/spanien/barcelona/forum/290.aspx/spanien/barcelona/forum/290.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2017-03-20 12:00
Angående Denis Suarez Utlåningen av honom plus hans sejour i Villarreal var inte helt genomtänkt. Han fick ingen möjlighet att utvecklas som interior utan användes i huvudsak som yttermittfältare i ett 4-2-3-1 eller 4-4-2. Det är en helt annan sak att som innermittfältare ha spelet runt omkring sig och hitta rytmen än som offensiv kant där fokus ligger på att driva upp tempot, utmana och ta bollen framåt. Har svårt att se honom stanna kvar i Barcelona oavsett vem som blir ny tränare. Ledningen kommer att satsa på €55 miljonersmannen Gomes, och Rakitic har förlängt. Tror att Denis ger det en säsong till innan han försvinner tillbaka till England eller Atletico Madrid...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2017-03-20 11:41
Deulofeu & El Pistolero Nej det är sant, Rafinha gör sällan sin gubbe, men samtidigt så ska man också komma ihåg att den här formationen är relativt ny för oss och Rafinha så jag tror att Rafinha kommer att kunna växa in i sin nya roll mer och mer bara han får fortsatt förtroende. Sen ska man även komma ihåg rollerna inom laget, jag tror inte att Rafinhas främsta roll i hans position är att utmana, slå inlägg och göra sin gubbe, utan snarare så tror jag att hans främsta och viktigaste roll är att bredda, göra sig spelbar, inte tappa boll och se till att spelet flyter på. Neymar har varit otroligt skicklig så här mot slutet av säsongen vilket också gör att mer och mer boll går till Neymar så att han kan utnyttja det han är bäst på - att utmana. Jag ser ingen riktig anledning till varför man ska spela ut den på Rafinha och låta honom utmana istället när Neymar typ är 10 gånger bättre än Rafinha på det. Så enligt mig är det en förstålig taktik när man berättar för Rafinha att hans roll ska vara att ta emot boll, hålla kvar den inom laget, så att bollen tillslut kan hamna på antingen Messi eller Neymars fötter som får stå för utmanandet och kreativiteten i anfallsväg. Sen kan jag hålla med om att Rafinha behöver spetsa till sina egenskaper lite när det kommer till avslut, inlägg och hans högra fot. Men nog allt ser jag en förbättring hos Rafinha och för första gången sedan någonsin ser jag att han faktiskt har en framtid i klubben. Rafinha kommer att växa mer och mer mot slutet av säsongen, själv är jag väldigt nöjd med honom och han bör definitivt fortsätta få spela från start i 3-4-3 formationen när den används.
Barcelona El Pistolero #9
2017-03-20 11:10
Gabriel Jag håller inte med dig. Ser mer potential i Denis Suarez än Rafinha. Om man kollar på vad Neymar bidrar med på vänsterkanten, sen jämför det med Rafinha på högerkanten.... Den skillnaden är helt enorm. Rafinha saknar fart, riktigt seg o då ska han inte spela på en kant. Sen förstår jag inte vissa beslut han tar som igår t ex - blir frispelad av Messi men stannar upp och skjuter med sin usla högerfot?? Rafinha men även Rakitic var allt annat än Barçaklass igår.
Barcelona the cameroonians
2017-03-20 10:58
Angående Rafinha

Tycker tvärtom att han bidrar med en viktig funktion och det är att hålla bredden så att motståndarna blir utdragna i backlinjen. Detta i sin tur gör att mittfältet, men i synnerhet Neymar, kan få mer yta på sin kant och det blir svårare för motståndarna att ge understöd.

Det är lite en tillbakagång till en Alexis-roll, och då klagade "vi" också på att han aldrig gjorde sin gubbe. Däremot fyllde han trots allt en viktig funktion för att anfallsspelet skulle fungera i allmänhet.

Annars: Skönt med en söndagsmatch där man kunde gå och lägga sig någorlunda nöjd och slippa vända och vrida sig i frustration.
Barcelona Deulofeu
2017-03-20 10:32
Gabriel

Klockrent om Rafinha och de egenskaperna är utmärka om han spelar längre ned i ett 3-4-3 tex så passar han perfekt med sin fina teknik då han sällan tappar bollen.

Men han gör ju inte sin gubbe någon gång och drar sällan iväg i djupled.

Inga inlägg alls från höger gör ju att vi blir sjukt förutsägbara.Man saknar ju verkligen Vidal som drog i djupled hela tiden och Messi sökte ofta den djupa bollen på han!
Barcelona Deulofeu
2017-03-20 10:30
Davids3 Han blir lite "bortslösad" när han spelar till vänster i en trebackslinje.

Pique är inte trygg i en trebackslinje.

Mascherano med sin rörlighet passar betydligt bättre.

Vill nog gärna se att vi återgår till en fyrbackslinje så snart som möjligt.

Men vad högt upp vi spelade igår även innan utvisningen.Måste också ge en känga åt Rafinha han bidrar ju med noll just nu som ytter är han ju tom sämre än Arda.

Det blir ju inget kantspel alls nu hade han visserligen inte rörligaste mittfältaren eller backen på sin kant.Det kanske också var taktiskt alla bollar på Neymar.

Han är ju i sagolik form Neymar alltså men han kunder haft två mål och två mål till om han bara blir lite effektivare... Tom Messi såg lite sur ut över alla missade chanser.

Messis mål med högern tycker jag säger allt han verkar sjukt bestämd och jag är övertygad om att vi vinner de flesta matcherna som är kvar under denna säsong.

Frågan är om det räcker.

Granada borta den matchen kan vi skicka b-laget till de är ju totalt usla!

Barcelona Gabriel
2017-03-20 10:27
II Barca II Håller inte alls med dig om det du skriver. Visst hade inte Rafinha någon utav sina bättre matcher men det jag verkligen älskar med honom är hans förmåga att ta emot bollen och hålla kvar den inom laget vid varje uppspel som läggs på honom. Han täcker alltid bollen exceptionellt bra och dribblar sig inåt i planen för att sedan passa vidare den, det gör att spelet flyter på väldigt bra och anfallsspelet rullar vidare. Han inget ett lugn och en stabilitet när han få spela där på kanten eftersom man vet att bollen inte kommer att förloras när man lägger bollen till honom. Samma sak kan jag verkligen inte säga om exempelvis Denis Suarez, om något så är det Rafinha som visat att det är han som ska få stanna av de båda. Denis spelar fortfarande fotboll som en tonåring, han slår bort enkla felpassningar, skiter i att ta hemjobb osv. Och vad gäller Paco så är jag väldigt intresserad av hur du tänker när du säger att han borde ta Rafinhas plats? Du vill alltså att Paco som knappast är vidare teknisk ska spela på kanten där Rafinha spelar? Det hade slutat i ett stort fiasko kan jag tala om. Nej, Rafinha ska utan tvekan få fortsätta spela från start enligt mig. Att han är beroende av sin vänsterfot må vara sant men det innebär inte att man kan blunda till att han bidrar med en hel del när han spelar. Jag tvivlar starkt på att Denis och Paco hade gjort det bättre som du säger, snarare hade det blivit sämre och mindre stabilitet.
Barcelona II Barça II
2017-03-20 09:51
Rafinha bidrog inte med något speciellt igår, han är för beroende utav sin vänsterfot. Så fort han behöver använda sig utav högerfoten så blir det fel. Tyvärr tror jag inte att Rafinha blir någon stor spelare i Barca, just nu bör tillexempel D.Suarez eller Paco ta hans plats. Arda, Rafinha samt Rakitic bör söka sig vidare till sommaren. Gomes kan få en till säsong, även Paco bör få vara kvar en till säsong.
Barcelona Davids3
2017-03-20 09:17
Umtiti: 17 ligamatcher, 17 vinster. Håller vi i denna statistik säsongen ut så tar vi hem ligan, trust me!
Barcelona Meneysuarez91011
2017-03-20 08:13
Det finns normala dödsfall och så finns det sånahär... hur som helst så är det sorgligt. Vila i frid Estevao Alberto Gino!
Barcelona Soda Popinski
2017-03-20 02:24
Ja vad säger man om matchen egentligen? Sex mål och fyra firanden senare .. Släkten är värst och Messi är inte bäst - däremot helt jävla överlägsen.
Barcelona Soko
2017-03-20 00:44
Såg matchen på Camp Nou. Tycker att Barça gjorde en mycket bra match framåt och skapade massor med chanser men Neymar bränner och bränner, sjukt hur kan en sån spelare som dansar på plan kan missa så mycket?! Suarez lyckades också missa öppet mål men gjorde ett och ordnade straff. Messi två mål och Neymar två assist , ja alla tre låg bakom alla mål. Busquets , vilken slarvig spelare det har blivit, spelar totalt nonchalant och arrogant och passar fel gång på gång i farliga lägen. Det var lite onödigt spänt tills sista minuterna och inte förrän 4-2 målet man kunde putsa ut trots en man mer och med nästan 30 chanser. Har sagt det många gånger tidigare. Vi är det bästa offensiva laget i världen men i försvaret är vi inte ens bland 10 bästa i La ligan. När MSN inte har roligt på jobbet är det kört. Något måste göras åt försvarsspelet och fasta situationer. ps. Messi var på gott humör och ensam skapade hela 19 chanser!!
Barcelona Ribohn Fan
2017-03-20 00:28
Riktigt dålig match idag. Framåt skapar vi mycket, men väldigt tama i avsluten.
Försvars spelet är närmare katastrof. 3-4-3 spelet fungerar inte alls.
Det är väl andra gånger vi spelar rent 3-4-3. Två gånger har vi spelet 3-4-3 när vi har boll och 4-4-2 när motståndarna har boll.
Den andra varianten har varit stabilare, på grund av att vi faller hem och täcker ytor och riskerar då inte att hamna i numerärt underläge.
Det vi har problem med i 3-4-3 spelet är att Umtiti och Mascherano breddar kraftigt, när vi har boll(73%). Och när vi tappar boll blir Pique ensam med deras toppspelare, mycket därför Pique ser svag ut idag. Om vi ska spela på detta viset måste Pique få mer hjälp av Busquets. Men Busquets är för svag idag, har svårt att hänga med i svängarna.
En annan sak är konstigt vi är ganska aggressiva och vinner boll på motståndarnas planhalva. Men etablerar motståndarna spel på våran plan halva, har vi väldigt svårt att vinna boll och försvara oss, nästa farligt varje gång.
Barcelona lionelM
2017-03-20 00:03
Tjenare! Just nu finns Viaplay Premium till mindre än halva pris! PM för mer info! Visa Barcelona! Visca Catalonia!
Barcelona S.Eto'o
2017-03-19 23:57
När man ser vår kommande cl motståndare hylla Neymar och Messi i sitt forum blir man bara överlycklig och tacksam för våra spelare. Längtar tills matchen mellan bästa attackerande trion mot bästa förvarande trion. En match som kommer definitivt gå till historien. Chiellini ställs mot Suarez för första gången sens incidenten 2014, Dybala som kommer spela sin största match i karriären, Alves återkomst till camp nou, Allergis magiska taktik mot Barcelona, kommer higuain att äntligen kliva fram i cl eller blir det ett kollaps och slutligen Italiens bästa klubb mot Spaniens bästa klubb vem går vidare ur striden. Många frågor som ska besvaras och många höjdpunkter som ska fångas. Skulle Juventus slå ut oss hoppas jag de nt bara vinner cl utan att de lyckas vinna trippeln som de var nära å vinna 2015. Dels för att jag unnar många utav deras spelare stora framgångar samt för att visa spelare som pogba att han lämnade paradiset för att slösa sin karriär på reklam och bli förlöjligad i England.
Barcelona Legend Carles Puyol
2017-03-19 23:53
Nästa match spelar vi utan Messi. Är väldigt orolig för vårt spel är byggd mer eller mindre för Messi. Hoppas att samarbetet med Suarez och Neymar blir bättre så vi slipper oroa oss för mkt. Pique borde fan lära sig lite om ledarskap, han känns helt LOST. Idag var han helt ute och hoppas han hittar rätt för vi kommer behöva honom. Messi gör Barca så bra och när han är bra så är Barca typ 2 gånger bättre än sina motståndarna. Messi får allt att se så enkelt ut helt sjukt.
Barcelona El Pistolero #9
2017-03-19 23:38
Sergi Robertoooo
Barcelona Fuerza
2017-03-19 23:38
@neymar JR || Cillessen #1:

Bägge. De hade målvaktsträning (uppvärmning) med Diego Alves i 90 minuter.
Diego Alves kunde svettas betydligt mer än vad han gjorde denna kväll.
Barcelona shalit
2017-03-19 23:36
FCB-1899 Haha, överdriv inte nu. Neymar och Messi är möjligtvis de två bästa spelarna i världen just nu men Iniesta är en bit ifrån att vara bäst genom tiderna på sin position. Xavi var klart bättre.
Barcelona FCB-1899
2017-03-19 23:29
Messi världens bästa spelare, Neymar världens näst bästa spelare ( haha att vissa föredrog arda före honom för bara några månader sen, pinsamma ) Suarez världens bästa striker. Iniesta världens bästa mittfältare genom tiderna. FC Barcelona världens bästa och absolut finaste klubb i världen!
Barcelona Davids3
2017-03-19 23:25
Någon som vet vad detta handlade om? Pep och Klopp.
Barcelona Alltid en legend, Puyol .
2017-03-19 23:19
Kul att se Neymar i storform. Något jag gick hela hösten och väntade på !. Med Ney och Messi i storform kan vi gå långt i CL, i ligan räcker det inte utan där måste hela laget höja sig. Matchen borta mot Granada utan världens bäste blir ett stort test för laget. Neymar måste fortsätta leverera även då , i höstas vek han ner sig gång på gång när argentinaren inte fanns och leka med. Vi har sätt Messi slagit alla målrekord som anfallare, som nummer "9" Till exempel så smällde han 2012 in 91 mål under ett år. Efter det har han dominerat som ytter i ett par säsonger under LE och varit helt fenomenal. Nu denna säsong har vi även sätt han inta positionen som nr 10 eller "playmaker", en bit bakom anfallaren ( som ikväll ). Jag minns en intervju med Mou när han representerade RM där han hävdade att Messi spelade i en enklare roll som anfallare längst fram, till skillnad från Ronaldo som spelade på kanten som fick mindre lägen. En liten återblick såhär års inser man hur alla som kritiserat Messi ( inte bara Mou ) säsong efter säsong har fel. Kommer ni ihåg när han inte var bäst för han inte nätade mot Engelska och italienska lag ? Fråga gärna Arsenal, Milan eller Utd hur det slutade. Tack IGEN för allt Messi! ( Här har ni en heatmap på Messis positionering ikväll )
Barcelona El Messias
2017-03-19 23:14
Highlights någon?
Barcelona Barca4life98
2017-03-19 23:13
Freeyourmind Absolut förstår det du skriver, men om du hade värvats till Barcelona så skulle du nog inte börja käfta emot en av storstjärnorna redan första säsongen. Jag har ändå förhoppningen om att Gomes kommer att hitta rätt hos oss. Jag minns hur bra han var i Valencia.
Barcelona Andresito | 94:40
2017-03-19 23:10
@neymar JR || Cillessen #1:

Lite källkritik kanske kan vara på sin plats?
Chance created innebär passning som leder till skott på mål. Barcelona hade 12 skott på mål mot Valencia, Messi skapade fem målchanser, inte 19.
Barcelona Carles5
2017-03-19 23:05
@ Xaviesta Håller med dig. jag blev så irriterad så många gånger då folk skrek ut på forumet att Neymar skulle bli såld. Jag hade skutat skriva på forumet då så jag svarade aldrig. Nu får alla se vad Neymar börjar bli. Det underbara är att precis som någon tidigare skrev är att Neymar har lugnat ner humöret på plan. När han blir nersparkad reser han sig och går vidare. han startar inte bråk längre och drar på sig onödiga kort. Hoppas han fortsätter så. Och där tror jag att Messi och Suarez har stor del i det och hjälpt honom bearbeta detta
Kung Messi (#Sarri)
2017-03-19 22:59
@Z_Z:

Han läste nog från tweeten i länktipset...

Skulle gärna också vilja få reda på vart denne tick tag på den statistiken...
Barcelona Carles5
2017-03-19 22:59
[QUOTE=^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^]Carles5 Måste erkänna såg inte hela matchen. Jag formulerade mig lite slarvigt. Menade på de senaste matcherna Messi har parkerat på mitten och blivit hård markerad av alla lag. Men om han var mer rörlig så är det precis det Barca behöver. Han måste få bollarna snabbare och för att få det måste han skaka av sig de 3-6 spelarna som skuggar honom hela tiden. [/QUOTE] aha ok ingen fara då förstår jag va du menar. syntes inget av det idag. Ikväll var den gode Messi lite här och där (mitten, höger, vänster och uppe som spets ett tag). var även ner vid mittcirkeln och hämtade boll och la några smörpass och en och annan "vägga sig igenom" turer. han var så när att komma till avslut efter en fin soloräd också. Ett klart luft från de senaste 2-3 matcherna. Men det är precis så jag vill ha det, att de dagar då Messi inte får det att fungera helt och har 4-6 spelare runt sig så ska Neymar ta för sig. Det gynnar bara Barca att få ut spelet på så vis. Den dagen motståndarna börjar markera Neymar ännu mer då öppnas ytor för Messi igen.
Barcelona Xaviesta
2017-03-19 22:57
S.Etoo Ändå skulle Neymar säljas enligt halva forumet i höstas. Dom får inte vara med och hoppa av glädje av att han spelar för oss anymore. Fuckers.. ;) Vill för övrigt lyfta fram Suarez i skymundan också en sån här kväll, han är världens bästa anfallare helt klart. Så otroligt jävla jobbig spelare att möta som försvarare, rivig och ettrig, tvingar dig till felbeslut hela tiden och forcerar dig till att orsaka frisparkar och straffar, extrem måltjuv men även akrobatisk nör det kommer till kritan samt att inte förglömma hur fruktansvärt stark han är i närkamperna när det gäller att slita sig loss från sin försvarare. Han är en ren mardröm att spela mot och vi bör vara glada att han spelar för oss. Annars hade vi nog grillat honom å det grövsta a la Diego Costa och såna typer. Han ger ALLT i precis varenda aktion han tar på planen och jag tycker att han borde hyllas mer än det görs. Messi är precis sådär underbar som han kan vara när han är på humör. En humörspelare helt enkelt vilket är väldigt typiskt genier. GOAT.
Barcelona Lion24
2017-03-19 22:56
En skribent/person eller rättare sagt fanboy har många gånger påpekat att det var Suarez som var viktigast förra säsongen och sköt hem ligan åt oss. Samma fanboy sa inte för längesen att Neymar har varit vår bästa spelare den här säsongen. Jag respekterar alla åsikter (förutom från fanboys) men jag respekterar inte saker som är ologiska.

Du menar att Suarez var bäst förra säsongen för att han gjorde mest mål, det kan inte vara nåt annat eller hur? Om du utgår från dessa kriterier, hur kan du tycka att Neymar har varit bäst den här säsongen? Vad handlar det om? Hur resonerar du? Vad är viktigt? Ibland en grej och ibland en annan va? Beroende på vem som gör vad eller hur? Som sagt, fanboys, ni som håller på en spelare mer än en klubb, uppför er är ni diskuterar mitt lag och mina spelare offentligt när ni ska vara något neutrala. Va korrekt. Skurk-fanboy.
Annons: