/spanien/barcelona/forum/2848.aspx/spanien/barcelona/forum/2848.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mdawg
2015-03-28 17:28
Barcelonistas

Jo, det har jag full koll på iallafall ;)
Var bara RM jag inte hade så bra koll på.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
DM1982

Det är la gött! ;)
Barcelona Messsias
2015-03-28 17:26
Hur många gånger har Barca vunnit trippeln?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2015-03-28 17:07
Mdawg - Barca är också det ända laget i historien som har vunnit " La Sexi" alltså 6/6 titlar på 1 år.
Barcelona DM1982
2015-03-28 16:58
[QUOTE=Mdawg]Jag har förgäves försökt finna information i detta men blev inte särskilt upplyst via google. Så om någon kan bespara mig tiden och svara på denna fråga hade varit schysst. Har Real madrid någonsin vunnit en trippel? [/QUOTE] Finns bara ett lag i Spanien som har vunnit trippeln och det är Barcelona.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-28 16:34
Real Madrid har aldrig vunnit en trippel.
Barcelona Mdawg
2015-03-28 16:32
Jag har förgäves försökt finna information i detta men blev inte särskilt upplyst via google. Så om någon kan bespara mig tiden och svara på denna fråga hade varit schysst.

Har Real madrid någonsin vunnit en trippel?
Barcelona Gabriel
2015-03-28 16:29
el Flaco Det är faktiskt ett stort orosmoment, det erkänner jag, men jag är så desperat av att få in bra och tekniska mittfältare att jag är villig att ta den risken. I värsta fall blir inte Pogba långvarig hos oss och då kan vi, förhoppningsvis (om nästa ledning klarar av att sälja våra spelare för bra pris) sälja av honom för en hög summa och ersätta han med en annan. Ingen skada skedd, förutom all media drama som kommer med Raiola då förstås. Det är på gott och ont, man får se vad man är beredd att riskera.
Barcelona Barcelonistas
2015-03-28 16:28
tycker också att vi saknar en teknisk jävel på mittfältet. Xavi och Iniesta går inte att ersätta, dom är historiens bästa mittfältare. Just nu har vi Rakitic -Busi-Iniesta Vi borde ha värvat både Rakitic och Kroos.
Barcelona el Flaco
2015-03-28 16:26
Gabriel/

Men är du inte orolig då att återigen behöva tampas med Mino Raiola? Vi såg hur det gick till senast. Och något säger mig att värvar vi Pogba blir han inte långvarig i Barça då Raiola är den typen av agent som gillar att sälja sina spelare vidare för att få ta en del av kommissionen vid såna försäljningar.
Barcelona Gabriel
2015-03-28 16:22
el Flaco Det skulle jag inte vilja påstå. Raiola gick ju faktiskt ut för inte så längesen och sa att "vi vill inte gå till en klubb som Real Madrid som köpet en spelare enbart för att gjort 5 bra matcher i ett VM". Att detta sen skulle innebära att Raiola och Pogba helt stänger dörren till Real Madrid tror jag självklart inte, men att dem skulle ligga i pole-position verkar inte stämma heller. Samtidigt har man hört väldigt mycket uttalanden från både Raiola och Nedved att Barcelona är starkt intresserade av Pogba så vi får se vad som händer. Glöm inte heller att Pogba redan uttalat sig tidigare att hans bardomsdröm som liten var att spela för Barcelona eller Arsenal. Att sedan Pogba är PSGs våta dröm sedan en lång tid tillbaka är inte direkt någon hemlighet, däremot är det Pogba själv som kommer att ha sista ordet kring vart han hamnar och något säger mig att det, precis som i Neymars fall, kommer att stå mellan oss och Real Madrid kring vem som får honom.
Barcelona Barcelona 1899
2015-03-28 16:20
Ingen Pogba tack, hans agent, pizzabagaren kommer bara skapa enorma problem. Drömmen vore Veratti, synd att PSG inte är i ett dugg behov av pengar.

Enda möjligheten är väl om de kanske är intresserade av någon annan spelare och behöver sälja för att klara reglerna eller att Veratti gör sig omöjlig men det tror jag knappast skulle inträffa. Han är nog rätt nöjd med sin lön och att lira för PSG. Synd på en sån bra spelare.
Barcelona el Flaco
2015-03-28 16:16
Gabriel/

Ok. Köper din motivering då du har oändligt bättre koll på Pogba än vad jag har. Det verkar dock som att andra klubbar, som Madrid och PSG, är före i kön för att förhandla med hans agent Raiola. Tråkigt att man inte kommer kunna studera Pogba i Champions då han är skadad och verkar även missa en eventuell semifinal om Juve skulle gå vidare.
Barcelona Gabriel
2015-03-28 16:12
el Flaco

Tror Pogba hade passat in i båda spelstilarna faktikst, då han både är en fysisk spelare men också en teknisk. Personligen tror jag dock att han hade gjort sig bäst i den forna spelstilen med bollinnehavsspel istället för att bara leverera bollen så snabbt som möjligt till anfallarna. Pogba har för mycket teknik och talang för att användas som en alibi-spelare till anfallarna. Ska man köpa honom och använda honom som en mittfältare på det sätt vi gjort i år så kommer han verkligen inte att vara värd pengarna. Liksom en 80-100M€ värvning för att agera bolltransport till anfallarna så snabbt som möjligt? Ne, då kan vi hitta billigare alternativ för det spelsättet.
Barcelona el Flaco
2015-03-28 16:09
Gabriel/

I would co-sign that statement. ;)

Hur ser du på Pogba i den ekvationen du lade fram? Hade fransmannen passat in i det nuvarande modellen eller den forna?
Barcelona Gabriel
2015-03-28 16:05
el Flaco

Ska vi enas i diskussionen att säga att om Barça väljer att fortsätta på den spelstil som man valt sig utav i år, via den mer rakare spelstilen, så hade Koke varit en lyckad värvning, men om man vill gå tillbaka till våran gamla spelstil så är han fel alternativ och bör ersättas med en annan spelartyp?
Barcelona el Flaco
2015-03-28 16:02
Gabriel/

Håller absolut med om att man bör sträva efter att hitta tillbaks till vår gamla spelstil. Kan man även expandera den med att ha möjligheten att slå en långboll på en jagande Suárez längst fram är det bara positivt. Men det primära taktiska målet borde vara att kunna ha mer kontroll över matchen och diktera bolltempot. Och för att göra det måste man ha bollsäkra mittfältare. Verratti är högst upp på drömlistan, men jag är öppen att höra andra förslag.
Barcelona Gabriel
2015-03-28 15:58
el Flaco Då krävs det isånnafall att man som culé är beredd att acceptera den spelfilosifi Lucho använt sig utav den här säsongen, med den mycket mer rakare fotbollen med mindre bollinnehavsspel. Då tror jag absolut att Koke hade kunnat bli en lyckad värvning. Den spelstilen är något jag accepterar den här säsongen just pga att jag inte tycker att vi längre har mittfältsspelarna till att spela den gamla sedvanliga Barça fotbollen med possesion och tiki-taka spel. Däremot är det inget jag kommer att acceptera utöver en längre tid, jag köper det den här säsongen då jag tror att det är rätt väg för att att gå i år om vi vill vinna titlar, men farmöver vill jag ha in spelartyper som klarar av att ta oss tillbaka till vår gamla fotboll - och då är Koke inte rätt spelare för oss. Jag vill inte se oss bli utspelade igen så som vi blev i el Claisco i första halvleken, om ens i 10 minuter. Det är våran spelstil, våran filosifi, och det vi ska göra mot dem, inte dom mot oss.
Barcelona Gabriel
2015-03-28 15:54
dinho the artist

Låt det inte bli missförstått kring vad jag tycker om Veratti, jag gillar honom, tro inget annat. Allt jag säger är att jag inte är helt övertygad om honom än, men kan mycket väl komma att bli det framför allt om han fortsätter att leverara en sådan fotboll som han gjorde borta mot Chelsea - för där var han en gigant.

Vad sägs om att att vi löser alla dessa jäkla problem med att köpa in både Pogba och Veratti? Alla nöjda och glada, haha.
Barcelona el Flaco
2015-03-28 15:53
Gabriel/ När jag skrev skönlirare så menade jag de tre anfallarna längst fram och då gäller det, i detta nya Barça åtminstone känns det som, att mittfältarna bakom klarar av att ta ett defensivt ansvar och ha ett uppoffrande spelstil. Detta kanske ändras med tiden, vem vet. Just därför tror jag att fler bollkonstnärer på mittfältet hade kunnat funka också. Men i dagsläget tror jag Koke hade passat in i Luchos Barça. Det finns dock stora skillnader i spelfilosofin mellan Atlético och Barcelona, det håller jag med om. Det kan vara en utmaning för den unge Koke, men jag utesluter inte att han kan komma att lära sig båda stilarna - att bemästra kontringsfotbollen och ett mer bollinnehavs dito. När det gäller Verratti och PSG får man även höra rykten om att Atlético planerar att lägga ett bud på Cavani. Om det nu stämmer ser jag ingen anledning till varför vi inte hade kunnat lägga in en stött på Verratti. Framför allt om spelaren kanske är sugen på en flytt till Katalonien. Försöka måste man åtminstone.
Barcelona dinho the artist
2015-03-28 15:52
Gabriel
Instämmer helt. Mitt barcelona ska spela en vacker fotboll med fagra konstnärer (som grund) på mitten, inget evighetslöp a la dortmund eller dyl. Jag vill se finess; det är vad jag associerar denna klubb med.
Men men, smaker är ju som baken! :)

PS : jag är såld på veratti dock ;)
Barcelona Gabriel
2015-03-28 15:44
el Flaco

Till skilnad från dig så anser jag faktiskt att vi för första gången på väldigt länge inte har "mer än tillräckligt många skönlirare", som du själv uttrycker dig. Vilka är dom? Xavi drar till sommaren, Iniesta har underpresterat hela säsongen (även om han tydligen var väldigt bra för Spanien igår kväll), sedan har vi självklart Busi och Messi. Tycker du med handen på hjärtat att det räcker så för en klubb som Barcelona? Det gör inte jag. Just den där tekniken och enastående bollbehandlingen är något vi gått ner oss i markant framför allt den här säsongen på mittfältet. Det gör ont i mitt Barça-hjärta att se hur förlamat vårat mittfältsspel blivit på sistone. Att det sen också kan vara en kombination med Luis Enriques taktik och spelfilosofi är något jag delvis kan köpa, men det har också mycket att göra med att våra bolltrollare på mittfältet inte längre är vad dem en gång i tiden var och de behöver ersättas med nya konstnärer.

Därför vill jag ha nya sånna spelare, inte kämpande och krigande mittfältare (även om jag inte har något emot sånna spelartyper också i våran trupp, men dem ska inte prioriteras i det här fallet). Att Koke sen presterat väldigt bra just i Madridderbyna har väl också väldigt mycket att göra med att han passar in som fisken i vattnet i Diego Simeones Atletico och deras sätt att spela fotboll på. Jag ställer mig väldigt tveksam till hur "dominant" han hade klarat av att vara i en annan spelfilosifi, exempelvis den som Barça har, eller hade. Det är inte liksom bara Koke som prestart bra mot Los Blancos på sistone, hela Atletico har käkat upp dem trots att Real Madrid har större namn - det innebär inte att dem har vad som krävs för att spela i Barça.

I hear you med Veratti, jag är dock långt ifrån såld på honom. Det var egentligen bara hans senaste prestation borta mot Chelsea som verkligen imponerade på mig. Man ska dock också komma ihåg att Chelsea spelade en otroligt feg fotboll i den matchen, där man lät PSG diktera tempot och föra spelet, en typisk Mourinho fotboll som fick motslag i slutet då dom åkte ut. Det ska bli intressant att se Veratti ytterliggare en gång mot oss i kvartsfinalen, även om han missar första mötet.

Veratti ser jag hur som helst som en omöjlighet för oss då han spelar för PSG. Läste hur som helst ett litet löst rykte för inte så längesen att PSG planerar ett storbud på Pogba som inkluderar Veratti, Cavani plus 20M€ för fransmannens signatur. Hur mycket sanningshalt det ligger i det ryktet kan jag inte svara på, men det var ett kraftigt bud till Juventus som jag isåfall har svårt att se hur dem skulle kunna tacka nej till.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-03-28 15:42
Alltså om Koke ryktet stämmer så hellre pogbs för 800 än koke för 600. Elr verrati som jag tror går st få mellan 300 o 400. Koke är duktig men tycker faktiskt folk o media har gjort honom större än vad han är. Jag menar hade han varit så bra o så hade inte cholo lagt honom på kanten o spelat gabi o tiago i mitten. Missförstå mig inte han är bättre än dom 2. Men han är klippt och skuren atletico modellen.

Barca borde satsa på att värva tillbaka thiago, elr pogba elr verrati. Tyvärr endast dessa tre som jag tycker passar in hos oss idag.
Barcelona el Flaco
2015-03-28 15:31
Gabriel/

Koke är en sån spelare som besitter funktionell teknik istället för den bländande finliret, men det är inget som jag ser som något negativt. Snarare tvärtom. Hans uppoffrande spelstil, som du lyfte fram, kan också vara något positivt för ett lag som redan har mer än tillräckligt många skönlirare. Och vi har sett i Madridderbyna att Koke kan prestera mot los blancos och kan käka upp betydligt större namn än sig själv.

Sen så är det kanske inte så att jag dreglar efter Koke, men jag hade knappast protesterat högljutt om vi hade värvat honom. Verratti är faktiskt den jag hade varit sugen på. Tycker att han känns redo att ta klivet till en riktigt toppklubb. Har naturligtvis inte stenkoll på franska ligan, men att döma av hans prestationer i Champions League så verkar han vara the real deal. Hade varit frustrerande om han går till Real Madrid. Det hade varit ännu en bollskicklig mittfältare som går till huvudkonkurrenten när han hade mycket väl kunnat passa in hos oss.
Barcelona Gabriel
2015-03-28 15:05
el Flaco Fine enough, Koke har visat att han håller i La Liga sett utöver en hel säsong, det kan jag absolut hålla med dig om, jag tycker bara det är intressant att man suttit och pratat om hur mycket Pogba inte är Xavis ersättare och att pengarna bör läggas på en spelare kapabell nog att ersätta våra bästa mittfältare genom tiderna, för att sen i samma veva knacka efter en Koke-värvning. För jag kan absolut köpa att Pogba inte är en spelare som bör ersätta Xavi, men Koke är det knappast heller, i alla fall inte i min bok. Ska vi ersätta Xavi så ska det vara en spelare som vet hur man dikterar spelet och kan ta kontroll över matchbilden samtidigt som han besitter en teknik och spelvision utöver det vanliga. Det tycker jag inte är Kokes främsta egenskaper som en fotbollsspelare därmed kan jag aldrig anse att han är rätt spelare ens på långa vägar att ersätta Xavi - framför allt inte om man eftersträvar bollinnehavsspel och ska gå på sina egna argumentationer man använde sig utav precis efter el Clasico matchen, om hur utspelade vi blev av Real Madrid i den första halvleken på mittfältet. Jag står fast vid att vi behöver en ersättare till Xavi, den spelaren är inte Pogba men inte heller Koke. Hur Koke och Pogba skiljer sig från varandra är rätt så mycket skulle jag vilja påstå. Till Pogbas fördel är hela hans WOW-stämpel som crack. Han är nästa generations största mittfältare. Medans många spelare har en sak i deras register och arsenal som är exceptionellt bra och de andra egenskaperna är bra, så har Pogba de flesta sakerna som exceptionellt bra, det är det jag tycker gör honom så unik. Fysiskt sett är han alltså 1.88 lång, stor och stark, täcker bollen väldigt bra, alla egenskaper för att låta som en bra defensiv mittfältare, saken med Pogba är att detta inte ens är hans främsta egenskaper som fotbollsspelare utan de egenskaperna är hans sjuka teknik, hans skott och målfarlighet samt hans passningsspel. Vad han behöver jobba på fortfarande är att bli mer grön och veta när han ska showa och släppa bollen snabbt, det har han blviit bättre på men det kan fortfarande förbättras. Även de taktiska aspekterna i hans spel kan förbättras. Koke å andra sidan har inte i närheten av den tekniken som Pogba har, inte heller den WOW-egenskapen eller jugador de crack som Paul har, däremot är han just nu en mycket skickligare fotbollsspelare när det kommer till de taktiska egenskaperna av spelet. Han är också en spelare som är mer uppoffrande i sitt spel. Medans Pogba mer är en finlirare och en tekniker, är Koke mer taktiskt slipad och kämpande mittfältare som sliter och "gör sitt jobb" och som tar med sig sin tränares direktiv till graven. Båda besitter ett fint passningsspel. Pogba är en mer exceptionell fotbollstalang med fler attribut i hans arsenal. Det är liksom inte för inget som hela fotbollseuropa är ute efter hans signatur. Jag tycker att vi redan har en Koke i vårat lag i form av Rakitic, jag hade inte haft någonting emot ifall vi köpte Koke om det inte vore för att vi redan hade Rakitic. Men faktum är att vi fick en liknande spelartyp som enligt mig är i princip lika bra fast för mycket mindre pengar. Kan någon berätta till mig vad Koke erbjuder som Rakitic inte gör? Det enda jag kan se är att Koke har LITE bättre teknik och första touch på bollen, men i grund och botten är det samma spelare det handlar om. Det är så jag ser på saken. Xavi ska inte ersättas med en spelartyp som Koke, men inte heller med en spelartyp som Pogba, utan med en spelartyp som Xavi. För även om jag tycker att Veratti är väldigt överhypad (en bra match mot Chelsea ändrar inte på det) så är han trots allt ändå ljusår före Koke på min lista till att ersätta Xavi.
Barcelona LeoMessi
2015-03-28 14:25
Koke besitter ett väldigt fint passningsspel och jag är helt säker på att han skulle klara passningsspelet i Barca. Utöver det så är han otroligt bra taktiskt, sen så är han en riktig kämpe. Han och arda Turan är atleticos viktigaste spelare och det märks när någon av dessa herrar saknas. För då får dom oerhört svårt att spela den fotbollen dom vill. Dom klarar inte att spela sig ur pressen och leverera fina passningar framåt. I mina ögon så är han lika talangfull som tex Isco, även om dom är väldigt olika i sitt sätt att spela. Tror att vi har en tendens att underskatta spelare som inte är "underhållande". Man behöver inte vara en fantastisk tekniker för att vara en grym mittfältare. Att vara grym taktiskt är minst lika viktigt om inte viktigare än att kunna dribbla motståndare. Att värdera lägen och kunna spela sig ur pressen och samtidigt ha orken att springa 90 minuter.
Barcelona BARCA-més que un club
2015-03-28 14:21
Koke är absolut ingen Xavi så nej hoppas verkligen inte han köps till Barca,

Vi behöver en spelartyp som Xavi och just nu är det väldigt svårt och hitta den typen av spelaren ute i marknaden.

Hade hellre velat se David Silva hos oss än Koke.
Barcelona Heisenberg
2015-03-28 14:18
Förlåt om jag är lite trög här, men det är väl ändå presidenten som bestämmer om värvningar? Och i och med att det är omval snart kan väl inte Barto helt "out of the blue" börja handla spelare? Kan väl lika väl vara så att Laporta vinner och inte vill köpa Koke?
Barcelona el Flaco
2015-03-28 14:14
Gabriel/

Koke må inte vara en Xavi-kopia eller ha La Masia-DNA i sitt blod, men han är en duktig passningsspelare, har en känslig fot och har visat att han är en spelartyp som kan prestera under 55-60 matcher per säsong på en hög nivå. Håller med dig att han spelstil skiljer sig från Xavis på många punkter, men det beror också mycket på vem man hade parat ihop honom med på vårt mittfält.

Kan ändå förstå varför Lucho är så sugen på Koke. Han hade nog passat in i det spelet som Luis Enrique försöker införa. Om du skulle jämföra Koke med din favorit, Pogba, hur skiljer sig dessa två åt?
Barcelona Neymar11
2015-03-28 13:57
Det som talar för att vi värvar Koke år atletico verkar vara ute efter gundogan Hade det varit upp till mig så hade vi värvat gundogan istället. Han verkar kvitt sin skada och behöver bara få upp matchtempot
Barcelona Gabriel
2015-03-28 13:57
el Flaco Håller med dig. Jag är dock inget stort fan av Koke, med det sagt är han absolut ingen dålig spelare men jag tycker inte att han är en spelare som hade gjort sig som bäst i just våran klubb. Koke är både dyr och onödig då vi har Rakitic, vi fick i princip en lika bra spelare i kroaten för priset av 3 gånger så lite pengar som det Koke hade kostat, vi behöver ingen liknande spelartyp. Vad vi behöver är en ny Xavi och en som kan ta Iniestas position i framtiden, den mannen är inte Koke. Får hoppas att den värvningen aldrig blir av och att Enrique inte är lika envis som en viss Pep och Tito med deras "han eller ingen"-policy. Måste också fråga dig, är den enda anledningen till varför du inte blev glad över att läsa den nyheten eftersom Koke visade så tydligt i somras att han helst stannar i Atletico? Tycker du annars att Koke är rätt spelare att satsa på för att ersätta Xavi?
Annons: