/spanien/barcelona/forum/2877.aspx/spanien/barcelona/forum/2877.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-23 13:07
Likt de gjorde sista 20*
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-23 13:06
Blaugrana91 Fast faktum är att Real inte spelat ut oss under de sista 20 i första halvlek på ett bra tag. Problemet med att spela som vi gjorde är att vi lämnar över matchen i händerna på motståndarna. Frågan är då om de tar vara på det eller inte, i vilken utsträckning deras spelare är förmögna att skapa chanser och hur pass effektiva de är. Real gjorde ett mål men borde tagit vara på sitt spelövertag betydligt bättre. I dessa matcher är det bara naturligt med böljande matchbilder och att spelet går i perioder. Igår gav dock bort alldeles för mycket initiativ, något som kunde straffat sig. Det spelar egentligen ingen roll hur många målchanser vi missade i andra halvlek när vi hade kunnat hamna i underläge tidigare än så. 51 % bollinehav säger allt, det ska vara större skillnad än så. Jag vill inte ha bollen för bollinehavets skull utan enbart för att vi alltjämt är ett bättre spelförande än försvarande lag. Att vi har ett vasst kontringsspel betyder inte att vi per automatik kan spela lågt försvarsspel. För det krävs bättre taktisk förberedelse samt andra spelartyper. Vi ska ha bollinehavet, vara spelförande för att i kortare perioder sedan sjunka lägre och ställa om snabbt. Det vi gjorde igår kommer inte att fungera i det långa loppet.
Barcelona II Barça II
2015-03-23 13:05
Jag är inte alls imponerad utav spelet igår! Alla dessa missar kommer förmodligen leda till att vi inte vinner CL. Framför allt Neymar måste verkligen skärpa sig. Dessutom måste han börja släppa bollen! Känns som att Neymar tappade självförtroende när Suarez kom igång med målskyttet?
Barcelona LeoMessi
2015-03-23 13:05
Dra inte för stora växlar av rakitics insats. Han hade bara en dålig dag på jobbet och han var knappast ensam om att slå bort passningar och slarva på annat sätt. Blev inte bättre av att hela mittfältstrion slarvade och spela osynkat! Jag litar på rakitic! Han är ingen xavi när det kommer till kortpassningsspelet och det har han inte utgett sig för att vara heller. Trodde man att han skulle vårda boll som xavi så har man ingen koll på raketen. Han bidrar med annat som vi saknar på mittfältet:)
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 12:55
Blaugrana91- äntligen någon som såg samma match som jag. Den sekvensen som du nämner är väldigt viktigt att ta upp. Vi var inledningsvis det bättre laget där vi tom hade tryck på Real. Vi gör 1-0, sen är vi nära att göra 2-0 men Neymar missar chansen, och 10 sekunder senare gör Real 1-1 på en omställning. Det tog hårt på spelarnas psyke det märktes.
Barcelona Blaugrana91
2015-03-23 12:51
Jag kan tycka att vissa överdriver Reals insats i första halvlek. Vi började bäst, vi var det starkare laget första 20 minuterna. Hade vi dessutom satt Neymars solklara chans till 2-0 hade det varit i princip klart. Istället blir det 1-1 och Real känner att dem har en chans och ger verkligen allt sista 20 minuterna av första, och ja då levde vi farligt. I andra tar vi över och kan knappt minnas att Real skapade några farliga chanser alls, samtidigt som vi borde gjort flera mål.
Barcelona Dengus
2015-03-23 12:49
7 år 3 månader för Rosell 3 år 3 månader för Barto detta är vad spanska skattemyndigheten yrkar som straff. har tyvärr ingen källa annat än goalna på instagram men stämmer det så sitter dom verkligen i knipan. kan detta vara karma? de var ju inte direkt diskreta med sin smutskastning av Laporta o co när de tog makten
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 12:44
Leo y Cesc - du har fel, Rakitic är en mittfältare som passar perfekt för den fotboll som Lucho vill spela. Rakitic är betydligt rakare i sitt spel än övriga mittfältare, han är dessutom en bättre försvarare.
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-23 12:41
@el Flaco:

Rakitic är väldigt stel, han missförstår många gånger hur han ska röra sig och kombinera trianglar med sina lagkamrater och det slutar i bolltapp, se själv en kort genomgång av matchen så ser man hur Rakitic tappar mycket boll och saknar helt Xavis och Iniestas känsla för att hålla i bollen i trånga utrymmen.

Rakitic är duktig men han är tyvärr inte den spelare som passar hos oss.

Jag hade velat se en mer teknisk mittfältare som vågar hålla boll utan att alltid söka pass, flera gånger fick Riktic bollen på kanten och blev lite stressad och bara skickar upp en riktigt dålig pass till Suarez flertalet gånger.

Messi själv slutade söka upp honom, Messi söker sig alltid till Iniesta,Xavi, Busquets och Rafinha för att han vet att dessa herrar vågar spela och klarar av att köra kombinationsspel utan att förlora bollen.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 12:35
Z_Z - Ronaldo använde Harry Potters osynlighetsmantel. Killen kom och gjorde ett tap in sen försvann han. Messi var inte bra första halvlek, men i andra calmade Messi ner Ronaldo.
Barcelona el Flaco
2015-03-23 12:15
Leo y Cesc/

Jag tror mer att Rakitic hade en dålig dag än att han inte passar för den typen av fotboll som är beroende av bollinnehav. Kroaten gjorde ju en stabil insats mot City där vi gjorde en spelmässigt strålande match. Även om Rakitic är lite mer av en rak spelande mittfältare, än t.ex. Xavi, tycker jag det var rätt att starta med honom i el Clásico och hade han haft en bättre dag hade han säkert klara av att hålla bollen inom laget, eller få upp den snabbare till de tre anfallarna vilket har blivit lite av vår signum under 2015.
Barcelona Z_Z
2015-03-23 12:12
Man slutar aldrig förvånas när man läser Reals matchrapporter. Messi var alltså bra en kvart medan Ronaldo visade varför han förtjänade Ballon D'or förra säsongen...
Barcelona LeoMessi
2015-03-23 12:11
Jag tyckte att vi inledningsvis började mycket bättre bättre än real, fast allt började gå åt helvete efter neymars miss. Real totalt dominerade oss andra halvan av första halvleken. Det var otroligt många onödiga bolltapp från våra spelare, det var enkla felpassningar. Men att säga att real ägde oss hela första halvlek är att överdriva tycker jag, för vi var det bättre laget fram till kvitteringen. I andra halvlek var vi det bättre laget, efter målet så var det Barca för hela slanten. Men jag är låååååångt ifrån nöjd över hur laget reagerade efter kvitteringen, det var sorgligt.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 12:09
Ska du spela kontringar så måste du ha bra balans mellan lagdelarna, samt bra presspel. Vi såg inte mycket av det i första halvlek. I andra däremot BAM! Visade vi hur kontringsspel kombinerat med bollinnehav ska spelas. Där vi borde gjort 3-4 bollar. Vi har flera vapen som vi använder nu i vårt spel. Man såg tydligt att Real var helt förvirrade.
Barcelona Nr.9
2015-03-23 12:07
Njuter verkligen av att se Pique storspela.. Har aldrig tvivlat på honom som de flesta här gjort! :)
Barcelona Leo y Cesc
2015-03-23 12:05
@el Flaco:

Det dåliga passningsspelet kom många gånger i situationer när Rakitic va involverad. Jag tror att ifall Xavi och Busquets hade startat så hade vi haft bollinnehavet till 70 % minst.

Lucho ville spela kontringar mot Madrid och det hade kunnat straffa sig rejält om Madrid gjort 2-1 målet.

Barcelona Blaugrana són els colors!
2015-03-23 11:58
Grabbar är det någon som sitter på highlights med Ray?
Barcelona ( Xaviesta )
2015-03-23 11:55
el Flaco Har väntat i ett helt dygn på någon som sett matchen med samma ögon som jag såg den och där kom det äntligen. Perfekt sammanfattat.
Barcelona el Flaco
2015-03-23 11:40
Det var långt ifrån en minnesvärd Clásico igår och vi gjorde långt ifrån en bra insats sett till över 90 minuter. Spelet som vi hade visat upp de senaste matcherna var bortblåst och vi kunde ha mycket väl gått ini pausvilan i underläge. Som tur är så ändrade Suárez mål matchen i andra halvleken och efter det började Messi vakna till liv och hans lagkamrater borde ha utnyttjat minst en av argentinarens många assister för att punktera matchen. Det gjorde stundtals ont att se Barça under de första 45 minuterna. Sällan har man sett Madrid få skapa så många målchanser på Camp Nou och ta bollen från oss. Och det hade kunnat bli betydligt värre om det inte vore för Gerard Piqué, en spelare som jag åtminstone hade dömt ut i höstas och gett upp på. Han var matchens gigant och räddade oss gång på gång med sina brytningar och ledarskap längst bak. Svårt att sia om man kan dra några slutsatser för framtida Clásicos efter gårdagens drabbning. Det var uppenbart i andra halvlek att Barcelona har blivit ett lag som även kan spela på kontringar och det kan väl inte ses som något negativt. Det var dock uppenbart att man inte kan förlita sig enbart på den taktiken i framtiden. Spelet blev genast bättre när Xavi hoppade in och bidrog med att hålla bollen inom laget och ge behövlig andrum åt sina lagkamrater. Terrassasonen spelade dessutom sin 42:e Clásico, ett rekord som han delar med Madridspelarna Gento och Sanchís. Trots det dåliga spelet i första halvleken var det starkt av Barça att vinna matchen och ta tre poäng som kan visa sig vara guld värda i slutändan. Det som man får förbättra på är avslutningarna då vi nu har spelat två raka toppmatcher där effektiviteten har varit bedrövligt, samt att man inte kan tillåta motståndarna få ta bollen ifrån oss. Vårt kontringsspel har blivit bättre, men vi är fortfarande ett bättre lag med bollen under kontroll.
Barcelona dinho the artist
2015-03-23 11:30
Jag tycker vi vann rättvist tillslut. Real hade oss i gungning i första, men i andra hade de next to nothing förutom benzemas skott och styrningen i slutet. Vi hade däremot en autostrada i mitten att springa på sista 25 min. Dålig skärpa i avsluten ledde till färre mål än vad som var rimligt.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 11:29
Real imponerade inte alls på mig deras första halvlek berodde mer på att vi slarvade än att det var Real som var bra. Vi slog bort passningar som vi i vanliga fall slår i sömnen. I andra halvlek kom vi ut som de laget vi har varit år 2015 och då visade vi att vi är ett bättre lag än Real Madrid.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 11:25
Gabriel - hur kan du tycka så? Vi skapade betydligt fler chanser än Real. I andra halvlek hade vi 4-5 otroligt bra möjligheter att göra mål.
Barcelona Bàckis - adoradors de Rivaldo
2015-03-23 11:17
Ovanligt att se Barca ändra spelsystem för att stänga en match likt igår. Det är verkligen ett nytt Barca på alla sätt och vis med lägre bollinnehav, mer variation på spelet kombinerat med hög press och framförallt ett rakare tänk. Tror knappast jag är ensam om att uppskatta detta, vi kan som igår slå Madrid utan att göra en speciellt bra match. En långboll på Suarez och matcher var i hamn. Helt underbart!
Barcelona socccerfan1
2015-03-23 11:15
Har någon koll på hur det ser ut med vilotiden med tanke på landslags matcher ? Villa har möjlighet till vila?
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 11:14
Underbar vinst men lite bitter är man då vi borde ha vunnit med ett par bollar till. I den andra halvleken dominerade vi och vi visade att vi är ett bättre lag än Real Madrid. I första halvlek hade vi i några perioder problem och anledningen till det var att lagdelarna var för långt ifrån varandra. Framför allt mellan mittfältet och försvaret, där mittfältet failade att hjälpa till i det defensiva spelet. Vårt presspel fick vi inte heller igång vilket gjorde att Real kom in till vårt straffområde för ofta. Vi började första halvlek bra där vi även gör 1-0. Sen har vi ett jätteläge att göra 2-0 där Neymar bara måste sätta ditt bollen men vips några sekunder senare så gör Real 1-1. Det märktes tydligt att det tog ganska hårt psykiskt. Detta var ett scenario som även skedde på bernabeu där Messi borde gjort 0-2 men istället får Real en gratis straff och sätter 1-1 innan paus. I den andra halvleken kom vi ut som det Barcelona laget som dominerat året 2015 och när vi fick igång vårt vanliga spel så märktes det att Real inte alls hänger med. Vi var ett par klasser bättre och jag tror att vår dominans hade varit ännu större om det inte vore för urladdningen mot Man City i veckan. Märktes att vi var lite slitna faktiskt. Men som sagt, precis som jag redan påpekade så är vi det bättre laget och det visade vi i andra halvlek. Real ska vara glada att dom inte förlorade med 3-4 bollar till. Nu är vi serieledare där vi leder ligan med 4 poäng, vi är i CdR final, och vi har en kvartsfinal mot PSG.
Barcelona Neymar11
2015-03-23 11:02
Federer När James är tillbaka och spelet fortfarande går dåligt, så kommer dom skylla på en allt för dålig bänk. Jese i form och en standard Jese är skillnaden på vinst/förlust för dom haha
Barcelona Messsias
2015-03-23 10:46
Helt sjukt hur starka vi är med så mycket matcher i bagaget senaste tiden!!!
Barcelona Barcacat
2015-03-23 10:44
Junta dimision, Federer
Det förklarar varför jag inte hittade länken förut. Kan tänka mig Song inte var någon höjdare i studion :)
Barcelona Junta Dimision
2015-03-23 10:35
Barcacat

Revista de La Liga går ikväll på Sky Sports, däremot var Gael Clichy och vår alldeles egna Song på Sky Sports studio igår kväll.
Barcelona Federer
2015-03-23 10:35
@Barcacat:
Han satt tillsammans med Scott Minto, Guillem Balague och Gael Clichy och snackade el clasico igår i Sky Sports studion. Han var för övrigt riktigt dålig som expert.
Annons: