/spanien/barcelona/forum/2849.aspx/spanien/barcelona/forum/2849.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Neymar11
2015-03-24 10:37
Oliver Torres är min favorit Han kommer att bli så jävla bra, han och Rafinha/Halilovic i framtiden på mittfältet
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona the cameroonians
2015-03-24 10:34
Pogba känns ju som en solklar Barcelonavärvning sommaren 2016.
Mycket baserat på uttalanden från såväl personer inom Can Barca som spelare och agent.

Även om fransmannen inte är en typisk Barcelona-mittfältare kan man inte komma ifrån att han besitter enorm potential och redan är en etablerad spelare i stora sammanhang.

Den kritiska punkten blir såklart tiden fram till denna värvning genomförs.
Xavi kanske kan övertygas om att stanna fram till årsskiftet (innan MLS drar igång...), och under den tiden kan en spelare som Samper ha acklimatiserats tillräckligt för att kunna fylla tomrummet (åtminstone fysiskt).

Iniesta må ha tappat till följd av att han nu inte är en offensiv mittfältare i Luchos system utan en grovjobbare som ska täcka ytor. Med en riktig försäsong utan VM och med mycket vila tror jag dock att han har minst en tillräckligt bra säsong kvar i benen för att prestera det som krävs.

Verratti ser jag mer som en defensiv mittfältare (även om han såklart kan utvecklas), en speluppbyggare som bygger anfall.
Grejen med det nuvarande systemet är ju att Lucho föredrar att mittbackarna sköter uppspelen, och varför ska vi då ha spelare som Verratti OCH Sergio på plan samtidigt. Sen att han gjorde en grym insats mot Chelsea är en annan sak - man måste bedöma en spelare utifrån en hel säsong.
Samper kommer som sagt gratis och har redan visat att han har kapacitet att agera rotationsspelare.

Till sist ska man också komma ihåg att mycket kan hända under en säsong. Spelare som nu är heta kan mattas av medan andra utvecklas och då blir det en annan situation. Dessutom är ju chansen stor att Laporta kommer tillbaka och som en effekt av detta kanske det blir en återgång till Cruyff-tänket med en annan spelstil som på sikt kräver andra investeringar.

Hur som helst, denna vecka ska sportkommissionen sätta sig ner med Lucho för att diskutera kommande säsongs trupp. Få se vilka rykten som sipprar ut i media.
Barcelona Gabriel
2015-03-24 10:33
Ska vi köpa en spelfördelare ser jag isånnafall hellre att vi köper tillbaka Thiago än Veratti som är nästintill omöjlig. OM:et med Thiago är att han är väldigt skadebenägen, men när han är frisk och i form är han enligt mig den bästa spelfördelaren som finns i världen.
Barcelona dinho the artist
2015-03-24 10:28
Jag känner verkligen att veratti är nödvändig, i alla fall en liknande spelare. Thiago är en liknande spelare, vi har inte thiago. Rafinha är mer offensiv, spelar för riskfylld fotboll för att dirigera. Oli Torres, för grön i dagsläget, älskar spelaren dock. Samper, för grön, inte riktigt verattis egenskaper. Koke- är mer åt rakitic-hållet. Alltså nej.
Pogba är lite av en lyxvärvning i mina ögon. Han skulle värvas för att krydda vår offensiv, något jag ser som onödigt. Han skulle ta en stor offensiv plats, något Messi kanske skulle hämmas av som gillar den rollen.

Finns massor av OM i en eventuell värvning av Pogba, för det priset. Stör mig.
Barcelona Andresito
2015-03-24 10:02
Vill även tillägga att både Pogba och Verratti är orealistiska värvningar under den närmaste tiden. Men att jämföra går ju.
Barcelona Andresito
2015-03-24 09:56
knoxxx Vilka är de här "mer talangfulla" spelarna? Xavi lämnar i sommar och Iniesta håller för tillfället inte på den absoluta toppnivån, man behöver en lösning snabbt, den som är närmast skulle vara Rafinha, men vi har sett för lite av honom i stormatcherna för att kunna förlita oss på honom. Hade PSG velat ha Alves så hade han varit klar nu, hans kontrakt går ut i sommar och det är fritt fram för klubbar att locka över honom.
Barcelona the cameroonians
2015-03-24 09:54
Lite info om hur det ser ut med landslagsuppdrag för våra spelare denna vecka;

Neymar
26/3 mot Frankrike i Paris. Matchen visas på Viasat Fotboll 21.00
29 mot Chile (och Bravo) i London.

Messi och Mascherano
28/3 mot EL Salvador i Washington
31/3 mot Ecuador i New Jersey

Piqué, Bartra, Alba, Iniesta, Sergio och Pedro
27/3 mot Ukraina i Sevilla (EM-kval)
31/3 mot Holland i Amsterdam

Samper, Munir, Deulofeu och D. Suárez (Spaniens U21)
27/3 mot Norge i Cartagena
30/3 mot Vitryssland i Leon

Rafinha (Brasiliens U21)
27/3 mot Paraguay i Vitoria
29/3 mot Mexico i Maranha

Bravo
26/3 mot Iran i Wien
29/3 mot Brasilien (Neymar) i London

Rakitic och Halilovic
28/3 mot Norge (EM-kval) Matchen visas på Eurosport 2 från 18.00

Spelare som inte har landslagsuppdrag;

Ter Stegen, Masip, Alves, Mathieu, Adriano, Montoya, Douglas, Xavi, S. Roberto, Luis Suárez och Vermaelen
Barcelona Vampíro
2015-03-24 09:51
Paris vägrade att sälja Marquinhos som knappt är ordinarie trots att han i princip gjorde allt för att få igenom en flytt. Veratti däremot är en nyckelspelare som de säkert vill bygga sitt lag runt i 10 år framöver. Grym spelare men nästan omöjlig att värva.
Barcelona knoxxx
2015-03-24 09:49
Jag hör förvisso till den lilla skara som utan att tveka hade tackat nej till både Pogba och Verrati. Inte för att de är dåliga spelare på något sätt, utan för att vi har minst lika talangfulla spelare i La Masia som jag MYCKET hellre satsar på och som dessutom är GRATIS. Varför vi inte diskuterar backpositionerna, den enda lagdel vi har vissa problem med, förstår jag inte alls.

MEN, om man nu skulle gå efter Verrati så borde det kunna gå att locka med Pedro (som alltså ligger efter Rafinha i Luchos rangordning) och/eller Alves. PSG har ju visat intresse för båda spelarna förr...
Barcelona Andresito
2015-03-24 09:48
Gabriel FFP min vän. Nu när Zlatans karriär börjar närma sig sitt slut så behöver PSG en ersättare. Cavani räcker inte, utan det behövs en 'populär' spelare, ungefär som David Luiz. Då ser jag definitivt en möjlighet att de då väljer att sälja Verratti. Även om, som jag sa innan, att sannolikheten är låg, iallafall i minst ett år.
Barcelona Gabriel
2015-03-24 09:43
Men mina kära vänner. Ni får ta och glömma Veratti. Alltså, kom igen, var ärliga mot er själva. PSG släpper ALDRIG honom.

Pogba må vara mer överhypad och på det sättet stiger hans pris enormt. Men Veratti spelar för PSG, en klubb som inte är beroende av pengar. Han kommer att kosta minst lika mycket. Varför skulle PSG gå med på att sälja honom? Jag tror inte ens det går att köpa Veratti. Kanske bara om Barcelona hade erbjudit Messi till dem som ett byte, annars hade dem gett oss fingret rakt av.
Barcelona Andresito
2015-03-24 09:39
Både Pogba och Verratti känns som väldigt osannolika värvningar i januari. Tvivlar på att det här med att köpa och låna ut kommer fungera med spelare i Europas topp 10 lag. Sedan så tror jag definitivt att Pogba kommer kosta mer än Verratti mest på grund av överhypen som han har. Låter hellre Real Madrid köpa sånna spelare som James och Bale. Tror att italienaren hade passat in bättre i vårt lag och kompletterat det vi redan har. Pogba är kanske individuellt sätt snäppet bättre, men jag tror inte han kommer kunna växa ut ordentligt i Barça. Verratti tyckte jag var en överskattad spelare för ett halvår sen, men han har motbevisat mig. En blandning av Xavis förmåga att täcka boll och Mascheranos vilja och aggressivitet. Hade passat in som speldirigent på vårt mittfält, med Raketen som box till box.
Barcelona Gabriel
2015-03-24 09:37
Som den eviga Pogba älskare som jag är så känner jag att jag kanske ska beskriva Pogba lite ännu mer till den del av forumet som inte har lika bra koll på honom. Efter el Clascio blev det stora snacket, från culéhåll, inte vinsten i sig, utan snarare faktumet att Real Madrid i stora delar av matchen rullade ut Barcelona på rena Barça-manéer med deras 3 bollsäkra mittfältare. Så, man eftersträvar mittfältare som är bollsäkra. Helt rätt i det också. Vad jag tycker man ska tänka på under matchens gång är att Barcelona inte hade tillräckligt bollskickliga spelare för att klara av att spela sig ur när de blev satta under press. Trion Iniesta - Mascherano - Rakitic klarade inte av det, de tappade boll när de blev pressade och gav Real Madrid såledess ett övertag i mittfältsspelet där deras trio av mittfältare, till skillnad från Barcelona, klarade av just det som Barças mittfältare inte klarade av; att spela eller finta sig förbi när de blev pressade av Barcelona. För jag tycker det är väldigt mycket fokus som läggs på just att Barcelona minsann inte hade mittfältsspelarna för att äga bollinnehavet, men det är inte bara där problemet ligger, utan snarare just förmågan att behålla bollen i sitt lag även när man blir satta under press. Det var det Fabregas inte klarade av och det var det Xavi var bäst i världen på när han var i sin prime, och något han fortfarande är väldigt skicklig på. Är Pogba en sån spelare. Ja, det är han. Han har alla tekniska attribut för att klara av att både spela sig ur och finta sig ur spel när han blir sutten under press. Han är dessutom så atletisk att han även klarar av att fysiskt trycka sig förbi motståndare när han blir pressad. På det här sättet, genom att ha sånna spelare i mittfältet, behåller man såledess också bollen inom laget samtidigt som man hittar ytor bakom motståndarlagets mittfältslinje eftersom mittfältarna blivit satta ur position (i och med deras misslyckande av övertag av bollen i press spelet). Det här är superviktigt. Den andra frågan är just spelfördelning. Nej, Pogba är inte en spelfördelare. Det är inte hans främsta egenskap. Han är ingen Xavi typ, en spelare som ska stå och vara navet i ett mittfältsspel. Är det en sån spelare man är ute efter så är Pogba helt fel spelare att lägga pengarna på, då är förmodligen Veratti ett mycket bättre alternativ. Men jag tycker absolut inte att man ska underskata förmågan att klara av att spela sig eller finta sig ur svåra situationer när man blivit sutten under press av motståndare. Det var för många gånger under matchen i el Clasico som våra mittfältare inte klarade av det och tappade bollen till Real Madrid. Real Madrid har mittfältarna som klarar av att bli satta under press. Barcelona har egentligen bara 2 styckna för tillfället och det är Busquets och Xavi. Pogba klarar absolut av det, inget snack om den saken, han är däremot ingen spelfördelare. Så för att svara på frågan. Klarar Pogba av att spela i ett possession Barcelona? Ja det gör han han är en duktig och skicklig passningsspelare. Men ska han vara den främsta spelfördelaren i Barcelona? Den som sätter tempot och bestämmer matchbilden? Nej, det ska han inte vara. I en värld där pengar inte spelar någon roll så kan man egentligen säga så här. Pogba hade ersatt Iniesta och Veratti hade ersatt Xavi. Det är så ni får tänka. Vill ni ha Xavis ersättare, eller vill ni ha Iniestas ersättare. Då får ni svaret på era frågor. Förlåt om det blev ett krånligt inlägg.
Barcelona Cule4life
2015-03-24 09:24
Är Pogba bra possesion passningsspelare? Veratti är världsklass på det samt att han är rivig i defensiven.

Efter clasico vill jag ha bollsäkra mittfältare, hatar när vi inte har bollen
Barcelona Gabriel
2015-03-24 08:40
dinho the artist Vad får dig att tro att Veratti skulle kosta enbart 45M€? Även om tanken att spela för Barcelona säkert skulle locka Veratti så tar det inte bort faktumet att han spelar för en klubb som är oberoende av pengar. PSG verkar dessutom ha något emot oss och jag ser inte att dem skulle gå med på att sälja någon av deras spelare till oss, ännu mindre en av deras viktigaste spelare. Att man föredrar Veratti före Pogba är helt okej, det är en smaksak men att tro att Veratti skulle gå för hälften av Pogbas förmodade summa är ju bara helt fel. Veratti hade nog kostat minst lika mycket som Pogba. Jag ser Veratti som en svårare värvning att få till än Pogba med tanke på vilket lag han spelar för.
Barcelona dinho the artist
2015-03-24 08:26
God morgon kära forumvänner!
Suttit och gnetat på vem av Pogba/ Veratti jag hade valt (om jag fick välja, i ett sådant scenario). För mig är nog veratti närmast till hands både ur en ekonomiskt synpunkt men också pga. hans spelstil.

Personligen tror jag inte veratti hade tänkt två sekunder ens, skulle Barca komma knackandes. Väl då är det oerhört för en klubb (ja, även psg) att hålla fast i spelaren i fråga.

Pogba lär kosta nästan dubbelt så mycket (ca 900m) och är i mitt tycka ett mycket osäkrare kort. Är det inte ganska befängt att betala 450m e x t r a för någon som är mer tvivelaktigt lagt till spelet, men på samma nivå som den andre? Jag tycker det.
Barcelona ElRaval
2015-03-24 08:00
@Barcelonistas:

Han verkar vara en supporter till Luis Enrique. Minns att han hyllade honom när han var i Roma.

Dessutom har han till viss del "fått till" vårt försvarsspel och dessutom gett oss en plan b i form av ett rakare spel. Det är nog något som Borell gillar.

Han vågar stå upp mot klubbledningar dessutom.
Barcelona Gio Style
2015-03-24 04:58
Fan så gött med vinst grabbar! Vill ge mina tankar efter matchen.

Vi borde startat med Xavi, jag och många andra tyckte detta långt innan El Clasico.

Rakitic är en bra spelare och han bidrar med djupledslöpningar och mycket annat, men något jag noterat (Och tänkte kritisera redan innan den förra matchen) är att han är lite kantig och slår bort en del passningar. Eller så lägger han ibland en enkel passning bakom spelaren varpå anfallet stannar upp i någon sekund.

Rakitic är bra, han är Barcaklass. Han fungerar i LE lite rakare spel, MEN!
Problem uppstår när Busquets eller Xavi inte är på plan samtidigt ifall motståndarna bestämmer sig för att pressa högt.
Mascherano gjorde en mindre bra match men det suddar inte bort det faktum att han är JÄVLIGT bra på den positionen annars.
Han är rappare och rakare i sitt spel än vad Busquets är och där låg problemet mot Real.
Rakitic och Mascherano är raka i sitt passningsspel, inte lika passningssäkra som Xavi eller Buquets och slår gärna en chansboll då deras spelstil är sådan.

Resultatet med dem 2 på mittfältet blev att vi slog fler felpass i första halvlek än vad vi brukar göra på 2 matcher sammanlagt.
Xavi eller Busi borde klivit in direkt i halvtid för att ta tillbaka bollinnehavet och mittfältet.

Missförstå ej nu, jag gillar att vi nu har en såkallad plan B där Rakitic passar som handen i handsken.
Erövrar man inte bollen direkt så är det bara att sjunka ner, locka upp motståndarna och sedan ställa om blixtsnabbt.
Det har vi saknat tidigare säsonger, men dem allra flesta matcherna ska vinnas med tiki-takan och bollinnehavet.
Mot Real Madrid behövde vi ta tillbaka bollinnehavet eftersom alla våra felpass gav bara mer bränsle till Realspelarna.
De hade oss i gungning vilket även spelarna märkte och vips så fick de momentum.

En annan grej som jag stör mig jävligt mycket på.
Real Madrids taktik är att alltid gå in hårt mot oss, de vill gärna att domaren blåser stup i kvarten för att på så sätt förstöra rytmen i matchen.
Det är en vinnande taktik, vi tappar flowet i vårt spel och de kan istället dela upp matchen i olika sekvenser istället för att få en kontinuerlig matchbild.
Taktiken är helt logiskt och upprepas år efter år, TROTS DET går vi alltid i fällan. Folk rullar runt lite extra, slår gärna tillbaka lite, tjafsar och gruffas.
Det är just det här Real vill och det missgynnar oss så jäkla mycket, fokusera på fotbollen istället för det är den vi dominerar bäst.

Neymar gjorde mig så besviken, jag tyckte t.om synd om honom.
Han kom helt snett in i matchen, i första halvlek misslyckades han säkert med 80% av sina passningar och 80% av sina dribblingsförsök, och nu försöker jag inte ens överdriva siffrorna utan jag tror helt ärligt att det måste varit något sånt.
Han blev bättre i andra men man såg att den usla första halvleken spökade när han kom i bra lägen och valde oftast fel beslut.

Pique var en jävla kung där bak!
Gjorde allt rätt, vann varenda 1 vs 1 duell och utstrålade en sån pondus i varje aktion att det blev direkt matchavgörande.
Många spelare verkade lite skakade under första halvlek och han klev fram när det behövdes som bäst, han måste ha väckt många till liv då jag inte tvekar en sekund på att hans utstrålning och aktioner smittade av sig till andra spelare.

Annars så var det rätt dålig nivå på matchen om man ska jämföra det med tidigare El Clasicos.
Real hade kontakt i första halvlek vilket de tog vara på rätt bra.
I andra steppade vi upp och lyckades hålla bollen bättre inom laget och Realspelarna spelade mer uppgivet då man inte lyckades etablera något ordentligt anfallsspel.

Sen kan jag tycka att vissa här inne får ta av sig glasögonen emellanåt.
Ronaldo var absolut inte dålig, han var riktigt het i första halvlek så som hela Real Madrid var. Han gjorde en fullt godkänd insats + lite till.
Benzema var också riktigt het.

Hur som, råviktig vinst och det var det viktigaste.

Det var mina 2 cents, Visca el Barca!
Barcelona Vampíro
2015-03-24 01:04
Och om man ska vara specifik så gjorde Puyol det där målet i januari 2012. Klassisk match med Abidal-målet.
Barcelona Neymar11
2015-03-24 01:02
Snacka om att inte läsa Första målet på en fast situationer under en LIGA klassiker
Barcelona Barcelonistas
2015-03-24 01:00
2011 borta mot Real, Puyol gjorde 1-1 målet i CdR.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-24 00:56
Mathieu's goal yesterday was Barcelona's first goal from a set piece in a Liga clasico since Puyol's goal at Bernabeu in 2008/2009 [via pn] Puyol gjorde mål på hörna mot Real 2010. Snacka om fail av barcastuff.
Barcelona AndreD
2015-03-24 00:40
@BARCA-més que un club:

Alla har olika sätt att komma ut ur garderoben hahaha.
Barcelona Neymar11
2015-03-24 00:33
L.a.m I matcher mot mindre lag så passar mascherano perfekt och busken inte lika bra. Mascherano tänder till dom andra med sin aggressivitet och vilja Men i stora matcher så behöver man tryggheten och någon man kan lita på, visst busken har blivit nonchalant med boll. Men han har alltid varit fantastisk defensiv
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-03-24 00:29
Kul att folk nu börjar fatta hur viktig Sergio är för det här laget. Som att hans prestationer de senaste åren inte varit tillräckligt. Som jag skrev häromdagen, en spelare i primeålder med obefintlig skadehistorik blir inte bara sämre. Att han har vart ur form raderar fortfarande inte ut det osynliga jobb han gör defensivt. Han är en lika intelligent spelare som tidigare. Just igår var jag själv fine med att bänka honom även om det mestadels handlade om att jag kanske inte riktigt trodde han skulle vara tillräckligt redo för 90 minuter efter skadan. Igår var det dock tydligt, precis som hans frånvaro alltid tenderat att försämra vårt spel, hur viktig han är. En helt fantastisk mittfältare som fortfarande inte får den cred han förtjänar.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-24 00:22
Vad fan har hänt med Borell? Han hyllar Barca varje gång nu känns det som. Detta är samma person som blev så jävla ägd när Barca slog Real med 5-0 trots att Mou hade Pep i sin perfekta storm.... För vill Borell bara leta fel på Barca, nu tar han upp intressanta punkter.
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-03-24 00:18
@Criff:

Man kan ju bara hoppas att dessa blir bestraffade på något sätt, att både verbalt och fysiskt attackera spelare är både lågt och bör vara olagligt. Sjukt hur vaktena inte verkar bry sig nämnvärt då han upprepar det mot alla förbipasserande. Detta bör inte accepteras, oavsett vilket lag "fansen hejar" på.
Barcelona papillon
2015-03-24 00:00
Mido:

Veratti eller inte, allt är egentligen möjligt om spelaren själv önskar komma till Barca. Säg att hans kontrakt går ut 2017, då ser han till att inte förnya och sen ber Psg om att få bli såld 2016 för en hyfsad peng eller gå gratis 2017. Hur svårt kan det vara, kolla bara khedira.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-03-23 23:56
Skillnaden när Barca jobbade som ett lag. Stället att alla pressar för sig själva.

Då, då tog vi över matchen...
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-03-23 23:53
Baha - Tres Amigos

Du glömde nämna att en av faktorn Marcelo och Isco dominerade Alves kant var att Messi tog inte jobbet. Han stod på sin kant och rörde inte på sig en cm vare sig offensivt eller defensivt de 30-40 min R.Madrid rullade ut oss.

När Suarez och Neymar försökte Pressa powerwalkade Messi omkring sin kant. Dessutom var det för stora avstånd mellan lagdelarna. I andra sidan hade vi R.Madrid som pressade som ett lag och jobbade hem som ett lag när de dominerade matchen...
Annons: