/spanien/barcelona/forum/2864.aspx/spanien/barcelona/forum/2864.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Meymar
2015-03-23 22:44
@Criff:

Någon som kan spanska som hör vad dom säger?
Barcelona Liunil Masse
2015-03-23 22:33
B-Guden När man ser den videon så inser man hur mycket Iniesta gått ner sig. Iniesta 2008-2013 var ren magi. När Iniesta springer med bollen idag så ser det inte likadant ut som innan. Det är inte samma kvicka fötter och flow. Kan inte vara ensam om att tycka detta.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Criff
2015-03-23 22:13
Fi fan silka svin till supportar alltså.. skiter i att det är Madrids. Sådana här äckel till människor borde inte ens få titta på fotboll.
Barcelona Erik Satie
2015-03-23 21:59
Rosell och Bartomeu borde åka in på livstid
Barcelona LeoMessi
2015-03-23 21:12
När jag läste artikeln så påmindes jag om hur dessa råttor har skämt ut vår klubb. Får oss att se ut som någon jävla fifflar-klubb som sysslar med skattebedrägerier.
Barcelona Messsias
2015-03-23 21:05
Rossell har ingen chans - http://www.expressen.se/sport/fotboll/la-liga/sandro-rosell-kan-fa-sjuarigt-fangelsestraff/
Barcelona Erik Satie
2015-03-23 21:04
Vampiro

Hade inte real varit så dominanta som de var den sista kvarten i första halvlek tror jag att det hade varit ett större pådrag.
Barcelona the cameroonians
2015-03-23 20:56
@Barcelonistas:

Endast målen finns upplagda än så länge. Väntar också på highlights... :-)
Barcelona Vampíro
2015-03-23 20:46
Ett dygn senare och inget tjat om straffar, domare och inga konspirationsteorier? När hände det sist efter att Barcelona vunnit?
Barcelona Barcelonistas
2015-03-23 20:27
Med ray Hudson highlights någon?
Barcelona Barclasico
2015-03-23 20:21
Bara en tanke, tänk efter nu, Hade inte Messi börjat "tjafsa" med LE om rotation i startelvan, så hade vi aldrig varit så bra! LE hade säkert fortfarande roterat fram tills nu, t.ex. Mathiue (stavning) som vänster, och Alba, bänk. But Hey, im just saying... Hata inte nu!
Barcelona dinho the artist
2015-03-23 20:06
@Messsias:

Har verkligen svårt att förstå detta inlägg och jag hackar mig fram när jag läser. Tips till nästa gång: använd mer än en punkt på nio rader text :)
Barcelona B-Guden
2015-03-23 19:57
Bara kolla och njuta av detta, shit alltså vilket lag
Barcelona FC Tiki-Taka
2015-03-23 19:54
Conceded fewest goals from set pieces in this Liga: Barcelona 2 - Villarreal 3 - Athletic 3 - Granda 4 - Atletico 4 [via

HELT SJUKT!...Bara att berömma Mr Lucho.
Barcelona Messsias
2015-03-23 19:43
Haha så sköna folk är i realforumer, boll argumenterar och hänvisar att dem var tio man i plan för att bale spelade istället för James som är skadad, ja vad ska man säga om buskets som kom in i den 80 min och vad ska man säga om förra elclassico då hela laget var hur dåliga som helst tex nya spelare, vi torterade Hels tiden i h folk inte fick komma in i det speciellt suarez som hade vart borta från fotbollen i ca 4 månader. Helt sjukt att förska hitta fel på detta sättet
Barcelona The Octopus of Badia
2015-03-23 19:42
L.A.M Nr 10

Ja, alltså, problemet igår blev väldigt mycket så att trion där framme inte, i första halvlek i alla fall, hjälpte till i försvarsspelet vilket gav Reals mittfältstrio både längre tid och större/fler ytor att operera på. Den andra aspekten som inte fungerade bra i första halvlek, var som du själv poängterar är så viktigt, att värdera lägena. Vi använde allt som oftast Neymar som referenspunkt i offensiven när vi har en glödhet Messi på andra kanten som i praktiken lät isoleras.

Nu saknades ju Busquets och frånvaron av en mittfältare som passar in i systemet mer än Iniesta lös igenom ordentligt, men trots det lyckades vi med hårt slit nagla oss fast i matchen och till slut vinna den. Med undantag från möjligtvis Bayern (som jag tror vi har det lättare för än Real), så finns det inget bollskickligare mittfält i världens just nu än Reals dito, och om vi då kunde vända på steken efter sista 15 minuterna av första halvlek under gårdagens match, känner jag mig i alla fall väldigt förväntansfull över vad Busquets istället för Mascherano och kanske även Xavi istället för Iniesta skulle kunna skapa. För då tillåts även Rakitic ha friare tyglar och spela bakom Suárez som en referenspunkt för både Messi och Neymar att vika in i banan och kombinera för att nå spelare på den andra kanten. Det är precis i den positionen som Rakitic presterat sin bästa fotboll i Barcelona-tröjan. När vi då istället har en Mascherano som inte alls är lika bekväm med boll eller hanterar pressen från Reals mittfält lika bra så tvingas Rakitic ned mer och vi förlorar således vår ack så viktiga länk mellan mittfält och anfall vilket resulterar i chansbollar.

Matchen igår kan väl sammanfattas som sådan att under dem första 30 var det väldigt jämnt, där vi vid 1-0 hade kunnat göra 2-0 ifall Neymar inte bränt det där gratisläget. Sedan kvitterar Real och sista 15 är en plåga för Barcelona, där vi trots att vi blir rejält tillbakapressade ändå lyckas gå in i pausvilan med 1-1. Andra halvlek börjar precis som första 30 i första halvlek såg ut, ganska jämt d.v.s., men efter Suárez mål som kommer lite från ingenstans tar vi ett ordentligt tag på matchen samtidigt som luften ur Reals mittfältstrio helt går ut i kombination med Busquets och Xavis inträden i matchen så kontrollerar vi matchen sista 35 med bud på både 3-1 och 4-1.
Barcelona Mido
2015-03-23 19:31
Till er som hoppas på Veratti, har ni glömt att han spelar för PSG? Den klubben har nåt emot vår klubb, det känns att de kan sälja till djävulen själv men inte till oss,,, vi får glömma honom helt. Men frågan är finns det en Veratti /Xavi typ som kan eventuellt köpas? Tacksam för några tips
Barcelona Mido
2015-03-23 19:25
Efter när känslorna lugnat ner sig,, måste vi spola tillbaka för att gå igenom några punkter. 1. Första halveken var bedrövlig det vet vi alla, men varför är det alltid så mot RM, visst vi gjorde första målet men mot just de så måste vi nästan alltid bjuda in dem till matchen. 2. Vi var RM och de var Barça, kanske ett genidrag från LE, låt de rulla och vi får kontra. 3. Jag är fascinerad av att Messi och Ronaldo gång på gång försvinner helt i de senaste 3-4 årens el clasico. 4. 4-4-2 är ett måste framöver mot stora lag,, det var jävligt smart från LE att punktera matchen. Det var ett test som lyckades. 5. Vi spelade tråkigt visst, men nu måste titlarna vinnas efter de dåliga åren efter Peps era. Vi möter celta borta har jag för mig, vissa här vill rotera, visst men vi förlorade mot de sist, och vi har inte råd att tappa ett enda poäng.. Mot nya segrar
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-23 19:20
The Octopus of Badia

Att Real Madrid har extremt kreativa och bollskickliga mittfältare råder det inga tvivel om och att de är spelskickligare än våra mittfältare kan jag absolut hålla med om. Dock betyder inte detta att Real automatiskt ska vara spelförande. Självklart handlar val av spelsätt väldigt mycket om vilka spelartyper man förfogar över och när vi nu innehar en djupledslöpande Suárez, tvåvägspelare i Rakitic, mer defensivt än offensivt balanserad Mascherano är det naturligtvis upplagt för att spela en snabbare omställningsfotboll.

Det jag var tydlig med och som jag hoppas du förstår är att jag absolut inte är ute efter att vinna bollinnehavet för sakens skull. Det som spelar roll för mig är att vi dels upprätthåller vår klubbidentitet som egentligen handlar mycket mer om sunda värderingar än spelfilosofi, men mer sportsligt sett är självfallet det viktigaste att skapa ett vinnande lag både på kort och lång sikt. Jag är övertygad om att det är livsfarligt att gambla för mycket med ett spel vi ännu inte behärskar fullt ut. För att bli ett renodlat omställningslag, som jag aldrig tror vi kommer att bli, behövs betydligt mer fokus på defensiv taktik, spelare med annan fotbollssyn och andra egenskaper. Det är inte detta vi ska vara ute efter. Vi ska fortsätta att vara ett spelförande lag men eftersom vi låst fast oss själva i detta tänk är jag mer än välkomnande gentemot att testa nya idéer.

Det vi gör fel igår är att vi säkerligen planerat att låta Real vara spelförande men detta ihop med Reals självförtroende efter kvitteringen var orsaker till att vi sjönk på tok för långt ner i våra försvarspositioner. Ska vi satsa på ett rakare spel måste vi få Real att flytta upp men minst lika viktigt är då ett tydligt presspel där vi markerar för motståndarna var de får spela runt bollen och var vi sätter stopp. Igår hamnade vi i ett mellanläge där många avvaktade och där några försökte bryta och där Real då relativt enkelt kunde spela sig igenom till farliga målchanser. Vi började matchen bra men i och med 1-1 så tappade vi fokus, och antingen är de defensiva direktiven oklara eller så var det bara för många spelare som hamnade i en period kom snett in i för många situationer. I andra halvlek var det klart och tydligt att detta diskuterades i halvtid och spelarna såg betydligt mer målmedvetna och säkra på sina uppgifter under de sista 45.

Det är detta jag menar med att vi riskerar för mycket genom att försöka oss på ett spelsätt vi absolut inte är felfria på. Jag säger det igen, bara för att vi har blivit avsevärt bättre på att kontra och genom detta straffa motståndare betyder det inte att vi är ett så mycket bättre lag när vi spelar lågt försvarsspel. Många spelare är helt enkelt inte vana vid det. Jag antar att man tränar mycket på detta på träning och att det bara kommer bli bättre och bättre men allra främst vill jag att vi fortsätter söka efter det kompletta hybridspelet mellan bollinehav och omställningsspel. För tillfället har vi tagit det alldeles för långt åt ena hållet och jag vet att det handlar om ytterst små marginaler och att vi trots allt i nuläget förmodligen är Europas bästa lag men jag har väldigt svårt att se oss vinna CL med spelet vi hade igår. Real kunde och borde straffat oss och Bayern kommer definitivt straffa oss. Tråkigt att vara såhär negativ efter en El Clásico-vinst men det är bara för att man har sådana sjuka krav på det här laget att man alltid strävar efter perfektion, även om man kanske aldrig når dit.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-03-23 19:20
På tal om mittfältare är Radja Nainggolan en mycket underskattad typ av fotbollsspelare. Han är bolltrygg, defensivt är han otrolig bra och hans passningar är klass. Jobbar mycket hårt med sin bländande teknik. Mycket smart spelare som läser spelet ordentligt. Det är bara att kolla på Roma eller ta en liten titt på honom i länktips. Stjärnvärvningar behövs men Radja är inte dålig, han saknar media bevakningen Pogba får till exempel. Det är en underbar känsla när man gör värvningar som Rakitic och det visar sig vara att han är i klass med en spelare på en prislapp av 60 miljoner euro. Hade inte gråtit floder om Veratti eller Pogba hämtas in.
Barcelona Barca4life98
2015-03-23 19:01
Barcadinho Hahah ja. Hoppas att vi köper en verratti-typ till vårt mittfält och verkligen börjar fasa in Rafinha/Denis Suarez snart. Jag gillar Pogba mycket men jag tror att Verratti behövs mer. En högerback, en mittback och en mittfältare av världsklass är vad vi behöver.
Barcelona Liunil Masse
2015-03-23 18:56
@Sport_EN: Ander Herrera: "Last time I cried? I almost cried watching Messi vs. Man City. He's so good! Anyway, I get emotional easily" [via @ecanalla]
Barcelona Barcadinho.
2015-03-23 18:52
Barca4life98 - oj, vi tänker på samma spår :-)
Barcelona Cule4life
2015-03-23 18:51
Jag tror vi alla kan hålla med om att vi var överdrivet bedrövliga i första halvlek,
Och vi kan nog alla hålla med om att ett lugn gick igenom kroppen när man såg att Busquets och Xavi var på väg in, Man kände där att nu tar vi hand om bollen och rullar ut dom, Att Rafinha kommer in och river som en terrier kändes ännu bättre.

Bara för det vill ja se mot Celta följande elva, Rotera lite grann

Bravo
Adriano - Pique - Bartra - Alba
Xavi - Busquets - Rafinha
Messi - Suarez - Pedro
Barcelona Nemesis 10
2015-03-23 18:51
Som Barca4life98 säger, vi måste spela så som vi gör för att få ut det bästa av våra spelare. Madrid har ett mer bollskickligt mittfält än vad vi har för tillfället så varför ska vi stå och försöka rulla ut dom och åka på kontringar efter bolltapp?
Det är därför klubben är ute efter en mer bollskicklig mittfältare som kan balansera mittfältet, Xavi klarar inte av 90 min i såna här typer av matcher längre och Iniesta är ingen Xavi typ. En spelartyp som Veratti hade nog passat bra hos oss då han är skicklig på att hålla i boll under press och fördela ut bollar med sin spelskicklighet och vision.
Barcelona Barcadinho.
2015-03-23 18:50
Man behöver vara realistisk ibland och tänka på vilket spelmaterial man har.
Det är inte alltid så lätt att hitta rätt spelare till en önskade modell.
Men man bör däremot använda det materialet man har på bästa sättet.

Suarez mål är en klassisk Suarez stil - djupledspass, rätt vänd, några få touch o avslut. Det är det han passar bäst till, inte till trianglar i små ytor..
Så vad ska man göra ? Strunta i hans kvaliteter och tvinga honom till modellen?.

Rakitic, Iniesta o Masken kunde inte kontrollera matchen mot Modric, Kroos o Isco länge. Vad ska man göra? ska man spela en äldre Xavi bara för att få rätt rytm? Eller Busq direkt efter skadan?.
Real var aggressiva då, Xavi skulle inte passa bra första halvleken, inte dagens Xavi. Det var lättare för honom senare när Real tappade momentum.

Neymar gillar också komma med fart och inte köra trianglar.

Som sagt -önskemål är en sak men spel materialet en annan. Klubben försökte uppfostra många tidigare värvningar till modellen utan att lyckas. Snacka om slöseri båda med pengar och potential.

Sen efter en titellös säsong så är resultat viktigare just nu än spelet.
Jag vill också se Jogo Bonito fotboll - men inte på bekostnad av titlar och slöseri med spelar potential. Vi får ha tålamod. Det kommer. Vi har redan sett tendenser som t ex första halvleken mot City.

Visca.
Barcelona Barca4life98
2015-03-23 18:40
Jag förstår Cruyff men samtidigt måste spela ut efter det materialet man har också. Just nu så passar det oss bättre att spela så här. Xavi och Iniesta är inte vad dom var, Rakitic är bra men han är en annan typ utav spelare.
Barcelona DM1982
2015-03-23 18:15
Neymar (8) and Messi (5) had together more successful dribbles yesterday than all Madrid players combined (12) #fcblive [via @barca19stats]
Barcelona Bästelona y M3ssi y BernaLeo
2015-03-23 17:55
@Barcelonistas:

Hahaha okej, gå hem då. Cruyff är Barca, att inte bry sig om vad han har att säga är som att inte bry sig om Barca. Spelet såg bra ut ja, men jag hade också hellre föredragit om vi hade rullat ut dom och vunnit med 2-1 än hur vi vann.
Barcelona Amo.38
2015-03-23 17:51
Barcelonistas

Sett över två möten så ska dom inte ha någon större chans. Veratti och Zlatan borta i första mötet så det borde inte finnas en chans att dom slår ut oss. Det som oroar mig är vårat mittfält där jag tycker Xavi ska ta Iniestas plats. Han är mer en belastning än någon som tillför i studens Barca.
Annons: