/spanien/barcelona/forum/26381.aspx/spanien/barcelona/forum/26381.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca
2004-05-07 08:08
Catalonien mot Brasilien!!!!!
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Barca
fin match
Barcelona Scorpius_Cx
2005-03-09 23:51
alla spanska lag e ute nu..e den världens bästa nu me...tvekar
Barcelona Xavi
2004-05-05 16:50
Styrkor
Extremt teknisk spelare, världens kanske bäste spelare när det gäller bollkontroll i hög fart. Lysande passningsspelare.

Svagheter
Kan försvinna vissa matcher.
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-06 23:27
Valdés,

"det är glädjande att Du börjar förstå orimligheten i antagandet av objektiva principer"

Visst finns det objektiva principer. Summan av subjektiva principer som nöts till ett objektivt begrepp utav vars människor som fäller dem. Här får folkets dom fälla det avgörandet i allrådandets ställe.
Tyvärr begår du misstaget att å ena sidan snedfördela mina subjektiva åsikter och å andra sidan framhäva dina egna som objektivt riktiga (även om du hela tiden framhäver dig själv som subjektiv), åtminstone framhävs det så, det faller lite på eget grepp kan man säga.

"Nästa sak som är viktig för Dig att förstå är att endast den diskussion där argument och faktapåståenden genomgår en hållbarhets- och relevansprövning är meningsfull eftersom det bara på så sätt går att närma sig en högre respektive lägre grad av sanning."

- Det kommer det ju inte göra iochmed att principerna inte ruckats på det minsta. Fortfarande är positionerna låsta, ställningskrig råder och man har absolut inte nått någon form av "absolut sanning" (måhända att man stärker sin egen övertygelse och den gruppen man företräder).
Den enda "absoluta sanningen" i detta fall är att åsikterna ligger på likvärdig grad där de var innan diskussionen tog vid.
Kvasiintellektuella resonemang betackar jag mig.

"Skrämma skiten" ur ett försvar, "genialistiska passningar" är andra resonemang, allt det där är ju ingenting annat än samma slags upphöjande vilket jag just vill tona ned för att inse att man inte är just så starkare än den svagaste länken - att det frispelas mot bland Europas svagaste lag, att Ronaldinho "skrämmer skiten" ur försvar etc. etc. Allt det där är ju enbart skönmålningar och resonemang i termer som "om" och "men". Det är inte intressant, utan det intressanta är ju egentligen att Barcelona åkte ut mot ett Celtic som i sin tur åkte ut mot Villareal. Och mot Real Madrid var Solari planens profil och Ronaldinho syntes inte till under i stort sett hela första halvleken och halva andra halvleken (värt att betona att Dinhos briljans vidtog när Figo utvisats och Real gjort byten i defensiv väg - inga bra defensiva byten heller). Det måste ses ur ljuset att Ronaldinho är spelartypen för Barcelona som är den kreative och att hans kreativism syns förmer p g a det homogena i Barcelonas spelstil (vill framhäva Luis García som en lirare). Att han därtill (med rätta) betraktas som en lirare ursäktar inte de ibland grova överdrifter som tas till - vilket ibland tar sig uttryck i "skrämma skiten" ur försvarare, "fantastisk lobb som måste vara matchens behållning".
Det är inte lönt att framhäva kreatören i förmån åt vad andra gör - och i synnerhet när andra gjort sitt jobb BÄTTRE (som exempelvis Valdés mot Real). Nu är jag lite färgad, men som exempelvis Puyol som jag alltid ofta tycker gör ett bättre jobb än alla andra. Honom glömmer man stundtals bort etc.

"Xavi gjorde en större prestation som fick bollen i mål."

-I det här fallet tycker jag det ja! Vem kommer till exempel att tänka på lobben om inte målet sattes, och varför måste lobben premieras om inte målet skall det?
Gör man skillnad på sak och person? Gör man skillnad på prestationer?

Diskussionen om Zidane och hans mål för sex år sedan var ett stickspår i debatten, ett exempel på saker som spelaren Zidane (därmed inte sagt att jag tycker om honom) gjort i viktiga matcher. Att jag började diskutera det var för att Ni hävdade att stora spelare också tenderar att vika ner sig (därmed också per automatik godtagit det faktum att Ronaldinho vikit ned sig i viktiga matcher) i stora matcher medan jag visade exempel på b la Zidanes tidigare prestationer (eftersom han varit tidigare års klarast lysande stjärna).
Sedan tog några övriga skribenter "Puyol=hjärta" etc. vid där man hävdade att avgöra VM-finaler minsann inte är vidare märkvärdigt.
Då förstår du säkerligen inte att det är vidare konstigt att den debatten fortsätter?!

Att alla tycker Ronaldinho är bra är ingen orsak att börja
2004-05-06 23:34
Tack Anders! =)

Antar att åtminstone du förstår vad jag vill ha sagt.

Barcelona E.S
2004-05-05 20:43
Jag vet att sportal.se inte är någon pålitlig källa men jag läste nyss att bla cheales var ute efter Barcas jätte talang Piques.

Nu är min fråga vem är denna kille? Jag har aldrig hört talas om honom så skulle va tacksam för om någon kunde ge lite information om denna grabb.Tack på förhand
Real Madrid Dani
2004-05-05 16:21
Jairzinho!
"Vika ned sig" är väl att ta i i överkant, men nog har Ronaldinho en förmåga att stundom "försvinna" i en hel del matcher. T.ex. mot RM, då han hamnade för långt ned i banan och tog sig inte inåt densamma förrän Figos utvisning.. Därmed inte sagt att han gjorde en dålig match, men "outstanding" är, också det, att ta i lite väl mycket...
Barcelona Valdés
2004-05-07 00:16
Pelayo (A.K.A 14-79); Du bekräftar själv att Du hela tiden hamnar på stickspår så för att få ett rakt svar ställer jag en mycket enkel fråga ( jag ser gärna att även Tompa och Gustaf svarar eftersom de också tycker att Ronaldinho viker ner sig ) - Vad är det som krävs utöver att man skapar frilägen och slår matchavgörande passningar för att man i Era ögon skall ha svarat för en bra insats? Det verkar inte vara några dåliga krav som Ni ställer. Ge gärna exempel på spelare som levt upp till Era krav i matchen mot ex Real Madrid.

Meningarna..."Visst finns det objektiva principer. Summan av subjektiva principer som nöts till ett objektivt begrepp utav vars människor som fäller dem. Här får folkets dom fälla det avgörandet i allrådandets ställe." är riktigt roliga.

Vilket lag håller Du på förresten?
Barcelona Dani
2004-05-05 16:21
Jairzinho!
"Vika ned sig" är väl att ta i i överkant, men nog har Ronaldinho en förmåga att stundom "försvinna" i en hel del matcher. T.ex. mot RM, då han hamnade för långt ned i banan och tog sig inte inåt densamma förrän Figos utvisning.. Därmed inte sagt att han gjorde en dålig match, men "outstanding" är, också det, att ta i lite väl mycket...
Barcelona pat-w
2004-05-07 01:37
ngn som vet var man kolla var det står i matcherna i copa liberatores...
sao paulo matchen helst
2004-05-05 16:45
Förstod att man skall bli hudflängd av den kollektivistiska pöblen, patetiskt hur så få individer (Anders, Gustaf etc.) har förmågan att tänka själva utan bara lyssnar på vad andra säger. Det är ett faktum att Ronaldinho blev pinsamt nedplockad av Salgado allena och att den tidigare kom in och briljerade när Figo redan utvisats. Sedan att Ronaldinho blir Jesus och de tre vise männen och allt vad det heter för att han gjort lobben (något som knappast var mer avancerat än Xavis kontrollerade mål) och överskuggar de verkliga lirarna (Puyol och Valdés) i den matchen, är så pinsamt så man vet inte vart man skall vägen.

Att ens hålla Ronaldinho före Puyol skall jag inte behöva försvara, det faller på sin egen orimlighet och dumhet.

Om man sedan vill införa en staty över Ronaldinho för att han klackar (vem kan inte klacka?) fram en Saviola som redan springer Eriksgatan fram vid ett vidhöppet, närmast flygplatsbaneaktigt, försvarsområde, bör nog ta en funderare över vad fan man sysslar med egentligen.

JAG skriver:

"Är övertygad om att Peppayo (K.A.K.A 40-70) hade hållit Ronaldinho som världens, utan tvekan bästa fotbollsspelare genom tiderna om han hade varit spanjor"!;)

Du kan kanske försöka hålla dig till korrekt tonart när du tilltalar mig (som typ respektera stavningen och allt det där) även om jag ifrågasätter din brasilianske pojkvän?!
Barcelona Valdés
2004-05-06 23:37
Anders; vi talar presens, det är nuet som är av intresse inte vad som presterades för 6 år sedan.

Vad menar Du med objektiva åsikter - vem har objektiva åsikter ( bara för att man inte är Barcelonasupporter så är man ju inte utan egna intressen eller...) och likadant vad i det som signaturen Pelayo (A.K.A 14-79) påstår är "roligt".

Jag tycker också att det är kul med diskussioner men ett krav bör man kunna ställa för att diskussionerna inte skall hamna på "sandlådenivå" och det är att man förklarar och motiverar vad man faktiskt menar.
Barcelona Anders
2004-05-06 22:48
tycker själv att det bara är roligt att Pelayo kom med lite nya inlägg.. däremot så behöver det ju inte leda till att han får utstå svar som det är sandlådenivå på! det är bara att inse att det är faktiskt är större att han avgjort en vm-final än att göra assist mot madrid! men att Pelayo lyfte fram Xavi verkar inte spela någon roll! (något han antagligen inte skulle gjort om han va madridista)

Pelayo! tycker att det är trevligt att få höra lite objektiva åsikter ibland...

hur objektiv man än försöker vara så går det inte att va när man håller på Barcelona och diskuterar Ronaldinho
Barcelona barcapimp
2005-03-09 23:53
Några ändringar jag vill se till nästa säsong.
Köp Baptista,byt system till 4-4-2 och sälj Gio.Då kommer förmodligen många problem vara lösta.Däremot vill jag ha kvar Oleguer i laget,dock som reserv.
Barcelona barcapimp
2005-03-10 00:34
Puyol_21
Jag har bara velat ha bort en spelare(Gio).Och om du har följt Barca så vet du vad jag menar.Påstå inte att vi som vill ha nya spelare är medgångssupportrar.
2004-05-06 23:28
Forts.

Att alla tycker Ronaldinho är bra är ingen orsak att börja kritisera men fullt naturligt att göra på saker som man har synpunkter på, vilka varit MINDRE bra. Vilket jag också gör (och som inte alls är något fenomen bland Blaugranas - tänker närmast på "Gustaf" etc.).

Ronaldinho filmar ja! Då har någon sagt "det gör ju alla". Ger två fel ett rätt kan man ju fråga sig. Detta är inte på något sätt att nedtona hans kvalifikationer på planen fast det är å andra sidan inte direkt hedervärd ur ett idrottsligt perspektiv.

Att Figo är slut sade jag (om jag inte missminner mig) i första tråden och var återigen ett stickspår på de spelare som allra tydligast dominerat fotbollen och dominerar fortfarande, varav jag genom att säga det menade att han bör uträknas ur hela diskussionen, ändock upprepas det om och om igen i diskussionen. Antingen förstår vi inte varandra eller så vill vi inte förstå.
Dessutom räknas Nedved som världens bästa fotbollspelare enligt tidigare utmärkelser, det kan man tycka vad man vill om, men bör samtidigt framhållas tills motsatsen bevisas.
Så tills dess gamla saker ältas fram och tillbaka utav diverse tidigare diskussionsunderlag försvårar det ju därmed av empiriska skäl för undertecknad att föra fram nya teser eftersom gamla måste revideras och stöpas och blötas kontinuerligt, med risk för att hela diskussionen urvattnas och urladdas.

PS! Ronaldo avgjorde semifinalen mot Turkiet. Ronaldinho "avgjorde" kvartsfinalen mot England med ett misslyckat inlägg och tack vare en målvaktstavla av den kritiserade David Seaman.
Barcelona the_dog
2005-03-10 00:18
nej, vi säger bara vad vi tycker....jag har ALLTID tyckt att Oleguer och Gio inte håller
Barcelona Viktor Munoz
2004-05-09 10:28
Ja där bröts den sviten. Celta borta är en svår match oavsett deras tabelläge och i det här fallet ännu svårare pga deras tabelläge. Nu såg jag inte matchen men att en dip i spelmässigt skulle komma torde vara ganska troligt och nu när segerchansen i ligan är borta är det risk att vi faller igenom lite, men oavsett så har vi gjort en kanonsäsong. För första gången på flera år har vi en fungerande offensiv och framförallt en tydliga linjer defenstivt. Det ska Riijkard ha en eloge för att han lyckats med. Att våran trupp är lika bra som Real Madrids är nog det mest enögda jag hört. Visst dom har en ganska tunn trupp men de spelare de har håller alla yttersta världsklass. Det gör inte våra. Det vore sorgligt att göra sig av med Kluivert. Han har stått upp för klubben i media trots att han mer eller mindre blivit hånad av den nya klubbledningen. Trez är inte bättre. Han skulle floppa. (om han nu köps hoppas jag självklart att jag är ute och hojjar). Tills nästa år borde truppen inventeras på följande sett:
VALDES - Behåll och satsa på
RUSTU - sälj om han vill lämna. Är en icke EU spelare och borde därför inte få vara kvar.
REIZIGER - Borde få vara kvar. Har varit riktigt bra i vår.
MÁRQUEZ - Vara kvar. Har dock inte övertygat när han varit skadefri, men han borde få stanna åtminstone ett år till. Dock icke EU.
PUYOL - Kommentar överflödig. Ovärderlig.
COCU - Har varit bra i vår och har varit mycket bra under sin Barcelona tid. Är dock klart på nedåtgående och borde nog släppas. Vi har trots allt Motta som kan spela i den rollen.
BRONCKHORST - Har också gjort en bra vår. Om han är billig-köp, annars kanske man borde leta efter en annan. Är dock klart underskattad av många. Svårt att hitta vänsterbackar, väl?
MARIO - Har inte sett tror jag. Är ändå född -82, så kan släppas till förmån för yngre.
ÓSCAR LÓPEZ - Har varit bra när han spelat. Tycker också, som många andra att han borde fått mer speltid, men han kanske har varit usel i träning. Kvar.
OLEGUER - Kvar, har höjt sig och borde få gå före mexaren.
RODRI - har ej sett, men är ung och kanske ska behållas.
FERNANDO - Har ej spelat i år. Var väl ganska bra när han fick chansen under Rexach och borde ha potentialen för att spela mer, men jag har inte sett honom efter skadan.
DAVIDS - KÖP. Nyckel för balansen. Jag minns hur många okunniga jävlar som inne på det här forumet sågade hans inlåning. Patetiskt okunniga. Han är mycket nyttig med sitt agressiva spel.
XAVI - Som någon sa. Har fått stå i skuggan av Ronnie men har varit fantastisk den här våren. Nyckel spelare.
RONALDINHO - Nyckel.
GERARD - Håller inte måttet med boll för att spela centralt i Barca. Är dock mycket lojal och om han vill borde han vara kvar som backup.
GABRI - Behåll. Hjärta i båda betydelserna. Kan användas på många ställen. Dock inte som ordinarie i förstaelvan.
LUIS ENRIQUE - Tack och bock. Ska ha kvar en plats i truppen bara på iställningen, men hans speltid borde gå till en ung lovande spelare nästa år.
MOTTA -Dags att ta det sista steget till en klasspelare. Måste tyglas, men besitter en stor talang.
INIESTA - Nästa storspelare. Vilken speluppfattning och mkt bra funktionell teknik. Kvar såklart.
ROS - Vet inte vem det är men kan definitivt säljas.
SAVIOLA - Har varit bra i vår. Hans spelsinne är kanske bäst i Barcelona men det behövs för han fysik är som alla ser, och vet inte den bästa. Kanske inte som nia i Barca, men går ju inte att sälja nu. Han är en av få som skulle må bra av ett annat spelsystem.
KLUIVERT - Behåll. Otroligt bra form innan han blev skadad i våras. Har inte fått spela sedan dess, vilket enligt media berott på både det ena och det andra. En klass spelare.
OVERMARS - Tack och adjö. Hans snabbhet gör att han fortfarande i sina bästa stunder är riktigt bra, men han är alldeles för ojämn. Håller inte måttet och borde få lämna.
Barcelona Viktor Munoz
2004-05-09 10:28
Ja där bröts den sviten. Celta borta är en svår match oavsett deras tabelläge och i det här fallet ännu svårare pga deras tabelläge. Nu såg jag inte matchen men att en dip i spelmässigt skulle komma torde vara ganska troligt och nu när segerchansen i ligan är borta är det risk att vi faller igenom lite, men oavsett så har vi gjort en kanonsäsong. För första gången på flera år har vi en fungerande offensiv och framförallt en tydliga linjer defenstivt. Det ska Riijkard ha en eloge för att han lyckats med. Att våran trupp är lika bra som Real Madrids är nog det mest enögda jag hört. Visst dom har en ganska tunn trupp men de spelare de har håller alla yttersta världsklass. Det gör inte våra. Det vore sorgligt att göra sig av med Kluivert. Han har stått upp för klubben i media trots att han mer eller mindre blivit hånad av den nya klubbledningen. Trez är inte bättre. Han skulle floppa. (om han nu köps hoppas jag självklart att jag är ute och hojjar). Tills nästa år borde truppen inventeras på följande sett:
VALDES - Behåll och satsa på
RUSTU - sälj om han vill lämna. Är en icke EU spelare och borde därför inte få vara kvar.
REIZIGER - Borde få vara kvar. Har varit riktigt bra i vår.
MÁRQUEZ - Vara kvar. Har dock inte övertygat när han varit skadefri, men han borde få stanna åtminstone ett år till. Dock icke EU.
PUYOL - Kommentar överflödig. Ovärderlig.
COCU - Har varit bra i vår och har varit mycket bra under sin Barcelona tid. Är dock klart på nedåtgående och borde nog släppas. Vi har trots allt Motta som kan spela i den rollen.
BRONCKHORST - Har också gjort en bra vår. Om han är billig-köp, annars kanske man borde leta efter en annan. Är dock klart underskattad av många. Svårt att hitta vänsterbackar, väl?
MARIO - Har inte sett tror jag. Är ändå född -82, så kan släppas till förmån för yngre.
ÓSCAR LÓPEZ - Har varit bra när han spelat. Tycker också, som många andra att han borde fått mer speltid, men han kanske har varit usel i träning. Kvar.
OLEGUER - Kvar, har höjt sig och borde få gå före mexaren.
RODRI - har ej sett, men är ung och kanske ska behållas.
FERNANDO - Har ej spelat i år. Var väl ganska bra när han fick chansen under Rexach och borde ha potentialen för att spela mer, men jag har inte sett honom efter skadan.
DAVIDS - KÖP. Nyckel för balansen. Jag minns hur många okunniga jävlar som inne på det här forumet sågade hans inlåning. Patetiskt okunniga. Han är mycket nyttig med sitt agressiva spel.
XAVI - Som någon sa. Har fått stå i skuggan av Ronnie men har varit fantastisk den här våren. Nyckel spelare.
RONALDINHO - Nyckel.
GERARD - Håller inte måttet med boll för att spela centralt i Barca. Är dock mycket lojal och om han vill borde han vara kvar som backup.
GABRI - Behåll. Hjärta i båda betydelserna. Kan användas på många ställen. Dock inte som ordinarie i förstaelvan.
LUIS ENRIQUE - Tack och bock. Ska ha kvar en plats i truppen bara på iställningen, men hans speltid borde gå till en ung lovande spelare nästa år.
MOTTA -Dags att ta det sista steget till en klasspelare. Måste tyglas, men besitter en stor talang.
INIESTA - Nästa storspelare. Vilken speluppfattning och mkt bra funktionell teknik. Kvar såklart.
ROS - Vet inte vem det är men kan definitivt säljas.
SAVIOLA - Har varit bra i vår. Hans spelsinne är kanske bäst i Barcelona men det behövs för han fysik är som alla ser, och vet inte den bästa. Kanske inte som nia i Barca, men går ju inte att sälja nu. Han är en av få som skulle må bra av ett annat spelsystem.
KLUIVERT - Behåll. Otroligt bra form innan han blev skadad i våras. Har inte fått spela sedan dess, vilket enligt media berott på både det ena och det andra. En klass spelare.
OVERMARS - Tack och adjö. Hans snabbhet gör att han fortfarande i sina bästa stunder är riktigt bra, men han är alldeles för ojämn. Håller inte måttet och borde få lämna.
Barcelona ZonD
2004-05-06 22:05
jag går hellre än gärna tillbaka till ditt (Pelayo) argument om att Ronaldinho har varit MINDRE IMPONERANDE i 2/35 matcher. Först och främst, den du ständigt jämför med, Zidane, har gjort minst det tredubbla antalet "mindre imponerande" matcher. Ja, det stämmer att han var bättre än Ronaldinho i Real matchen, men sett genom hela säsongen är det inget snack om vem som har varit bäst. Och att Ronaldinho inte har varit bra mot de stora lagen stämmer inte heller enligt mig.

Real Madrid (B): Godkänd i överkant
Valencia (B): Gödkänd
Deportivo (B): Helt outstanding!
Celtic (B): Lysande
Celtic (H): godkänd (var den enda om stog för kreativiteten)

I övrigt har han varit dominant i de landslagsmatcher han har spelat. Man ska även ha i åtanke att det är hans första säsong i en riktigt stor Liga.

Förresten, disskussionen verkar ju handla om huruvida ZZ eller Ronaldinho är bäst i världen. Jag måste tyvärr göra dig (Pelayo) besviken men Zidane är fel spelare att jämföra med. För 1 år sedan hade det varit rätt men nu är både Henry och Totti bättre (enligt mig ska väl tilläggas) och även förra året var Zidane inte mer än nr. 2 efter Nedved. Detta är ju givetvis en smaksak och de flesta tycker nog olika.
Annons: