/spanien/barcelona/forum/2754.aspx/spanien/barcelona/forum/2754.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2015-04-12 17:01
JAAA!! 1-0 genom Sandro :-) Trodde först han skulle missa...
Barcelona Rambla~
2015-04-12 16:43
Haha, där ser man, vilket sammanträffande. Ingen framgång där heller för Soriano.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona SOMISEREM1899
2015-04-12 16:38
När Soriano avgick så blev han tydligen chairman på Spanair, samma flygbolag som gick i konkurs natten till den dag jag skulle flyga med dem för att se Barça-Valencia 2012. Fick panikslaget boka om biljetten fyra på morgonen. Hemska minnen...
Barcelona Rambla~
2015-04-12 16:37
Soriano blev faktiskt "civil" efter det han avgått från styrelsen. Åtminstone för ett tag, han blev chef för ett flygbolag. Kan det ha varit Iberia? Nja, Darmian dominerar knappast i den här matchen. Fast då spelar han till vänster och mer som wing back i ett 3-5-2. Ska inte döma honom efter en match. Det är ju dessutom bra med en mångsidig spelare. Till rätt pris så. Han blir väl som en uppfräschad Adriano. :)
Barcelona Amo.38
2015-04-12 16:33
Lite efter men orkade direkt inte skriva något efter matchen igår. Vad som är oroväckande är att dagens Barca med en 0-2 ledning inte kan kontrollera matcherna längre. Vårt mittfält är under all kritik , det finns ingen som helst idé bakom våra mittfältare dom ser emellanåt ut som yra höns.

Sen måste jag som vanligt igen ge en känga till Iniesta, Det är bara otroligt irriterande att se honom på en fotbollsplan just nu, killen gör verkligen 0 nytta!
Vet att många påstår att det är att Lucho hittat en annan uppgift åt honom som är mindre tacksam, men faktumet är att allt han besatt tidigare är som bortblåst. Och han är definitivt inte en spelare som kan kontrollera tempot i en match likt Xavi.

Även om vi leder ligan med 2 poäng så tror jag det kommer bli tufft ända in i mållinjen med Reals bättre inbördesmöten så har vi tyvärr inte råd att förlora poäng igen tror jag. Börjar se mönster ifrån hösten igen vilket är oroväckande.

Sen så är det så otroligt svårt att se om en tränare gör ett bra jobb med ett lag som Barcelona, en dålig säsong á la Barca är en semifinal i CL och tvåa/ligaguld vilket är sjukt men vi ska sträva efter att vara bästa klubben och då ska målsättningarna vara höga!

Tittade även på Reals första halvlek igår brukar i princip bojkotta deras matcher i ligan, men dom kan skratta sig gott över Modric. Det är en spelare som vi hade behövt mer än allt annat. Vi gick från att ha världens överlägset bästa mittfält till ett mittfält som är 3-4 bästa i världen vilket får mig att slita av mig håret på huvudet!
Barcelona Liatzo
2015-04-12 16:30
Rambla~ "Braida will attend Torino-Roma today, supposedly to watch Torino right back Matteo Darmian (25) and Roma midfielder Miralem Pjanic (25) [cm]"
2015-04-12 16:27
Rambla~

Fan, du har ju helt rätt, han avgick ju i samband med missförtroendeförklaringen mot Laporta. Hade någonstans för mig att han satsade på den civila karriären, men se där hade jag fel.

Vad tycker du annars om Darmian? Har han klassen för att spela i blaugrana?
Barcelona Rambla~
2015-04-12 16:13
Ferran Soriano var ju en de direktörer som avgick under Laporta så han lär knappast ingå i en junta med Laporta i framtiden. Braida på läktaren i Turin på matchen Torino - Roma. Spanar in Darmian månne?
2015-04-12 16:09
Vinyals sätter återigen Samper på bänken och spelar Patric på mittfältet.
Samtidigt får Munir stå till sidan för Dongou som tar platsen som nummer 9 i anfallet;

Suárez
Palencia - Juste - Edgar Ié - Grimaldo
Patric - Gumbau - Halilovic
Adama - Dongou - Sandro

Bänk: Ortolá, Bagnack, Cámara, Samper, Babunski, Munir och Joan Román

Avspark 17.00, stream hittar ni under dagens länktips
2015-04-12 15:43
@SOMISEREM1899:

Av vad jag läst är förtroendet för Pellegrini högre än vad det är för Soriano och Txiki - särskilt efter att värvningarna av Mangala, Fernando och Bony inte visat sig vara värt pengarna.
Man ifrågasätter om de är rätt personer att hantera pengarna från de arabiska ägarna helt enkelt. Därför är man också villiga att ge Pelle ytterligare en chans eftersom han bara kan jobba med det material han får tillgång till.

Så visst finns chansen att Laporta kan ha dem i sin trojka om han ställer upp och vinner valet. Personligen hade jag dock gärna sett en annan sportchef än Txiki - vem vet jag dock inte...
Barcelona SOMISEREM1899
2015-04-12 15:16
Någon som har koll på Ferran Sorianos och Txiki Begiristains situation i City? Kommer de två gå att få loss om Laporta ställer upp och vinner valet? Hade varit underbart om de tre kunde återförenas.
Barcelona Barcadinho.
2015-04-12 15:07
På tal om bytet av Neymar - laget slutade spela i andra halvleken, spelarna var passiva och en del nonchalanta. Neymar hade en stor del av att spelet blev så olik andra halvleken. Jag räknade 4 en-mot-en situationer på kort tid när han var passiv och inte lyckades göra sin gubbe. Från att vara lagets kanske bästa spelare i första till totalt kall i andra. Och om det här fenomenet har jag skrivit redan under hans första säsong. Han har en tendens att försvinna totalt ur machen i allt för långa stunder. Jag föredrar nu samma sak som tidigare - en jämnare Neymar. Men det menar jag inte att allt är hans fel, absolut inte. Men jag förväntade mig mer ork o gnista ifrån honom eftersom han spelade inte matchen innan o var mer utvilade. Lika mycket kan man klaga på Suarez ineffektivitet istället om man så vill eller kombination av allt detta. På Messi tänker jag inte klaga - han bär laget nästan hela tiden. Han kan inte göra det alla minuter.
2015-04-12 14:49
Otamendi fick bara en matchs avstängning och den kommer han att sitta av mot Levante i morgon.
Barcelona Liunil Masse
2015-04-12 14:32
Slår vi Valencia så är vi nära ligaguld. Efter den helgen börjar Reals tuffa matcher och vi har bara Espanyol kvar. Jag hoppas att vi har råd att förlora mot Atletico borta i slutet och ändå vinna ligan med en poäng. Det är fullt möjligt. Läste här igår att någon skrev att Otamendi är avstängd mot oss, stämmer det?
Barcelona Baronen
2015-04-12 13:49
Vi klarar ju verkligen inte av att spela en match i 90 minuter i hög intensitet. Vi kan dominera första halvlek för att i andra se helt slut ut och inte vilja spela mer. Det går ju bara inte. Så fort vi får vind i seglen tror spelarna att matchen är över och blir fruktansvärt nonchalanta och oödmjuka.

Sen kan jag inte låta bli att kritisera Dani Alves. Han är så horribelt dålig. Ser folk prata gott om honom. För mig helt oförståeligt. Finns det någon motståndare i världen som skapar så mycket chanser mot oss som han gör? Tror fan inte det. Är så jävla less på honom.
2015-04-12 13:22
@ElRaval:

Tycker du beskriver honom rätt bra själv.

Få hade trott att han skulle ta en startplats i Barcelona B efter att faktiskt mest ha spelat i Gironas B-lag innan han kom till blaugrana.

Han är en flexibel spelartyp och personer nära B-laget beskriver honom som en spelare med förmåga att röra sig över stora ytor och ta sig till skottlägen.

Hans många styrkor till trots så är det väl just detta som gör att han känns svår att bedöma. Han har ingen egenskap som sticker ut, men kompletterar sina lagkamrater på ett bra sätt.

Med det sagt så finns det ju en fin potential för fortsatt utveckling, och han kommer säkert att bilda ett fint mittfält nästa säsong tillsammans med Kaptoum när Samper förhoppningsvis tar klivet upp till A-laget.
Barcelona Barcelonistas
2015-04-12 13:07
Jag är nöjd med matchen vi har bara otur. Nu blickar vi mot PSG.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-04-12 13:02
Första halvlek var säsongens bästa match. Sevilla spelarna såg ut som korpen spelare och vi borde ha begravt matchen. Bravo och Piques misstag kostade oss. Dock hur många gånger har vi inte sett laget spela i 45 minuter deras livs bästa match för att släppa taget och låta motståndarna in i matchen i andra halvlek. Det beror på två sker. Först och främst kan de ha blivit trötta av den höga intensiteten i 45 minuter. För det andra är det Luchos taktik att när motståndarna flyttar upp och det öppnas upp ytor ska spelarna kontra snabbt. Men kontringsspelet har varit obefintlig sedan uppehållet och han borde inte ha bytt ut Neymar. Mot mindre lag klarar vi av den böljande spelet men just nu har vi inte de stora fysiska spelarna för den typen av fotbollen som Atletico, Bayern och delvis Madrid klarar av. De lagen hade varit så stabila med att ligga lågt att det hade känts hopplöst för Sevilla. Lucho måste se till att kontrollera matchen mer speciellt när den hänger på en skör tråd och passa runt den så länge som möjligt. Koka Sevilla supportrarna och spelarna. Låt de springa och jaga bollen som hundar. Det är de som måste göra mål. Vi lät oss in i deras typ av fotboll som vi inte behärskar. Om vi hade haft Koke, Vidal och Pogba typer på mittfältet hade vi inte tappat 2 poäng borta mot Sevilla. Pep försvarade mot Dortmund och låg väldigt lågt resten av andra halvlek i sitt eget straffområde. Dortmund kunde inte spela sig genom. De gick gång på gång runt på kanterna för att slå inlägg eller försöka med en hopplös långboll som nickades bort. När vi var samlade rann Sevilla genom som ingenting. Det är inte bara mot Sevilla vi är för lätta att spela genom centralt även om vi ligger lågt och det bara visar att vi inte har spelar typerna för den sorten av spel.
Barcelona ElRaval
2015-04-12 12:17
Kan någon berätta lite om Gumbau i b laget? Vad är han för typ av spelare?

Faktumet att han är lång gör honom automatiskt intressant haha.

Kom ju förra sommaren och har kontrakt till och med 2017 med Barcelona B. Som jag har uppfattat det så är han trots sin storlek väldigt teknisk av sig samt lite mer rakt på sak än t ex busquets. Bra på huvudet och skjuter hårt.

Någon som kan berätta lite?
Barcelona Smogen
2015-04-12 12:00
Jag missade tyvärr matchen igår så har inte helt koll. Dessutom råkade jag av misstag klicka fram mitt jävla google som med stora siffror direkt avslöjade resultatet. Kanske lika bra det, tror jag varit än mer förbannad om jag sett när Barca tappar en 2-0 ledning. Men fick inte Xavi spela något igår? Han är ju för mig helt överlägsen att byta in i Barcelona när det gäller att kobtrollera en match och försvara en ledning.
2015-04-12 11:22
Idag är det botten mot toppen i Segundan när Barcelona B tar emot Real Betis på hemmaplan.

Igår vann såväl Sabadell som Racing och nu har åra talanger verkligen ett tufft läge. Poäng idag känns som ett måste, men motståndet ser verkligen tufft ut på pappret - och förmodligen även i verkligheten.

Betis, ledda av klubbikonen Pepe Mel, har ett riktigt slagkraftigt lag och är storfavoriter att ta hem ligan och en direktplats la Liga nästa säsong.
I laget finns en hel del rutin, och dessutom skytteligaledaren Castro.

Barcelona kommer oavsett att ha rikligt med stöd från ett fullsatt Mini-Estádi, och eftersom A-lagsspelarna har ledig dag är det inte omöjligt att vi får se ett och annat bekant ansikte på läktarna.

Tränare Vinyals har stor respekt för Betis men hoppas att hans spelare visar upp ett fint lagspel - den känslan är minst lika viktig som tre poäng.

Läget i truppen är detsamma som tidigare med 27 spelare tillgängliga. Som vanligt är det i princip "the Usual Suspects" som tagits ut till matchtruppen, dock verkar det som att Juvenil A-spelaren Palencia nu tagit över högerbacksplatsen och petet Diagné fullt ut - efter bara två matcher...
Annars är Dongou tillbaka efter avstängning och Vinyals får fundera på hur han vill formera anfallet i och med detta.

Truppen;
Ortolá & Suárez
Patric, Palencia, Juste, Edgar Ié, Bagnack & Grimaldo
Cámara, Gumbau, Samper, Babunski & Halilovic
Adama, Munir, Sandro, Dongou och Joan Roman

Ska man spekulera i en startelva så bör man ta motståndarna i beaktande - och då är den stora frågan egentligen huruvida Halilovic får en plats på mittfältet. Satsar Vinyals på defensiv kraft eller offensiv briljans. Personligen tror och hoppas jag på det sistnämnda och ser den kroatiska pärlan som ett nödvändigt vapen i jakten på tre poäng.

I försvaret är det inte troligt att tränaren förändrar något, och samma sak bör gälla anfallet vilket betyder att såväl Bagnack som Dongou får börja på bänken.

Tänkbar startelva;
Ortolá
Palencia, Juste, Edgar Ié, Grimaldo
Halilovic, Samper, Gumbau
Adama, Munir, Sandro

Avspark 17.00, och den som varken vill se Manchester-derbyt eller Göteborg-MFF kan se matchen via stream i länktips.....
Barcelona Excellence
2015-04-12 10:41
Att Barcelona tappar poäng borta mot ett starkt Sevilla är ingen chock, men att man gör det efter 2-0 ledning är det. Barcelona med LE tillåter motståndare in i matchen för enkelt. Bilbao gjotrde två mål på 6 minuter. Sevilla hämtar upp 0-2. Faktum är att den enda matchen som jag var tillfreds med gällande den nämnda aspekten var i senaste El Classicot, där LE ändrade om spelet genom att sötta in Busi, Xavi och Raffinha. Jag föranar att vi kommer se flera liknande scenarionmot bättre lag både i CL och i La liga. Tackar för mig.
Barcelona Tiki-Taka
2015-04-12 10:03
6 av 7 matcher skall bara vinnas! Bara atletico som är den svåra kvar enligt mig!
Barcelona DM1982
2015-04-12 09:59
[QUOTE=papillon]Efter gårdagens "poängförlust" så finns risken att real Madrid vinner ligan, via inbördes möten, genom att ta full pott resten av matcherna medans Barca spelar lika mot Atletico. Onödig sits man satts sig på... [/QUOTE] Fast att Real kommer ta full pott känns inte direkt troligt. De kommer minst kryssa som vi gjorde igår. Man får inte glömma att de har mött svagare lag de senaste omgångarna medan Barcelona har mött riktigt bra. Att tappa poäng borta mot Sevilla är inte chockerande på något sätt även om sättet vi gjorde det på igår känns onödigt. Ligan ligger fortfarande i Barcelonas händer och jag tror att laget fixar det här.
Barcelona papillon
2015-04-12 09:52
Efter gårdagens "poängförlust" så finns risken att real Madrid vinner ligan, via inbördes möten, genom att ta full pott resten av matcherna medans Barca spelar lika mot Atletico. Onödig sits man satts sig på...
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-04-12 02:20
Många av er har lagt mycket energi på Suarez miss och Neymar bytet. Det som stör mig och fick mig sucka första halvleken var när vi slutade spela fotboll överhuvudtaget. Innan vi gjorde ettan och tvåan var hela laget på tårna. Hela laget jobbade ja, vad ska jag säga "Som en f********* lag. Alla pressade som ett lag och sprang för varandra som ett lag. Vips, andra målet ramlade in. Då släkte de lampan och gick hem. Det här mina vänner är inte första gången laget gör så. Den ena stor matchen efter den andra har laget uppträtt på det här märkliga viset förutom mot Atletico M. Anledningen vi var på tårna mot Atletico är att de slog oss ur Cl ,tog ligan i vår egen borg och vi kunde inte vinna över dem på 7 matcher, om jag inte minns fel.. Jag kan ta att laget backar hem ibland för att kontra vilket är bra. Men att slå ner på tempot helt och sen vara passiva. Barca fick vad förtjänade. Jag blev arg direkt efter när vi gjorde andra målet och laget slutade spela. Jag skrek, tror de att matchen är över!!!!??? Att ni ens orkar ligga energi på vilka matcher R.Madrid kommer förlora. Ni borde stället vara oroliga om hur vi ska vinna över Psg och våra kommande matchen med det här fega spelet..
Barcelona KiNg-PuYi
2015-04-12 00:55
malaga o celta vigo torsken på camp nou kommer att kosta oss ligan... en sak till asså ärligt jag älskar suarez. men han måste tappa ett par kilon. driver stabben? gör vi ens fys tester på spelarna? jag kollar klipp på honom i Lpool. helt annan kropp...han måste trimma kroppen....o det där med neymar, jag lider verkligen med killen, LE har inte bollarna att ta ut messi o suarez o drf ska neymar bänkas o bytas ut? vrf ska suarez vara kvar men inte neymar?...helt ärligt även om vi kammar hem ligan elr CL. så tror jag inte att LE är rätt man i längden. föööör beroende av individuella prestationer. utan messi så är jag helt övertygad om att vi hade legat på max 3e plats. o jag överdriver inte nu. messi har räddat LE
2015-04-12 00:53
Bytet av Neymar var helt rätt, även om det lika gärna kunde ha varit Suárez.
Att byta in en mittfältare för att få kontroll på matchen igen samtidigt som en anfallare (som fuskade en del i defensiven) fick kliva av är helt rätt taktik så som matchen såg ut.

Skillnaden mot första halvlek var att Sevilla efter paus pressade betydligt högre upp, det blev mer utrymme för omställningar (åt båda håll) och vi lyckades inte förvalta de lägen som dök upp, än mindre återta kontrollen på matchen. Det blir oroligt i leden när vi får press på oss, vi litar inte till förmågan att spela oss ur pressen och etablera spel i lugn och ro - snarare blir det en del yta som våra anfallare vill utnyttja men som allt som oftast i stället leder till bolltapp/frispark/felbeslut och så är hawaii-spelet igång.

Vem kunde tor att vår mest gedigne spelare det här året, Piqué, skulle vara den som stod för den största missen? Ingen. Det var ett misstag för mycket efter Bravos fadäs som ledde till reduceringen.

Tycker annars att det var komiskt att Lucho väljer att byta in Pedro mot Iniesta efter kvitteringen. Exakt vad ville han åstadkomma med det bytet???
Var kontrollen mindre viktig när det stod 2-2 än 2-1??? Lucho är Lucho. Typ.

Nåja, ny chans för spelare & tränare att ta revansch redan på onsdag mot PSG.
Frågan är hur man reagerar mentalt nästa gång det är dags att försvara en ledning. Agerar man annorlunda? Spännande.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2015-04-12 00:50
Ska vi hitta något positivt i den här matchen? Vår första halvlek var helt otrolig. Om Luis Suarez hade varit lite kyligare hade vi kunnat haft 3-0 med oss och dödat allt hopp Sevilla hade.

Om vi bygger vidare på den första halvleken så kan vi gå rent. Real Madrid har fortfarande Malaga hemma och Celta Vigo borta under CL-matcherna mot Atletico Madrid. Samt att de också ska till Sevilla och spela. Att Real Madrid ska kamma rent resten av säsongen ser jag som osannolikt.

Våra övriga matcher känns svåra teoretiskt, men om vi tittar närmare:

Valencia hemma. Tuff match i teorin, men tre poäng ska säkras. Otamendi avstängd.
Espanyol borta. Senast Espanyol slog oss på bortaplan var 2007. 2012 var senaste poängtappet.
Getafe hemma. Ska inte var svårt.
Cordoba borta. Ett lag som slåss för att hänga kvar. Omotiverade spelare kan ställa det
Real Sociedad hemma. Tre poäng.
Atletico Madid borta. Tufft, men om Atletico inte har något att spela för kommer vår motivation vara större att vinna ligatiten än deras för att i princip ge bort titeln till Madrd.
Deportivo hemma. Här firar vi ligatiteln.

Jag är hoppfull att vi blir spanska mästare 2015. Vi ha allt i egna händer och i vårt svåraste test lyckades vi spela vår bästa halvlek den här säsongen.
Barcelona Liunil Masse
2015-04-12 00:42
Jag råder alla att kolla länktips. Vår första halvlek var fantastisk (bortsett från Bravos tabbe). Men det råder samma frågetecken för mig som vanligt när vi tappar en ledning eller är nära på att tappa en, varför klarar vi inte av att spela på samma sätt under en hel match? Visst Bravos tabbe var psykologiskt men det skedde samma sak mot City borta, dvs att vi gör en magnifik första halvlek och sen spelar dåligt i andra. Why? Por que?
Annons: