/spanien/barcelona/forum/280.aspx/spanien/barcelona/forum/280.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Culés
2016-09-30 16:10
Mest ska jag skriva inlägget för att prisa att nivån har höjts, stämmer in i kören, väldigt roligt! Men tänkte även passa på att dela lite snabbt mina tankar ang. Neymar. Kommer ej ihåg vem som skrev det men jag håller med, det är kanon det han är kapabel till att göra och det han gör, det är otroligt viktigt att ha den typen av spelare i laget. Speciellt nu när Messi är skadad och vi inte har honom, för när vi har Messi har vi två såna spelare. Men det är också väldigt viktigt att han kan "bryta" sitt EGNA mönster, vilket skulle vara att spela enkelt. För som det såg ut mot tyskarna försökte han göra något spektakulärt varenda gång han fick bollen och det blir i slutändan också väldigt lättläst. Återigen, väldigt kul med den höjda nivån, låt oss hålla den uppe!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona MessiLionel
2016-09-30 16:03
Carrasco vore underbart. Snälla låt det hända.
Barcelona neymar JR
2016-09-30 15:44
Rafinha Arda ska få spela mittfältare eller till vänster.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-30 15:20
Vem vill ni se på högerkanten mot Celta - Arda eller Rafinha och varför?
2016-09-30 14:55
Gumbau, Paik, Abeledo och Borja Lopez tränar med A-laget idag.
Barcelona Deulofeu
2016-09-30 13:26
Bosketts

Jag kommer inte skriva en artikel i veckan om ungdomarna a la cameroonians gjorde vart han nu tagit vägen : (

Men jag skriver gärna något ibland när det börjar snurra lite i mitt huvud he he.

Man är ju rätt glad att det börjar gå lite bättre både i b-laget och juvenil A!

Barcelona Deulofeu
2016-09-30 13:24
ElRaval Halilovic är en helt unik spelare och jag hoppas verkligen han får plats i Barcelona i framtiden. Han är nog den spelare som liknar Messi mest, framförallt när det gäller driv samt dribblingar.Dock är han inte alls bra på att avsluta loj och lite lat därav den uteblivna speltiden. Vet inte om jag riktigt gillar hans klubbval, han har rätt mycket konkurrens på just de platserna han spelar i den nuvarande klubben. Sedan hade jag gärna sett honom fortsätta i la liga så han blir riktigt van vid att spela där samt bygger på sig ett fint spanskt cv. I Hamburg har ju tränaren nyligen fått sparken och det kan knappast vara dåligt för den lilla kroaten. Alen har nämligen skrapat ihop 89 minuters speltid under sammanlagt 6 matcher. Det hela började ju så lovande med att han avgjorde i sin debut med ett kort inhopp med ett drömmål.Sedan dess har man knappt sett röken av honom... Som sagt jag är svag för vänsterfötter, de kreativa spelarna, vi har ju Alena som har lite mer fysik,Munir utlånad samt Rafinha. Finns det plats för alla framtiden? En sak är säker, Halilovic är inte längst ned på min lista han är underbar när han har bollen... Skulle vara kul att se vad han skulle kunna göra hos oss med tanke på hur mycket boll vi i regel har. Måste även på att krypa till korset lite, jag har kritiserat ( och gör det delvis fortfarande) köpet av Turan men nu börjar han äntligen visa varför vi värvade honom. Vilken inledning på säsongen han gjort och senast var han direkt avgörande. Kul med spelare från "bänken" som kommer in och förändrar en matchbild samt ger en nyttig konkurrenssituation! För övrigt hoppas jag att Paco nätar snart så han åter kan visa att han är en duglig spelare. Till råga på allt blev han dessutom petad ur den spanska truppen. Heja Paco vi tror på dig!
Barcelona Bosketts
2016-09-30 12:36
L.A.M Nr 10

Klockren iakttagelse. Håller med dig till 100%. I synnerhet det där med att dribbla av tre-fyra spelare i den positionen är väldigt riskabelt, och bör som du säger bara göras ibland, för att hela tiden överraska motståndaren.

Det jag håller som mest frustrerande är dock hans förmåga att undvika avslut i rätt lägen. Där har han oerhört mycket att lära sig från spelare som Messi, Suarez och Iniesta. Jag vet inte hur många gånger han dribblat av ett helt mittfält för att sen krångla till det och bli stillastående i boxen. Han är alldeles för skicklig för att vara en dålig målskytt i det anseendet.

Gabriel

Just ja. Carvajal hade jag glömt. Hoppas att det sände ut någon slags signal till Lucho/ledningen att kanske testa på det i framtiden. Kom även på att vi typ gjort detta med Halilovic, i och med hans transfer till Hamburg. Ett utmärkt klubbval i min mening där han FÖRHOPPNINGSVIS får sig en välförtjänt dos av disciplin och blommar ut.

Deulofeu ja. Vad jag inte skulle göra för att få honom att skriva en uppdateringsartikel varannan vecka om ungdomsspelarna... Make it happen el meu amic!
Barcelona L.A.M Nr 10
2016-09-30 12:20
Bara att instämma med många andra röster, otroligt kul att forumet höjt nivån några snäpp de senaste dagarna. Har själv inte lika mycket tid att skriva inlägg längre men läser regelbundet, oftast dagligen. Tänkte faktiskt också dra upp lite kritik mot Neymar. Kan grabben lära sig att spela enkelt? Argumentet om att han ska stå för avgörande aktioner, och därmed ta fler risker i både dribblingar och passningsspel, köper jag. I sista tredjedelen. Ett praktexempel på Neymars bristande spelförståelse alternativt stora ego är när han som ytter får bollen felvänd ungefär vid mittlinjen. Att i uppbyggnadsfasen spela upp på felvänd anfallare är inte en signal gentemot nämnde att försöka lösa situationen på egen hand, att själv dra tre gubbar och öppna upp spelet. Det man i i en sådan situation ska göra är att spela tillbaka på en eller två touch och ta ny yta, för att bibehålla passningsstempot och sätta motståndarna i rörelse och förhoppningsvis ur position. Möjligtvis kan man försöka vända upp 1/5 gånger för att överraska och skapa variation. Neymar gör det istället 4/5 gånger. Det slutar antingen med bolltapp, frispark eller efter mycket om och men ett tillbakaspel till Alba, dvs det som skulle skett från första början. Detta må verka som som en liten petitess men det är en spelsekvens jag sett så många gånger förr och tycker säger väldigt mycket om Neymars brister och nackdelarna det för med sig i vårt spel. Messi och Suarez är i detta fall betydligt smartare spelare och vet precis när och var i banan man ska spela enkelt respektive attackera med alla vapen man har. Sen om det beror på bristande intelligens eller ego vet jag inte, oavsett får han skärpa sig.
Barcelona Carles Puyol Beast
2016-09-30 11:34
DM1982 Tack :) Bara vi får en frisk Messi till City matchen resten får sköta sig med tiden.
Barcelona Gabriel
2016-09-30 11:30
Bosketts Ja, vi såg ju att Real Madrid gjorde något liknande med Carvajal till Leverkusen, även om det då handlade om en försäljning med återköpsklausul likt det vi denna sommaren gjorde med Denis Suarez. Men det gick ju minst sagt bra för dem i deras fall med Carvajal, så kag håller med dig. Att låna ut spelare till tyska klubbar borde definitivt vara ett alternativ vi tittar närmare på. Sen måste jag också säga att det är otroligt roligt att skribenten "Deulofeu" hittat tillbaka till förumet, alltid lika roligt och intressant att få läsa hans uppdateringar gällande alla våra ungdomslag och våra talanger.
Barcelona DM1982
2016-09-30 11:22
[QUOTE=Carles Puyol Beast ]Någon som vet hur det blir med Messis skada? När beräknas han att vara tillbaka? Tacksam för svar. [/QUOTE] Lucho's plan for Messi is to be back for Deportivo, play a couple of minutes and be fully fit to start against Man City. [sport] Sedan är det väl knappast säkert att det blir såhär, mer en förhoppning.
Barcelona Bosketts
2016-09-30 10:57
Bundesliga är om inte annat än väldigt väldigt bra liga att fostra talanger i.

Efter Bayern (och möjligen Dortmund då) så är det relativt jämnt och det spelas fotboll på hög nivå, där dessa 20-åringar får lära sig vikten av disciplin och hård träning.

Därför skulle det vara intressant att se några av våra talanger bli utlånade till ett lag av Mönchengladbachs mått. Tänk er att låna ut exempelvis Alena nästa säsong. Tekniken, farten och speluppfattningen finns redan där. Men i en liga som Bundesliga skulle han kunna lära sig mer och markering, spelet utan boll och alla de andra "tråkiga" grejerna som tyskarna alltid varit bra på.
Barcelona Carles Puyol Beast
2016-09-30 10:19
Någon som vet hur det blir med Messis skada? När beräknas han att vara tillbaka? Tacksam för svar.
Barcelona neymar JR
2016-09-30 08:31
There was a meeting between sporting director of Barça Robert and Vidal, he told the player to fight for a place and encouraged him. [md] Man måste bara gilla sportchefen, äntligen en som verkligen kan sitt jobb. Han skötte silly season perfekt, nu börjar han jobba med spelarna som behöver hjälp.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-09-30 02:39
Jag måste bara Woow!!!

Älskar hur ni forumrävar gick ihop för att hålla lågan i det här forumet.
Minns inte sist man gick upp på morgonen och det första man tänkte på var att läsa alla diskussioner och tankar.

Fortsätt med det snälla!!! Om ni drar en efter en vad blir det tror ni?
Det är bara kolla på hur världen ser ut idag. När alla tänker på sina intresse.
Snälla fortsätt med samma taktik och håll....lågan brinnande.

Måste tillägga "El Pistolero 9 har rätt om Bundesliga.
2016-09-30 01:54
Robert Fernandez attended the Atletico-Bayern game to watch Atletico winger Yannick Ferreira Carrasco (23). Buyout fee: 40M [sport] Detta gillar jag, dock inte källan...
2016-09-29 17:53
Skrivit det innan här men det törs att upprepas; Många Tyskar i Bundesliga är som gjorda för Barça. Kolla på Ter stegen, den perfekta Barçamålisen, Weigl, Kimmich osv. Vi bör rikta mer fokus åt Bundesliga. Barçaspel är deras grej!
Barcelona ElRaval
2016-09-29 17:51
Någon som har sett Halilovic spela något?
Barcelona Den vise mannen
2016-09-29 15:59
På tal om Dahoud så tyckte nog jag att Weigl i Dortmund imponerade ännu lite mer i matchen mot RM. Kan dock inte säga så mkt då jag bara sett dessa spelare ngn enstaka match. Duktiga spelare tyskarna fått fram där.
Barcelona Katalano
2016-09-29 15:24
@S.Eto'o:

Senast var väl Thiago Alcantara när han han var top 3 tillsammans med Mata och Götze? Götze vann det året.
Barcelona S.Eto'o
2016-09-29 15:10
Lite OT Vet någon sist Barcelona inte hade en spelare med i golden boy bruttolistan? Tror priset står mellan dembele, Coman, sanchez, rashford, Ali samt donnaruma. Men helt sjukt att Emre mor, pulisic och Kimmich inte är med.
Barcelona Bollinnehavet
2016-09-29 15:04
Katalano

Det håller jag helt med dig om. Det finns helt klart ett potentiellt utrymme för honom att värdera sina lägen och situationer bättre. En annan sak man ofta glömmer av i diskussioner är att ibland gör våra motståndare det väldigt bra. Precis som Mönchengladbach gjorde igår, främst i första halvlek. Så fort Neymar fick bollen svärmade 3-4 tyskar runt honom direkt. Då önskar man ju dels att någon annan kliver fram (i vanliga fall har vi ju även Messi på planen) och dels att Neymar värderar situationen bättre precis som du säger. Spela lite enkelt en stund och sedan bryta mönstret.

Som sagt, jag tycker inte att han lyckades speciellt bra igår även om det till slut resulterade i två assister. Men jag måste ändå försvara honom när han aldrig ger upp. Han fortsätter springa, utmana och försöka hela tiden oavsett hur matchen har varit för hans del och det gillar jag! Även om jag precis som dig, har varit besviken över hans prestationer de senaste två matcherna.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 15:00
Den stora frågan är om Neymar är ett problem i laget. Skulle inte tro det. För att ta reda på det måste man in i omklädningsrummet, men dit har man ingen chans att komma. Om spelarna skulle ha problem med honom på och utanför plan. Då skulle dem inte passa honom hela tiden, för att han ska avgöra. Jag tror det är bara folk här inne som har problem med honom.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-29 14:37
Bollinnehavet

Självklart är det så att Mascherano inte vinner alla närkamper, men då ska han ha Pique som understöd. I dagens fotboll är det oftast en toppspelare. Det innebär en mittback upp i rygg, den andra understöd.
Detta sköter Pique och Mascherano av väldigt bra efter lång erfarenhet och många matcher tillsammans. No problems!
Barcelona koeman92
2016-09-29 14:29
Gabriel

Intressant analys där om Neymar. Självklart ska man ha i åtanke vilka problem en diskussion med honom om hans beteende skulle kunna skapa. Fast å andra sidan så kan hans beteende också skapa osämja inom truppen, om den inte redan gör det. Hans utbrott mot Rafinha och gnällande mot domaren är alla faktorer som kan bidra till en sämre harmoni inom truppen. Vi märkte ju under Martino hur en infektion inom truppen kunde påverka själva spelet på plan, och då syftar jag bl.a på den osämja som uppstod vid ett tillfälle mellan Alves och Valdés, samt Xavi och Martino.

Med detta sagt så bör man förr eller senare på ett eller annat sätt ta itu med Neymar om han inte skärper sig då hans beteende definitivt kan vara destruktivt för både honom själv och truppen på lång sikt. Om han, Wagner Ribeiro, hans pappa, mamma, syster, svåger eller jag vet inte vem då har ett problem med detta så är det bara att hänvisa till dörren. Jag vet att denna fras är lite uttjatad, men jag tänker säga den ändå: ingen spelare är större än klubben. Och hur bra Neymar än är så är han inte mer oersättlig än någon annan spelare.
Barcelona Iniesta70
2016-09-29 14:21
Dribbla när och hur...?
Jag kan tycka att man kan använda sig av väggpass för att få motståndarna ur spel.
Samtidigt förflyttar du ju dig snabbare utan boll och motståndarna måste ta ett par riktigt snabba beslut,följa med i löpningen eller bollens riktning.
Neymar skulle tjänat på att släppt bollen och tagit ny position,det blir både enklare och tempot höjs,man tvingar nästan sina egna lagspelare att börja löpa.
Titta på Messi när han skjuter in från kanten,släpper bollen på tex Busques får tillbaka,drar en kross,eller instick.
Det har plötsligt tvingat motståndarna att ta ett gäng beslut.
Sånt kan öppna upp motståndare och även väcka lagkamrater.
Barcelona Katalano
2016-09-29 14:01
@Bollinnehavet:
Jag valde att klippa ut citatet ovan från ditt inlägg för att inte fylla forumet med långa citat. Jag håller med dig om att hans roll är att bryta mönstret, vilket han är fantastiskt duktig på, men vad just att bryta mönstret innebär är jag inte lika säker på att vi håller med varandra i. Om Neymar dribblar varje gång han har bollen så är motståndarna alltid med på att det kommer en dribbling och då blir det motsatt effekt, istället för att bryta mönster blir det en väntad handling. Det handlar om att ha en bra balans mellan det säkra spelet och att göra dribblingarna i väl avvägda situationer när motståndarna inte är beredd. Just denna balans tycker jag inte att Neymar haft just de 2 senaste matcherna. Självklart ska han utmana ofta, men om han misslyckas en hel halvlek så borde han spela säkert en bit in i andra halvleken för att sedan blixtra till med ett nytt dribblingsförsök exempelvis. Vissa kanske uppfattar det som att jag ogillar Neymar med mina inlägg om detta idag, men det gör jag inte. Jag är bara besviken på hans spel just i de 2 senaste matcherna. Nu i Messis frånvaro så har jag högre krav på honom just för att han är så fruktansvärt bra. han har inte kommit upp i sin egen nivå helt enkelt.
Barcelona Barca4life98
2016-09-29 13:41
Gabriel Har haft koll på Dahoud litegrann faktiskt, i Bundesliga. Han är en riktigt stor talang och Klopp ryktades jaga honom hela sommaren. Det säger något ;). Kommer säkerligen att lämna Gladbach nästa säsong men han skulle behöva gå till ett lag som är ett hack under Barca, Real, Bayern etc. Lag som Tottenham, Dortmund, Napoli, Liverpool skulle nog passa honom ganska bra i nuläget.
Barcelona Bollinnehavet
2016-09-29 13:34
En sak med Neymar som man måste ha förståelse för är att hans roll, med all rätt, är att göra avgörande saker. Han ska dribbla, han ska slå avgörande passningar och han ska bryta mönstret. För att bryta mönster på en fotbollsplan innebär att du behöver ta en risk. Det är mer riskfyllt att försöka slå en genomskärare genom en fembackslinje än att slå en passning till Pique om du står bredvid honom. Det är mer riskfyllt att försöka sig dribbla förbi två man än att slå en enkel passning bak till Alba. Men om det lyckas så har man brutit mönstret och skapat en farlighet för motståndarna. Misslyckas det däremot, så kan man se dålig ut. Igår såg Neymar dålig ut, men jag skulle aldrig vilja byta hans roll så att han står still och passar tillbaka till Alba istället. Till slut lyckades han med ett par grejer och det gav utdelning för hela laget. Nästa match kommer han förhoppningsvis att lyckas bättre från början och då är han en av världens bästa spelare på det han gör. Sedan är han beteende störande. Hade han spelat för ett annat lag så hade jag nog haft väldigt svårt för honom. Jag förstår om folk som inte håller på Barca ogillar honom och jag har även svårt att försvara honom när man hamnar i diskussion med dessa människor. Samtidigt så har jag blivit mycket mindre kräsen på hur jag tycker att våra spelare bör sköta sig med tanke på hur klubben i stort sköts om nuförtiden. Det var mycket viktigare för mig att alla skötte sig perfekt och var ödmjuka när jag även tyckte att FC Barcelona som klubb iaf var snudd på perfekt och ödmjuk. Det är vi inte längre och det har vi Rosell&Bartos junta att tacka. Ribohn Fan Jag håller med dig angående Mascherano. Han gör det riktigt bra när han ligger tätt i rygg och lyckas kliva framför och bryta motståndarnas uppspel. Men misslyckas han, vilket han gör med hyfsat jämna mellanrum, så blir det ofta till ett högt pris. Sedan tycker jag det är tråkigt att du lägger dig på en riktigt låg nivå i din diskussion med Katalano.
Annons: