

Anser att han har valt en smart taktik. Om han går ut och annonserar sin kandidatur blir det helt plötsligt ok för Bartomeus allierade inom medierna att attackera honom och om han öppnar munnen och smutskastar Barto för hans rättsliga problem kan han bli anklagad för att vara en opportunist och en mediehora. Genom att hålla en låg profil undviker han alla såna problem, samtidigt som han redan är ett känt namn och inte är i behov av en massiv PR-kampanj för att folk ska veta vem han är och vad hans vision för klubben är.

Det finns redan en tillräckligt stort intresse för Laporta, både bland medier och fans, att han inte behöver någon intensiv mediebevakning redan nu. Hans namn nämns redan tillräckligt nog i TV, radio och tidningar ändå. Om Laporta går ut på offensiven redan nu finns risken att han tappar momentum när vi närmar oss valdagen och han redan har spelat bort sina bästa kort. Det vore smartare att spara på de och hålla några ess i rockärmen när vi närmar oss majmånad ungefär och det är dags att gå all-in.
Barcelona el Flaco
2015-03-11 13:25
@the cameroonians:

Läste också att en stor del av Bartomeus valkrets är de som är 60+ år gamla, att han har ett stort stöd bland de äldre culés och detta förvånar mig inte. De är mycket möjligt de som stödde Núñez back in the days och vi vet ju att nästan samtliga núñistas är anti-Laporta och lade sin röst på Rosell i det senaste valet.

Och nu har Bartomeu äntligen fått den bilden med Cruyff som han sökt efter när dessa två och en tredje parter poserade när de presenterade det nya projektet för Cruyffs egna stiftelse i samarbete med FC Barcelonas. Utan tvekan var det en del i Bartomeus strategi inför valkampanjen, att få skaka hand med holländaren framför kamerorna. Hoppas bara att det inte blir nog för att vinna valet.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-11 13:18
Adriano är bättre än Alves och borde få chansen i El Clasico.
Barcelona Barclasico
2015-03-11 13:02
Tror ni verkligen att Laporta ställer upp i valet?
Jag menar det är ju inte långt kvar till valet och han har varken hört av sig eller att vi har hört nånting från/om honom.
Barcelona Gabriel
2015-03-11 12:55
Andresito

Det är helt klart en "gamble" att spela Bartra som högerback i el Clasico men jag anser faktiskt att det är mer gamble att spela med Alves där. Han håller inte längre defensivt och jag är livrädd för vad Real kommer att göra på Danis kant. Det är ingen tillfällighet att alla lag vänder sig utåt mot våran högerkant för att anfalla där, det är för att Alves har tappat precis allt vad gäller det defensiva. Jag ser en större risk i att spela med Alves än Bartra när det kommer till defensiven. Sen som jag sa så kan även Bartra hjälpa till med fasta situationer, något som inte ska underskattas mot R.Madrid.

Men vi ser annorlunda på den saken, det respekterar jag ändå.

När det kommer till högerkanten i offensiven så blir det helt klart inte samma sak utan Alves där som det hade blivit med honom, men om vi ska vara ärliga nu, vad erbjuder Dani rent offensivt ens i dagslaget? Inte speciellt mycket. Visst, han har ett fint passningsspel tillsammans med Messi men det är faktiskt något jag är villig att offra. Bartra kan bredda precis lika mycket som Dani gör, fast med annorlunda instruktioner. Man ger honom en defensivare roll, där hans offensiva roll är att göra sig spelbar, bredda och spela på så få touch som möjligt - istället för att spela med Alves som har väldigt mycket frihet att göra precis som han vill i offensiven om han så känner för det (men som inte längre gynnar oss).

Jag vill däremot inte att Rakitic ska behöva bredda ut mot högerkanten bara för att Messi rör sig inåt till mittfältet. Jag tror på att andra lösningar går att hitta istället. Lagdelarna förflyttar sig under matchens gång från vänster till höger och höger till vänster konstant beroende på vart bollen befinner sig på planen. Med Messi i mitten (när vi har boll), hade Bartra fått bredda för att axla den roll jag nyss förklarade att han skulle ha samtidigt som även Suarez emellanåt också kan visa sig på högerkanten och Neymar flyttar sig inåt mot mitten. Detta såg vi en del mot Atletico Madrid i 3-1 vinsten på Camp Nou.

Men det är alltid intressant med olika tankar. Jag är iaf väldigt orolig för Alves till den matchen.

Barcelona Andresito
2015-03-11 12:36
Gabriel Rekordlångt inlägg? Haha. Lättläst dock. Men jag måste säga att jag inte håller med dig med gamblandet av att spela Bartra som högerback. Varför är det gamble? Jo för att det hade blivit exakt samma sak som med Mathieu i senaste mötet med Madrid. Skillnaden mellan Mathieu och Bartra är att den förstnämnda faktiskt har spelat ytterback. Hade gärna sett Bartra som en långsiktig lösning på högerbacken, men det känns som helt fel match att experimentera på när vi gått som tåget på sistone där Alves inte har märkts av. Marcelo diskuterades friskt här inne för någon vecka sen, det som togs upp mest var att hans brister låg i defensiven. Nu vill du alltså ta bort vår offensiva högerback samtidigt som Messi ska befinna sig centralt och ta mittfältskampen. Vem ska bredda och fylla på längs högerkanten? Rakitic? Då blir det samtidigt mer ansvar på Mascherano med boll, vilket han egentligen inte ska ha. Bartra må ha bra teknik när det kommer till att jämföra mittbackar, men som högerback i Barça räcker inte det. Jag tror mer på att gå all in med Messi och Alves mot Reals vänsterkant än att täppa till vår högerkant. Känns som att vi tjänar mer på att tvinga Ronaldo och Isco neråt i plan istället för att låta dem ha chans att stanna kvar vid mittlinjen. Håller med dig angående Xavi dock, tillsammans med Rakitic hade vi haft en bättre kontroll på mittfältet, förhoppningsvis inser Lucho också detta.
Barcelona wallmannen
2015-03-11 12:36
En liten reflektion. Brukar inte Real använda Pepe som defensiv mittfältare mot Barca? Ja, Barcelonas bästa defensivmedicin är bollinnehavet, men som det ser ut nu tror jag även att en "kontrollerad hawaiifotboll" kan fungera mot Madrid.
Barcelona >The Reporter<
2015-03-11 12:28
Sett Bilder på hur Casillas kallar alla spelare till att tacka publiken och utstå buropen. Han är Mr.real och han är klass. Det är synd att en sådan ikon och legend buas ut när han har bollen. Madrid-fansen vände honom ryggen när Mourinho kom. Det är så vidrigt Tänk om Camp Nou hade buat ut Puyol och Xavi. Eller det skulle aldrig hända. Vi är inget lag som glömmer vad spelare gjort för oss tidigare. I Real Handlar det bara om att vinna och vinna. Man skiter i hur det går till och kan till och med offra legender för det. Ingen hederlig klubb.
Barcelona Gabriel
2015-03-11 11:55
Inlägg 2/2. När det kommer till kontringsspelet så är det något jag vill att vi försöker straffa R.Madrid på, för som jag sa så kommer dem att försöka att vilja ha boll så mycket som möjligt och bollinnehavskampen kommer nog att vara rätt så jämn den här gången. Det gäller dock att veta hur mycket man ska kontra så att det finns en balans mellan ett bra bollinnehav och kontringsspel - för som jag sa så är Barcelona inte bra på att ligga lågt och försvara sig så risken är att vi straffas om man väljer att försöka kontra för mycket. Kontringar ska inte vara taktiken på förhand, utan det är något som ska försöka användas när tillfället ges helt enkelt. Så när vi har bollen vill jag se att vårat mittfält och anfall ser ut så här; - - - - - - Mascherano - - - - - - - - - - - - - Rakitic - Xavi - - - - - - - - - - - - - - Messi - - - - - - - - - - - - - - - - - Suarez - - - - - - - - - - - - - Neymar (långt ute på vänsterkanten) Medans när vi inte har bollen placerar sig spelarna som i deras vanliga utgångslägen, dvs med Messi på högerkanten redo för att kontra om tillfällen ges för det. Det här var bara några tankar jag hade, gör vi detta så är jag helt övertygad om att vi vinner el Claisco. Säg gärna vad ni tycker.
2015-03-11 11:51
Poll: "Which player would you want Barça to sign?" Reus 25% - Isco 20 - Koke 15 - Aguero 8 - Neuer 3 - Ronaldo 2 #fcblive 804 members [catr]
Barcelona Gabriel
2015-03-11 11:47
Inlägg 1/2. Väldigt mycket fokus på Real Madrid och el Clasico här inne just nu, så även från min sida. Jag vet att vi innan el Claisco har en väldigt viktig hemmamatch mot City, och det mötet är inte på långa vägar avgjort ännu, även om 2-1 är ett väldigt bra resultat att ta med sig. Men City kommer att åka till Camp Nou utan press och med allt att vinna, dem kommer att ta alla sina chanser och anfalla och får dem in ett tidigt mål i matchen kommer det att bli nerv. Hur som helst, jag kan inte heller låta bli att tänka väldigt mycket på el Clasico, jag irriteras fortfarande över våran senaste förlust mot dem. Vi var inte oss själva alls, så många felbeslut taktiskt och så mycket annat som inte stämde. Den här gången ser det annorlunda ut, vi har höjt oss avsevärt medans R.Madrid har tappat i form rejält. Trots det är el Clasico alltid en svår match där nuvarande form sällan spelar någon avgörande roll sett till vad slutresultatet blir. Det finns ett par avgörande nycklar rent taktiskt så som jag ser det för att vi ska kunna gå ur den striden vinnandes med 3 sköna poäng. Om vi ser till bådas startuppställningar och vi antar att Busquéts missar matchen samtidigt som R.Madrid hinner få tillbaka både Ramos och James så tror jag på liknande uppställningar från båda lagen: Barcelona; Bravo Alves - Piqué - Mathieu - Alba Rakitic - Mascherano - Iniesta Messi - Suarez - Neymar - Real Madrid; Casillas Carvajal - Pepe - Ramos - Marcelo Modric - Kroos - James/Isco Bale - Benzema - Cristiano Så, det är vad jag tror startuppställningarna kommer att bli. När det kommer till våran egna förutspådda laguppställning så finns det ett par saker jag vill ändra, eller ja, snarare 2; Alves och Iniesta. När det gäller Daniel Alves så har han blivit som en stor akilleshäl för oss där bak, han fumlar och velar med bollen och vägrar att släppa ifrån sig den i tid förutom när Messi befinner sig i närheten av honom, och när Leo inte är precis vid Alves väljer han antingen att kladda på bollen eller att stå för ett helt värdelöst inlägg som antingen plockas ner av målvakten eller går över kortlinjen. Och bakåt, i och med hans offensiva roll i laget, är han en stor brist. Han har tappat sin aggressivitet och även snabbhet, vilket var det som brukade rädda honom i hans defensiv när han var som bäst för rent taktiskt har Dani aldrig varit ett skolexempel på hur man ska uppträda. I och med Real Madrids vänstersida med framför allt Marcelo anser jag inte att Alves bör starta i el Clasico då Real Madrid gjort ett par mål från just den kanten via inlägg från Marcelo. Jag har tidigare pratat om att vi måste försöka neutralisera R.Madrids vänstersida så mycket som möjligt, för på våran vänsterkant med Alba kommer dem sällan runt. Min "lösning" är att istället spela med Bartra som högerback i just den matchen. På det sättet får vi en stabilare högerkant där risken för ett "enkelt skitmål" av Madrid, sånna vi brukar släppa in mot dem, minskar avsevärt. Vad vi tappar med Danis frånvaro är hans fina kombinationsspel med Messi, men jag tycker det är ett pris man får vara villiga att ta helt enkelt. Dessutom har jag en annan plan för Leo just i den här matchen, men det kommer jag senare till. En annan sak med Bartra som hjälper oss mot R.Madrid är hans huvudspel på fasta situationer. Senast gjorde dem ett hörnmål mot oss, har vi både Bartra, Piqué och Mathieu där i uppställningen minskar även deras chanser för mål på fasta situationer mot oss. Så jag ser absolut mer fördelar än nackdelar med att bänka Alves till förmån för Bartra. Så det är det första jag vill ändra på. Dani, ut - Bartra, in. Till den andra saken är Iniesta. Ja, visst, Iniesta har haft ett par fina aktioner nu såhär i slutet av matcherna men han är fortfarande långt ifrån sig själv, det kan alla vara överens om. Jag tycker inte att han har en tydlig roll i dagens Barça, eller så ser jag det helt enkelt inte. Att det sedan inte är Iniestas fel är en helt annan femma men för tillfället har Iniesta förvandlats till en alibispelare och det är helst något jag undviker att se i el Clasico. Han bidrar inte med mycket framåt och defensivt går han sällan in i närkamper så jag ser helt enkelt inte vad han ska kunna bidra med för oss i den matchen förutom en sak och det är rutin. Rutin och erfarenhet ska man aldrig underskatta i sånna här matcher, men det finns en annan spelare i vårat lag som sitter på än mer rutin och erfarenhet än Don Andrés och det är Xavi - en spelare som jag faktiskt tror att vi kommer behöva i el Clasico. Real Madrid har den senaste tiden köpt upp ett rad olika bollskickliga mittfältare, senast vann dem mittfältet överlägset mot oss - och vem hade kunnat tro att man kunde säga sådär för bara några år sen när mittfältet i Barcelona var det mest överlägsna i hela världen? Real Madrid kommer att komma till spel med 3 stycken bollskickliga mittfältare i form av Modric - Kroos - Isco/James. Dem är inte alls samma kontringslag som dem var under Mourinho, dem kommer att försöka att ha bollen inom laget så mycket och så ofta dem bara kan. Och Barcelona är knappast det bästa laget på att ligga lågt och försvara sig; det funkar för lag som Atletico Madrid, men för Barcelona kan det där komma att bli ödestiget. Just därför vill jag ha in Mr. Tiki Taka himself, vi kommer att behöva Xavi i den matchen det är jag helt övertygad om och jag är tom villig att gå så långt att jag tror att valet att spela Xavi eller inte Xavi från start kan komma att bli ett avgörande drag mellan vinst och förlust. En annan sak med Xavi är att han har blivit väldit mycket bättre på att spela den rakare bollen, bättre än Iniesta den senaste tiden. Den sista taktiska biten har att göra med Messi. Jag vill att vi försöker göra det vi gjorde mot Madrid i 2-6 vinsten, när Messi spelade centralt bakom Eto'o och Henry och gick ner till mittfältet. Med det menar jag inte att han ska ha det som utgångsposition under hela matchen och totalt strunta i högerkanten, men jag vill absolut försöka skapa ett 4 mot 3 överläge i mittfältskampen mot Madrid med tanke på deras 3 bollskickliga mittfältare där. Tar vi in Leo precis framför våran triangel för att skapa en form av diamant så tror jag vi vinner mittfältsduellen mot Madrid och det kan också att spela en stor avgörande roll. Tidigare säsonger när vi spelat utan en central anfallare som Suarez har det här inte fungerat då Madrids mittbackar fått alldeles för lite att oroa sig för, men med Suarez i laget är det här återigen en möjlighet för oss som jag tror kan gynna oss väldigt mycket.
Barcelona the cameroonians
2015-03-11 11:02
@*hjärta*Stay calm, fake left and see you later:
De som röstar på Barto är förmodligen; 1.personer som ville ha bort Laporta 2010 och som är för stolta att nu rösta omvänt. 2. personer som är mer intresserade av värvningar och cracks än hur klubben mår i allmänhet 3. äldre medlemmar som bara läser la Vanguardia och MD, dvs media som Bartomeu kontrollerar. Med det sagt så vet vi ju ff inte vilken plattform Laporta kommer att gå till val med (förutsätter att han kommer ställa upp). Vilka förändringar och mål är det han vill driv mot? Det är en osäkerhetsfråga och som så många gånger förr är vi människor hellre trygga i skit snarare än att vi välkomnar en okänd förändring.
Barcelona the cameroonians
2015-03-11 10:44
@DM1982:

Man kan bara beundra hans vilja att verkligen ge allt i rehaben för att kunna medverka, men en sån skada måste man ta det lugnt med för att inte riskera ett bakslag och möjligheten att bli borta ännu längre i stället.
Han får ju extra vila om han också avstår landslagsmatcherna i slutet av mars.

Lutar åt att vi åter får se Mr Smoker i ett el Clásico, men denna gång på hans mer naturliga position (eller den position han var tänkt att spela på när han köptes)
Barcelona DM1982
2015-03-11 09:56
Busquets, who is recovering from an ankle injury, will probably not be available for the game against Real Madrid on 22 March. [sport]
Barcelona Krabban94
2015-03-11 09:37
Jag är ärligt sagt mer orolig än positiv inför nästa helgs Clasico. Orsaken den att så uselt som Real spelat nu och att man småningom får tillbaka sina bästa spelare till Clasicot. Det som oroar mig är att man tog sig vidare igår med så liten marginal och man spelade så uselt så tror detta är en väckarklocka för Madrid-klubben.. Visserligen är vi i bra form, men är rädd att vi ska se ut som yra höns likt på hösten..
Barcelona saje
2015-03-11 09:27
Jag känner inte heller ett lugn inför El Clasico. Barcelona mot Real är just Barcelona mot Real, allt kan hända vare sig laget är i form eller inte. Klart det påverkar men det märks under matchdagen. Men en match i taget, vi måste först och främst slå ut City.

Annars, hur tror ni matchen går ikväll? Lyckas PSG sno kvartsfinalplatsen mot det som sägs vara "Chelseas år". Själv tror jag på en tight match och PSG lyckas dra det längsta strået.
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2015-03-11 09:24
Mycket fokus på Real här inne ( med all rätt ) , men jag hoppas verkligen inte vår egen trupp lägger så mycket fokus på Madrid, då åker vi på smisk.

Kom ihåg att vi släpper in mest mål på inlägg,hörnor,straffar med mera mot just Madrid. Och där är Real fortfarande lika äckliga oavsett form.

Men om vi spelar som mot City och Atletico borde vi plocka 3 poäng , det är en jäkla skillnad på oss nu och sist vi mötte Madrid på bernabeu
Barcelona knoxxx
2015-03-11 08:47
Jag drar inte för stora växlar på Reals "svacka". Är det någonting man lärt sig av att följa spansk ligafotboll de senaste 15 åren är det att Real Madrid är ett lag med en outtömlig påse tur. Med det sagt menar jag inte att de enbart tagit sig fram med hjälp av tur, eller att de är ett dåligt lag. Men, likväl har de alltid flytet på sin sida. Sena avgörande, tveksamma straffar, ribban på sin sida… etc.

Allt för många gånger har de tagit TUNGA och VIKTIGA poäng med hjälp av turen. Och då spelar det ingen roll hur djup svacka man än är inne i.

Real kommer lottas mot Porto i kvarten och således få det lättaste motståndet tillgängligt, och där avgör CR7 på straff i 93:e. Som vanligt.

Barcelona [Carles Puyol 5]
2015-03-11 06:48
Hoppas att Real inte får Porto då har dem fått kanon lott ja om man jämför med dem andra lag så är Porto sämst av alla. Hoppas Bayern lottas mot Real för Pep vill säkert ha revansch. Vinner vi våra 3 kommande matcher så kommer jag hylla LE som bara den men han måste visa för oss att han kan när de väl gäller. Vi måste ta vara på vår chans nu när Real är så dåliga.
Barcelona Z_Z
2015-03-11 05:18
@Barca4life98:

Du nämner dock bara offensiva spelare, en lagdel som Argentina i princip aldrig varit dålig på. Däremot balansen i laget och en tränare som vet vad den gör, däri brukar problemen ligga.
Barcelona >The Reporter<
2015-03-11 02:41
Kan inte sova. Arbeloa gör att jag får mardrömmar. Konan
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-03-11 02:14
Kolla på den här killen! Han liftade en hel månad hela vägen från Kina bara för att se en match i Barcelona med hans favorit lag. Helt otroligt. Han såg liga matchen mellan FC Barcelona vs Villareal där vi vann med 3-2. Jag skäms ju nästan. Har följt FC Barcelona sen Rivaldo tiden men har inte sett en enda match live. Jag var faktiskt i Barcelona två veckor exakt för ett år sen men då spelade de bortmatcher båda i ligan och cl. Hade jag planerat lite bättre ja ja Dags att planera innan säsongen denna säsong är över..
Barcelona II Barça II
2015-03-11 01:22
Nu ska vi inte dra allt för stora slutsatser utav Reals förlust mot Shalke. El Classico skiljer sig från andra matcher, allt kan hända, oavsett form. Inom en snar framtid kommer hela vår säsong att "avgöras". Vinner vi mot City och Real så kan vi gå mot en fantastik säsong. Men först är det Eibar och 3 poäng som gäller!
2015-03-11 00:58
Madrid ska vara lika oroade att vi kontrar. Kul att många lag glömmer bort den delen av vår spel. Låt det hända den 22a mars.
2015-03-11 00:48
Out of RM's last 9 goals, 8 came from headers or penalties. #Tarima
Annons: