/spanien/barcelona/forum/2770.aspx/spanien/barcelona/forum/2770.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Canaletes
2015-04-15 17:31
Ni kan så länge roa er med videos från El Día Después.
Här är klipp med Neymar under hela matchen.
Mer videos hittar ni på kanalens sida.
Barcelona Lion24
2015-04-15 17:23
Sedan så vill jag säga några ord angående högerbacken ikväll mot PSG. Jag blir fullständigt tokig varje gång nån placerar Pedro som högerback, som om det vore så lätt. Varför ens överhuvudtaget experimentera? Varför nu? En 1-0 förlust kan vara extremt besvärlig. Vi har redan experimenterat mot lag som Madrid och PSG. Mot Madrid så blev det en fullständigt katastrof, mot PSG så speglade 3-1 inte alls matchbilden. ''Blanc sa det bästa själv: Barcas taktik förvirrade dom mer än vad dom förvirrade oss'' efter att vi lirat Pedro där ute på högerkanten.

Fullständigt tokigt att spela Pedro som högerback nån match överhuvudtaget, enligt mig. Det här är inte FIFA, FM, CM eller andra liknande spel. Jag ber om ursäkt att jag går så hårt men jag fattar verkligen inte tanken. Om Pedro spelar som högerback, när ska han flytta upp för att lägga motståndaren offside? När ska han droppa ner bakom mittbacken? När ska Pedro följa med sin gubbe och när ska han inte? För när han följer med sin gubbe så tappar han sin zon, när han tappar sin zon så tappar han yta. PSG är PSG, det är kvartsfinal i CL. Hela världen tittar, prestige står på spel, Europas största turnering står på spel och man vill skapa alla dessa problem för sig själv om Pedro startar?

Nej tack! Ha Adriano eller Montoya som högerback och ge dom en mycket försiktig match. Inget spring fram och tillbaks. Enkla bolltouch, enkla passningar. Kontrollera din zon och gör så få misstag som möjligt. Det är inte dom som ska göra jobbet alls i den här matchen, spela säkert och lugnt. Hade helst velat se Adriano eftersom hans samspel med Messi är klart mycket bättre.
Barcelona El FenómenoR9
2015-04-15 17:19
Tjena alla culés! Har följt forumet i några år nu, har varit ett fan av barca sen R9 gjorde sin första match i den vackra tröjan.
Tänkte komma med inlägg då och då. Visca Barca
Barcelona Lion24
2015-04-15 17:16
Jag blev mycket imponerad av Ancelottis taktik igår. Han blev åtminstone inte lika avklädd som tidigare mot Simeone. För att kunna konkurrera med Atleti så måste man försöka hålla en jämn intensitet med dom, kanske vara ännu intensivare. Man kommer aldrig kunna vara intensivare än Atleti under en hel match men igår gjorde Madrid faktiskt det bra. Tidigare så kändes Madrid spelarna vettskrämda att spela mot Atleti, jag menar det, vettskrämda. Man förflyttade bollen mycket snabbt också. Spelar ett lag med en mycket tempofattig passningsspel mot ett Atleti som har alla spelare bakom boll, ja då går man rakt in i fällan. Man gör det på flera olika sätt: först och främst så är det väldigt sällan man skapar nånting utav att bara passa runt bollen framför motståndarna med en låg tempo. För det andra så tappar man själv intensitet medans motståndaren (Atleti) ständigt har den kvar i kroppen. Så när man väl tappar bollen så måste man upp igen i intensitet för att erövra tillbaka den eller hindra en kontring eller uppbyggnadsspel. Det är lätt att skriva men extremt svårt att göra. Det tar väldigt mycket kraft, mycket psykiskt och fysiskt för att snabbt återgå till en hög intensitet efter att man haft en låg. Det tar också tid.

Det blir också en stor fördel för Atleti när dom hela tiden är intensiva. Dom behöver inte gå upp och ner i intensitet utan dom håller en jämn nivå. Man måste alltid hålla, eller försöka, en jämn nivå i sitt spel, vad det än är. Men igår startade Madrid mycket intensivt och med en snabb passningsspel vilket gjorde det svårt för Atleti i första halvlek. Eftersom de tidigare 6 matcherna inte alls såg ut så, blev man lite chockade. Simeone rättade dock till problemen i andra. Men det är också det där att man aldrig kan vara intensivare än Atleti under 90 minuter.

Nu tror jag att Simeone lärt sig läxan. Ancelotti visade sig nu men utan att få med sig resultat vilket kan vara mycket farligt. Finns det några andra äss att ta fram? Nästan omöjligt mit Atlético. Ancelotti chockade Simeone i första halvlek igår men tror knappast att det kommer se likadant ut om en vecka. Jag älskar att se er maränger så extremt högmodiga. En säger att dom kommer vinna mycket lätt, den andra säger 5-0 o.s.v. Jag tror det är vidöppet och kan sluta precis hur som helst.
Barcelona Bàckis - adoradors de Rivaldo
2015-04-15 16:55
Vem tror ni går in på Alves plats ikväll? Eller blir det kanske en 3-5-2 uppställning?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca Barca
2015-04-15 16:52
@Neymar11:

Precis och inte nog med det, innan dom tar steget mot a-laget måste dom passera B-laget och vem vill spela i ett sjunkande skepp med en tränare som visserligen vann u-17 CL men inte klarar av att hålla kontrollen i omklädningsrummet dessutom så är B-laget på väg att åka ur dom drar nog hellre till Stoke och spelar lite a-lags fotboll med den tekniken dom besitter så skulle dom se ut och vara övermänskliga jämnfört med träfötterna där borta, lägg till att dom får en rejäl lyft o löneförhöjningen med.
Barcelona Heisenberg
2015-04-15 16:50
Rambla

Å andra sidan, hur många som har lämnat hade faktiskt gått in i en startelva? Kolla på de som lämnar och de som stannar. Tro fan de drar när de inser att de aldrig kommer platsa, då är det ju lättare att dra till Stoke där man typ blir den mest tekniska, håvar in pengar och får spela i La Ligas farmarliga PL :).
Barcelona Kröjf
2015-04-15 16:47
Neymar11 Du avslutade en replik till Andersito som tog sin utgångspunkt i "Luchos" ledarskap, med att skriva: "Man hade behövt ha puyol i dagens läge som tillrättavisar spelarna, vi har tyvärr ingen ledare i truppen. Varken av spelarna eller tränarna" Håller med dig. Men det får mig även att tänka på vad Cruyff hade att säga om ledarskap och som jag via citat vidarebefodrade i ett annat inlägg idag. I korthet gick holländarens synsätt bl a ut på att spelare som inte lever på en stark fysik, måste hitta andra lösningar av teknisk art samt vara extermt snabba i tanken för att nå framgång. Och den erfarenhet man får på köpet under dessa förutsättningar, blir en tillgång om man efter avslutad karrär tar på sig tränarrollen. Men jag vill mena att det är en sanning med modifikation, utan att för den skull sätta mig upp mot Cruyff! Gud förbjude sån´t högmod. I fortbildning, utveckling av och personlig instruktion till enskilda spelare, tycker jag tveklöst att Cruyff har en poäng med sitt resonemang. Men så fort taktiktavlan kommer upp på tapeten skiftar perspektivet. Även om jag alltid reserverat mig mot påståendet att Puyol var tämligen "oteknisk", eftersom förmågan att återkommande lyckas erövra boll från blixtsnabba bolltrollare utan att dra på sig frisparkar, i allra högst grad rör sig om teknisk briljans (all bra teknik är funktionell) Men med det sagt får nog Puyols starkaste sidor ändå beskrivas i termer som styrka, spänst, passion och framförallt spelförståelse.Speluppfattningen var det heller inget större fel på! Puyol var med andra ord en mästare på att läsa spelet. På grund av sin relativa långsamhet i jämförelse med många av dom anfallare han hade att ta sig an med iögonfallande framgång, tvingades han ligga steget före också i tanken. En klar tillgång om man som tränare har att dra upp riktlinjerna, få de olika lagdelarna att fungera som en enhet och vid behov korrigera rörelser inom ramen för det uppgjorda"schemat"; om motståndarna visar sig vara pålästa och klipska nog att sätta käppar i hjulet. Jag får uppfattningen att Lucho för sin del famlar i blindo. Det blir som det blir för att han inte riktigt vet eller bestämt sig för, vilken fot han ska stå på i längden. Mer än att han är mycket mån om att visa alla vem som bestämmer. Avslutningsvis tror jag att Tito tillspetsat uttryckt var Puyols "spegelbild" i mångt och mycket vid sidan om planen, i så mening att han hade en bredare taktisk överblick än Pep Guardiola. Som parallellt agerade mentor á la Cruyff med den äran i sin huvudroll och pushade på spelare till att prestera på toppen av sin förmåga gång efter annan. Vilken oslagbar kombination tandemparet visade sig vara, några oförglömliga år. Inte undra på att Pep gärna ville se en fortsättning på samarbetet med sin vän, efter att Sandro Rosell tillträtt som ordförande och han själv fann för bäst att "fly" till Bayern. Eller att Tito till hans förtret tog chansen att istället få bli förste coach i FC Barcelona. För det var väl så fientligheterna dem emellan tog fart?
Barcelona Neymar11
2015-04-15 16:41
Rambla Tror inte ens att det handlar om pengarna längre, deras chanser ökar för a-lags spel. Dom syns mer på social medier och gör sig själv ett namn
Barcelona Rambla~
2015-04-15 16:16
Vad är det som sker på La Masia kan jag undra? Varje vecka är det någon talang som ska dra. Nu är ännu en ynling på väg bort. Moha väljer att tacka nej till förnyat kontrakt och funderar istället att dra till Stoke. Wow! Nu är det tydligen mer attraktivt att dra till Stoke än att fortsätta utvecklas på La Masia. Det har alltså gått så långt. Mittenklubbar i PL kan erbjuda sådana pengar att storklubbar som Barca, Real Madrid, Atletico, och Valencia inte längre kan stå emot.

Vad är vitsen att forsätta? Bara att lägga ner La Masia. :(
Barcelona Liunil Masse
2015-04-15 16:12
Fair enough**
Barcelona Liunil Masse
2015-04-15 16:11
Fear enough, tycker också han är en väldigt begränsad tränare vars filosofi inte hade passat i Barca så det borde inte hända.
Barcelona grande jw
2015-04-15 15:51
Inte en chans att Klopp kommer gå till Barca. Om Klopp meddelar att han lämnar Dortmund till sommaren så har han garanterat framtiden säkrad och förmodligen redan inlett förhandlingar med en annan klubb.. De klubbarna man får se som högst troligt är väl City eller Arsenal, kanske PSG.

Chansen att våran nuvarande ledning som försvinner innan sommaren skulle ha inlett förhandlingar med Klopp bakom Luchos rygg är ju obefintlig.
Barcelona påfågeln
2015-04-15 15:50
Klopp och Barca är nog ingen bra idé, det är inte alls rätt spelstil och Klopps filosofi är dessutom en aning sönderläst. Mycket möjligt att han kommer att vara i Real i sommar om det inte går bra för Ancelotti, även om Ancelotti nog är Reals idealcoach så kommer man inte undan utan troféer där. City eller PSG blir det väl gissningsvis.
Barcelona Erik Satie
2015-04-15 15:46
Aldrig Klopp. Jag ser hellre att Lucho stannar kvar.
Barcelona Liunil Masse
2015-04-15 14:55
Inte helt omöjligt att Klopp tränar Barca efter sommaren? Den nya ledningen kanske vill ha honom då Lucho inte är så uppskattad av spelarna och man får en känsla att han drar efter säsongen.
Barcelona Kröjf
2015-04-15 14:45
Frölundas hockeycoach Roger Rönnberg påstår sig alltid tänka: "Vad har jag gjort för fel och hur kan jag bidra till att han lyckas bättre", när han ser någon av sina spelare underprestera. Har själv väldigt svårt att föreställa mig att Luis Enrique tänker i samma banor. Och om Neymar i sin ilska får för sig att nån gång ge sin tränare ett offentligt öknamn, så lär nog "filosofen" inte vara det första alternativet som far genom hans överhettade huvud.

Men det kan å andra sidan inte vara särskilt lätt att kallas "Lucho" heller i dessa dagar. Hoppas Barcas spelare mangrant anstränger sig ikväll, så att L.E:s alltmer skamfilade anseende bland fansen får ett uns av återupprättelse som en bieffekt, Samt sist men inte minst, att Neymar också skänker sitt eget sargade anseende en tanke på vägen. Vare sig den visar sig leda till fotbollens triumfbåge eller bänken där ingen spelare med självaktning vill sitta.

Barcelona Raketic
2015-04-15 14:24
Vi har av alla tävlingsmatcher detta året hållt nollan i hela 25 stycken, varav 23 av dessa har man lyckats vinna. Man har under året spelat 47 stycken tävlingsmatcher och i över 53% av dessa har man alltså lyckats hålla nollan. I 49% av matcherna har man lyckats vinna utan att släppa in ett mål.
Barcelona Andresito
2015-04-15 14:06
Nu har Mandzu gått ut och sagt att det inte fanns något bett. Rätt logiskt med tanke på att ingen spelare pratade om det igår efter matchen. Tycker dock fortfarande att den där högern av Carvajal borde ge något sorts straff, och det är inte för att han spelar i Real Madrid. Man måste gå ut och markera att det inte är okej. Nästa gång blir det ett värre slag.
Barcelona koeman92
2015-04-15 14:00
Angående nyvalet i sommar, undrade en sak.. Vid nationella och federala nyval brukar oftast debatter äga rum mellan olika partiledare/ och president/statsministerkandidater. Kommer det även att finnas sådana hos oss, i detta fall mellan våra presidentkandidater? Någon som vet?
Barcelona Raketic
2015-04-15 13:57
Håller vi nollan? Rätt bra odds må jag säga!
Barcelona Zyzz
2015-04-15 13:45
Capello (ex-coach Milan -Madrid): "World's best player? Messi, no doubt. Ronaldo is the best player in Madrid. No one does what Messi does."

Capello: "Neymar is more creative than Ronaldo, but he's still far from Messi, who's at another level. Neymar needs time, he's still young."

Han är klok den där Capello!

Hoppas att Barca startar med högsta möjliga tempo, som mot Sevilla sist. Älskar när man får den där känslan av att allt i spelet klaffar och att inga misstag begås. Låt det bli en match där Barca visar världen att vi är favoriter till att vinna CL. Se till att avgöra dubbelmötet redan i Paris!
Barcelona Kröjf
2015-04-15 13:33
Duger the Guardian så duger väl också Les Rambles trots reglementet, åt vår ärade f d hedersordförande Johan Cruyff (som storskurken Sandro Rosell tragikomiskt nog avsatte med hänvisning till klubbens bestämmelser): "I’m not saying they’re good or bad coaches but it’s very difficult to control a Messi and a Neymar. If you don’t control them it’s a problem. It’s the same thing with David Moyes and Manchester United"."Some people can control certain players and you need that – otherwise it will not work. Moyes is a good coach – just not for Man United."“Normally I would say that the most important thing for a coach is that he overcame difficulties when he was young". "Look at Guardiola and myself. Like me, he was very thin and so he had to take care of his technique."You see it with Iniesta and Messi too. They must do something quick otherwise they will never get there. It means that they are aware of all the details. You have to think quicker and see more things. And if you see more things you can help more people".
Barcelona Neymar11
2015-04-15 13:05
Andresito Tyvärr så tror jag inte Lucho är typen av människa som sväljer sin stolthet. Han kommer inte vilja kompromissa med spelarna, både rätt och fel. Men det kommer troligtvis leda till hans avgång Man hade behövt ha puyol i dagens läge som tillrättavisar spelarna, vi har tyvärr ingen ledare i truppen. Varken av spelarna eller tränarna
Barcelona Andresito
2015-04-15 12:55
Neymar11 Tycker ändå att vår högstanivå i år har varit den högsta sedan Pep. En ny ledning kommer rätta till en hel del i truppen, men man måste lösa relationerna mellan tränare och spelare också. Neymar, Messi och alla som stör sig på Lucho måste ta upp det och lösa det. Trupputtagningar osv bör också tas upp det nu påverkar spelarna så mycket. Lucho utvecklas fortfarande, och jag tror att misstagen som han gjort denna säsongen kommer fixas till nästa säsong. Åtgärda interna problem, få in en ny ledning, och utveckla truppen ordentligt med unga kvalitetsspelare tror jag är vägen till framgång.
Barcelona socccerfan1
2015-04-15 12:54
Hurvida han bet eller inte eller om man kan "bevisa" så är det svårt.. Jag tycker att det såg ut som ett bett. Men jag är blå o röd . Däremot det oundvikliga är att han boxar i magen/bröstet och det ser alla.. Känns nästan som att något av sakerna måste resultera i någon form av straff.. Man kan inte boxa folk hur som, (förutom om man e cr7 o det är laliga) .
Barcelona Kröjf
2015-04-15 12:51
Gabriel Såg att du förordar fyra månaders avstängning för Carvajals bitande, med Suarez straff i åtanke. Men blev sen "tillrättavisad" av Z Z, eftersom det var första och inte tredje gången. Å andra sidan följde ju Carvajal upp bettet med en klockren högerkrok i Mandzukics magtrakt och därpå en mindre välriktad vänsterkrok mot kroatens käke. Rena rama Tyson sammanfattningsvis. Byts sen ut. Arbeloa! Som om den "busen" skulle vara så mycket bättre.Real Madrids "försvarsspel" borde barnförbjudas från och med nu på obestämd tid. Snacka om råa modeller.
Barcelona Neymar11
2015-04-15 12:41
Andresito Föredrar att ha kvar Lucho jag med, dock skall det lugnas ner inom truppen. En ny ledning som lutar åt det sportsliga löser det! Kvittar nästan vem som kommer så tränare, allt är så resultat inriktad nu att tränare inte har en chans att sätta sin prägel på spel. Varje match måste vinnas till varje pris Folk förstår inte att för att få tillbaka ett bländande spel med en klar spelidé tar tid. Resultaten kommer upp och ner, titlar kan inte förväntas första året. Säg att Lucho vinner tunga titlar i år, då skapar han utrymme inför nästa säsong. Då kan han börja satsa på talanger och sin spelidé
Barcelona Andresito
2015-04-15 12:30
Neymar11 Läste också det, tror att det blir City efter säsongen för Klopp. Mellan honom och Lucho så tror jag faktiskt att jag hade valt att ha kvar vår nuvarande tränare. Tror att man kan rätta till mycket efter säsongen mellan spelare och tränare, det förutsatt att man vinner en av de tyngre titlarna för att veta att man kan vinna titlar med Enrique som coach.
Barcelona Kröjf
2015-04-15 12:24
Leo Messi

Ja, precis så. På pricken närmare bestämt. Angående inlägget om Ronaldo alltså. Och när vi ändå är inne på "favoritämnet"igen, så utgår jag från att också du noterat att Cristiano minskat antalet luftburna överstigsfinter, till förmån för en snabb huvudvridning EFTER det att han levererat en enkel pass. Patetiskt, vem tror "karln att han lurar? Tja med tanke på att s k experter låtit sig förföras förr av alla hans publikfriande finter, kan det kanske vara värt ett försök. Men Narscissus bör nog öva lite till framför spegeln, så att det nya lurendrejeriet inte blir så övertydligt. På handbollspråk skulle finten väl kallas nackspärr.

Och jo, jag mår bättre nu och hoppas få känna mig helt återställd efter kvällens match i Paris (peppar peppar, ta i trä). Läkaren har påtalat att jag ska undvika upphetsning.Hur? Spela död? Aldrig i livet. Visca el Barça!

Annons: