/spanien/barcelona/forum/2665.aspx/spanien/barcelona/forum/2665.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona enkos
2015-07-19 15:16
Valet till presidenten är avslutat så hur orkar ni diskutera det nu längre? Vill komma hit och läsa om laget och så får jag se massa inlägg om presidentvalet och fortsatt propaganda pm Qatar. . Är glad att riktiga fans i Barcelona inte är lika hjärntvättade kring Qatar som vissa här är, beror säkert att det där inte finns såna som syrianer som sprider hatet här...
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 15:08
@jmbartomeu: "La Masia solution? Return to work discreetly, make it less transparent and talk less about Barça B and youth football."

@jmbartomeu: "It is a mistake to make them [B players] both train with the first team, making them play friendlies and debut in cup games."

Vilken "satsning".
Barcelona the cameroonians
2015-07-19 15:01
@L.A.M Nr 10:

Läs krönikan här intill om Qatar, det är mina egna tankar blandat med källor.
2015-07-19 14:58
@Barcelonistas:

Jag vill också att Barcelona ska vara en stark utmanare. Skillnaden är bara att jag tror, baserat på historian, att detta går att uppnå såväl med en sponsor som ger €35 miljoner som €60 miljoner. Men du verkar tro att varenda euro är avgörande för en klubbs styrka. Där har du fel.
2015-07-19 14:57
Rambla~

Håller delvis med angående Laporta. Han var utan tvekan inte bra förberedd, mycket beroende på OM han skulle ställa upp över huvud taget. Folk tror att det är hur enkelt som helst att förbereda en kampanj, men titta bara på Font som trots all förberedelse inte ställde upp då han inte kunde hantera att valet flyttades tillbaka ett år.

Pogba var ju ett triumfkort som han använde på ett bra sätt. Han visste att nyckeln låg i Raiola och kunde med ett stort leende och härliga kommentarer se på när Braida på Bartomeus initiativ åkte till Turin och misslyckades med värvningen.

Du är rädd för Galacticos?
Okej, men jag är mer rädd för Galacticos ÓCH Turans, dvs där även de som är komplementspelare kostar €40 miljoner. Det finns noll självförtroende när det kommer till la Masia. Till och med Barto har insett det och gör nu en "satsning" genom att dela upp akademin.

Saken är väl dock att han fokus främst ligger på att kommersialisera la Masia och kunna sälja spelare än att nödvändigtvis flytta upp dem. Han ville uttryckligen inte att de skulle få spela träningsmatcher och Copa del Rey - så då återstår väl bara att sälja?
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-07-19 14:56
the cameroonians Är anledningen till att de är så besatta av Qatar att Rosell innan valet 2010 hade affärer därborta och kände att han var skyldig dem en tjänst genom att låta dem vara en del av FC Barcelona? Det är så jag förstått det, antar att det är betydligt mer komplicerat än så men är det en godkänd förenkling?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcelonistas
2015-07-19 14:49
Kollektiv ja men knappast bra rent individuellt. Barcelona som lag har vunnit mycket tack vare kollektivet och den individuella kvalite. Att enbart förlita sig på det kollektiva är knappast något som är hållbart rent långsiktigt. Det är ett slitsamt jobb och det fick Atletico befrukta den här säsongen.
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 14:45
@Barcelonistas:

Skitsnack, de kom till CL final för att de hade otroligt starka kollektiv som de har uppnått med hjälp av bra långsiktiga projekt.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-19 14:40
The cameronians - men snälla du att lag som Juve-Dortmund-Atletico gått till cl final beror på att dom haft en hel del tur. Atletico kmr förmodligen aldrig mer se en cl final igen. FC Barcelona ska inte förknippas med tur. Utan Barca ska vara ett lag som är en storkandidat till cl titeln varje säsong. Ett Barcelona som ska vara en darksider som enbart ska förlita sig på det kollektiva är ingeting som bör ens förknippas med en klubb av den här digniteten. Jag vill se ett Barcelona som har dom bästa spelarna i världen kryddat med spelare från la Masia son håller en hög kvalite.
Barcelona Rambla~
2015-07-19 14:40
cameroonians Jag håller med dig i det mesta när det gäller Bartos ekonomiska planer. Ser inte hur han ska få ihop det. Espai Barca ser ut som ett skämt rent ekonomiskt och är dessutom inte ens förankrat hos lokalpolitiker. Jag är också övertygad om att han med lätthet kommer övertala de socis som ska rösta angående tröjsponsorn på referendumet i oktober, att välja hans väg dvs en fortsättning med Qatar. Vi kan tacka de ca 25,000 socis som röstade på Barto att de leder oss rätt ner i avgrunden. Fast så här efter valet. Laporta var verkligen inte heller något bra alternativ. Åtminstone inte av det han hunnit presentera under själva valkampanjen. Han kan inte gapa ut till folket om att en röst på honom är det samma som en röst på La Masia, samtidigt som han nästan i varje intervju snackar om Pogba. Det går verkligen inte ihop. Det stinker "Zidanes y Pavones" all over it. Dock så tror jag att Laporta möjligen hade fått ihop det så småningom med tanke på att han fått 6 år på sig. Qatar = Mes que un terrorism
2015-07-19 14:38
@A good coach is everything!:

Det är inte komplext. Vi är den mest framgångsrika fotbollsklubben det senaste decenniet och borde kunna välja och vraka bland sponsorer. Och varför jämföra med andra? Vi har ett betydligt starkare varumärke, av ovan nämnda anledningar.

Om man nu ska jämföra, gör det då med de som inte har gulfstater på tröjan.
T ex Chelsea som slutit ett avtal med japanska Yokohama för €55 miljoner per år. CHELSEA.
Tänk vad vi hade kunnat få med en ledning som inte vore så obsessed med Qatar.

Vi borde kunna få €100 miljoner från Qatar, men av någon anledning ger de bara €60. vart går resten av pengarna måntro???
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 14:35
@KiNg-PuYi:

Lära känna laget bättre antagligen, inte riktigt någon mening att låta de vara kvar i Barcelona. De kommer ju fortfarande ha träningar där borta och då kommer de in i gruppen bättre om de åker med.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-07-19 14:28
vrf åker arda och vidal med på usa turnen? dom får ju itne lira:S
Barcelona A good coach is everything!
2015-07-19 14:27
Grejen med att Qatar är väldig komplex !! I grund och botten så är det inte själva landet Qatar som stödjer terror! Utan snarare privata rika finansiärer alltså shejker. När det gäller slav arbete alltså arbete till låga löner och dåliga avtal så är Qatar långt ifrån ensamma! Arabemiraten började nog med detta fenomen i Gulfstaterna! Å så vitt jag vet så sponsrar Fly Emirates typ 50% av alla stor lag i Europa. Sen är det så att dom flesta stora företag i västvärlden kör fulspel. Då menar jag att man bra avtal i sitt eget hemland men slav avtal i andra länder så som Indien, Pakistan, Vietnam.. Så pass dåliga avtal att dessa hellre arbetar i Qatar, Arabemiraten osv.. Så frågan är verkligen Qatar sämre än andra stor sponsorer??
2015-07-19 14:23
@Barcelonistas:

Och ändå hade Serie A ett lag i CL-final medan PL-lagen inte ens nådde kvartsfinal.

Smarta och långsiktiga projekt vinner, inte de med mest pengar. Då skulle Real vunnit la decima för länge länge sen.

Mer pengar kommer bara att leda till högre löner och större transfersummor inom deras gränser. Det kommer förgöra dem eftersom de måste omsätta pengarna med enorma truppförändringar varje säsong som resultat. Resultaten uteblir och tränaren sparkas och så går hjulet runt.
2015-07-19 14:15
@Barcelonistas:
Det är snarare tvärtom. Medan de som är ANTI-Bartomeu lägger fram argument, förslag och källor till info som styrker dessa, slår PRO-Bartomeu tillbaka med one-liners. Det märks att MÅNGA här inne inte följt debatten i media och stirrat sig blinda på trippeln och tridenten. Bara ett exempel: Tröjsponsorn. Följande har Laporta sagt: "jag är vöertygad om att jag kan hitta en sponsor som kan generera cirka €70 miljoner per år samt ett alternativ där Unicef via ett co-sponsorskap kan återvända till framsidan av tröjan. Detta genererar €35 miljoner om året. Förstår inte folk som ff tror att Laporta hade för avsikt att inte ha en tröjsponsor. Då har man läst på riktigt dåligt. Så om det är någon som ska känna sig mobbade så är det de som är ANTI-Bartomeu. Övriga är inte intresserade av att läsa utan grundar sina åsikter på godtycklighet och rädsla. Vänta, är inte det precis vad rasister gör...?!?!
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 14:10
@Barcelonistas:

Vad har USA:s sponsorer med det här att göra? Jag tycker bara att det är sjukt dubbelmoraliskt att ha Qatar på ena sidan och Unicef på andra, it doesn't make any sense, vilket man även kan säga om Bartomeus Junta.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-19 14:07
Lenny - menar tvärtom givetvis. Btw visst de tragiskt det här med Qatar. Men med den logiken så kan vi skita i alla sponsorer från USA då detta land stått för en hel del brutala saker in the past. Barca stödjer inte Qatar man gör det bara för pengarna. Annars kan vi ju alla flytta till nordpolen, då Sverige idag säljer vapen till länder som använder dessa för sjuka saker.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-07-19 14:01
måste säga att jag är väldigt besviken på laporta. det enda han gjorde under valet var att snacka skit om barto/ rosell. det var ett klart tecken på att han ej var tillräckligt förbered. och som nån nämnde här tidigare laporta presenterade 3-4 punkter medans barto rabblade upp en bok. sen tror jag att laporta har bränt sina broar hos alla vuxna medlemmar pga sina skandaler i hans sista period som presi. han måste ju fatta själv att det inte räcker me bara att gå runt o säga visca barca y catalonia y unicef. typ det enda han gjort. som sagt besviken som san. vår framtida presi måste bara vara benedito!! tills dess så borde vi alla som är emot barto stötta barto in i d sista. fine vi äcklas av hans projekt men vi måste tänka på vårt barca=) anledningen till vrf vi alla brinner just nu på detta forum hehe.

visca barca y catalonia. snälla messi lämna inte oss.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-19 13:56
Tompa76 - tack för dina inlägg. Folk fattar inte vilket sjukt avtal Pl klubbarna kmr få in. En liga som serie a kmr dö ut om några år då dom inte kmr klara av att konkurrera på marknaden.
Barcelona LennyRomario
2015-07-19 13:52
@Barcelonistas:

Jag förstår inte liknelsen. Vadå, som att försöka övertyga en SD att de ej är rassar? Den allra största delen av sd:väljarna behöver du inte övertyga om att de inte är rassar. De intalar sig själva att de inte är rassar och börjar var och varannan mening med "jag är inte rasist, men...". Så det är absolut inga problem.
Barcelona Mxm Ciilow
2015-07-19 13:52
[QUOTE=Barcelonistas]Vi kmr ingenstans i diskussionerna dom som är PRO Laporta kmr hävda att det är dom som har rätt. Det är som och försöka övertyga en som röstar SD, att dom ej är rassar. Omöjligt med andra ord. [/QUOTE] Hhhh håller med dig bra skrivet
Barcelona Tompa76
2015-07-19 13:49
När det gäller frågon om tröjsponsor eller ej finns det enligt mig bara följande alternativ:

*Acceptera tröjsponsor som ett "nödvändigt ont" för att ekonomiskt hänga med klubbarna i P.L. S länge FC Barcelona kan matcha P.L klubbarnas löner kommer vi emellertid inte ha några problem att locka de bästa spelarna och talangerna i världen.

* Säga nej men i gengäld acceptera att vi i framtiden inte kan utmana P.L i kampen om de bästa spelarna.

Med detta sagt - QA som sponsor är verkligen inte lyckat för en klubb med måttot "mer än en klubb", alternativ finns. Hade vi varit en icke medlemsägd klubb hade de rikaste personervna i världen stått på kö för att köpa klubben.

Hur mycket eftergifter (som jag anser tröjsponsorn är) ska man acceptera? Själv sätter jag ner klacken om en bolagisering skulle bli aktuell .
Barcelona Barcelonistas
2015-07-19 13:39
Vi kmr ingenstans i diskussionerna dom som är PRO Laporta kmr hävda att det är dom som har rätt. Det är som och försöka övertyga en som röstar SD, att dom ej är rassar. Omöjligt med andra ord.
Barcelona Barca4life98
2015-07-19 13:11
Håller med "Tompa" i det han skriver. Att vi ska ha en reklamfri-tröja är att ha lite för stora förhoppningar tror jag. Utvecklingen går framåt och tyvärr tack vare klubbar som; PSG, City, Chelsea. Dessa klubbar tillsammans med tv-avtalen i premier league har gjort att vi måste ha en sponsor idag. Ingenting varar för evigt och jag tycker att vi Barca-fans ska vara stolta att vi kunde vara utan en tröjsponsor i 111 år. Hoppas att Bartomeu åtminstone kan fixa fram någon annan sponsor och verkligen gå sin egna väg. Bryta banden till Rosell. Sen angående la masia, så går det i perioder när man får fram grymma spelare. Jag menar det är osannolikt att vi kommer få fram "nya" iniesta, xavi, Messi etc. Men vi måste bli bättre på att ta hand om våra talanger som Thiago t.ex. Xavi och Iniesta kom väl fram när Nunez/Gaspart var presidenter, så man vet aldrig vad som kan hända... Jag ville verkligen inte att Bartomeu skulle vinna men man får göra det bästa av situationen. Sen så tror jag inte att Messi kommer lämna, om han inte tvingar sig bort. Barto kommer skjuta sig själv i foten om han säljer Messi. Det ända jag hoppas på nu är att Qatar försvinner från vår klubb! Om det inte blir Qatar på tröjan så är jag rädd för att det blir Qatar Stadium...
Barcelona Barclasico
2015-07-19 12:27
51.5% of Barça's partners said they didn't want Qatar Airways continuing on the shirt. 41.3% said Yes. 7.2% were undecided [tv3]

Hoppas detta stämmer!!
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 12:26
@Blaugrana91:

Så Bartomeu har den bästa ekonomiska planen trots att våra skulder har ökats markant? Drygt 73% av vår omsättning är spelarlöner och UEFA har rekommenderat att lönerna MAX ska vara 70% av omsättningen för bättre hållbarhet. Trots denna ekonomiska bräcklighet vi nu befinner oss i, så tycker du även att vi ska fortsätta med ett projekt som kostar 600m euro vilket bland annat innebär att vi måste ta ett lån på minst 200m euro och även sälja Camp Nous namnrättigheter (Hello Qatar Nou?). Så vad leder detta till? Jo svaret är ännu mer skuld och en större ekonomisk bräcklighet. Så förutom att förnya sponsoravtalet, vad finns det för saker Bartomeu kan göra under tiden för att öka intäkterna? För inte kan han sänka våra spelarlöner minsann? Kanske han tillåter folk som bor i andra länder bli socios? Nä men det kan ju inte heller hända, för señor Bartomeu fattar att de som bor utomlands som vill bli medlemmar inte är lättrogna över 60 år och tror slaviskt på allt skitsnack El Mundo Deportivo skriver om.
Barcelona Nemesis 10
2015-07-19 12:16
Hade på känn att Barto skulle vinna, speciellt efter att han förlängde Dani Alves kontrakt, förlängde Luchos kontrakt, värvade både Vidal och Arda som Lucho ville ha. Jag tror att han fick många röster p.g.a. det samtidigt som att Laportas kampanj var väldigt svagt, för mycket snack om Pogba och smutskastning mot Barto. Han verkade inte ordentligt förberedd helt enkelt.

Nu har Barto lovat att han ska satsa på La Masia så man får väl se vad som händer där. Vårat kontrakt med Qatar går ut 2016 så om han väljer att inte förlänga med Qatar så kommer han växa i mångas ögon.
Man får trots allt tänka på att han bara har varit president en kort tid så det kommer bli intressant att se vilken väg han väljer nu när han har 6 år på sig (om han inte åker in i finkan). Han har också sagt att Benedito och Freixa har många bra idéer som han vill använda sig utav.

Barcelona Tompa76
2015-07-19 12:07
Jag är inte det minsta förvånad att Bartmomeu vann - bortsett från att segermarginalen var så stor. I och med att vi vann trippeln var han för mig storfavorit. Jag höll däremot på Laporta (utan att ha hunnit satt mig in i Freixas och Beneditos projekt ordentligt). När det gäller Qatar Airways som sponsor. Jag gillar det inte på något sätt, tvärtom. Av inläggen att dömma här verkar idealismen bland de svenska Barcafansen vara större än hos många av våra katalanska vänner. Varför är det uppenbarligen på det sättet? Det går knappast och förklara enbart med att "man gått på Bortomeus budskap att Qatar är enda alternativet". Jag vill helst ha en tröja utan sponsor men vi måste se verkligheten också. Med de enorma sponsoravtal och TV-kontrakt som tecknas i P.L är det naivt och tro att vi ska klara oss utan sponsor framöver om vi ska hänga med ekonomiskt. Ett nytt kontrakt med QA lär ju vara värt 90 miljoner dollar(!) per år. Ur rent ekonomisk synvinkel säger bara en idiot nej till det - mer erbjuder knappast någon annan. Däremot finns det moraliska världen som i den bästa av världar borde väga tyngre. Tyvärr är det ändå dags för alla att se en bister verklighet - pengar väger mycket tyngre än moraliska världen även i FC Barcelona - trots att vi ska vara "mer än en klubb". Dags att vakna till verkligheten. La Masiá då? Naturligtvis en mycket viktig del av klubben. Vi kan emellertid inte förvänta oss att man producerar nya Messis, Xavis och Iniestas på löpande band. Och i dagens hyperkomersiella fotboll finns det ingen som helst garanti för att spelarna från La Masiá förblir klubben trogna särskilt om kubben inte kan erbjuda löner som åtminstone någorlunda matcher dem i P.L eller PSG. Däremot köper jag inte att Qatar Airwyas är enda alternativet det finns andra bolag är beredda att betala lika mycket, det tror jag men inte mer. Finns mycket at säga om Qatar, deras band till IS osv. En lång rad av de västerländska multinationella bolagen har emellertid en meritlista vad gäller mänskliga rättigheter som inte är så imonerande heller. Skulle jag välja mellan Qatar och McDonalds på bröstet väljer jag dock det senare.
2015-07-19 11:54
@Blaugrana91:
Ja, det är självklart att saker blir svårare om man alltid är van vid att ta de enkla vägarna. Jag förstår inte hur du kan tycka att Bartomeu har ett hållbart ekonomiskt projekt när intäkterna stagnerat de senaste tre åren och när de väl ökade detta året sköt även skulderna i höjden. Den utvecklingen, samt avsaknaden av att ta till vara på la Masia (förutom att sälja för småsummor) kommer inte att leda till ökad förmåga att köpa cracks, snarare tvärtom. Men visst, Barto har sina planer på en omsättning av 1 miljard om 6 år. Även om han får ytterligare €60 miljoner från Qatar och Nike, fyller Camp Nou till bristningsgränsen och lyckas hitta en sponsor för träningsstället (vilket är hans idéer om att växa) så kommer vi bara upp i max €800 miljoner/år och detta med en ökad skuld, ett ökat beroende av en enskild sponsor och vetskapen om att vi inte bara sålt ut tröjan utan också arenan. Var ska han få de andra €200 miljonerna ifrån när han knappt växt något, förutom Qatar, under de första fem åren samt inte lyckas hålla löftet om att nolla bankskulden innan Espai Barca-projektet påbörjas? Summerat: Intäkter spelar ingen roll om du inte använder pengarna rätt. Bartomeu är i jättebehov av att sälja spelare denna sommar eller innan bokslutet stänger 30:e juni. Annars är han enligt artikel 67 tvungen att avgå om nettoskulden ff är för hög i förhållande till EBITDA. Spelar ingen roll om det blir en trippel, för bonuslöner kommer öka på kostnaderna även om segerpremierna kommer in på andra sidan. Han kan heller inte omförhandla några avtal än gällande sponsorer, möjligtvis ta in nya på ännu icke kommersialiserade områden. Eller sälja Messi, även om jag tror och hoppas att han fattat att det är självmord. Men spelare behöver avyttras för att öka intäkterna? Det blir garanterat de som han inte kan använda på tillgångssidan, dvs de som kommit gratis från de egna leden. Pedro, Rafinha, Grimaldo och Adama ligger nog pyrt till, medan Douglas, Vermaelen och Mathieu kommer stanna. Du får gärna ha din åsikt och som vanligt kommer du förmodligen att komma tillbaka med något om hur Laporta hanterade ekonomin och inte har någon plan och det är därför du är glad att Bartomeu vann. Grejen är bara att i detta fallet är ingen plan bättre än en som leder rakt in i en återvändsgränd, eller än värre - en avgrund. Laporta har lärt sig av sina misstag och hade som förslag att införa en ekonomisk granskning varje kvartal. Bara den insikten är värd mer än alla paradisscenarion Bartomeu sålt till medlemmarna under detta halvåret..
Annons: