/spanien/barcelona/forum/269.aspx/spanien/barcelona/forum/269.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Blaugrana91
2016-09-13 17:30
Ibland måste man dock se framått och acceptera situationen som den är. Klubben har knappast gjort vissa val (tröjsponsorn) för att det är kul utan för att det är nödvändigt. Men jag tänker inte fördjupa mig i det här, dem flesta vet nog vad jag tycker vid det här laget.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-13 16:31
Ja! Allting var bättre förr!
Barcelona Barclasico
2016-09-13 15:18
Coach Pep Det finns en anledning till vrf du heter just "Coach Pep" !
Barcelona S.Eto'o
2016-09-13 13:19
Matchtruppen är ute. Ingen Denis, Mathieu samt Vidal. Hoppas på följande startelva, det gäller att inte underskatta samtidigt som man roterar på ett smart sätt. Stegen Roberto pique umtitti Alba Gomes Sergio Iniesta MSN
Barcelona Barca Barca
2016-09-13 11:02
Coach Pep Så bra skrivet att ja e ordlös.
Barcelona LennyRomario
2016-09-13 10:55
Coach Pep har naturligtvis rätt i allt han skriver. Men kom att tänka på ytterligare en sak som senaste tiden gjort det här forumet mer svårläst än på länge. Den nya generationen culés, som Coach Pep så träffande beskriver, har i många fall valt att behålla offerkoftan på. Det stör mig oerhört. Det fanns ett visst fog för att den gamla skolan har sina offerkoftor på, trots Cruyffs predikande om att den måste av. Men kombinationen av ett stötta en ledning som står för skattefusk, införande av reklam, smutsiga affärer (jag har inga bevis alls, men köpet av Douglas måste ju vara penningtvätt av någon slag), avgångna presidenter, "nedläggning" av La Masia, konstiga projekt och på det stora hela ha ett supporterskap utan inslag av någon som helst idealism.....och att i nästa inlägg sätta på sig offerkoftan. Det duger inte! När du stöttar Rosell/Bartro har du förlorat din rätt att babbla om några varma bollar! När du stödjer köpet av Neymar på ett smutsigt sätt (för det var värt det) har du förlorat din rätt att gråta om att det är ett orättvist spelschema. När du är glad över pengarna vi får för att ha Qatar på vår en gång vackra tröja så har du per automatik gett upp rätten om att gnälla varenda gång Real Madrid gör ett offsidemål! Du har gett dig in i leken, då är det bara tävla på lika villkor. Du kan inte vara både Stora stygga vargen och rödluvan på samma gång!
Barcelona Gabriel
2016-09-13 09:42
Coach Pep Du gör mina dagar bättre med dina inlägg. En fröjd att läsa, även om innehållet i dina inlägg får en att dra en pust suckandes i vad du beskriver alldeles riktigt som gårdagens förflutna i jämförelse med dagens verklighet. Once upon a time, det är så det fått bli. Sluta aldrig skriva!
Barcelona Coach Pep.
2016-09-13 03:16
@Kröjff:

Risken är ju att man börjar låta som en gammal och enkelspårig vinylskiva när man envetet ställer sig motströms och försöker sig på storslagna och romantiserade skildringar av melankoliskt slag. Mina skildringar är emellertid inte ämnade att vara demoraliserande, utan ämnar sondera terrängen, ge lägesrapport och fungera som revitaliserande katalysator.

Får man gehör av en angenäm signatur och stilist som er själv så är det väl bara att tacka och ta emot. Å andra sidan vet jag ju att du tillhör den gamla skolan culés bland ruinerna.. kvarlevor ur en romantisk era i en mekanisk epok. Vi som bevittnade en påfågel i all sin präktighet fälla ihop sina fjädrar mitt framför ögonen på oss, bara för att lämna oss bländade i en färglös tillvaro, undrandes om det bara var en hägring.

Vad vore livet som culé utan sin inbakade romantisism? ;)
Barcelona Gio Style
2016-09-12 23:16
Ronaldo har sån jäkla storhetsvansinne att det är löjligt.
Pinsamt uttalande faktiskt. Vad ska Xavi svara på frågan? "No comment"?
Han var dessutom väldigt diplomatiskt i sitt svar och visade all respekt för Ronaldos kvalitéer men sa att han höll Messi före honom.
Jag förstår verkligen inte hur folk inte kan se skillnaden mellan dessa heller. Det Messi gör på fotbollsplan match in och match ut kan inte ens Ronaldo göra i sina drömmar. Mål kan han göra match in och match ut, men nåt mer än så... nej.

Fan vad barnsligt.

Angående Setmana Blaugrana.
Ingen nådig sågning av Alcacer. Inte bra!
Vlom
2016-09-12 23:10
Xavi: "Cristiano Ronaldo är en spelare från hans era, problemet är att det finns någon annan som är i stort sätt den bäste spelaren genom tiderna. Ronaldo är extraordinär men att jämförs med Messi, som för mig och alla andra som gillar fotboll, så kan man inte ens göra den jämförelsen. Messi kommer att vara nummer ett tills hans slutar. Han är överlägsen gentemot alla och är bäst i världen förutom Real Madrid fans."

Detta är alltså ett citat som "Maestro" uttryckligen nämnde under sin intervju för den spanska radiostationen Cadena Ser.

Efter Real Madrids 5-2 seger mot Osasuna på hemmaplan från lördagen förra veckan, befann sig Cristiano i den mixade zonen och fick frågan angående om att Xavi ansåg att Messi är bättre än honom. Portugisen sade detta (ni kan det även i länktipset):

"Jag är den mest sökta spelaren på internet. Jag kunde inte bry mig mindre om vad Xavi säger om mig. Han spelar i Qatar eller jag vet inte ens vart han befinner sig i. Han har vunnit varenda lagtitel, inklusive VM och EM, men han har aldrig vunnit Ballon d'Or och jag har 3 stycken."

En väldigt märklig försök till en s.k."comeback" från portugisen när han försökte förlöjliga och förminska Xavi genom att använda Ballon d'Or som ett måttstock av en spelares storhet. Om något, så lyckades Cristiano dissa sig själv eftersom att Messi ät bättre än honom sett till antal Ballon d'Ors mellan bägge spelarna enligt samma resonemang...

Personligen så ser jag i ärlighetens namn inget kontroversiellt med Xavis utspel. Spanjoren berömde faktiskt Cristiano och säger att han är fantastisk fotbollsspelare och har oturen att vara i samma era som Messi eftersom att argentinaren är mycket bättre än alla lirare. Vilket är inte helt fel.

Ändå är det väldigt lustigt att se svenska Madridistas genast försvara Cristiano med näbbar och klor och ta fram högafflarna mot Xavi där han tydligen "saknar hjärnceller", "avundsjuk", "tölp" och så vidare. Allt för att Xavi uttryckte sin personliga åsikt :D
Barcelona DM1982
2016-09-12 22:15
Ter Stegen has received the medical clearance and he is ready for the UCL game tomorrow vs Celtic. [md] https://t.co/OLAs5B7qL6
Barcelona baaarcaa
2016-09-12 21:33
Hej! Har flyttat till Barcelona för några veckor sedan och funderar på att köpa biljetter till Barca-atletico, vilket blir min första match live! Tänkte kolla om någon med mer erfarenhet än jag har rekommendationer på var det är bra att sitta, var man kan köpa biljetter till billigast pris osv! Tack på förhand!
Barcelona Blaugrana91
2016-09-12 16:31
Tiki-Taka Håller med, men du vet många här är extremt snabba med att döma. Allt från titelchanser till enskilda spelare. Vi alla minns hatet mot Roberto för något år sedan och nu senast var Arda hackkycklingen. Och nu är dem båda väldigt omtyckta... Man bör ha tålamod och ge både spelare och ledare en chans innan man dömer ut dem.
Barcelona Tiki-Taka
2016-09-12 16:23
Taget från senaste La Setmana Blaugrana...

"Individuellt sett rätades några frågetcken ut en gång för alla. För det första står det klart att Aleix Vidal är en ytterback som inte på något sätt håller Barca-klass. För det andra har Mathieu passerat sitt bäst-före datum. Och sist men inte minst förefaller värvningen av Paco Alcácer otroligt märklig. Felaktig, rentav. Den unge anfallaren besitter inga somhelst spetsegenskaper, och jag kan inte för mitt liv se hur han skulle kunna göra ett avtryck i Katalonien".

Överdrivet att hänga ut PACO när hela laget underpresterade, killen har spelat 60 min i barca tröjan! Ge han en säsong innan man dömer ut honom som en felaktig värvning...inte rätt! Men håller med helt klart att Aleix Vidal och Mathieu inte håller barca klass, bara att slänga! Lite förvånande att Maschernaos usla spel inte nämndes....med tanke på att han var orsaken till baklängesmålen...markeringen vid 0-1 målet och rensningen vid 1-2 målet är något som leder till målen, helt och hållet usla ingripanden!!!
Barcelona wallmannen
2016-09-12 15:43
Hoppas han inte ska ut på världsturné...
Jag kan verkligen se det framför mig. Bieber feat. Neymar.. Haha
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona enkos
2016-09-12 14:13
På onsdag börjar Neymar sin musik karriär och Neymusico. Undrar hur det kommer påverka fotbollen då den tydligen inte är hans enda stora intresse.
Barcelona Kröjff
2016-09-12 13:59
Coach Pep En ren fröjd att läsa dina inlägg, ifråga om såväl innehåll som form. Vågar nog påstå att det du skriver och sättet du gör det på, kan stå som en skrämmande illustration av skillnaden mellan FCB "förr" och nu, om man ställer dina inlägg mot den strida ström av affektiva "oneliners" under pågående match som fyller forumet och gör en kvalitetsmässig jämförelse. För så illa är det. I övrigt har jag själv inget att tillägga.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-12 02:14
MtS might be ready to face Celtic: race against time! [MD]
Barcelona Coach Pep.
2016-09-12 00:59
@El Pistolero #9:
Grejen är att den nya generationen culés inte är culés överhuvudtaget. De som fastnade för klubben pre-Ro$ell tog i överhängande grad till sig klubbens motton och säregenskaper. Post-Rosell supporterskaran skiljer sig inte från Real, Juve eller City-fans i deras pragmatism, vilket man egentligen inte kan klandra dem för heller. Speciellt inte när de verkliga kålsuparna i form av alla socios som medvetet röstade in klubben på nuvarande kollisionskurs, besitter samma pro-globaliseringsmentalitet som en genomsnittlig nyvunnen "culé" från Sverige. Jag själv föll för Barca när jag var ungdom på irrationella grunder (det bara händer, som så ofta är fallet med fotbollens dragningskraft). Idag kan jag (till skillnad från majoriteten av alla storlagsfans) intellektualisera mitt supporterskap och säga att jag står bakom alla de blåröda grundprinciper som tagit form genom historien, och som jag tog till mig under årens lopp. Samma grundbultar som Rosell/Barto lossat på, och därav banat väg för en mainstreamifiering av Barcelonas supporterkultur. Det är denna skärningspunkt som mynnar ut i den "ideologiska" polariseringen mellan den nya generationens Barcafans, och de få rättskolade supportrar som fortfarande finns kvar här inne. Det är också lite det som gör Barca till "mes que un club" (ja, det är en slogan med substans). Det är en storklubb med en verklig identitet (som på många sätt går stick i stäv med den rådande diskursen). Medan Realfans tänker på vem de ska köpa för att bli bättre än oss så försöker vi rädda oss från oss själva. Det är ingen hemlighet att Rosell hatade Cruyff och Pep, och medvetet förde in klubben i en mer nytidsenlig riktning. Det är därmed ingen slump att LE är tränare, då han utgör blott ett symptom på ett ingrott systemfel. Jag tror inte att Laporta (i ärlighetens namn en fetknopp på dekis) var lösningen på våra problem, men det är verkligen ingen underdrift att påstå att de som styr klubben nu är riktiga idioter. De är fullt medvetna om UEFAS planer om en superliga (som kommer bli verklighet), och det är givetvis deras yttersta mål att Barca ska vara en toppkonkurrent i den ligan (som kommer bestå av de få elitklubbar som just nu alltjämt prenumenerar på semifinalerna och finalerna i CH L). Det värsta är dock inte att de säljer ut klubben; det värsta är att de lurar fansen att det är så "det måste vara", och samtidigt gör klubben sämre sportsligt. Fotboll kan inte enkom spås i monetära visioner då det finns en mänsklig faktor inblandad (en mänsklig faktor som eliten i så stor utsträckning som möjligt vill eliminera med sina konkurrensfientliga, elitistiska planer). När Barca nu börjar spela den leken så riskerar bakslaget bli större än för andra klubbar som varit med och lekt länge, med Real Madrid som praktexemplaret (som inte ens har någon "identitet" att förlora, eftersom hela deras "storhet" är byggd på att söndra och härska). Nåväl, nu ska jag sluta sväva ut i mina obsoleta föreställningar (jag är ju ingen "riktig Barcafan" trots allt).
Barcelona Reymar
2016-09-12 00:40
@Barca - Puyol:

Cillessen var absolut ingen panik värvning. Diego Alves var väldigt nära tills tränaren bestämde sig för att köpa Cillesen för att han mer av en Barca målvakt.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-12 00:26
Valencia B highly rated midfielder Fran Villalba (18) is close to signing for Barcelona B for €4M. [@RadioTaronja] Fantastiska nyheter! Villalba o Aleña på mittfältet i framtiden, DAMN!
Barcelona Junta Dimision
2016-09-11 23:42
@Shanghai:

Handanovic hade inte accepterat bänken till skillnad från Diego Alves som inte får spela för Valencia då han har för hög lön som de vill avlasta. Nu är allt detta irrelevant dock i.o.m. att vi har Cilliessen som duger gott och väl som backup.
Barcelona Shanghai
2016-09-11 23:12
Och Diego Alves vill sitta på bänken hela sin karriär? Jag var sarkastisk bara pga din konstiga kommentar. Handanovic är gammal likaså med Diego Alves. Båda är gamla, kvalificerade och rutinerade målvakter som hade accepterat bänken och fått spela CdR samt matcher där Mats är indisponibel.
Barcelona Barca - Puyol
2016-09-11 23:03
Cillessen är nog vår sämsta värvning men han var mer en panik värvning. Bravo skyndade på med att gå till City sen kände Barca pressen då valde man soppan Cillessen tyvärr.
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2016-09-11 22:39
@Shanghai:

Och handanovic vill bänka resten av hans karriär?

Vi borde gå efter diego alves.
Barcelona Shanghai
2016-09-11 21:41
Vi borde ha köpt Handanovic istället för soptunnan Cillessen. Helsike va jag blir sur att vi värvade honom. Har ogillat honom sen VM 2014. När övergången var officiell tänkte jag se på hur han spelade i Ajax på Youtube. Det enda man såg några få räddningar som till och med en 12-åring skulle räddat. Även många som kommenterade om just detta. Hoppas att det här är hans sista säsong.
Barcelona Shanghai
2016-09-11 21:29
Bara för att Mascherano gör vissa misstag bör man ej klandra honom och påstå att Umtiti är en bättre spelare. Först och främst så spelar han på fel position men ändå har han varit solid att spela på den positionen sen han blev omskolad och rankas som en av de bästa mittbackarna. För det andra är han en ledare. Den bästa ledaren i laget och förtjänar lagkaptenen mest av alla med den pondusen och statusen. Det skriker om honom ledare. Alla gör misstag, även den bästa. Messi har missat straffar i viktiga skeden (Chelsea bl.a) di Maria gjorde så Puyol köpte korv på läktaren (även om det svider att skriva detta). Trots att vi har läxats upp på hemmaplan, hoppas jag att de lär sig på nytt en ny läxa. Visca el Barça y visca Catalunya!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-09-11 19:58
Santiago Cazorla

Pique bra ledare?

Mmmm, om man jämför honom med hur han var när Pep ville sälja honom. När pep anställde detektiver för att bli av med honom och Cesc så har hans förbättrat sin ställning.

Det enda ledare jag har sett på planen är Masken (trots att han har spelat i fel position sen han kom till klubben. Har du sett vilken energi han brukar sprida på planen. Jävla anamma hela tiden.

Men måste erkänna att sen Messi Messi började spela den här säsongen så ser man samma hunger som 14/15 ola vårterminen när han tände till från Atletico *3 och säsongen ut.

Suarez är en annan ledare som bara med hans kroppsspråk får igång mig på min soffa härifrån i Småland.

Visst Pique har visat bra egenskaper i visa matcher som jag minns glasklart. Men han har lite att jobba på innan vi lägger honom i topp 3 listan när det gäller ledare figuren i FC Barcelona.

Bara mina lilla cent där..
Barcelona ElRaval
2016-09-11 19:56
hur har samper spelat?
Barcelona Santiago Cazorla
2016-09-11 19:22
@Lion24:
Ska se om jag hittar klippet men minns hemmaförlusten mot Valencia när Pique konstant manade på spelarna och publiken och skapade tryck när han fick igång publiken. Pique är en bra ledare och en fantastisk back i mina ögon. Edit: Hittade det nu.
Annons: